صرافی ها

آموزش کامل معاملات فیوچرز در صرافی کوکوین

به تازگی پلتفرم فیوچرز صرافی کوکوین وارد سومین سال تاسیس خود شد. این در حالیست که معاملات آتی ارزهای دیجیتال به سرعت در حال رشد است. از سال ۲۰۱۹، پلتفرم‌های مختلف شروع به ارائه اهرم‌های بالا بر روی معاملات بیت‌کوین کردند که بیشتر از طریق قراردادهای آتی در دسترس است. کوکوین یکی از صرافی رمزنگاری معروف است که معاملات فیوچرز و انواع مختلف قراردادهای آتی را با امکان به‌کارگیری اهرم بالا فراهم کرده است. شاید بخواهید بدانید نحوه کار صرافی کوکوین در معاملات فیوچرز چیست؟ در این مطلب قدم به قدم به شما نشان خواهیم داد که چگونه می‌توانید با معاملات آتی در فیوچرز صرافی کوکوین کسب سود کنید.

ویژگی معاملات فیوچرز در صرافی Kucoin

صرافی کوکوین دارای یک پلتفرم مبتنی بر معاملات مشتقات مالی است. شما می‌توانید معاملات آتی را در کوکوین از طریق اپلیکیشن موبایل یا برنامه تحت وب انجام دهید. معاملات آتی در واقع معامله قرارداد‌هایی است که شامل خرید و فروش قراردادهای استاندارد بر پایه ارزش آتی یک ارز دیجیتال می‌شود. اساساً وقتی با انگیزه کسب سود در معاملات آتی شرکت می‌کنید (از طریق قراردادهای شورت یا لانگ)، درگیر حرکت آتی بازار می‌شوید. در حالی که با استفاده از اهرم، می‌توانید سود خود را افزایش دهید. فیوچرز صرافی کوکوین با استفاده از یک الگوریتم هوشمند برای محاسبه شاخص، از اهرم تا ۱۰۰ برابر پشتیبانی می‌کند. کوکوین حدود ۱۰۰ محصول آتی دائمی و سه ماهه را ارائه می‌دهد. همچنین فیوچر صرافی کوکوین از انواع قراردادها و سفارشات پیشرفته با بیش از ۱۲۰ کوین و توکن مختلف پشتیبانی می‌کند. با این حال همه رمزارزهای موجود در بازار اسپات صرافی کوکوین را نمی‌توان در فیوچرز صرافی کوکوین معامله کرد.

برای آشنایی بیشتر با امکانات مختلف صرافی کوکوین آموزش صرافی کوکوین را مطالعه کنید.

انواع قرارداد فیوچرز صرافی کوکوین

در حال حاضر ۴ نوع قرارداد آتی در فیوچرز صرافی کوکوین برای معامله‌گران در دسترس است:

بخش مارجین در فیوچرز صرافی کوکوین
  • قراردادهای تحویل (Delivery contracts): شامل توافقی برای خرید یا فروش یک دارایی به قیمت از پیش تعیین شده در یک تاریخ مشخص در آینده است.  در فیوچرز صرافی کوکوین این قراردادها به عنوان قراردادهای سه ماهه و شش ماهه روی دارایی‌هایی مانند BTC و ETH ارائه می‌شوند.
  • قراردادهای دائمی (Perpetual contracts): برخلاف قراردادهای تحویل، قراردادهای دائمی قراردادهای آتی و بدون تاریخ انقضا هستند که زمان تسویه نامحدود دارند. در فیوچرز صرافی کوکوین بیش از ۶۰ محصول قرارداد دائمی وجود دارد.
  • قراردادهای معکوس (Inverse contracts): برای اجرای یک قرارداد معکوس در فیوچرز صرافی کوکوین، معامله‌گر باید ارز دیجیتالی را که می‌خواهد معامله کند، ذخیره داشته باشد. به عنوان مثال می‌توان از اتریوم به عنوان دارایی اساسی در یک قرارداد Ether-Margined استفاده کرد.
  • قراردادهای خطی (Linear contracts): قراردادهای خطی قراردادهایی با مارجین USDT هستند، ارزهای دیجیتال بیشتری برای معامله با قراردادهای خطی USDT-Margin وجود دارد. تنها چیزی است که برای مشارکت نیاز دارید، نگهداری مقداری USDT بوده و این به معنای امکان معاملات مستقیم با همه ارزهای دیجیتال اصلی در فیوچرز صرافی کوکوین است.

دو پلتفرم برای کمک به کاربران مبتدی و تازه کار

فیوچرز صرافی کوکوین از سه پلتفرم مختلف تشکیل شده است. صرافی ارز دیجیتال کوکوین همواره تلاش کرده تا کار را برای مبتدیان ساده کند. به همین دلیل علاوه بر KuCoin Futures Pro که دارای ویژگی‌های کامل و پیشرفته برای معامله‌گران حرفه‌ای است، دو پلتفرم KuCoin Futures Lite و KuCoin Futures Brawl را نیز برای کاربران تازه‌کار معرفی کرده است.

پلتفرم‌های فیوچر کوکوین

KuCoin Futures Lite

در نسخه Lite یک رابط کاربری ساده شده و کاربر پسند برای تازه کارها ارائه شده است. در این نسخه برخی از جنبه‌های رابط کاربری فیوچرز صرافی کوکوین که باعث پیچیدگی ورود به پوزیشن‌ها معاملاتی می‌شود، حذف شده است. هدف آن تسهیل و لذت‌بخش‌تر کردن تجربه معامله قراردادهای آتی است. صفحه Lite فقط از داده‌های بازار، داده‌های قراردادها و رابط معاملاتی تشکیل شده است. در نسخه Lite کاربران می‌توانند بین قراردادهای آتی USDT-margined یا BTC-margined یکی را انتخاب کرده و همچنین به همه جفت ارزها دسترسی داشته باشند.

KuCoin Futures Brawl

با کمک Kucoin Futures Brawl، کاربران مبتدی از اطلاعات و اخبار بازار معاملات آتی مطلع می‌شوند. در نتیجه، این پلتفرم تجربه معاملات آتی را بین کاربران حرفه‌ای و مبتدی متوازن می‌کند. هدف این پلتفرم تبدیل معاملات آتی به یک فعالیت سرگرم‌کننده است. هر کاربر با ثبت نام در پلتفرم KuCoin Futures Brawl می‌تواند با جمع‌آوری امتیازهای معاملاتی خود در ایونت‌ها شرکت کند. بدین ترتیب در کنار معامله قراردادهای آتی، می‌تواند شانس خود را نیز برای برنده شدن درصدی از پاداش‌های استخر نقدینگی صرافی، امتحان کند.

فعال کردن معاملات آتی در صرافی کوکوین

قبل از رفتن به بخش معاملات آتی کوکوین باید در صرافی ثبت نام کرده باشید. البته برای استفاده از امکانات فیوچرز صرافی کوکوین نیازی به احراز هویت نخواهید داشت و تنها با تایید یک آدرس ایمیل می‌توانید ثبت نام را انجام دهید.

بنابراین با وارد کردن آدرس ایمیل و رمز عبوری که زمان ثبت نام خودتان تنظیم کرده‌اید، به حساب صرافی وارد شوید. در بخش مشتقات (derivatives) منوی صرافی روی گزینه Futures کلیک کنید. بخش فیوچرز کوکوین به صورت پاپ‌آپ برای شما نمایش داده می‌شود.

فعال کردن حساب فیوچر کوکوین

پیش از شروع معامله لازم است که این بخش را در حساب صرافی خود فعال کنید. بدین منظور روی دکمه فعال کردن معاملات آتی (Enable Futures Trading) کلیک کرده و پس از مطالعه شرایط معاملات در صرافی باید گزینه «خواندم و موافقت کردم» را علامت زده و تایید نمایید.

برای امنیت سفارشات و معاملات لازم است یک رمز عبور معاملاتی (Trading Password) شش رقمی انتخاب کنید. البته اگر کاربر معاملات اسپات صرافی بوده‌اید، احتمالاً پیش از این، رمز عبور معاملاتی را تنظیم کرده‌اید.

انتقال دارایی ها به حساب فیوچرز صرافی کوکوین

کیف پول صرافی کوکوین

از بخش دارایی‌های منوی صرافی (asests)، در سمت راست بالای صفحه، Futures Account را انتخاب کنید. این گزینه شما را به صفحه دارایی‌های فیوچرز صرافی کوکوین هدایت می‌کند. در صفحه دارایی‌ها، می‌توانید کل دارایی‌ها و پوزیشن‌های فیوچرز خود را بررسی کنید.

دو روش اصلی برای واریز وجوه به حساب فیوچرز شما وجود دارد:

  • روش اول: اگر دارایی‌های رمزنگاری شما در پلتفرم دیگری است، می‌توانید روی گزینه deposit کلیک کنید تا رمزارز مورد نظرتان را مستقیماً به آدرس حساب فیوچر در کیف پول حساب صرافی واریز کنید.
واریز وجه به حساب فیوچرز کوکوین
  • روش دوم: اگر از قبل مقداری دارایی رمزنگاری در حساب صرافی خود ذخیره دارید، به سادگی می‌توانید موجودی خود را به حساب فیوچر خود انتقال دهید. کافی است نوع ارز دیجیتال خود و حجم مورد نظرتان را انتخاب کرده و روی گزینه Transfer کلیک کنید.
انتقال ارز دیجیتال به فیوچر صرافی کوکوین

انواع معاملات فیوچرز در صرافی Kucoin

اکنون آماده هستید که یک جفت ارز دیجیتال را برای شروع معامله انتخاب کنید. به حساب فیوچر خود وارد شوید و به گزینه trade بروید و محصول آتی مورد نظرتان را جستجو کنید.

جستجوی محصول آتی در فیوچر کوکوین

برای ثبت سفارش در فیوچرز صرافی کوکوین، باید نوع و حجم سفارش خود را انتخاب کنید. Kucoin Futures از سه نوع سفارش پشتیبانی می‌کند که در ادامه توضیح خواهیم داد:

  • سفارش محدود (Limit order)
  • سفارش بازار (Market order)
  • سفارش توقف (Stop order)
ثبت انواع سفارش فیوچر کوکوین
  • Limit order: یک سفارش Limit برای معامله با قیمت از پیش تعیین‌شده استفاده می‌شود. پس از اینکه قیمت و مقدار سفارش را وارد کردید، می‌توانید برای شروع معامله، «خرید long» یا «فروش short» را انتخاب کنید.
  • Market order: سفارش مارکت، انجام سفارش خرید یا فروش با بهترین قیمت بازار است. کافی است مقدار سفارش را وارد کرده و روی «خرید long» یا «فروش short» کلیک کند تا سفارش شما با بهترین قیمت ممکن در آن لحظه ثبت شود.
  • Stop order: سفارش با دستور توقف اساساً زمانی ثبت می‌شود که قیمت بازار به شرط توقف از پیش تعیین‌شده برسد. می‌توانید سه گزینه قیمت سفارش و مقدار سفارش و قیمت توقف سفارش را برای انجام یک سفارش تعیین کنید.

انتخاب اهرم

تمام پلتفرم‌های فیوچرز صرافی کوکوین امکان معاملات اهرمی را ارائه می‌دهند. این بدان معنی است که کاربر می‌تواند از پلتفرم پول قرض کند تا حجم پوزیشن معاملاتی خود را افزایش دهد. اهرم می‌تواند برای افزایش سود شما فعال شود. هر چه اهرم بالاتر باشد، درآمد نیز بیشتر خواهد بود و در مقابل می‌تواند منجر به افزایش ضرر شما نیز شود. در دارایی‌های معمولی اهرم را می‌توان تا ۲۰ برابر تنظیم کرد. البته برای ارزهای دیجیتال اصلی مانند BTC و ETH اهرم تا ۱۰۰ برابر امکان‌پذیر است. برای حساب‌هایی که تایید هویت نشده باشند، انتخاب اهرم محدود خواهد بود.

اهرم و ثبت سفارش فیوچر در کوکوین

پوزیشن short در مقابل پوزیشن long

برخلاف معاملات در بازارهای نقدی، در معاملات قراردادهای آتی هیچ خرید مستقیمی از دارایی اساسی وجود ندارد. بنابراین کاربران می‌توانند هم در موقعیت‌های افزایش قیمت و هم در کاهش قیمت معامله کنند.

  • اگر در یک پوزیشن long قرار بگیرید و قیمت افزایش یابد، سود خواهید داشت و در غیر این صورت متضرر خواهید شد.
  • اگر در یک پوزیشن short قرار داشته باشید و قیمت کاهش یابد، سود کسب می‌کنید و عکس این نیز صادق است.

ضمناً در قسمت لیست پوزیشن‌ها، در پایین صفحه، می‌توانید تمام سفارش‌های باز و متوقف شده خود را مشاهده کنید.

بستن یک پوزیشن معاملاتی

بستن یک پوزیشن در فیوچرز صرافی کوکوین نسبتاً ساده است. اگر سفارشی را با موفقیت ارسال کردید، همه پوزیشن‌های باز شما به همراه تمام اطلاعات مربوط به آنها در زیر نمودار نمایش داده می‌شوند. در اینجا، کاربران می‌توانند تمام شاخص‌های ضروری مانند حجم معامله، قیمت ورودی، قیمت لحظه‌ای بازار، قیمت انحلال و لیکوییدیشن، مارجین، سود و زیان تحقق یافته و تحقق نیافته و… را رصد کنند. در همین قسمت کاربران می‌توانند برای پوزیشن معاملاتی خود دستورهای حد ضرر (stop-loss) یا حد سود (take-profit) تعیین کنند. علاوه بر این، می‌توانند پوزیشن معاملاتی خود را با استفاده از دکمه close position ببندند، که به دو روش امکان‌پذیر است:

  • بستن با سفارش Market Order: حجم پوزیشنی را که قصد دارید ببندید، وارد کنید و روی تأیید کلیک کنید. پوزیشن شما در بهترین قیمت فعلی بازار بسته می‌شود.
بستن پوزیشن با سفارش market
  • بستن با سفارش Limit Order: قیمت و حجم پوزیشن مورد نظر خود را وارد کرده و روی تأیید کلیک کنید.
بستن پوزیشن با سفارش limit

از طرف دیگر از آنجایی که پوزیشن‌های معاملات آتی پوزیشن انباشته است، برای بستن پوزیشن‌ها می‌توانید با ثبت سفارش در جهت عکس پوزیشن فعلی خود، پوزیشن معاملاتی را به صفر رسانده و در واقع آن را ببندید.

تنظیمات پیشرفته در سفارشات KuCoin Futures Pro

پلتفرم فیوچرز صرافی کوکوین بسته‌های جامع‌تری را برای افراد با تجربه در قراردادهای آتی ارائه می‌دهد. طرح‌بندی در Futures Pro شامل یک tab جداگانه برای جزییات قراردادها، باکس عملیات معاملات و اطلاعات دقیق‌تر بازار شامل دفترچه سفارشات (order book) و مشاهده پوزیشن‌های باز است.

KuCoin Futures Pro از دو واحد سفارش بر اساس Lot و BTC پشتیبانی می‌کند که با انتخاب هر کدام نمایش واحد کمیت در رابط معاملاتی نیز تغییر خواهد کرد.

Kucoin Futures دارای تنظیمات پیشرفته‌ای است که شامل post only و hidden و GTC و IOC برای سفارش‌ها می‌شود. البته این گزینه‌ها فقط برای سفارشات Limit order و Stop order در دسترس هستند.

تنظیمات پیشرفته در فیوچرز کوکوین

نحوه محاسبه کارمزد معاملات فیوچرز در صرافی Kucoin

فیوچرز صرافی کوکوین به کمک رابط کاربرپسند یک پلتفرم مناسب برای معاملات آتی است. این صرافی در مقایسه با دیگر رقبای خود، هزینه تراکنش و برداشت ارزان‌تری را دریافت می‌کند.

در معاملات فیوچرز دو نوع کارمزد دریافت می‌شود:

  • سازنده یا میکر (Maker): میکر کسی است که سفارشی را ارسال می‌کند که بلافاصله معامله نمی‌شود. سفارش باقی می‌ماند تا کسی آن را در یک نقطه مشخص تکمیل یا مطابقت دهد. این بدان معناست که بازارسازها نقدینگی را ایجاد می‌کنند.
  • گیرنده یا تیکر (Taker): تیکر کسی است که سفارشی را  ارسال می‌کند که فوراً با یک سفارش موجود در دفتر ثبت سفارش مطابقت داده می‌شود. این بدان معناست که شما سفارشی را ثبت کرده و آن را فوراً اجرا می‌کنید.

جدول کارمزد معاملات فیوچرز صرافی کوکوین:

نوع کارمزدقراردادهای تحویل موقتقراردادهای دائمی
کارمزد تیکر۰.۰۶ درصد۰.۰۶ درصد
کارمزد میکر۰.۰۲ درصد۰.۰۲ درصد
نرخ تامین مالی دوره‌ایندارد (بدون کارمزد)بسته به نوع قرارداد
کارمزد تسویه قرارداد۰.۰۲۵ درصدندارد (بدون کارمزد)

همه محصولات قرارداد آتی شامل کارمزد میکر و تیکر هستند، اما تفاوت‌هایی در هزینه‌های دریافتی بین قراردادهای دائمی و تحویل موقت نیز وجود دارد. کارمزدهای معاملات فیوچرز در صرافی Kucoin در بخش قراردادهای تعیین شده آنها توضیح داده شده است.

معاملات تعهدی والکس جایگزین فیوچرز کوکوین

بازار معاملاتی تعهدی والکس

چند ماهی است که کوکوین استفاده کاربران ایرانی را محدود کرده است. طی اعلامیه‌ای این صرافی عنوان کرد که فرایند احراز هویت برای ادامه فعالیت کاربران اجباری شده و همه معامله‌گران ملزم به گذراندن مراحل KYC هستند. بنابراین کاربران ایرانی که امکان احراز هویت را نداشتند، دارایی‌های خود را از این صرافی خارج کردند.

به تازگی صرافی والکس بازار معاملات تعهدی را برای ۹ رمزارز فعال کرده است. در این بازار کاربران می‌توانند با اهرم ۳ برابر به انجام معاملات در دو جهت بازار پرداخته و در روزهای قرمز مارکت نیز به کسب سود بپردازند. در حال حاضر معامله تعهدی والکس برای رمزارزهای تتر، فلوکی، بیت کوین، اتریوم، کیک، دوج، ترون، شیبا و ریپل در دسترس است. در این معاملات کاربر مقداری دارایی به عنوان وثیقه در اختیار صرافی قرار داده و به نسبت میزان این دارایی‌ها، اعتباری دریافت می‌کند. این اعتبار دریافتی بیشتر از میزان وثیقه کاربر خواهد بود؛ به عنوان مثال زمانی که کاربران اهرم ۲X را انتخاب کند، ۲ برابر دارایی وثیقه گذاشته شده از صرافی اعتبار دریافت می‌کند. لازم به ذکر است که معاملات تعهدی در صرافی والکس، بر خلاف معاملات فیوچرز معمول دارای زمان انقضا هستند که این زمان ۳ روز در نظر گرفته شده است.

مزایای استفاده از بازار معاملات تعهدی والکس عبارتند از:

  • فرصت کسب سود حتی در روزهای قرمز بازار
  •  بازدهی بیشتر نسبت به معامله اسپات
  • پتانسیل سود بیشتر با نسبت اعتبار تا ۳ برابر
  •  افزایش سرمایه معامله‌گر با دریافت اعتبار

مراقب لیکویید شدن در معاملات فیوچرز باشید!

ارزهای دیجیتال دارای نوسان قیمت زیادی هستند. حتی ارزهای دیجیتال اصلی می‌توانند در طی یک روز درصد بالای نوسان را تجربه کنند. در حالی که اهرم به طور بالقوه سود معاملات شما را افزایش می‌دهد، اما اگر معامله طبق برنامه پیش نرود، این ریسک را دارد که حساب شما را کاملاً خالی کند.

معاملات آتی برخلاف معاملات نقدی دارای آستانه انحلال هستند که به نام «لیکویید» شناخته می‌شوند. لیکویید زمانی اتفاق می‌افتد که نتوانید حداقل ارزش پوزیشن خود را که به آن maintenance percentage می‌گویند، حفظ کنید. این قیمت براساس میانگین قیمت ورودی و اهرم شما محاسبه می‌شود. اگر قیمت مشخص‌شده به این آستانه برسد، پوزیشن شما به طور خودکار توسط Liquidation Engine نقد می‌شود و تمام وجوهی که به عنوان مارجین در معاملات آتی خود استفاده کرده‌اید از دست خواهید داد.

البته با تعیین حد ضرر می‌توانید جلوی انحلال کامل پوزیشن خود را بگیرید. بنابراین در نظر داشته باشید که فقط زمانی معاملات آتی را انجام دهید که با استفاده از تحلیل تکنیکال و بنیادی روند بازار را بررسی کرده‌اید و مطمئن هستید که بازار به نفع شما حرکت خواهد کرد. حتی در این صورت نیز پیشنهاد می‌شود که درصد کمی از سبد سرمایه‌گذاری خود را وارد معاملات فیوچرز کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
finder
در مورد ارز های دیجیتال و بازار های مالی مطالعه تخصصی و تولید محتوا می کنم،لیسانس فیلمنامه‌نویسی سینما هستم. نوشتن کار من است، چه زمانی که کلمات کنار هم می‌نشاندم و داستان می‌نوشتم و چه حالا که در قالب محتوای تخصصی بازار های مالی می‌نویسم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا