Defiمفاهیم تحلیلی

معرفی Dextools؛ صفر تا صد ابزار دکس تولز برای تحلیل ارزهای دیجیتال

دکس تولرز (Dextools) یک اپلیکیشن غیرمتمرکز برای انجام معاملات رمز ارزی و مشاهده اطلاعات مهم در مورد صرافی‌های غیر متمرکز یا همان دکس (DEX) است. این اپلیکیشن به سرمایه‌گذاران و تریدرها کمک می‌کند تا درک بهتری از وضعیت کلی اقتصاد غیر متمرکز (DeFi) داشته باشند. توکن بومی دکس تولز با نماد DEXT شناخته می‌شود و برای خرید اشتراک‌های این پلتفرم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این مقاله قصد داریم در کنار معرفی Dextools، امکانات و بخش‌های مختلف این Dapp را بررسی کنیم و به توکنومیکس DEXT و جزئیات مربوط به این رمز ارز بپردازیم.

دکس تولز چیست؟

Dextools یک اپلیکیشن غیر متمرکز و ضروری در دنیای دیفای (DeFi) است که مجموعه‌ای از کامل‌ترین ابزارهای معاملاتی را در اختیار کاربران صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) قرار می‌دهد. این اپلیکیشن می‌تواند با برخی از مشهورترین پروژه‌های رمز ارزی، شامل یونی سواپ (UniSwap)، سوشی سواپ (SushiSwap) و پنکیک سواپ (PancakeSwap) ادغام و هماهنگ شود. این یعنی معامله مستقیم از طریق این صرافی‌ها، با استفاده از رابط کاربری دکس تولز امکان‌پذیر خواهد بود.

رابط کاربری دکس تولز مدیریت، تحلیل و انجام معاملات را آسان می‌کند. از میان امکانات کاربردی ارائه شده در این پلتفرم، می‌توان به تجزیه و تحلیل پیشرفته جفت‌های معاملاتی، هشدار تغییر قیمت و معاملات بزرگ، مرورگر استخر نقدینگی، مرورگر جفت‌های معاملاتی، چارت قیمت ارزهای دیجیتال و معرفی توکن‌های ترند شده اشاره کرد. علاوه بر این، دکس تولز به کاربران اجازه می‌دهد از طریق این اپلیکیشن برای معامله انواع توکن‌های ERC20 و BEP20 اقدام کنند.

از میان سایر ویژگی‌های Dextools می‌توان به امکان دنبال کردن عملیات کیف پول‌های خاص (نهنگ‌ها، تریدرهای معروف و…) برای کپی تریدینگ اشاره کرد. در ضمن ربات‌های دکس تولز که تا حد زیادی قابل شخصی‌سازی بوده و در پیام‌رسان تلگرام قابل اجرا هستند، می‌توانند اطلاعات لحظه‌ای در مورد تغییرات قیمت و جفت‌های معاملاتی را در اختیار کاربران قرار دهند.

در حال حاضر دکس تولز از طریق آدرس رسمی dextools.io قابل دسترس است و برای استفاده از خدمات آن تنها به یک کیف پول ارز دیجیتال نیاز خواهید داشت. در حال حاضر کیف پول‌هایی که در دکس تولز پشتیبانی می‌شوند عبارتند از:

  • متامسک (MetaMask)
  • کوین بیس (Coinbase Wallet)
  • اوکی ایکس (OKX Wallet)
  • کیف پول وب ۳ بایننس (Binance Web3 Wallet)
  • کیف پول‌های سازگار با پروتکل والت کانکت (WalletConnect)

علاوه بر موارد بالا (که بیش از ۳۷۰ ولت مختلف را شامل می‌شود) اپلیکیشن موبایل Dextools را می‌توان برای سیستم عامل‌های اندروید و آی او اس دریافت کرد.

تاریخچه شرکت دکس تولز

دکس تولز

دو بنیانگذار دکس خاویر پالومینو (Javier Palomino) و فدریک فرناندز (Frederic Fernandez) هستند که در سال ۲۰۱۷، از طریق یک گروه مخصوص تریدرها با یکدیگر آشنا شدند. سه سال بعد، یعنی ژوئن ۲۰۲۰، نسخه بتای Dextools در دسترس عموم قرار گرفت. تقریبا یک ماه بعد، پابلو اوجانگورن (Pablo Ojanguren) به عنوان مدیر ارشد فناوری اطلاعات (CMO) به این پروژه پیوست تا زیرساخت‌های لازم برای ارائه خدمات حرفه‌ای را ایجاد کند. از آن زمان تاکنون، دکس تولز مورد توجه کاربران دنیای دیفای قرار گرفته و برای عده‌ای یک مرکز اصلی برای انجام معاملات دیفای است.

آیا استفاده از Dextools رایگان است؟

تقریبا تمامی خدمات ارائه شده در دکس تولز به صورت رایگان در دسترس است. با این وجود، برای استفاده از برخی خدمات باید مقداری از توکن بومی آن که با نماد DEXT شناخته می‌شود را در کیف پول خود داشته باشید،‌ یا مبلغی را به صورت ماهانه در قالب همین توکن پرداخت کنید.

اشتراک‌های دکس تولز به سه نوع رایگان (Free)، استاندارد (Standard) و پریمیوم (Premium) تقسیم می‌شوند. برای فعال کردن اشتراک استاندارد، کاربر باید هزار واحد DEXT در کیف پول خود داشته باشد، یا هزینه ماهانه ۲۷۷ واحد DEXT را بپردازد. این اشتراک یک سری امکانات اضافی مانند جزئیات بیشتر تراکنش‌ها، عملیات‌های کیف پول‌، دریافت هشدار تغییر قیمت، مشاهده تعداد بیشتری از جفت‌های معاملاتی داغ (۱۲ در مقایسه با ۱۰ عدد در اشتراک رایگان) و دسترسی به کانال DEXT Force در دیسکورد را شامل می‌شود.

از طرفی، دریافت اشتراک پریمیوم صرفاً با نگهداری ۱۰۰ هزار واحد DEXT امکانپذیر است. کاربرانی که اشتراک پرمیوم دارند، علاوه بر تمامی امکانات اشتراک‌های رایگان و استاندارد، از مزایایی مانند دریافت پاداش در قالب DEXT، مشاهده ۱۵ جفت معاملاتی داغ، دریافت سریع‌تر اطلاعات و دسترسی ویژه به بخش‌هایی مثل گروه سرمایه گذاری DEXTForce Ventures بهره‌مند خواهند شد.

دکس تولز چه امکاناتی دارد؟

Dextools طیف گسترده‌ای از امکانات را در اختیار تریدرها قرار می‌دهد و در واقع یک پلتفرم جامع برای کسب اطلاعات در مورد فعالیت صرافی‌های غیر متمرکز و توکن‌های معامله شده در آنها محسوب می‌شود. در این بخش مهم‌ترین امکانات دکس تولز را بررسی خواهیم کرد.

DEXTboard

صفحه اصلی Dextools

دکستبورد (DEXTboard) صفحه اصلی دکس تولز است و خلاصه‌ای از مهم‌ترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد. همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، در این صفحه جزئیات مربوط به بیشترین سود و ضرر روزانه ارزها، داغ‌ترین رمز ارزها و همچنین اطلاعات آماری مانند تعداد کل صرافی‌های غیر متمرکز، شبکه‌ها، توکن‌ها و استخرها قابل بررسی است.

Live New Pairs

لایو نیو پرز در دکس تولز

بخش لایو نیو پرز (Live New Pairs) به کاربران اجازه می‌دهد توکن‌های جدیدی که ممکن است پتانسیل رشد بالایی داشته باشند را پیدا کنند، یا به سرعت از جزئیات استخر نقدینگی یک جفت معاملاتی خاص مطلع شوند. علاوه بر این، ستون هر جفت یا استخر نیز حاوی لینک‌های مفیدی مانند اتراسکن (Etherscan) یا صفحه معامله در یونی سواپ است. اطلاعاتی که در این بخش می‌توان به دست آورد، در موارد زیر خلاصه می‌شود:

  • Pair info: جفت معاملاتی
  • Listed Since: مدت زمانی که از اضافه شدن جفت به این لیست گذشته است.
  • Token Price USD: قیمت توکن جدید.
  • Initial Liquidity: زمانی ارائه اولین نقدینگی برای یک جفت معاملاتی
  • Total Liquidity: نقدینگی موجود برای جفت معاملاتی
  • Pool Amount: حجم استخر نقدینگی
  • Pool Variation: درصد تغییر حجم استخر نقدینگی
  • Pool Remaining: مقدار واقعی نقدینگی موجود در استخر
  • Contract: جزئیاتی که دکس تولز با بررسی اتوماتیک قرارداد توکن جدید به دست می‌آورد. برای مثال، رنگی بودن علامت قفل به این معناست که سازنده توکن می‌تواند جلوی تراکنش‌های فروش کاربران را بگیرد.

لازم به ذکر است که تصویر بالا جفت‌های شبکه بی ان بی چین (BNB Chain) را نشان داده و در صورتی که شبکه دیگری مانند اتریوم یا سولانا را انتخاب کنید، جفت‌های خاص آنها برای شما نمایش داده خواهد شد.

Pair Explorer

مرورگر جفت معاملاتی دکس تولز

پیر اکسپلورر (Pair Explorer) یا مرورگر جفت معاملاتی به کاربران اجازه می‌دهد تاریخچه معاملات جفت دلخواه خود را با حداکثر جزئیات ممکن مشاهده کنند. در این بخش می‌توان از طریق انتخاب گزینه DEXTswap کیف پول خود را به Dextools متصل و سپس برای خرید اقدام کرد. علاوه بر این، همان طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، مرورگر جفت معاملاتی اطلاعات مربوط به ارزش بازار توکن، حجم استخر نقدینگی، موجودی در حال گردش توکن، تعداد آدرس‌های هولدر توکن، ارزش کلی بازار (شامل توکن‌هایی که هنوز وارد چرخه بازار نشده‌اند) و حجم تراکنش‌های ۲۴ ساعت گذشته را نشان می‌دهد.

سابقه معاملات در دکس تولز

کمی پایین‌تر می‌توانید سابقه معاملات انجام شده با جفت مورد نظر را بررسی کنید. اطلاعات این بخش به شما اجازه می‌دهد از تراکنش‌های خرید یا فروش بزرگ یا حتی آدرس‌هایی که بیشترین مقدار تراکنش را انجام می‌دهند، مطلع شوید. علاوه بر این، تراکنش‌هایی که توسط ربات یا قرارداد هوشمند انجام شده‌اند نیز توسط توسط علامت خاصی که مقابل آنها قرار می‌گیرد، قابل شناسایی هستند.

Big Swaps Explorer

مرورگر سواپ‌های بزرگ Dextools

بخش بیگ سواپ اکسپلورر (Big Swaps Explorer) یا مرورگر سواپ‌های بزرگ به شما اجازه می‌دهد تراکنش‌های مهم یا خیلی بزرگ را زیر نظر داشته باشید. این بخش از Dextools حاوی اطلاعات مفیدی مانند زمان دقیق انجام تراکنش بزرگ و کیف پول اجرا کننده آن است و می‌تواند ابزاری مهم برای پیش‌بینی روند تغییر قیمت ارزهای دیجیتال باشد.

MultiSwap

مولتی سواپ در Dextools

در بخش مولتی سواپ کاربر می‌تواند صفحه معامله جفت‌های مختلف در صرافی‌های غیر متمرکز پشتیبانی شده در دکس تولز (شامل یونی سواپ، سوشی سواپ و…) را به صورت همزمان مشاهده کرده و مورد استفاده قرار دهد. این بخش Dextools صرفاً راهی برای اتصال به دکس‌ها بوده و خودش امکانات خاصی ندارد. مولتی سواپ در دکس تولز بیشتر برای تریدرهای حرفه‌ای مفید خواهد بود و می‌تواند معامله همزمان دارایی‌ آنها در دکس‌های مختلف را تسهیل کند.

توکن دکس تولز (DEXT) چیست؟

DEXT توکن بومی پلتفرم Dextools است که در بستر بلاکچین‌های اتریوم (در قالب ERC20) و بی ان بی چین (در قالب BEP20) عرضه شده و عموما برای خرید اشتراک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کاربرانی که مقدار خاصی از DEXT را در کیف پول خود نگهداری کنند، قادر به استفاده از خدمات ویژه پلتفرم دکس تولز خواهند بود و به پروژه‌های مانند DEXT Force Ventures دسترسی خواهند داشت. دکس فورس ونچرز یک گروه سرمایه‌گذاری نسبتاً کوچک است که روی شناسایی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های دیفای تمرکز دارد. علاوه بر این، به هولدرهای DEXT  (در صورت داشتن شرایط خاص) سهمی از درآمد حاصل از خرید اشتراک توسط کاربران عادی هم تعلق می‌گیرد.

توکن بومی Dextools ساختاری ضد تورمی دارد؛ یعنی موجودی آن با گذشت زمان کاهش می‌یابد. این کاهش موجودی به صورت ماهانه و طی مراسم توکن سوزی (Burn Event) انجام می‌شود. توکن DEXT سقف موجودی ۲۰۰ هزار واحدی دارد و در اواسط دی ۱۴۰۲، موجودی در حال گردش آن نیز فراتر از ۸۵ میلیون واحد (تقریبا معادل ۷۴ میلیون دلار) است.

در ابتدای فعالیت دکس تولز، ۱۰۰ میلیون توکن برای تامین هزینه توسعه کنار گذاشته شد که بعد از مدتی ۵۰ درصد آن سوزانده شد تا عملا سقف موجودی معادل ۱۵۰ میلیون واحد باشد. علاوه بر این، هر ماه ۱۰ درصد از کارمزد پلتفرم Dextools که در قالب DEXT دریافت می‌گردد نیز سوزانده می‌شود.

آن دسته از کاربران که ۱۰۰ هزار واحد DEXT در کیف پول خود داشته باشند، قادر به دریافت اشتراک پرمیوم دکس تولز هستند و این یعنی شرایط لازم برای دریافت پاداش از طریق برنامه DEXTShare را دارند. بر اساس این برنامه، بخشی از درآمد حاصل از اشتراک‌های خریداری شده توسط سایر کاربران به مالکان اشتراک پریمیوم تعلق خواهد گرفت. جالب است بدانید که تاکنون بیش از ۵ میلیون دلار از طریق برنامه DEXTShare میان کاربران پریمیوم توزیع شده است.

در حال حاضر صرافی‌های مشهوری مانند یونی سواپ، پنکیک سواپ و کوین بیس امکان معامله این ارز دیجیتال را برای کاربران خود فراهم کرده اند. با این حال اگر قصد سرمایه‌گذاری روی DEXT را دارید، توصیه می‌کنیم از انجام تحلیل فاندامنتال گسترده‌تر غافل نشوید.

اهمیت اپلیکیشن غیر متمرکز Dextools در دنیای دیفای

در دورانی که محبوبیت ارز دیجیتال رو به افزایش است و انتشار اخبار ارز دیجیتال مثبتی مانند آغاز به کار ETFهای اسپات بیت کوین موجب رونق بازار معاملات آن شده، به نظر می‌رسد که محبوبیت اقتصاد غیر متمرکز یا همان دیفای هم در حال افزایش باشد. در همین راستا، پلتفرمی مانند Dextools که اطلاعات جامعی در مورد صرافی‌های غیر متمرکز و جفت‌های معاملاتی جدید در اختیار کاربران قرار می‌دهد نیز برای تعداد زیادی از کاربران ارزشمند خواهند بود.

دکس تولز به گونه‌ای طراحی شده که بستری یکپارچه برای تعامل با دنیای دیفای باشد. برای مثال کاربران این پلتفرم صرفا با اتصال کیف پول خود قادر خواهند بود از دکس‌های مشهوری مانند یونی سواپ و پنکیک سواپ خرید کرده و همچنین معاملات کیف پول یک نهنگ خاص را زیر نظر داشته باشند. بنابراین می‌توان گفت که دکس تولز پتانسیل تبدیل شدن به یکی از ستون‌های اصلی اقتصاد غیر متمرکز را دارد. علاوه بر این، ساختار ضد تورمی توکن DEXT و پاداش‌هایی که برای هولدرهای آن در نظر گرفته شده نیز برای بسیاری از کاربران جذاب است.

نظر شما در مورد Dextools چیست؟ آیا برای استفاده از تمام خدمات و امکانات دکس تولز حاضر به خرید اشتراک پریمیوم آن هستید؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۳

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
یعقوب گوزلی
یعقوب گوزلی
1 ماه قبل

ایمیل سایت دکس چیست

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  یعقوب گوزلی

سلام
برای ارتباط با تیم این پروژه از شبکه های اجتماعی معرفی شده در صفحه زیر کمک بگیرید.
https://info.dextools.io/#about-us

دکمه بازگشت به بالا