Defi

وام کریپتو چیست؟ انواع وام ارز دیجیتال و بررسی مزایای آنها

همه‌ی ما با سیستم تسهیلات بانکی و فراز و نشیب‌های آن آشنا هستیم و می‌دانیم که گرفتن وام از بانک‌ها چه دردسرهایی در پیش دارد. اما در دنیای امروز که در آن فناوری بلاکچین و ارزهای دیجیتال در دسترس هستند؛ پشت سد سیستم‌های متمرکزی همچون بانک‌ها ماندن کمی عجیب است. زیرا می‌توان به دور از فرایندهای وقت‌گیر اداری و در کم‌ترین زمان، با استفاده از سیستم وام کریپتو (Crypto Lending) به‌راحتی وام گرفت.

گرفتن وام در دنیای کریپتوکارنسی به مراتب آسان‌تر و سریع‌تر از دریافت تسهیلات بانکی است و این روزها طرفداران بسیاری در گوشه و کنار جهان دارد. در این مقاله به این سوال پاسخ خواهیم داد که وام ارز دیجیتال چیست و چه مزایایی دارد؟ اگر شما هم به دنبال یک وام فوری هستید یا می‌خواهید ارزهای دیجیتال خود را وام دهید حتما این مطلب را مطالعه کنید.

وام ارز دیجیتال چیست؟

وام ارز دیجیتال

وام دهی ارز دیجیتال یا کریپتو لندینگ فرآیندی است که کاربران در پلتفرم‌های وام دهی، بدون نیاز به اعتماد به طرف مقابل، ارز دیجیتال خود را وام می‌دهند. مبلغ وام به حساب وام گیرنده واریز می‌شود و سپس یک برنامه بازپرداخت برای پس دادن اصل وام و همچنین بهره آن تعیین می‌شود. این بهره‌ها جمع‌آوری شده و به وام‌دهندگان به صورت منظم پرداخت می‌شود. در واقع می‌توان گفت وام کریپتو یکی از روش‌های نوین کسب درآمد از ارز دیجیتال است.

سیستم وام کریپتو چطور کار می کند؟

تصور کنید مقداری رمزارز به‌‌قصد سرمایه‌گذاری خریده‌اید و قصد فروش آن را ندارید. اما پس از این سرمایه‌گذاری نیاز مالی پیدا می‌کنید. در این شرایط مسلماً باید رمزارزهای خود را تبدیل به ارز فیات کنید و از سرمایه‌گذاری دست بکشید. اما راه دوم استفاده از سیستم وام دهی کریپتو است.

برای دریافت وام ارز دیجیتال، شما دارایی رمزارز خود (بیت کوین، اتریوم، تتر و سایر رمزارزها) را وثیقه می‌گذارید و از دارایی کاربران دیگر وام دریافت می‌کنید . این فرایند به‌صورت همتا به همتا (P2P)، در بستر پلتفرم‌های آنلاین وام دهی کریپتو انجام می‌شود و از واسطه‌ها خبری نیست. وام گیرنده هنگام تسویه، علاوه بر مبلغ وام باید میزان سود تعیین شده هنگام ثبت قرارداد را نیز به حساب وام دهنده واریز کند.

وام دهندگان این سیستم عموماً افرادی هستند که مقداری رمزارز را به‌منظور سرمایه‌گذاری خریداری کرده‌اند و از طریق وام دادن دارایی ارز دیجیتال خود و دریافت سود آن، از سرمایه‌شان کسب درآمد می‌کنند.

مبلغی که شما به‌عنوان وثیقه واریز می‌کنید و عموماً چند برابر میزان مبلغ وامی است که دریافت کرده‌اید؛ به حساب وام دهنده منتقل می‌شود. در‌صورتی که از پرداخت سود و اصل رمزارزها خودداری کنید، وثیقه در حساب او باقی خواهد ماند و شما دیگر به دارایی رمزارز خود دسترسی نخواهید داشت. (وام دهنده نیز قادر به فروش این دارایی نخواهد بود و فقط مبلغ در حساب او بلوکه خواهد شد تا زمان تسویه کامل وام).

تفاوت های سیستم وام کریپتو با وام های بانکی

هر چند وام ارز دیجیتال شبیه وام قرض‌الحسنه بانکی است، اما تفاوت‌های زیادی با یکدیگر دارند که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  • هنگامی که شما قصد دارید از بانک وام بگیرید، اولین قدم ارائه مدارک شناسایی دقیق و احراز هویت در بانک است. این در حالی‌ست که برای گرفتن وام از پلتفرم‌های غیرمتمرکز وام دهی ارز دیجیتال نیاز به احراز هویت و ارائه مدارک شناسایی نیست.
  • بانک‌‌ها از شما ضمانت‌هایی مانند سند منزل و یا فیش حقوقی معتبر درخواست می‌کنند و در صورت عدم وجود چنین وثیقه‌هایی، وام به شما تعلق نمی‌گیرد. اما در وام دهی کریپتو شما به‌راحتی می‌توانید از دارایی رمزارز خود به‌عنوان وثیقه استفاده کنید.
  • بانک‌‌‌ها به افراد زیر ۱۸ سال و کسانی که دارای یک شغل ثابت با میزان درآمد مشخص نیستند، تسهیلات ارائه نمی‌دهد. اما برای گرفتن وام کریپتو این محدودیت‌ها وجود ندارد و همه کسانی که دارایی رمزارز دارند، می‌توانند از وام‌های این شبکه استفاده کنند.
  • هنگامی که شما از بانک‌ها وام می‌گیرید، باید مدتی منتظر واریز شدن پول به حساب خود باشید. اما در سیستم وام دهی کریپتو مبلغ وام در لحظه تایید شدن قرارداد، به حساب کیف پول شما واریز می‌شود.

انواع وام های ارز دیجیتال

پلتفرم های مطرح وام دهی کریپتو

وام‌‌های ارز دیجیتال مانند وام‌های عادی بانک‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام دارای مزایا و معایب مخصوص به خود است. کسب و کار‌های مختلف و کاربران عادی می‌توانند با توجه به نیازهای خود یکی از آن‌ها را برای دریافت مبلغ مورد نظر انتخاب کنند. در ادامه به بررسی انواع وام کریپتو می‌پردازیم.

وام وثیقه‌ای (Collateralized Loan)

در روش وام وثیقه‌ای، وام‌گیرندگان برای برخورداری از تسهیلات نیاز به ارائه یک وثیقه دارند. افرادی که قصد گرفتن وام دارند باید قبل از دریافت وام، میزان مشخصی از ارزهای دیجیتال خود را به پلتفرم مشخص شده واریز کنند. البته اغلب پلتفرم‌ها در ازای مبلغ بیشتری نسبت به وثیقه مورد نیاز برای دریافت وام، به کاربران خود وام می‌دهند که به این موضوع بیش‌وثیقه‌گذاری یا Over Collatralization گفته می‌شود. در واقع وام گیرنده تنها تا درصد معینی از مبلغ سپرده را می‌تواند به‌عنوان وام دریافت کند. این نوع از وام ارز دیجیتال برای افرادی مناسب است که که عجله چندانی برای دریافت آن ندارند و زمان کافی در اختیار دارند.

وام بدون وثیقه (Uncollateralized Loan)

در وام بدون وثیقه، وام‌گیرنده باید احراز هویت شود تا وام مورد نیاز خود را دریافت کند. ازآنجایی‌که وثیقه‌ای برای این وام‌ها در نظر گرفته نمی‌شود، سرمایه‌های وام‌دهندگان در معرض خطر قرار دارد و به همین دلیل چندان محبوب و رایج نیستند.

وام‌ فلش (Flash Loan)

وام فلش یکی از انوع وام‌های بدون وثیقه است که با نام وام‌ آنی ارز دیجیتال هم شناخته می‌شوند. پروتکل دیفای ماربِل (Marble) بود که برای اولین بار ایده وام فلش را در سال ۲۰۱۸، مطرح کرد. همان طور که از نام این وام کریپتو مشخص است، در زمان کوتاهی انجام می‌شود. دریافت و بازپرداخت Flash Loan در یک بلاک روی بلاکچین صورت می‌گیرد.

مهم‌ترین کاربرد وام فوری در بهره‌برداری از فرصت‌های آربیتراژ است. برای مثال خرید اتریوم با قیمت کمتر در یک بازار و فروش فوری آن با قیمت گران‌تر در بازار دیگر. البته نباید فراموش کرد که این وام‌ها به دلیل اینکه باید به سرعت بازپرداخت شوند، ریسک بالایی دارند.

وام اعتباری (Crypto Line of Credit)

وام اعتباری در دسته وام‌های نیازمند وثیقه‌گذاری قرار می‌گیرد. در این نوع وام، کاربران می‌توانند درصد مشخصی از وثیقه سپرده شده را وام بگیرند. از آنجایی که شرایط بازپرداخت مشخصی برای این وام تعریف نمی‌شود و بهره فقط به میزان وام دریافت شده تعلق می‌گیرد و مابقی وثیقه برای برداشت آزاد است؛ کاربران می‌توانند از وثیقه خود برداشت کنند.

مزایای استفاده از سیستم وام کریپتو چیست؟

کریپتو لندینگ یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذارانی است که به دنبال کسب درآمد از ارز دیجیتال هستند، از طرف دیگر افرادی هم که نیاز به دریافت وام دارند، می‌توانند بدون درگیر شدن با پروسه‌های طولانی بانک، مبلغ مورد نیاز خود را تامین کنند. سایر مزایای استفاده از سیستم وام دهی ارز دیجیتال عبارت است از:

  • وام ارز دیجیتال کاربردی‌تر است. به این معنا که نیاز نیست هنگام دریافت علت درخواست وام را شرح دهید و فقط در همان زمینه قید شده از این مبلغ استفاده کنید.
  • مبلغ وام کریپتو بنابر وثیقه مشخص شده تعیین می‌شود و به سوابق تراکنش‌ها و پرداخت‌های وام گیرنده ارتباطی ندارد.
  • به سرمایه‌گذاری طولانی مدت برای کسب امتیاز دریافت وام کریپتو نیاز نیست.
  • بنابر خاصیت جهان شمول بودن بلاکچین‌ها، وام دهی کریپتو نیز مرز و جغرافیا نمی‌شناسد و از هر گوشه‌ی جهان می‌توان با نقاط دیگر برای دریافت یا اعطای وام ارتباط گرفت.
  • تغییر روند مالیاتی از دیگر مزایای وام‌های کریپتویی است. میزان مبلغ دریافتی و بازپرداخت‌‌های وام گیرنده در هیچ مرکز مالی متمرکزی ثبت نمی‌شود و این امر او را از پاسخ‌گویی به اداره مالیات در رابطه با وامی که گرفته است، معاف می‌کند.
  • تعیین مبلغ وام توسط وام گیرنده و نبود محدودیت در مبلغ درخواستی از دیگر ویژگی‌های وام کریپتو است.

ریسک وام های ارز دیجیتال

ریسک وام های ارز دیجیتال

سیستم وام دهی کریپتو مانند تمامی سیستم‌های دیجیتالی دیگر، معایبی دارد و ممکن است مشکلاتی برای کسانی که از آن استفاده می‌کنند به‌وجود بیاورد که در ادامه به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

عدم نقدینگی

اولین گام برای دریافت وام کریپتو، این است که دارایی خود را برای مدت مشخصی در یک پلتفرم لندینگ، سپرده‌گذاری کنید. در صورتی که کاربر نیاز به برداشت وجوه خود داشته باشد در اغلب موارد باید مدت زمان زیادی منتظر بماند. زیرا اغلب پلتفرم‌ها با مشکل عدم نقدینگی مواجه هستند.

احتمال حملات سایبری

اولین نکته که شاید برای وام گیرنده یا وام دهنده در این سیستم ایجاد مشکل کند، خطا در کدهای نوشتاری قرارداد هوشمند است. وام دهی کریپتو از طریق قراردادهای هوشمند انجام می‌شود و در صورتی که کوچک‌ترین خطا در کدنویسی آن وجود داشته باشد، می‌توانند در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر باشند.

احتمال لیکوئید شدن

یکی دیگر از این مشکلات، وثیقه سنگینی است که سیستم برای وام گیرنده تعیین می‌کند. سیستم برای دریافت وثیقه طوری برنامه‌ریزی می‌کند که اگر ارزش رمزارزی که قرار است به‌عنوان وثیقه استفاده شود افت شدیدی داشت، همچنان ارزشی بیشتر یا برابر با وام دریافت شده داشته باشد. اما اگر میزان افت ارزش رمزارز وثیقه به حدی برسد که از مبلغ وام کم‌تر شود؛ سیستم به‌طور خودکار وثیقه را حراج می‌کند تا ضرر خود را جبران کند. به این اتفاق لیکوئید شدن یا نقد شدن دارایی رمزارز گفته می‌شود.

وام گیرنده در این شرایط باید سریعاً قبل از لیکوئید شدن دارایی خود، میزان وثیقه‌ی وام را افزایش دهد. راه دیگر نیز در چنین شرایطی تسویه سریع وام دریافت شده است.

نرخ بهره‌ی بالا

نرخ بهره‌ی اغلب پلتفرم‌های لندینگ بالا است. هر چند این موضوع به نفع وام دهندگان است اما برای وام گیرندگان می‌تواند یک مشکل بسیار جدی باشد. زیرا در برخی از پلتفرم‌ها وام‌گیرندگان باید تا ۲۰ درصد بهره‌ی سالانه را پرداخت کنند که منطقی نیست. حتی در برخی موارد گرفتن وام از بانک‌ها به روش سنتی می‌تواند یک گزینه بهتر باشد.

قانون ناپذیری

از آن جایی که پلتفرم‌های وام‌دهی کریپتو تواسط مراجع قانونی تنظیم نشده است و هیچگونه نظارتی روی آن نیست، بر اساس قوانین رایج نظام‌های بانکی اداره نمی‌شوند. برای مثال شرکت بیمه سپرده فدرال (FDIC) سپرده‌های بانکی ایالات متحده را تا سقف ۲۵۰ هزار دلار بیمه می‌کند این در حالی است که پلتفرم‌های وام‌دهی رمزارز هیچ ضمانتی ارائه نمی‌دهند و در صورت ورشکستگی پلتفرم، ممکن است تمامی سرمایه‌ کاربران از دست برود که می‌تواند مهم‎‌ترین ریسک کریپتو لندینگ باشد.

مراحل دریافت وام ارز دیجیتال

مراحل دریافت وام در پلتفرم‌های مختلف می‌تواند تفاوت‌هایی با یکدیگر داشته باشد اما در حالت کلی می‌توانید از جدول زیر برای آشنایی با این مراحل کمک بگیرید.

وام گیرندهوام دهنده
ثبت نام در پلتفرمثبت نام در پلتفرم
مشخص کردن مبلغ درخواستی واممشخص کردن مبلغ برای اعطای وام
تعیین میزان وثیقه به طور خودکار توسط سیستمتعیین میزان سود مورد نظر
واریز مبلغ وثیقه به حساب سیستمواریز مبلغ وثیقه به حساب وام دهنده
ثبت نهایی درخواست وامواریز مبلغ وام به کیف پول وام دهنده
تایید وجه واریزی توسط سیستمواریز سود وام به کیف پول وام دهنده
واریز مبلغ وام به کیف پول وام گیرندهتایید دریافت مبلغ اصل و سود دارایی

مراحل و شرایط دریافت و اعطای وام در تمام پلتفرم‌ها به صورت کامل قید شده است. ضروری است که آن را به دقت مطالعه کنید. در صورتی که احساس کردید که ابهاماتی در این مورد وجود دارد، بهتر است که به سراغ یک پلتفرم کریپتو لندینگ دیگر بروید یا از افراد متخصص در این حوزه سوال کنید.

پلتفرم های مطرح وام کریپتو

پلتفرم های مطرح وام دهی کریپتو

تعداد پلتفرم‌های اعطای وام ارز دیجیتال نسبتا زیاد است و به همین دلیل انتخاب بهترین گزینه ممکن است برای کاربران دشوار باشد. با توجه به همین موضوع در ادامه به معرفی تعدادی از پلتفرم‌های مطرح می‌پردازیم و ویژگی‌های آن‌ها را با هم بررسی می‌کنیم.

پلتفرم وام دهی Binance

بایننس در حوزه ارزهای دیجیتال نامی بسیار آشناست که حتی کاربران مبتدی هم آن را می‌شناسند. یکی از قابلیت‌های بایننس، خدمات وام دهی است که در تاریخ ۲۸ آگوست به صورت رسمی راه‌اندازی شد. کاربران بایننس می‌توانند از طریق وام دادن دارایی‌های خود در یک دوره زمانی خاص و به دست آوردن بهره، وجوهی که در حساب‌های این صرافی دارند را افزایش دهند و از آن برای استیکینگ یا تریدهای اسپات، مارجین و فیوچرز استفاده کنند. این پلتفرم یک گزینه مناسب برای کاربرانی است که تمایل دارند در پروژه‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که نرخ‌های بهره بالاتر را در ازای ریسک بالاتر ارائه می‌دهند.

سایر مزایای پلتفرم وام دهی بایننس عبارت است از:

  • تعداد رمزارزهایی که بایننس هم برای وثیقه‌گذاری و هم برای وام‌گیری ارائه می‌دهد، بسیار زیاد است.
  • وام‌های فوری بایننس بدون تایید است و کاربران برای وام دادن یا وام گرفتن فقط کافی است که یک حساب کاربری داشته باشند.
  • نرخ های بهره با توجه به ارز یک رمرارز متغیر است.
  • در تمامی پلتفرم ها مانند ویندوز، مک، iOS و اندروید قابل دسترسی است.
  • رابط کاربری آسان دارد.
  • امنیت بالایی دارد.

پلتفرم وام دهی Celsius Network

سلسیوس یک پلتفرم وام دهی همتا به همتا است. که نرخ بهره بسیار خوبی را به کاربران خود ارائه می‌دهد. حداکثر سود در این پلتفرم ۱۷ درصد است و به صورت هفتگی پرداخت می‌شود البته در صورتی که شما از توکن‌های انحصاری این درگاه به نام CEL استفاده کنید نرخ بازدهی تا ۲۵ درصد هم افزایش پیدا خواهد کرد. از مهم‌ترین ویژگی‌های سلسیوس که باعث شده بین کاربران بسیار محبوب باشد این است که به وام دهندگان اجازه می‌دهد هر زمان که بخواهند سود خود را برداشت کنند و همچنین هیچ کارمزدی ندارد.

سایر مزایای پلتفرم وام دهی سلسیوس عبارت است از:

  • به محض واریز شدن سود در کیف پول‌، کاربران اجازه دریافت آن را دارند.
  • نسخه‌ تحت وب و موبایل دارد.
  • کاربران از ماشین حساب محاسبه سود سلسیوس می‌توانند میزان درآمد خود را محاسبه کنند.
  • از استانداردهای بالای بین المللی برای امنیت اطلاعات و حفظ دارایی کاربران استفاده می‌کند.

پلتفرم وام دهی Nexo

نکسو یکی از پیشروترین پلتفرم‌های اعطای وام کریپتو است که در سال ۲۰۱۸ شروع به کار کرده است. این پلتفرم یک سیستم وام دهی غیر متمرکز و همتا به همتا است که بستری امن برای کسب درآمد از ارز دیجیتال برای کاربران خود فراهم کرده است. دریافت وام از نکسو بسیار آسان است و کافی است کاربران از دارایی‌های دیجیتال خود به عنوان ضمانت بازپرداخت استفاده کنند.

سایر مزایای پلتفرم وام دهی نکسو عبارت است از:

  • از ایمن‌ترین پلتفرم‌ها برای سرمایه گذاری ارزهای دیجیتال است.
  • بدون محدودیت سپرده است.
  • تعداد زیادی از ارزهای دیجیتال را می‌پذیرد.
  • رابط کاربری ساده اما جذاب دارد.
  • برنامه های بازپرداخت انعطاف پذیر دارد.
  • نرخ بهره ارائه شده قابل توجه است.

پلتفرم وام دهی Aave

آوه یک پروتکل دیفای است که کاربران از طریق قفل کردن دارایی خود، می‌توانند وام ارز دیجیتال دریافت کنند. این پلتفرم به دلیل ارائه استخرهای وام‌دهی و مزایای زیادی که دارد یکی از بهترین گزینه‌ها برای وام‌ دهی غیرمتمرکز کریپتو شناخته می‌شود. دریافت وام در آوه بسیار ساده است و حتی کاربران مبتدی هم به راحتی می‌توانند مراحل لازم را طی کنند. ارائه وام‌ آنی ارز دیجیتال مشهورترین ویژگی Aave است که به کاربران اجازه می دهد مقدار زیادی ارز دیجیتال بدون هیچ وثیقه‌ای وام بگیرند.

سایر مزایای پلتفرم وام دهی آوه عبارت است از:

  • از طیف گسترده‌ای رمزارز به‌منظور سپرده‌گذاری کاربران پشتیبانی می‌کند.
  • بسته به انتخاب شخص وام گیرنده، نرخ کارمزد ثابت و متغیر دارد.
  • این پلتفرم منبع باز است که که به بهبود امنیت جامعه کمک می‌کند.
  • هیچ محدودیتی برای سپرده گذاری یا دوره قفل ندارد.
  • کاملاً کاربر محور است.

پلتفرم وام‌دهی Compound

کامپوند یک پروتکل DeFi است که روی شبکه اتریوم ساخته شده است و به صورت همتابه‌همتا «P۲P» عمل می‌کند. دارایی‌های سپرده گذاری شده توسط وام دهندگان در استخرهای نقدینگی ذخیره می‌شوند و معادل آن، به وام دهندگان توکن cToken داده می‌شود. وام گیرنده‌ها در کامپوند باید بیشتر از مبلغی که به عنوان وام قرار است دریافت کنند، وثیقه قرار دهند در غیر این صورت به صورت خودکار قرارداد لغو می‌شود. همچنین کاربران برای دریافت وام کریپتو از این پلتفرم به یک مرورگر Web3.0 یا افزونه گوگل کروم متا‌مسک (MetaMask) روی سیستم خود نیاز دارند.

سایر مزایای پلتفرم وام دهی Compound عبارت است از:

  • از ارزهای دیجیتال مختلفی پشتیبانی می‌کند.
  • رابط کاربر پسند دارد.
  • نرخ‌های بهره قابل قبولی را ارائه می‌دهد.
  • کاربران هر ۲۴ ساعت یکبار می‌توانند دارایی‌ها را از حساب خود در کامپاند واریز یا برداشت کنند.

نکات مهم برای دریافت وام ارز دیجیتال

نکات مهم برای دریافت وام کریپتو

دریافت وام کریپتو هر چند به نظر آسان می‌رسد اما نیازمند در نظر گرفتن برخی نکات است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

احراز هویت

برای دریافت وام از سیستم‌های متمرکز باید مراحل احراز هویت را تکمیل کنید. در اغلب موارد، مرحله KYC آسان است و شامل مواردی از قبیل ارائه اطلاعات نام، آدرس و همچنین آپلود تصاویر کارت ملی و شناسنامه است. در صورتی که در هر کدام از مراحل دچار مشکل شدید می‌توانید از تیم پشتیبان کمک بخواهید.

امنیت پلتفرم

امروزه کریپتو یکی از  یکی از اصلی‌ترین کانون‌های حمله سایبری است؛ از این رو امنیت پلتفرم‌‌های وام دهی بسیار حائز اهمیت است. بر اساس تحقیقاتی که در سال ۲۰۲۱ انجام شد، کلاهبرداری و سرقت در پلتفرم‌های دیفای چیزی حدود ۱۰ میلیارد دلار اعلام شده است. به همین دلیل هنگام انتخاب پلتفرم وام دهی حتما توجه داشته باشید که تدابیر امنیتی و حفاظتی در بالاترین خود باشد.

 نرخ سود

در برخی از پلتفرم ها، نرخ سود برای وام گیرندگان ثابت است، اما در اغلب پلتفرم‌های وام دهی، نرخ بهره وام را با عرضه کوین مورد نظر محاسبه می‌کنند. به همین دلیل نرخ سود در هر پلتفرم متغیر است و نسبت به بازار ارز دیجیتال تغییر خواهد کرد.

شرایط بازپرداخت

شرایط بازپرداخت وام ارز دیجیتال در تمام پلتفرم‌ها یکسان نیست و تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. به همین دلیل قبل از انتخاب یک پلتفرم برای گرفتن یا دادن وام حتما در مورد شرایطی مانند طول مدت وام، برنامه‌ی پرداخت و میزان جریمه در صورت عدم پرداخت وام در سررسید مقرر و … اطلاعات لازم را بدست بیاورید.

تحلیل شرایط بازار

کاربران پیش از واگذاری ارزهای خود، باید وضعیت بازار را بررسی کنند؛ چراکه برخی از پلتفرم‌ها دارایی افراد را قفل می‌کنند و در صورتی که در آن بازه زمانی، بازار سقوط کند، دیگر هیچ کاری نمی‌توانید انجام دهید.

تفاوت سیستم های وام دهی متمرکز و غیرمتمرکز

علاوه‌بر سیستم‌های دیفای یا غیر‌متمرکز، برخی از سازمان‌ها و شرکت‌ها با قوانینی متفاوت اقدام به اعطای وام رمزارز به متقاضیان می‌کنند. متقاضی دریافت وام در این سیستم بر خلاف سیستم‌های غیر‌متمرکز باید احراز هویت شود و یک شخص شناخته شده برای مجموعه باشد. این موسسات عموماً از سیستم وام دهی مارجین استفاده می‌کنند؛ در بیشتر مواقع برای راه‌اندازی پروژه‌های مختلف اقدام به ارائه چنین خدماتی می‌کنند و از این طریق در پروژه‌های جدید مشارکت می‌کنند.

صرافی ارز دیجیتال Binance، پلتفرم وام دهی Hodlnaut، پلتفرم وام دهی BlockFi، پلتفرم وام دهی Celsius و پلتفرم وام دهی Nexo؛ برخی از سیستم‌های متمرکزی هستند که به صورت کاملاً سنتی اداره می‌شوند و در حال حاضر وام ارز دیجیتال نیز اعطا می‌کنند.

 آیا وام‌های کریپتو امن هستند؟

توجه داشته باشید که استفاده از سیستم‌‌های وام دهی کریپو مانند تمامی خدماتی که در بستر پلتفرم‌های دیفای یا غیر‌متمرکز و بنا شده بر پایه‌ی فناوری بلاکچین انجام می‌شود؛ مستلزم دانش و آگاهی کافی در این زمینه است. گرفتن وام ارز دیجیتال نیز مانند سرمایه‌گذاری در این بازار یا ترید کردن و کسب درآمد، باید با دانش کافی و دقت فراوان انجام شود. زیرا همان‌طور که می‌دانید هیچ قراردادی پس از منعقد شدن در بستر بلاکچین قابل حذف یا تغییر نخواهد بود و در صورت بروز کوچک‌ترین اشتباه راه بازگشتی نخواهید داشت.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۳ / ۵. مجموع آرا: ۳

من با تو می‌نویسم و می‌خوانم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا