آموزش تریدتریدتکنیک‌های سرمایه‌گذاری

حد ضرر چیست؟ معرفی استاپ لاس (Stop Loss) ونحوه استفاده از آن

استاپ لاس یا حد ضرر در واقع سوپاپ‌ اطمینانی برای جلوگیری از ضرر به‌ حساب می‌آید. این سرویس (Feature) معمولاً برای تعیین زمان مناسب خروج از معاملات توسط معامله‌گرانی که در بازارهای مالی با دیدگاه کوتاه‌مدت و میان‌مدت فعالیت می‌کنند، کاربرد دارد. این افراد برای توقف معاملات ضرر ده یا تعیین محدوده میزان سود و زیان خود از Stop loss استفاده می‌کنند. البته گاهی اوقات دستور حد ضرر می‌تواند در سود یا حتی در نقطه صفر به صفر نیز عمل کند. در ادامه این مقاله از صرافی ارز دیجیتال والکس به بررسی بیشتر حد ضرر و نحوه استفاده از آن در استراتژی‌های معاملاتی می‌پردازیم.

نکات مهم درباره حد ضرر و چگونگی استفاده از آن؟

نکات مهم درباره حد ضرر

دستورات محدود‌کردن ضرر یا سود در ترید به‌صورت کلی به دو بخش، تیک پروفیت (Take profit) و استاپ لاس (Stop loss) دسته‌بندی می‌شود. این دوبرای کنترل موقعیت‌های باز کاربرد دارد و اهمیت زیادی در مدیریت سرمایه و ریسک دارد.

  • Stop loss یا حد ضرر (SL): حداکثر زیان در یک معامله
  • Take profit یا حد سود (TP): حداکثر سود در یک معامله

زمانی که ارزش ارزهای دیجیتال شما رو به کاهش است، می‌توانید مشخص کنید که دقیقاً تا کجا می‌خواهید آن‌ها را حفظ کنید! تعیین حد ضرر به معامله‌گران کمک می‌کند تا قبل از ورود به یک بازار، شرایط مساعد برای مبادله در آن را بسنجند. هرچند حد ضرر بیشتر در معاملات کوتاه یا میان‌مدت کاربرد دارد، با این‌حال سرمایه‌گذاران و افرادی که هودل می‌کنند نیز می‌توانند از این ابزار به نفع خود استفاده کنند.

این سرویس قادر است به طور خودکار در قیمت مشخص شده از سوی تریدر و یا زیر آن قیمت اقدام به فروش کند. زمانی که حد ضرر را در معامله‌ای تعیین می‌کنیم، در حقیقت مشخص می‌کنیم که چه زمانی برای خروج از سهم مناسب است. توجه داشته باشید که تعیین حد ضرر به‌صورت دستی کار سنجیده‌ای نیست؛ به‌ویژه در بازار رمز ارز ممکن است قابل‌اجرا نباشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید مقاله سرمایه گذاری در ارز دیجیتال چگونه است؟ را مطالعه کنید.

انواع مدل‌های تعیین حد ضرر

با به‌کارگیری روش مناسب تنظیم استاپ لاس می‌توانید تا حد زیادی مانع شکار دارایی خود شوید. Stop loss از جمله موضوعاتی در معامله‌گری است که تعیین مقدار دقیق آن کاملاً وابسته به استراتژی معاملاتی هر تریدر است. اما روش‌های اصلی این سرویس کدام است؟ در ادامه به ۴ روش کاربردی ‌Stop loss در تحلیل تکنیکال اشاره می‌کنیم.

استاتیک استاپ یا استاپ لاس ثابت

نام این روش بیان‌گر ماهیت آن است. تنظیم Stop loss در یک قیمت ثابت و مشخص را استاتیک استاپ (static stop) می‌گویند. در این روش تا زمانی که معامله به قیمت توقف یا محدوده مشخص شده نرسیده است، دستور اجرا نمی‌شود و معامله‌گر فارغ از ابزارهای تحلیل تکنیکال، باتوجه‌به شناختی که از دارایی و روحیات شخصی خود دارد، یک عدد از پیش تعیین شده را به‌عنوان حد ضرر در معاملات تعیین می‌کند.

استاتیک استاپ لاس با اندیکاتور

اندیکاتور Average True Range، ابزار کارآمدِ معامله‌گران برای  تعیین حد ضرر در تمامی معاملات است. اندیکاتور به مجموعه توابع و الگوریتم‌های ریاضی گفته می‌شود که به کمک آن‌ها می‌توان تخمین‌های نسبتاً خوبی از روند حرکت قیمت یک دارایی ارائه داد. استفاده از شاخصی مانند میانگین محدوده واقعی، این امکان را به معامله‌گران می‌دهد تا از داده‌های تازه به‌دست‌آمده در بازار برای کاهش ریسک معاملات کمک بگیرند.

توقف دنباله‌دار یا Trailing Stops

شاید بتوان ادعا کرد که توقف‌های استاتیک برای معامله‌گران مبتدی مفیدتر است، اما سایر تریدرها برای به حداکثر رساندن تسلط و مدیریت معامله خود از توقف به روش‌های دیگری را امتحان می‌کنند. تریلینگ استاپ، توقفی است که با حرکت معاملات به نفع معامله‌گر تنظیم می‌شود تا بتوانند خطر ریسک در معاملات را بیشتر کاهش دهد. این نوع Stop loss به معامله‌گر اجازه می‌دهد تا ریسک اولیه خود را در معاملات حذف کند.

توقف دنباله‌دار به‌صورت دستی یا Manual Trailing Stops

آن دسته از تریدرهایی که به دنبال بیشترین سطح کنترل روی معامله خود هستند، روش تغییر حد ضرر به‌صورت دستی پیشنهاد می‌شود. در این روش، موقعیت طبق برنامه پیش می‌رود و حد ضرر نیز مطابق با آن تغییر پیدا می‌کند. با حرکت بیشتر موقعیت به نفع معامله (پایین‌تر)، به دنبال آن معامله‌گر سطح توقف را پایین می‌آورد.

استفاده از استاپ لاس چقدر مهم است؟

آینده قابل پیش‌بینی نیست! ریسک به طور دائمی در تمام معاملات باز وجود دارد و نمی‌توان آن را نادیده گرفت. اینکه تعیین کنید تا کجا می‌توانید ضرر کنید کاملاً به نگرش شما نسبت به بازار بستگی دارد. هر تریدری باید برای خودش یک استراتژی مشخص داشته باشد و بر آن اساس حد ضرر خود را مشخص کند. اجازه دهید اهمیت این سرویس را با یک مثال توضیح دهیم. در نظر بگیرید که سهمی را در قیمت ۱۲۰۰ تومان خریداری کرده و حد ضرر خود را روی مبلغ ۱۰۰۰ تومان تعریف کرده‌اید. فرض کنید سهم تا ۱۷۰۰ تومان رشد می‌کند. در این صورت مشخص است که شما سود زیادی به دست آورده‌اید. اما ناگهان روند سهم تغییر کرده و قیمت آن کاهش پیدا می‌کند. اگر شما همچنان حد ضرر خود را روی مبلغ ۱۰۰۰ تومان نگه‌داشته باشید، نه‌تنها سودهای خود را از دست می‌دهید، بلکه متضرر هم می‌شوید. پس این موضوع بسیار مهم است که با حرکت سهم، میزان حد ضرر را تغییر دهید.

عوامل تأثیرگذار در تعیین حد ضرر

از عوامل تأثیرگذار در تعیین stop loss می‌توان به ویژگی‌های سرمایه‌گذار از نظر ریسک‌پذیری و دیدگاه زمانی او در سرمایه‌گذاری اشاره کرد. عمده عوامل تأثیرگذار عبارت است از:

  • تغییر موقعیت حد ضرر به نقطه‌ای بالاتر یا پایین‌تر (جابه‌جایی حد ضرر)
  • خط روند حمایت مهم یا کف قیمتی سهم
  • فیبوناچی
  • کف دوقلو
  • امواج الیوت
  • الگوی سروشانه

اصولی که برای تعیین حد ضرر باید در نظر داشته باشیم

استراتژی استاپ لاس

هرچند قانون کلی برای تعیین استاپ لاس وجود ندارد، ولی نکته‌های اصولی وجود دارد که همواره نیاز است به آن‌ها در خرید بیت کوین و به‌طور کلی تمام ارزهای دیجیتال توجه کنید:

  • کاهش سود هم به منزله نوعی ضرر است، بنابراین زمانی که قیمت دارایی بالا رفت حد ضرر را نیز باید متناسب با قیمت افزایش داد.
  • اهمیت دیدگاه زمانی را دست‌کم نگیرید! مثلاً تعیین حد برای ترید‌های کوتاه‌مدت با تعیین حد برای ترید‌های بلندمدت متفاوت است.
  • در خریدهای میان‌مدت و بلندمدت، حد ضرر را روی محدوده حمایتی معتبر انتخاب کنید. (بین ۱۰ تا ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت خرید).
  • حد ضرر نباید از ۱۰ درصد مبلغ خرید تجاوز کند و این یعنی بیش از ۱۰ درصد مبلغ خریدتان را نباید از دست دهید.
  • در خریدهای میان‌مدت و بلندمدت، حد ضرر را روی محدوده حمایتی معتبر مشخص کنید. (بین ۱۰ تا ۲۰ درصد پایین‌تر از قیمت خرید).‌‌
  • تغییر حد ضرر بدون دلیل فنی و منطقی، اشتباهی رایج است! گاهی معامله‌گر با نزدیک شدن قیمت به حد ضرر اقدام به تغییر یا حذف آن می‌کند و منتظر کمتر شدن یا ازبین‌رفتن زیان می‌ماند. گرچه شاید این عمل در ابتدا باعث جبران یا کمتر شدن زیان شود، اما در بلندمدت نتیجه‌ای جز ازبین‌رفتن برنامه و استراتژی سرمایه‌گذاری نخواهد داشت.
  • اگر در ابتدای کار سرمایه اندکی دارید، بهتر است تریدهای خود را در حجم و ابعاد کوچک انجام دهید. با رعایت این نکته، Stop loss شما منطقی‌تر خواهد بود و دیگر به دلیل عدم هم‌خوانی اندازه و موجودی حساب، متضرر نمی‌شوید. مطابقت این دو عامل با یکدیگر، منجر به معقول شدن میزان ریسک می‌شود و به قیمت‌ها فضای نوسان بیشتری می‌دهد.

چگونه حد ضرر خود را مشخص کنیم تا در دام استاپ هانتینگ گرفتار نشویم؟

اهمیت Stop loss در بازار متلاطمی همچون بازار رمز ارزها که تغییر ده‌ها درصدی قیمت یک دارایی در روز در آن طبیعی تلقی می‌شود، دوچندان است.به همین دلیل انتخاب استاپ لاس در نقطه درست، یکی از مواردی است که هر تریدر باید به آن دقت کند تا بتواند از ضررهای مالی کلان جلوگیری کند. به عنوان مثال در شرایطی ممکن است در یک معامله، قیمت به حد ضرر تعیین شده شما برسد و شما از آن خارج شوید، سپس سریعا حرکت قیمت معکوس شده و در جهتی که مد نظر شما بوده حرکت کند. به این رخداد، استراتژی استاپ هانت (Stop hunt) گفته می‌شود.

نباید پدید‌ه‌های این چنینی باعث ناامیدی شما در معامله شود. بلکه باید خود را تجهیز به ابزارهایی کنید که بتوانید از دارایی خود محافظت کنید. استفاده از اندیکاتور ATR، تشخیص بریک اوت‌های (Break Out) جعلی و استفاده از نقاط ورودی و خروجی متعدد و قرار ندادن حدضرر در ناحیه‌های آشکار برخی از راهکارهایی است که می‌تواند به شما در انتخاب حدد ضرر در نقطه درست کمک کند.

آیا تعیین حد ضرر، ضروری است؟

اگر می‌خواهید که از معاملات خود سود کنید و از ضررهای احتمالی تا حد ممکن اجتناب کنید، بله تعیین حد ضرر ضروری است. البته باید توجه داشته باشید که در کنار تعیین حد ضرر می‌توانید از ربات تریدر والکس استفاده کنید. این ربات به شما در انجام معاملات سریع، هوشمند و خودکار کمک خواهد کرد. به خصوص اگر در حوزه ارزهای دیجیتال مبتدی هستید یا وقت کافی برای رصد بازار را ندارید ربات تریدر یک ابزار بسیار کاربری برای شما خواهد بود. از مهم‌ترین مزیت‌های ربات معامله‌گر والکس این است که رایگان است و این ربات‌ها بعد از ارسال دستور اجرا توسط شما، نیازی به آنلاین بودن شما ندارند.

در نهایت توجه داشته باشید که حد ضرر برای تمام معامله‌گران یکسان نیست و کاملا به شما و میزان ریسکی که قبول می‌کنید بستگی دارد. اگر هنوز تجربه و مهارت کافی در تعیین استاپ لاس ندارید، با سرمایه کم معاملات خود را شروع کنید تا به مرور زمان و کسب تجربه بتوانید حجم و تعداد معاملات خود را افزایش دهید.

راهکار شما برای انتخاب حد ضرر چیست؟ به نظر شما استاپ لاس تا چه حدی می‌تواند از سرمایه شما در مقابل نوسانات بازار کریپتو محافظت کند؟

آیا حد ضرر برای تمام معامله‌گران یکسان است؟

اینکه تعیین کنید تا کجا می‌توانید ضرر کنید کاملاً به نگرش شما نسبت به بازار بستگی دارد. هر تریدری باید برای خودش یک استراتژی مشخص داشته باشد و بر آن اساس حد ضرر خود را مشخص کند.

تعیین حد ضرر چه زمانی می‌تواند خطرناک باشد؟

هنگامی که بازار پرنوسان باشد، احتمال نوسان شدید قیمت دارایی‌ها نیز وجود دارد و در این شرایط تعیین استاپ لاس می‌تواند به یک فاجعه تبدیل شود. زیرا قبل از آنکه قیمت بازیابی شود، معامله‌گر در قیمت مشخص شده از معامله خارج خواهد شد که به احتمال زیاد نه تنها سود نخواهد کرد بلکه متحمل ضرر خواهد شد.

آیا تعیین حد ضرر در سرمایه‌های کم هم لازم است؟

بله. فقط توجه داشته باشید که در صورت داشتن سرمایه پایین، بهتر است معاملات خود را در حجم کم انجام بدهید. به این ترتیب حد ضرر را می‌توانید منطقی‌تر تنظیم کنید.

۱۶

حد ضرر چیست؟

گام قبلی (۱۶/۲۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۲ / ۵. مجموع آرا: ۱۲

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
6 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ح. ت
ح. ت
1 سال قبل

سلام مفید برد اما روش اعمالش را نگفتین !!!؟؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  ح. ت

سلام
وقت شما به خیر
با توجه به اینکه نحوه اعمال آن در صرافی های مختلف ممکن است کمی تفاوت داشته باشد در مقالات تکمیلی بیشتری حتما به این مساله خواهیم پرداخت.
چگونه استراتژی استاپ لاس را تنظیم کنیم؟
سپاس از همراهی شما.

بهار
بهار
1 سال قبل
پاسخ به  ر رواقی

طبیعا تو صرافی والکس دیگه…
چطور اعمال میشه ؟!

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  بهار

سلام
وقت شما به خیر
ماهیت استفاده از استاپ لیمیت در تمام پلتفرم‌ها یکسان است اما توجه کنید که برای به‌کارگیری این ابزار نیاز به اشنایی با یک اصول اولیه را دارید: “اینکه شرایط بازار را برای خود تحلیل کرده باشید و یک محدوده قیمت را به عنوان نقطه عطف تحلیل خود بیابید”.
مثالا فرض کنید بهای بیت کوین ۱۹ هزار دلار است؛ و بر اساس تحلیل شما در صورت عبور قیمت از ۲۰ هزار دلار، ناگهان جهشی شدید برای بیت کوین رخ میدهد که شما قصد ندارید از رشد بازار عقب بمانید. در ایجا وارد قسمت ترید حرفه ای والکس شده وتب stop limit را انتخاب کنید.
– در قسمت “خرید” (کادر سبز رنگ) عددی که از نظر تحلیل شما همان نقطه کلیدی برای رشد بیت کوین است را وارد کنید (مثلا ۲۰ هزار دلار).
– در قسمت “قیمت”، باید قیمتی که در آن قصد خرید دارید را وارد کنید (مثلا ۲۰۱۰ دلار).
– سپس در قسمت “مقدار” باید مقدار بیت کوینی که قصد خرید دارید را وارد کنید.
با تنظیم این گزینه ها در هر زمانی بهای بیت کوین از ۲۰ هزار دلار عبور کرد، در قیمت ۲۰۱۰ دلار همان مقداری که تنظیم کرده اید برای شما خریداری می‌شود.

عکس این قظیه برای فروش بیت کوین در شرایط نزولی بازار صادق است. بنابراین باید در کادر مربوط به فروش (قرمز رنگ)، اطلاعات لازم را وارد کنید.
همچنین شما با سرچ “نحوه استفاده از استاپ لیمیت” در گوگل، مطالب آموزشی زیادی پیدا خواهید کرد.

سپاس از همراهی شما

پویا
پویا
1 سال قبل
پاسخ به  ر رواقی

به نظر اشتباه گفتید
معمولا با بالا رفتن قیمت، میفروشن و با نزدیک شدن قیمت به کفِ قیمت، خرید میزنن

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  پویا

سلام و عرض ادب
پویا جان مثال زده شده در خصوص نحوه استفاده از دستور stop-limit برای خرید در شروع روند صعودی بود و منافاتی با خرید در کف قیمت ندارد.
هر معامله گری برای خرید در کف، یک محدوده ای را تعریف میکند تا اگر قیمت از آن محدوده مهم (stop) بالاتر رفت، سفارش خرید در نقطه موردنظر (limit) انجام شود.

دکمه بازگشت به بالا