آموزش تحلیلتحلیل تکنیکال

آموزش اندیکاتور ایچیموکو، اندیکاتور ichimoku چیست؟

اگر از کاربران حرفه‌ای دنیای ارز دیجیتال هستید، قطعا اصطلاح ایچیموکو (Ichimoku) را شنیده‌اید. ایچی موکو یکی از کاربردی‌ترین ابزارهای تحلیل تکنیکال برای پیشبینی روندها است. این اندیکاتور به معامله‌گر کمک می‌کند تا نقاط مناسب برای ورود یا خروج از سهم را تشخیص دهد. توسعه این شاخص بیش از ۳۰  سال به طول انجامیده و اکنون در اختیار معامله‌گران قرار گرفته است.

از آنجایی که داشتن درک روشنی از شرایط بازار، درصد تحقق سود‌ را افزایش می‌دهد در این مقاله به معرفی و آموزش اندیکاتور Ichimoku می‌پردازیم. زیرا این اندیکاتور می‌تواند تا حد زیادی نیازهای یک تریدر را برطرف کند.

ایچیموکو چیست؟

ایچی موکو توسط گوئیچی هوسودا (Goichi Hosoda)، روزنامه‌نگار ژاپنی توسعه داده شد و در اواخر دهه ۱۹۶۰ منتشر شد. شاید به همین دلیل است که این اندیکاتور بین معامله‌گران آسیایی از محبوبیت بیشتری برخوردار است. نمودار ایچیموکو در زبان انگلیسی به معنی one look equilibrium chart است. این جمله بیانگر این مفهوم است که تحلیلگران تنها با نگاه کردن به نمودار روند را می‌توانند شناسایی و سیگنال‌های خرید و فروش را دریافت کنند.

هر چند به نظر می‌رسد که نمودار این اندیکاتوری شبیه به نمودار شمعی باشد اما این شاخص نقاط داده‌ای بیشتری نسبت به نمودار شمعی استاندارد ارائه می‌دهد. Ichimoku مجموعه‌ای از شاخص‌های فنی است که سطوح حمایتی و مقاومتی و همچنین حرکت و جهت روند را نشان می‌دهد. ichimoku این کار را با گرفتن میانگین‌های متعدد و رسم آنها بر روی نمودار انجام می‌دهد. اندیکاتور ایچیموکو تمامی ارقام و محاسبات به‌دست آمده را در یک ابر که به ابر ایچیموکو معروف است، نمایش می‌دهد. به همین دلیل است که افراد زیادی این نمودار را با نام ابر ایچیموکو یاCloud Ichimoku می‌شناسند.

اگر چه از ایچیموکو با نام اندیکاتور یاد می‌شود اما تحلیل‌گران تکنیکال اعتقاد دارند که Ichimoku بیشتر شبیه به یک سیستم معاملاتی است است و از آنجایی که تمام خطوط آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند باید به دقت بررسی و تحلیل شود.

اهمیت شاخص ایچی موکو

اندیکاتور ایچیموکو بر خلاف سایر شاخص‌های استاندارد نمودارها، اطلاعات مفید بسیاری را در اختیار ما قرار می‌دهد. Ichimoku با ارائه یک تصویر جامع و واضح از بازار، نقاط حمایت و مقاومت یک بازار را به خوبی نمایش می‌دهد. این اندیکاتور حرکت بازار را اندازه گیری می‌کند و جهت گیری قیمتی آن را مشخص می‌کند. سیگنال‌های Ichimoku به معامله‌گران کمک می‌کند تا روندهای بازار را شناسایی کنند. معامله‌گران با استفاده از ابر ایچیموکو انواع خط روند صعودی و نزولی بلند مدت بازار را به راحتی شناسایی خواهند کرد. از شاخص ایچی موکو می‌توان برای شناسایی استراتژی‌های ورود یا خروج به بازار و حتی قرار دادن استاپ لاس استفاده کرد.

آموزش اندیکاتور ایچیموکو

ایچیموکو از چند بخش مهم تشکیل شده است که هر کدام از آنها نمایش دهنده اطلاعات مختلف در بازه‌های زمانی متفاوت است.

در این بخش به معرفی اجزای مختلف ichimoku می‌پردازیم.

اجزای مختلف ichimoku

تنکان سن (Tenkan-Sen)

اولین جزء اندیکاتور ایچیموکو Tenkan-Sen است که اغلب با یک خط قرمز در نمودار نشان داده می‌شود. تنکان سن میانگین متحرک است که با گرفتن میانگین قیمتی بالا و پایین برای نه روز یا دوره گذشته محاسبه می‌شود. اگر Tenkan-Sen به سمت بالا یا صعود حرکت کند، بازار روند روبه‌رشدی دارد. با این حال، اگر خط به صورت افقی حرکت کند، نشان دهنده یک بازار در حال تغییر است. تنکان سن از فرمول زیر بدست می‌آید:

۲÷ (کمترین قیمت پایین ۹ دوره اخیر + بیشترین قیمت بالای ۹ دوره اخیر ) = تنکان

کیجون سن (Kijun-Sen)

کیجون سن یک خط حمایت/مقاومت در ایچیموکو است که به عنوان شاخص حرکت قیمت در آینده عمل می‌کند. کیجون سن معمولاً با یک خط آبی نشان داده می‌شود. عملکرد کیجون سن شبیه تنکان سن است، اما بازه زمانی طولانی‌تری را در نظر می‌گیرد. دوره‌های اندازه گیری کیجون سن معمولاً ۲۶ روزه است. کیجون سن از فرمول زیر بدست می‌آید:

۲ ÷ ( بالاترین قیمت ۲۶ دوره + پایین‌ترین قیمت ۲۶ دوره ) = کیجون

محدوده سنکو A

محدوده سنکو A یا Senkou Span A، میانگین پستی و بلندی‌های تنکان سن و کیجون سن است. این محدوده روی نمودار با یک خط نارنجی نمایش داده می‌شود. اگر قیمت بالاتر از محدوده سنکو A (خط نارنجی) باشد، خطوط بالا و پایین به ترتیب به سطح اول و دوم مقاومتی تبدیل می‌شوند. برعکس، هنگامی که قیمت به زیر محدوده سنکو A حرکت کند، خطوط پایین و بالا به ترتیب به سطوح مقاومت اول و دوم تبدیل می‌شوند. اسپین A از فرمول زیر بدست می‌آید:

محدوده سنکو A

محدوده سنکو B

محدوده سنکو B یا Senkou Span B، با در نظر گرفتن نقطه میانی ۵۶ دوره گذشته محاسبه می‌شود. از آنجایی که محاسبه یک دوره طولانی کمی مشکل است، این محدوده در بیشتر مواقع یک خط صاف است. وقتی قیمت‌ها بالاتر از آن هستند، می‌توان آن را به عنوان خط حمایت در نظر گرفت و زمانی که قیمت‌ها زیر آن هستند، می‌توان آن را به عنوان خط مقاومت در نظر گرفت. اسپین B از فرمول زیر بدست می‌آید:

محدوده چیکو (Chikou span)

محدوده چیکو، یک جز مهم در ایچیموکو است. این محدوده با رنگ سبز روی نمودار نمایش داده می‌شود. عملکرد آن به این شکل است که اگر محدوده چیکو از پایین به بالا از قیمت عبور کند، سیگنال خرید را نشان می‌دهد و اگر خط از بالا به پایین از قیمت عبور کند، یک سیگنال فروش است.

کومو (Kumo) 

Kumo اصطلاح ژاپنی است که برای ابر به‌کار می‌رود. کومو در نمودار Ichimoku، به منطقه بین Senkou A و Senkou B گفته می‌شود. این منطقه به ابر ایچیموکو نیز معروف است. اگر Senkou A بالاتر از Senkou B باشد، پس کومو صعودی و اگر Senkou A زیر Senkou B باشد، کومو نزولی است.

کومو صعودی و نزولی

پس از ترکیب تمام اجزا عنوان شده با یکدیگر، در نهایت یک نمودار کامل با شاخص ichimoku در اختیار خواهیم داشت که هر قسمت از آن، اطلاعاتی را طبق تعاریف بالا در اختیار ما قرار می‌دهد. برای تشخیص روند از روی ابر ایچیموکو می‌توانید از جدول زیر کمک بگیرید.

روندشرط
صعودیاگر قیمت بالای ابر کومو باشد یا سنکو A بالای سنکو B باشد.
نزولیاگر قیمت زیر ابر کومو باشد یا سنکو A زیر سنکو B باشد.
خنثیاگر قیمت در داخل ابر کومو باشد یا سنکو A برابر با سنکو B باشد.

در استراتژی ایچیموکو دو نوع ابر وجود دارد که از آن‌ها می‌توان برای تفسیر قدرت روند کمک گرفت:

ابر فعلی کومو که با کندل‌های قیمتی فعلی بازار همراه است.

ابر آتی کومو یا ابر آینده که همان ابری است که در سمت راست کندل‌ها مشاهده می‌شود.

قدرت روندشرط
روند صعودی قویابر آتی کومو صعودی است و هر دو خط سنکو A و B به سمت بالا هستند.
روند نزولی قویابر آتی کومو نزولی است و هر دو خط سنکو A و B آتی به سمت پایین هستند.
روند صعودی ملایمابر آتی کومو صعودی است، سنکو A آتی صعودی و سنکو B آتی صاف است.
روند نزولی ملایمابر آتی کومو نزولی است و سنکو A آتی نزولی اما سنکو B آتی صاف است.
روند صعودی ضعیفابر آتی کومو صعودی است، سنکو A آتی صاف و سنکو B آتی هر دو صاف هستند.
روند نزولی ضعیفابر آتی کومو نزولی است، سنکو A آتی و سنکو B آتی هر دو صاف هستند.
برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله اسیلاتور را بخوانید.

تجزیه و تحلیل نمودار شاخص ایچیموکو

نمودار ایچیموکو

هر نمودار در شاخص ایچیموکو می‌تواند اطلاعات بسیاری در اختیار ما بگذارد که نیازمند تجزیه و تحلیل خواهد بود. در این بخش به تجزیه و تحلیل نمودار می‌پردازیم.

سیگنال‌های معاملاتی ایچی موکو

شاخص ایچیموکو به دلیل عناصر متعددی که دارد، انواع مختلفی از سیگنال‌ها را تولید می‌کند. دو سیگنال مهم ichimoku ، سیگنال حرکتی و سیگنال دنبال کننده است. سیگنال‌های حرکتی یا مومنتوم، بر اساس رابطه بین قیمت بازار، خط مبنا و خط تبدیل تولید می‌شوند. این سیگنال‌ها به دو سیگنال صعودی و نزولی تقسیم می‌شوند. سیگنال‌های حرکت صعودی زمانی تولید می‌شوند که یکی یا هر دو خط تبدیل و قیمت بازار بالاتر از خط پایه حرکت کنند. سیگنال‌های حرکت نزولی زمانی تولید می‌شوند که هر دو خط تبدیل و قیمت بازار به زیر خط مبنا حرکت کنند.

سیگنال‌های دنبال کننده با توجه به رنگ کومو  و موقعیت قیمت بازار نسبت به آن تولید می‌شوند. به بیان ساده، زمانی که قیمت‌ها به طور مداوم بالای کومو قرار دارند، احتمال صعودی بودن حرکت بازار بیشتر است. در مقابل، حرکت قیمت‌ها به زیر کومو ممکن است یک علامت نزولی باشد که نشان دهنده یک روند نزولی است. 

برای درک بهتر این بخش، پیشنهاد می‌کنیم مقاله بررسی شاخص MACD یا میانگین متحرک همگرایی و واگرایی را مطالعه بفرمایید.

سطوح حمایت و مقاومت

نمودار ichimoku می‌تواند برای شناسایی مناطق حمایت و مقاومت استفاده شود. محدوده حرکتی ایچیموکو معمولاً به رنگ سبز روی نمودار نمایش داده می‌شود. این خط سبز به عنوان نقطه حمایت قیمتی در روندهای صعودی در نظر گرفته می‌شود و در روندهای نزولی به عنوان خط مقاومت عمل می‌کند. نکته مهم این است که این محدوده یک دوره ۲۶ روزه را در بر می‌گیرد. محدوده ۲۶ روزه به معامله‌گران امکان پیش بینی قیمت بازار را می‌دهد تا به راحتی بتوانند نقاط حمایت و مقاومت قیمتی را در بازار شناسایی کنند.

استراتژی‌های معاملاتی با استفاده از شاخص ایچی موکو

استراتژی‌های معاملاتی با ایچی موکو

اکنون که در مورد قسمت‌های مختلف اندیکاتور ایچیموکو می‌دانیم، می‌توانیم چند استراتژی صعودی و نزولی را بررسی کنیم. در نظر داشته باشید که پرایس اکشن نیز در کنار اندیکاتور یکی از راهنماهای مهم تحلیل‌گران است.

استراتژی معاملاتی صعودی

برای تعیین اینکه آیا قیمت‌ها در یک روند صعودی هستند، معیارهایی برای شاخص ichimoku وجود دارد که باید از آنها تبعیت کرد. با استفاده از چند تحلیل زیر می‌توان استراتژی معاملاتی با روند صعودی تعیین کرد.

  • قیمت‌ها باید بالای تنکان و تنکان نیز باید بالاتر از کیجون باشد.
  • هم تنکان و هم کیجون باید همراه با قیمت‌ها به سمت بالا حرکت کنند.
  • کیجون نباید از قیمت مورد نظر بالاتر باشد.
  • کوموی در نظر گرفته شده برای دوره‌های آینده می‌بایست صعودی باشد.
  • قیمت‌های مد نظر باید بالاتر از کومو باشند.

استراتژی معاملات نزولی

در خصوص استراتژی معاملاتی با روند نزولی نیز یک سری قواعد کلی روی ایچیموکو وجود دارد که در زیر بررسی می‌کنیم.

  • قیمت‌ها باید پایین‌تر از تنکان و تنکان نیز باید کمتر از کیجون باشد. 
  • هر دو تنکان و کیجون باید همراه با قیمت ها به سمت پایین حرکت کنند.
  • کیجون نباید از قیمت مورد نظر دور باشد.
  • کوموی در نظر گرفته شده برای دوره‌های آینده می‌بایست نزولی باشد
  • قیمت‌های مد نظر باید پایین‌تر از کومو باشند.

مزایای استفاده از اندیکاتورایچیموکو

اندیکاتور ایچیموکو، مانند هر شاخص دیگری بسته به نوع استفاده ما، می‌تواند کمک شایانی به نحوه معامله در بازار داشته باشد. در این بخش چند مورد از مزایای مهم ichimoku را بررسی می‌کنیم.

مزایای استفاده از ایچی موکو

ارائه نمای کلی بازار

شاخص ایچیموکو می‌تواند یک نمای سریع از خطوط مقاومت و حمایت یک بازار را ارائه دهد. در کنار آن، ایچی موکو روند حرکتی یک بازار را نیز به خوبی به نمایش می‌گذارد. در حال حاضر تعداد اندکی از اندیکاتورها این قابلیت را دارند که این نکته اهمیت استفاده از ichimoku را دو چندان می‌کند.

بهره‌گیری از چندین استراتژی مختلف به صورت همزمان

اگر از اندیکاتور ایچیموکو برای نمودارهای خود استفاده می‌کنید، دیگر نیازی به اندیکاتورهای مجزا نخواهید داشت. شما روی ichimoku به صورت هم‌زمان می‌توانید روند حرکتی بازار را پیش بینی کنید، استراتژی ورود یا خروج از بازار را انتخاب کنید و یا سطوح حمایت و مقاومت یک بازار در دوره‌های زمانی مختلف را داشته باشید.

قابلیت سفارشی سازی

قطعاً تا الان متوجه شده‌اید که اندیکاتور ایچیموکو یک نمودار بسیار شلوغ است. اما پلتفرم‌هایی هستند که به شما قابلیت شخصی سازی این اندیکاتور را ارائه می‌دهند. از معروف‌ترین آنها می‌توان به پلتفرم  تریدینگ ویو اشاره کرد که در آن می‌توانید به راحتی خطوط زمانی مشخص شده را حذف کنید.

محدودیت‌های اندیکاتور ایچیموکو

علی‌رغم مزایای عنوان شده، Ichimoku بدون محدودیت نیست. بسته به روش استفاده شما از این اندیکاتور، یکسری محدودیت در استفاده از آن وجود دارد که در این بخش بررسی می‌کنیم. 

داده‌های قدیمی 

استفاده از اندیکاتور ایچیموکو در کنار شاخص میانگین متحرک انجام می‌شود و نمی‌توان روی نمودار‌های لحظه‌ای از آن استفاده کرد. همین باعث می‌شود که داده‌های روی نمودار از بازار لحظه‌ای عقب تر باشند. این نکته برای معامله‌گرانی که نیازمند تحلیل و تعیین استراتژی در لحظه هستند کمی مشکل خواهد بود.

ایچیموکو یک اندیکاتور شلوغ است!

یک نمودار تحلیلی با ارائه اطلاعات کامل در خصوص بازار، یک نمودار عالی است اما ارائه اطلاعات زیاد روی یک نمودار در نهایت به یک نمودار شلوغ منجر می‌شود که ممکن است توانایی شما برای ارزیابی را مختل کند. در کنار این موارد، در صورتی که تغییری در روند بازار به وجود آید، مجدداً نمودار دچار تغییر خواهد شد و هرج مرج به وجود آمده روی نمودار برای بسیاری از معامله گران ناخوشایند خواهد بود. 

جدول سیگنال‌های خرید و فروش

در این بخش یک جدول از سیگنال‌های خرید و فروش تولید شده توسط اندیکاتور ایچی کومو تهیه کرده‌ایم. دقت داشته باشید که این سیگنال‌ها به منزله خرید و فروش قطعی نیست و برای استفاده از آن حتماً از دانش و تحلیل‌های خود کمک بگیرید.

سیگنالشرط
سیگنال خریدقیمت بالاتر از کومو باشد
کومو از قرمز به سبز تبدیل شود
قیمت بالاتر از کیجون سن حرکت کند
 تنکان سن از کیجون سن بالاتر باشد
سیگنال فروشقیمت پایین‌تر از کومو باشد
کومو از سبز به قرمز تبدیل شود
قیمت به زیر کیجون سن حرکت کند
تنکان سن پایین‌تر از کیجون سن باشد

نحوه استفاده از اندیکاتور ایچیموکو

چه قصد دارید از ایچیموکو به عنوان یک شاخص اصلی در تجزیه و تحلیل استفاده کنید، یا به عنوان ابزاری موقت در تحلیل‌‌های خود استفاده کنید، چند روش بسیار مفید برای استفاده از ichimoku وجود دارد. 

هنگامی که کومو به رنگ سبز تغییر کند، بیانگر روند صعودی بازار است که می‌توانید روی روند بازار نظارت داشته باشید. در کنار آن اگر میانگین متحرک ۲۶ روزه از کومو عبور کند، فرصت خوبی برای خروج از بازار است. این حالت معمولاً با رنگ آبی روی نمودار به نمایش در می‌آید.

وقتی قیمت جفت ارزی (به عنوان مثلا قیمت تتر/بیت کوین) به زیر خطوط تبدیل و خطوط مبنا قرار گرفت، نشان دهنده روند نزولی یک بازار است و بهتر است از موقعیت‌های خرید خود خارج شوید. نکته مهم که باید به آن توجه داشت استفاده از ابزار استاپ لاس پس از استفاده از Ichimoku است. همواره این ابزار را در تجزیه و تحلیل‌های خود قرار دهید.

استفاده از ایچی موکو

آیا اندیکاتور ایچیموکو برای تازه کاران مفید است؟

شاخص ایچیموکو یک ابزار حرفه‌ای برای تجزیه و تحلیل نمودارها است و استفاده صحیح و درک قوانین آن نیازمند دانش بالای تحلیل تکنیکال است و استفاده از آن به تازه‌کاران توصیه نمی‌شود. اگر جدیداً به بازار کریپتوکارنسی وارد شده‌اید و اطلاعات بالایی در خصوص تحلیل تکنیکال ندارید، پیشنهاد می‌کنیم از تحلیل‌های ساده با استفاده از یک یا دو کندل روی نمودار شروع کنید و از ichimoku اجتناب کنید.

شاخص ایچیموکو، عضو جدایی ناپذیر از نمودار 

گویچی هوسادا، خالق ایچی موکو، بیش از ۳۰ سال از زندگی خود را وقف ایجاد و اصلاح سیستم ایچیموکو کرد. شاخص خلق شده توسط هوسادا اکنون توسط میلیون‌ها سرمایه‌گذار در سراسر جهان استفاده می‌شود. ایچیموکو به عنوان یک روش نموداری و تحلیلی، تمامی نیازهای یک معامله‌گر حرفه‌ای را برطرف می‌کند. اگرچه نمودارها ممکن است در ابتدا خیلی شلوغ و کاملاً پیچیده به نظر برسند، اما مانند سایر روش‌های تحلیل تکنیکال به داده‌های وارد شده توسط اشخاص متکی نیستند. با این حال، مانند هر اندیکاتور دیگری، ichimoku نیز باید همراه با تکنیک‌های دیگر برای تایید روندها و به حداقل رساندن ریسک‌های معاملاتی استفاده شود.

۲۴

اندیکاتور ایچیموکو

گام قبلی (۲۴/۳۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۳ / ۵. مجموع آرا: ۱۹

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
عضو والکس
عضو والکس
6 ماه قبل

سلام در شکل رنگ کیجون سن و تنکان سن و محدوده سنکو A, B اشتباه اعلام شد و کلابرداشت از ایچیموکو برای مخاطب غلط میشود عین مطالب شما کپی پیست شد بعد با شکل تطبیق دهید که برعکس گفته شد ((اولین جزء اندیکاتور ایچیموکو Tenkan-Sen است که اغلب با یک خط قرمز در نمودار نشان داده می‌شود))((کیجون سن یک خط حمایت/مقاومت در ایچیموکو است که به عنوان شاخص حرکت قیمت در آینده عمل می‌کند. کیجون سن معمولاً با یک خط آبی نشان داده می‌شود))

ر رواقی
ر رواقی
5 ماه قبل
پاسخ به  عضو والکس

سلام و عرض ادب
بله حق با شماست. بسیار سپاسگذاریم که با نکته سنجی خود این مساله را گوشزد کردید.
اصلاح شد

مهرداد
مهرداد
1 سال قبل

سلام تو عکس نمودار اول رنگ تنکان سن و کیجان سن رو جا به جا نوشتید
تا آخر مطلبتون گمراه بودم که کدوم درسته کدام غلط ?

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  مهرداد

سلام
بسیار ممنونیم از دقت شما. اصلاح میشود.

دکمه بازگشت به بالا