سرمایه گذاری

ریسک مالی چیست؛ آشنایی با انواع ریسک مالی در بازار ارز دیجیتال

در بین بازارهای مالی سراسر دنیا، دنیای ارز دیجیتال یکی از بازار‌های محبوب برای سرمایه‌گذاری است. اما بدلیل نوسانات بسیاز زیاد این بازارها، ریسک مالی در بازار ارز دیجیتال و خطر از دست دادن سرمایه نیز به مراتب نسبت به سایر بازارها بیشتر است.

در این مقاله از والکس، سعی داریم انواع ریسک‌ مالی در بازار ارز دیجیتال را به اختصار بررسی کنیم.

ریسک مالی چیست؟

ریسک مالی به ریسکی گفته می‌شود که خطر از دست دادن پول یا هر سرمایه ارزشمند دیگری در آن وجود داشته باشد. نکته مهم این است که ریسک مالی و خطر از دست دادن سرمایه به معنای ضرر قطعی نیست، در واقع، این ریسک خطری است که ممکن است در آینده رخ بدهد و به آن ریسک ذاتی آن بازار می‌گویند.

تمامی بازارهای مالی این ریسک ذاتی را در خود دارند. بنابراین هر سرمایه‌گذاری در معرض این ریسک‌ها قرار دارد.

انواع ریسک مالی

در ادامه، ۸ نوع ریسک مالی را با هم بررسی می‌کنیم.

۱. ریسک سرمایه‌گذاری

ریسک سرمایه‌گذاری

این مدل ریسک رابطه مستقیم با تبادل و سرمایه‌گذاری دارد و بازارهایی که اساس آنها تبادل مالی و داد و ستد است، شامل این مدل ریسک‌ها می‌شوند. مانند پلتفرم‌ ترید ارز دیجیتال که به صورت P2P (کاربر به کاربر) فعالیت می‌کنند. اعتبارسنجی این بازارها قبل از شروع هر گونه فعالیتی، از جمله نکات مهم برای مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری است.

۲. ریسک بازاری

این مدل از ریسک همراه با سرمایه یا مال ارزشمند به وجود می‌آید و ارتباط مستقیم با تغییر نرخ یا قیمت دارد.

به عنوان مثال اگر شخصی بیت کوین یا هر رمزارز دیگری را خریداری کند بدلیل نوسانات موجود در بازار رمزارزها، در معرض ریسک بازار قرار دارد.

ریسک بازاری در دنیای رمزارزها بیشتر از نوع ریسک مستقیم است. مثلاً ممکن است بعد از خرید بیت کوین ناگهان و خارج از انتظار ما، قیمت بیت کوین کاهش پیدا کند و در کمتر از چند دقیقه متضرر شویم.

مدیریت ریسک بازاری کاملاً در اختیار شخص سرمایه‌گذار است اما سختی‌هایی نیز در این بین وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است افت نرخ بیت کوینی که خریداری کرده باشیم بیشتر از مقدار پیش‌بینی شده ما باشد. بنابراین برای مدیریت چنین شرایطی باید از قبل برنامه‌ای برای جلوگیری از متضرر شدن داشته باشیم.

۳. ریسک نقدینگی

ریسک نقدینگی

فرض کنیم شخصی ۵۰۰ واحد از یک ارز دیجیتال را به نرخ هر واحد ۳ دلار خریداری کرده باشد. اینکه ارز دیجیتال خریداری شده‌ی وی با چه سرعتی به فروش می‌رسد و نقد می‌شود، از جمله ریسک‌های نقدشوندگی است.

ممکن است حتی تغییری در نرخ ارز خریداری شده رخ ندهد اما سایر معامله‌گران حاضر به خرید یا فروش این ارز با نرخ ۳ دلار نیستند و نقدشوندگی این ارز سخت‌تر از قبل خواهد شد.

برای مدیریت این ریسک بهتر است همواره بازار ارز موردنظر خود را رصد و از تحلیل و هدف‌گذاری غافل نشویم.

۴. ریسک اعتباری

ریسک اعتباری

گاهی اوقات برای ما پیش آمده است که مبلغی را به شخصی قرض داده‌ایم اما آن شخص هرگز پول ما را پس نداده است. یا در مثالی دیگر، دوستی از ما تقاضای مبلغی پول کرده است اما ما مطمئن نیستیم که این شخص توان بازپرداخت مبلغ را دارد یا خیر. به این شرایط ریسک اعتباری می‌گویند. در بازار رمزارزها این مدل ریسک بر خلاف تصور عموم کاربران، استفاده زیادی دارد.

بیشتر سرمایه‌گذارانی که به تازگی وارد بازار ارزهای دیجیتال شده‌اند، در این زمینه تجربه کافی ندارند و ترجیح می‌دهند سرمایه‌های خود را در اختیار تریدری حرفه‌ای قرار دهند. بررس اینکه آیا این شخص قادر به بازگرداندن اصل سرمایه آنها و رساندن سود موردنظر آنها باشد، از جمله ریسک‌های اعتباری در بازار ارزهای دیجیتال به شمار می‌رود.

۵. ریسک عملیاتی

این مدل از ریسک در واقع به شرایطی اطلاق می‌شود که بدلیل اشتباه انسانی، بلایای طبیعی یا حتی کلاهبرداری و دزدی، سرمایه و ارزش آن مال از بین می‌رود. ممکن است شرکتی از سرمایه و ارزش خود در فعالیت‌های فاسد اقتصادی مانند پولوشویی استفاده کند. چنین ریسک‌هایی به از بین رفتن تقریباً صددرصدی ارزش آن سرمایه منجر خواهند شد و شرکت‌های بزرگی را به نابودی خواهد کشاند.

۶. ریسک روان شناختی

ریسک روان شناختی

در تمام مراحل زندگی ما انسان‌ها، احساسات تاثیر فراوانی در تصمیم‌گیری‌های ما دارند. هر چقدر هم تجزیه و تحلیل انجام دهیم و تلاش کنیم منطقی با شرایط برخورد کنیم، باز هم نقش احساسات در تصمیم‌گیری‌هایمان را نمی‌توانیم انکار کنیم.

اما وقتی بحث پول در میان باشد، این احساسات تاثیرات بیشتری بر روی ما خواهند گذاشت. سقوط یا رشد ناگهانی و بسیار زیاد یک ارز مثل بیت کوین، هیجانات درونی ما را به جنب و جوش انداخته و دوست داریم سریعاً تصمیمی در خصوص رسیدن به سود یا جلوگیری از ضرر انجام دهیم.

این مدل ریسک را ریسک روان شناختی می‌گویند. مدیریت این نوع ریسک کاملاً به خود سرمایه‌گذار بستگی دارد؛ اینکه برای چنین روزهایی، برنامه‌ریزی داشته‌ایم یا نه و اینکه تا چه حدی در کنترل احساسات و رفتارهای هیجانی خود موفق بوده‌ایم.

۷. ریسک سازگاری

برای تمامی وب سایت‌ها، موسسات، بانک‌ها، شرکت‌ها و هر سازمانی که در زمینه مالی فعالیت می‌کند، قوانین و آیین نامه‌های قضائی در نظر گرفته شده است که عدم رعایت آنها می‌تواند مشکلات جدی برای سرمایه‌گذاران ایجاد کند.

بیشتر این سازمان‌ها قوانین سفت و سختی برای سازگاری با آیین نامه‌ها برای خود در نظر گرفته‌اند؛ مانند احراز هویت از مشتری‌های خود یا قوانین ضد پولشویی و سخت‌گیری‌های مالی.

۸. ریسک سیستمی

ریسک سیستمی

افتادن مهره‌های دومینو را در نظر بیاورید، با افتادن اولین مهره، سایر مهره‌ها نیز به طبع آن سقوط خواهند کرد. ریسک سیستمی دقیقاً مشابه رفتار مهره‌های دومینو است.

ممکن است بی ثباتی و هرج مرج در یک بازار مالی، یک شرکت بزرگ سرمایه‌گذاری و یا یک بانک بزرگ، زمینه‌ساز فروپاشی یک اقتصاد مالی گردد.

فرض کنید دو یا سه مورد از بانک‌های دولتی یک کشور اعلام ورشکستکی کنند، در اینصورت هرج و مرج بوجود آمده در نظام اقتصادی آن کشور به حدی خواهد بود که ممکن است بسیاری از شرکت‌ها و سازمان‌های دیگر را نیز درگیر و باعث رکود اقتصادی شدید و حتی تعطیلی بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌ها شود.

صحبت پایانی

مدیریت احساسات و رفتارهای هیجانی ما، شناخت و استفاده از تحلیل های تکنیکال مختلف مانند سطوح مقاومتی و حمایتی تاثیر بسزایی در جلوگیری از ضرر ما در بازارهای مالی خواهد داشت.

بررسی دقیق وایت پیپر رمزارزهای جدید و شناسایی شرکت‌های سرمایه‌گذار این بازار، به ما این امکان را می‌دهد که ریسک مالی در بازار ارز دیجیتال را بهتر مدیریت کنیم. همچنین داشتن برنامه و هدف مشخص نیز در کاهش ریسک مالی در بازار ارز دیجیتال و جلوگیری از متضرر شدن ما بسیار سودمند خواهد بود.

از نظر شما کدام ریسک بیشترین تاثیر را در تصمیم‌گیری برای سرمایه‌گذاری دارد؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا