Defiسرمایه گذاری

ییلد فارمینگ چیست؟ کسب پاداش از سپرده گذاری ارز (yield farming)

شگفتی‌های دنیای کریپتوکارنسی به قدری زیاد است که هیچ گاه برای افراد فعال در آن تکراری نمی‌شود. برنامه‌های غیر متمرکز و حوزه دیفای یکی از همین جذابیت‌ها است که هر روز مفهوم جدیدی برای کاربران خود ارائه می‌دهد. ییلد فارمینگ (Yield farming) به عنوان راهی برای کسب درآمد برای سرمایه گذاران جزو مفاهیم موجود در این حوزه است. ییلد فارمینگ یا کشت سود به معنای وام دادن دارایی‌های خود یا استیکینگ آن به منظور کسب پاداش و ایجاد بازدهی در زمینه ارزهای دیجیتال است.

ییلد فارمینگ افراد فعال در بازار ارز دیجیتال را به سپردن دارایی خود به استخرهای نقدینگی تشویق می‌کند و در ازای آن به آن‌ها پاداش می‌دهد. محبوب‌ترین و معروف‌ترین پروتکل‌های دیفای در شبکه اتریوم فعالیت می‌کنند و به همین دلیل است که اکثر پلتفرم‌های ییلد فارمینگ با توکن‌های ERC-20 فعال هستند. در ادامه به سؤالاتی مثل ییلد فارمینگ چیست پاسخ خواهیم داد و مفهوم کلی آن را بررسی خواهیم کرد.

تعریف ییلد فارمینگ

یکی از مفاهیم حوزه امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) در دنیای ارز دیجیتال، ییلد فارمینگ است. برای آشنایی با yield farming ارز دیجیتال، بهتر است ابتدا کمی با دنیای اپ‌های دیفای آشنا شوید. دسترسی به این اپلیکیشن‌ها به گونه‌ای است که به هیچ واسطه‌ای نیاز ندارد. در واقع هر فرد یا هر چیزی مانند قراردادهای هوشمند، می‌توانند به این اپلیکیشن‌ها متصل شوند. یکی از مفاهیم جدیدی که این اپلیکیشن‌های دیفای در اختیار کاربران خود قرار داده‌اند، مفهوم ییلد فارمینگ است که از آن به عنوان روشی برای کسب درآمد ارز دیجیتال نیز می‌توان یاد کرد.

ییلد فارمینگ و کسب درآمد ارز دیجیتال

ییلد فارمینگ به زبان ساده راهی برای کسب پاداش بابت نگهداری ارزهای دیجیتال است. در واقع شما به جای ذخیره یا حتی مبادله دارایی خود، می‌توانید از راهی کم‌ریسک و کم‌خطر با آن کار کنید. زمانی که شما وارد این عرصه می‌شوید با افرادی مواجه می‌شوید که عرضه کننده نقدینگی (LP) در استخرهای نقدینگی هستند.

در واقع در ییلد فارمینگ افراد دارایی خود را به استخرهای نقدینگی می‌سپارند و در ازای آن چندین توکن به عنوان پاداش دریافت می‌کنند. سپس می‌توانند توکن‌های دریافت شده را مجددا در استخر نقدینگی دیگری سپرده و دوباره پاداش دریافت کرد. این روند می‌تواند بین عرضه کنندگان نقدینگی ادامه داشته باشد. آن‌ها دارایی خود را بین پروتکل‌های گوناگون تقسیم می‌کنند تا پاداش یا محصول بیشتری کسب کنند. به بیان دیگر، افراد در این سیستم دارایی خود را به دیگران قرض می‌دهند و در مقابل پاداش دریافت می‌کنند.

نکته مهمی که وجود دارد این است که ییلد فارمینگ از طریق توکن‌های ERC-20 بلاکچین اتریوم انجام می‌شود و پاداش‌های دریافتی نیز به طور معمول از توکن‌های ERC-20 است. هر چند احتمال زیادی وجود دارد که این موضوع در آینده تغییر زیادی کند. در واقع احتمال پیشرفت و توسعه مفاهیمی مثل ییلد فارمینگ، لیکوئیدیتی و… در دنیای کریپتوکارنسی وجود دارد.

بررسی روش کار ییلد فارمینگ

برای اینکه روش کار ییلد فارمینگ را دقیق متوجه شوید باید تحقیقات و مطالعات زیادی انجام دهید. البته در نگاه اول ممکن است ساده به نظر برسد. اما با ورود به آن و شروع کار، متوجه پیچیدگی‌های آن خواهید شد. به طور کلی این سیستم شبیه سیستم وام‌دهی بانک‌ها است. بعضی افراد سرمایه خود را در بانک می‌گذارند و سود دریافت می‌کنند و بعضی دیگر از بانک وام می‌گیرند. با این تفاوت که بانک در این فرایند به عنوان یک واسطه عمل می‌کند و بخش زیادی از سود فرد سرمایه‌گذار را دریافت می‌کند. اما در روش ییلد فارمینگ واسطه‌ای وجود ندارد. بنابراین میزان دسترسی و سود شما به عنوان ارائه دهنده ارز دیجیتال خیلی بیشتر خواهد بود.

نکته مهمی که وجود دارد، نرخ محاسبه پاداش دریافتی ارائه کنندگان نقدینگی است. این نرخ با توجه به نقدینگی موجود در استخر نقدینگی ممکن است کاملا متفاوت باشد. به بیان دیگر می‌توان گفت که نرخ پاداش دریافتی با توجه به عرضه و تقاضا مشخص می‌شود. به این معنا که در صورت کم شدن نقدینگی یک استخر، پاداش ارائه کننده بیشتر خواهد شد. اما باید توجه کنید که در این صورت، ریسک و خطر بیشتری فرد ارائه کننده نقدینگی را تهدید می‌کند.

ییلد فارمینگ در پروتکل‌ها و اپلیکیشن‌های غیر متمرکز یا همان دیفای (DeFi) ارائه می‌شود. برخی از برترین پروتکل‌های فارمینگ شامل مواردی مثل Curve Finance ،Aave و Uniswap می‌شود. نکته جالب دیگری که درباره ییلد فارمینگ وجود دارد، رقابت شدید و تنگاتنگ بین ارائه کنندگان نقدینگی است. زیرا هر چه افراد بیشتری درباره استراتژی‌های موجود در این مفهوم بدانند، سود افراد حاضر در آن کاهش پیدا می‌کند.

ویژگی‌های مثبت و منفی ییلد فارمینگ

مفهوم ییلد فارمینگ برای افرادی که تجربه بالایی در بازار رمز ارزها دارند و اطلاعات خود را کاملا به روز کرده‌اند، روش مناسبی برای کسب درآمد خواهد بود. در واقع زمانی که شما دارایی خود را وارد استخرهای نقدینگی می‌کنید و به عنوان یک ارائه کننده نقدینگی شناخته می‌شود، قدم بزرگی در راستای پیشرفت برداشته‌اید. پاداشی که دریافت می‌کنید و سرمایه گذاری دوباره با آن، می‌تواند افق‌های روشنی را برای شما بگشاید.

نکته مهم دیگری که وجود دارد، شفافیت، صداقت و اطمینان زیادی است که در این مفهوم وجود دارد. این سیستم کاملا بین افراد ارائه کننده و قرض گیرنده در حال گردش است و هیچ سیستم یا شخص سومی در آن دخالت نمی‌کند. به عبارتی از سودها و کارمزدهای پنهان بین افراد مختلف، تبانی و مسائلی از این قبیل خبری نخواهد بود.

کشت سود در yield farming

اما در نهایت با وجود تمام این موارد، باز هم هنگام ورود به این موضوع باید تمام دقت، تجربه و آگاهی خود را خرج کنید. پاداش خوبی که در این راه وجود دارد بی‌خطر نیست. شما باید به مواردی مثل هک شدن، بی‌ثباتی بازار، احتمال کلاهبرداری، خطرات مربوط به قرارداد هوشمند و … توجه کنید.

ییلد فارمینگ راهی برای کسب درآمد از طریق جابه‌جایی ارز دیجیتال به کمک بازارهای مختلف است. در حال حاضر این مفهوم به عنوان مهم‌ترین و مؤثرترین عامل رشد بخش DeFi شناخته شده است. ییلد فارمینگ روشی برای سرمایه گذاری دارایی‌های خود در استخرهای نقدینگی و کسب پاداش در مقابل آن همراه با خطرات احتمالی مخصوص به خود است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۶ / ۵. مجموع آرا: ۷

منبع
coinmarketcap
کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
4 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
م ایرجی
م ایرجی
4 ماه قبل

سلام وقت بخیر سود اندک داره تجربه کار در صرافی ایرانی را دارم ولی شنیده ام از دوستان اگر وارد باشید جای کار دارد

Darab69
Darab69
8 ماه قبل

سلام. چطوری میشه سرمایه گذاری کرد، چطوری میشه اعتماد کرد آیا برای تازه کار ها هم جایی هست؟

ر رواقی
ر رواقی
8 ماه قبل
پاسخ به  Darab69

سلام
به طور کلی ییلدفارمینگ ابزاری برای کاربران حرفه ای تر کریپتو است. امروزه پلتفرمها و صرافی های مختلفی خدمات ییلدفارمینگ را ارائه میدهند و بدون شک نام های شناخته شده، اطمینان بیشتری دارند. به عنوان مثال صرافی Gate.io یکی از همین ببسترهاست.

سپاس از همراهی شما

م ایرجی
م ایرجی
4 ماه قبل
پاسخ به  Darab69

دوست عزیز در این خصوص مطالعه و با کسانی که کار کرده اند مشورت کنید قطعا اگر علاقه دارین میتوانید فعالیت کنید حرفه ای ها هم یک روز تازه کار بوده اند

دکمه بازگشت به بالا