اخبار اتریوم

تاریخ آپدیت مهم اتریوم مشخص شد!

اعضای توسعه‌دهنده شبکه زیرساختی اتریوم در توییتر تاریخ اجرای آپدیت بزرگ Dencun را اعلام کردند. هدف اصلی این به‌روزرسانی کاهش کارمزد شبکه‌های لایه دو اتریوم است.

به گزارش والکس و به نقل از کوین تلگراف؛ تاریخ آپدیت Dencun شبکه اتریوم مشخص شده است. Nethermind، از شرکت‌های متمرکز بر زیرساخت اتریوم، در تاریخ هشت فوریه (۱۹ بهمن) طی پستی در شبکه X، اعلام کرد که هاردفورک دنکان، قرار است در ساعت ۱۳:۵۵:۳۵ به وقت UTC بعدازظهر روز ۱۳ مارس ۲۰۲۴ (۲۳ اسفند)، کار خود را شروع کند.

ارتقاء Dencun با معرفی فناوری پروتودنک شاردینگ و فایل‌های حامل داده موسوم به حباب یا بلاب (Blob)، سبب کاهش هزینه تراکنش در شبکه‌های لایه دو اتریوم می‌شود. تیم بیکو، دولوپر اصلی اتریوم، اعلام کرده که زمان اجرای این آپدیت هم‌زمان با اسلات ۸٬۶۲۶٬۱۷۶ در این شبکه است. این تصمیم در جلسه توسعه‌دهنده‌های اتریوم در روز هشتم فوریه مشخص شد. یک روز قبل از آن نیز استقرار Dencun در شبکه آزمایشی Holesky با موفقیت صورت گرفت.

دستاورد آپدیت دنکان چیست؟

فناوری پروتودنک‌شاردینگ، نوعی شاردینگ است که تراکنش‌های حامل Blob را پیاده‌سازی می‌کند. این تراکنش‌ها فضایی بیشتری برای بلوک‌ها در شبکه‌های لایه دو اتریوم فراهم می‌آورند. تراکنش‌های حامل Blob همان تراکنش‌های عادی با مقداری داده اضافه‌تری هستند. پروتودنک شاردینگ تعداد این تراکنش‌ها در هر بلوک را به ۱۶ عدد محدود می‌کند. حجم هر بلاب حداکثر ۱۲۸ کیلوبایت است. انتظار می‌رود که با استقرار آنها حدود دو مگابایت به فضای هر بلوک اضافه شود.

فیلیپ شومرز (Philippe Schommers) رئیس زیرساخت Gnosis‌ گفته که اجرای موفقیت‌آمیز Dencun در شبکه اصلی اتریوم، هزینه‌های رول آپ را تا ۱۰ برابر کاهش می‌دهد. ویتالیک بوترین، بنیانگذار اصلی اتریوم هم قبلا گفته بود که این شبکه بدون یک زیرساخت مقیاس‌پذیر، نمی‌تواند تراکنش‌ها را ارزان‌تر کند.

لازم به ذکر است که Dencun، خود شامل دو آپگرید Deneb و Cancun می‌شود و پس از آپدیت شاپلا در آوریل ۲۰۲۳، مهم‌ترین به‌روزرسانی اتریوم به شمار می‌رود. شاپلا آپدیتی بود که برای اولین بار، آن‌استیکینگ اتریوم در شبکه بیکن را پس از تبدیل مکانیسم اجماع آن از PoW به PoS امکان‌پذیر کرد.

نظر شما در مورد تاثیر این هاردفورک بر قیمت اتریوم چیست؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۳

از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا