آموزش تحلیلسرمایه گذاری

اندیکاتور مکدی MACD؛ انواع اندیکاتور MACD و کاربرد آن

اندیکاتور مکدی (MACD) به عنوان یکی از مهم‌ترین و ساده‌ترین اندیکاتورهایی است که معامله‌گران از آن برای شناسایی روند‌های جدید صعودی و نزولی استفاده می‌کنند. این اندیکاتور می‌تواند رابطه‌ای که بین دو میانگین متحرک است را به معامله‌گران نشان دهد.

با توجه به نقش مهمی که اندیکاتور MACD برای موفقیت معامله‌گران در معامله ایفا می‌کند، در این مقاله به بررسی و آموزش اندیکاتور مکدی می‌پردازیم.

فهرست مطالب

اندیکاتور مکدی چیست و چه تاریخچه‌ای دارد؟

اندیکاتور مکدی مخفف عبارت «Moving Average Convergence Divergence» است که آن را با عنوان اندیکاتور همگرایی واگرایی میانگین متحرک نیز می‌شناسند. آن چیزی که در معاملات بازارهای مالی اهمیت دارد این است که بتوانیم روندها را به خوبی شناسایی کنیم.

مکدی در گروه اندیکاتورهای مومنتوم (Momentum) قرار دارد که می‌تواند در شناسایی قدرت یک روند به معامله‌گر کمک کند. روند به معامله‌گر نشان می‌دهد که در کدام حالت بالاترین میزان سود وجود دارد و باید برای معامله خرید و فروش اقدام کرد.

یک محقق و فیزیک‌دان حرفه‌ای آمریکایی به نام جرالد اپل (Gerald Appel) در سال ۱۹۷۰ اندیکاتور مکدی را طراحی کرد. ۳۵ سال بود که جرالد اپل در بخش مدیریت و سرمایه‌گذاری فعالیت داشت و به دلیل حرفه خود در زمینه خدمات مالی نیز مطالعات زیادی می‌کرد.

اپل نقش بسیار مهم و تأثیرگذاری در انتشار ۱۵ کتاب مهم و مقالات تخصصی داشت. جرالد اپل را به عنوان یک تحلیل‌گر و متخصص تحلیل تکنیکال می‌شناسند. مدتی بعد فردی به نام توماس آسپری (Thomas Aspray) برای پیشرفت اندیکاتور مکدی توانست یک بخش مهم با عنوان هیستوگرام (histogram) را به این اندیکاتور اضافه کند.

نمایی از اندیکاتور مکدی

این اندیکاتور در گروه اسیلاتورها (Oscillator) قرار دارد. کسانی که از تحلیل تکنیکال برای انجام شناسایی بهترین نقاط ورود به معامله استفاده می‌کنند، به سراغ این اندیکاتور می‌روند.

سادگی اندیکاتور MACD یکی از عوامل مهم محبوبیت آن به حساب می‌آید که از میانگین متحرک برای محاسبات این اندیکاتور استفاده می‌شود؛ به همین دلیل از فرمول محاسباتی ساده‌ای برخوردار است. میانگین‌های متحرکی که در این اندیکاتور استفاده می‌شوند به ترتیب ۹، ۱۲ و ۲۶ روزه هستند. معامله‌گران بیشتر از این زمان‌ها در اندیکاتور مکدی استفاده می‌کنند.

اندیکاتور مکدی چه کاربردهایی دارد؟

اندیکاتور MACD محبوبیت زیادی بین معامله‌گران دارد که این موضوع به کاربردهای گسترده آن برمی‌گردد. تعداد معامله‌گرانی که از آن استفاده می‌کنند در حال افزایش هستند چرا که این افراد می‌توانند با اندیکاتور مکدی بهترین معاملات را انجام دهند. این کاربردهای مهم به شرح زیر هستند:

ارائه سیگنال‌های قابل اعتماد

دریافت سیگنال‌های قابل اعتماد برای معامله‌گران مختلف بازارهای بورس و ارز دیجیتال اهمیت زیادی دارد. معامله‌گران طبق سیگنال‌ها تصمیم می‌گیرند روی سرمایه‌های ارزشمند خود ریسک کنند و معاملات را انجام دهند. اندیکاتور مکدی نسبت به سایر اندیکاتورها هم سادگی بیشتری دارد و هم اینکه به دلیل استفاده از میانگین متحرک در محاسبات، سیگنال‌های قابل اعتمادی را به معامله‌گر ارائه می‌دهد.

شناسایی جهت روند و قدرت آن

فقط شناسایی روند نمی‌تواند حقایق موجود در بازارهای مالی را به کاربران نشان دهد. افراد می‌خواهند در کنار بررسی و تشخیص روند از قدرت آن نیز اطلاع پیدا کنند. اگر معامله‌گری بخواهد یک معامله پرسود را تجربه کند باید به این موضوع که سیگنال‌های جهت روند چقدر قوی هستند نیز پی ببرد. این اندیکاتور برای نشان دادن قدرت روند از طول میله‌های هیستوگرام استفاده می‌کند. به خاطر بسپارید که سرعت ارائه سیگنال‌ها در اندیکاتور مکدی، بالا است.

قدرت روند

نمایش رخدادهای واقعی در بازار مالی

یکی از کاربردهای مهم مکدی که به عنوان یک ویژگی مهم نیز محسوب می‌شود نشان دادن حقایق بازار است. معامله‌گران باید بدانند آن چیزی که به صورت لحظه‌ای در بازارهای مالی رخ می‌دهد، چقدر واقعی است. داده‌های حقیقی به معامله‌گران این امکان را می‌دهند که بهترین نقطه برای ورود به معامله را پیدا کنند.

تایم فریم‌های مختلف

هر معامله‌گری استراتژی خاص خود را برای معامله دارد. همین موضوع باعث می‌شود که معامله‌گران تایم فریم‌های مختلفی را انتخاب کنند. مهم‌ترین کاربرد اندیکاتور مکدی این است که می‌تواند روی تایم فریم‌های مختلف به راحتی اعمال شود.

تفسیر آسان سیگنال‌ها

تفسیر آسان نقش مهمی در پیدا کردن موقعیت‌های پرسود دارد. سیگنال‌هایی که در این اندیکاتور ارائه می‌شوند به راحتی قابل تفسیر هستند. معامله‌گران می‌توانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن آن‌ها را شناسایی کنند.  اگر استراتژی معاملاتی کوتاه مدت داشته باشیم می‌توانیم از چنین سیگنال‌هایی استفاده کنیم. تفسیر آسان سیگنال‌ها نقش مهمی در ورود و خروج به موقع از معامله‌ها را ایفا می‌کند.

تغییرات اخیر قیمت

اگر می‌خواهید تغییرات اخیر قیمت را به خوبی بررسی کنید، اندیکاتور مکدی برای شما مناسب خواهد بود. اندیکاتور مکدی برای اینکه تغییرات اخیر قیمت را بررسی کند، به مقایسه میانگین‌های متحرک نمایی با طول‌های مختلف می‌پردازد.

انواع اندیکاتور MACD

انواع اندیکاتور مکدی

این اندیکاتور در دو نوع اندیکاتور جدید و اندیکاتور قدیم شناخته می‌شود. این دو اندیکاتور تنها از نظر ظاهری با هم تفاوت دارند و از نظر کارایی تقریبا شبیه به یکدیگر هستند. ویژگی‌های این اندیکاتورها را در ادامه بخوانید:

اندیکاتور مکدی قدیم

در اندیکاتور MACD قدیمی خط عمودی مشکی که با عنوان میله‌های هیستوگرام شناخته می‌شوند به همراه میانگین متحرک اصلی وجود دارند. میانگین متحرک اصلی در این اندیکاتور به رنگ قرمز است که با نام خط سیگنال (Signal line) شناخته می‌شود.

در واقع رنگ قرمز، سیگنال را نشان می‌دهد. همچنین خط آبی رنگ به خط مکدی (MACD line) معروف است. در مکدی قدیم اختلافی که بین دو منحنی وجود دارد، به خوبی نشان داده می‌شود؛ بنابراین اندیکاتور قدیم یا کلاسیک از خط‌های مکدی، سیگنال و هیستوگرام برخوردار است.

اندیکاتور مکدی جدید

اندیکاتور MACD جدید نیز با یک نمودار میله‌ای مشکلی رنگ که همان میله‌های هیستوگرام است تشکیل شده است. در اندیکاتور مکدی جدید میانگین متحرک قرمز رنگ که همان خط سیگنال است نیز وجود دارد. در این اندیکاتور معامله‌گر می‌تواند دو منحنی را ببیند، البته اختلافی که بین دو منحنی وجود دارد نشان داده نمی‌شود؛ بنابراین در اندیکاتور جدید فقط خط مکدی و هیستوگرام وجود دارد.

مهم‌ترین بخش‌های اندیکاتور MACD

مهم‌ترین بخش مکدی

این اندیکاتور اجزای مهمی دارد که هر معامله‌گری باید از آن آگاهی داشته باشد. مهم‌ترین اجزای این اندیکاتور عبارت‌اند از:

خط مکدی

خط مکدی به عنوان هسته اصلی این اندیکاتور محسوب می‌شود. کاربرد خط مکدی این است که می‌تواند تفاوت‌های بین میانگین‌های متحرک نمایی را با دوره‌های ۱۲ و ۲۶ روزه نشان دهد. این تجزیه و تحلیل به معامله‌گران کمک می‌کند تا تغییرات و قدرت جهت را مشخص کنند. خط مکدی در اندیکاتور مکدی به صورت پیش‌فرض آبی رنگ است و نوسانات سریعی دارد.

خط سیگنال

خط سیگنال یک میانگین نمایی با دوره ۹ روزه است که این میانگین طبق داده‌های خروجی مکدی ایجاد می‌شود. این خط در اندیکاتور مکدی با رنگ قرمز نشان داده می‌شود. نوسانات خط سیگنال کندتر از نوسانات خط مکدی است.

هیستوگرام مکدی

هیستوگرام مکدی در این اندیکاتور اهمیت زیادی دارد، چرا که می‌تواند به خوبی اختلافی که بین خط مکدی و خط سیگنال وجود دارد را نشان دهد. هیستوگرام به صورت عمودی ترسیم می‌شود و یک خط صفر برای خودش دارد. وقتی خط مکدی و خط سیگنال با اختلاف زیادی همراه باشند، هیستوگرام بزرگ‌تر خواهد شد. برعکس آن نیز ممکن است. وقتی اختلاف کم باشد در آن صورت هیستوگرام کوچک‌تر می‌شود.

به خاطر بسپارید که رنگ‌ها در این اندیکاتور قابل تغییر هستند. یعنی هر سه خط مکدی، خط سیگنال و هیستوگرام طبق سلیقه معامله‌گران تغییر می‌کنند. این رنگ‌هایی که نام بردیم در اندیکاتور مکدی به صورت پیش‌فرض قرار دارند.

محاسبات در اندیکاتور مکدی

محاسبات در اندیکاتور مکدی

هر کدام از اجزای اندیکاتور که آن‌ها را نام بردیم به روش متفاوتی محاسبه می‌شوند که نحوه محاسبه آن‌ها به شرح زیر هستند:

محاسبه خط مکدی

در محاسبه خط مکدی یک تفریق انجام می‌شود. به این ترتیب که میانگین متحرک نمایی بلند مدت  ۲۶روزه از میانگین متحرک نمایی کوتاه مدت که ۲۰ روزه است، کم می‌شود. در این صورت خط مکدی به دست می‌آید.

محاسبه خط سیگنال

در اندیکاتور مکدی برای به دست آوردن خط سیگنال از میانگین متحرک ۹ روزه استفاده می‌شود که آن را روی نمودار ترسیم می‌کنند. این میانگین متحرک ۹ روزه را به عنوان خط سیگنال در نظر می‌گیرند چرا که می‌تواند تغییرات و چرخشی که در قیمت‌ها ایجاد می‌شود را نشان دهد.

محاسبه هیستوگرام

هیستوگرام می‌تواند تفاوتی که بین خط مکدی و خط سیگنال وجود دارد را به خوبی نشان دهد. زمانی که خط مکدی از خط سیگنال بالاتر باشد در آن صورت هیستوگرام مثبت خواهد بود. در صورتی که خط مکدی از خط سیگنال پایین‌تر باشد، شاهد هیستوگرام منفی خواهیم بود.

نکته مهم در مورد بازه‌های زمانی خط مکدی این است که بازه‌های زمانی ۹، ۱۲ و ۲۶ روزه به صورت پیش‌فرض در اندیکاتور مکدی قرار دارند. شما می‌توانید این بازه‌های زمانی را طبق استراتژی‌های معاملاتی خود تغییر دهید.

تفسیر و خواندن اندیکاتور مکدی در معاملات

هدف اصلی در اندیکاتور مکدی این است که بین دو میانگین متحرک، واگرایی‌ها و همگرایی‌ها را پیدا کند و به معامله‌گر نشان دهد. زمانی که دو میانگین متحرک به سمت یکدیگر حرکت کنند در آن صورت همگرایی رخ می‌دهد. واگرایی وقتی رخ می‌دهد که دو میانگین متحرک در حال دور شدن از یکدیگر باشند.

محاسبات مکدی

وقتی میانگین متحرک ۱۲ دوره‌ای انتخاب شود باید بدانید که حرکت سریع‌تری دارد. میانگین متحرک ۱۲ دوره‌ای مسئول بیشتر حرکاتی است که در اندیکاتور مکدی رخ می‌دهند. در مقابل میانگین متحرک ۱۲ دوره‌ای، میانگین ۲۶ دوره‌ای قرار دارد که به دلیل سنگین‌تر بودن، نسبت به تغییراتی که در قیمت‌ها رخ می‌دهد، آهسته‌تر عمل می‌کند.

محاسبات مکدی

نوسان مکدی در پایین خط صفر و مبنا رخ می‌دهد. وقتی بین دو میانگین متحرک نمایی ۱۲ و ۲۶ روزه تقاطع به وجود می‌آید، این موضوع باعث رخ دادن نوسان مکدی می‌شود. اینکه مکدی در بالا یا پایین قرار بگیرد به این بستگی دارد که نمودار در کدام جهت صعودی یا نزولی قرار گرفته است.

وقتی میانگین متحرک نمایی ۱۲ روزه بتواند میانگین ۲۶ روزه را به سمت پایین بکشاند، نشان دهنده رخ دادن تقاطع نزولی است و معامله‌گران می‌توانند وارد معامله فروش شوند. یعنی مکدی در ناحیه منفی زیر صفر قرار دارد. برعکس این مورد نیز رخ می‌دهد؛ وقتی که حرکت به سمت بالای صفر باشد نشان می‌دهد که مکدی به ارزش مثبت رسیده است. در این شرایط معامله‌گران می‌توانند وارد معامله خرید شوند.

محاسبات مکدی

واگرایی‌ها در اندیکاتور مکدی

واگرایی‌ها در اندیکاتور مکدی اهمیت زیادی دارند. واگرایی به دو دسته واگرایی عادی و مخفی تقسیم می‌شود که معامله‌گران از آن‌ها برای بررسی دقیق قیمت‌ها استفاده می‌کنند که به شرح زیر هستند:

واگرایی عادی (Regular Divergenvce) در اندیکاتور مکدی

واگرایی عادی مکدی

واگرایی عادی نشان می‌دهد که یک روند معکوس شده است. زمان شکل‌گیری واگرایی عادی در انتهای روند صعودی است. واگرایی عادی وقتی رخ می‌دهد که قیمت نسبت به سقف قبلی خودش، سقف جدیدی را به وجود آورد. در این صورت اندیکاتور مکدی نمی‌تواند این سقف جدید را ثبت کند و باعث ایجاد سقف پایین‌تری می‌شود.

واگرایی عادی نشان دهنده کاهش فشار خرید است، اما قدرت خرید هنوز وجود دارد. وقتی این حالت مشاهده می‌شود معامله‌گران باید مدیریت ریسک را در نظر بگیرند چرا که احتمال دارد روند به سمت نزولی شدن، تغییر کند.

نقطه مقابل آن رخ دادن واگرایی مثبت است. این واگرایی خودش را در انتهای روند نزولی نشان می‌دهد و شکل می‌گیرد. وقتی یک کف پایین‌تر در قیمت به وجود آید، اندیکاتور مکدی یک کف بالاتر را شکل می‌دهد. این واگرایی عادی از کاهش فشار فروش خبر می‌دهد. در این شرایط روند نزولی به سمت روند صعودی حرکت می‌کند.

واگرایی مخفی (Hidden Divergence) در اندیکاتور مکدی

واگرایی مخفی مکدی

واگرایی مخفی به عنوان یک نشانه احتمالی برای ادامه روند محسوب می‌شود. به این ترتیب که تأیید می‌کند قیمت‌ها ادامه‌دار خواهند بود. وقتی قیمت یک سطح پایین‌تری را نسبت به سقف قبلی خودش به وجود می‌آورد، اما اندیکاتور مکدی یک سقف بالاتر را ثبت می‌کند، در این صورت واگرایی مخفی رخ می‌دهد. این موضوع نشان می‌دهد که روند نزولی قیمت همچنان ادامه خواهد داشت.

واگرایی مخفی مثبت نیز وقتی ایجاد می‌شود که قیمت، یک کف بالاتری را نسبت به کف قبلی خودش به وجود می‌آورد. اندیکاتور مکدی ریزش را نشان می‌دهد. به این ترتیب باعث به وجود آوردن یک کف پایین‌تر می‌شود. واگرایی مخفی مثبت نشان می‌دهد که روند صعودی همواره تداوم خواهد داشت.

شناسایی سیگنال‌های کاذب در اندیکاتور مکدی

 اندیکاتور مکدی نیز می‌تواند با تولید سیگنال‌های کاذب باعث اشتباه معامله‌گر شود. تریدرها باید در این زمینه هوشمندانه عمل کنند. وقتی که بین سیگنال و مکدی یک تقاطع صعودی رخ می‌دهد، به صورت ناگهانی قیمت‌ها کاهش پیدا می‌کنند. در این زمینه معامله‌گر باید به این موارد توجه کند:

  • سرمایه‌های خود را مدیریت کند.
  • فیلترهای مناسب‌تر و بیشتری را برای وارد شدن به معاملات اعمال کند.
  • معامله‌گر باید تأییدیه‌های بیشتری را برای ورود به معامله دریافت کند.

معامله‌گر می‌تواند یک بازه زمانی سه روزه را در شرایط سیگنال‌های اشتباه در نظر بگیرد. به این ترتیب که بعد از تقاطع سیگنال و مکدی اگر قیمت بتواند برای سه روز و پشت سر هم در بالای آن، جایگاه خودش را حفظ کند، در آن صورت معامله‌گر می‌تواند وارد معامله شود.

سیگنال کاذب مکدی

روش‌های به کارگیری اندیکاتور مکدی در معاملات

در این اندیکاتور روش‌های مهمی وجود دارند که می‌توانید با کمک آن‌ها در معاملات خرید و فروش خود موفق‌تر عمل کنید. این روش‌ها به شرح زیر هستند:

روش تقاطع خط سیگنال

در اندیکاتور مکدی روند وقتی خودش را در حال قوی‌تر شدن نشان می‌دهد که دو خط مکدی و سیگنال از هم فاصله بگیرند. این افزایش فاصله نشان دهنده افزایش مومنتوم است. هر چقدر این دو خطوط فاصله کمتری از هم پیدا کنند نشان می‌دهد که قدرت روند در حال از بین رفتن است.

تقاطع صعودی زمانی رخ می‌دهد که مکدی بتواند وقتی خط سیگنال به سمت بالا قرار دارد آن را قطع کند. تقاطع صعودی، سیگنال خرید را نشان می‌دهد. تقاطع نزولی زمانی رخ می‌دهد که مکدی بتواند باعث قطع خط سیگنال به سمت پایین شود.

تقاطع خط سیگنال مکدی

روش تقاطع خط صفر

وقتی که خط مکدی از محور صفر که در وضعیت افقی قرار دارد بگذرد، تقاطع خط صفر رخ می‌دهد. تقاطع خط صفر برای وقتی است که خط مکدی از بالای خط صفر به حرکت خود ادامه دهد. این حرکت ادامه خواهد داشت تا زمانی که خط مکدی به ناحیه مثبت وارد شود. برای رخ دادن تقاطع نزولی نیز مکدی باید به زیر خط صفر، حرکت خود را ادامه دهد تا بتواند منفی شود.

طول کشیدن تقاطع خط مبنا می‌تواند چند روز تا چند ماه باشد. برای اینکه تقاطع خط صفر را استفاده کنید، باید خط صفر را به عنوان مبنا در نظر بگیرید. وقتی خط مکدی از این سطح به سمت بالا حرکت کند آن را به عنوان سیگنال خرید در نظر می‌گیرند. در صورتی که خط مکدی از این سطح به پایین حرکت کند آن را به عنوان سیگنال فروش به حساب می‌آورند.

تقاطع خط صفر

راه‌اندازی و تنظیم اندیکاتور MACD

قبل از اینکه وارد بخش تنظیمات آن شویم باید بدانید که این اندیکاتور نیازی به دانلود ندارد. می‌توانید آن را در کلیه سامانه‌های معاملاتی پیدا کنید و مورد استفاده قرار دهید. اجرای این اندیکاتور وقت زیادی از شما نمی‌گیرد و می‌توانید بعد از اجرا و تنظیم کردن آن، اندیکاتور مکدی را مورد استفاده قرار دهید.

برای اجرای آن می‌توانید به سایت تریدینگ ویو (Tradingview) بروید. وقتی به قسمت اندیکاتورها مراجعه کنید می‌توانید گزینه اندیکاتور مکدی را ببینید.

اندیکاتور مکدی

اندیکاتور مکدی را انتخاب کنید. با انتخاب کردن آن متوجه فعال شدن اندیکاتور در پایین صفحه خواهید شد.

اندیکاتور مکدی

در همین قسمت پایین می‌توانید تنظیمات آن را ببینید. تنظیمات در دو بخش مهم با عنوان (Input) و (Style) قرار دارند.

تنظیمات بخش Input

در قسمت Input موارد زیر وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را تنظیم کنید:

  • در بخش اول می‌توانید تایم فریم‌های دلخواه خود را انتخاب کنید.
  • در بخش دوم می‌توانید تعداد کندل‌هایی قابل محاسبه که در خط مکدی قرار دارند را تنظیم کنید.
  • در بخش سوم امکان تنظیم تعداد کندل‌های قابل محاسبه خط سیگنال برای شما فراهم است.
  • در بخش چهارم می‌توانید مقیاس اندازه‌گیری میانگین متحرک خود را تنظیم کنید.
  • در بخش پنجم امکان تنظیم میزان فشردگی وجود دارد.
  • در بخش ششم می‌توانید نوع خط مکدی را برای خود تنظیم کنید.
  • در بخش هفتم امکان تنظیم نوع خط سیگنال مکدی وجود دارد.
تنظیمات مکدی

تنظیمات بخش Style

بخش Style اندیکاتور مکدی شش بخش مهم دارد که می‌توانید آن‌ها را تنظیم کنید. این بخش‌ها به شرح زیر هستند:

  • در قسمت اول امکان تنظیم رنگ هیستوگرام صعودی وجود دارد.
  • در قسمت دوم می‌توانید نسبت به تغییر رنگ هیستوگرام صعودی ضعیف اقدام کنید.
  • در قسمت سوم رنگ هیستوگرام نزولی ضعیف تنظیم می‌شود.
  • در قسمت چهارم می‌توانید رنگ هیستوگرام نزولی را تنظیم کنید.
  • در قسمت پنجم رنگ خط مکدی را تنظیم کنید.
  • در قسمت ششم می‌توانید رنگ خط سیگنال را تغییر دهید.
  • در قسمت هفتم تنظیمات آن را روی (Defaults) قرار دهید.
تنظیمات مکدی

تنظیم نمودارها در بازه زمانی کوتاه‌ مدت

معامله‌گران تمایل دارند که در اندیکاتور مکدی برخی از نمودارها را روی بازه‌های زمانی کوتاه بررسی کنند که این موضوع به استراتژی‌های خاص معاملاتی آن‌ها برمی‌گردد. در صورتی که می‌خواهید نمودارها را در بازه‌های زمانی کوتاه بررسی کنید این تنظیمات مناسب هستند:

  • برای بررسی خط مکدی آن‌ها را روی میانگین متحرک نمایی ۶ روزه قرار دهید.
  • برای بررسی خط سیگنال میانگین متحرک نمایی ۱۳ روزه گزینه انتخابی مناسبی خواهد بود.
  • می‌توانید طول سیگنال را نیز روی عدد ۱ قرار دهید.

تنظیم نمودارها در بازه زمانی بلند مدت

در صورتی که می‌خواهید از اندیکاتور مکدی برای یک بازه طولانی‌تر استفاده کنید، توصیه می‌کنیم این تنظیمات را در نظر بگیرید:

  • خط مکدی را روی میانگین متحرک نمایی ۲۴ روزه قرار دهید.
  • برای خط سیگنال آن را روی میانگین متحرک نمایی ۵۲ روزه تنظیم کنید.
  • طول سیگنال را روی عدد ۹ قرار دهید.
تنظیمات مکدی

تشخیص سریع و آسان با اندیکاتور مکدی

در این مقاله به بررسی اندیکاتور MACD پرداختیم. این اندیکاتور به دلیل سرعت بالایی که در تشخیص روند دارد بهترین گزینه برای معامله‌گران بازارهای مالی محسوب می‌شود. این اندیکاتور را می‌توانید برای فرجه‌های زمانی روزانه، هفتگی و ماهانه نیز استفاده کنید تا امکان شناسایی بهترین و سودمندترین نقاط برای ورود به معامله برایتان فراهم شود.

۲۲

اندیکاتور MACD

گام قبلی (۲۲/۳۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۱۰

کارشناس ارشد منابع آب و شیفته­‌ی دنیای نویسندگی. باور دارم همه چی در زندگی­مان به محتوا گره خورده است و همیشه به «محتوای خوب» نیاز داریم. در تلاشم گامی موثر در این مسیر بردارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
12 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مهدی
مهدی
6 ماه قبل

سلام، صبح بخیر.
من نمیخوام از تنظیمات دیفالت مکدی استفاده کنم. تنظیمات من اینجوریه:

setting:1, 5, 2

اما متاتریدر اجازه نمیده که عدد ۱ رو واسه مکدی انتخاب کنم.

در صورت امکان راهنمایی بفرمایید.
باتشکر فراوان?

ر رواقی
ر رواقی
5 ماه قبل
پاسخ به  مهدی

سلام
پیشنهاد میکنیم این تنظیمات را در تریدینگ ویو برای اندیکاتور خود اعمال کنید.

مهدی
مهدی
7 ماه قبل

واقعا عالی بود و خیلی کاملتر از بقیه منابع

yones
yones
1 سال قبل

عالی بود و کامل

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  yones

سلام ووقت به خیر
ممنون از اینکه مقاله اندیکاتور مک دی را مطالعه کردید و از اینکه مورد قبول شما واقع شده بسیار خرسندیم.

سپاس از همراهی شما

محسن موسوی
محسن موسوی
1 سال قبل

با تشکر از مطالب مفید شما

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  محسن موسوی

سلام
سپاسگذاریم از همراهی شما محسن عزیز. امیدواریم سایر مقالات بلاگ والکس را هم مطالعه کنید. بی صبرانه منتظر شنیدن نظرات شما هستیم.

ali payami
ali payami
1 سال قبل

مرسی از وقتتون
مقاله کم و کاستی زیاد داشت و برای مخاطب سرشار از ابهام است
یه تعرف کلی برای یکی از مهمترین ابزارهای تحلیل تکنیکال نه تنها کامل نیست بلکه گیج کننده است
لطفا روی مقاله وقت بیشتری بذارین تا مورد استفاده واقع بشه

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  ali payami

سلام
وقت شما به خیر
علی عزیز ممنون از اینکه نظر خود را درخصوص مقاله شاخص مکدی با ما در میان گذاشتید. همچنین اگر ابهام یا سوالی در خصوص این مقاله برای شما ایجاد شده، خوشحال میشویم آن را با ما مطرح کنید.
قطعا در بروزرسانی بعدی این مقاله، نقطه نظرات شما درنظر گرفته خواهد شد.

سپاس از همراهی شما

سینا
سینا
3 سال قبل

اگه طبق همه این اندیکاتور ها هم معامله کنیم بازم به سختی و دشواری بهمون سود میده . چون وقتی اوضاع یکم خرسی میشه دوباره تقاطع ایجاد میشه و سیگنال فروش به ما میده ولی بعد از چند ثانیه یا چند دقیقه دوباره برمیگرده جای خودش و فقط یک سیگنال فروش اشتباه به ما داده . به دوستان توصیه میکنم فقط با اندیکاتور ترید نکنند و تحلیل فاندامنتال و بنیادی هم حد اقل ۵۰ درصد مهم هستش . موفق باشید .

بهنام مقدسی
بهنام مقدسی
9 ماه قبل
پاسخ به  سینا

بنظرم تمام این تحلیلا زمانی کاربرد داره که بازار هیجانی نباشه و به اصطلاح گاوی یا خرسی نباشه، تازه وقتیم تموم شرایط اوکی باشه بازم ممکنه تحلیل طبق پیش بینی جلو نره چون عوامل خیلی خیلی زیادی روی مارکت تاثیر میذارن، احساسات انسانی،اخبار روز،صرافیها که عمدا کاری میکنن روند مطابق تحیلیل شما پیش نره،ویژگیهای فردی معامله گر و و و….

دکمه بازگشت به بالا