آموزش تریدسرمایه گذاری

پوزیشن لانگ و شورت چیست؟ معرفی انواع معاملات long و short

نوسانات بالای ارزهای دیجیتال باعث می‌شود معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بتوانند از افزایش یا کاهش قیمت یک دارایی سود ببرند. برای انجام موفقیت‌آمیز این کار، آن‌ها باید موثرترین ابزارها و استراتژی‌های بازار را به کار گیرند که نیاز به درک اصطلاحات تخصصی ترید دارد. از جمله این اصطلاحات، پوزیشن لانگ (Long) و پوزیشن شورت (Short) است.

معاملات لانگ و شورت راهی برای سرمایه گذاری در بازار رمزارزها هستند. در هر دوی این پوزیشن‌های معاملاتی باید روی دارایی‌های خود ریسک کنید. اما در نهایت اگر پیش‌بینی درستی از رفتار آن دارایی در آینده داشته باشید، می‌توانید سود خوبی به دست آورید. در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهیم که مفهوم معاملات لانگ و شورت چیست؛ چه تفاوتی با هم دارند و هر کدام چه زمانی برای انجام معامله مناسب هستند.

انواع پوزیشن معاملاتی چیست؟

در بازارهای مالی، هر زمان که معامله‌ای را آغاز می‌کنید، قرار گرفتن در معرض نوسان قیمت آن دارایی، موقعیت یا پوزیشن معاملاتی نامیده می‌شود. باز کردن هر معامله یا پوزیشن جدید، در نهایت در نقطه‌ای در آینده با خروج یا بستن آن پوزیشن دنبال می‌شود.

 پوزیشن‌های معاملاتی به ۲ دسته تقسیم می‌شوند:

  • پوزیشن لانگ (Long Position)
  • پوزیشن شورت (Short Position)

پوزیشن‌های لانگ و شورت، استراتژی‌های مالی کلاسیک برای کسب سود هستند که توسط معامله‌گران در بورس نیویورک ابداع شده‌اند. پوزیشن لانگ شامل کسب سود ناشی از افزایش قیمت یک دارایی است و تریدهایی که از آن استفاده می‌کنند گاو (bull) نامیده می‌شوند. در مقابل، شورت به عنوان یک پوزیشن نزولی تعریف می‌شود و طرفداران آن خرس (Bear) نامیده می‌شوند. خرس‌ها از پیش‌بینی در مورد کاهش قیمت دارایی سود می‌برند. استفاده از این دو نوع پوزیشن در معاملات فیوچرز بسیار متداول است.

پوزیشن معاملاتی

پوزیشن لانگ (Long Position) چیست؟

پوزیشن لانگ اساسا زمانی است که یک معامله‌گر پیش‌بینی می‌کند قیمت یک دارایی افزایش می‌یابد. این نوع پوزیشن با حرکت صعودی بازار همراه است و شامل خرید دارایی و فروش آن با قیمت بالاتر برای کسب سود است. به طور خلاصه، یک پوزیشن لانگ در معاملات کریپتو را می‌توان به عنوان خرید در قیمت پایین و فروش در قیمت بالا توصیف کرد.

مزایا

  • به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا از حرکات صعودی بازار سود ببرند
  • در درازمدت ریسک کمتری برای آن در نظر گرفته می‌شود، زیرا اکثر دارایی‌ها عملکرد قیمتی مثبتی در بلند مدت دارند.

معایب

  • اخبار منفی در بازار میتواند بر جهت بازار و پوزیشن‌های لانگ تاثیر بگذارد
  • نوسانات لحظه‌ای قیمت می‌تواند موجب ضرر معامله‌گران شود
پوزیشن لانگ

برای درک بهتر پوزیشن لانگ یک مثال را در نظر بگیرید. فرض کنید قیمت بیت کوین ۱۰٬۰۰۰ دلار است. پس از تجزیه و تحلیل دقیق، به این نتیجه می‌رسید که بیت کوین آماده صعود است و برای ۱۰ بیت کوین پوزیشن لانگ باز می‌کنید. کل سرمایه مورد نیاز برای باز کردن این پوزیشن معاملاتی ۱۰۰٬۰۰۰ دلار (۱۰٬۰۰۰×۱۰) خواهد بود.

هنگامی که بیت کوین به ۱۱٬۰۰۰ دلار رسید، تصمیم می‌گیرید پوزیشن را ببندید و سودی معادل تفاوت بین قیمت خرید و قیمت فروش را به دست می‌آورید. در این مثال، سود شما از این معامله ۱۰٬۰۰۰ دلار خواهد بود:

۱۰٬۰۰۰=۱۰×(۱۱٬۰۰۰-۱۰٬۰۰۰)

پوزیشن شورت (Short Position) چیست؟

پوزیشن شورت کمی پیچیده‌تر است. فرض کنید یک معامله‌گر بر اساس تحلیل خود پیش‌بینی می‌کند که قیمت یک دارایی کاهش می‌یابد. در این صورت، تصمیم می‌گیرد یک پوزیشن شورت باز کند. برای این کار، آن دارایی را از یک صرافی (بروکر) قرض می‌کند (نمی‌خرد) و بلافاصله آن را به قیمت فعلی بازار می‌فروشد و پس از آن قیمت کاهش می‌یابد. سپس، معامله‌گر موظف است آن دارایی را خریداری کرده و به صرافی برگرداند و با توجه به تفاوت قیمت خریدوفروش، سود کسب می‌کند. از آنجایی که در معاملات شورت، فرآیند استقراض مطرح است، به معاملات شورت، فروش استقراضی نیز گفته می‌شود. در واقع، پوزیشن‌های شورت، فروش یک دارایی را بدون اینکه قبلا آن را خریداری کرده باشید، امکان‌پذیر می‌کند. به طور خلاصه، معاملات شورت را می‌توان به صورت فروش در قیمت بالا و بازخرید در قیمت پایین توصیف کرد.

مزایا

  • به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا از حرکات نزولی بازار سود ببرند
  • این فرصت را به شما می‌دهد تا یک دارایی را بدون داشتن آن بفروشید و هنگام بازخرید آن از تفاوت قیمت سود ببرید.

معایب

  • جهت قیمت می‌تواند تغییر کند و باعث از دست رفتن پول شما شود
  • نوسانات لحظه‌ای قیمت می‌تواند موجب ضرر معامله‌گران شود
پوزیشن شورت

درک مفهوم فروش استقراضی اغلب برای بسیاری از افراد دشوار است، اما در واقع یک فرآیند نسبتا ساده است. در اینجا با یک مثال این فرآیند را توضیح خواهیم داد که امیدواریم به روشن شدن این مساله برای شما کمک کند. فرض کنید قیمت بیت کوین در حال حاضر ۱۰٬۰۰۰ دلار است. به هر دلیلی، شما انتظار دارید که قیمت آن کاهش یابد، بنابراین تصمیم می‌گیرید برای کسب سود از کاهش قیمت، یک پوزیشن شورت باز کنید. مراحل انجام این کار به شرح زیر است:

  1. شما قصد دارید یک پوزیشن شورت با ۱۰ بیت کوین با قیمت ۱۰٬۰۰۰ دلار باز کنید. برای این منظور، شما از صرافی ۱۰ بیت کوین قرض می‌گیرید.
  2. هنگامی که ۱۰ بیت کوین را از صرافی قرض گرفتید، آن‌ها را به قیمت فعلی بازار یعنی ۱۰٬۰۰۰ دلار به ازای هر بیت کوین می‌فروشید. اکنون دیگر هیچ بیت کوینی ندارید، اما ۱۰۰٬۰۰۰ دلار از خریدار دریافت کرده‌اید که در حساب خود دارید. حالا شما ۱۰ بیت کوین به صرافی بدهکار هستید.
  3. حال فرض کنید، همانطور که پیش‌بینی می‌کردید، قیمت شروع به کاهش کند. مدتی بعد، بیت کوین به ۹٬۰۰۰ می‌رسد. شما انتظار ندارید قیمت از این بیشتر کاهش یابد، بنابراین تصمیم می‌گیرید پوزیشن شورت را ببندید.
  4. اکنون ۱۰ بیت کوین را به قیمت ۹۰٬۰۰۰ دلار (۱۰×۹٬۰۰۰) خریداری می‌کنید. سپس، شما آن ۱۰ بیت کوین را به صرافی می‌دهید تا قرض خود را بازپرداخت کنید.
  5. شما در این معامله شورت ۱۰٬۰۰۰ دلار سود کسب کرده‌اید. وقتی ۱۰ بیت کوینی را که صرافی به شما قرض داده بود فروختید، ۱۰۰٬۰۰۰ دلار دریافت کردید، اما بعدا توانستید همان ۱۰ بیت کوین را فقط با ۹۰٬۰۰۰ دلار به صرافی بازپرداخت کنید. بنابراین، سود شما به صورت زیر محاسبه می‌شود:

۱۰٬۰۰۰ دلار (سود) =  ۹۰٬۰۰۰ دلار (پرداخت شده)  – ۱۰۰٬۰۰۰ دلار (دریافت شده)

تفاوت پوزیشن لانگ و شورت

به طور خلاصه، پوزیشن‌های لانگ و شورت دو جهت احتمالی قیمت برای کسب سود را منعکس می‌کنند. در یک پوزیشن لانگ، معامله‌گر امیدوار است قیمت از یک نقطه مشخص افزایش یابد. در این مورد، می‌گوییم که معامله‌گر «پوزیشن لانگ باز کرده» یا ارز دیجیتال را خریداری کرده است. در مقابل، در یک پوزیشن شورت، معامله‌گر انتظار دارد قیمت از یک نقطه معین کاهش یابد. در این حالت می‌گوییم معامله‌گر «پوزیشن فروش باز کرده» یا ارز دیجیتال را به صورت استقراضی فروخته است.

لازم به ذکر است، تفاوت پوزیشن لانگ و شورت با خرید و فروش در بازارهای اسپات این است که شما می‌توانید بدون خرید یا فروش یک ارز دیجیتال آن‌ها را معامله کنید. پوزیشن‌های لانگ و شورت در معاملات آتی (فیوچرز)، اختیار معامله (آپشن)، قراردادهای ما به‌التفاوت (CFD) و سایر محصولات مشتقه امکان‌پذیر هستند. وقتی این مشتقات را معامله می‌کنید، از طریق پوزیشن‌های لانگ و شورت می‌توانید بدون مالکیت یا معامله «فیزیکی» دارایی، آن را معامله کنید.

همچنین، معاملات لانگ و شورت به دلیل کارمزدی که دارند بیشتر برای معاملات کوتاه مدت مناسب هستند. بنابراین، اگر به دنبال یافتن بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه‌گذاری بلند مدت هستید، بهتر است به سراغ معامله اسپات بروید.

تفاوت پوزیشن لانگ و شورت

با توجه به اینکه در یک بازار صعودی کاربران بیشتری می‌خواهند از افزایش قیمت سود ببرند، پوزیشن‌های لانگ بیشتری را در مقابل پوزیشن شورت مشاهده خواهید کرد. زمانی که بازار نزولی است، پوزیشن‌های شورت به طور کلی از لانگ‌ها بیشتر هستند. با این حال، این یک حالت کلی است نه یک قانون. کاربران حرفه‌ای معمولا در نزول قیمت می‌خرند و با صعود قیمت می‌فروشند.

پوزیشن لانگ و شورت ماهیت متضاد دارند. زمانی که یک معامله لانگ سود ایجاد می‌کند، یک معامله شورت روی همان دارایی در ضرر است.

همچنین، روان‌شناسی گاوها و خرس‌ها از این جهت متفاوت است که خرس‌ها محافظه‌کارتر هستند، در حالی که گاوها دوست دارند ریسک کرده و استراتژی‌های جدید را تجربه کنند. با این حال، این مورد هم یک حالت کلی است. خرس‌ها نیز در بازارهای صعودی ریسک می‌کنند.

در جدول زیر، مقایسه مختصری از تفاوت پوزیشن لانگ و پوزیشن شورت را بیان کرده‌ایم:

پوزیشن لانگپوزیشن شورت
شما یک دارایی را خریداری می‌کنیدشما یک دارایی را قرض می‌کنید و سپس آن را می‌فروشید
اگر قیمت آن دارایی افزایش یابد سود می‌کنیداگر قیمت آن دارایی کاهش یابد سود می‌کنید
دارایی را زمانی می‌فروشید که قیمت افزایش یافته باشددارایی را با قیمت کمتری می‌خرید تا آن را به وام‌دهنده برگردانید

 اهرم در معاملات لانگ و شورت

در بازار کریپتو و فارکس، معامله‌گران در بیشتر موارد پوزیشن‌های معاملاتی اهرم‌دار باز می‌کنند. اهرم (Leverage) بسته به مقدار آن، سود یا زیان معامله را چند برابر خواهد کرد. در واقع، اهرم به هر معامله‌گر اجازه می‌دهد تا با مبلغی بیشتر از سرمایه خود معامله کند و سرمایه اضافی را از صرافی (بروکر) قرض می‌گیرد. اهرم ذاتا سوداگرانه است، اما به طور گسترده در معاملات کریپتو استفاده می‌شود تا سود بیشتری را نصیب تریدر کند.

پوزیشن لانگ و شورت اهرم‌دار

در معاملات لانگ و شورت اگر بخواهید از اهرم استفاده کنید لازم است بخشی از ارزش کل معامله را به عنوان وثیقه (مارجین) در اختیار صرافی سپرده‌گذاری کنید. این سپرده اساسا تضمینی است برای اینکه معامله‌گر، به قرارداد پایبند باشد. سپس، صرافی مابقی مبلغ لازم برای باز کردن پوزیشن را به شما قرض می‌دهد. برای مثال‌هایی از پوزیشن لانگ و شورت اهرم‌دار، دو نمونه فرضی را در نظر می‌گیریم:

پوزیشن لانگ اهرم‌دار

فرض کنید بیت کوین (BTC) با قیمت ۱۰۰٬۰۰۰ دلار معامله می‌شود. یک معامله‌گر انتظار دارد که قیمت در ۲۴ ساعت آینده ۱۰٬۰۰۰ دلار افزایش یابد. در این صورت، برای خرید ۱ بیت کوین یک پوزیشن لانگ با اهرم ۱۰۰× (۱۰۰ برابر) باز می‌کند. پولی که معامله‌گر برای چنین پوزیشنی باید وارد معامله کند، حداقل ۱/۱۰۰ (۱ تقسیم بر مقدار اهرم) از ۱۰۰٬۰۰۰ دلار، یعنی ۱۰۰۰ دلار است. مابقی مبلغ توسط صرافی به تریدر قرض داده می‌شود. در صورتی که قیمت به مقدار هدف برسد، پوزیشن معاملاتی با سود ۱۰٬۰۰۰ دلار بسته می شود (۱×(۱۰۰٬۰۰۰ – ۱۱۰٬۰۰۰)).

پوزیشن شورت اهرم‌دار

 فرض کنید اتریوم (ETH) با قیمت ۴٬۰۰۰ دلار معامله می‌شود. یک معامله‌گر انتظار دارد قیمت در ۲۴ ساعت آینده به ۳٬۶۰۰ دلار کاهش یابد. در این صورت، با استفاده از اهرم ۵۰× (۵۰ برابر) برای خرید ۲۵ اتریوم یک پوزیشن شورت باز می‌کند. پولی که معامله‌گر برای این پوزیشن باید وارد معامله کند، حداقل ۱/۵۰ از ۱۰۰٬۰۰۰ دلار، یعنی ۲٬۰۰۰ دلار است. زمانی که قیمت به مقدار هدف برسد، پوزیشن با سود ۱۰٬۰۰۰ دلار (۲۵×(۳٬۶۰۰ – ۴٬۰۰۰)) بسته می‌شود.

بنابراین، می‌توانیم ببینیم که بسته به دارایی، روند جاری بازار و توانایی معامله‌گر در تجزیه و تحلیل وضعیت، پوزیشن لانگ یا شورت هر کدام یک استراتژی مالی بسیار سودآور هستند که می‌توانند همراه با اهرم برای به حداکثر رساندن سود مورد استفاده قرار گیرند.

چه زمانی از پوزیشن لانگ و شورت استفاده کنیم؟

هر دو نوع پوزیشن در معاملات ضروری هستند، زیرا به سرمایه‌گذاران توانایی پیش‌بینی و کسب سود در هر شرایطی از بازار را می‌دهند. این دو نوع پوزیشن کاملا متضاد یکدیگر در نظر گرفته می‌شوند، اما معامله‌گر لزوما مجبور نیست فقط یک پوزیشن را انتخاب کند. احساسات بازار می‌تواند در طول زمان به شدت تغییر کند و انواع مختلف پوزیشن اساس یک معامله هستند. هر دو نوع پوزیشن به طور گسترده توسط معامله‌گران و حتی گاهی به طور همزمان مورد استفاده قرار می‌گیرند که این کار برای پوشش ریسک (هج کردن) به کار می‌رود.

برای باز کردن معاملات لانگ و شورت لازم است به ترتیب سطوح مقاومت و حمایت کلیدی را بیابید. همچنین، با توجه به نوسانات بالای دارایی‌های کریپتو، این نوع معاملات به ویژه با اهرم زیاد ریسک بسیار بالایی داشته و با کوچکترین نوسان بازار خطر لیکویید شدن و ضرر معامله‌گر وجود دارد.

جدول زیر به‌عنوان یک قاعده کلی برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه آیا زمان مناسبی برای باز کردن معاملات لانگ یا شورت است، عمل می‌کند. اما توجه داشته باشید که این تنها یک قاعده کلی است و هر معامله‌ای که انجام می‌دهید باید با یک تصمیم منطقی پشتیبانی شود.

روند بازارپوزیشن لانگپوزیشن شورت
بازار صعودینسبتا امنریسک بالا
بازار نزولیریسک بالانسبتا امن
بازار رنج (خنثی)ریسک متوسطریسک متوسط

نحوه استفاده معامله‌گران از پوزیشن‌های لانگ و شورت

یکی از مهم‌ترین عواملی که در بازار ارزهای دیجیتال باعث کسب سود می‌شود این است که معامله‌گران زمان درست برای ورود به یک پوزیشن معاملاتی را درست تشخیص دهند. در همین راستا معامله‌گران باید در حوزه تحلیل تکنیکال و فاندامنتال رمزارزها توانایی کافی داشته باشند تا بتوانند پیش‌بینی درستی از وضعیت قیمت ارز دیجیتال مورد نظرشان ارائه دهند. برای مثال ممکن است طی تحلیل‌ها و بررسی‌ها مشخص شود که فلان پروژه بلاکچین، برای شراکتی قوی و محکم برنامه‌ریزی کرده است یا در حال اجرای نسخه بهبودیافته‌ای از خود است. در این صورت یک تریدر حرفه‌ای ممکن است بخواهد روی ارز دیجیتال اصلی آن شبکه معاملات لانگ را اجرا کند.

اگر در چنین شرایطی قرار گرفتید، می‌توانید مقدار ارز مورد نظرتان را به صورت نقد از یک صرافی ارز دیجیتال خریداری کنید. همچنین این امکان را دارید تا از طریق قراردادهای مشتقه مانند معاملات فیوچرز، یک پوزیشن لانگ در صرافی مورد نظرتان باز کنید. اما به طور کلی فراموش نکنید که برای داشتن یک پیش‌بینی معتبر نسبت به آینده یک ارز دیجیتال، باید فرد فعالی در شبکه‌های اجتماعی باشید. زیرا تنها در این صورت است که می‌توانید به شکل آنلاین اخبار را دنبال کنید و نسبت به احساسات بازار درک درستی داشته باشید. همچنین، استفاده از نمودارها، اندیکاتورها و الگوهای مختلف در آن‌ها را فراموش نکنید. زیرا کمک زیادی به تحلیل شما خواهند کرد.

پیشنهاد مطالعه: اندیکاتور چیست؟

علاوه بر معاملات لانگ، اتخاذ پوزیشن‌های شورت نیز نیازمند تحلیل و بررسی زیادی است. برای مثال، تجربه نشان می‌دهد که معامله‌گران معمولا زمانی که بازار به سطح اشباع خرید نزدیک شده باشد، پوزیشن شورت باز می‌کنند. علاوه بر این، معمولا زمانی که ارزش یک رمزارز موفق به شکست سطح مقاومت نشود، معاملات شورت و باز کردن پوزیشن شورت در صرافی‌ها امر عاقلانه‌ای به نظر می‌رسد.

معاملات لانگ و شورت در بازار

پوزیشن لانگ و شورت در بازار خرید و فروش تعهدی والکس

صرافی ارز دیجیتال والکس پشتیبانی از پوزیش‌های لانگ و شورت را در بازار خریدوفروش تعهدی فراهم کرده است. به این ترتیب، برخلاف بازارهای اسپات که تنها با بالا رفتن قیمت‌ها امکان کسب سود فراهم است، با استفاده از معامله تعهدی می‌توان هم از افزایش قیمت در بازار صعودی و هم از کاهش قیمت در بازار نزولی، سود کسب کرد.

بیشتر بخوانید: معامله تعهدی والکس چیست؟ 

 با اضافه شدن معامله تعهدی به فهرست خدمات والکس، کاربران با دریافت اعتبار تا نسبت ۳X فرصت کسب بازدهی بیشتری نسبت به معامله اسپات در اختیار خواهند داشت.

برای باز کردن پوزیشن لانگ در بازار خریدوفروش تعهدی والکس کافی است قسمت معاملات تعهدی را انتخاب کرده و با تعیین نسبت اعتبار و میزان وثیقه، گزینه باز کردن موقعیت لانگ را انتخاب کنید.

پوزیشن لانگ در معامله تعهدی والکس

برای باز کردن پوزیشن شورت نیز به همین ترتیب در قسمت معاملات تعهدی با تعیین نسبت اعتبار و میزان وثیقه، گزینه باز کردن موقعیت شورت را انتخاب کنید.

موقعیت شورت در معامله تعهدی والکس

معاملات لانگ و شورت و کسب درآمد در بازار رمزارزها

به طور کلی فرقی نمی‌کند در کدام یک از بازارهای مالی فعالیت داشته باشید. در هر صورت با افزایش یا کاهش قیمت یک داریی ممکن است عده‌ای به سود برسند و عده‌ای هم ضرر کنند. بازار ارزهای دیجیتال نیز به عنوان یکی از پرنوسان‌ترین بازارهای مالی، راه‌ها و ابزارهای مالی متنوعی برای کسب درآمد دارد. معاملات لانگ و شورت جزو این ابزارهای مالی هستند. افرادی که آینده یک ارز دیجیتال را آینده‌ای روشن همراه با افزایش قیمت پیش‌بینی می‌کنند، وارد پوزیشن لانگ می‌شوند. در مقابل افرادی که نسبت به نزولی بودن روند یک ارز دیجیتال در آینده مطمئن هستند نیز پوزیشن شورت را برای کسب درآمد انتخاب می‌کنند. در نهایت شما به عنوان یک تریدر در بازار ارزهای دیجیتال باید نسبت به رفتار رمزارزها حساس باشید و راه‌های کسب درآمد را کشف کنید. اگر پس از انجام تحلیل‌ها و بررسی‌های مورد نظر نسبت به خرید یا فروش یک ارز دیجیتال مطمئن شدید، می‌توانید از صرافی ایرانی و مطمئن والکس استفاده کنید.

۲۲

پوزیشن لانگ و شورت

گام قبلی (۲۲/۲۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۶ / ۵. مجموع آرا: ۲۶

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
علی پارسی مهر
علی پارسی مهر
27 روز قبل

با سلام
تو معاملات شورت یا لانگ زمانی که موقعیت بصورت دستی بسته شود سودی که تا زمان بسته شدن دریافت شده ،تعلق نمیگیرد؟
بطور مثال در یک موقعیت شورت بنده تتر را در قیمت ۶۱۸۷۰ورود و در قیمت ۶۱۵۵۰ خروج انجام دادم ،در صورتی که زمان خروج اعلام شد من مقدار اندکی سود کرده ام ولی در تاریخچه معاملات تعهدی منفی برای من لحاظ شده!!
امکانش هست راهنمایی کنید🙏🙏

آرن امیریان
آرن امیریان
19 روز قبل

سلام وقت بخیر
معاملات فیوچرز شامل مقداری کارمزد هست که مطابق با لوریج انتخابی شما کسر میشه. هرچی لوریج شما بالاتر باشه، کارمزدی که از شما کسر میشه هم بیشتر میشه. احتمالا دلیلش این بوده.

دکمه بازگشت به بالا