سرمایه گذاری

آموزش میانگین متحرک و کاربرد آن در ارز دیجیتال

میانگین متحرک ساده و نمایی از متداول‌ترین شاخص‌های تحلیل تکنیکال است که سرمایه‌گذاران از آن‌ها برای تحلیل وضعیت بازار استفاده می‌کنند. شاخص های تکنیکال به طور کلی، معیارهای عددی هستند که هر کدام به صورت فرمولی خاص از ترکیب پارامترهای مختلف بازار،‌ حاصل می‌شوند. بیشتر شاخص‌های تکنیکال روی قیمت معاملات تمرکز دارند. این دو شاخص در بازارهای مالی و به ویژه بازار ارز دیجیتال کاربرد زیادی دارد.

در این مطلب درباره مفهوم شاخص میانگین متحرک ساده و میانگین متحرک نمایی صحبت خواهیم کرد.

میانگین متحرک چیست؟

یکی از شاخص های تکنیکال ساده و رایج، میانگین متحرک (Moving Average) است. (۲۰MA یعنی: میانگین متحرک ساده ۲۰ روزه). این شاخص در طول زمان تعیین می‌شود؛ مثلا قیمت بیت کوین در ۵ روز گذشته.

به عنوان مثال اگر جدول زیر نشان دهنده‌ی قیمت بیت‌ کوین در ۱۰ روز گذشته باشد:

مثال برای میانگین متحرک

 ALT: مثال برای میانگین متحرک

اگر بخواهیم شاخص MA را برای قیمت ۵ روزه بیت کوین را حساب کنیم، باید در هر روز میانگین قیمت ۵ روز اخیرش را محاسبه کنیم و چون قیمت ۵ روز قبل از روزهای ۱ تا ۴ را نداریم، نمی‌توانیم MA این ۴ روز را محاسبه کنیم.

شاخص MA یک شاخص بسیار ساده و واضح است که از نام آن هم می‌توان تعریفش را درک کرد. این شاخص از جنس میانگین است. اما میانگینی که در طول زمان حرکت می‌کند و پا به پای ما جلو می‌آید.

چگونه از میانگین متحرک استفاده کنیم؟

مهم‌ترین کاربرد شاخص MA، حذف خطاهای ذهنی و ایجاد شهود بهتر نسبت به روند تغییرات قیمت یک ارز دیجیتال است. اکنون فرض کنیم میخواهیم از روی این شاخص به تحلیل بپردازیم. فرض کنید می‌خواهیم ارز دیجیتالی فرضی به نام والکس کوین را بخریم، که قیمت آن در ۵۰ روز اخیر به شکل زیر بوده است.

نمودار میانگین متحرک
نمودار میانگین متحرک

سوال مهم این است که روند رشد این ارز چگونه بوده است. آیا با در نظر گرفتن میانگین متحرک ارز دیجیتال گزینه خوبی برای سرمایه گذاری است یا نه؟

فرض کنیم که افق زمانی مورد نظر ما برای سرمایه گذاری روی ارز والکس کوین، در حد ده روز است. با این فرض، MA10 این ارز را محاسبه و ترسیم می‌کنیم (از روز دهم شروع می‌کنیم و هر روز، میانگین قیمت ده روز اخیر قیمت والکس کوین را روی نمودار علامت‌گذاری می‌کنیم).

میانگین متحرک ساده ارز دیجیتال

با نگاه به نمودار بالا، قضاوت کمی ساده‌تر است. اگر افق دید سرمایه گذاری ما ده روزه باشد (الان می‌خواهیم این ارز را بخریم و طی ده روز آینده یا کمی زودتر یا دیرتر بفروشیم یا اینکه الان ارز را داریم و می‌خواهیم بدانیم بهتر است آن را الان بفروشیم یا برای فروش آن حداقل ۱۰ روز صبر کنیم).

 به نظر می‌رسد که MA قیمت والکس کوین، رو به بهبود است و اگر بخواهیم تمام تصمیم خود را به همین یک شاخص متکی کنیم (که قطعاً توصیه نمی‌شود) به نظر می‌رسد روند نزولی قیمت متوقف شده و اوضاع رو به بهبود است.

نکته مهم در ارتباط با میانگین متحرک

همان‌طور که در قسمت قبلی متوجه شدید میانگین متحرک‌ بر اساس اطلاعات قیمت در گذشته محاسبه می‌شود و در فرمول میانگین متحرک ساده خبری از پیش بینی آینده نیست. به همین دلیل ممکن است که گاهی قیمت نسبت به آن واکنش نشان ندهد. به همین دلیل اگر قصد ترید کردن دارید بهتر است که از اندیکاتورهای دیگر هم برای تحلیل کمک بگیرید و میانگین متحرک را به تنهایی، ملاک قرار ندهید.

میانگین متحرک نمایی چیست؟

در بخش قبلی با شاخص میانگین متحرک آشنا شدیم. چون این شاخص از قیمت های گذشته محاسبه می شود، به آن شاخص حافظه دار نیز می‌‌گویند.

گاهی اوقات از شاخص MA (میانگین متحرک) یک ایراد جدی می‌گیرند. برای مثال اگر قیمت یک ارز در نه روز اخیر به تدریج از ۳۰۰ دلار کاهش پیدا کرده و به ۱۰۰ دلار رسیده یا اینکه به تدریج از ۱۰۰ دلار افزایش پیدا کرده و به ۳۰۰ دلار رسیده. در هر دو حالت میانگین متحرک بر اساس فرمول میانگین‌گیری، یکسان خواهد بود.

شاخص میانگین متحرک نمایی (Exponential Moving Average)  با هدف رفع همین مشکل طراحی و استفاده می‌شود (EMA۲۰ یعنی: میانگین متحرک نمایی ۲۰ روزه).

در محاسبه شاخص EMA، به اطلاعات مربوط به آخرین روز، وزن بیشتری داده می‌شود. برای ساده‌تر شدن بحث بهتر است از یک مثال استفاده کنیم.

فرض کنیم قیمت ارز والکس کوین در دو ماه اخیر بین ۲۰۰ تا ۳۳۰ دلار در حال نوسان بوده است:

میانگین متحرک نمایی

اگر میانگین متحرک ۲۰ روزه (MA20) را حساب کنیم، می‌بینیم شاخص در اواخر دوره نسبتاً یکنواخت مانده و کمی سقوط کرده است. اگر اطلاعات قیمت روز سی ‌ام تا روز پنجاهم را وارونه کنیم، MA20، در روز آخر، مقدار قبلی خود را حفظ خواهد کرد.

مثال برای میانگین نمایی

وقتی MA20 را به شکل ساده حساب می‌کنیم، در واقع قیمت هر روز، ۵٪ در MA نقش دارد (یک بیستم مقدار شاخص). اکنون یک قرار جدید می‌گذاریم. ۹٪ قیمت ارز در روز آخر را با ۹۱ درصد میانگین متحرک ۲۰ روز قبل جمع می‌زنیم و به این شیوه، سهم قیمت روز آخر را دو برابر حساب می‌کنیم و این عدد جدید را به عنوان MA در روز جاری ثبت می‌کنیم (ما الان ۲۱ قیمت داریم: قیمت امروز به همراه میانگین قیمت بیست روز قبل. پس سهم هر قیمت حدود چهار و نیم درصد است).

فرض کنید میانگین قیمت ارز دیجیتال، والکس کوین در بیست روز اخیر، ۲۰۰ دلار بوده است و امروز قیمت این ارز دیجیتال به ۲۱۰ دلار رسیده است. ما ۹٪ قیمت ۲۱۰ را به ۹۱٪ میانگین۲۰۰ جمع می‌زنیم و به قیمت ۲۰۱ می‌رسیم. ۲۰۱ را به عنوان میانگین قیمت امروز ثبت می‌کنیم.

اکنون اگر فردا قیمت این ارز دیجیتال ۲۳۰ دلار شد، ۹٪ قیمت ۲۳۰ را با ۹۱٪ میانگین ۲۰۱ جمع میزنیم و نتیجه را به عنوان عدد ۲۰۳.۶ دلار ثبت می‌کنیم و این روند به همین شکل ادامه پیدا می‌کند. در نمودار زیر می‌توانید نتیجه را ببینید:

میانگین نمایی ارز دیجیتال

خط قرمز رنگ، میانگین متحرک ساده بیست روزه  است و خط زرد رنگ میانگین متحرک نمایی بیست روزه است. با کمی دقت متوجه می‌شویم که میانگین متحرک نمایی به تغییرات قیمت سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد.

 وقتی قیمت رشد صعودی داشته، میانگین متحرک نمایی زودتر از میانگین متحرک ساده افزایش پیدا کرده و وقتی قیمت کاهش داشته، میانگین متحرک نمایی زودتر کاهش پیدا کرده است. به عبارتی میانگین متحرک ساده در مقایسه با میانگین متحرک نمایی، دیرتر به تغییرات واکنش نشان می‌دهد.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله منظور از بازار خرسی یا گاوی در دنیای ارز دیجیتال را بخوانید.

برای تحلیل قیمت رمزارزها از میانگین متحرک استفاده کنیم یا میانگین ساده؟

به این نکته توجه کنید که هدف از تحلیل تکنیکال انجام معجزه‌ای در سرمایه گذاری نیست؛ بلکه کاهش سهم خطاهای انسانی و خطاهای احساسی در تحلیل و ارزیابی شرایط موجود است. از طرف دیگر شما باید بدانید که گاهی اوقات ممکن است میانگین متحرک بهتر از میانگین ساده عمل کند یا برعکس.

به همین خاطر به طور قطع نمی‌توان گفت که در معاملات ارزهای دیجیتال کدام عملکرد بهتری دارد. اما در حالت کلی باید بدانید که EMA نسبت به SMA تغییرات روند را سریعتر نشان می‌دهد.

در نهایت فراموش نکنید که معامله‌گران حرفه‌ای می‌دانند که به‌جای اینکه نگران زمان مناسب برای ورود به معامله باشند باید استراتژی خود را با استفاده از ابزارهای تحلیل طوری تنظیم کنند که میزان ضرر خود را کاهش دهند.

میانگین متحرک چیست؟

میانگین متحرک از ابزارهای تحلیل تکنیکال است که که سرمایه‌گذاران از آن‌ها برای تحلیل وضعیت بازار استفاده می‌کنند. شاخص های تکنیکال به طور کلی، معیارهای عددی هستند که هر کدام به صورت فرمولی خاص از ترکیب پارامترهای مختلف بازار،‌ حاصل می‌شوند.

برای تحلیل قیمت ارز دیجیتال از میانگین متحرک ساده استفاده کنیم یا میانگین نمایی؟

گاهی اوقات ممکن است میانگین متحرک بهتر از میانگین ساده عمل کند یا برعکس.به همین خاطر به طور قطع نمی‌توان گفت که در معاملات ارزهای دیجیتال کدام عملکرد بهتری دارد و بهتر است از هر دو استفاده شود.

میانگین متحرک ساده نسبت به تغییرات زودتر واکنش نشان می‌دهد یا میانگین متحرک نمایی؟

وقتی قیمت صعودی باشد، میانگین متحرک نمایی زودتر از میانگین متحرک ساده افزایش پیدا کرده و وقتی قیمت کاهش داشته، میانگین متحرک نمایی زودتر کاهش پیدا کرده است. میانگین متحرک ساده در مقایسه با میانگین متحرک نمایی، دیرتر به تغییرات واکنش نشان می‌دهد.

ایراد میانگین متحرک ساده چیست؟

میانگین متحرک‌ بر اساس اطلاعات قیمت در گذشته محاسبه می‌شود و در فرمول میانگین متحرک ساده خبری از پیش بینی آینده نیست. به همین دلیل ممکن است که گاهی قیمت نسبت به آن واکنش نشان ندهد.

اهمیت یادگیری کار با شاخص‌هایی مانند میانگین متحرک چیست؟

مهم‌ترین کاربرد شاخص MA، حذف خطاهای ذهنی و ایجاد شهود بهتر نسبت به روند تغییرات قیمت یک ارز دیجیتال است. در صورت کمک گرفتن از این شاخص می‌توانید میزان خطای خود در معاملات را کاهش دهید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investopedia
کارشناس ارشد منابع آب و شیفته­‌ی دنیای نویسندگی. باور دارم همه چی در زندگی­مان به محتوا گره خورده است و همیشه به «محتوای خوب» نیاز داریم. در تلاشم گامی موثر در این مسیر بردارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمود صفری
محمود صفری
3 سال قبل

سلام
لطفا اصلاح بفرمایید
اگر بخواهیم میانگین متحرک ۵ روزه قیمت بیتکوین را حساب کنیم، باید در هر روز میانگین قیمت ((۵ سال اخیرش)) را محاسبه کنیم

۵ روز اخیرش

ساسان
ساسان
2 سال قبل
پاسخ به  لیلی امینی

بسیار عالی بود متشکرم

دکمه بازگشت به بالا