مقالات ارز دیجیتال

بایننس اسمارت چین یا زنجیره هوشمند بایننس (BSC) چیست؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های کاربران دیفای، هزینه‌های زیاد کارمزد و سرعت پایین بلاک چین اتریوم است. همین موضوع باعث شده است بسیاری از پروژه‌ها به دنبال بلاکچین جایگزین اتریوم باشند. صرافی بایننس (Binance)، بایننس اسمارت چین (Binance Smart Chain) را به عنوان یک راه حل جدید به کاربران دیفای معرفی کرد. با توجه به این که این شبکه بلاک چینی روز به روز در حال رونق است در این مقاله به معرفی زنجیره هوشمند یا BSC می‌پردازیم.

بایننس اسمارت چین یا  BSC چیست؟

زنجیره هوشمند بایننس

بایننس در حوزه بلاک چین با ارائه خدمات نوآورانه، دنیای کریپتوکارنسی را همواره با شگفتی روبرو می‌کند. یکی از آخرین خدمات این صرافی معرفی شبکه بایننس(BEP2) بود.

 اما صرافی بایننس از مدت‌ها قبل به دنبال این بود که با معرفی یک سیستم جایگزین بلاک چین اتریوم بتواند وارد حوزه دیفای شود. بنیان‌گذار و مدیرعامل شرکت بایننس چانگ پنگ ژائو (Changpeng Zhao) در مصاحبه‌های خود بارها اعلام کرده است که دیفای یک ایده قوی است و بایننس به دنبال اجرای پروژه‌های بزرگ در این زمینه است.

 در سپتامبر سال ۲۰۲۰ بود که این صرافی بین‌المللی با معرفی بایننس اسمارت چین نشان داد که در دنیای کریپتو به دنبال اهداف جدیدی است. مهم‌ترین هدف Binance Smart Chain، افزایش سرعت معاملات دیفای است. از طرف دیگر قصد دارد که هزینه معاملات را به کم‌ترین میزان ممکن برساند. یکی از مهم‌ترین کاربردهای BSC انجام قراردادهای هوشمند است.

توکن‎‌هایی که بایننس اسمارت چین از آن‌ها پشتیبانی می‌کند توکن‌‌های BEP2 و BEP8 وتوکن‌هایی با استاندارد ERC-20 هستند.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله کیف پول بایننس(تراست ولت) را مطالعه کنید.

تفاوت اسمارت چین با بایننس چین

زنجیره هوشمند بایننس پس از زنجیره بایننس به عنوان یک بلاک چین ایجاد شد. برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که بایننس چین و بایننس اسمارت چین مشابه یکدیگر هستند؛ این در حالی است که عملکرد هر دو بلاک چین با یکدیگر متفاوت است. بایننس چین یک سیستم نرم افزاری است که با هدف تشکیل یک بازار غیرمتمرکز ایجاد شده است اما دارای برخی از محدودیت‌ها است. به همین دلیل BSC با هدف حل مشکلات تجارت غیرمتمرکز راه اندازی شد. به عنوان مثال BSC با قرارداد هوشمند سازگار است، در حالی که BC سازگار نیست. از مهم‌ترین ویژگی‌های Binance Smart Chain می‌توان به امکان راه اندازی سریع و بدون دردسر توکن‌ها اشاره کرد. 

دلایل استفاده از بایننس اسمارت چین در پروژه‌ها

پس از معرفی بایننس اسمارت چین بسیاری از پروژه‌ها به سمت استفاده از این بلاکچین جدید رفتند. برخی از دلایل مهمی که اسمارت چین به شبکه بلاک چینی محبوب این پروژه‌ها تبدیل شده است عبارتند از:

  • سرعت بالا
  •  امنیت
  •  تجربه کاربری خوب
  •  کنترل کامل روی منابع مالی
  •  سیستم پرداخت منصفانه‌تر
  • حفظ حریم خصوصی در اکوسیستم رمزنگاری شده

اسمارت چین بایننس در مقابل اتریوم

تقابل اسمارت چین بایننس با اتریوم

BSC در عین حال که شباهت‌های زیادی با بلاکچین اتریوم دارد، برخی تفاوت‌های بسیار مهم نیز دارد. یکی از مهم‌ترین این تفاوت‌ها مربوط به مکانیسم اجماع بایننس اسمارت چین است. این مکانیسم باعث می‌شود تا کاربران بتوانند معاملات خود را سریع‌تر و بسیار ارزان‌تر انجام دهند.

تیم توسعه دهنده اسمارت چین بایننس برای بهبود کارایی و عملکرد خود به صورت مداوم در حال انجام بروزرسانی‌ هستند. به همین دلیل است که از نظر بسیاری از فعالان حوزه ارزهای دیجیتال اسمارت چین بایننس قاتل اتریوم خواهد بود.

کاربردهای بایننس کوین در زنجیره هوشمند

بایننس کوین

بایننس کوین با نام اختصاری BNB توسط صرافی بایننس عرضه شده است. مهم‌ترین هدف از عرضه بایننس کوین جذب سرمایه و کمک به توسعه صرافی بایننس بود. دارندگان این رمزارز می‌توانند از بایننس کوین برای ترید یا پرداخت کارمزد در صرافی ارز دیجیتال بایننس استفاده کنند.

پلتفرم بایننس برای زنجیره هوشمند بایننس، توکن جدیدی معرفی نکرد و از توکن بایننس برای پرداخت‌ کارمزدهای شبکه استفاده خواهد شد. همین موضوع باعث شده است تا تقاضا برای این رمزارز افزایش پیدا کند و قیمت BNB نیز رشد صعودی داشته باشد.

انتقال توکن BNB  از بایننس چین به اسمارت چین 

انتقال توکن BNB از بایننس چین به اسمارت چین با هزینه بسیار کمی امکان پذیر است. همین ویژگی به کاربران کمک می‌کند تا از ویژگی‌های هر دو بلاک چین استفاده کنند. به عنوان مثال کاربران می‌توانند در حالی که از سرعت بایننس چین بهره‌مند می‌شوند از قابلیت‌های اسمارت چین برای ساخت برنامه‌های غیر متمرکز نیز استفاده کنند.

انتقال توکن BNB بین دو بلاک چین به این دلیل است که بایننس موفق به توسعه یک پروتکل انتقال بین بلاک چینی شده است. این پروتکل مانند یک پل بین بایننس اسمارت چین به زنجیره هوشمند عمل می‌کند. 

پنج پروتکل‌ برتر زنجیره هوشمند بایننس

پروتکل‌ زنجیره هوشمند بایننس

پروتکل‌های زیادی هستند که در بایننس اسمارت چین معرفی شده است، در ادامه به معرفی پروتکل‌هایی می‌پردازیم که به نظر دارای آینده روشنی هستند و تا به امروز هم توانسته‌اند تا حد زیادی به موفقیت دست پیدا کنند.

پروتکل زیرو سواپ (ZeroSwap)

پروتکل زیروسواپ به سرمایه‌گذارانی که در حوزه ارزهای دیجیتال فعال هستند این امکان را می‌دهد تا بدون اینکه کارمزدی پرداخت کنند از استخرهای تجاری غیرمتمرکز استفاده کنند. زیروسواپ یک پروتکل تجاری چند زنجیره‌ای و درون زنجیره‌ای است که با هدف ارائه ارتقای تجربه کاربری دیفای، تصمیم دارد تا از شبکه اتریوم و اسمارت چین بایننس پشتیبانی کند.

پروتکل کریم فایننس (Cream finance) 

کریم فایننس یک پروتکل چند منظوره است که قصد دارد با کمک گرفتن از گزینه‌های موجود، پروتکل‌های بهتری را ایجاد کند. یکی از مهمترین ویژگی‌های این پروتکل، داشتن قابلیت‎های بسیار زیاد است. البته با گذشت زمان به تعداد این قابلیت‌ها نیز اضافه می‌شود و می‌توان گفت تقریبا در هر هفته یک بار شاهد معرفی قابلیتی جدید هستیم. ارائه خدمات غیرمتمرکز دریافت و پرداخت وام از مهم‌ترین ویژگی‌های کریم فایننس است.

پروتکل اسپارتان (Spartan)

پروتکل اسپارتان یک سازنده بازار خودکار (AMM) است که تمرکز خود را روی استخرهای نقدینگی و ایجاد انگیزه برای به وجود آوردن سرمایه عمیق در استخرهای نقدینگی معطوف کرده است. این پروتکل در معرفی خود ادعا می‌کند که در زنجیره هوشمند بایننس، اولین پروژه نقدینگی بزرگ به شمار می‌رود.

پروتکل فورتیوب (ForTube) 

پروتکل فورتیوب که قبل‌تر با عنوان پروتکل فورس شناخته می‌شد یک پلتفرم وام‌دهی است که به دارندگان رمزارزها این امکان را می‌دهد تا به صورت غیرمتمرکز وام دریافت کنند یا به دیگران وام دهند. در واقع می‌توان گفت تمرکز این پروتکل روی بازار اوراق قرضه رمزارزها است و قصد دارد از این طریق خدمات مالی غیرمتمرکز را در دسترس تمام مردم قرار دهد.

پروتکل باونس (Bounce)

پروتکل باونس پنجمین و آخرین پروتکل از این لیست است. باونس یک پلتفرم برگزار کننده حراج غیرمتمرکز است که می‌توان گفت نقش خانه حراج را برای توکن‌های NFT بازی می‌کند. دو ویژگی هزینه پایین و انجام معاملات با سرعت بالا دلیل اصلی پشتیبانی باونس از زنجیره هوشمند بایننس است.

 توکن‌های راه‌اندازی شده روی شبکه بایننس اسمارت چین

توکن های بایننس اسمارت چین

همان‌طور که قبلا اشاره کردیم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های بایننس اسمارت چین، راه اندازی سریع و غیر متمرکز توکن‌ها است. برخی از توکن‌های موفق روی این شبکه عبارتند از:

سیف مون (SAFEMOON)

سیف مون یک توکن ارز دیجیتال مبتنی بر شبکه BEP20 است که در زنجیره هوشمند بایننس راه اندازی شده است. با توجه به این که کارمزدهای این شبکه کم است، توانسته است جایگاه خوبی را در بازار رمزارزها به دست آورد.

بیبی دوج (Baby Doge Coin)

بیبی دوج یک توکن نسبتاّ جدید است که روی شبکه بایننس اسمارت چین اجرا می‌شود. توسعه‌دهندگان این رمزارز، قرار گرفتن در فهرست معاملات صرافی‌های برتر ارز دیجیتال را بخش مهمی از نقشه راه خود اعلام کرده‌اند.

ددی دوج (Daddy Doge)

رمز ارز Daddy Doge از دوج کوین الهام گرفته شده است و یکی از میم کوین‌های معروف است. این رمزارز پس از حمایت‌های ایلان ماسک رشد قابل توجهی را تجربه کرد. ددی دوج روی شبکه هوشمند بایننس راه اندازی شده است.

شیبا اینو (Shiba Inu)

شیبا اینو یک میم کوین معروف است که توانسته است خود را به فهرست ده ارز دیجیتال برتر از نظر سرمایه در گردش برساند. تعداد واحدهای در گردش شیبا اینو ۵۴/۹۰۶ تریلیون است و تعداد کل واحدهای آن ۵۸/۹۷۴ تریلیون خواهد بود.

 آینده بایننس اسمارت چین

ویژگی‌های بایننس اسمارت چین باعث شده است تا کاربران زیادی جذب این شبکه شوند و یک رقیب جدی برای بلاکچین اتریوم به شمار می‌رود. از طرف دیگر رمزارز بایننس به دلیل توکن سوزی‌های متعدد و امکان پذیرش قراردادهای هوشمند رشد بسیار خوبی دارد و می‌توان آینده خوبی را برای این رمزارز نیز پیش بینی کرد.

البته افرادی که قصد سرمایه‌گذاری در پروژه‌ها و پروتکل‌های مبتنی بر شبکه بایننس چین را دارند باید آموزش لازم در این حوزه را ببینند.

زنجیره هوشمند بایننس چیست؟

بایننس اسمارت چین در تاریخ یکم سپتامبر ۲۰۲۰ توسط صرافی بایننس راه‌اندازی شد. هدف بایننس اسمارت چین اجرای برنامه‌های مبتنی بر قراردادهای هوشمند است.  BSC یک راه حل جدید به کاربران دیفای و جایگزین برای بلاک چین اتریوم است.

بایننس چین چیست؟

بایننس چین یک سیستم نرم افزاری است که با هدف تشکیل یک بازار غیرمتمرکز ایجاد شده است. با توجه به این که بایننس چین انعطاف زیادی ندارد بایننس اسمارت چین با هدف حل مشکلات تجارت غیرمتمرکز راه اندازی شد.

ویژگی‌های زنجیره هوشمند بایننس چیست؟

برخی از دلایل مهمی که اسمارت چین به شبکه بلاک چینی محبوب این پروژه‌ها تبدیل شده است: سرعت بالا، امنیت، تجربه کاربری خوب، کنترل کامل روی منابع مالی، سیستم پرداخت منصفانه‌تر و حفظ حریم خصوصی از اکوسیستم رمزنگاری شده است.

کاربردهای بایننس کوین در زنجیره هوشمند چیست؟

پلتفرم بایننس برای زنجیره هوشمند بایننس، توکن جدیدی معرفی نکرد و از توکن بایننس برای پرداخت‌ کارمزدهای شبکه استفاده خواهد شد. توکن بایننس توسط صرافی بایننس در سال ۲۰۱۷ راه‌اندازی شد.

آینده بایننس اسمارت چین چگونه است؟

ویژگی‌های اسمارت چین باعث شده است تا کاربران زیادی جذب این شبکه شوند و یک رقیب جدی برای بلاکچین اتریوم به شمار می‌رود. اما هرگونه سرمایه‌گذاری در این حوزه باید پس از کسب دانش کافی انجام شود.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۲ / ۵. مجموع آرا: ۵

منبع
cryptoticker
من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
hamed
hamed
1 سال قبل

salam vaghan man motvajeh nashodam shiba che rabti be bsc dareh

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  hamed

سلام
وقت به خیر
حامد جان شیبا اینو یک توکن است. توکن به رمزارزهایی اطلاق می‌شود که فاقد بلاکچین اختصاصی هستند و می‌توانند در شبکه های مختلفی عرضه شوند. به عنوان مثال توکن شیبااینو علاوه بر شبکه اتریوم در شبکه بایننس اسمارت چین هم فعالیت می‌کند. داشتن شیبااینو در شبکه bsc موجب امکان انتقال آن با کارمزدی به مراتب کمتر از شبکه اتریوم می‌شود.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا