صرافی ها

آموزش صرافی بای بیت (Bybit) و روش معامله در آن

یکی از اصلی‌ترین ارکان یک معامله ارزی خوب در بازار کریپتوکارنسی، فعالیت در یک صرافی خوب و معتبر است. صرافی متمرکز Bybit جزو آن دسته از صرافی‌هایی است که اکثر معامله‌گران و افراد فعال در بازار رمز ارزها، فعالیت در آن را به سایر پلتفرم‌ها ترجیح می‌دهند. از این صرافی ارز دیجیتال به عنوان پلتفرم ارز دیجیتال مشتقات نیز یاد می‌شود.

صرافی بای بیت امکان ترید اهرمی را در دسترس کاربران خود قرار داده و در دسته صرافی‌های امن قرار گرفته است. این صرافی تحت نظر شرکتی به نام Bybit Fintech Limited که در جزایر ویرجین بریتانیا قرار دارد فعالیت می‌کند. پلتفرم بای بیت همچنین پشتیبانی ۲۴ ساعته و حرفه‌ای به کاربران ارائه می‌دهد. اپلیکیشن اختصاصی این صرافی نیز در دسترس کاربران قرار گرفته است و عملیات خرید و فروش ارزهای دیجیتال را برای آن‌ها آسان کرده است. در ادامه این مقاله به آموزش صرافی بای بیت و معرفی آن خواهیم پرداخت.

معرفی کامل صرافی بابت بیت (ByBit)

صرافی بای بیت به عنوان یکی از بهترین صرافی‌های متمرکز در دنیای ارزهای دیجیتال شناخته می‌شود. این صرافی برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ و در سنگاپور تأسیس شد. بای بیت تنها یک صرافی متمرکز ساده نیست. این پلتفرم میزبانی برای معاملات مشتقات است. ByBit تمرکز زیادی روی تبلیغات و بازاریابی گذاشته است. به همین دلیل طی همین چند سال، توانسته تعداد کاربران خود را به چیزی بیشتر از ۱۰ میلیون نفر برساند. همچنین حجم معاملات این صرافی در حال حاضر چیزی فراتر از ۷۰۰ میلیون دلار است.

پلتفرم بای بیت در دو نسخه مبتنی بر وب و اپلیکیشن برای گوشی موبایل عرضه شده است. از دیگر جذابیت‌های این اکسچنج متمرکز می‌توان به ربات‌های ترید اشاره کرد. ByBit بستری مناسب برای معامله‌گران سراسر جهان فراهم کرده است.

کاربران این پلتفرم غالبا از کشورهایی مثل روسیه، ژاپن، اروپا، آمریکای شمالی، جنوب شرق آسیا، کره جنوبی و ایران هستند. همچنین این صرافی دارای قابلیت پشتیبانی چند زبانه است که کار را برای کاربران خود آسان کرده است.

آشنایی با بای بیت

تاریخچه شکل گیری و معرفی تیم

در سال ۲۰۱۸ فردی به نام بن ژو (Ben Zhou) صرافی بای بیت را تأسیس کرد. بن ژو قبل از آن توانسته بود یک بروکر فارکس را برای مدت ۱۰ سال اداره کند. صرافی ByBit در حال حاضر در شبکه اجتماعی لینکدین صفحه مخصوص به خود را با آدرس  دارد. ضمن اینکه حدود ۸۰۰ نفر کارمند در تیم این پلتفرم در حال فعالیت هستند.

سرویس‌ها و خدمات صرافی ByBit

این صرافی تیم پشتیبانی بسیار قدرتمندی دارد. به‌طوری‌که به کمک یک مرکز پشتیبانی ۲۴ ساعته (Help Center) تمام مشکلات احتمالی پیش آمده برای کاربران خود را پیگیری می‌کند. همچنین این صرافی متمرکز از طیف گسترده‌ای از معاملات ارزی پشتیبانی می‌کند که در ادامه به بررسی آن می‌پردازیم.

معاملات اسپات (Spot)

صرافی بای بیت از معاملات اسپات پشتیبانی می‌کند. با استفاده از این قابلیت، امکان مبادله چیزی حدود ۲۸۰ توکن را به شکل تک یا جفت خواهید داشت. همچنین شرایط خرید و فروش آن‌ها نیز برای شما مهیا خواهد بود.

معاملات فیوچرز (Futures)

یکی دیگر از سرویس‌های این صرافی، معاملات فیوچرز است که همراه با اهرم انجام می‌شوند. معاملات فیوچرز یا قراردادهای آتی امکان خرید و فروش دارایی‌های مختلف را به معامله‌گران می‌دهد. در این صورت آن‌ها می‌توانند بدون اینکه واقعا آن دارایی‌ها را در اختیار داشته باشند، حتی از کاهش قیمت‌ها هم سود دریافت کنند. حداکثر اهرم برای این معاملات در صرافی ByBit برابر با ۱۰۰ است.

معامله NFTها

یکی از سرویس‌هایی که به تازگی در صرافی بای بیت راه اندازی شده است، امکان معامله NFT است. NFT یا توکن‌های غیرقابل‌تعویض، نوعی از توکن منحصربه‌فرد در دنیای کریپتوکارنسی هستند. صرافی متمرکز Bybit اخیرا موفق شده تا برای جذب کاربران جدید، مارکت پلیس NFT خود را راه‌اندازی کند. کاربران در این قسمت از صرافی می‌توانند به خرید و فروش توکن‌های غیرمثلی بپردازند.

معامله در صرافی Bybit

Copy Trading

قابلیت کپی ترید جزو خدماتی است که کمتر صرافی آن را ارائه می‌دهد. اما صرافی بای بیت دارای بخشی به نام Copy Trading است که کاربران در آن بخش می‌توانند عملکرد سایر معامله‌گران را بررسی کنند و حساب‌های خود را به آن‌ها وصل کنند. این قابلیت ممکن است برای افراد مبتدی پیشنهاد خوبی باشد. همچنین اگر به شکلی حرفه‌ای عملکرد سایر تریدرها را بررسی کنید نیز ممکن است بتوانید فعالیت سودمندی داشته باشید. فقط توجه داشته باشید که استفاده از این قابلیت، کنترل و اختیار شما را در دارایی‌ها و معاملاتتان سلب می‌کند؛ امکان تغییر و مدیریت پوزیشن نخواهید داشت.

ویژگی‌های صرافی بای بیت

صرافی بای بیت نیز مانند هر پلتفرمی، ویژگی‌های مختص به خود را دارد که کاربران به واسطه آن، به فعالیت در این پلتفرم می‌پردازند. در ادامه ویژگی‌های مهم بای بیت را نام می‌بریم.

  • امکان ترید ۳۰۴ ارز دیجیتال در بازار اسپات
  • بهره‌مندی معامله‌گران بازار فیوچر از اهرم ۱۰۰X
  • بخش اختصاصی آموزش ترید و ارز دیجیتال به نام Bybit Learn
  • محیط دمو برای انجام و آموزش ترید
  • دارای ربات‌های متنوع معامله‌گر
  • امکان دریافت وام در قالب ارزهای دیجیتال
  • امکان استیکینگ ارزهای دیجیتال

آموزش صرافی بای بیت

خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی بای بیت معمولا از طریق گزینه Spot انجام می‌شود. فقط باید به یاد داشته باشید که قبل از آن حساب اسپات خود را شارژ کرده باشید. این گزینه در نوار بالای صفحه اصلی قرار دارد، آن را انتخاب کنید.

حساب اسپات

صفحه جدیدی برای شما باز خواهد شد. در کادر Search آن می‌توانید ارز دیجیتال مورد نظر خود را جستجو کنید. پس از آن در میانه صفحه تغییرات ۲۴ ساعت قیمت و حجم معاملات دارایی دیجیتال انتخابی شما نمایش داده می‌شود. همچنین نمودارهایی به نمایش درمی‌آید که امکان تنظیم آن در تایم فریم‌های مختلف را خواهید داشت.

در قسمت راست صفحه، فهرستی از سفارش‌های مختلف را مشاهده کنید. سفارش فروش به رنگ قرمز و سفارش خرید به رنگ سبز نمایش داده می‌شود. شما برای انتقال ارز دیجیتال به حساب خود باید از گزینه Transfer استفاده کنید. همچنین برای واریز ارز دیجیتال نیز می‌توانید از گزینه Deposit استفاده کنید.

صفحه بازار بای بیت

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال در بای بیت

برای خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی بای بیت بعد از اینکه وارد قسمت Spot شدید، باید نوع سفارش خود را انتخاب کنید. سفارش‌ها در این صرافی شامل سه نوع مختلف می‌شوند:

  • Limit
  • Market
  • Conditional

در سفارش لیمیت، شما تعیین کننده قیمت هستید. در واقع ابتدا قیمت مورد نظر خود برای ارز دیجیتال را ثبت می‌کنید تا زمانی که آن دارایی به آن قیمت رسید، سفارش ثبت شود. گزینه Limit را انتخاب کنید و سپس قیمت مورد نظر را وارد کنید. در فیلد دوم باید مقدار ارز دیجیتال را وارد کنید. در صورتی که قصد خرید داشتید گزینه Buy و در صورتی که قصد فروش داشتید گزینه Sell را انتخاب کنید. جزئیات سفارش ثبت شده در نهایت در قسمت Active نمایش داده می‌شود.

ثبت سفارش لیمیت بای بیت

در سفارش مارکت قیمت ارز دیجیتال توسط صرافی بای بیت تعیین می‌شود. بنابراین شما فقط باید مقدار ارز دیجیتال مورد نظر را وارد کنید. در نهایت با توجه به هدفی که دارید، گزینه Buy به معنای خرید و گزینه Sell به معنای فروش را انتخاب کنید.

ثبت سفارش مارکت بای بیت

در قسمت Conditional سفارش شما به صورت شرطی ثبت می‌شود و سایر مراحل نیز مشابه قسمت‌های قبل خواهد بود.

ثبت سفارش Conditional

آموزش واریز و برداشت ارز دیجیتال در صرافی ByBit

برای اینکه بتوانید حساب خود را در صرافی بای بیت شارژ کنید، باید گزینه Assets را در صفحه اصلی انتخاب کنید.

واریز و برداشت در بای بیت

سپس گزینه Deposit را انتخاب کنید. حال شما می‌توانید ارز دیجیتال مورد نظر خود را انتخاب کنید.

شارژ حساب در صرافی Bybit

در مرحله بعد آدرسی به شما نمایش داده می‌شود که باید آن را کپی و در مبدأ وارد کنید.

برای برداشت ارز دیجیتال از صرافی بای بیت نیز باید ابتدا گزینه Assets و سپس گزینه Withdrawرا انتخاب کنید.

برداشت ارز در صرافی Bybit

سپس باید ارز دیجیتال مورد نظر خود را انتخاب کنید. حالا در فیلد دوم، آدرس کیف پول مقصد را وارد کنید. در فیلد سوم نیز باید مقدار ارز دیجیتالی که قصد برداشت آن را دارید وارد کنید. سپس می‌بینید که مقابل گزینه Transaction Fee مقدار کارمزد تراکنش به شما نشان داده می‌شود. در نهایت برای تکمیل مراحل برداشت، باید روی گزینه Submit کلیک کنید.

Submit و تکمیل برداشت در بای بیت

روش انتقال ارز دیجیتال از حساب اسپات به فیوچرز

لازمه انجام معاملات فیوچرز در صرافی بای بیت این است که حساب فیوچرز شما شارژ شده باشد. برای این کار باید دارایی خود را از حساب اسپات به فیوچرز منتقل کنید. بنابراین ابتدا گزینه Assets را انتخاب کنید. در صفحه جدیدی که برای شما باز می‌شود باید گزینه Transfer را انتخاب کنید.

انتقال دارایی از حساب اسپات به فیوچرز

حال، پنجره جدیدی برای شما باز خواهد شد. در بخش اول باید حساب اسپات خود را وارد کنید. در بخش دوم نیز گزینه Derivatives Account را انتخاب کنید. مرحله بعد نوبت به انتخاب ارز دیجیتال مورد نظر می‌رسد. همچنین در فیلد آخر نیز باید مقدار ارز مورد نظرتان را وارد کنید و سپس گزینه Confirm را انتخاب کنید تا مراحل انتقال تکمیل شود.

مراحل انتقال دارایی از حساب اسپات به فیوچرز

کارمزد صرافی بای بیت

کارمزد معاملاتی هزینه‌های تراکنشی است که برای سفارشی که در بازار معاملاتی صرافی ثبت می‌کنید، از شما دریافت می‌شود. هر نوع معامله ممکن است ساختار هزینه خاص خود را داشته باشد که ممکن است با گذشت زمان تغییر کند. به طور کلی، کارمزد معاملات ارز دیجیتال با توجه به بازار معاملاتی متفاوت است.

کارمزد در صرافی بای بیت، بسته به بازاری که کاربران در آن فعالیت می‌کنند متفاوت است. این میزان برای کاربرانی که مراحل احراز هویت را تکمیل نکرده‌اند با کاربران VIP متفاوت است. کارمزد معاملات بازار اسپات برای میکرها و تیکرها، ۰.۱ درصد از معامله است. این کارمزد برای بازار فیوچرز برای میکرها ۰.۰۲ درصد و برای تیکرها ۰.۰۵۵ درصد از حجم معامله است. این میزان برای بازار آپشن برای میکرها ۰.۰۳ درصد و برای تیکرها ۰.۰۳ درصد ار حجم معامله است.

ردیفاسپاتفیوچرزآپشن
میکر (Maker)۰.۱۰.۰۲۰.۰۳
تیکر (Taker)۰.۱۰.۰۵۵۰.۰۳

کارمزد دیگری که معامله‌گران با آن مواجه خواهند شد، کارمزد برداشت و واریز به صرافی است. این هزینه کاملا به وضعیت شبکه مورد نظر و فی تراکنش در آن شبکه بستگی دارد و صرافی دخالتی در تعیین این کارمزد ندارد.

شرایط کار با صرافی بای بیت برای کاربران ایرانی

بسیاری از معامله‌گران ایرانی قبل از اینکه درباره یک پروژه کریپتویی مطالعه کنند، درباره شرایط استفاده از آن پروژه در ایران پرس و جو می‌کنند. این موضوع کاملا طبیعی است و شما به عنوان یک کاربر ایرانی کاملا حق دارید که در این باره سؤال کنید؛ زیرا تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که در ایران وجود دارد، فعالیت در بازار رمز ارزها را تا حد زیادی سخت کرده است. صرافی بای بیت به عنوان یک صرافی متمرکز خارجی و به دلیل قوانین بین‌المللی موجود، فعالیت کاربران ایرانی را در بستر خود محدود کرده است.

در قسمت شرایط و ضوابط (Terms and Conditions) سایت صرافی بای بیت به وضوح ذکر شده است که برای برخی کشورها از جمله ایران، خدماتی ارائه نمی‌دهد! علاوه بر این، به این موضوع هم اشاره کرده است که اگر به یک حساب کاربری مشکوک شود و متوجه شود که خلاف قوانین سایت عمل شده است، حساب مورد نظر را مسدود می‌کند.

ممکن است این سؤال در ذهن شما ایجاد شود که پس کاربران ایرانی امکان استفاده از صرافی بای بیت را ندارند؟ توجه کنید که بای بیت یک صرافی متمرکز است که احراز هویت را برای کاربران خود اجباری نکرده است. بنابراین اگر شما به عنوان یک کاربر ایرانی، از طریق یک VPN یا VPS با IP ثابت و بدون گذراندن مراحل احراز هویت وارد صرافی بای بیت شوید، می‌توانید از خدمات آن استفاده کنید. فقط باید به خاطر داشته باشید که ریسک مسدود شدن حساب و از بین رفتن دارایی‌ها همراه شما خواهد بود. همچنین اهمیت استفاده از یک IP ثابت را دست کم نگیرید!

صرافی بای بیت و خرید و فروش ارز دیجیتال در آن

صرافی بای بیت از همان زمانی که تأسیس شد، شروع به برداشتن قدم‌های بزرگ کرد. همین امر باعث شد تا در مدت زمانی نسبتا کم موفق به کسب جایگاه خوبی در بازار کریپتو شود. اکنون بین ۵۰ صرافی برتر این بازار قرار دارد و حجم معاملات آن نیز روزبه‌روز بیشتر می‌شود. تیم پشتیبانی قوی، عدم نیاز به احراز هویت، ارائه سرویس‌هایی مثل معاملات مشتقه و … جزو مواردی هستند که این صرافی را تبدیل به انتخابی مناسب برای معامله‌گران می‌کند.

کاربری صرافی متمرکز ByBit نسبتا آسان است. خرید و فروش ارزهای دیجیتال در این صرافی از طریق بخش اسپات انجام می‌شود که در قسمت‌های قبل توضیح دادیم. همچنین کارمزدی که این صرافی برای معاملات مختلف دریافت می‌کند، نسبت به اکثر صرافی‌های دیگر مقدار قابل قبولی است. فقط شما به عنوان یک کاربر ایرانی نباید شرایط و محدودیت‌های خود را فراموش کنید. باید بررسی کنید و ببینید استفاده از صرافی بای بیت چقدر می‌ارزد؟ زیرا در هر حال امکان مسدود شدن حسابتان وجود خواهد داشت. پس در ذهن خود داشته باشید که استفاده از یک صرافی معتبر ایرانی مثل صرافی والکس، می‌تواند در کنار ارائه خدمات مناسب به شما امنیت مورد نیازتان را نیز تأمین کند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۶ / ۵. مجموع آرا: ۹

منبع
oinmarketcap.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
مریم حیدریان
مریم حیدریان
1 ماه قبل

اگه وقت خرید و فروش ارز یهو هنگ نکنه و خرده های ارز رو تبدیل کنه به تومان و بهت بده صرافی خوبیه

دکمه بازگشت به بالا