تریدتکنیک‌های سرمایه‌گذاری

آربیتراژ چیست؟ آموزش کسب سود از آربیتراژ ارز دیجیتال (Arbitrage)

استراتژی‌های مختلفی برای کسب سود از بازار ارز دیجیتال وجود دارد که از آربیتراژ (Arbitrage) به عنوان یکی از روش‌های نسبتا رایج می‌توان نام برد. آربیتراژ در علم اقتصاد به معنی کسب سود از تفاوت قیمت یک دارایی بین دو یا چند بازار در زمان مشخص است. در واقع این روش فرصتی برای بدست آوردن سود با ریسک کم است.

آربیتراژ در تمام بازارهای مالی قابل استفاده است و بازار ارز دیجیتال هم به دلیل نوسان‌هایی که دارد بستر مناسبی برای پیاده‌سازی استراتژی آربیتراژ و درآمد زایی است. در این مقاله قرار است به این سوال پاسخ دهیم که اربیتراژ ارز چیست و انواع آن را با ذکر مثال توضیح دهیم.

آربیتراژ ارز دیجیتال

نحوه آربیتراژ (Arbitrage)

آربیتراژ ارز دیجیتال به کسب سود از اختلاف جزئی قیمت‌ یک رمزارز در صرافی‌های مختلف گفته می‌شود. این استراتژی معاملاتی برای معامله‌گرانی بسیار مناسب است که به‌دنبال انجام معاملاتی با فرکانس بالا و ریسک پایین هستند. از طرف دیگر آربیتراژ بهترین استراتژی معاملاتی برای افراد مبتدی است، زیرا کافی است که بازار را رصد کنند و با خرید و فروش ارز دیجیتال در زمان مناسب، از اختلاف قیمت‌ها به سود برسند. به تریدری که از این روش برای انجام معاملات خود کمک می‌گیرد، آربیتراژگر ارز دیجیتال گفته می‌شود.

علت اختلاف قیمت ارزهای دیجیتال

بازار ارزهای دیجیتال یک بازار جهانی است و صرافی‌های ارز دیجیتال بیشماری در سراسر جهان وجود دارند. به همین دلیل است که ارزهای دیجیتال با یک قیمت در کل جهان معامله نمی‌شوند. حتی جالب است بدانید که این اختلاف قیمت در ابعاد یک کشور نیز وجود دارد. گاهی اوقات اتفاقاتی در بازار ارزهای دیجیتال رخ می‌دهد که باعث می‌شود تفاوت قیمت ارزهای دیجیتال در صرافی‌های ارزدیجیتال مختلف، بیشتر از حالت عادی باشد. تریدرهای حرفه‌ای و با تجربه که منتظر چنین فرصت‌های طلایی هستند، دارایی خود را آربیتراژ می‌کنند.

انواع آربیتراژ ارزهای دیجیتال

برای کسب سود از Arbitrage روش‌های مختلفی وجود دارد که آن‌ها را می‌توان در تمام بازارهای مالی مانند بازار ارز دیجیتال استفاده کرد. در ادامه به چند مورد از معروف‌ترین انواع آربیتراژ می‌پردازیم.

آربیتراژ بین صرافی (Cross-Exchange Arbitrage)

در این روش آربیتراژگرها از تفاوت قیمت یک ارز دیجیتال در دو صرافی مختلف استفاده می‌کنند. به عنوان مثال قیمت بیت کوین در یک صرافی ۹۵۰۰ دلار و در یک صرافی دیگر برابر با ۹۸۵۰ دلار است. در اینجا می‌توان با خرید بیت کوین از صرافی اول و فروش آن به صرافی دوم از تفاوت قیمت ۳۵۰ دلاری بیت کوین در صرافی‌ها بهره‌مند شد.

آربیتراژ فضایی یا فرامرزی (Spatial Arbitrage)

این روش همانند آربیتراژ فاصله‌ای است، تنها با این تفاوت که صرافی‌ها در کشورهای مختلفی مستقر هستند. به عنوان مثال می‌توان از تفاوت عرضه و تقاضای یک ارز دیجیتال در آمریکا و کره جنوبی برای کسب سود استفاده کرد.

آربیتراژ آماری (Statistical Arbitrage)

یکی از روش‌های رایج کسب سود از بازار سرمایه توسط سرمایه‌گذاران حرفه‌ای آربیتراژ آماری است که در دهه اخیر وارد بازار ارزهای دیجیتال نیز شده است. این روش از یک مدل‌سازی ریاضی استفاده می‌کند و به انجام محاسبات زیادی نیاز دارد. ریسک شیوه آماری نسبت به دو روش قبلی بیشتر است و تریدر باید مسلط به یک‌ استراتژی تحلیلی باشد. در این روش معمولا از ربات‌های هوشمند برای انجام تعداد زیادی تراکنش در کسری از ثانیه استفاده می‌شود.

آربیتراژ مثلثی (Triangular Arbitrage)

آربیتراژ مثلثی به استراتژی کسب سود از اختلاف قیمت میان سه جفت ارز در یک صرافی واحد گفته می‌شود. برای مثال، یک آربیتراژگر ارز دیجیتال بین بیت کوین، اتریوم و ریپل یک فرصت مناسب برای بدست آوردن سود را تشخیص می‌دهد، او با فروش بیت کوین، اتریوم می‌خرد و سپس اتریوم را با ریپل مبادله می‌کند و در نهایت ریپل را با بیت کوین مبادله می‌کند. در صورتی که استراتژی معاملاتی آربیتراژگر درست عمل کند، در پایان این معاملات بیت کوین بیشتری نسبت به آغاز آربیتراژ خواهد داشت.

آربیتراژ غیر متمرکز (Decentralized Arbitrage)

یکی از انواع آربیتراژ که با بیشتر شدن تعداد صرافی‌های غیرمتمرکز، به یک فرصت مناسب برای سودآوری تبدیل شده است، Decentralized Arbitrage است. در این روش اگر قیمت‌ در یک صرافی غیرمتمرکز با قیمت اسپات آن در صرافی‌های متمرکز تفاوت فاحشی داشته باشد، معامله‌گران می‌توانند از این فرصت برای ترید کردن استفاده کنند.

روش‌های کسب درآمد از آربیتراژ ارز دیجیتال

درآمد با آربیتراژ (Arbitrage)

برای کسب درآمد از آربیتراژ در بازار ارزهای دیجیتال دو روش وجود دارد:

  • انجام تراکنش در تعداد زیاد
  • انجام تراکنش‌هایی با تعداد کمتر اما با مقادیر بیشتر

با توجه به این که تفاوت قیمت‌ها در آربیتراژ می‌تواند ناچیز باشد، برای کسب سود از روش دوم به سرمایه اولیه بالایی نیاز است. بنابراین افرادی که سرمایه زیادی ندارند، بهتر است که از روش اول استفاده کنند؛ یعنی تراکنش‌های زیادی را انجام دهند و از هر کدام سود کمی به دست بیاورند که در مجموع رقم قابل توجهی شود.

خطرات آربیتراژ ارز دیجیتال

برخی از افراد به اشتباه فکر می‌کنند که آربیتراژ فرآیند ساده و بسیار پر سودی است. اما Arbitrage ارز دیجیتال با خطرات و ریسک‌هایی همراه است. افرادی که بدون داشتن دانش کافی اقدام به این کار می‌کنند، در اغلب موارد سرمایه خود را از دست می‌دهند. بنابراین هرگز نباید بدون اطلاع از این ریسک‌ها و خطرات اقدام به انجام آن کرد.

ریسک‌های آربیتراژ

یکی از خطرات بزرگ معاملات آربیتراژ، بسته شدن اختلاف بین قیمت‌ها قبل از نهایی کردن معامله است. در نتیجه سود، صفر یا حتی گاهی اوقات منفی می‌شود. این اتفاق می‌تواند به دلیل کندی در انجام معامله، هزینه‌های غیرمعمول و زیاد معامله، افزایش ناگهانی نوسانات و غیره باشد.

در نهایت، با توجه به این که Arbitrage نیازمند انجام تراکنش‌های زیاد است، این ریسک برای کاربران وجود دارد که هنگام انجام تراکنش‌های خود اشتباه کنند. برای مثال، ارز دیجیتال را به آدرس اشتباهی ارسال کنند. به همین دلیل افرادی که این گزینه را به عنوان روشی برای کسب سود انتخاب کرده‌اند، باید هنگام انجام معاملات دقت کافی داشته باشند.

معایب آربیتراژ ارز دیجیتال

یکی از چالش‌هایی که در ارتباط با آربیتراژ وجود دارد، کارمزد ارزهای دیجیتال است. کارمزد در برخی صرافی‌ها به حدی بالا است که تریدر پس از انجام معاملات آربیتراژ نه تنها سودی به دست نمی‌آید، بلکه ضرر هم می‌کند. علاوه بر این، از آنجایی که برای تایید تراکنش‌ها در شبکه‌هایی مانند بیت کوین زمان زیادی نیاز است، بعد از سپری شدن این زمان ممکن است قیمت‌ها تغییر کرده باشند و سود پیش‌بینی شده، حاصل نشود.

از دیگر معایب Arbitrage برای کاربران ایرانی، این است که در کار با صرافی‌های مختلف شاید نیاز به احراز هویت باشد و این مسئله می‌تواند مشکلاتی را ایجاد کند. زیرا تعداد زیادی از صرافی‌های ارز دیجیتال به دلیل تحریم‌ها، اجازه ایجاد حساب به کاربران ایرانی نمی‌دهند. هر چند برخی افراد با برخی روش‌ها سعی در دور زدن این محدودیت‌ها دارند اما باید به این مورد توجه داشته باشید، در صورتی که صرافی پی به ایرانی بودن کاربر ببرد می‌تواند کل دارایی وی را بلوکه کند.

انتخاب صرافی مناسب برای انجام آربیتراژ

کاربران هنگام انتخاب صرافی ارز دیجیتال برای انجام Arbitrage باید به این نکته توجه داشته باشند که حجم معاملاتی صرافی زیاد باشد؛ زیرا شانس آربیتراژ در صرافی‌هایی با حجم معاملات پایین کم می‌شود. از طرف دیگر، باید صرافی‌هایی انتخاب شود که قیمت‌های پایین‌تری برای رمزارزها ارائه می‌دهند. اما حواستان باشد اگر قیمت ارز دیجیتال در یک صرافی پایین باشد، لزوما آن صرافی معتبر نیست. متاسفانه برخی از افراد بدون تحقیق کافی یک صرافی بی‌نام و نشان انتخاب می‌کنند که در نهایت منجر به از دست رفتن سرمایه می‌شود.

ربات آربیتراژ گیری ارز دیجیتال

ربات آربیتراژ

ربات آربیتراژ، اختلاف قیمت‌ها در یک صرافی را بررسی می‌کنند و به کاربر پیشنهاد خرید یا فروش می‌دهند. ربات‌های مختلفی برای انجام آربیتراژ ارز دیجیتال وجود دارد، مانند: ربات بین اکسچنجی (اختلاف قیمت در اکسچنج‌های مختلف را بررسی می‌کند) و ربات بین دارایی‌ها (اختلاف قیمت یک دارایی خاص را در یک اکسچنج بررسی می‌کند).

این ربات‌ها مزایا و معایب خاص خود را دارند اما باید در نظر داشته باشید که این روزها پیدا کردن فرصت‌های آربیتراژ نسبت به چند سال قبل سخت‌تر شده است و نمی‌توان به طور صدرصد به ربات‌های این حوزه اعتماد کرد.

آربیتراژ فرصتی جذاب در دنیای کریپتو

Arbitrage ارز دیجیتال یک فرصت عالی برای معامله‌گران بازار کریپتو است. تریدرهای ارز دیجیتال با داشتن اطلاعات کافی، سرعت و سرمایه مناسب می‌توانند معاملات سودآوری را انجام دهند. اما نباید از خطرات معاملات این شیوه غافل شد. بنابراین باید قبل از ورود به این حوزه به اندازه کافی اطلاعات داشته باشید.

شما تجربه آربیتراژ ارز دیجیتال را دارید؟ به نظر شما بهترین روش کدام است؟

مفهوم آربیتراژ چیست؟

آربیتراژ زمانی اتفاق می افتد که سرمایه گذار بتواند از خرید و فروش همزمان یک کالا در دو بازار مختلف سود کسب کند. به عنوان مثال، طلا ممکن است در دو بورس نیویورک و توکیو با دو قیمت متفاوت معامله شود.

آیا آربیتراژ کریپتو سودآور است؟

آربیتراژ یک روش شناخته شده در بازارهای مالی است و معامله‌گرانی که مهارت و تجربه کافی در این حوزه داشته باشند می‌توانند سود قابل توجهی بدست می‌آورند.

مزیت آربیتراژ ارز دیجیتال چیست؟

 مهم‌ترین مزیت Arbitrage عدم نیاز به پیش‌بینی و تحلیل قیمت ارزهای دیجیتال در طولانی مدت است. همچنین ریسک این روش در مقایسه با سایر استراتژی‌های معاملاتی کمتر است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۲ / ۵. مجموع آرا: ۲۶

منبع
investopedia
من رزا آذروند یک مهندس کامپیوتر نویسنده هستم و کریپتوکارنسی حوزه مورد علاقه من است. با تولید محتوا در والکس قصد دارم تا اطلاعات خود را در این زمینه با شما در میان بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
9 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
کوروش نوری
کوروش نوری
2 ماه قبل

درودبرشماوسپاسگزارم ازاینکه دانش خودتونو ب اشتراک گذاشتین.من چندماهیه که واردبازارمعاملات کریپتوشدم واقعاعاشق این کارم.شکاف قیمتی داره اذیتم میکنه.مثلاقیمت روی چارت ۹۵دلاره و تو بازارصفحه صرافیم هم۹۵هستش ومن خریدو میزنم بعدش می بینم قیمتو برام مثلا۹۷دلارمعامله کردش.من سریع قیمت روی چارتونگاه میکنم قیمت هنوزب ۹۵.۵دلارهم نرسیده وشاید۱۰دقیقه دیگه ب ۹۶دلاربرسه شایدهم نرسه.واقعاواسه من خرده معامله گرهیچ سودی نداره حتی ازسرمایه م کم میشه.اصلامیترسم خریدبزنم.فکرکنم بایدهمه ی صرافیهای ایرانی رو تستش کنم

جابرزرگر
جابرزرگر
1 سال قبل

سلام نظر شما در مورد کمپانی بی وی که آربیتراژ میکنه و ماهیانه سود ثابتی میده چی هستش؟ممنونم

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  جابرزرگر

سلام
وقت شما به خیر
جابر عزیز با تعدد شرکت‌های مختلف سرمایه‌گذار کریپتو و وجود سایت‌های کلاهبرداری زیاد در سال‌های اخیر که برخی از آنها برای کاربران ایرانی مشکلاتی را ایجاد کرده‌اند، ما از ذکر نام شرکت بخصوصی برای سرمایه‌گذاری، خرید یا فروش رمزارز معذوریم. شما به عنوان شخص سرمایه‌گذار همیشه باید ریسک‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در یک “شرکت خارجی” مانند تحریم‌هایی که احتمالا برای کاربران ایرانی لحاظ می‌کنند را به دقت بسنجید و در پایان تصمیم‌گیری کنید.

سپاس از همراهی شما

اشکان
اشکان
1 سال قبل

سلام دوستان عزیز،،، من مدتی هست سخت پیگیر اربیتراژ هستم معاملاتی دستی انجام دادم اما خیلی زمان بر هست و ریسکش هم بالاست، اصلا اونطوری نیست که میگن خیلی سخت تر هستش خیلی،خدا گواهه نمیخوام باور غلط بدم اما باید انجام داد تا فهمید،،،
بحرحال من عاشق این کارهام وحشتناک دوس دارم یه سایت بزنم یه رباط بنویسم الانم دارم یاد میگیرم برنامه نویسی از صفر تا صد اما سرعت اموزشم پایینه چون یه پکیج تهیه کردم زیاد جذلب نیست اما از هیچی بهتره ، از ادمین عزیز سایت و کاربران محترمش درخواست کمک دارم تا اگر کسی با سایت یا رباطی اربیتراژ کرده به منم معرفی کنه هرچقد میگردم مطلب مفیدی پیدا نمیکنم،
آدرس اینستام و ایمیل و تلفن هم میزارم بستگی به شرایط شما باهام تماس بگیرید، حتی برا اطلاعات مفید هم هزینه میپردازم چه برسه به سایت و رباط و چیزای دیگه بحثشون جداست.
*****

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  اشکان

سلام
وقت شما به خیر
قطعا با پشتکاری که شما در زمینه آموزش و یادگیری آربیتراژها دارید موفق خواهید شد. متاسفانه ما به دلیل سوءاستفاده های احتمالی که ممکن است رخ دهد قادر به نمایش شماره تلفن یا آدرس شبکه اجتماعی کاربران نیستیم. حتما در آینده سعی خواهیم داشت در مقاله‌ای به معرفی ربات‌های آربیتراژ ارز دیجیتال بپردازیم.

سپاس از همراهی شما

سید مرتضی رضوی
سید مرتضی رضوی
1 سال قبل

سلام یه پیام دارم در خصوص رباط آربیتراژ آیا می توان به این رباط روسی و سرمایه گذاری اعتماد کرد عنوان میکنه که سرمایه در ۵۰ روز دوبرابر میشه .الطفا راهنمایی بفرمایین

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام
وقت به خیر
در مورد سایت‌ها و ربات‌هایی که آربیتراژ رمزارز انجام می‌دهند باید بسیار محتاط باشید زیرا اخیرا سوء استفاده های زیادی در این فضا رخ داده است. در گذشته پلتفرم‌های زیادی این امکان را برای کاربران خود فراهم می‌کردند. اما بسیاری از آنها که کاربران جهانی زیادی داشته‌اند، در حال حاضر فعالیتی ندارند. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم برای معاملات آربیتراژ حتما از برنامه‌هایی که توسط خود شما و یا به پیشنهاد شما نوشته شده اتکا کنید. به این صورت که داده‌های صرافی‌های مختلف را با استفاده از API دریافت و معاملات آربیتاژ را با ربات تریدری که خودتان یا (فرد مطمعنی) آن را کد نویسی کرده، انجام دهید.

سپاس از همراهی شما

حسین زرندی
حسین زرندی
1 سال قبل

با سلام
بیزحمت در مورد معرفی بهترین رباتهای آربیتراژ (مخصوصا آنهایی که به ایران هم سرویس میدهند) هم یک مطلب بگذارید .
با تشکر

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  حسین زرندی

سلام
وقت شما به خیر
ممنونیم از اینکه پیشنهاد خود را با ما در میان گذاشتید. حتما در مقاله‌ای جداگانه به معرفی بهترین ربات‌های آربیتراژ به همراه مزایا و معایب هر کدام خواهیم پرداخت.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا