صرافی ها

معرفی صرافی پنکیک سواپ و آموزش خرید و فروش از آن

یکی از انقلابی‌ترین جنبه‌های دنیای ارز دیجیتال، دیفای یا خدمات مالی غیرمتمرکز است. این صنعت، جامعه‌ی ارز دیجیتال را قادر به استفاده از تسهیلات مالی، بدون نیاز به واسطه یا ناظر بالادستی می‌کند. صرافی پنکیک سواپ، یکی از مهم‌ترین بازیگرهای این حوزه در چند سال اخیر بوده است. این پلتفرم غیرمتمرکز، روی زنجیره‌ی بایننس توسعه یافته با امکانات متعدد و ارزش کل قفل‌شده یا TVL نزدیک به ۹٫۸ میلیون دلاری خود، همواره در ردیف بزرگترین صرافی‌های غیرمتمرکز جهان قرار داشته است. امکانات، مزایا و معایب پنکیک سواپ چیست؟ روند ثبت نام در صرافی پنکیک سواپ و کسب درآمد از آن چگونه است؟ آیا کاربران ایرانی نیز می‌توانند از آن استفاده کنند؟ در این مقاله، ضمن پاسخگویی به این سوالات تاریخچه، رقبا و برنامه‌های آینده این پلتفرم را نیز مرور خواهیم کرد. با ما همراه شده و با یکی از شناخته‌شده‌ترین اکسچنج‌های دیفای آشنا شوید.

تاریخچه صرافی پنکیک سواپ

نماد پنکیک سواپ

PancakeSwap در تاریخ ۲۰ سپتامبر سال ۲۰۲۰ و تنها چند روز پس از راه‌اندازی زنجیره‌ی هوشمند بایننس (BSC) بر بستر آن ایجاد شد. پس از مدت کوتاهی، محبوبیت این پلتفرم افزایش یافت هرچند که قیمت توکن بومی‌اش؛ CAKE، از ۱٫۳۷ دلار در زمان راه‌اندازی به ۰٫۲۵ دلار سقوط کرد. این رمزارز در کمتر از یک سال توانست با ثبت رکورد بیش ۴۴ دلاری خود به یکی از سودآور‌ترین ارزهای سال ۲۰۲۱ تبدیل شود.

توسعه‌دهنده‌های اولیه‌ و فعلی PancakeSwap، ناشناس باقی مانده‌اند. باز بودن کد آن نیز سبب مشارکت تعداد زیادی از برنامه‌نویسان در توسعه‌ی آن در مراحل بعدی شده است. این صرافی در سپتامبر ۲۰۲۱ و تنها پس از یک سال راه‌اندازی، توانست رتبه‌ی سوم را ازنظر ارزش کل قفل‌شده در بین صرافی‌های DEX در کوین‌ مارکت‌ کپ به دست بیاورد. پیشرفتی که آن را به رقیبی جدی برای یونی سواپ بدل کرد.

پنکیک سواپ تاکنون دو بار و در تاریخ آوریل ۲۰۲۱ و آوریل ۲۰۲۳ آپگرید شده است که به‌موجب آنها، PancakeSwap V2 و PancakeSwap V3 پدید آمده‌اند. نسخه‌ی V3، کمترین میزان کارمزد و بیشترین سرعت تراکنش را نسبت به نسخه‌های قبلی دارد.

PancakeSwap برخلاف بیشتر رقبای خود به‌جای اتریوم بر بستر بلاکچین بایننس ایجاد شده است و به کاربران آن، امکان سواپ آسان و کم‌هزینه توکن‌های BEP-20 را می‌دهد. این پلتفرم، امکانات متعددی مانند فارمینگ، استیکینگ و خریدوفروش NFT را علاوه بر ترید معمول ارز دیجیتال، در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد. این صرافی، در زمان نگارش این مقاله ۲٫۸ میلیون کاربر فعال دارد که آن را تبدیل به محبوب‌ترین DEX روی بایننس کرده است.

مزیت اصلی این صرافی ارز دیجیتال برای صنعت دیفای، کمک به تمرکززدایی برنامه‌های dApp از شبکه‌ی اتریوم بوده است. تمرکزی که پس از پیدایش DEFI با توسعه‌ی بازارهای اولیه مانند Uniswap و SushiSwap ایجاد شده و سرعت پایین تراکنش‌ها و کارمزدهای بالا را در پی داشت.

توکن CAKE و کارکرد آن

توکن کیک

توکن بومی اکوسیستم پنکیک سواپ CAKE نام دارد. توکنی با استاندارد BEP-20 که اطلاعات آن در زمان نگارش این مقاله به شرح زیر است:

  • قیمت: ۱٫۳۴ دلار
  • رتبه در کوین‌مارکت‌کپ: ۹۴
  • حجم معاملات روزانه: بیش از ۱۹٫۶ میلیون دلار
  • TVL: بیش از ۱٫۵ میلیارد دلار
  • مارکت کپ: بیش از ۲۷۵ میلیون دلار
  • مارکت دامیننس: ۰٫۰۳ درصد
  • متوسط بازدهی سالانه: بیش از ۲۶٫۲ درصد
  • بیشترین قیمت تاریخی: ۴۴٫۱۸ دلار در تاریخ ۳۰ آوریل ۲۰۲۱
  • کمترین قیمت تاریخی: ۰٫۰۰۰۲۳۱۸ دلار در تاریخ ۲۹ سپتامبر ۲۰۲۰
  • عرضه‌ی در گردش: نزدیک به ۲۰۵ میلیون
  • عرضه قفل‌شده: حدود ۱۸۴ میلیون
  • حداکثر عرضه: ۷۵۰ میلیون

توکن CAKE با رشد نزدیک به ۵۸۰ هزار درصدی نسبت به پایین‌ترین قیمت خود در سال ۲۰۲۱ یکی از پرسودترین دارایی‌های تاریخ رمزارزها بوده است. برای خرید ارز CAKE با ارز فیات نیز می‌توانید از طریق صرافی‌هایی مانند بایننس، بیترو، بای بیت و BTCEX اقدام کنید. از این توکن برای ارائه‌ی پاداش‌های تامین نقدینگی، استیکینگ، دریافت پاداش فارمینگ و اهداف حاکمیتی استفاده می‌شود.

دیگر ارزهای پنکیک سواپ

بهترین صرافی غیرمتمرکز زنجیره بایننس، پاداش‌های مربوط به استیکینگ خود را علاوه بر CAKE با سه توکن دیگر نیز ارائه می‌کند که عبارتند از:

  • bCAKE
  • vCAKE
  • iCAKE

هولد کردن هریک از این توکن‌ها مزایای خاص خودش را دارد. به‌عنوان‌مثال با توکن vCAKE قدرت شما در تصمیمات حاکمیتی بیشتر می‌شود. برخی فارم‌های پنکیک سواپ نیز پاداش‌های خود را با توکن bCAKE پرداخت می‌کنند که با ضریب مشخصی افزایش می‌یابد. هولدرهای iCAKE نیز در طرح‌های IFO مزایای بیشتری دریافت می‌کنند. درباره‌ی طرح‌های IFO در ادامه‌ی مقاله بیشتر توضیح می‌دهیم.

راهنمای ثبت نام در صرافی پنکیک سواپ

اتصال کیف پول به Pancakeswap

برای استفاده از صرافی PancakeSwap پیش از هرچیز به یک کیف پول ارز دیجیتال پشتیبانی‌کننده از توکن‌های BEP-20‌ نیاز دارید. سپس بسته به دستگاه و سیستم‌عاملی که از آن استفاده می‌کنید باید کیف پول خود را به پنکیک سواپ متصل کنید. در ادامه، مراحل انجام این کار برای اندروید، iOS و مرورگرهای وب را توضیح می‌دهیم.

ساخت اکانت پنکیک سواپ در اندروید

برای استفاده از صرافی پنکیک سواپ روی دستگاه اندروید خود باید اپلیکیشن اندرویدی کیف پول BEP-20 خود را دانلود کنید. تراست والت و متامسک به‌سبب عدم تمرکزشان، گزینه‌های مناسبی برای کاربران ایرانی هستند. در کیف پول تراست والت، مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. روی گزینه‌ی DApps کلیک کنید.

پنکیک سواپ و تراست والت

۲. در منوی بازشده و از قسمت Popular روی PancakeSwap کلیک کنید. این صرافی را می‌توانید در قسمت Exchanges‌ نیز بیابید.

اتصال پنکیک سواپ و تراست والت

۳. در صفحه‌ی جدید، روی Connect کلیک کنید.

اتصال پنکیک سواپ به متامسک

در متامسک نیز ابتدا مسیر زیر را طی کنید:

۱. انتخاب منوی همبرگری در گوشه‌ی سمت چپ صفحه

متامسک و پنکیک سواپ

۲. وارد Setting‌ شوید، گزینه Network و سپس Add Network را انتخاب کنید.

مراحل اتصال متامسک و پنکیک سواپ

۳. سپس در صفحه‌ی بازشده، اطلاعات زیر را وارد کنید:

  • Network Name: BNB Smart Chain
  • RPC Url: https://bsc-dataseed.binance.org
  • Chain ID: ۵۶
  • Symbol: BNB
  • Block Explorer URL: http://bscscan.com

۴. مجددا از صفحه‌ی اول، مراحل زیر را انجام دهید:

  1. انتخاب Browser را از منوی همبرگری
  2. تایپ کلمه‌ی PancakeSwap در کادر جستجو
  3. کلیک روی اولین گزینه با لوگوی صرافی پنکیک سواپ
  4. انتخاب گزینه‌ی Connect

ساخت اکانت PancakeSwap در iOS

مراحل ساخت اکانت صرافی پنکیک سواپ با استفاده از متامسک در دستگاه‌های iOS، مشابه دستگاه‌های اندروید است. در تراست والت نیز مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. وب‌سایت صرافی PancakeSwap به آدرس exchange.pancakeswap.finance را در مرورگر گوشی خود باز کنید.

اتصال پنکیک سواپ به تراست والت ios

۲. روی گزینه‌ی Connect کلیک کنید.

۳. روی منوی Connect to a Wallet و سپس روی گزینه‌ی WalletConnect کلیک کنید.

تراست والت و پنکیک سواپ در ios

۴. از منوی بازشده روی Trust Wallet کلیک کرده و از پنجره‌ی نمایش داده‌شده، گزینه‌ی Open را بزنید تا اپ تراست والت نصب‌شده روی گوشی‌تان باز شود.

استفاده از پنکیک سواپ در تراست والت

۵. در پنجره‌ی بازشده، روی Connect کلیک کنید.

۶. پنکیک سواپ و تراست والت به یکدیگر متصل شده‌اند.

پنکیک سواپ به تراست والت آیفون

اتصال کیف پول به پنکیک سواپ در دسکتاپ

متامسک و پنکیک سواپ

اتصال کیف پول متامسک به صرافی پنکیک سواپ در دستگاه‌های دسکتاپ، شامل مراحل زیر است. البته از کیف پول‌های دیگری نیز برای این منظور می‌توانید استفاده کنید که مراحل تقریبا مشابهی دارند.

۱. متامسک را باز کرده و روی گزینه‌ی Network Selector کلیک کنید.

۲. با اسکرول به سمت پایین، Custom PRC را انتخاب کنید.

۳. در پنجره‌ی بازشده، اطلاعات زیر را وارد کرده و در آخر روی گزینه‌ی Save کلیک کنید.

  • Network Name: BNB Smart Chain
  • RPC Url: https://bsc-dataseed.binance.org
  • Chain ID: ۵۶
  • Currency Symbol: BNB
  • Block Explorer URL: http://bscscan.com

۴. به وب‌سایت صرافی پنکیک سواپ رفته و در صفحه‌ی اول آن، در گوشه‌ی سمت راست بالای تصویر، روی Connect کلیک کنید.

۵. در پنجره‌ی بازشده، روی MetaMask کلیک کنید تا اتصال کامل شود.

نحوه استفاده از توکن های ERC۲۰ در PancakeSwap

برای استفاده از ارزهای ERC-20 در صرافی پنکیک سواپ لازم است که پس از اتصال کیف پول خود، به پل بایننس (Binance Bridge) رفته و کیف پول خود را به این پل نیز متصل کنید. با این کار، توکن‌های ERC20 شما به توکن‌های رپد (Wrapped Token) یا پیچیده تبدیل می‌شو‌ند که روی شبکه‌ی بایننس، قابل‌انتقال خواهند بود. با این توکن‌ها می‌توانید در این پلتفرم فعالیت کنید. برای تبدیل توکن‌های رپد به حالت اول نیز نیز دقیقا عکس این مسیر را طی کنید.

نکات استفاده از PancakeSwap برای ایرانی ها

پنکیک سواپ در ایران

همانطورکه قبلا هم اشاره کردیم، ثبت نام در صرافی پنکیک سواپ نیازی به احراز هویت ندارد. بنابراین کاربران ایرانی هم می‌توانند از آن استفاده کنند. بااین‌حال، از تاریخ ۹ مارس ۲۰۲۲ دسترسی به خدمات خود از طریق آی‌پی ایران و چند کشور دیگر مانند عراق، بلاروس و سوریه را قطع کرده است. دلیل این موضوع، پیروی از قوانین  سازمان بورس و اوراق بهادار امریکا (SEC) عنوان شده است.

بااین‌حال در قرارداد هوشمند PancakeSwap، امکان تغییر آن از سوی تیم این بازار، به‌منظور افزودن لیست سیاه و بلوکه کردن دارایی‌ها وجود ندارد. بنابراین درحال‌حاضر کاربران ایرانی همچنان می‌توانند با تغییر آی‌پی خود فعالیت کنند.

نکته‌ی مهم این است که هرگز با IP ایران به این صرافی متصل نشده و حتما از فیلترشکن‌های IP ثابت یا VPS مطمئن برای این منظور استفاده کنید.

۶ روش کسب درآمد در PancakeSwap و روش انجام آنها

مانند دیگر پلتفرم‌های دیفای، صرافی پنکیک سواپ نیز به کاربران خود اجازه می‌دهد که ارزهای دیجیتال را با استفاده از یک مدل بازارساز خودکار یا AMM معامله کنند. این مدل، کاربران را به یک استخر نقدینگی متصل کرده و به‌این‌ترتیب نیاز به Order Book یا معامله‌ی مستقیم را حذف می‌کند. در ادامه، ویژگی‌های مهم این سازوکار کلی و امکانات خاص‌تر این پلتفرم را توضیح می‌دهیم.

تامین نقدینگی استخرها و سهیم شدن در کارمزدها

نقدینگی در Pancakeswap

در مدل AMM، کاربران، وجوه خود را به استخرهای نقدینگی واریز می‌کنند تا منابع لازم برای ترید دیگر کاربران را فراهم کنند. آنها در ازای این کار، توکن‌هایی به نام LP مخفف Liquidity Provider به معنی ارائه‌دهنده‌ی نقدینگی دریافت کرده تا با ارائه‌ی آنها بتوانند توکن‌های اولیه خود را طلب کنند. در مدت‌زمان سرمایه‌گذاری نیز آنها از کارمزد تراکنش‌های دیگر کاربران سهیم می‌شوند. سهم تامین‌کننده از کارمزدها نیز به‌اندازه‌ی سرمایه‌گذاری او بستگی دارد.

توکن LP با استاندارد BEP-20 توسعه داده شده و قابل‌معامله با توکن‌های دیگر است. همچنین کاربران برای استفاده از خدمات صرافی پنکیک سواپ باید هزینه‌ی اولیه پرداخت کنند. بخشی از این هزینه نیز بین تامین‌کننده‌های نقدینگی تقسیم می‌شود.

برای فعالیت در این پلتفرم، اولین قدم، واریز نقدینگی به استخرهاست که از طریق وب‌سایت این صرافی باید مطابق مراحل زیر انجام شود:

  1. منوی Trade در نوار کناری سمت چپ تصویر را انتخاب کنید.
  2. روی Liquidity کلیک کرده و گزینه‌ی Add Liquidity را انتخاب کنید.
  3. جفت ارزی که قصد دارید با استفاده از آن به استخر بپیوندید را انتخاب کنید.
  4. انجام تراکنش از سمت خود را از طریق کیف پول‌تان امضا کنید.

پس از انجام این مراحل توکن‌های LP را از طریق کیف پول خود دریافت خواهید کرد.

معامله توکن های LP

با وجود عدم تمرکز PancakeSwap، همچنان یکی از اصلی‌ترین فعالیت‌های قابل‌انجام در آن معامله است. از این پلتفرم می‌توانید برای معامله‌ی توکن‌های BEP-20 استفاده کنید. برای این منظور به توکن‌های LP نیاز دارید. بنابراین بدون سرمایه‌گذاری در استخرهای تامین نقدینگی و دریافت توکن‌های LP قادر به ترید در این صرافی نیستید. کارمزد ثابت تراکنش ۰٫۲۵ درصد است که ۰٫۱۷ درصد آن به استخرهای نقدینگی به‌منظور توزیع بین تامین‌کنندها بازمی‌گردد.

برای ترید در PancakeSwap، از منوی سمت چپ، گزینه‌ی Trade و سپس Swap را انتخاب کنید. همانطور که قبلا هم توضیح داده شد، برای معامله با توکن‌های ERC20 باید ابتدا آنها را رپد کنید. در آخر، جفت‌ارز خود را انتخاب کرده و معامله‌تان را انجام دهید.

کسب درآمد از ییلد فارمینگ

بسیاری، سودآورترین روش کسب درآمد در صرافی پنکیک سواپ را ییلد فارمینگ می‌دانند. برای این منظور نیز به توکن‌های LP‌ به‌دستآمده از محل تامین نقدینگی استخرها نیاز دارید. با سرمایه‌گذاری این توکن‌ها در برنامه‌های Yield Farming، توکن‌های حاکمیتی پلتفرم را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنید. حجم و زمان برداشت دارایی‌های اولیه به میزان سرمایه‌گذاری شما بستگی دارد.

فارمینگ در پنکیک سواپ

برای کسب درآمد از فارمینگ در پنکیک سواپ، روی تب Farms کلیک کرده و فارم متناسب با نوع توکن LP خود را انتخاب کنید. سپس روی Enable کلیک و تراکنش را در کیف پول‌تان نیز تایید کنید. در ادامه، روی Stake LP کلیک کرده و مقدار سرمایه‌گذاری خود را وارد کنید. درنهایت، مجددا اقدام خود را در کیف پول‌تان تایید نمایید.

استیکینگ در پنکیک سواپ

یکی از بهترین راه‌های کسب درآمد غیرفعال از ارزهای دیجیتال، استیک یا سپرده‌گذاری آنهاست. این روش به‌خصوص برای افرادی که هنوز مهارت لازم را در معامله کسب نکرده‌اند، مناسب است. صرافی پنکیک سواپ امکان Staking توکن‌های CAKE خود را نیز فراهم کرده است. برای این منظور باید دارایی‌های خود را به استخرهای مخصوص استیکینگ در این اکسچنج که به آنها استخرهای سیروپ (SYRUP Pool) گفته می‌شود، واریز کنید.

یکی از مهم‌ترین جذابیت‌های خدمات استیکینگ PancakeSwap، امکان دریافت پاداش‌ها با طیف نسبتا متنوعی از توکن‌های BEP-20 و عدم محدودیت به توکن CAKE است.

این فعالیت از جهتی شبیه به فارمینگ است با این تفاوت که برای آن به توکن CAKE و نه توکن‌های LP نیاز دارید. همچنین در این روش، برای مدت معینی دارایی شما قفل می‌شود.

سیروپ پول

برای استیک دارایی‌های خود در PancakeSwap مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. روی تب Pools کلیک کنید.
  2. استخر مناسب را پیدا کنید.
  3. مقدار CAKE را تعیین کرده و تراکنش را در کیف پول خود تایید کنید.
  4. بین استیک Flexible با امکان برداشت در زمان دلخواه یا Fixed با پاداش بیشتر و قفل شدن دارایی برای مدت‌زمان مشخص، یکی را انتخاب کنید.

گیمیفیکیشن و بازار معامله NFT

کسب درآمد از پنکیک سواپ

صرافی پنکیک سواپ در طرح‌های مختلف بازی‌محور یا Gamification خود، امکان کسب توکن‌های NFT به‌عنوان پاداش را نیز برای کاربرانش فراهم کرده است. امکان معامله یا استیک این دارایی‌ها نیز وجود دارد. این بستر، یک بازار NFT نیز دارد که کاربران می‌توانند در آن به خریدوفروش این آثار بپردازند. پلتفرم PancakeSwap برای تولید و توسعه‌ی ان‌اف‌تی‌های خود از پروتکل‌های مخصوصی استفاده می‌کند که توسط بایننس ایجاد شده‌اند. کاربران، می‌توانند NFT‌ های مبتنی بر استانداردهای زنجیره بایننس را هم لیست کنند.

قرعه کشی در پنکیک سواپ

صرافی PancakeSwap، روزانه چهار قرعه‌کشی یا لاتاری با فاصله هر ۶ ساعت یک بار برگزار می‌کند. فرآیندی که شبیه به بازی است و طی آن، جوایزی به اعضای جامعه‌ی این پلتفرم اهدا می‌شود. البته برای شرکت در این طرح‌ها، لازم است بلیط بخت‌آزمایی تهیه کنید. این بلیط‌ها با استفاده از توکن CAKE قابل‌خریداری هستند. جوایز نیز شامل رمزارز CAKE یا NFT‌ می‌شوند. هر بلیط به معنی شانس برنده شدن به میزان یک از ده است. می‌توانید با خرید بلیط‌های بیشتر، شانس برنده شدن خود را هم افزایش دهید.

یک استخر قرعه‌کشی خاص نیز در این صرافی طراحی شده که Pottery نام دارد. با سپرده‌گذاری ۱۰ هفته‌ای در این استخر، علاوه بر کسب سود، در قرعه‌کشی آن نیز شرکت داده خواهید شد.

هر بلیط بخت‌آزمایی در صرافی پنکیک سواپ، پنج دلار هزینه دارد که برحسب CAKE دریافت می‌شود. برای هر قرعه‌کشی نیز می‌توانید حداکثر ۱۰۰ بلیط بخرید. پس از خرید هر بلیط باید ۶ رقم روی آن را از سمت چپ مرتب کنید. اگر دو یا چند عدد با هم مشابهت داشته باشند، برنده شده‌اید. اگر چهار عدد مشابه داشته باشید هم ۵۰ درصد از کل جایزه‌ی قرعه‌کشی متعلق به شما خواهد بود.

طرح های IFO

طرح IFO در پنکیک سواپ

IFO مخفف Initial Farm Offering نوعی مدل جمع‌آوری سرمایه برای پروژه‌های DeFi‌ است. در این طرح‌ها کاربران در مدت محدود، توکن‌های جدید فارم‌ها را پیش‌خرید کرده و در عوض، پاداش‌های بیشتری دریافت می‌کنند. پنکیک سواپ، شناخته‌شده‌ترین پلتفرم برای طرح‌های IFO است. برای شرکت در این طرح‌ها باید ژتون‌های ایفو را با توکن iCAKE تهیه کنید. این توکن را با استیک CAKE در استخرهای سیروپ به‌دست خواهید آورد. همچنین باید با سوزاندن مقداری توکن کیک، یک پروفایل نیز برای خود بسازید.

پنج مزیت ساختاری PancakeSwap

بررسی صرافی پنکیک سواپ

علاوه بر روش‌های متعدد کسب درآمد در صرافی پنکیک سواپ، این پلتفرم مزایایی ساختاری در مقایسه با رقبای خود دارد. در ادامه به بررسی این مزایا می‌پردازیم.

کارمزد پایین تراکنش

در صرافی‌های غیرمتمرکز شبکه‌ی اتریوم کارمزد تراکنش‌ها گاهی به ۰٫۰۱۲ ETH هم می‌رسد که با توجه به قیمت اتریوم در زمان نگارش این مقاله، برابر با تقریبا با ۲۰ دلار است. در این حالی است که متوسط کارمزد در پنکیک سواپ حدود ۰٫۰۸ دلار خواهد بود. عاملی که مدیون مقایس‌پذیری بالای زنجیره‌ی بایننس و ازدحام کمتر این شبکه است.

ادغام با سایر برنامه ها

بااینکه پنکیک‌سواپ روی اتریوم پیاده‌سازی نشده، اما از مزیت ارتباط ساختاری و درونی با برنامه‌های توسعه‌داده‌شده روی آن، برخوردار است. با ثبت نام در صرافی پنکیک سواپ به معنی ادغام آن با کیف پول‌های محبوبی مانند متامسک و تراست والت را خواهید داشت. PancakeSwap، همچنین، تعداد بسیار زیادی از توکن‌های ERC-20 را نیز لیست کرده که انتقال آسان سرمایه از اتریوم به این آن را ممکن کرده است.

رابط کاربری ساده

کار با PancakeSwap ساده است. نمای ساده، تمیزی و زیبایی دارد و جابجا شدن بین قسمت‌های مختلف آن با کوتاه‌ترین مسیر و با نمایش اشکال گرافیکی جذاب انجام می‌شود. به همین دلیل، بسیاری آن را برای کاربران مبتدی، ایده‌آل قلمداد می‌کنند.

سرعت بالای تراکنش ها

از ابتدا نیز یکی از اهداف PancakeSwap، افزایش سرعت تراکنش‌ها بود. این ویژگی، به‌خصوص برای معامله‌گرانی که به‌دنبال نوسانات طلایی و زودگذر هستند، اهمیت ویژه‌ای دارد. علاوه‌براین، این صرافی، سه نوع سرعت را به کاربران خود پیشنهاد می‌دهد که عبارتند از:

  • استاندارد (Standard)
  • سریع (Fast)
  • آنی (Instant)

با افزایش سرعت، کارمزد تراکنش نیز بیشتر می‌شود. بنابراین هم معامله‌گر از افزایش سرعت خود سود برده و هم تامین‌کننده‌ها درآمد بیشتری خواهند داشت.

امنیت بالا و عدم نیاز به احراز هویت

شرکت‌های امنیت بلاکچین مستقل متعددی مانند Certik، صرافی پنکیک سواپ را ممیزی کرده و سلامت عملکرد آن را تایید و درعین‌حال زیر نظر دارند. این پلتفرم، تاکنون سابقه‌ی هک نیز نداشته است. اما یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت و مزایای آن برای کاربران ایرانی، عدم نیاز آن به احراز هویت یا KYC هنگام ثبت نام است.

معایب پلتفرم پنکیک سواپ

در کنار مزایا، باید از معایب و نقطه‌ضعف‌های هر بستر ارز دیجیتال نیز پیش از افتتاح حساب کاربری در آن، آگاه باشید. در ادامه به معایب کلی و اختصاصی صرافی پنکیک سواپ می‌پردازیم.

ریسک کلی صرافی های غیرمتمرکز

به‌طور‌کلی پلتفرم‌های دیفای، ریسک‌پذیری بالایی دارند. این خطر البته تنها متوجه PancakeSwap نیست. باید درنظر داشته باشید که تهدید از بین رفتن دارایی‌تان در استخرها برای همیشه وجود دارد. این ریسک، درحقیقت ناشی از ویژگی عدم تمرکز صرافی‌های DEX است که در آنها هر کسی می‌تواند اقدام به راه‌اندازی استخر کند. مزیتی که گاهی سبب ورود طراحان طرح‌های اسکم و راگ پول به این پلتفرم‌ها می‌شود. علاوه‌براین، این خطر وجود دارد که در مدت‌زمان قفل بودن دارایی شما در بخش‌های مختلف این پلتفرم، نتوانید از نوسانات بازار سود برده یا از ضررهای هنگفت جلوگیری کنید.

عدم ارائه پشتیبانی مشتریان

پشتیبانی Pancakeswap
یکی از مهم‌ترین نکاتی که هنگام کار با صرافی پنکیک سواپ باید درنظر داشته باشید این است که خدمات پشتیبانی ندارد.

در صفحه‌ی Customer Support این وب‌سایت به‌وضوح این جمله درج شده است:

There is no customer support for pancakeswap

در همین صفحه آمده است که کاربران درصورت مواجهه با هرگونه مشکل ابتدا باید از طریق صفحه‌ی Troubleshooting تلاش کنند آن را حل کنند. درغیراین‌صورت باید با گروه‌های کانال‌های تلگرامی موردتایید این صرافی که لینک آنها در همین صفحه قرار داده شده است، مشکل خود را مطرح نمایند. درحال‌حاضر، پنکیک‌سواپ کانال تلگرامی فارسی ندارد. بنابراین تنها گزینه‌ی کاربران فارسی‌زبان، ارسال پیام در کانال انگلیسی به آدرس t.me/pancakeswap است. این پروژه، هشدار می‌دهد که ادمین‌هایش هیچ‌گاه به کاربران، پیام مستقیم ارسال نمی‌کنند.

معایب معاملاتی PancakeSwap

از نقاط ضعف معاملاتی صرافی پنکیک سواپ نیز می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عدم امکان سواپ توکن‌های غیر از BEP-20
  • نداشتن کیف پول بومی
  • عدم برخورداری از نسخه‌ی موبایل
  • عدم امکان استفاده از ارزهای فیات

رقبای اصلی صرافی پنکیک سواپ

رقبای پنکیک سواپ

پنکیک سواپ تنها صرافی غیرمتمرکز ایجادشده روی BSC نیست؛ Biswap، Mdex، Waul Swap، ۱inch و BakerySwap، Binance DEX و ApeSwap نیز از رقبای این پلتفرم بر بستر بایننس هستند. بااین‌حال و با بررسی نظرات کارشناسان و کاربران و نیز مقایسه معیارهایی نظیر تعداد کاربران، تعداد کوین‌ها، سرعت، کارمزدها و روش‌های کسب درآمد، درمی‌یابیم که PancakeSwap، بهترین صرافی DEX شبکه‌ی بایننس است.

رقبای اصلی PancakeSwap عمدتا بر بستر اتریوم فعالیت می‌کنند. مطابق آمار وب‌سایت coinmarketcap چهار پلتفرم dYdX، یونی سواپ ورژن ۳، Kine Protocol و Curve ازنظر حجم معاملات روزانه، نسبت به پنکیک سواپ عملکرد بهتری دارند. ازنظر TVL نیز یونی سواپ و Curve را بالاتر از این می‌بینیم.

یونی سواپ، بزرگترین DEX بر بستر اتریوم است و بهترین صرافی ارز دیجیتال خارجی برای سواپ توکن‌های جدید ERC-20 به‌شمار می‌رود. این بستر، روی ۶ بلاکچین ازجمله BSC، اتریوم و پالیگان اجرا شده و سازوکاری نیز برای استفاده از ارزهای فیات اندیشیده است که Crypto off-ramp نام دارد.

اگر قصد معامله مشتقات را داشته باشید، صرافی dYdX بهترین گزینه‌ای است که پیش روی خود دارید. این پلتفرم، امکان انجام معاملات اهرم را نیز به شما می‌دهد. اما مکانیسم معامله در این بازار، به‌صورت اوردربوک است و بنابراین استخر نقدینگی ندارد.

نباید سوشی سواپ را نیز از قلم انداخت. این پلتفرم، امکان سواپ توکن‌های ۲۶ بلاکچین فراهم می‌کند که در مقایسه با پنکیک سواپ با تنها سه بلاکچین، مزیت بزرگی محسوب می‌شود. اگر به‌دنبال یک DEX با امکانات مشابه PancakeSwap اما برخوردار از اپ موبایل و کیف پول اختصاصی، هستید سوشی سواپ و یونی سواپ، گزینه‌های مناسبی هستند.

آینده صرافی پنکیک سواپ

PancakeSwap یکی از مهم‌ترین بازیگران صنعت DeFi است. بررسی برنامه‌های آینده‌ی این صرافی نشان می‌دهد که این پلتفرم در حفظ و ارتقاء جایگاه خود جدی است. ازجمله این برنامه‌ها عبارتند از:

  • ادغام‌های بیشتر با بلاکچین‌های دیگر
  • ارتباط بهتر با اتریوم
  • توسعه‌ی امکانات سواپ و تامین نقدینگی
  • افزودن امکان لیکویید استیکینگ
  • افزایش برنامه‌های افیلیت مارکتینگ
  • توسعه بازار و ابزارهای NFT
  • ادغام با ارزهای فیات
  • توسعه‌ی خدمات دیفای

با بهبود خدمات و ساختارهای این پلتفرم، امید هولدرهای توکن CAKE به بازگشت آن به روزهای اوجش نیز بیشتر خواهد شد. شما از کدام خدمات صرافی پنکیک سواپ استفاده کرده‌اید؟ آیا این صرافی را به دیگران توصیه می‌کنید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۱۲

از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
17 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
محمد مودی
محمد مودی
16 روز قبل

سلام
چند روز پیش یه کانال تلگرامی توکن جدیدی معرفی کرد و من برای خرید این توکن معادل ۷۶۷ دلار bnb از تراست ولت خودم انتقال دادم. الان ارز خریداری شده در صرافی پنکیک سوآپ نیومده و پول هم از کیفم خارج شده
کانترکت: *****

ر رواقی
ر رواقی
8 روز قبل
پاسخ به  محمد مودی

سلام
هرگز به پیشنهادات سرمایه گذاری در تلگرام و سایر شبکه های اجتماعی اعتماد نکنید. کلاهبرداران با کانترکت آدرس های جعلی یا توکن های بی نام و نشان سعی در فریب کاربران و دریافت مبالغ از آنها را دارند. متاسفانه پس از پرداخت مبلغ، راهکاری برای پیگری وجود ندارد.

Mehdi
Mehdi
25 روز قبل

سلام خسته نباشید
من تا الان بیش از ۴ تا ارز خریداری کردم اما نمی تونم ت پنکیک سواپ به بی آن بی تبدیل کنم
هر کاری میکنم خطا میده
Approve transaction filled, but Approval still not
enough to fill current trade. Please try again.
و این جمله رو مینویسه
ممنون میشم پاسخ بدید

آرن امیریان
آرن امیریان
23 روز قبل
پاسخ به  Mehdi

سلام وقت بخیر
مدام تلاش کنید تا اوکی بشه. بعضی اوقات اینجور باگ‌ها پیش میاد.

At
At
1 ماه قبل

با سلام، ارز ونوم رو رو از پنک سواپ گرفتم توی تراست ولت میزان دلاری اون رو صفر میزنه، نمیدونم دلیلش چیه؟ ممنون میشم راهنمایی کنید

ر رواقی
ر رواقی
30 روز قبل
پاسخ به  At

سلام
دوست عزیز داده های قیمتی تراست ولت بر اساس سایت کوین مارکت کپ است. بنابراین اگر توکنی خریداری کرده باشید که در کوین مارکت کپ لیست نشده باشد، ممکن است تراست ولت در نمایش قیمت آن دچار خطا شود.

سینا عبادنژاد
سینا عبادنژاد
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر من ارز جدید ونوم رو دیشب با bnbسواپ کردم ولی الان که میخوام دوباره به بی آن بی سواپ کنم خطاناشناخته
Unknown error: “execution reverted”. Try increasing your slippage tolerance.نگران سرمایه م هستم ممنون میشم راهنمایی کنید حتی عدد tolerance رو ۴۹گذاشتم و معامله عددش رو کم کردم بازم همون خطا رو میده
و توی تراست ولت هم موجودی اون ارز رو دارم
میخواستم بدونم میدونم انتقالش بدم به صرافی دیگه ای و اونجا بفروشمش!؟

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل

سلام
خطای اسلیپیج دلایل مختلفی دارد مثل:
۱- کمبود نقدینگی در بازار
۲- انجام سفارش بسیار بزگ
۳- نوسانات بالای قیمت
پیشنهاد میکنیم عدد پیشفرض اسلیپیج را در تنظیمات تراکنش تغییر ندهید و اگر سفارش بزرگی دارید، آن را طی چند تراکنش کوچکتر انجام دهید.
برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله اسلیپیج چیست؟ را مطالعه کنید.

ادا
ادا
1 ماه قبل

سلام در پنکیک سواپ برای خرید ارزها حتما بایدبا ارز bnbیا کیک معامله کنیم

ایمان احمدپور
ایمان احمدپور
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر تشکر بابت مقاله خوبتون
برای فروش ارز در پنکیک سواپ ، چند روز هست که تمام اسپلیج های ممکن را امتحان کردم اما هر بار با این ارور مواجه میشم:
Unknown error: “execution reverted”. Try increasing your slippage tolerance.
ممنون میشم راهنمایی کنید

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل

سلام
خطای اسلیپیج دلایل مختلفی دارد مثل:
۱- کمبود نقدینگی در بازار
۲- انجام سفارش بسیار بزگ
۳- نوسانات بالای قیمت
پیشنهاد میکنیم عدد پیشفرض اسلیپیج را در تنظیمات تراکنش تغییر ندهید و اگر سفارش بزرگی دارید، آن را طی چند تراکنش کوچکتر انجام دهید.

Sprdrb
Sprdrb
1 ماه قبل

سلام وقت بخیر
در پنکیک سواپ ارز خریداری کردم و الان میخوام بفروشم اخطار میده Slippage Tolerance
هرچی دستکاری میکنم باز حل نمیشه علتش چیهو چیکار کنم ؟

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  Sprdrb

سلام
این خطا به دلیل نوسانات قیمت در لحظه انجام معامله است. لطفا مجددا معامله خود را انجام دهید.
برای آشایی با مفهوم slippage پیشنهاد میکنیم مقاله اسلیپیج چیست؟ را مطالعه کنید.

Mohammad
Mohammad
1 ماه قبل

سلام وقتتون بخیر توکن جدید star رو خریدم ولی نمیتونم بفروشم خطا میده

آرن امیریان
آرن امیریان
1 ماه قبل
پاسخ به  Mohammad

سلام وقت بخیر
چه خطایی میده؟

امیر
امیر
1 ماه قبل

ارز vangurd رو خریدم ولی نمی تونم بفروشم

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  امیر

سلام
اگر منظور شما از فروش، همان معامل با سایر توکنها در پنکیک سواپ است، باید توجه داشته باشید که جفت ارز موردنظر هم لیکویدیتی کافی برای این معامله در پنکیک سواپ باید داشته باشد.
این مشکل معمولا در معامله توکن های ناشناخته و با مارکت ضعیف رخ میدهد.

دکمه بازگشت به بالا
باز کردن معامله تعهدی