آموزش تریدسرمایه گذاری

معامله اسپات چیست؟ آموزش SPOT و کسب سود در بازار ارز دیجیتال

در چند سال اخیر، سرمایه‌گذاری در بازارهای مختلف مالی به ویژه بازار بزرگ ارزهای دیجیتال از مهم‌ترین موضوعات روز است. اما نوسان زیاد قیمت در این بازارها، باعث ریسک بالا و تردید بسیاری از افراد برای شرکت در این بازارها شده است. باید بدانید آشنایی با الگوها و اصول تغییرات و نوسان‌های قیمت می‌تواند سکوی پرشی برای شما باشد. معامله اسپات تریدینگ یکی از روش‌هایی است که شما می‌توانید با تسلط بر آن فرصت‌های بسیاری برای کسب درآمد در بازارهای ارز دیجیتال به دست آورید. 

در این مطلب سعی داریم شما را با معاملات اسپات آشنا کنیم و به این سوال پاسخ دهیم که تفاوت‌ اسپات با معاملات اسکالپینگ چیست. در ادامه با ما همراه باشید. 

معامله اسپات چیست؟

معامله اسپات

معامله اسپات (Spot Trading) به خرید یا فروش مستقیم یک دارایی گفته می‌شود. در این معاملات هزینه به صورت آنی پرداخت می‌شود و تحویل کالا به خریدار هم به صورت فوری است. معاملات اسپات نه تنها در بازار ارز دیجیتال، بلکه در سایر بازارهای مالی مانند بورس، فارکس، طلا نیز وجود دارد.

بازار های مالی کدامند و رابطه آن‌ها با بازار اسپات چیست؟

 قبل از اینکه به سراغ اسپات برویم بهتر است تفاوت بازارهای سنتی را با بازارهای مالی برای شما تعریف کنیم. واقعیت این است که در بازارهای سنتی هر شخص کالا یا خدماتی را برای معامله ارائه می‌دهد ولی در بازارهای مالی به جای جنس و کالا، افراد ارزش‌های مبادله‌ای و یا سهمی از ارزش مبادله‌ای یک کالا و به عبارت دیگر خودِ دارایی‌های مالی را دادوستد می‌کنند. بازار اسپات زمینه‌ای است که کاربران ابزارهای مالی را برای تحویل فوری به صورت وجه نقد در آن معامله می‌کنند. برای انجام معاملات در این بازار، پرداخت قبل از دریافت دارایی انجام می‌شود. همین وجه باعث شده تا به این بازارها، بازارهای یک طرفه نیز بگویند.

 در این بازارهای یک طرفه افراد تنها می‌توانند با توجه به پتانسیل رشد بازار معامله کنند و نسبت به افزایش قیمت و صعود بازار کسب سود نمایند. این بدین معنا است که مقدار مشخصی از یک دارایی را در قیمت معین خریداری می‌کنند. سپس اگر قیمت آن دارایی رشد کرد مسلماً سودی نیز به دست خواهد آمد. متقابلاً اگر قیمت افت کرد نیز به نسبت حجمی که از آن دارایی خریداری کرده‌اند، ضرر خواهند داد. به همین خاطر با وجود نوسات زیاد قیمت رمزارها، ریسک مالی در بازار ارز دیجیتال در بازار معامله اسپات بسیار کمتر است.

قیمت اسپات چیست؟

قیمت اسپات

قیمت اسپات قیمت فعلی برای خرید، پرداخت و تحویل فوری یک کالای خاص است. با پر شدن سفارش خریداران و فروشندگان، قیمت لحظه‌ای مدام تغییر می‌کند و مرتب به‌روزرسانی می‌شود. در واقع قیمت اسپات یا قیمت نقطه‌ای در لحظه، براساس میزان عرضه و تقاضای بوجود آمده در بازار به دست می‌آید. این قیمت می‌تواند بالاتر و یا کمتر از ارزش ذاتی یک ارز باشد.

بنابراین نرخ مبادله‌ای که معامله اسپات بر اساس آن انجام می‌شود برابر با همان قیمت لحظه‌ای ارزهای دیجیتال معامله شده خواهد بود. قیمت‌ها در بازارهای مشتقه مانند معاملات آتی نیز به طور اجتناب ناپذیری بر پایه همین ارزش‌ها تعیین خواهد شد، زیرا تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان کالا ابتدا در بازار معاملات نقدی شرکت می‌کنند.

معامله اسپات با کدام واسطه انجام می‌شود؟

واسطه در اسپات

در بازارهای معامله اسپات ترید ارز دیجیتال بسیار ساده و راحت انجام می‌شود و ارز یا کالای مورد مبادله در همان لحظه انتقال پیدا می‌کند. اما تنها تفاوت بازار اسپات با بازارهای سنتی رایج این است که در معاملات نقدی بازارهای اسپات به جای کالا، ارزها با هم مبادله می‌شوند. در حقیقت اشخاصی که مقداری از یک ارز دیجیتال را به صورت دارایی در اختیار دارند و به هر دلیل قصد فروش آن را دارند، براساس شناخت خود از دارایی‌شان، سعی می‌کنند تا آن را به بیشترین قیمت ممکن بفروشند. از سمت دیگر افرادی که متقاضی آن ارز هستند، ترجیح می‌دهند آن دارایی را به ارزان‌ترین قیمت ممکن خریداری کنند.

برای آسان کردن معاملات، افراد ثالثی به عنوان واسطه یا همان صرافی‌ها در بستر بازارها هستند. بدین ترتیب خریداران ارزهای دیجیتال با توجه به میزان مورد نیاز خود، سفارشاتی را بر اساس حداکثر قیمتی که حاضرند بپردازند، در صرافی قرار می‌دهند. در سمت دیگر نیز فروشندگان، حجم مشخصی از آن ارزی که در اختیار دارند با قیمتی که مشخص می‌کنند، برای فروش عرضه می‌کنند.

اردر بوک چیست؟

به لیست سفارشاتِ بازِ خرید و یا فروش که برای هر دارایی یا ارز توسط معامله‌گران در بازار ثبت شده order book گفته می‌شود. و نشان دهنده عرضه و تقاضای آن دارایی است. سفارش باز در اوردر بوک باقی خواهد ماند تا زمانی که شخص دیگری آن را قبول کند و یا شخصی که سفارش را ثبت کرده آن را لغو کند. اطلاعات قیمت و حجم معاملات در دو سمت دفتر سفارش که به آن قسمت خرید (‌Buy-Side) و قسمت فروش (Sell-Side) می‌گویند، نشان داده شده است.

مفهوم Ask و Bid؛ قیمت پیشنهادی برای خرید و فروش

اولین سفارش فروشی که در لیست سفارشات قرار دارد، بالاترین قیمتی است که یک فرد خریدار حاضر است بابت خرید یک دارایی بپردازد. قسمت خرید شامل تمام سفارشات خرید باز است که قیمتی کمتر از قیمت معامله شده قبلی دارند. به این قیمت پیشنهادی خرید از جانب خریدار، Bid می‌گویند. قیمت پیشنهادی خرید بیانگر تقاضای بازار است و معمولا به رنگ قرمز در صرافی مشخص می‌شود.

اولین سفارش خرید در اودر بوک (Order book) پایین‌ترین قیمتی را دارد که یک فروشنده دارایی خود را برای فروش گذاشته است. قسمت فروش شامل تمام سفارشات فروش باز با قیمت بالاتر از قیمت معامله شده قبلی است. به این قیمت، قیمت پیشنهادی فروش یا ask می‌گویند که معمولا به صورت لیست سبز رنگ به نمایش درمی‌آید.

هرگاه قیمت ثبت شده در هر دو لیست با یکدیگر مطابقت پیدا کند، در واقع بین فروشنده و خریدار توافق حاصل شده و معامله اسپات صورت خواهد گرفت. پس از انجام یک Spot Trading به محض تایید تراکنش٬ دارایی از موجودی فروشنده کسر و به دارایی‌های خریدار افزوده خواهد شد.

قدرت نقدشوندگی در بازار اسپات

هر چقدر اختلاف میان Ask price و Bid price کمتر باشد، نقدشوندگی در آن بازار بالاتر و سریع‌تر است. اختلاف بین این دو منجر به ایجاد صف فروش می‌شود. به این میزان اختلاف مابین پایین‌ترین قیمت فروش و بالاترین قیمت خرید، اسپرد (Spread) می‌گویند. 

عمق بازار معاملات اسپات

بررسی لیست سفارشات معلوم می‌کند که قدرت در دست چه کسانی است؟ خریداران و یا در دست فروشندگان! تعادل نداشتن سفارشات در هر سمت از این لیست، می‌تواند جهت بازار را مشخص کند. حجم زیاد سفارش فروش در یک بازه قیمتی، نشان دهنده سطح مقاومت در آن قیمت و تعداد زیادی سفارش خرید ممکن است نشان دهنده ناحیه حمایت باشد. اما توجه داشته باشید که اطلاعات مذکور به تنهایی نمی‌توانند به عنوان سیگنال‌هایی برای خرید یا فروش و انجام یک معامله اسپات محسوب شوند. 

آیا در بازار معاملات خارج از بورس (OTC) می‌توان معامله اسپات انجام داد؟

هر Spot Trading براساس قراردادهایی انجام می‌شود که مستقیماً بین دو طرف قراردارد منعقد شده است. اسپات در واقع بدون دخالت کارگزاران، به صورت همتا به همتا و مستقیماً بین خریدار و فروشنده انجام می‌شود. به این بازارها، بازارهای معاملات فرابورس نیز گفته می‌شود زیرا تنها میان فروشندگان و خریداران است. شرایط معاملات نیز دارای استانداردی از پیش تعیین شده نیست. بلکه با توجه به صلاحدید خریدار و یا فروشنده تعریف می‌شود. 

معامله spot چگونه در صرافی های غیرمتمرکز dex انجام می‌شود؟

اسپات در صرافی غیرمتمرکز

با رشد فناوری رمز ارزها و شکل‌گیری حوزه defi، مبادلات مالی شکل تازه‌ای به خود گرفت. با پیشرفت این حوزه فرصت‌های جدید سرمایه گذاری برای معامله‌گران ایجاد شد. جریان Spot Trading در صرافی‌های غیرمتمرکز کمی متفاوت است. در نتیجه‌ی استفاده از قراردادهای هوشمند، نیازی به انتقال دارایی‌ها به صرافی نیست و معامله اسپات به طور مستقیم از کیف پول معامله‌گران صورت می‌گیرد. در این صورت سفارش از قبل ثبت شده‌ای وجود نخواهد داشت. این صرافی‌ها با ایجاد یک استخر نقدینگی و بلوکه کردن سرمایه در آن، امکان تبادل در لحظه را برای کاربران فراهم می‌کنند. اعتبار معاملات اسپات در این صرافی‌ها به میزان دارایی استیک شده در بلاکچین آنها بستگی دارد. قیمت نیز بر اساس مدل بازارساز خودکار پیاده سازی می‌شود. کارمزد تراکنش هر اسپات اندک و یا برابر با صفر خواهد بود. درحالیکه سرعت انجام تراکنش معاملات بسیار بالاست و در لحظه انجام می‌گیرد.

چگونه می‌توانیم یک معامله spot انجام دهیم؟

نحوه انجام معاملات اسپات

برای ورود به بازار اسپات نخست باید یک ارز خریداری کنید. بهترین استراتژی معاملاتی برای افراد مبتدی معامله اسپات در یک صرافی معتبر است. با وارد شدن به این بازار و رصد قیمت اسپات ارز مورد نظرتان و نیز بررسی سفارش‌های فروشی که برای آن ارز قرار داده شده، می‌توانید قیمت پیشنهادی خودتان را در یک سفارش ثبت و با یک فروشنده Spot Trading خود را انجام دهید. در عین حال اگر شما مقداری از یک رمزارز خاص را در اختیار دارید و قصد تبدیل آن به رمزارز دیگری را داشته باشید، می‌توانید در هر صرافی که امکان معامله در جفت ارز مورد نظر شما را ساپورت می‌کند، با ثبت یک سفارش اسپات این کار را به راحتی انجام دهید.

در صرافی‌ها معمولا دو روش برای انجام اسپات وجود دارد که در ادامه به توضیح کامل آن‌ها می‌پردازیم.

سفارش مارکت (Market) در معاملات اسپات

روش اول معامله اسپات بر اساس قیمت لحظه‌ای بازار است که spot market order گفته می‌شود. و برای زمانی است که شما نمی‌خواهید در صف خرید یا فروش منتظر بمانید. شما فقط حجم ارزی که قصد معامله آن را دارید مشخص می‌کنید و معامله برحسب بهترین قیمت پیشنهادی موجود در بازار صورت خواهد گرفت. با این حال تضمینی وجود ندارد که قیمت بازار در حین اجرای سفارش شما تغییر نکند. اگر حجم کافی برای اجرای سفارش شما وجود نداشته باشد الباقی سفارش با قیمتی متفاوت پر خواهد شد. 

 سفارش لیمیت (Limit) در معاملات اسپات

روش دوم که spot limit order نامیده می‌شود و هنگامی است که شما قیمت خاصی را برای ارزی که قصد اسپات آن را دارید در نظر می‌گیرد و آن را به صورت ثبت یک سفارش با قیمت پیشنهادی مشخص در بازار قرار می‌دهید. در صورتی که قیمت ارز به عدد مورد نظر شما برسد،‌ با پذیرش سفارش شما معامله انجام خواهد شد.

سفارش استاپ لیمیت (Stop limit) در معاملات اسپات

سفارش استاپ لیمیت به سفارشاتی گفته می‌شود که با یک شرط قیمت همراه است که معمولا برای تعیین حد ضرر معامله مناسب است. اگر شرط تعیین شده در بازار محقق شود، سفارش شما به صورت خودکار توسط صرافی در لیست سفارشات ثبت خواهد شد. بدین ترتیب شما می‌توانید هر تعداد سفارش stop که مایلید ثبت کنید و تا وقتی که سفارش شما فعال نشده باشد سرمایه‌ شما درگیر معامله نشده است.

Stop همان شرط قیمتی است که اگر بازار به آن برسد سفارش شما فعال خواهد شد و در صورت رسیدن قیمت به سطح مورد نظر limit قیمتی خواهد بود که سفارش شما با آن قیمت در دفتر سفارشات ثبت می‌شود. البته اگر این دو قیمت خیلی نزدیک به هم در نظر گرفته شود ممکن است بازار به سرعت از قیمت مورد نظر شما رد شده و سفارش شما پر نشود.

سفارش OCO در معاملات اسپات

OCO  مخفف عبارت “One Cancels The Other” بوده و روشی مختص بازار اسپات برخی صرافی‌ها مانند بایننس است. با بکارگیری ویژگی  OCO شما می‌توانید به صورت همزمان دو سفارش مشخص کنید که اگر یک سفارش شما فعال شود سفارش دیگر کنسل خواهد شد. این روش در واقع ترکیبی از دو سفارش لیمیت اوردر (Limit order) و استاپ لیمیت (stop limit) است، که در قسمت price قیمت اسپات اوردر را مشخص کرده، در قسمت stop شرط قیمتی و در قسمت limit قیمت برای ثبت سفارش استاپ لیمیت مشخص می‌شود. بنابراین شما می‌توانید حد سود و حد ضرر معامله خود را به طور همزمان تعیین کنید.

استراتژی های معاملاتی مناسب برای اسپات تریدینگ

استراتژی برای استاپ تریدینگ

روند تغییرات قیمت در بازارهای مالی عمدتاً توسط پول‌های هوشمند و نهنگ‌ها که حجم بزرگی از سرمایه بازار را در اختیار دارند، تعیین می‌شود. با این حال در بازار معاملات اسپات، معامله‌گران خرد هم می‌توانند از نوسانات قیمت در بازار استفاده کرده و به اندازه خود از سود صعود بازار سهم ببرد. اگرچه روند کلی بازار رمزارزها از بدو پیدایش بیت‌ کوین تا به امروز به‌ طور کلی روندی صعودی بوده، با این حال سود شما به استراتژی معاملاتی که شما برای سرمایه‌گذاری در نظر گرفته‎‌اید، بستگی دارد.

اولین مرحله برای انجام یک معامله اسپات، شناسایی یک رمزارز با پتانسیل رشد و در موقعیت صعود است. به سه روش می‌توان موقعیت یک رمزارز را شناسایی و تحلیل کرد. 

  • اولین آن تحلیل فاندامنتال از ارزش ذاتی یک ارز است. این ارزش از آشنایی با وایت‌پیپر، نقشه راه آن، تیم طراح و پشتیبانی آن رمزارز و به طور کلی کارکرد تکنولوژیک آن به دست می‌آید.
  •  روش دوم تحلیل بنیادی از موقعیت آن رمزارز در بازار با توجه به اخبار و اطلاعات و حواشی آن است.
  • دست آخر روش سوم از طریق تحلیل تکنیکال نمودار تغییرات قیمت آن به دست می‌آید.

با استفاده اصول تحلیل تکنیکال کلاسیک، می‌توان روند تغییرات قیمت در بازار را به‌ دست آورد. با پیگیری این روندها، نقاط تغییر روندهای نزولی به صعودی، نقطه ورود ما به بازار خواهد بود. اصول پرایس اکشن و شناخت نواحی عرضه و تقاضا هم در بازار، محدوده‌ها و سطوح مقاومتی و حمایتی قیمت را برای ما مشخص می‌کنند. با تعیین خطوط حمایت، نقاط ورود و با تعیین محدوده مقاومتی حد سود یک معامله اسپات به راحتی به دست خواهد آمد.

اصولاً سود و ضرر در همه معاملات بستگی به میزان نوسانات بازار دارد. با این حال تحلیل این نوسانات برای یک Spot Trading به قبل از خرید خلاصه می‌شود و بعد از ورود به بازار معامله‌گر تنها منتظر صعود بازار تا رسیدن به حد سودی که قبلا تعیین کرده می‌ماند. اگر هم بازار بر خلاف تحلیل ما حرکت کند با رسیدن به حد ضرری که قبلاً تعیین شده، معاملات اسپات ما بسته خواهد شد. اگرچه مزایای زیادی در این بازارهای معاملات نقدی وجود دارد، اگر قصد ورود به چنین معاملاتی را دارید توصیه می‌شود که با احتیاط عمل کنید. با سرمایه‌های اندک کار را آغاز کنید و سرمایه خود را به صورت پلکانی وارد بازار کنید.

مزایا و معایب معامله اسپات

بازار معاملاتی اسپات مانند سایر بازارها با برخی مزایا و معایب همراه است که به آن‌ها اشاره می‌کنیم:

مزایای معامله در بازار اسپات

برتری معاملات اسپات نسبت به دیگر معاملات این است که شما در این معامله سرمایه خودتان را دارید و مجبور نشده‌اید آن را از جایی دیگر قرض بگیرید. همچنین نیازی به استفاده از اهرم‌ها ندارید. این نکات باعث می‌شوند تا میزان سود و ضررتان در معامله وابسته به میزان سرمایه اولیه‌تان باشد و تغییرات قیمتی نیز بر همین اساس صورت بگیرد. این نکته زمانی برای شما سودمند است که با اینکه سود شما به همان نسبت رشد قیمت، رشد داشته اما در صورت  تغییرات ناگهانی قیمت در بازار ارز دیجیتال، سرمایه ارز دیجیتال شما به صورت کامل از بین نخواهد رفت. شما همچنین می‌توانید با قرار دادن یک حد ضرر معقول، میزان ضرر خود را در کمترین مقدار ممکنه تعریف کنید.

اما حتی اگر از حد ضرر نیز در معامله اسپات خود بهره نگیرید، با وجود ریزش بازار در صورتی که پتانسیل رشد دوباره بازار و بازگشت قیمت وجود داشته باشد، باز هم می‌توانید تا صعود دوباره قیمت منتظر باشید. بنابراین  سرمایه شما در معاملات اسپات تحمل نوسانات بیشتری را دارد. 

امکان تسهیلات مذاکره بر روی قیمت‌ها در بازار معاملات اسپات برای خریداران و فروشندگان وجود دارد. این امکان به این افراد کمک می‌کند تا از هر اسپات تریدینگ به سود بیشتری دست پیدا کنند. این نکته باعث می‌شود تا در این نوع معاملات چشم‌انداز ایجاد سود بیشتر برای هر دو طرف معامله به وجود بیاید.

مهم‌ترین عاملی که باعث می‌شود افراد بسیاری تمایل به انجام معامله اسپات در ارزهای دیجیتال داشته باشند، اطلاعات دقیق و معتبری است که در اردر بوک‌ها و قیمت معاملات اسپات در کل بازار وجود دارد. خاصیت ترانسپرنت و شفافیت بلاکچین سبب شده که اطلاعات جزئی‌ترین مبادلات در رمز ارزها نیز به صورت دقیق ثبت شوند. اطلاعات مذکور به تحلیل دقیق از تغییرات قیمت در بازار کمک فراوانی  می‌کند. این در صورتی است که در سمت دیگر اطلاعات قراردادهای معاملات آتی معمولاً در اختیار صرافی‌هاست و تحلیل‌های  ما بسته به صداقت صرافی‌ها و بروکرها در ارائه این اطلاعات به بستر بازار است.

معایب معامله در بازار اسپات

همان‌طور که گفتیم بازارهای اسپات، بازارهایی مطمئن و قابل اعتماد هستند که افراد با استراتژی‌های ساده نیز می‌توانند به سود دست یابند. اما به هر حال محدودیت‌های این بازار برای معامله‌گران حرفه‌ای می‌تواند دلسرد کننده باشد. مهم‌ترین محدودیت که در واقع تفاوت اصلی بازار اسپات با بازارهای آتی نیز به شمار می‌رود، امکان انجام معامله شورت و معامله فیوچرز (Futures) است. بازارهای آتی در واقع بازارهایی دو طرفه‌ هستند. این بدین معناست که افراد علاوه‌ بر انجام معامله در جهت رشد قیمت، در صورت امکان ریزش قیمت نیز می‌توانید با ایجاد یک قرارداد براساس نزول قیمت در آینده بازار هم سود قابل توجهی به دست آورند.

از طرف دیگر احتمالاً سرمایه افراد برای معامله کردن در بازارهای ارز دیجیتال محدود است. با اینکه در معاملات اسپات شما محدود به استفاده از همان میزان سرمایه اولیه خود هستید، اما در در بازارهای مارجین این امکان برای شما فراهم شده که نسبتی از موجودی حساب خود را به عنوان وجه الضمان، نزد صرافی گرو بگذارد و تا چند برابر موجودی حساب خود، از منابع مالی صرافی وام بگیرید. بنابراین  میزان سود بیشتری را در معامله کسب خواهید کرد و بعد از انجام معامله بایستی سرمایه قرض گرفته را به بازار برگردانید. هرچند افراد در هر دو این موارد باید توجه کنند که در صورت تحلیل اشتباه بازار، ضررشان نیز به همان نسبت بالاتر خواهد رفت. با تمام این معایب و محدودیت‌ها بازار معامله اسپات یکی از بهترین بسترها برای افراد تازه وارد به بازارهای ارز دیجیتال است. جالب است بدانید معامله‌گران حرفه‌ای در بازارهایی همچون سهام و فارکس سابقه طولانی معامله در این بازارهای مشتقه را دارند. اما تجربه استفاده از این معاملات برای سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال تجربه تازه‌ای است.

ویژگی بازار معاملات اسپات در صرافی والکس

کسب سود از معامله اسپات در صرافی والکس

اگر ترجیح می‌دهید که معاملات خود را بر پایه ارز رایج مملکت به صورت ریالی انجام دهید، مطمئناً صرافی والکس بهترین گزینه خواهد بود. البته والکس علاوه بر معامله بر پایه ریال، معامله اسپات بین جفت ارزها را هم بر پایه تتر و بیت‌ کوین امکان‌پذیر کرده است. حجم بالای معاملاتی که در این صرافی انجام می‌شود، تضمین کننده سفارشاتی است که شما در دفتر سفارشات صرافی ثبت کرده‌اید. اگر چه نوسانات عرضه و تقاضا در بازار به طور قطعی قابل پیش‌بینی نیست، ولی اگر شما تریگر ورود به بازار را به درستی انتخاب کرده باشید، با توجه به حجم قابل قبول معاملات در صرافی والکس، می‌توانید امید داشته باشید که سفارش شما پر خواهد شد. با توجه به وسعت دامنه کاربران این صرافی و سفارشات اسپات که در هر لحظه ثبت می‌شود، معاملات با سرعت قابل قبولی با یکدیگر مچ می‌شوند.

بازار معاملات تعهدی والکس

صرافی والکس علاوه‌بر بازار اسپات، امکان معاملات اهرمی را نیز برای کاربران فراهم کرده است. معامله تعهدی والکس امکان معامله با اهرم ۳ برابر را در ۹ بازار ارز دیجیتال فراهم کرده است. کاربران با انتخاب لوریج مورد نظر، به مقدار اهرم انتخاب شده از صرافی اعتبار دریافت کرده و با این اعتبار میزان سرمایه خود را در معاملات افزایش می‌دهند. لازم به ذکر است که زمان تعیین شده برای معاملات دارای تاریخ سر رسید بوده و کاربران باید به زمان ۳ روزه‌ تعیین شده برای انقضای قرارداد توجه داشته باشند. در ادامه مزایای معامله تعهدی در والکس را نام می‌بریم:

  • فرصت کسب سود حتی در بازار نزولی
  •  بازدهی بیشتر نسبت به بازار اسپات
  • پتانسیل سود بیشتر با لوریج ۳ برابر (۳X)
  •  افزایش سرمایه کاربر با دریافت اعتبار

معاملات اسپات، تجربه‌ای برای کسب سود

در نهایت معاملات اسپات دقیقاً مشابه معاملات نقدی برای کسب سود است. بدین معنی که شما یک ارز دیجیتال را در زمانی که تشخیص دادید که قیمت آن به کمترین حد کاهش پیدا کرده و یا کمتر از ارزش ذاتی آن است، به عنوان یک کالای سرمایه‌ای خریداری کرده و آن را نگه می‌دارید تا زمانی که قیمت آن برحسب تقاضایی که در بازار ایجاد شده، افزایش پیدا کند. هنگامی که تشخیص دهید که قیمت آن به حدی رسیده که رشد آن متوقف شده و یا ممکن است مجدد کاهش پیدا کند آن ارز را به فروش رسانده و از اختلاف قیمت خریدتان سود نصیب شما خواهد شد.

معاملات اسپات چگونه کار می‌کنند؟

معاملات اسپات روشی است برای خرید و فروش دارایی‌ها با نرخ فعلی بازار – به نام قیمت لحظه‌ای – با هدف تحویل فوری دارایی پایه. این نوع معامله بین معامله‌گران روزانه محبوب است.

معاملات اسپات ارز دیجیتال چگونه انجام می‌شود؟

عبارت است از خرید یک ارز دیجیتال با قیمت فعلی و سپس فروش آن به قیمت آن زمان؛ به همین سادگی. این بعد می‌تواند بعد از یک ثانیه، یک دقیقه، ۵ دقیقه، ۱۰ ساعت، روز، هفته یا سال باشد.

آِیا معاملات اسپات سودآور است؟

استراتژی اسپات مانند سایر روش‌های ترید تنها زمانی شما را به سود می‌رساند که مهارت کافی داشته باشید و با ابزارهای تحلیل مسلط باشید. قطعا بدون داشتن دانش کافی، نه تنها سود نخواهید کرد بلکه خطر از دست رفتن دارایی‌ها هم وجود دارد.

۱۰

معامله اسپات

گام قبلی (۱۰/۲۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۱ / ۵. مجموع آرا: ۱۴

منبع
academy.binance
سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
5 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دانشمند
دانشمند
23 روز قبل

در واقع محتوای شما مشخصا به روز شده و کامله و بقولی میشه روش حساب کرد و ازش آموخت… در واقع شما به مبتدی لطف صدچندان دارید..منظورم اینه که درباقی سایتها ،مطالب به طرزی عنوان بندی شدن که گویی افرادی که پابه عرصه دیجیتال مارکتینگ شدن،از قبل به مسائل و مطالب پایه ای واقف هستند،درحالیکه ابداچنین نیست و تنها والکس است که دلسوزانه و موشکافانه واقعیات راعنوان میکند تا مبادا سرمایه گذار مغبون شود…باز هم سپاس از لطف بی شائبه شما تیم حرفه ای و کاربلد

دانشمند
دانشمند
23 روز قبل

سلام حضورشما،ازطرفی فرمودید در اسپات تریدینگ سرمایه گذار درنهایت متضررنمیشود ،فقط مدت برگشت سرمایه مطرح است ولی در قسمت آخر نقض کردید و گفتید اگر معاملات را با استفاده از ابزارها وتحلیلهای دقیق انجام ندهید باعث از دست رفتن سرمایه خواهدشد

ر رواقی
ر رواقی
20 روز قبل
پاسخ به  دانشمند

سلام
معامله اسپات به نوعی معامله یک جهته و فوری است. به این صورت که شما یک دارایی را خریداری و در قیمت بالاتر به فروش میرسانید. بنابراین در صورت عدم تحلیل درست ممکن است دچار ضرر شوید.

مرتضی سلیمانی
مرتضی سلیمانی
30 روز قبل

سلام و عرض ادب بسیار عالی از محتوای ارسال شده

Omid ajam
Omid ajam
5 ماه قبل

باسلام و خسته نباشید. ممنون از مطالب مفیدتون. من کمتر جایی دیدم که برای مبتدی اینچنین بنیادی و از پایه توضیح بدن. عموما مدرسین درین زمینه با تفکر اینکه مخاطب آگاهی قبلی اندکی از مطالب ذکر شده داره لذا از صفر شروع به آموزش نمیکنند. درصورتی که اغلب افراد با برخورد با چند اصطلاح غریب از ادامه راه منصرف میشن. خوشحالم که مطلب ارائه شده ازین ویژگی برخورداره. خواهشادر ادامه به بازار جفت ارزهام همینطور ورود کنید و یا منابعی که مثل این مطلب بازار فارکس رو از صفر توضیح میده به خوانند معرفی بفرمایید. سپاس

دکمه بازگشت به بالا