ترید

تفاوت معاملات اسپات و فیوچرز چیست؟

برای افرادی که در مارکت کریپتوکارنسی مشغول فعالیت هستند، حتما تفاوت spot و futures برایشان واضح است. در واقع معامله‌گران صبورتر معمولا بازار اسپات (نقدی) را برای ترید انتخاب می‌کنند؛ در حالی که حرفه‌ای‌ها که به تحلیل تکنیکال تسلط بیشتری دارند، مارکت فیوچرز (قراردادهای آتی) را بهتر می‌دانند. در این مقاله از بلاگ والکس قصد داریم، تفاوت اسپات و فیوچرز را شرح دهیم تا بازاری که با استراتژی مالی شما همخوانی بیشتری دارد را انتخاب کنید.

نگاهی به معاملات اسپات

در معاملات نقدی، ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین و اتریوم را برای تحویل فوری خریداری می‌کنید و می‌فروشید. به عبارت دیگر، ارزهای دیجیتال مستقیماً بین فعالان مارکت (خریداران و فروشندگان) منتقل می‌شوند. اینجا، شما مالکیت مستقیم رمز ارزهای خریداری شده را دارید و این دارایی در کیف پول صرافی ارز دیجیتال قابل مشاهده است. حتی می‌توانید آنها را به کیف پول خود منتقل کنید. یکی از موارد تفاوت اسپات و فیوچرز، ریسک کمتر این مارکت است که باعث شده بیشتر معامله‌گران از مبتدی تا حرفه‌ای از آن استفاده کنند.

پیشنهاد مطالعه اسپات چیست

نگاهی به معاملات فیوچرز

معاملات قراردادهای آتی به شکل دیگری انجام می‌شود. با خرید یک ارز در بازار futures در واقع شما مالک آن ارز نیستید، بلکه تنها مالک قراردادی هستید که بین شما و صرافی بسته می‌شود. اصلی‌ترین تفاوت اسپات و فیوچرز مربوط به مالکیت دارایی می‌شود.

در واقع شما با انجام این ترید، بر اساس قراردادی که بسته می‌شود، تعهد می‌دهید که دارایی را در قیمت تعیین شده بخرید یا بفروشید. به همین واسطه استفاده از اهرم اینجا رواج دارد و معامله‌گران می‌توانند بسته به دارایی ترید شده و صرافی‌، اهرم‌های ۱ تا ۱۲۰ را انتخاب کنند. لازم به ذکر است که هر چه این اهرم بالاتر باشد، ریسک و سود احتمالی بالاتر است.

پیشنهاد مطالعه: فیوچرز چیست

تفاوت spot و futures

اسپات و فیوچرز در بازار کریپتو

با توجه به تفاوت اسپات و فیوچرز و مزیت‌های هر کدام، در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم:

معاملات مصنوعی در مقابل معاملات واقعی

بازارهای نقدی طبق تعریف با معامله یک دارایی واقعی سروکار دارند، در حالی که معاملات آتی قرارداد یا در واقع یک تعهد ترکیبی بین دو طرف است. اگر futures معمولی را تا پایان آن نگه دارید، بارها باید دارایی اصلی واقعی را بخرید یا بفروشید، در حالی که برخی از آنها بر اساس قیمت دارایی در سررسید به صورت نقدی تسویه می‌شوند. با این حال، Perpetual Swaps یک پیشنهاد محبوب در صرافی‌های غیرمتمرکز ارزهای دیجیتال است که مشتقاتی شبیه به قراردادهای آتی را ارائه می‌دهد با این تفاوت که هرگز منقضی نمی‌شود.

امکان استفاده از بازار دوطرفه در مقابل امکان سرمایه‌گذاری بلندمدت

خرید و فروش در بازار فیوچرز

اگر ارزهای دیجیتال را در مارکت نقدی نگهداری می‌کنید، ممکن است ارزش سرمایه شما در طول زمان رشد می‌کند. بنابراین بازار اسپات امکان نگهداری بلندمدت دارایی را فراهم می‌کند و برای سرمایه‌گذاران طولانی‌مدت مناسب است. از سوی دیگر، قراردادهای آتی به شما این امکان را می‌دهد که از حرکت‌های کوتاه‌مدت قیمت در هر جهت سود ببرید. حتی اگر ارزش بیت‌کوین کاهش پیدا کند، می‌توانید در روند نزولی معامله کنید و با کاهش قیمت سود کنید. این یکی دیگر از تفاوت spot و futures است.

نقدینگی بازار فیوچرز و کمک به قیمت گذاری دارایی‌ها

با میلیاردها دلار حجم معاملات ماهانه، بازارهای futures کریپتو نقدینگی عمیقی را فراهم می‌کنند. به عنوان مثال، مارکت آتی بیت کوین دارای گردش مالی ماهانه متوسط ۲ میلیارد دلار است که از حجم معاملات در بازارهای spot بیت کوین پیشی می‌گیرد. نقدینگی بالای مارکت قراردادهای آتی به کشف قیمت حقیقی کمک می‌کند و این در معاملات بازار نقدی نیز تاثیر می‌گذارد.

تفاوت معامله اسپات و فیوچرز در قیمت دارایی‌ها

قیمت ارزهای دیجیتال مانند هر دارایی دیگری، توسط خریداران و فروشندگان از طریق فرآیند عرضه و تقاضا تعیین می‌شود. ارزش مارکت اسپات عدد حاکم بر تمامی معاملات در بازار آن است. از سوی دیگر، قیمت بازار قراردادهای آتی بر اساس ارزش دارایی در بازار نقدی به اضافه حق بیمه آتی است. حق بیمه آتی می‌تواند مثبت یا منفی باشد. حق بیمه مثبت نشان می‌دهد که قیمت مارکت فیوچرز بالاتر از spot است. برعکس، حق بیمه منفی نشان می‌دهد که ارزش قراردادهای آتی کمتر از نقدی است. تغییرات در عرضه و تقاضا ممکن است باعث نوسانات حق بیمه آینده شود.

امکان چند برابر کردن سرمایه در بازار فیوچرز

همانطور که می‌دانید یکی از موارد تفاوت اسپات و فیوچرز، امکان استفاده از اهرم در مارکت futures است. اهرم باعث می‌شود این معاملات از نظر سرمایه بسیار کارآمد شوند. با این قرارداد، می‌توانید موقعیت معاملاتی به ارزش یک بیت کوین را با کسری از قیمت حقیقی آن باز کنید. از سوی دیگر، معاملات نقدی، اهرمی را ارائه نمی‌دهد. به عنوان مثال، برای خرید یک بیت کوین در مارکت spot، به هزاران دلار نیاز دارید. با فرض اینکه شما فقط ۱۰۰۰۰ دلار در دسترس دارید، تنها می‌توانید ۱۰۰۰۰ دلار بیت کوین بخرید. اما در بازار فیوچرز با استفاده از اهرم می‌توانید سرمایه خود را به اندازه قیمت یک بیت کوین افزایش دهید.

ریسک بیشتر همراه با سود بیشتر

ریسک و سود در معاملات فیوچرز

وضعیت معامله در بازار نقدی بسیار روشن و واضح است. شما یک دارایی را خریداری می‌کنید و هنگام رسیدن به هدف قیمتی، آن را با سود می‌فروشید. در حالی که قیمت با ریزش مواجه شود، دارایی را با ضرر می‌فروشید که معمولا آسیب زیادی به اصل سرمایه وارد نمی‌شود.

ولی ماجرا در مارکت فیوچرز کاملا متفاوت است. فرض کنید موقعیت معاملاتی را در این بازار باز کرده‌اید. در صورت رشد قیمت، مانند مارکت اسپات البته با سود بیشتر پوزیشن را می‌بندید. ولی هنگام ریزش قیمت با ضررهای بیشتری همراه خواهید بود. اگر اقدام به معامله بیت کوین با اهرم ۱۰ کرده باشید، با ریزش ۵ درصدی قیمت، شما با ۵۰ درصد ضرر معامله را ترک می‌کنید. اما با ریزش ۱۰ درصدی قیمت، شما با ۱۰۰ درصد ضرر از معامله کنار گذاشته می‌شوید که اصطلاحا به آن لیکویید شدن می‌گویند. یعنی شما تمام سرمایه خود را به صرافی اهدا می‌کنید.

بازار قراردادهای آتی با اینکه سودهای بیشتری برای ارائه دارد، ولی ریسک‌های به مراتب بیشتر برای کاربران به همراه خواهد داشت.

نگاهی به معاملات تعهدی والکس

معاملات تعهدی والکس

معاملات فیوچرز با وجود مزایایی که دارند، به دلیل اهرم‌های با ضریب بالا می‌توانند مدیریت ریسک را دشوار کرده و باعث ضررهای سنگین شوند. بازار معامله تعهدی والکس تنها اهرم ۳ برابر را برای کاربران در دو جهت خرید و فروش در نظر گرفته است، تا مدیریت ریسک آسان‌تر شود و از ضررهای احتمالی جلوگیری شود. این بازار از ۹ رمزارز برای انجام معاملات تعهدی پشتیبانی می‌کند. کاربران مانند بازار اسپات به ابزارهای پیشرفته تعیین حد سود و ضرر دسترسی داشته و می‌توانند به راحتی استراتژی‌های معاملاتی خود را پیاده‌سازی کنند.

قراردادهای تعهدی در والکس مهلت انقضای ۳ روزه دارند و در پایان این زمان این معاملات به صورت خودکار متقضی و بسته می‌شوند. به علاوه در حال حاضر بازار تعهدی حجم معاملاتی مناسبی دارد.

بازار اسپات بهتر است یا فیوچرز؟

پاسخ به این سوال کاملا به معامله‌گر بستگی دارد؛ در واقع برای انتخاب بهترین استراتژی عوامل زیادی مانند دانش و آگاهی فرد در مورد بازار، توانایی تحمل ریسک، دید بلند مدت یا کوتاه مدت به ترید و خصوصیات اخلاقی تاثیرگذار هستند. در واقع با تمام تفاوت‌های اسپات و فیوچرز، وجود هر دو در دنیای کریپتو ضروری است، چون هر کدام مزایای خود را دارند و بخشی از ایرادات بازار را رفع می‌کنند. ولی به صورت کلی مارکت نقدی ریسک کم‌تر همراه با سود کم‌ را ارائه می‌دهد و بازار قرارداهای آتی سود زیاد همراه با ریسک بالا را در اختیار معامله‌گران قرار می‌دهد. علاوه‌براین موارد کاربران برای انجام معاملات اسپات و فیوچرز می‌توانند از پلتفرم‌های داخلی معتبر مانند والکس استفاده کنند. والکس به دارا بودن بازار اسپات و تعهدی با حجم معاملاتی بالا، کاربران را از فعالیت در صرافی‌های خارجی بی‌نیاز کرده است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۸ / ۵. مجموع آرا: ۳۱

منبع
binance
سال ۲۰۱۷ وارد دنیای کریپتوکارنسی شدم و بخاطر علاقم به نویسندگی، تصمیم گرفتم به طور تخصصی در مورد کریپتو و بلاکچین به نوشتن محتوا بپردازم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا