بلاکچین

سوپرنت پالیگان چیست؟ معرفی زنجیره polygon supernets

شبکه پالیگان برای افزایش مقیاس‌پذیری اتریوم، راهکارهایی با رویکردهای متفاوت ارائه می‌دهد. همچنین از اکثر روش‌های مقیاس‌پذیری پشتیبانی می‌کند و به زنجیره‌های مختلف کمک می‌کند تا در کنار هم کار کنند. زنجیره سوپرنت پالیگان (polygon supernets) یکی از سرویس‌های جدید شبکه پالیگان است که هدف اصلی آن از راه‌اندازی این قابلیت، کمک به پذیرش عمومی وب ۳ است. سوپرنت پالیگان این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند که پروژه‌های خود را در یک محیط منعطف، بدون نیاز به پرداخت هزینه عملیاتی و با پشتیبانی شبکه پالیگان ایجاد و راه‌اندازی کنند. برای آشنایی بیشتر با عملکرد سوپرنت پالیگان، نقش آن در بهبود عملکرد شبکه و مزایا و معایب آن، در این مقاله از مجله والکس با ما همراه شوید.

برای درک بیشتر زنجیره سوپرنت پالیگان، پیشنهاد می‌شود مطلب پالیگان چیست را مطالعه بفرمایید.

Polygon Supernets چیست؟

معماری سوپرنت پالیگان

زنجیره سوپرنت پالیگان یکی دیگر از خدمات پالیگان است که به شما کمک می‌کند تا با سرعت بالا بتوانید یک شبکه بلاکچین سفارشی و با کارایی بالا را راه‌اندازی کنید. به‌طورکلی سوپر نت‌ها شبکه‌های بلاکچینی با ویژگی‌های بسیار متفاوت هستند که هدف اصلی آنها کاهش چالش‌های موجود در پالیگان اج (Polygon Edge) است. این چالش‌ها شامل نیاز به سرمایه برای ایجاد یک مجموعه اعتبارسنج غیرمتمرکز، پیچیدگی فنی شبکه‌های بلاکچین، نگرانی‌های امنیتی، پیچیدگی‌های مربوط به طراحی توکن و جابه‌جایی شبکه بین معماری‌های مختلف می‌شود. به همین دلایل، تیم توسعه‌دهنده پالیگان تصمیم به راه‌اندازی سوپرنت پالیگان گرفتند تا فرآیند ساخت زنجیره‌های جدید برای توسعه‌دهندگان آسان شود.

قبل از ظهور تکنولوژی سوپرنت، بیش از ۲۰ پروژه در Polygon Edge شناخته شده‌اند. در بین تمامی این پروژه‌های راه‌اندازی شده، “NFTها” پیشتاز هستند و توسعه‌دهندگان روی این پروژه‌ها فعالیت می‌کنند. ارز دیجیتال “MATIC” توکن بومی پالیگان است و تحلیل ماتیک نشان می‌دهد که مانند بقیه ارزهای دیجیتال دچار روند نزولی شده است.

مهم‌ ترین ویژگی سوپرنت پالیگان

هر کدام از زنجیره‌های سوپرنت پالیگان برای یک برنامه، پروژه و یا مورد خاصی ایجاد و اجرا می‌شوند. تمامی زنجیره‌های رویی را می‌توان با کمک زیرساخت شبکه پالیگان ایمن ساخت. همچنین کاربرانی که از سوپرنت پالیگان برای ایجاد شبکه‌های خود استفاده می‌کنند، می‌توانند از الگوریتم اجماع شبکه پالیگان نیز بهره‌مند شوند. دیگر نیاز نیست توسعه‌دهندگان یک مجموعه جداگانه از گره‌ها و اعتبارسنج‌ها را راه‌اندازی کنند، آنها می‌توانند از مزایای امنیتی شبکه پالیگان بهره‌مند شوند.

امکان مدیریت زنجیره سوپرنت شبکه پالیگان توسط شرکای معتبر Polygon Edge وجود دارد. راه‌اندازی، نگه‌داری و ارتقا یک شبکه بلاکچین کار ساده‌ای نیست و اغلب توسعه‌دهندگان دانش و تخصص لازم را برای پیاده‌سازی صحیح آنها را ندارند. به همین جهت توسعه‌دهندگان می‌توانند با کمک گروهی از برنامه‌نویسان معتبر، تمامی وظایف فنی برنامه‌های خود را به آنها بسپارند.

سوپرنت‌ها مجاز هستند از هر معماری در ساختار خود استفاده کنند. استفاده از سوپرنت، استقرار و همچنین پیاده‌سازی معماری‌های مورد نیاز را برای توسعه‌دهندگان آسان می‌کند. لازم به ذکر است، تمامی معماری‌های Polygon Edge نیز در کانال سوپرنت پالیگان موجود هستند. علاوه بر این، هر سوپرنت می‌تواند معماری زیربنای خود را در هر نقطه تغییر دهد. برای مثال، یک سوپر نت می‌تواند تصمیم بگیرد که به‌عنوان یک شبکه اثبات قدرت مستقل شروع به کار کند، سپس به PoS و در نهایت به لایه ۲ منتقل شود.

سوپرنت‌ها به یکدیگر و به اتریوم متصل هستند. هر سوپرنت قادر به تبادل ارزش و پیام با سایر سوپرنت‌ها و شبکه اصلی اتریوم است. در حال حاضر این کار را می‌توان با استفاده از پیاده‌سازی‌های مختلف و ادغام‌هایی که Edge ارائه می‌دهد انجام داد.

 زنجیره سوپرنت پالیگان چه نقشی در بهبود عملکرد شبکه دارد؟

دلایل زیادی وجود دارد که توسعه‌دهندگان ترجیح می‌دهند به‌جای اتریوم از زیرساخت سوپرنت پالیگان برای راه‌اندازی برنامه‌های خود استفاده کنند. این دلایل شامل استفاده از ویژگی‌های نوآورانه، استفاده برای موارد خاص و یا کنترل بیشتر روی هزینه‌ها می‌شود. زنجیره سوپرنت پالیگان این امکان را برای توسعه‌دهندگان فراهم می‌کند که بتوانند روند راحت‌تری را برای ساخت بلاکچینی با ویژگی‌های خاص طی کنند.

تمامی مراحل ایجاد و راه‌اندازی شبکه در سوپرنت پالیگان، از چارچوب اصلی “libp2p” شروع می‌شود. libp2p یک چهارچوب شبکه ماژولار، توسعه‌پذیر و سریع است که بستری مناسب برای اجرایی‌کردن ویژگی‌های سوپرنت پالیگان را فراهم می‌کند. نودها از طریق این لایه شبکه با یکدیگر تعامل دارند و می‌توانند در فرآیندهای پیچیده نظیر همگام‌سازی بلاگ و اجماع شرکت کنند.

لایه بلاکچین مسئول هماهنگی افزودن بلاک و همچنین انتقال حالت با سایر ماژول‌های سوپرنت است تا مطمئن شود داده‌ها تأیید شده است و به‌درستی به زنجیره مقصد منتقل شده‌اند. لایه بعدی “TxPool” بستری برای رسیدگی به وضعیت تراکنش‌ها است و هر تراکنش که به‌صورت دستی اضافه شود و یا از نودهای دیگر در شبکه دریافت شود، در این لایه پردازش می‌شود. در نهایت توسعه‌دهندگان “dApp” و نودهای اپراتور با بلاکچین سوپرنت پالیگان تعامل برقرار می‌کنند.

مراحل راه اندازی یک شبکه بلاک چین با استفاده از Polygon Supernets

ساخت بلاک چین با سوپرنت پالیگان

به‌عنوان یک توسعه‌دهنده می‌توانید با طی‌کردن ۳ مرحله، بلاکچین اختصاصی خود را با استفاده از polygon supernets ایجاد کنید.

  1. ایجاد کلید خصوصی برای نودهای شبکه: تمامی نودهایی که در سوپرنت ایجاد می‌شوند دارای یک جفت کلید هستند که برای برقراری ارتباط موفقیت‌آمیز و مشارکت با سایر نودها به آن نیاز دارند. این کلیدها شامل کلید خصوصی ولیدیتورها و کلید خصوصی شبکه می‌شوند.
  2. پیکربندی بلاک‌ها: کاربران باید پیکربندی بلاک جنسیس را ایجاد کنند تا بلاکچین از آنها استفاده کند. بلاک جنسیس اولین بلاک ایجاد شده است که کار تمامی زنجیره‌ها از آنجا آغاز می‌شود. در این مرحله توسعه‌دهندگان مشخص می‌کنند که می‌خواهند از کدام مکانیسم اجماع استفاده کنند، اندازه بلاک چقدر است.
  3. راه‌اندازی شبکه بلاکچین: پس از پیکربندی شبکه، می‌توانید بلاکچین ساخته شده را راه‌اندازی کنید.

برای درک بهتر این بخش پیشنهاد می‌کنیم مقاله بلاکچین چیست در بلاگ والکس را مطالعه نمایید.

معرفی مزایای زنجیره سوپر پالیگان

سوپرنت پالیگان ویژگی‌ها و مزایای متعددی دارد که در ادامه به معرفی و بررسی آنها می‌پردازیم.

الف. سوئیچینگ IBFT PoA / PoS: سوپرنت پالیگان به زنجیره‌ها توانایی جابه‌جایی یکپارچه بین حالت‌های توافقی IBFT PoA و PoS را بدون نیاز به تنظیم مجدد زنجیره می‌دهد.

ب. قابلیت پشتیبان‌گیری و بازیابی: تهیه نسخه پشتیبان و بازیابی داده‌های زنجیره‌ای بسیار ضروری است. همگام‌سازی زنجیره‌های طولانی در گره‌های جدید، به زمان زیادی نیاز دارد به همین جهت داشتن یک نسخه پشتیبان آماده برای بازیابی به‌صورت تصاعدی این فرآیند را سرعت می‌بخشد. همه این کارها بدون خاموش‌شدن یک گره انجام می‌شود.

ج. ادغام با Hashicorp Vault و Amazon SecretsManage: در برخی مواقع داده‌های حساس مانند کلیدهای خصوصی نباید روی دیسک نگه‌داری شوند. سوپرنت پالیگان توانایی ذخیره و مدیریت کلیدهای خصوصی را در Amazon SecretsManage و Hashicorp Vault ارائه می‌دهد.

د. تست استرس: هنگام تلاش برای کشف توان عملیاتی یک بلاکچین سفارشی، انتخاب ابزارهای مناسب برای تست استرس شبکه دشوار است. سوپرنت پالیگان یک ویژگی ربات بارگذاری را ارائه می‌دهد که تراکنش‌ها را به بلاکچین ارسال می‌کند و نتایج عملکرد را گزارش می‌دهد.

سوپرنت، قابلیت جنجالی و جدید شبکه پالیگان

در این نوشتار به بررسی polygon supernets چیست پرداختیم و مزایا و ویژگی‌های این تکنولوژی نوپا را معرفی کردیم. به‌طورکلی زنجیره سوپرنت پالیگان یکی از سرویس‌های جدید پالیگان است که به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد پروژه‌های خود را در یک محیط منعطف، بدون پرداخت هزینه و پشتیبانی از شبکه پالیگان ایجاد کنند. توسعه‌دهندگان برای ایجاد یک پروژه جدید کافی است قابلیت‌های شبکه، ویژگی‌ها و نوع مکانیسم اجماع آن را مشخص کنند. سپس تمامی فرآیند ایجاد، راه‌اندازی، تامین امنیت و پشتیبانی از شبکه توسط تیم پالیگان انجام می‌شود.

به نظر شما راه‌اندازی یک شبکه بلاکچین با استفاده از Polygon Supernets می‌تواند به بهبود عملکرد برنامه‌های غیرمتمرکز کمکی کند؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا