بلاکچین

شبکه BEP20 چیست؟ آشنایی کامل با استاندارد BEP-20

هرکدام از بلاک چین‌های اتریوم و بایننس برای ساختن توکن‌های خود، استانداردهایی را تعریف کرده‌اند. برای مثال استاندارد توکن‌های ساخته شده بر بستر بلاکچین اتریوم، Erc20 است. بایننس اسمارت چین نیز برای توکن‌های مبتنی بر بلاک چین خود، استانداردی تعریف کرده است.

اتریوم (Ethereum) در سال‌های اخیر، تلاش‌های گسترده‌ای برای استفاده خلاقانه از قراردادهای هوشمند داشته است. این شبکه با استفاده از استاندارد Erc20 سعی کرده است تا یک سیستم هوشمند اینترنتی ایجاد کند. در همین شرایط، بایننس اسمارت چین (BSC)، با کمک پروتکل شگفت‌انگیز خود، یعنی استاندارد Bep-20، گوی سبقت را از شبکه اتریوم ربوده است. بایننس اسمارت چین، برای تنظیم قراردادهای هوشمند به یک بلاکچین بسیار محبوب تبدیل شده است. توسعه‌دهندگان معتقدند، BSC، مزیت‌های خاصی به  پروتکل Bep-20 اضافه کرده است. با این حال، ممکن است برای شما سوال باشد که  استاندارد Bep20 چیست؟ یا شاید بخواهید توکن Bep20 خود را ایجاد کنید. ما در این مقاله به دقت این سوالات پاسخ می‌دهیم.

استاندارد Bep-20 چیست؟

اصطلاح “BEP”، کوتاه شده عبارت “Binance Smart Chain Evolution Proposal” به معنای پیشنهاد تکمیل زنجیره هوشمند بایننس است. اگر بخواهیم در یک جمله Bep20 را تعریف کنیم؛ استاندارد Bep-۲۰، معیار و الگوریتمی برای ساختن توکن در بستر BSC، روی بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) است.

ممکن است در بازار ارز دیجیتال با مفهوم «توکن قابل تعویض» یا توکن Fingible، زیاد سروکار داشته باشید. این توکن‌ها بسیار متنوع‌اند و وجود آنها باعث می‌شود تا کاربران بتوانند با توسعه قراردادهای هوشمند، ارزهای دیجیتال جدیدی ایجاد کنند. جالب است بدانید که استاندارد Bep20، پروتکل تولید این نوع توکن‌ها است که بر بستر بایننس اسمارت چین به وجود آمده است. پروتکل Bep-20، تعیین می‌کند که توکن‌های مبتنی بر BSC، بر اساس چه قوانینی ایجاد شوند.

بایننس اسمارت چین چیست؟

 معرفی بایننس اسمارت چین

برای اینکه بتوانیم Bep20 را به خوبی درک کنیم؛ بهتر است قبل از آن با ساختار و ویژگی‌های بایننس اسمارت چین آشنا شویم؛

تراکنش‌های بسیار سریع

تراکنش‌ها در بایننس اسمارت چین، با سرعت زیادی انجام می‌شوند. یکی از دلایل این موضوع، استفاده از الگوریتم اثبات سهام (POS) است. بلاکچین اتریوم، هر تراکنش را در ۱۳ ثانیه انجام می‌دهد در صورتی که زنجیره هوشمند بایننس، برای هر تراکنش فقط ۵ ثانیه زمان نیاز دارد.

انجام تراکنش با کارمزد کم

همان‌طور که می‌دانید، نرخ بالای گس (Gas) در شبکه اتریوم، باعث شده است تا این شبکه به فکر به‌روزرسانی‌های گسترده بیفتد. با این وجود، استاندارد Bep20، کارمزد تراکنش‌ها در شبکه هوشمند بایننس (BSC) را بسیار کم کرده است. تفاوت قیمت گس در شبکه اتریوم و شبکه هوشمند بایننس بسیار زیاد است. در BSC، قیمت گس ۵ Gwei است، در صورتی که در شبکه اتریوم، ۴۶ Gwei است.

عملکرد میان زنجیره‌ای

ساختار جدید استفاده شده توسط بایننس در شبکه هوشمند خود، میان زنجیره‌ای است. این یعنی، بایننس اسمارت چین نسخه تکمیل‌شده‌ای از بایننس چین است و هر دو از یکدیگر پشتیبانی می‌کنند. بنابراین کاربران بایننس چین می‌توانند توکن‌های خود را در شبکه بایننس اسمارت چین توسط کیف پول خود به بایننس چین منتقل کنند. توکن قابل استفاده در هر دو شبکه، BNB نام دارد که قابل جابه‌جایی در هر دو شبکه است. لازم به ذکر است که این قابلیت، توسط یک پل بین زنجیره‌ای ایجاد شده است. این پل به عنوان پل بایننس یا «پروژه پاناما» شناخته می‌شود. پروژه پاناما فرایند منحصر به فردی برای انتقال دارایی‌ها در یک بلاک چین است.

توجه داشته باشید، هنگامی که در بایننس چین هستید، از توکن بومی آن، Bep2 استفاده کنید و زمانی که در بایننس اسمارت چین هستید باید با توکن مبتنی بر استاندارد Bep20 کار کنید.

پشتیبانی صرافی‌های مختلف

یک مزیت ویژه استاندارد Bep20، محبوبیت زیاد آن بین صرافی‌هایی مختلف است. از آنجا که Bep20 کاربرد گسترده‌ای در قراردادهای هوشمند و برنامه‌های مالی غیرمتمرکز (DeFi) دارد؛ بنابراین عجیب نیست که در بین کاربران ارز دیجیتال روزبه‌روز محبوب‌تر شود.

استاندارد Bep2 چیست؟

همه چیز درباره استاندارد Bep20

برای آشنایی با این مفهوم بهتر است از ابتدای فعالیت شبکه بایننس شروع کنیم. استاندارد ایجاد بایننس کوین یا همان توکن بومی شبکه بایننس، در ابتدا، Erc20 بود. اما بعد از مدتی، این استاندارد به Bep2 تغییر یافت. اما بایننس کوین چیست؟ بایننس کوین، در شبکه بایننس، عملکرد مشابه گس در شبکه اتریوم دارد. در واقع این توکن بومی به عنوان ابزاری برای کارمزد تراکنش‌ها و توکن سوزی ایفای نقش می‌کند. شما می‌توانید توکن‌هایی که با استاندارد Bep2 ایجاد شده‌اند، در والت‌های خود نگهداری کنید.

مقایسه استاندارد‌های Erc20 و Bep20

Erc20 و Bep20، هر دو از استاندارد‌های بلاکچین هستند. شبکه اتریوم با وجود به روزرسانی گسترده هنوز با مشکلاتی در مقیاس‌پذیری و نیز نرخ گس دست و پنجه نرم می‌کند. همین موضوع نیز راه را برای بایننس و ایجاد یک شبکه هوشمند BSC باز کرده است. در همین رابطه، استاندارد Bep20 که پس از استاندارد Erc20 ایجاد شد، تفاوت‌های چشمگیری با استانداردهای قبلی دارد. اما با این وجود، هر دو استاندارد Erc20 و Bep20 باز هم شباهت‌هایی با هم دارند که نمی‌توان کتمان کرد. در این بخش به تمام تفاوت‌ها و شباهت‌های آنها خواهیم پرداخت.

شباهت‌ها

  • Total Supply: مجموع تعداد توکن‌هایی که در کل شبکه وجود دارند، توتال ساپلای گفته می‌شود. این مقدار، توکن‌هایی که سوزانده شده‌اند را شامل نمی‌شود. توتال سوپلای، شامل کل توکن‌های در گردش و کل توکن‌های قفل شده است.
  • Balance Of: داده‌هایی را در رابطه به تعداد توکن‌های موجود در حساب کاربران، ارائه می‌دهد.
  • یک نام قابل تعریف برای توکن‌های ایجاد شده، اضافه می‌کند.
  • تابع انتقال: این تابع انتقال توکن‌ها را در بین کاربران BSC فعال می‌کند. برای اجرای این تابع لازم است که کاربر موردنظر، مالک دارایی توکن باشد.
  • TransferFrom: این ابزار که هم در شبکه Erc20 و هم در استاندارد Bep20 است، کمک می‌کند تا فرایند انتقال دارایی به صورت خودکار انجام شود. TransferFrom با کمک قراردادهای هوشمند قابل اعتماد و نیز کاربران تایید شده توسط صاحب دارایی، انتقال ارز دیجیتال را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهد. با این ابزار شما می‌توانید به دیگران که صلاحیت آنها تایید شده است، اجازه خرج کردن دارایی از کیف پول را بدهید.

تفاوت‌ها

همانطور که استاندارد Bep2 با Bep20 تفاوت‌هایی داشت. استاندارد Bep20 نیز، تفاوت‌های چشم‌گیری با استاندارد Erc20 دارد. از جمله این تفاوت‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تابع “GetOwner” برخی اطلاعات خصوصی یک کاربر صاحب توکن Bep20 را شناسایی کرده و نشان می‌دهد.
  • در استاندارد ERC20 کلیه اسامی، سمبل‌ها و اعشار، اختیاری هستند. این شرایط در استاندارد Bep20 الزامی است.

استاندارد‌های Bep2 و Bep20؛ بررسی تفاوت ها

مقایسه استانداردهای Bep2 و Bep20

تفاوت استاندارد bep 2 و bep20، در شبکه‌هایی است که آنها بر روی آن عمل می‌کنند. همانطور که قبل تر اشاره شد، Bep2 اساسا برای توکن‌های ساخته شده روی شبکه بایننس است ولی استاندارد Bep20 به شبکه هوشمند بایننس مربوط است. توکن‌های ایجاد شده توسط هر دو استاندارد Bep2 و Bep20 توسط BNB پشتیبانی می‌شوند. هر دو شبکه BSC و BC با هم سازگارند. برای درک بهتر این موضوع به این مثال توجه کنید:

فرض کنید فردی مقداری توکن مبتنی بر استاندارد Bep2 دارد. شما نمی‌توانید این رمزارز را در کیف پول‌های مبتنی بر شبکه اتریوم معامله کنید. زیرا توکن‌هایی که بر اساس Bep2 ایجاد شده‌اند، از قراردادهای هوشمند تبعیت نمی‌کنند؛ بنابراین برای ذخیره این رمزارز باید از طریق یک کیف پول بایننس اسمارت چین، توکن شبکه Bep2 خود را به یک توکن از نوع Bep20 تبدیل کرده و سپس توکن Bep20 خود را بفروشید.

چند نمونه از توکن‌های پروتکل Bep-20

امروزه، توکن‌های زیادی در شبکه بایننس و بر اساس استاندارد Bep20 ایجاد شده‌اند که هرکدام از آنها، اشتیاق سایر کاربران را برای ساختن توکن‌های جدیدتر افزایش داده است. کاربران علاقه دارند تا با درنظرگرفتن پارامترهای لازم برای ساختن توکن Bep20، توکن‌های دلخواه خود را روی BSC بسازند.

البته فراموش نکنید که فعالیت در این پروژه‌های غیرمتمرکز ریسک خودش را دارد. اگر قصد ساخت این نوع توکن‌ها را دارید باید خطرات آن را در نظر گرفته و هوشمندانه اقدام کنید. در زیر به برخی از توکن‌های ساخته شده توسط شبکه Bep20 اشاره می‌کنیم.

  • CACK
  • BUSD
  • SAFEMOON
  • WBNB
  • ALPHA
  • BUX

توکن‌های استاندارد Bep20 چه مزیتی دارند؟

بررسی توکن های استاندارد Bep20

توکن‌های Bep20، علاقه کاربران را به این استانداردها بیشتر کردند. این توکن‌ها بسیار منعطف‌اند. همچنین توکن‌های BEp20 را می‌توانید در نرم‌افزارهای مختلفی استفاده کنید. این توکن‌ها به دلیل محبوبیت زیاد، امروزه در کیف پول‌ها و صرافی‌های بسیار زیادی پشتیبانی می‌شوند. شما می‌توانید با کمک این توکن‌ها با بسیاری از قراردادهای هوشمند توسعه‌یافته مرتبط شوید. جابه‌جایی توکن‌های استاندارد Bep20، راحت و کم هزینه است. علاوه بر این تراکنش‌ها با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود.

بهترین کیف پول برای توکن‌های BEP20

در نگهداری از توکن‌های Bep20 باید به سه پارامتر مهم امنیت، سازگاری و کاربری آسان توجه کنید. امروزه کیف پول‌های زیادی برای نگهداری از توکن‌های Bep20 وجود دارند که می‌توانید از آنها استفاده کنید. دقت داشته باشید که ولت‌هایی برای توکن‌های Bep20 مناسب‌اند که تعامل خوبی با قراردادهای هوشمند داشته باشند.

کیف پول سخت افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری، بسیار ایمن هستند. اگرچه استفاده از ولت‌های سخت‌افزاری ارز دیجیتال، کمی سخت و پیچیده است؛ اما امکان هک شدن آنها بسیار کم است. بنابراین پیشنهاد می‌شود در صورتی که می‌خواهید دارایی زیادی را ذخیره کنید، از این ولت‌ها استفاده کنید. ولت‌های سخت‌افزاری در کنار این مزیت‌ها، یک عیب اساسی دارند و آن قیمت بالای آنهاست. در واقع اگر می‌خواهید امنیت زیادی برای رمزارزهایتان به ارمغان بیاورید باید پول بیشتری پرداخت کنید. از جمله ولت‌های سخت افزاری معروف می‌توان به ترزور (trezor) و لجر (Ledger) اشاره کرد.

کیف پول نرم افزاری

کیف پول‌های نرم افزاری، مزیت‌های فراوانی دارند که باعث محبوبیت زیاد آنها شده است. برای مثال، ولت‌های نرم افزاری رایگان هستند. بسیاری از آنها کاربری راحت و ساده‌ای دارند. همچنین این کیف پول‌ها در دسترس بوده و به راحتی می‌توانید از آنها در گوشی یا لپ تاپ و توسط اپلیکیشن‌های مخصوص به خودشان، استفاده کنید. ولت‌های نرم افزاری، امنیت کمتری نسبت به ولت‌های سخت افزاری دارند.

همانطور که می‌دانید تاکنون چندین هک روی این والت‌ها انجام شده است. تراست ولت (trust Wallet) کیف پول معروف صرافی بایننس و مت ولت (MathWallet) نمونه ای از ولت‌های نرم افزاری شناخته شده هستند که می‌توان بیشتر به آنها اطمینان کرد. شما می‌توانید توکن‌های شبکه Bep2 را توسط این کیف پول‌ها به توکن‌های معادل یعنی Bep20 تبدیل کنید.

کیف پول وب آنلاین

کیف پول‌های وب آنلاین که به ولت‌های افزونه مرورگر معروف‌اند، بر بستر وبسایت‌های اینترنتی عمل می‌کنند. بنابراین برای مراجعه به این ولت‌ها باید به وبسایت کیف پول مورد نظر وارد شوید. امنیت این ولت‌ها بسیار کم است. بهتر است اگر دارایی خیلی کمی دارید از این ولت‌ها استفاده کنید. معمولا کیف پول‌های مرورگر، برای کاربران مبتدی پیشنهاد می‌شود. MetaMask و MetaWallet تحت وب نیز دو نمونه از این ولت‌ها هستند.

امکان کلاهبرداری در استاندارد Bep20

کلاهبرداری ها در استاندارد Bep20

همانطور که می‌دانید، Bep20 یک پروتکل جهت ایجاد توکن‌های بومی روی زنجیره هوشمند بایننس است؛ بنابراین نمی‌توان برای آن عیبی در نظر گرفت. اما با این وجود، امکان کلاهبرداری در استفاده از آن وجود دارد. برای نمونه، برخی کاربران می‌توانند توکن‌های تایید نشده را در مسیر خریدوفروش قرار دهند. بنابراین باید مراقب این کلاهبرداری‌ها بود و تنها توکن‌های تایید شده را از صرافی‌های معتبر برای خرید در نظر گرفت.

توکن Bep20 خودتان را بسازید

ساخت توکن بر اساس استاندارد Bep20، برای بسیاری از کاربران جذاب است. هر کاربر می‌تواند با در نظر گرفتن برخی شرایط و پیش نیازها، اقدام به ساخت توکن بر اساس استاندارد Bep20 کند. برای این کار ابتدا باید بلاک چین مورد نظر برای ساخت توکن (که در اینجا BSC است) را انتخاب کند. سپس مکانیزم اجماع اثبات سهام (POS) را برای ساخت توکن در نظر بگیرد.

پس از این موارد و با طراحی معماری بلاکچین، نوبت به توسعه قرارداد هوشمند می‌رسد. اگر در این زمینه تخصص ندارید، می‌توانید از یک متخصص بلاک چین کمک بگیرید.

برای ساخت توکن بر اساس استاندارد Bep20، باید با زبان برنامه نویسی Solidity آشنایی داشته باشید. علاوه بر آن، کار با وبسایت توسعه remix نیز ضروری است. این ابزار، به صورت آنلاین، به توسعه و بهبود قراردادهای هوشمند کمک می‌کند. 

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا