آموزش تریدسرمایه گذاری

نحوه کسب سود با معاملات مارجین و بررسی مزایا و معایب آن

معاملات مارجین یک روش دستیابی به سود بیشتر با استفاده از اهرم‌هاست. در این روش، معامله‌گران با استفاده از سرمایه‌ای که توسط شخص ثالث فراهم شده است، دارایی خود را خرید و فروش یا معامله می‌کنند. به عبارت دیگر، با اخذ وجوه بیشتری از سرمایه، علاوه بر سرمایه اولیه خود، معامله را با حجم بزرگ‌تری باز می‌کنند. این نوع معاملات در بازار بین المللی فارکس و بازارهای سهام بسیار محبوب و پرطرفدار هستند. در حال حاضر نیز در صرافی‌های رمز ارزها جهت خرید توکن یا کوین‌های بیشتر بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. برای علاقمندان آموزش ترید ارز دیجیتال و کسب سود بیشتر، یادگیری این نوع روش معاملاتی می‌تواند بسیار مفید باشد؛ چرا که این متد تریدینگ می‌تواند در درک بهتر سرمایه گذار جهت پیش بینی دقیق‌تر معامله و ریسک ابزاری موثر تلقی شود. در ادامه به معرفی کامل‌تر این روش با ذکر جزئیاتی بیشتر از آن می‌پردازیم.

معاملات مارجین ارز دیجیتال چیست؟

بررسی معاملات مارجین

معمولی‌ترین گزینه‌ها برای ورود به بازار ارزهای دیجیتال، معامله اسپات و مارجین هستند. در اسپات تریدینگ شما می‌توانید با تبدیل مستقیم و بی واسطه کوین‌های خود به پول نقد یا استیبل کوین، صاحب آن دارایی شوید. در حالیکه، در روش مارجین روند تا حدی پیچیده‌تر است.

معاملات مارجین که به عنوان معامله اهرم نیز شناخته می‌شوند، انجام معامله ارزهای دیجیتال از طریق پول قرض شده‌ای یا وامی است که توسط کارگزار در دسترس شما قرار می‌گیرد. این وام نیاز به وثقه‌ای دارد که در محافل تجاری به آن مارجین گفته می‌شود. میزان مارجین مورد نیاز با توجه به نسبت اهرمی که استفاده می‌کنید، متغیر است. این نکته را هم باید در نظر داشت که هر سرمایه گذار جهت مقاومت در مقابل نوسانات قیمت منفی معاملات اهرمی باید مارجین آزاد کافی در حساب خود داشته باشد. دلیل این امر آن است که مارجین آزاد به سودها و زیان‌های تحقق نیافته معاملات باز رمزنگاری شما بستگی دارد. این سودها باعث افزایش مارجین موجود در حساب شما می‌شود، در حالیکه ضررهای محقق نشده آن را کاهش می‌دهند. 

مارجین تریدینگ به شما این امکان را می‌دهد که بدون واریز سرمایه به حساب معاملاتی خود، مقدار زیادی سرمایه را کنترل کنید. به بیانی دیگر، با توجه به نسبت اهرمی که می‌خواهید استفاده کنید، یک معامله ارز دیجیتال چند برابر بزرگ‌تر از موجودی حساب تجاری خود انجام دهید. 

معاملات مارجین برای خرده معامله‌گران روشی بسیار محبوب تلقی می‌شود؛ زیرا با یک حساب معاملاتی نسبتاً کوچک امکان حضور در بازار قابل توجهی را خواهند داشت. دلایل اهمیت استفاده از این روش معاملاتی را می‌توان در دو مورد زیر خلاصه کرد:

  • معاملات مارجین ارز دیجیتال به معامله‌گران اجازه می‌دهد تا ضمن کنترل مقدار زیادی پول، پتانسیل سود خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهند. این پتانسیل حتی در حرکات کوچک قیمت نیز امکان پذیر است. در نقطه مقابل این مورد باید توجه داشت که استفاده از این نوع معاملات اهرمی ضررهای احتمالی را هم بزرگ‌تر می‌کنند.
  • این نوع روش معامله درک بهتری از ریسک در بازارهای مالی ارائه می‌دهد. با استفاده صحیح از این روش و به کارگیری شیوه‌های مدیریت ریسک می‌توان همیشه زیان‌های معاملات اهرمی را تحت کنترل نگه داشت.

مارجین تریدینگ چگونه کار می‌کند؟

نحوه کار مارجین تریدینگ

Margin Trading در ارزهای رمزنگاری شده همانند سایر بازارهای مالی کار می‌کند. در این روش تریدینگ، معامله گر از کارگزار خود پول قرض می‌گیرد تا بتواند موقعیت معاملاتی کریپتو خود را تأمین کند. برای انجام این کار، کارگزار به وثیقه یا به عبارتی مارجینی نیاز دارد که با توجه به نسبت اهرمی انتخاب شده میزان آن متغیر است. به عنوان مثال، در صورت استفاده از نسبت اهرمی ۱۰۰:۱، این وثیقه می‌تواند ۱% از اندازه موقعیت معاملاتی باشد. 

فرض کنید در حالی که موجودی حساب تجاری‌تان فقط ۲۰۰۰ دلار است، قصد خریداری  100 هزار دلار بیت کوین را دارید. در این صورت با نسبت اهرمی ۱۰۰:۱، مارجین وثیقه‌ای مورد نیاز شما ۱% از اندازه پوزیشن معاملاتی تان (۱۰۰ دلار) خواهد بود. در واقع، باید ۱۰۰۰ دلار از پول‌تان را به عنوان وثیقه کنار بگذارید و با باقی آن معاملات رمز ارز باز کنید. مارجین مورد نیاز با توجه به نوع معامله جفت ارز و کارگزاری انتخاب شده هم متفاوت خواهد بود

 بر اساس اصول کلی معاملات مارجین شما باید در حساب معاملاتی کریپتو وجوه کافی جهت پوشش میزان مارجین وثیقه‌ای مورد نیاز داشته باشید. مقداری وجوه اضافی جهت مقاومت در برابر نوسانات منفی معاملات اهرمی نیز از دیگر نکات و قواعد مهم جهت ورود به این روش تریدینگ به شمار می‌آید. این بدان معناست که هرگز نباید کل حساب معاملاتی خود را به مارجین تخصیص دهید؛ چرا که حتی حرکت‌های کوچک قیمت می‌تواند شما را در یک یا چند معامله متضرر کند. در چنین حالتی حساب مارجینی شما با کمبود نقدینگی مواجه می‌شود. در شرایطی که این حساب به میزانی کمتر از آستانه تعریف شده آن برسد، هشدار Call Margin برای شما فعال می‌شود. با اعلام این هشدار، لازم است تا وجوه اضافی را برای شارژ حساب واریز کنید. اگر حسابتان را شارژ نکنید، به صورت اتوماتیک بسته خواهد شد.

مزایای معاملات مارجین ارز دیجیتال

با استفاده از معاملات مارجین می‌توانید قدرت خرید خود را به میزان قابل توجهی افزایش دهید. این میزان افزایش با توجه به نسبت اهرم ارائه شده توسط کارگزاری متفاوت خواهد بود. به طور مثال، با نسبت اهرمی ۱۰:۱ می‌توانید ۱۰۰ هزار دلار معاملات رمز ارز را با یک حساب ۱۰ هزار دلاری کنترل کنید. با رساندن این اهرم به نسبت ۱۰۰:۱ و با یک حساب تجاری ۱۰ هزار دلار می‌توانید ۱ میلیون دلار معاملات را در این بازار تحت کنترل خود داشته باشید. بنابراین، کاملاً روشن است که معاملات Margin به عنوان یک سلاح و ابزار قدرتمند در زرادخانه معاملاتی عمل می‌کنند.

تنوع سبد معاملاتی در مارجین

در قالب انجام این معاملات می‌توانید نه تنها از افزایش قیمت، بلکه از کاهش آن هم سود ببرید. به این ترتیب برای بازارهای کم رونق و پررونق کاملاً آماده خواهید بود. از دیگر مزایای ورود به این روش ترید می‌توان به ایجاد تنوع در پورتفولیو یا سبد سهام اشاره کرد. معاملات مارجین در ارزهای دیجیتال ضمن افزایش قدرت خرید، امکان تنوع بخشیدن به سبد ارزها را برای شما فراهم می‌آورند. بنابراین، به جای قرار دادن تمام تخم مرغ‌های خود در یک سبد می‌توانید با اختصاص درصد مارجین مورد نیاز هر رمز ارز، تنوعی از سبد رمز ارزها را تجربه کنید.

معایب ترید در مارجین

مهم‌ترین نقطه ضعف معاملات مارجین امکان مواجه شدن با زیان‌های بالاست. در واقع، این نوع معاملات در عین حال که سود را افزایش می‌دهند، به همان اندازه نیز زیان شما را به همراه خواهند داشت. به بیانی دیگر، هم به نفع شما و هم علیه شما کارساز خواهند بود. با توجه به ماهیت ریسک‌پذیری بازار ارزهای دیجیتال، باید همواره آمادگی لازم جهت کنترل ضررهای احتمالی و پیش رو را داشته باشد.

دومین نقطه ضعف این سبک تریدینگ مربوط به Call Margin است؛ زمانی که مارجین آزاد شما به زیر صفر می‌رسد. در این شرایطی یک تماس هشدار دریافت خواهید کرد. با این حال، چنانچه مدیریت ریسک کارآمدی داشته باشد می‌توانید احتمال دریافت چنین هشدارهایی را کاهش دهید.

سومین نقطه ضعف Margin Trading مربوط به نرخ بهره این معاملات است. با توجه به اینکه مارجین تریدینگ بر اساس وام ارائه شده توسط کارگزار یا صرافی ارز دیجیتال شما انجام می‌شود، باید به وام بهره بپردازید. نرخ این بهره اغلب بسیار پایین است. البته، بر اساس طول مدت و اهرم به کار رفته در موقعیت معاملاتی تان، ممکن است نیاز به پرداخت بهره بسیار زیادی داشته باشید.

 چگونه با مارجین تریدینگ ریسک را مدیریت کنید؟

مارجین تریدینگ و مدیریت ریسک

انجام معاملات مارجین تا حدی دشوار و پر چالش است. این روش تریدینگ بر پایه قرض گرفتن پول استوار است. در صورت بسته نشدن موقعیت معاملاتی شما در زمان مناسب یا استفاده از اهرم اشتباه، ممکن است تمام سرمایه خود را از دست بدهید. در این صورت برای بازپرداخت پول با مشکل مواجه خواهید شد. اما توجه به برخی نکات و اصول کلی ترید می‌تواند میزان ریسک را تا حد زیادی کاهش دهد.

  • گرچه صرافی‌ها یا کارگزاری‌هایی هستند که از طریق کار کردن با آنها می‌توانید یک پوزیشن ترید با اهرم ۱۰۰ برابر باز کنید، اما برای بهینه سازی مدیریت ریسک بهتر است از اهرم‌هایی در محدوده ۱ تا ۲۰ برابری استفاده کنید. درصد پیشرفت و موفقیت انجام معاملات شما به صرافی رمزنگاری و نوع محصول یا کریپتو منتخب شما بستگی دارد. نکته مهم دیگر در مقوله مدیریت ریسک معاملات مارجین، مطالعه تمام اسناد Margin Trading خود قبل از ورود به آن است.
  • با در اختیار داشتن دارایی‌های رمزنگاری زیاد شما در یک پوزیشن معاملاتی طولانی قرار می‌گیرید. در چنین شرایطی، برای حفظ وجوه خود در برابر نوسانات بالای قیمت می‌توانید با ایجاد یک موقعیت فروش اهرمی از این پوزیشن محافظت کنید. با لحاظ این اهرم، هر زمان که  قیمت دارایی کریپتو کاهش می‌یابد، ارزش موقعیت فروش افزایش پیدا می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا بخشی از پول از دست رفته را در طول معاملات اهرمی خود جبران کنید.
  • اصول بازار را نادیده نگیرید. آشنایی با تحلیل تکنیکال بازار یکی از این اصول است. بررسی تغییرات قیمت از منظر عوامل بنیادی بازار نیز از دیگر نکات مهمی است که باید در رادار تحلیل گرانه خود بدان توجه داشته باشید. قبل از ورود به یک معامله اهرمی از نحوه عملکرد بازارهای همبسته مانند سهام و نرخ بهره آگاهی کامل کسب کنید.
  • آشنایی با مقیاس گذاری در معاملات به عنوان یک تکنیک قدرتمند به شما کمک می‌کند تا ضرر خود را کاهش و سود را افزایش دهید. به عنوان یک قاعده کلی همواره در نظر داشته باشید که فقط در معاملات سودآور مقیاس گذاری کنید و از انواع متضرر آن خارج شوید. میزان سود یا ضرر شما در این روش ترید با توجه به استراتژی و برنامه معاملاتی تان متفاوت خواهد بود.

پیگیری بازار ارزهای دیجیتال از طریق مارجین تریدینگ

معاملات مارجین امکان انجام تریدهایی بیش از موجودی حساب تجاری را برای شما فراهم می‌کنند. این نوع روش تریدینگ همان قدر که به شما سود می‌دهد، به همان اندازه نیز خطر متضرر کردن و از دست دادن سرمایه را برایتان به همراه دارد. اما، با داشتن سطحی از دانش و درک ریسک‌ها و چالش‌های اهرمی، این نوع معاملات در بازار ارزهای دیجیتال می‌توانند بسیار سودآور باشند. 

اگر از معامله‌گران باتجربه و حرفه‌ای بازار کریپتو هستید با تقویت مهارت‌های قوی مدیریت ریسک و انجام تحقیقات لازم در این بازار، معامله مارجین کریپتو برای شما گزینه با ارزشی خواهد بود. با این حال، باید در نظر داشته باشید که این نوع معامله یکی از پیشنهادات سرمایه گذاری پرخطر است. با توجه به اینکه در این روش معامله پولی از دیگران قرض گرفته می‌شود و  به دلیل نوسانات قیمت این بازار، ممکن است در این معاملات متضرر هم بشوید. بنابراین، ضروری به نظر می‌رسد تا با کسب آگاهی و شناخت کافی درباره نقاط قوت و ضعف این روش معاملاتی، نحوه ورود و خروج از یک موقعیت معاملاتی، مطالعه اسناد ارائه شده توسط یک صرافی و دیگر نکات مهم ذکر شده در این مقاله، تا حد امکان میزان ریسک پذیری خود را کاهش دهید.

سؤالات متداول

معامله اهرمی مارجین چیست؟

معامله اهرمی یک رویکرد معاملاتی است که توسط معامله‌گران در هر دو بازار سنتی و ارز دیجیتال برای به حداکثر رساندن سود استفاده می‌شود. معاملات مارجین یک نوع رایج از معاملات اهرمی در  بازار کریپتوکارنسی است که در آن بخشی از دارایی به عنوان وثیقه برای افزایش قدرت خرید قرار داده می‌شوند.

اهرم ۱۰۰ برابری به چه معناست؟

با اهرم ۱۰۰ برابری، ۱ دلار را می‌توان به عنوان ۱۰۰ دلار معامله کرد. بدین ترتیب، معامله‌گران می‌توانند از تمام مزایای ۱۰۰ دلار بهره‌مند شوند تا بازده سرمایه گذاری آنها به بالاترین حد برسد.

آیا مارجین تریدینگ معامله پر خطری است؟

همانند سایر انواع معاملات بازارهای مالی، مارجین تریدینگ هم می‌تواند ضرر شما را افزایش دهد. در این معاملات ممکن کل سرمایه خود را از دست بدهید. بنابراین، باید با شناختی کامل و دقیق از اصول این روش تریدینگ به آن ورود کنید.

۱۲

معاملات مارجین

گام قبلی (۱۲/۲۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

سال ۱۳۹۸ تولید محتوا را در حوزه دیجیتال مارکتینگ و کریپتو کارنسی ها شروع کردم و در حال حاضر تجربه چندین سال در زمینه تولید محتوا و نویسندگی محتوای حوزه ارزهای دیجیتال مطابق با اهداف و مخاطب سایت دارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
ارش
ارش
1 ماه قبل

والکس امشب تمام مارجیناشو با ریزش ناگهانی بازار غیر فعال کرد… در واقع والکس جایی نمی خوابه که اب زیرش بره… سایتشم که درب و داغون بود یه ماهی بود اینجوری بود. بنابراین حاضرن ملت **** بشه ولی خودشون دچار زیان نشن.

دکمه بازگشت به بالا