Defiتکنولوژیسرمایه گذاری

آشنایی با تمام روش های کسب درآمد از طریق دیفای (DeFi)

سال‌های اولیه معرفی کریپتوکارنسی، دارایی‌های بلاک چین کاربرد بسیار محدودی داشتند. ارزهای دیجیتال را فقط می‌توانستیم معامله کنیم و یا در صرافی و کیف پول دیجیتال خود ذخیره کنیم. امروزه دنیای ارزهای دیجیتال و زیر مجموعه‌های دیفای رشد چشمگیری کرده‌اند. با ظهور دیفای (DeFi)  فرصت‌های کسب سود در دنیای کریپتو آن‌قدر پررنگ شده‌اند که نمی‌توان از آنها چشم‌پوشی کرد.

حوزه دیفای طرفداران پروپاقرص زیادی دارد که مشغول کسب درآمد از آنها هستند. ایده امور مالی غیرمتمرکز در حال تبدیل‌شدن به واقعیت است. کسب سود در حوزه دیفای چند روش مؤثر دارد که همه می‌توانند در آن سرمایه‌گذاری کنند. در این مقاله از بلاگ والکس قصد داریم روش ‌های کسب درآمد دیفای را بررسی کنیم. پس تا پایان این نوشتار با ما همراه شوید.

نگاهی به مفهوم دیفای (DeFi)

Liquidity Mining

دیفای به معنای «سیستم مالی غیرمتمرکز» است و شامل دارایی‌های دیجیتالی، پروتکل‌ها، قراردادهای هوشمند و نرم‌افزارهای غیرمتمرکز بر بستر بلاک چین می‌شود. با توجه به پیشرفت و انعطاف‌پذیری، در حال حاضر اتریوم بهترین گزینه برای پیاده‌سازی پروژه دیفای است. به‌طورکلی دیفای را باید یک اکوسیستم مالی تصور کنیم که در آن می‌توانیم ابزار و سرویس‌های مالی کوچک و بزرگ را به‌صورت غیرمتمرکز بر بستر بلاک چین توسعه دهیم. این برنامه بر بستر بلاک چین است و ما به‌راحتی قادر به ترکیب، اصلاح و یکپارچه کردن این سرویس‌ها خواهیم بود. دقیقاً مانند سرهم کردن یک لگو، برای مثال در حال حاضر شبکه  بلاک چین اتریوم برنامه‌های حیرت‌انگیزی مانند سیستم بانکی غیرمتمرکز، سیستم پرداختی غیرمتمرکز و سیستم وام‌دهی غیرمتمرکز را در خود جای داده و همه آنها به هم متصل هستند.

معرفی روش های محبوب کسب سود در دیفای

تولد دیفای موجب خلق راه‌ها و روش‌های جدیدی برای کسب درآمد در بازارهای مالی شد. کاربران توانستند با استفاده از این روش‌ها سود زیادی کسب کنند و به همین جهت دیفای جایگاه ویژه‌ای را در میان معامله‌گران پیدا کرد.  در دنیای دیفای سه روش محبوب و مؤثر به نام‌های سهام ‌گذاری (Staking) و کشت سود (Yield Farming) و استخراج نقدینگی (Liquidity Mining) وجود دارد که توجه سرمایه‌گذاران زیادی را به خود جلب کرده‌اند. روش های کسب درآمد دیفای دارای یک وجه مشترک هستند، سرمایه‌گذاران باید دارایی‌های خود را برای حمایت از پروتکل  یا اپلیکیشن غیرمتمرکز به چند روش وثیقه بگذارند. اما به‌طورکلی ماهیت هر کدام از این روش‌های کسب درآمد DeFi با یکدیگر متفاوت هستند.

کشت سود (Yield Farming)

کشت سود نیز یکی از راه‌های کسب درآمد دیفای است که طرف‌داران پروپاقرص خود را دارد. در این روش می‌توانیم با واریز ارز دیجیتال به استخر نقدینگی، درآمد غیرفعال و معقولی را کسب کنیم. در واقع این استخرهای نقدینگی نظیر حساب‌های بانکی متمرکز هستند که به آنها پول واریز می‌کنیم و بانک از این دارایی‌ها برای ارائه وام به بقیه کاربران استفاده می‌کند. در نهایت نیز بخشی از درآمد را به‌عنوان سود به ما پرداخت می‌کنند.

در روش کسب درآمد دیفای کشت سود، سرمایه‌گذاران دارایی‌های دیجیتالی خود را در استخر نقدینگی مبتنی بر قرارداد هوشمند قفل می‌کنند. سپس این دارایی‌ها به‌عنوان وام ارز دیجیتال در اختیار کاربران دیگر در همان پروتکل قرار می‌گیرد. روش کشت سود، بنیان پلتفرم‌های وام‌دهی دیفای را تشکیل داده و عملکرد آنها را ممکن می‌کند. 

کشت‌کنندگان سود ضامن حفظ نقدینگی ارزهای دیجیتال در صرافی‌های غیرمتمرکز نیز می‌توانند باشند. این نوع از کشت سود بر بازارسازهای خودکار متکی هستند و جایگزین دفاتر سفارش در صرافی‌های متمرکز است. بازارسازهای خودکار در حقیقت قراردادهای هوشمندی هستند که با استفاده از الگوریتم‌های ریاضی، معامله رمزارزها را تسریع می‌بخشند. این بازارسازها برای انجام معاملات به‌طرف دیگر معامله نیازی ندارند و نقدینگی پروتکل حفظ می‌شود و اصلاً از آن خارج نمی‌شود.

سهام‌ گذاری (Staking)

در دنیای کریپتوکارنسی سهام‌گذاری یا استیکینگ به معنای واریز دارایی‌های دیجیتال به‌عنوان وثیقه در آن دسته از شبکه‌های بلاک چینی است که از الگوریتم اثبات سهام (PoS) استفاده می‌کنند. همان گونه که ماینرها در الگوریتم اثبات کار برای رسیدن به اجماع را تسهیل می‌کنند، الگوریتم اثبات سهام نیز از سهام گذاران برای اعتبارسنجی تراکنش‌ها و ساخت بلاک‌ها بهره می‌برند.

از آنجایی که الگوریتم اثبات سهام، مقیاس‌پذیری بیشتر دارد و انرژی کمتری هم مصرف می‌کند، محبوبیت بیشتری نسبت به الگوریتم اثبات کار دارد. اثبات سهام به طور کلی فرصت‌های زیادی را برای سهام گذاران جهت کسب سود ایجاد می‌کند. در این الگوریتم هر سهام گذار به ازای ارزهای دیجیتالی که سهام ‌گذاری کرده است، شانس تولید و کسب پاداش آن را پیدا می‌کند. در این روش از کسب درآمد DeFi، پاداش‌ها به‌صورت درون بلاک چینی توزیع می‌شوند، بدین معنا که با تأیید شدن هر بلاک، توکن‌های جدید منتشر و بین سهام‌داران توزیع می‌شود.

در حال حاضر سهام گذاری یکی از روش های کسب درآمد دیفای و محبوب‌تر از دیگر گزینه‌ها است. زیرا سرمایه‌ زیادی برای خرید دستگاه‌های گران قیمت و همچنین اختصاص توان پردازشی نیازی نیست. علاوه بر آن، پلتفرم‌هایی وجود دارند که سهام گذاری در آنها تعریف شده‌است و فرآیند سهام گذاری را ساده‌تر و روان‌تر می‌کنند. ریسک سهام گذاری نسبت به سایر روش های کسب درآمد DeFi کمتر است. در واقع توکنی که سهام ‌گذاری می‌کنیم متعلق به پلتفرم اصلی است و به همان اندازه ایمنی دارد، پس نیازی نیست بابت امنیت پلتفرم نگرانی داشته باشیم.

استخراج نقدینگی (Liquidity Mining)

دیگر روش کسب درآمد دیفای، استخراج نقدینگی است و به معنای ارائه نقدینگی به صرافی‌های غیرمتمرکز و دریافت پاداش است و وجود آن برای تداوم کار صرافی‌‌های غیرمتمرکز ضرورت دارد. این نوع صرافی‌ها یکی از بخش‌های اصلی دیفای را تشکیل می‌دهند به همین جهت استخراج نقدینگی به‌اندازه روش‌های دیگر کسب درآمد دیفای اهمیت دارد. صرافی‌های غیرمتمرکز بر بازارسازی خودکار متکی بوده و به‌عنوان جایگزین دفاتر سفارش در صرافی‌های متمرکز عمل می‌کنند.

Liquidity Mining

در حقیقت بازارسازهای خودکار، قراردادهای هوشمندی هستند که با بهره‌گیری از الگوریتم‌های ریاضی، معامله ارزهای دیجیتال را تسهیل می‌کنند. به طور کلی صرافی‌های غیرمتمرکز را فرد و یا تیم مشخصی کنترل و اداره نمی‌کنند و نقدینگی آنها توسط کاربران تامین می‌شود. به این کاربران تامین کننده نقدینگی یا به اختصار “LP” گفته می‌شود. این کاربران ارزهای دیجیتال خود را در قالب یک جفت ارز مانند “ETH/USDT” به استخر نقدینگی واریز می‌کنند. استخر نقدینگی نیز در قبال این دارایی‌های دیجیتال، توکنی به نام “LP” به آنها می‌دهد که نماینده دارایی دیجیتالی است که در استخر نقدینگی قفل کرده‌اند. در زمان برداشت وجوه به این توکن نیاز است.

در نهایت میزان پاداش تأمین‌کنندگان نقدینگی بر اساس میزان مشارکت سهم آنها در کل نقدینگی موجود در استخر محاسبه می‌شود. برای مثال، چنانچه توکن‌های آنها ۲۰ درصد از کل توکن‌های استخر باشد، حدود ۲۰ درصد از پاداش را دریافت می‌کنند.

کسب درآمد دیفای چه ریسک‌ هایی به همراه دارد؟

کسب سود در دیفای

هر شکلی از سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف خطراتی را به همراه دارد که معمولاً با فرصتی به همان اندازه سودآور همراه است. درباره کسب درآمد DeFi نیز خطراتی مانند کلاهبرداری، حملات هک و قراردادهای هوشمند ناقص و غیر واقعی وجود دارد. از آنجایی که درآمدهایی که از دیفای کسب می‌شود به تعداد توکن‌های به‌دست‌آمده مربوط می‌شود، نوسانات قیمت رمزارزها نیز ممکن است منجر به ضرر در طول یک بازار نزولی شود. در این مواقع، سرمایه‌گذاران تمایل دارند ارزها را تا زمانی که قیمت بازار افزایش پیدا کند و سودهای نجومی را فراهم کند، نگه دارند.

چرا بازدهی سرمایه گذاری در دیفای انقدر بالا است؟

ترکیب تقاضا بالا و همچنین کاهش کارمزدهای دریافت شده توسط واسطه، پاداش‌های بالا را برای سرمایه‌گذاران دیفای به همراه دارد. به‌طورکلی بخش امور مالی غیرمتمرکز چند راه جدید برای کسب درآمد دیفای یا غیرفعال ارائه می‌دهد. همانند یک بانک که به مشتریان خود در ازای نگهداری وجوه خود در حساب‌های پس‌انداز سود پرداخت می‌کند. پروتکل‌های دیفای نیز دارایی‌های دیجیتال کاربران را به‌عنوان منابعی برای تأیید تراکنش و اجرای فرآیندها بر اساس الگوریتم اثبات سهام نگه می‌دارند و در ازای آن، به کاربران پاداش پرداخت می‌کنند.

به همین جهت بازدهی بالای دیفای به دلیل تقاضای بالای کاربران جهت اهرمی که از طریق توکن‌های بومی و کارمزدهای پروتکل دیفای در دسترس است، امکان‌پذیر می‌شود. با پذیرش اکوسیستم  دیفای و همچنین رشد آن، کاربران بسیاری از این فرصت برای کسب درآمد دیفای استفاده می‌کنند و همین موضوع موجب رشد بیشتر این صنعت می‌شود.

کسب درآمد دیفای؛ معامله دو سر برد

در حال حاضر ارزهای دیجیتال وارد دنیای واقعی ما شده‌اند و کاربردهای آنها آن‌قدر گسترده شده که نمی‌توان از آنها فقط به‌عنوان پول دیجیتالی استفاده کرد. با به‌کارگیری ارزهای دیجیتال می‌توانیم وام بگیریم و یا دارایی دیجیتالی خود را به دیگران وام بدهیم. سودی که از طریق این وام دریافت می‌کنیم می‌تواند برابر با سودی باشد که از سپرده‌گذاری دارایی‌های خود در بانک‌ها به دست می‌آوریم.

سهام گذاری، ییلد فارمینگ و استخراج نقدینگی، سه روش محبوب کسب درآمد DeFi هستند. اگر مقداری ارز دیجیتال در کیف پول خود داریم می‌توانیم با کمی تحقیق، یکی از روش‌های گفته شده را برای کسب درآمد دیفای انتخاب کنیم. البته هر تصمیمی که می‌گیریم، در وجه اول باید مراقب دارایی خود که با زحمت به دست آورده‌ایم باشیم.

آیا تابه‌حال از روش های کسب درآمد دیفای استفاده کرده‌اید؟ لطفاً تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۱ / ۵. مجموع آرا: ۷

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
23 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
حسین
حسین
20 روز قبل

سلام
سوالی داشتم
یه کیف پولی جدیداً اومده به اسم نپتون نتوورک
داخلش ترون و تتر دیفای میکنی و به ازای اون دیفای ارزخودش رو آزاد میکنه هر ۵ روز به اسم nt
که میتونی داخل همون کیف پول چنجش کنی به تتر و یا ترون
حتی برداشت هم داشتم ازش و داخل صرافی غیر متمرکز سان سوآپ لیست هم شده
میخواستم بدونم کلاه برداری هست یا نه

ر رواقی
ر رواقی
12 روز قبل
پاسخ به  حسین

سلام
با توجه به جدید بودن این پروژه اطلاعات چندانی در دست نیست. بنابراین پیشنهاد میکنیم از واریز مبلغ (مبالغ زیاد) خودداری کنید.
بسیاری از پروژه های کلاهبرداری در ابتدا با هدف جذب کاربر به اهداف خود عمل میکنند و تنها گذر زمان ماهیت آنها را اثبات میکند.

حمید
حمید
2 ماه قبل

دقیقاً همین داستان هستش، اینقدر پروو هستند که می‌کند شارژ کن دوباره. دون میپاشند. هیچ جوره هم نمیشه پول پس گرفت.رقم هم نشون نمی ده یک هفته یا یک روز، تا احساس کنه پول شما برداشته و رفته.

Amir
Amir
3 ماه قبل

به منم یه خانم تو تلگرام پیام داد وعده سود و این چیزا میگه ژاپنی هستم کیف پول سیف پال نصب کردم یه لینک داد کانکت شدم روزی ۵درصد سود میده از استخراج معدن ترون وارد صفحه هم کی میشی نوشته کلوردیفای الان دارم روزی ۵درصد برداشت میکنم اولشه خانمه هم ادای دوستی می‌کنه هر روزم پیام میده ولی در موردش تحقیق کردم بعداز چند روز ولتتون قفل میشه موجودی صفر خلاصه خانم چشم تنگه بهتون پیام داد حواستون باشه گول نخورین

محمود
محمود
1 ماه قبل
پاسخ به  Amir

دقیقا همین اتفاق برای من هم در حال رخ دادنه.
دوستان بابت این کامنت هاتون سپاسگذارم همین الان کیف پولمو خالی میکنم

سعید اینانلو
سعید اینانلو
29 روز قبل
پاسخ به  Amir

دقیقا همین خانم به منم پیام داده .

محمد
محمد
12 روز قبل
پاسخ به  Amir

به منم پیام داد

میخواستم ببینم از شما کلاهبرداری شده؟

محمد
محمد
3 روز قبل
پاسخ به  Amir

به من هم پیام داده گفته ژاپنی هستم مالزی زندگی میکنم ۳دلار برای منم شارژ کرد هنوزم داره پیام دوستانه میده پروفایل تلگرامشم پیرهن سفید تنشه با یه کاپوچینو رو میز جلوش وایساده عکس انداخته

رضا
رضا
3 ماه قبل

تجربه من هم دقیقا مانند تجربه آقا رامین هست. تا پریروز پول توی کیف بود و بعد یک پیام روی همین klever defi آمد که من در بین مشتریان خوش شانس هستم و قرار است روزانه ۱۲ درصد تا ۱۰ روز پاداش ریخته شود. الان دو روز است که هر روز صبح من پاداشها را به کیف میریزم ولی موجودی کیف همچنان صفر است. با سایت رسمی TRONscan هم ایمیل زده ام و موضوع را گفته ام…آدرس کیفی که پول مرا برداشته است را هم چک کردم…هر لحظه به آن پول واریز میشود….. چطور مطمئن شوم که تراکتش های من معتبر هست؟

رامین
رامین
4 ماه قبل

بعد از شرکت در آن سود من هر روز راس ساعت ۸ صبح به وقت ایران واریز میشد
مبلغ به ۱۳۰۰۰ دلار رسید و یکباره حسابم صفر شد
وقتی تقاضا کردم آنها گفتند شما مکرر برداشت کرده اید و انرژی شما صفر شده
و شرکت پول را نزد خود تعهد می‌کند تا ۳۰ درصد از آن پول را واریز کنید
و من جرات واریز دوباره را ندارم
لطفا بگید چه کار انجام دهم؟

ر رواقی
ر رواقی
4 ماه قبل
پاسخ به  رامین

سلام
پلتفرمهای کلاهبرداری به شیوه های مختلف سعی در جلب اطمینان کاربران می‌کنند. حتی ممکن است در ابتدا به وعده های خود عمل کرده و پس از مدتی کاربران را برای پرداخت مبالغ بیشتر اغوا کنند! ما مکررا در والکس توصیه کرده‌ایم که هرگز در سایت‌های سرمایه‌گذاری خارجی فعالیت نکنید و امروزه به دلیل رشد قارچگونه کلاهبرداری‌های کریپتو، این کار ریسک بسیار زیادی دارد.

ممد
ممد
2 ماه قبل
پاسخ به  رامین

آقا دیگه پول نریز که کلاهبرداریه منم گول خوردم

مهدی
مهدی
23 روز قبل
پاسخ به  رامین

سلام داداش چقدر اول شارژ کرده بودی؟

رامین
رامین
4 ماه قبل

سلام من در سرمایه گذاری شرکت کرده ام
که به استخر استخراج معروف است. سربرگ آن سایت نوشته شده بود Klever Defi
خلاصه اون مبلغ ۳ دلار برای من حساب را شارژ کرد و کیف پول سیف پال را درخواست کرد نصب کنم
و از من خواست تا مراحل را انجام دهم
و من نیز اعتماد کردم و سود را هر روز برداشت میکردم
او هر روز به من پیام میداد و ادعا می‌کرد دوست من است و من را کمک میکنم
من پول بیشتری را تهیه کردم مبلغ ۸۰۰۰ دلار

جلال قربانی
جلال قربانی
4 ماه قبل
پاسخ به  رامین

سلام دوست عزیز

همین جریان الان برای من در حال رخدادن هستش. دقیقا همون ۳ دلار دادن و …. آخرش چی شد ننوشتی ؟ و اینکه کلاه برداری هستش یا نه؟
ممنون

سیدهادی موسوی
سیدهادی موسوی
3 ماه قبل
پاسخ به  جلال قربانی

آره داش

حمید
حمید
2 ماه قبل
پاسخ به  جلال قربانی

کلاهبرداری گسترده هستش

شهرام میرعلیها
شهرام میرعلیها
1 ماه قبل
پاسخ به  جلال قربانی

اهان پولت مخورن یه ای دی سرش 😜

علی بابایی
علی بابایی
4 ماه قبل
پاسخ به  رامین

منم دقیقا همین کارو کردم به اعتماد اینکه پولم تو کیف پول سیف پال هست آیا مطمئن هستش لطفاً کمک کنید اگه نیست برداشت کنم

Milad
Milad
3 ماه قبل
پاسخ به  علی بابایی

این کلور دفی کلاهبرداریه؟

سیدهادی موسوی
سیدهادی موسوی
3 ماه قبل
پاسخ به  Milad

صد درصد کل پول شما رو بعد از چند روز همش خالی میکنند اصلا اعتماد نکنید مواظب باشید
من ۱۰۰ دلار سود کردم و بعد چند روز کل حساب خالی میکنند اصلا وارد نشید اگه هم شدید سریع کل پول رو یکجا خالی کنید

سیدهادی موسوی
سیدهادی موسوی
3 ماه قبل
پاسخ به  علی بابایی

همش برداشت کن داش

طاها
طاها
2 ماه قبل

دوستان چجوری میشه برداشت کرد.

دکمه بازگشت به بالا