آموزش تریدسرمایه گذاری

آموزش معاملات فیوچرز و کسب سود در بازار معاملاتی Futures

روش‌ها و استراتژی‌های متعددی برای دستیابی به سود در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارند، اما معامله فیوچرز (Futures) که به معاملات آتی هم مشهور است، از جمله محبوب‌ترین‌ها به شمار می‌رود. معاملات آتی که ممکن است از استراتژی‌های معاملات اسکالپینگ برای انجام آن استفاده شود، یکی از معاملات محبوب در بازار کریپتوکارنسی به شمار می‌‎رود. در واقع معامله فیوچرز در بازار کریپتو که تحت نام معاملات آتی یا Perpetual Futures شناخته می‌شود کمی با معاملات فیوچرز بازارهای سنتی که به نام Futures شناخته می‌شوند، متفاوت است. در نوع پروپچوال فیوچرز، معامله‌گر محدودیت زمانی برای برقراری قرارداد ندارد. ولی در نمونه سنتی علاوه بر تعیین جهت معامله باید تاریخ سررسید قرارداد نیز معلوم شود.

البته شایان ذکر است که به دلیل استفاده از اهرم‌ها در این بازار و نوسان شدید بازار کریپتو، فعالیت در این بازار بسیار پر ریسک بوده و به دانش بالای تحلیل تکنیکال نیاز دارد. به دلیل علاقه فعالین ارز دیجیتال به بازار فیوچرز، در ادامه به آموزش کامل این بازار می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم تمام وجوه این بازار را به صورت کامل پوشش دهیم.

پیشنهاد مطالعه بیشتر: فیوچرز چیست؟

نحوه عملکرد معاملات آتی

نحوه کار Futures Contract

معاملات آتی یکی از روش‌های دستیابی به سود در دنیای کریپتوکارنسی است؛ لذا این نوع معاملات ممکن است به صورت ترید روزانه یا میان مدت و حتی بلند مدت صورت گیرند. سه مورد اصلی برای کارکرد بازار فیوچرز وجود دارد که عبارتند از:

  • تاریخ انقضا: به تاریخی اشاره دارد که قرارداد آتی باید تسویه شود. به عبارت دیگر، یک طرف باید خرید کند و طرف دیگر باید به قیمت از پیش توافق شده بفروشد. با این حال، شایان ذکر است که معامله‌گران می‌توانند در صورت تمایل قبل از تاریخ تسویه، قراردادهای خود را به سایر سرمایه‌گذاران بفروشند.
  • واحد در هر قرارداد: این مقدار ارزش هر قرارداد از دارایی اساسی را مشخص می کند و از پلتفرمی به پلتفرم دیگر متفاوت است. به عنوان مثال، یک قرارداد آتی بیت کوین CME برابر با ۵ بیت کوین (به دلار آمریکا) است. با این حال، یک قرارداد آتی بیت کوین در Deribit برابر با ۱۰ دلار آمریکا بیت کوین است.
  • اهرم: برای افزایش سود بالقوه معامله‌گران در معاملات آتی، صرافی‌ها به کاربران این امکان را می‌دهند که برای افزایش اندازه معاملات خود سرمایه قرض بگیرند. ولی نرخ‌های اهرم بین پلتفرم‌ها بسیار متفاوت است. Kraken به کاربران اجازه می‌دهد تا معاملات خود را با ضریب ۵۰ انجام دهند، در حالی که صرافی‌های مثل بایننس این اهرم را به ۲۰ کاهش داده‌اند.

همچنین دو روش مختلف برای تسویه قراردادهای آتی وجود دارد.

  • تحویل فیزیکی: به این معنی که پس از تسویه حساب، خریدار بیت کوین را خریداری و دریافت می‌کند.
  • تسویه نقدی: به این معنی که پس از تسویه حساب، انتقال وجه نقد (معمولاً دلار آمریکا) بین خریدار و فروشنده وجود دارد.

توجه به این نکته مهم است که در بازار ارزهای دیجیتال تمام امور مربوط به قراردادهای معاملات فیوچرز، به وسیله قرارداد هوشمند انجام می‌شود. همانطور که گفته شد، بازار معاملات آتی دائمی که در صرافی‌های ارز دیجیتال وجود دارند، فاقد زمان سررسید هستند و می‌توان به صورت بلندمدت نگهداری شوند. یکی دیگر از تفاوت‌های بازار فویچرز دائمی با نمونه سنتی، وجود فاندینگ ریت است که در ادامه توضیح داده می‌شود.

فاندینگ ریت چیست؟

مفهوم فاندینگ ریت در بازار فیوچرز

فاندینگ ریت یا نرخ سرمایه شامل پرداخت‌های منظم بین خریداران و فروشندگان، با توجه به میزان سرمایه بازار است. در واقع زمانی که نرخ سرمایه بالای صفر است (مثبت)، معامله‌گرانی که پوزیشن لانگ دارند (خریداران قرارداد) باید به کسانی که پوزیشن شورت دارند (فروشندگان قرارداد) پرداخت کنند. در مقابل، نرخ منفی فاندینگ ریت به این معنی است که موقعیت‌های فروش باید به موقعیت‌های خرید پرداخت کنند.

نرخ سرمایه بر اساس دو جزء است: نرخ بهره (interest rate) و حق بیمه (premium). نرخ بهره ممکن است در صرافی‌های مختلف، متفاوت باشد و حق بیمه با توجه به تفاوت قیمت بین بازار آتی و بازار اسپات تعیین می‌شود.

به طور کلی، زمانی که یک قرارداد آتی دائمی با حق بیمه (بالاتر از بازارهای نقدی) معامله شود، به دلیل نرخ مثبت سرمایه، موقعیت‌های خرید مجبور به پرداخت شورت هستند. انتظار می‌رود چنین وضعیتی قیمت را پایین بیاورد، زیرا خریداران، موقعیت خود را بسته و پوزیشن‌های شورت‌ جدید باز می‌کنند.

انواع معامله فیوچرز در بازار ارزهای دیجیتال

معاملات فیوچرز در بازار کریپتو

انواع مختلفی از معاملات آتی وجود دارند که تریدرهای ارزهای دیجیتال می‌توانند، از بین آنها یکی را به عنوان استراتژی اصلی در نظر بگیرند. 

قرارداد فیوچرز دارای سررسید

معاملات آتی استاندارد یا دارای زمان سررسید از جمله رایج‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری است. قراردادهای آتی استاندارد، تمامی جنبه‌های یک قرارداد سنتی از جمله تاریخ انقضا و تسویه را در بر می‌گیرند. صرافی‌های CBOE و CME Group اولین صرافی‌های مستقر در شیکاگو بودند که معاملات آتی را برای بیت کوین در دسامبر سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی کردند. پشتیبانی اولین صرافی‌ها از انجام معامله فیوچرز برای بیت کوین، از جمله عوامل گسترش BTC محسوب می‌شود.

قرارداد فیوچرز بدون سررسید

به این روش که با عنوان Prepetual Contracts شناخته می‌شود، قرارداد فیوچرز بدون زمان سررسید نیز گفته می‌شود. قرارداد دائمی، نوعی معامله فیوچرز است که تاریخ انقضا ندارد. این معاملات در ابتدا توسط پلتفرمی مثل BitMEX شروع به کار کرد و سپس توسط صرافی‌های بزرگی همچون Bybit و Binance مورد پذیرش قرار گرفت. این بازار معاملاتی، یکی از روش‌های سرمایه گذاری ارز دیجیتال است که می‌توان بصورت کوتاه‌مدت، میان‌مدت یا بلندمدت از آن استفاده کرد.

مزایا و معایب معاملات آتی

معاملات آتی در دنیای ارزهای دیجیتال به دلایلی بسیاری مورد استقبال قرار گرفته‌اند. بدیهی است که هر استراتژی مالی و سرمایه‌گذاری خاصی، علاوه بر مزایا و ویژگی‌های مثبت، دارای معایب هم است. در این بخش از مقاله به مرور مزایا و معایب معاملات فیوچرز می‌پردازیم.

مزایای معاملات فیوچرز

  • کسب سود بدون نیاز به نگهداری رمزارزها: معاملات فیوچرز به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا بر روی قیمت ارزهای دیجیتال مختلف بدون خرید و نگهداری واقعی آنها سرمایه‌گذاری کنند. این امر به سرمایه‌گذاران امکان می‌دهد تا از تنوع بیشتری در سبد سرمایه‌گذاری خود برخوردار شوند و به ریسک‌های مرتبط با نگهداری واقعی ارزهای دیجیتال مانند خطر سرقت اجتناب کنند.
  • سود بالقوه بیشتر: هنگامی که تریدر با استفاده از اهرم یا Leverage وارد معاملات ارزهای دیجیتال شود، سودی که به دست خواهد آورد، قابل توجه است. برای مثال، اگر شما یک معامله‌گر باشید و بخواهید از طریق صرافی Bybit به معامله فیوچرز بپردازید، می‌توانید اهرم را تا ۱۰۰ برابر تنظیم کنید تا بدین وسیله میزان سرمایه خود را افزایش دهید. استفاده از اهرم به معنای آن است که اگر شما ۱۰ دلار سرمایه‌گذاری و اهرم را روی همان ۱۰۰ برابر تنظیم کنید، میزان سرمایه شما برابر با ۱۰۰۰ دلار (۱۰ * ۱۰۰) خواهد بود. البته ناگفته نماند که اهرم یا لورج، همان‌طور که سودآور است، ریسک معاملات را نیز افزایش می‌دهد.
  • امکان انجام معاملات دو طرفه: این نوع معامله به تریدر امکان می‌دهد در هر دو سمت بازار به معامله بپردازد و به همین واسطه از روزهای قرمز بازار نیز سود کسب کند.

معایب معاملات فیوچرز

  • نوسان بالای بازار کریپتو: بازار کریپتو به دلیل نوسانات زیاد و غیرقابل پیش‌بینی، دارای ریسک‌های بالایی است. این ریسک‌ها می‌توانند در معاملات فیوچرز چندین برابر باشند و در صورت عدم مدیریت صحیح ریسک، منجر به ضررهای قابل توجهی برای سرمایه‌گذاران شود.
  • نیاز به تجربه: فعالیت در بازار فیوچرز نیازمند دانش و تجربه کافی در زمینه بازارهای مالی و معاملات آتی است. عدم دانش و تجربه کافی می‌تواند به عدم موفقیت و خسارت‌های مالی برای سرمایه‌گذاران منجر شود.
  • تاریخ انقضا: یکی از مهم‌ترین اجزای معامله فیوچرز، تاریخ انقضا در بعضی از انواع آن است. با نزدیک‌تر شدن تاریخ انقضای معاملات فیوچرز، معمولا بازار دچار بلاتکلیفی می‌شود. به همین دلیل گاهی ممکن است که بعضی از فرصت‌های مناسب برای سرمایه‌گذاری به دلیل تاریخ انقضای قراردادها، از بین بروند و ناکام بمانند.

ریسک معامله Futures 

به طور کلی، برخی از کارشناسان معتقد هستند که بازار ارزهای دیجیتال به اندازه کافی بالغ نیست و نمی‌توان انتظار معاملات فیوچرز با ریسک پایین را از آن داشت. چنین منتقدانی ادعا می‌کنند که نوسان بالا در قیمت بیت کوین به سایر بخش‌های بازار ارزهای دیجیتال هم سرایت می‌کند؛ بنابراین انجام معاملات با اهرم نسبت به سایر بازارها با ریسک بیشتری همراه خواهد بود. یکی دیگر از عوامل مهم در معامله فیوچرز، نیاز به دانش بالای تحلیل تکنیکال است. با وجود حجم پایین معاملات در بازار کریپتو؛ این مارکت نسبت به وقایع و خبرها بسیار حساس است و انتشار یک خبر بد، می‌تواند روی قیمت این نوع دارایی‌ها تاثیر زیادی بگذارد. بنابرین قبل از ترید ارز دیجیتال در مارکت فیوچرز باید به نکات بالا توجه کنید و افزایش دانش تکنیکال و رصد اخبار مالی را فراموش نکنید.

به علاوه ریسک مالی در بازار ارز دیجیتال، عدم به کارگیری صحیح استراتژی‌های معاملات آتی و همچنین استفاده از اهرم‌های بالاتر از حد توصیه‌شده، از جمله خطرات استفاده از معاملات فیوچرز محسوب می‌شوند. در ادامه لازم است متذکر شویم که استفاده از استاپ لاس را در این مارکت فراموش نکنید. به علاوه صرافی‌هایی مانند بایننس و کوکوین امکانی به نام Trailing Stop را فراهم کرده‌اند که باعث مدیریت بهتر سرمایه و کاهش ریسک تریدرها می‌شود.

در ادامه روش اعمال استاپ لاس و استفاده از Trailing Stop را آموزش می‌دهیم.

نحوه گذاشتن Stop Loss در فیوچرز

تعیین حد ضرر در بازار فیوچرز

نحوه گذاشتن حد ضرر در بازار فیوچرز مانند مارکت اسپات انجام می‌شود. این عمل به سه روش قابل اجراست که عبارتند از:

  • استاپ لاس با استفاده از TP/SL: در همان صفحه معامله فیوچرز که قیمت معامله را وارد می‌کنید، قسمتی وجود دارد به نام TP/SL که با روشن کردن تیک آن، محل درج قیمت استاپ لاس و تیک پروفیت را مشاهده می‌کنید. در این حالت می‌توانید قبل از شروع معامله، نقاط استاپ لاس و تیک پروفیت را قبل از شروع معامله تعیین کنید.
  • قراردادن استاپ لاس در حین معامله: بعد از باز کردن معامله، به بخش Positions بروید. سپس گزینه وسط به نام Stop Profit & Loss را انتخاب کنید. صفحه‌ای باز می‌شود که شامل بخش تیک پروفیت و استاپ لاس است. در این بخش قیمت‌های مورد نظر را وارد کنید و Confirm را بفشارید. بعد از گذراندن این مراحل، استاپ لاس و تیک پروفیت شما در معامله اعمال خواهد شد.

نحوه معاملات لانگ و شورت در حالت Trailing Stop فیوچرز

حالت Trailing Stop در واقع به تریدر این امکان را می‌دهد که معامله را با نقطه استاپ قابل حرکت انجام دهد. این عامل باعث پایین آمدن ریسک و از دست ندادن سودهای بازار می‌شود. برای استفاده Trailing Stop در پوزیشن‌های لانک و شورت، لازم است بعد از انتخاب معامله و تعیین حالت لانگ با شورت؛ گزینه Trailing Stop را انتخاب کرده و موارد لازم را پر کنید.

اولین بخش که نیاز است پر شود، قسمت CallBack است. این بخش به فاصله برگشت و عمل کردن استاپ اشاره دارد. برای اینکه سود بیشتری از بازار بگیرید، باید استاپ خود را با نوسان فیمت حرکت دهید. یعنی تریدر با CallBack تعیین می‌کند که استاپ همراه با قیمت بالا یا پایین برود و زمانی که جهت چارت عوض شد، به سرعت پوزیشنی در جهت عکس معامله فعلی باز کند.

بخش دوم که Activation Price نام دارد به معنی این است که استاپ تریدر در چه قیمتی فعال شود و همراه با قیمت حرکت کند. بخش بعدی Amount است که باید مقدار دارایی در معامله را وارد کنید. لازم به ذکر است که جهت معامله فرقی در اجرای این روند ندارد.

آیا کاربران ایرانی می‌توانند از معامله فیوچرز استفاده کنند؟

در حال حاضر هیچ‌کدام از صرافی‌های ارز دیجیتال ایرانی، قابلیت معاملات آتی را برای کاربران فراهم نکرده‌اند. نکته مهمی که برای کاربران ایرانی وجود دارد، تحریم اقتصادی ایران است که باعث ممنوعیت سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار ارزهای دیجیتال می‌شود. به دلیل محدودیت‌هایی که برای تریدرهای ایرانی وجود دارد، لازم است که پیش از ورود به بحث‌های مربوط به آموزش معاملات آتی، به نکات مهمی دقت کنید. مهم‌ترین نکته‌ای که باید به عنوان یک تریدر یا معامله‌گر در نظر داشته باشید، این است که بسیاری از صرافی‌ها، امکان فعالیت ایرانیان را ممنوع کرده‌اند و با استعلام IP حساب، می‌توانند دارایی‌های دیجیتال را مسدود یا بلوکه کنند.

برای مثال، صرافی‌ها متعددی از جمله صرافی Bybit، Coinbase، Binance و غیره وجود دارند که با الزامی کردن، مسائل امنیتی مثل احراز هویت (KYC)، از فعالیت ایرانیان جلوگیری می‌کنند. پیش از هر فعالیتی در حوزه معامله فیوچرز باید به یاد داشته باشید که همواره از IP غیر ایرانی استفاده کنید و دورِ صرافی‌هایی مثل بایننس را برای همیشه خط بکشید. صرافی Kucoin نیز اخیرا برای فعالیت کاربران ایرانی محدودیت در نظر گرفته و اعلام کرده این کاربران باید دارایی خود را از این صرافی خارج کنند. در ادامه این مقاله برای مثال به نحوه انجام دادن معامله فیوچرز در کوکوین نیز می‌پردازیم. البته بازار فیوچرز صرافی‌های مختلف تقریبا شبیه به هم هستند و کاربران برای انجام این معاملات، روند مشابهی را باید طی کنند.

احراز هویت برای معاملات آتی 

مسئله اجباری شدن احراز هویت برای کاربران صرافی‌های ارز دیجیتال، از اواسط سال ۲۰۲۱ شروع شد؛ در طی این فرایند، صرافی‌های بسیاری از جمله BitMEX و Binance عملیات احراز هویت را اجباری کردند تا دسترسی کاربران به کیف پول‌های دیجیتال امکان‌پذیر باشد. با همه این اوصاف، سایر فعالیت‌ها مثل انجام دادن معامله فیوچرز در صرافی‌های مختلف با توجه به قوانین آن صرافی صورت می‌گیرد. احراز هویت برای معاملات فیوچرز به معنای آن است که کاربر برای دسترسی به قابلیت برداشت از کیف پول خود، باید مدارک هویتی واقعی ارائه دهد.

بهترین صرافی‌ها برای معامله فیوچرز

در این بخش از مقاله سعی شده است که چند صرافی برتر در حوزه معاملات فیوچرز را به شما معرفی کنیم. اگر از جمله علاقه‌مندان تازه‌کار دنیای ارزهای دیجیتال هستید، بهتر است که برای درک بهتر کارگزاری‌های مختلف مالی، مقاله تفاوت صرافی با بروکر را مطالعه کنید.

 قابل ذکر است که مسئله انتخاب صرافی مناسب برای کاربران ایرانی بسیار مهم است؛ موارد زیر تنها اشاره‌ای کلی به صرافی‌های مناسب معامله Futures هستند:

  • صرافی ByBit (امکان تنظیم اهرم روی ۱۰۰)
  • صرافی کوکوین (Kucoin)
  • صرافی PrimeXBT
  • صرافی Phemex (با قابلیت تنظیم اهرم روی ۲۰)
  • صرافی بایننس (با قابلیت تنظیم اهرم روی ۲۰ برای معامله آتی بیت کوین)
  • صرافی کراکن (Kraken)
  • صرافی Deribit
  • صرافی Stormgain
  • صرافی بیتمکس (BitMEX)
  • صرافی BaseMEX
  • صرافی مارگکس (Margex)

کارمزد معاملات آتی

کارمزد معاملات فیوچرز در بازار کریپتو ممکن است بسته به صرافی و حتی رمزارز قابل معامله متفاوت باشد. در ادامه به برخی از نکات مرتبط با کارمزد معاملات فیوچرز در بازار کریپتو اشاره خواهیم کرد:

  • کارمزد ورود به معامله: برخی از صرافی‌ها ممکن است کارمزد ورودی را از سرمایه‌گذاران دریافت کنند. این کارمزد معمولاً برای ورود به قرارداد فیوچرز در نظر گرفته می‌شود و معمولاً به صورت درصدی از ارزش قرارداد محاسبه می‌شود.
  • کارمزد معامله: کارمزد معامله مرتبط با هر تراکنش در بازار فیوچرز است و بر اساس حجم معاملات یا ارزش قرارداد محاسبه می‌شود. این کارمزد ممکن است به صورت درصدی از ارزش قرارداد یا به صورت کارمزد ثابت محاسبه شود.
  • کارمزد حفظ پوزیشن: برخی صرافی‌ها ممکن است کارمزدی را برای حفظ موقعیت در قرارداد فیوچرز در نظر بگیرند. این کارمزد به دلیل نگهداری قرارداد در طول زمان و تاخیر در اجرای قرارداد محاسبه می‌شود.

علاوه بر کارمزد، موضوعی با عنوان «نرخ متغیر بودجه» هم وجود دارد که از طرف صرافی مورد نظر از تریدر دریافت می‌شود. به طور کلی، کارمزد در معاملات آتی به ۲ بخش کارمزد مربوط به Maker و Taker تقسیم‌بندی می‌شود.

به عبارت ساده‌تر، اگر شما در جریان معاملات آتی، سفارش (order) از نوع limit را در بخش sell یا buy ایجاد کنید، به عنوان یکی از عوامل ایجادکننده نقدینگی در صرافی محسوب می‌شوید که Maker نامیده می‌شود. 

از طرف دیگر، اگر تریدری، سفارشی در قالب market یا همان قیمت خرید و فروش آنی و لحظه‌ای ثبت کند، چون تعیین‌کننده قیمت نیست و از سفارش (order) افراد موسوم به Maker استفاده کرده است، در دسته‌بندی معامله‌گران Taker قرار می‌گیرد.

به صورت کلی کارمزد معاملات آتی با توجه به جدول کارمزد هر صرافی تعیین می‌شود؛ برای مثال، صرافی بایننس کارمزد معامله فیوچرز را برای معامله‌گر maker برابر با ۰.۰۲ و برای معامله‌گر taker برابر با ۰.۰۴ در نظر گرفته است. البته برای محاسبه کامل کارمزد معامله فیوچرز، عواملی همچون حجم معاملات تریدر، سطح کاربری او در صرافی و غیره هم در نظر گرفته می‌شوند.

تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز

مقایسه معامله فیوچرز و معامله اسپات

معامله اسپات (Spot) که با عناوینی همچون «معامله نقدی» یا «معامله نقطه‌ای» هم شناخته می‌شوند، از جمله معاملاتی هستند که علی‌رغم شباهت، تفاوت‌های متعددی با معاملات آتی دارند. از مفهوم معامله اسپات (Spot) در بازارهای سرمایه‌گذاری دیگر مثل بازار فارکس هم استفاده می‌شود.

معامله اسپات به معنای خرید و فروش مستقیم ارزهای دیجیتال در بازار است. در این نوع معامله، ارزهای دیجیتال واقعی خریداری و نگهداری می‌شوند و قابلیت انتقال به کیف پول را دارند؛ این در حالی است که در یک معامله فیوچرز، تریدر به خرید قراردادها می‌پردازد. یعنی معامله‌گر دارایی اصلی را خریداری نمی‌کند بلکه قراردادهایی که قیمت دارایی در آینده و تاریخ سررسید آن مشخص است را معامله می‌کند و براساس درستی پیش‌بینی خود به کسب سود می‌پردازد. در این بخش از مقاله به تفاوت‌های اساسی بین معامله اسپات و معامله فیوچرز خواهیم پرداخت.

لازم به ذکر است که انتخاب بین این دو بازار معاملاتی، کاملا به تیپ های شخصیتی معامله گران مربوط می‌شود و امری کاملا سلیقه‌ای است.

کسب سود از بازار صعودی و نزولی

معامله‌گری که در حوزه معاملات اسپات فعالیت می‌کند، از رشد قیمت ارز دیجیتال می‌تواند به سود برسد. در یک معامله اسپات، با استفاده از ابزارهای تخصصی مثل تحلیل‌های تکنیکال پیش‌بینی می‌شود که قیمت یک ارز دیجیتال تا نقطه تعیین‌شده‌ای رشد خواهد کرد؛ پس از این پیش‌بینی، ارز دیجیتال را در قیمت پایین‌تری خریداری می‌کنند تا در آینده با رشد قیمت‌ به سود برسند. در معاملات فیوچرز، داستان متفاوت‌تر است و هیچ‌کدام از طرفین خریدار یا فروشنده، مالک ارز دیجیتال مورد نظر نمی‌باشند؛ بلکه قیمتی را برای ارز دیجیتال در نظر می‌گیرند و در نهایت، بسته به درستی تحلیل به کسب سود می‌پردازند. شما می‌توانید از ابزار تریدینگ ویو نیز برای تحلیل بازار استفاده کنید.

ریسک معاملات

معاملات فیوچرز از جمله معاملاتی هستند که در بازار پرنوسان ارز دیجیتال بسیار پرریسک است. معاملات اسپات، با هدف سرمایه‌گذاری میان‌مدت یا بلندمدت صورت می‌گیرند و بالطبع، ریسک کمتری را هم برای معامله‌گران به ارمغان می‌آورند.

آموزش معامله فیوچرز در صرافی کوکوین (Kucoin)

زمان مورد نیاز: ۵ دقیقه

اکنون توضیح می‌دهیم چگونه معاملات فیوچرز را در صرافی کوکوین انجام دهید.

  1. ورود به حساب کاربری

    برای انجام معاملات فیوچرز در صرافی کوکوین (Kucoin) لازم است که در ابتدا، وارد صفحه اصلی سایت کوکوین و حساب کاربری خود شوید.

  2. انتخاب گزینه Futures Account

    در ادامه، پس از ورود به سایت، در صفحه اصلی، بخش Assets و سپس گزینه Futures Account را برگزینید.

  3. موافقت با شرایط و مقررات استفاده

    پس از مطالعه قوانین و تیک زدن بخش‌های خالی زیر متن، گزینه I have read and agree to the را انتخاب کنید.پذیرش قوانین و مقررات صرافی کوکوین برای معامله فیوچرز

  4. ورود به بخش ویژه معاملات

    با قبول کردن قوانین مربوط به صرافی کوکوین مبنی بر مقررات معاملات آتی، وارد بخش ویژه معاملات می‌شوید. در صفحه‌ای که پیش روی شما قرار خواهد گرفت، امکان فعالیت در معامله فیوچرز امکان‌پذیر است و می‌توانید، ارزهای دیجیتال مختلفی را برای این نوع سرمایه‌گذاری انتخاب کنید.صفحه ویژه معاملات فیوچرز در کوکوین

لازم به ذکر ایت که برای سرمایه‌گذاری ارزدیجیتال به روش فیوچرز در صرافی کوکوین، امکان استفاده از ۲ روش Limit و Stop وجود دارد. بخش لیمیت به باز کردن پوزیشن‌های معاملاتی مربوط می‌شود و قسمت استاپ، به تعیین حد ضرر و حد سود در معاملات اختصاص دارد.

اصلاحات بازار فیوچرز

مفاهیم جدول زیر، در بخش معاملات فیوچرز صرافی‌ها قابل مشاهده هستند که با مطلع شدن در مورد آنها می‌توانید، معاملات آتی را با موفقیت پشت سر بگذارید. البته تمام این مفاهیم در اکثر صرافی‌ها که دارای بازار معاملاتی فیوچرز هستند یکسان است.

اصطلاحتوضیحات و کارکرد اصطلاح در معامله فیوچرز
Priceمفهوم Price نشان‌دهنده قیمتی است که می‌خواهید، با توجه به آن وارد معامله شوید. با انتخاب علامت موجود در کادر قرمز، معاملات بر حسب قیمت Market انجام خواهند شد.
Amountاین بخش، مربوط به مقدار ارز دیجیتالی است که قرار شده با توجه به آن، توافق صورت بگیرد.
Leverageاهرم، مهم‌ترین بخش معاملات آتی است؛ با استفاده از این ابزار و تنظیم مناسب آن، می‌توان به سودآوری چند برابر بیشتر از اندازه سرمایه‌گذاری، دست یافت.
TP/SL of Longبه معنای مشخص کردن محدوده سود و ضرر برای معاملات خرید یا لانگ است.
TP/SL of Shortبه معنای تعیین کردن محدوده سود و ضرر برای معاملات فروش یا شورت است.
Stop Price / Profit Priceاین قابلیت به تریدر کمک می‌کند تا قیمت مناسبی را در محدوده حمایت یا مقاومت ارز دیجیتال، تعیین کند. به عبارت ساده‌تر، اگر ارز دیجیتال مورد نظر به یک حمایت یا مقاومت نزدیک باشد، قیمت مهم محدوده مقاومت را می‌توان در این بخش وارد کرده تا معامله در این قیمت بسته شود.

معاملات تعهدی در صرافی والکس

معامله تعهدی والکس

کاربران ایرانی در حال حاضر برای انجام معامله در صرافی کوکوین با محدودیت همراه هستند و برای واریز و برداشت، ملزم به گذراندن فرایند احراز هویت هستند. حال کاربران می‌توانند برای انجام معاملات تعهدی از صرافی والکس به عنوان جایگزین داخلی استفاده کرده و از مزایای این بازار بهره‌مند شوند. معامله تعهدی والکس، امکان معامله ۹ رمزارز را برای کاربران فراهم کرده و تریدرها می‌توانند پوزیشین‌هایی با اهرم ۳ برابر در دو جهت بازار باز کنند. البته معاملات تعهدی والکس از نوع دارای تاریخ سررسید است. بنابراین کاربران می‌توانند ۳ روز معامله خود را باز نگه داشته و پس از طی این مدت، معامله منقضی شده و بسته به موقعیت با سود یا زیان بسته می‌شود.

در ادامه مراحل انجام معاملات تعهدی در والکس را به صورت مختصر توضیح می‌دهیم.

  • پس از ثبت نام و تکمیل فرایند احراز هویت، وارد تب معامله پیشرفته شوید.
  • در صفحه معاملات رمزارز، دو تب اسپات و تعهدی قابل مشاهده است. بر روی تب تعهدی کلیک کرده تا وارد بازار معاملات تعهدی رمزارز مورد نظرتان شوید.
  • پس از ورود پنجره‌ای باز می‌شود که سوالاتی در مورد معاملات تعهدی از کاربر می‌پرسد. پس از تکمیل سوالات، به بخش معامله تعهدی دسترسی خواهید داشت.
  • اکنون می‌توانید در بخش باز کردن موقعیت لانگ به خرید و در قسمت باز کردن موقعیت شورت به فروش بپردازید.

آینده سرمایه‌گذاری در کریپتوکارنسی با معاملات آتی

معامله فیوچرز (Futures) که گاهی با عناوین قراردادهای آتی یا معاملات آتی هم شناخته می‌شود، از جمله روش‌های محبوب برای دستیابی به سود در دنیای کریپتوکارنسی است. ما سعی کردیم تا در این مقاله به تمامی موضوعات و مفاهیم این بحث مهم و سودآور اشاره داشته باشیم. اگر شما از آن دسته تریدرهای تازه‌کار هستید، بهتر است که به جای کپی تریدینگ، با نکات گردآوری‌شده در این مقاله آشنا شوید تا رفتاری مستقل از رفتار دیگران در سرمایه‌گذاری ارزهای دیجیتال داشته باشید. علاوه‌براین موارد، کاربران ایرانی علاقه‌مند به انجام معاملات اهرمی، می‌توانند از بازار معاملات تعهدی صرافی والکس نیز استفاده کرده و به کسب سود بپردازند.

۱۱

معامله فیوچرز

گام قبلی (۱۱/۲۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲ / ۵. مجموع آرا: ۹

سال ۲۰۱۷ وارد دنیای کریپتوکارنسی شدم و بخاطر علاقم به نویسندگی، تصمیم گرفتم به طور تخصصی در مورد کریپتو و بلاکچین به نوشتن محتوا بپردازم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
13 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مهران ب
مهران ب
4 ماه قبل

درود بر شما تا چه زمانی میتونیم معامله فیوچرز را باز بزاریم مثلا در تایم فریم روزانه ما معامله فیوچرز را باز کردیم و قراره تا ۱۰ روز دیگه بازار رشد داشته باشه ایا اینجوری میشه یا مثلا محدودیت داره و معاملات فیوچرز تا مثلا ۱ روز بیشتر باز نمیمونه و خودکار بسته میشه؟

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل
پاسخ به  مهران ب

سلام
معاملات فیوچرز انواع مختلفی دارند که به دلیل ریسک بالا و نیازمندی به دانش تحلیل تکنیکال و فاندامنتال، انجام آنها به کاربران تازه کار توصیه نمیشود.به صورت کلی در معاملات فیوچرز تا زمانی که پوزیشن شما لیکویید (نقد) نشده باشد، معامله برقرار است و در صورت رسیدن قیمت، به نقطه موردنظر خود، سود خواهید کرد.

بشیر کوهستانی
بشیر کوهستانی
7 ماه قبل

سلام
شما گرفتید برای برداشت پول تو بایننس باید حتما احراز هویت بشید اگه از وی پی ان آی پی ثابت استفاده کنیم و شماره تلفن ندیم که متوجه بشه از ایران اکانت درست میکنیم بازم مشکل پیش میاد خب تار رو موقع برداشت می ریزیم تو حساب صرافی داخلی بعد برداشت میکنیم

ر رواقی
ر رواقی
7 ماه قبل

سلام
بشیر جان متاسفانه دقیقا متوجه پرسش و ابهام شما نشدیم.

عمران
عمران
10 ماه قبل

سلام
معاملات فیوچرز با تحویل فیزیکی رو چه صرافی‌هایی ارائه میدن؟

ر رواقی
ر رواقی
10 ماه قبل
پاسخ به  عمران

سلام
در حال حاضر هیچ یک از صرافی های داخل ایران، سرویس معاملات فیوچرز را ارائه نمی‌دهند.

علی شهابی پور
علی شهابی پور
10 ماه قبل

آیا معاملات فیوچرز در ایران جرم است

ر رواقی
ر رواقی
10 ماه قبل

سلام
خیر علی جان. تاکنون مبادلات ارزهای دیجیتال در ایران قانونگذاری نشده است.

قنبر جعفری لارهنگ
قنبر جعفری لارهنگ
1 سال قبل

سلام ..من میخواستم از شما در خواست کنم که اگر امکانش هست که من رو در انجام معامله فیوچرز به صورت کامل در صرافی *** راهنمایی کنید..

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام
وقت شما به خیر
لطفا این مساله را از پشتیبانی صرافی مربوطه درخواست کنید و در حیطه خدمات ما نیست.
شما همچنین مقالات بسیاری را برای آموزش کار با این صرافی در اینترنت خواهید یافت.

سپاس از همراهی شما

شایان
شایان
1 سال قبل

صرافی گفتیم معرفی کن که VP لعنتی نخواد. اینا وی پی آن میخواد حاجی

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  شایان

سلام
وقت شما به خیر
شایان عزیز تقریبا شما برای استفاده از تمام پلتفرم‌های معاملاتی “معتبر خارجی” به وی پی ان (با آی ثابت) نیاز دارید. اگر حتما قصد معامله مطمئن آنهم بدون استفاده از وی پی ان را دارید، باید از یکی از پلتفرم های معاملاتی داخلی استفاده کنید.

سپاس از همراهی شما

خلیل
خلیل
1 سال قبل
پاسخ به  شایان

داداش از سوپراکس استفاده کن

دکمه بازگشت به بالا