مقالات ارز دیجیتال

فرانت رانینگ چیست؟ بررسی حمله Front Running در بازار کریپتو

متاسفانه امروزه سو استفاده هم در معاملات بازارهای بورس و هم در دنیای رمزارزها و توکن‌های غیرقابل تعویض (NFT)، دیده می‌شود. یکی از این روش‌ها که اتفاقا پایش از بازارهای سهام به دنیای بلاکچین و ارزهای دیجیتال باز شده، فرانت رانینگ (Front Running) است. از طریق فرانت رانینگ، افراد سودجو از معامله‌گران بی‌احتیاط و ناآگاه سوءاستفاده می‌کنند.

هدف یک فرانت رانر این است که بخشی از توکن‌ها را با قیمت پایین بخرد و بعدا آن‌ها را با قیمت بالاتر بفروشد و هم‌زمان از موقعیت خارج شود. زمانی که این فرآیند به طور دقیق اجرا شود، سودهای بدون ریسک نصیب شخص فرانت رانر خواهد شد. در این مطلب، به سازوکار فرانت رانینگ و انواع آن می‌پردازیم و در انتها یک سری اقدامات برای کاهش خطرات آن معرفی می‌کنیم.

فرانت رانینگ به چه معناست؟

فرانت رانینگ یک اصطلاح رایج در بازار سهام است که به معنی استفاده از اطلاعات داخلی یک شرکت برای ورود به بازار، قبل از شروع رقابت است. البته Front Running فقط به بازار سهام محدود نمی‌شود و می‌تواند در بازار ارزهای دیجیتال و ان‌اف‌تی‌ها (NFT) نیز رخ بدهد.

به عنوان مثال، شخصی که به اطلاعات پنهانی دسترسی دارد، می‌تواند بفهمد که کدام یک از ان‌اف‌تی‌ها به زودی در بازار به شدت محبوب می‌شوند و در صورت تمایل آن‌ها را بخرد و در نهایت قیمت آن‌ها را بالا ببرد. در این صورت، این‌ خریدار می‌تواند پس از عمومی شدن فروش ان‌اف‌تی‌هایی که روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کرده است، با فروش آن‌ها به قیمت بالا، سود خوبی به دست بیاورد. مثلا در سپتامبر ۲۰۲۱ مشخص شد که نیت چستین (Nate Chastain)، مدیر تولید پلتفرم اپن‌سی (OpenSea)، چند ان‌ا‌ف‌تی را درست قبل از این که در فروشگاه به محبوبیت برسند، خریداری کرده و مدتی بعد با فروش آن‌ها به سود خوبی رسیده است. او به دلیل دسترسی به یک‌سری اطلاعات پنهانی، مثل اطلاعات مرتبط با ان‌ا‌ف‌تی‌هایی که قرار بود به زودی در اپن‌سی شاخص و برجسته شوند، توانسته بود به شکلی غیرمنصفانه سود به دست بیاورد.

فرانت رانینیگ در ارزهای دیجیتال

ربات‌های فرانت رانینگ

به‌طورکلی، حملات فرانت رانینگ اغلب زمانی رخ می‌دهند که معاملات در صرافی‌های غیرمتمرکز انجام شوند. در این معاملات، فرد سودجو هنگامی که با یک درخواست تراکنش سواپ عظیم در استخر نقدینگی روبرو می‌شود، نسبت دارایی‌های استخر نقدینگی صرافی‌های دارای بازارساز خودکار را دستکاری می‌کند و قیمت هر دو جفت ارز را تغییر می‌دهد و تلاش می‌کند تا با برنده شدن در مزایده قیمت گس، تراکنش را فرانت ران کند. فرانت رانینگ از تراکنش اصلی زودتر انجام می‌شود و در نتیجه آن، قیمت رمزارز خریداری شده پس از تراکنش اولیه بیشتر می‌شود و در ادامه با انجام تراکنش اصلی این تفاوت قیمت بسیار بیشتر می‌شود. در این وضعیت سوداگران تنها با انجام تراکنشی برعکس تراکنش قبلی و از طریق استراتژی آربیتراژ سود به دست می‌آورند.

در بازار ارزهای دیجیتال، ناظران شبکه می‌توانند تراکنش‌ها را قبل از این که در بلاک قرار بگیرند‌، مشاهده کنند و حتی به آن پاسخ بدهند، چرا که خلاصه‌ی تمام تراکنش‌ها قبل از پردازش، در ممپول قابل مشاهده است. اینجاست که ربات‌های فرانت رانینگ، وارد عمل می‌شوند، تراکنش‌های معلق را اسکن می‌کنند و هزینه‌ی گس زیادی می‌پردازند تا ماینرها ابتدا تراکنش ربات‌ها را پردازش کنند و یک معامله‌ی بزرگ که بر قیمت‌گذاری بازار تأثیر می‌گذارد را انجام دهند.

ربات‌های Front Running در کسری از ثانیه عمل می‌کنند و قادر هستند یک رشته از تراکنش‌ها را بخوانند، حجم بهینه تراکنش و هزینه گس را محاسبه کنند و پس از پیکربندی تراکنش، آن را اجرا نمایند. چنین ربات‌هایی با خواندن اطلاعات معاملات معلق در بلاکچین عمل می‌کنند و با استفاده از یک اسکریپت تعاملی، پیش از خریدار می‌خرند و بعد از او می‌فروشند. این ربات‌ها به ‌جای پیگیری هر حرکت در بازار و منتظر ماندن برای زمان مناسب جهت خرید و فروش، به طور خودکار داده‌های بازار را ترکیب و ارزیابی می‌کنند و معاملات را از طرف مشتریان انجام می‌دهند. این یعنی فرانت رانرها با استفاده از این ربات‌ها احتمال انتخاب شدن تراکنش‌هایشان پیش از تراکنش‌های معلق را بالا می‌برند و معامله‌گران بی‌خبر را پشت سر می‌گذارند.

انواع حملات فرانت رانینگ

سه نوع اصلی حملات Front Running عبارتند از:

جابه‌جایی (Displacement)

در این حمله، شبکه‌ای غیرقانونی از ماشین‌های استخراج، یک بلاک قانونی از شبکه را با بلاک خودش جایگزین می‌کند. در این نوع حمله، کارمزدی که از سوی فرانت رانر پیشنهاد می‌شود، نسبت به کارمزد پیشنهادی قربانی، ۱۰ برابر یا حتی بیشتر است.

درج (Insertion)

در این نوع حمله، بعد از این که فرانت رانر کار خود را انجام داد، وضعیت قرارداد تغییر می‌کند و او هم منتظر اجرای معامله‌ی معامله‌گر اصلی می‌ماند. مثلا اگر تریدر اصلی، قیمت خریدی بالاتر از بهترین پیشنهاد فروش در شبکه ارائه بدهد، فرانت رانر وارد می‌شود و دارایی موردنظر را با بهترین پیشنهاد فروش می‌خرد و کمی بالاتر از پیشنهاد خرید تریدر اول، برای فروش پیشنهاد می‌دهد. در نتیجه، ممکن است تریدر اول از او خرید کند.

سرکوب (Suppression)

در چنین حمله‌ای، فرانت رانر تلاش می‌کند اجرای عملیات معامله‌ی هدف حمله‌ی خود را به تعویق بی‌اندازد. در این روش، چندین تراکنش با گس‌پرایس (Gas Price) و گس‌لیمیت (Gas Limit) بسیار بالا و در نتیجه کارمزد بالاتر از معامله‌ی هدف، از طریق قراردادهای هوشمند به شبکه ارسال می‌شوند و در نهایت هم پردازش معامله‌ی اولیه، به تأخیر می‌افتد.

آیا فرانت رانینگ در دنیای ارزهای دیجیتال غیرقانونی است؟

قانونی بودن فرانت رانینگ

فرانت رانینگ در بازارهای سهام غیرقانونی است؛ چون عموم افرادی که در این‌ بازارها معامله می‌کنند، به اطلاعات پنهانی دسترسی ندارند؛ اما در بازار کریپتو تمامی اطلاعات در یک دفتر کل دیجیتالی عمومی شفاف ذخیره می‌شوند. درنتیجه، نمی‌توان Front Running را فعالیتی غیرقانونی دانست.

به بیان دیگر، در حالی که فرانت رانینگ در بازارهای سهام به دلیل استفاده معامله‌گر از داده‌های غیرعمومی ممنوع شده است، اما در صرافی‌های غیرمتمرکز تمام معامله‌گران می‌توانند به داده‌های موجود روی بلاک چین دسترسی داشته باشند؛ بنابراین کاربران در دسترسی به اطلاعات، مزیتی نسبت به یکدیگر ندارند و نمی‌توانند در رقابتی غیرمنصفانه از یکدیگر پیشی بگیرند. این موضوع باعث می‌شود که Front Running در دنیای ارزهای دیجیتال غیرقانونی نباشد.

چگونه از حملات فرانت رانینگ در امان باشیم؟

هنوز هیچ راه‌حل قطعی و مشخصی برای مقابله با فرانت رانینگ وجود ندارد. اما می‌توان با انجام اقداماتی، احتمال وقوع این حملات را کاهش داد. برخی از این موارد عبارتند از:

تقسیم تراکنش

یکی از راه‌های مؤثر برای جلوگیری از حمله Front Running، تقسیم تراکنش‌ها به تعداد زیادی تراکنش کوچک‌تر است تا تراکنش‌ها جذابیت کمتری برای بات‌های فرانت رانینگ داشته باشند. این‌ موضوع باعث می‌شود بات‌ها به جای فرانت ران کردن تراکنش‌ها، آن‌ها را نادیده بگیرند.

استفاده از استخرهای نقدینگی بزرگ

فرانت رانرها به استخرهایی با نقدینگی پایین علاقه دارند، چون احتمال رقابت و همچنین اختلال در تراکنش‌های آن‌ها با اجرای سفارش‌های بزرگ (که وزن استخر را به طور غیرمنتظره تغییر می‌دهند) کمتر است. با انجام تراکنش در استخرهای نقدینگی بزرگ تا حد زیادی از این خطر در امان خواهید بود.

کاهش مقدار اسلیپیچ

با تنظیم گزینه حداکثر نوسانات اسلیپیج در صرافی‌های غیرمتمرکز، می‌توانید ریسک حملات فرانت رانرها را کاهش دهید. در واقع با این کار، شما می‌توانید حداکثر انحراف از مبلغ دریافتی خود را تنظیم کنید. مثلا فرض کنید سفارشی را در یک صرافی غیرمتمرکز ثبت کرده‌اید و انتظار دارید ۵۰۰ تتر از آن سود کسب کنید.  اگر اسلیپیج خود را روی ۱٪ سفارش خود تنظیم کنید، کمتر از ۴۹۵ تتر دریافت نخواهید کرد. اما اگر اسلیپیج تلرانس (Slippage Tolerance) بالا باشد، ممکن است مبلغ کمتری دریافت کنید.

بنابراین، همواره یادتان باشد که میزان Maximum Slippage را بین ۰.۵  تا ۲ درصد تنظیم کنید. اگر می‌خواهید یک سفارش بزرگ بگذارید، اسلیپیج خود را بیشتر کاهش دهید. فرانت رانرها علاقه دارند که اسلیپیج شما بالا باشد، بنابراین بهتر است برعکس آن را انجام دهید.

پرداخت کارمزد گس بیشتر

فرانت رانرها از دیدن تراکنش‌های آهسته خوشحال می‌شوند چون در این حالت آن‌ها زمان بیشتری برای حملات خود خواهند داشت. پرداخت گس کمتر باعث می‌شود تراکنش‌های شما برای مدت طولانی‌تری پشت صف باقی بمانند و این موضوع، زمان بیشتری را برای فرانت رانرها برای تدوین استراتژی‌شان فراهم ‌می‌کند که در نهایت موجب ضرر شما می‌شود.

پرداخت کارمزد گس اضافه به ماینرها انگیزه می‌دهد تا تراکنش شما را سریع‌تر تأیید کنند و شانس شما را برای تبدیل شدن به هدف یک فرانت رانر به حداقل می‌رساند. به همین جهت، شما باید قیمت گس را بالاتر از حد متوسط ​​قرار دهید.

فرانت رانینگ و تاثیر آن بر دنیای ارزهای دیجیتال

آینده ارزهای دیجیتال

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، فرانت رانینگ توانسته هر ماه در سرتاسر جهان به معامله‌گران ناآگاه، ۲۸۰ میلیون دلار ضرر بزند. علاوه بر ضررهای مالی، Front Running باعث می‌شود سرمایه‌گذاران فعلی و حتی افرادی که می‌خواهند در آینده‌ای نزدیک به بازار رمزارزها بپیوندند، اعتماد به نفس خود را از دست بدهند.

همچنین، فرانت رانینگ تهدیدی برای فضای دیفای یا همان امور مالی غیرمتمرکز نیز به حساب می‌آید. پروتکل‌های جدید دیفای، بر روی کاهش اثرات مخرب آن بر سرویس خود، کار می‌کنند اما هنوز راه‌حل کامل و جامعی برای آن وجود ندارد. اما قطعا با پیشرفت تکنولوژی و با به‌کارگیری ابزارهای جدید، شاهد رشد و توسعه امنیت در ارز دیجیتال خواهیم بود. نظر شما چیست؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۳

کارشناس ارشد اقتصاد، علاقه‌مند به بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا