تریدمنتخب سردبیر

معامله تعهدی والکس چیست؟ راهنمای کامل خرید و فروش تعهدی

در بازارهای مالی، از جمله بازار ارزهای دیجیتال روش‌های متعددی برای معامله وجود دارد. برخی از روش‌های معاملاتی مختص بازارهای یک طرفه هستند. برای مثال، معامله اسپات در بازارهای یک طرفه انجام می‌شود. به این صورت که شما باید یک دارایی را با قیمت پایین‌تر خریداری و سپس آنرا با قیمتی بالاتر بفروشید تا سود به‌دست آورید. اما بازارهای دو طرفه هم وجود دارند که می‌توان هم از افزایش قیمت در هنگام خرید و هم کاهش قیمت در زمان فروش دارایی، سود کسب کرد. معامله تعهدی یا فیوچرز در بازارهای دوطرفه انجام می‌شود. این نوع معامله، بازدهی بیشتری نسبت به معامله اسپات دارد. در ادامه این مقاله به نحوه انجام معامله تعهدی در صرافی والکس پرداخته‌ایم.

 معامله تعهدی چیست؟

معامله تعهدی یکی از روش‌های معامله است که در آن امکان استفاده از اعتبار، نسبت اعتبار و همچنین ایجاد موقعیت یا همان پوزیشن لانگ و شورت وجود دارد. معامله تعهدی از جمله معاملات پرریسک به شمار می‌آید، زیرا همان طور که در صورت موفقیت در معامله، سود بیشتری کسب می‌کنید، حرکت در سمت مخالف بازار، می‌تواند ضرر‌های قابل توجهی را به دنبال داشته باشد.

معامله تعهدی شامل پوزیشن‌های خرید و فروش تعهدی، در واقع همان معاملات مارجین (Margin Trading) در بازارهای مالی است که زیرمجموعه‌ای از بازار مشتقات (Derivatives) محسوب می‌شود. در این نوع معاملات، کاربران با سپردن مقداری وثیقه امکان دریافت سرمایه از شخص ثالث (صرافی ارز دیجیتال) را با هدف کسب سود بیشتر خواهند داشت. در معامله تعهدی، معامله‌گران با سپردن وثیقه امکان خرید یا فروش یک دارایی را با استفاده از اعتبار دریافت می‌کنند؛ به نحوی که میزان دارایی دریافت‌شده از میزان وثیقه بیشتر خواهد بود. مهم‌ترین ویژگی‌ این نوع معاملات، میزان اعتبار است که می‌تواند سود معاملات را تا چند برابر افزایش دهد. با این حال، به همان اندازه ریسک این نوع معاملات نیز افزایش خواهد یافت.

انواع معامله تعهدی

انواع پوزیشن معاملاتی در معامله تعهدی به شرح زیر است:

موقعیت لانگ/خرید (Long)

در این نوع معامله، شما انتظار دارید قیمت رمز ارز موردنظرتان افزایش پیدا کند. در این صورت با خرید در قیمت پایین و سپس فروش در قیمت بالا سود کسب می‌کنید. کاربرد این پوزیشن، در بازارهای صعودی است.

موقعیت شورت/ فروش (Short)

در این نوع معامله، انتظار دارید قیمت ارز دیجیتال مورد نظر‌ شما کاهش یابد. در این صورت با فروش رمز ارز در قیمت بالا و سپس خرید در قیمت پایین سود کسب  می‌کنید. کاربرد این پوزیشن در بازارهای نزولی است.

 اصطلاحات معامله تعهدی در والکس

اکنون که انواع معامله تعهدی را معرفی کردیم، بهتر است پیش از شروع آموزش این نوع معاملات، شما را با اصطلاحات آن نیز آشنا کنیم.

۱. موقعیت (پوزیشن):‌ به وضعیت یک معامله تعهدی اشاره دارد. زمانی که انتظار افزایش قیمت یک رمز ارز را داشته باشید از موقعیت لانگ استفاده می‌کنید و در صورت انتظار کاهش قیمت، پوزیشن شورت مناسب خواهد بود. لازم به ذکر است در صرافی والکس حداکثر عمر یک موقعیت ۳ روز است. همچنین، موقعیت‌ها در چهار حالت بسته می‌شوند:

  • اتمام عمر پوزیشن (۳ روز)
  • لیکویید شدن
  • بستن پوزیشن توسط شما (به صورت دستی)
  • رسیدن قیمت به حد سود یا ضرر

۲. نسبت اعتبار: ‌با تنظیم این عدد می‌توانید اعتبار دریافتی را تا چند برابر نسبت به وثیقه‌ خود افزایش دهید. بدیهی است هر چه نسبت اعتبار بیشتر باشد، ریسک معامله تعهدی شما نیز افزایش خواهد یافت. در حال حاضر، حداکثر نسبت اعتبار در والکس ۳ برابر وثیقه است.

۳. وثیقه: به ازای میزان اعتباری که از والکس برای یک معامله تعهدی دریافت می‌کنید، لازم است مبلغی را به عنوان وجه تضمین پرداخت ‌کنید. در صورت سود ده بودن معامله، پس از بستن موقعیت وثیقه را دریافت خواهید کرد. اما در صورتی که موقعیت ضرر ده باشد، مقدار ضرر از وثیقه شما کسر خواهد شد.

۴. کارمزد فعال‌سازی پوزیشن:‌ این مبلغ، کارمزدی است که به ازای باز کردن هر موقعیت در نظر گرفته شده و هنگام بستن پوزیشن از وثیقه کسر می‌شود. کارمزد معاملات ارز دیجیتال برای فعال‌سازی هر موقعیت ۰/۰۲٪ (دو صدم درصد) است که در اتمام پوزیشن معاملاتی از کاربر دریافت خواهد شد.

۵. کارمزد تمدید پوزیشن: این مبلغ، کارمزدی است که به ازای هر ۴ ساعت تمدید موقعیت محاسبه شده و هنگام بستن پوزیشن از وثیقه کسر خواهد شد. در صورتی که کاربر خواهان تمدید موقعیت معامله تعهدی باشد و نسبت به بستن پوزیشن اقدام نکند، به ازای هر ۴ (چهار) ساعت تمدید موقعیت، ۰/۰۲٪ (دو صدم درصد) به عنوان وجه‌التزام (کارمزد تمدید موقعیت) از کاربر دریافت خواهد شد.

 آموزش معامله تعهدی در والکس

انجام یک معامله‌ی تعهدی در والکس شامل ۸ مرحله بسیار ساده است که در ادامه به صورت گام به گام آنها را شرح می‌دهیم:

۱. در صفحه‌ی اصلی والکس از «تب معامله» وارد بخش «معامله پیشرفته» شوید.

ورود به صفحه اصلی

۲. در سمت چپ از بخش «تعهدی»، رمز ارز مورد نظر خود را انتخاب کنید.

انتخاب رمز ارز

۳. سپس روی سربرگ «معامله تعهدی» کلیک کنید.

سربرگ معامله تعهدی

۴. پس از انتخاب رمزارز، پنجره‌ای تحت عنوان «آزمون معامله تعهدی» نمایش داده می‌شود. روی گزینه «شروع آزمون» کلیک کرده و به پرسش‌هایی درخصوص معامله تعهدی پاسخ دهید (مختصِ اولین مراجعه). هدف از این آزمون، سنجش سطح آشنایی شما با بازار است.

شروع آزمون

۵. سپس می‌توانید روی گزینه «شروع معامله تعهدی» کلیک کنید. اگر انتظار رشد قیمت را دارید، سراغ موقعیت لانگ رفته و اگر انتظار ریزش قیمت را دارید، موقعیت شورت را انتخاب کنید.

۶. اکنون می‌توانید از نسبت اعتبار تا ۳X استفاده کنید. توجه داشته باشید هر چه نسبت اعتبار شما بالاتر باشد، ریسک معامله تعهدی بیشتر خواهد بود. ضمن اینکه سود آن نیز به همان نسبت افزایش خواهد یافت.

انتخاب نسبت اعتبار

۷. میزان وثیقه مورد نظرتان را وارد یا انتخاب کنید.

انتخاب میزان وثیقه

۸. با کلیک روی «باز کردن موقعیت»، مشخصات معامله را «تایید» کنید.

باز کردن موقعیت

قبل از تایید معامله می‌توانید مشخصات وارد شده را بررسی کنید.

تایید معامله تعهدی

توجه داشته باشید قبل و بعد از بازکردن موقعیت، شما می‌توانید حد سود و ضرر معامله را تعیین کنید. اگر پیش از باز کردن موقعیت قصد انجام این کار را داشته باشید می‌توانید از گزینه تنظیمات پیشرفته استفاده کنید.

گزینه تنظیمات پیشرفته

در قسمت پایین، موقعیتی که باز شده قابل مشاهده و ویرایش است.  اگر از قبل حد سود و حد ضرر را تعیین نکرده‌اید می‌توانید با انتخاب گزینه ویرایش این کار را انجام دهید. با انتخاب دکمه «بستن» نیز می‌توانید موقعیت را در هر وضعیتی که باشد ببندید.

مشاهده موقعیت معامله تعهدی

همچنین، امکان افزایش وثیقه نیز از این طریق وجود دارد. پیش از لیکویید شدن به حد هشدار می‌رسید تا وثیقه را افزایش دهید. حد هشدار زمانی است که ریسک و احتمال لیکویید شدن بسیار بالا است. در این صورت، حد هشدار به شما فرصت می‌دهد تا با اضافه کردن وثیقه از لیکویید شدن موقعیت جلوگیری کنید.

 ویرایش موقعیت معامله تعهدی

چرا باید از معامله تعهدی استفاده کنیم؟

معاملات تعهدی در کنار ریسک بالای خود، در صورتی که به درستی استفاده شود مزایای زیر را برای معامله‌گران به همراه خواهند داشت:

  • فرصت کسب سود حتی در بازار نزولی
  • بازدهی بیشتر نسبت به معامله اسپات
  • پتانسیل سود بیشتر با نسبت اعتبار تا ۳ برابر (۳X)
  • افزایش قدرت خرید رمز ارز با دریافت اعتبار

در صرافی والکس امکان معامله تعهدی برای کدام رمز ارزها فراهم است؟

در حال حاضر، والکس امکان معامله تعهدی را برای ۹ رمز ارز شامل بیت کوین، اتریوم، تتر، دوج کوین، شیبا اینو، فلوکی، پنکیک سواپ، ریپل و ترون را در بازارهای پایه تومان فراهم کرده است.

چرا والکس برای معامله تعهدی مناسب است؟

در والکس امکانات و زیرساخت لازم برای انجام یک معامله تعهدی فراهم است. از جمله مزایای این صرافی ارز دیجیتال عبارت است از:

  • زیرساخت فنیِ چابک و دقیق حین سفارش‌گذاری
  • عمق بالای بازار والکس در معامله مارجین
  • اعتبار بهینه و ویژه‌ی هر بازار برای مدیریت ریسک
  • فراخوان به‌موقع از سمت صرافی والکس پیش از لیکویید شدن شما

نکاتی در مورد معامله تعهدی

  1. اگر از معامله‌ی تعهدی در یک پرتفوی متنوع با دارایی‌های مختلف استفاده کنید، میانگین ریسک شما نسبت به معامله‌ی اسپات کمتر خواهد بود.
  2. معامله‌گرانی که از روش تعهدی استفاده می‌کنند، در صورت زمان‌بندی صحیح و پیش‌بینی دقیق قیمت، سودهای بیش از ۱۰۰٪ را تجربه می‌کنند.
  3. روش معامله‌ی تعهدی نسبت به معامله اسپات سودآوری بالاتری دارد، اما به همان اندازه ریسک ضرر آن نیز بالاتر خواهد بود. از این رو، این روش برای معامله‌گران حرفه‌ای مناسب‌تر است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۱ / ۵. مجموع آرا: ۱۴

دنیای کریپتو برای همه است. هدفم بیان پیچیدگی‌های این صنعت به زبان ساده است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
6 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
م ب
م ب
21 روز قبل

سلام
اصلا از این آپشن رضایت ندارم
نه در باز شدن پوزیشن صحیح و شفاف عمل می کند
گزینه قیمت بازار ندارد و به سختی با قیمت های موجود پوزیشن باز می شود که قابل ویرایش هم نمی باشد و برای هر بار ویرایش باید پوزیشن ناموفق را بست که کارمزد کسر می شود و اصلا جالب نیست.
هم‌چنین اهرم در ضررها خیلی سریع تر عمل می‌کند ولی در مثبت ها اصلا و کل مبلغ را با سود یا ضرر اهرم نمایش نمی دهد.
تعیین تارگت با درصد ندارد
چارت هم که در تایم پایین فقط یک دقیقه هست! بدون ابزارهای لازم حتی خط کش
خسته کننده..

ر رواقی
ر رواقی
19 روز قبل
پاسخ به  م ب

سلام
بسیار ممنونیم از اینکه نقطه نظرات خود را در خصوص معملات تعهدی والکس با ما در میان گذاشتید. دیدگاه شما به تیم فنی منتقل میشود.

سپاس از همراهی شما

محمد فلاح
محمد فلاح
1 ماه قبل

والکس داره از معاملات تعهدی به سود خودش استفاده میکنه . چه در پوزیشن لانگ و چه در پوزیشن شورت . اگه قرار به همچین آپشنی این صرافی داشته باشه راه درستش اینه که دقیقا شبیه صرافی های خارجی باشه نه اینکه از خودش قانون در بیاره و وقتی هنوز پوزیشن بسته نشده از مشتریش کارمزد بگیره . دو اینکه برای مثال پوزیشن لانگ باز میکنی با بودجه بیست میلیونی وقتی اون ارز ۱ درصد می‌ریزه بودجه شما میشه ۱۸ میلیون . حالا اگه اون ارز ۵ درصد سود داشته باشه بودجه شما میشه بیست میلیون و صد و پنجاه هزار تومان .

ح ت
ح ت
1 ماه قبل

سلام
اگر معامله تعهدی را با مثال توضیح دهید قابل فهم تر هست

اکرم خزایی
اکرم خزایی
1 ماه قبل

بعد از بستن معامله تعهدی پول ب کیف پولم واریز نشد چیکار باید بکنم آیا پولم برگشت داده میشه یا باید قیدشو بزنم؟

ر رواقی
ر رواقی
1 ماه قبل
پاسخ به  اکرم خزایی

سلام
با انتخاب دکمه «بستن»، پوزیشن شما در هر وضعیتی که باشد بسته میشود.
در صورت وجود هر مشکل و سوالی درخصوص معامله تعهدی، میتوانید با همکاران ما در پنل پشتیبانی ارتباط برقرار کنید.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا
باز کردن معامله تعهدی