آموزش تریدترید

لوریج چیست؟ آشنایی با معنی leverage در بازار ارز دیجیتال

ترید کردن تنها به خرید و فروش عادی خلاصه نمی‌شود. بلکه روش‌های معاملاتی مختلفی برای تریدرها وجود دارد تا بتوانند سرمایه خود را به راحتی افزایش دهند. یکی از روش‌های معاملاتی استفاده از اهرم یا leverage است. اهرم ابزاری است که به شما کمک می‌کند تا زمانی که برای ورود به یک معامله سرمایه کافی در اختیار ندارید، بدون هیچ بهره و ضمانت بانکی در سریع‌ترین زمان ممکن بتوانید نقدینگی مورد نیاز خود را تامین کنید. لوریج در بازارهای Margin و Futures ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد و محبوبیت بسیار زیادی دارد؛ چرا که به تریدرها این امکان را می‌دهد تا بتوانند در مدت زمان کوتاه به سود قابل توجهی دست پیدا کنند. اما لوریج چیست؟ معاملات اهرم دار چه مزایا و ریسک‌هایی دارند؟ در این مقاله به آموزش ترید ارز دیجیتال از نوع اهرم دار خواهیم پرداخت؛ بنابراین از شما دعوت می‌کنیم که در ادامه با بلاگ والکس همراه باشید.

لوریج چیست؟

لوریج یا اهرم ضریبی است که به کمک آن می‌توانید مبلغ سپرده گذاری شده در معامله را افزایش دهید. leverage سود و زیان حاصل از معامله را افزایش می‌دهد به همین جهت باید قوانین استفاده از آن را به خوبی بدانید. معاملات leverage دار ابزاری قدرتمند برای شما هستند که با استفاده درست از آن سرمایه خود را به راحتی افزایش دهید. منظور از اهرم در معاملات استفاده از اعتبار صرافی ارز دیجیتال و قرض گرفتن از آن برای کسب سود بیشتر است. از Leverage یا اهرم در معاملات مارجین و فیوچرز استفاده می‌شود و این فرصت را برای سرمایه‌گذاران فراهم می‌کند که بتوانند زودتر به سود برسند.

به عنوان مثال اگر شما ۱۰ دلار سرمایه داشته باشید، معامله بدون اهرم با آن سود کمی برای شما به ارمغان می‌آورد. اما اگر این ۱۰ دلار را وارد معاملات اهرمی کنید، صرافی مورد نظر مبلغی را تحت عنوان قرض به شما می‌دهد که با آن معامله کنید. مثلا وقتی ۱۰ دلار را وارد معامله‌ای با اهرم ۱۰ کنید، سرمایه شما ۱۰۰ دلار می‌شود و حاشیه سود شما افزایش خواهد یافت.

لوریج چیست؟
نکته: دقت داشته باشید که اگر بتوانید روند درست بازار را حدس بزنید می‌توانید با انجام معاملات لانگ (صعودی) یا شورت (ریزشی) به سود بیشتری دست پیدا کنید.

اهرم چگونه کار می‌کند؟

اهرم با استفاده از مبلغی که در صرافی سرمایه گذاری می‌کنید، کار می‌کند. اهرم در معاملات مارجین و فیوچرز استفاده می‌شود و هدف از آن دسترسی به سود بیشتر در زمان کوتاه است. وقتی شما از اهرم استفاده می‌کنید، صرافی به شما مبلغی را تحت عنوان لوریج قرض می‌دهد. شما به اندازه‌ای که سرمایه دارید وارد معامله می‌شوید اما سودی که به دست می‌آورید بر اساس مبلغ فعلی و قرضی از صرافی محاسبه می‌شود.

به عبارتی استفاده از معاملات مارجین دار به شما این امکان را می‌دهد که با یک تیر دو نشان بزنید. شما مبلغ کمی وارد معامله می‌کنید و در عوض با وام گرفتن از صرافی به سود بیشتری دست پیدا می‌کنید. صرافی در ازای پولی که به شما قرض می‌دهد، پس از پایان هر معامله مبلغی را تحت عنوان کارمزد از سود شما کم می‌کند.

به عنوان مثال فرض کنید که می‌خواهید ۱۰۰۰ عدد ارز کاردانو خریداری کنید و قیمت هر کاردانو ۰/۵ دلار است. برای انجام این معامله در حالت عادی یا همان اسپات شما به ۵۰۰ دلار سرمایه نیاز دارید. این در حالی است که برای خرید این تعداد کاردانو در معامله فیوچرز با لوریج ۱۰ تنها به ۵۰ دلار نیاز دارید.

مقایسه معاملات اهرم ‌دار با معاملات بدون اهرم

معاملات اهرم دار و بدون اهرم دو معقوله کاملا متفاوت هستند که طرفداران خاص خود را دارند. در معاملات بدون اهرم شما فقط در روند صعودی بازار و با سرمایه واقعی خود می‌توانید معامله کنید. لذا میزان سود و ضرری که خواهید داشت نسبت به سرمایه شماست و ریسک کمتری دارد.

اما معاملات اهرم دار کاملا متفاوت هستند یعنی شما با داشتن سرمایه کم نیز می‌توانید معامله کنید و سود بسیار خوبی به دست بیاورید. معاملات اهرم دار ریسک زیادی دارند و به شما این امکان را می‌دهند که بتوانید هم در بازار صعودی و هم در بازار ریزشی سود داشته باشید. استفاده درست از لوریج در ارز دیجیتال هوشمندانه‌ترین تصمیمی است که یک تریدر می‌تواند بگیرد.

در کدام بازارها می‌توان از معاملات اهرمی استفاده کرد؟

بازارهای معاملات لوریج

معاملات اهرم دار یکی از متداول‌ترین روش‌های معاملاتی هستند که در بازارهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. شناخت این بازارها به شما کمک می‌کند که بتوانید با استفاده از لوریج به سود قابل توجهی دست پیدا کنید. بازارهایی که از معاملات اهرم دار پشتیبانی می‌کنند عبارت‌ است از:

بازار کریپتو کارنسی: یکی از پلتفرم‌هایی که از اهرم پشتیبانی می‌کند بازار مالی مربوط به ارز دیجیتال است. لوریج در ارز دیجیتال محبوبیت بسیار زیادی دارد و به شما این امکان را می‌دهد که معاملات پر سودی داشته باشید. در این بازار می‌توانید انواع ارزهای دیجیتال را با اهرم‌های پایین یا بالا معامله کنید.

بازار جهانی فارکس: یکی دیگر از بازارهای محبوب که طرفداران بسیار زیادی نیز دارد، بازار فارکس است. در بازار فارکس می‌توانید از معاملات اهرم دار استفاده کرده و سهام‌های مختلف را معامله کنید.

بازار کالا: در این بازار می‌توانید بیش از ۳۵ کالای مختلف از جمله طلا، نفت، نقره و … را با ضریب‌های مختلف معامله کنید.

معاملات آپشن: این نوع از معاملات ریسک بالایی دارند و در صرافی بایننس انجام می‌شود. در معاملات آپشن معامله‌گران می‌توانند دارایی‌ها را با قیمت تعین شده در زمان مشخص را معامله کنند.

نحوه محاسبه سود با اهرم در ارز دیجیتال

بیایید فرض کنیم که شما طبق تحلیل‌های خود به این نتیجه رسیده‌اید قیمت بیت کوین رشد قابل توجهی خواهد داشت. تصمیم دارید که روی بیت کوین سرمایه‌گذاری کنید و در حساب خود تنها ۱۰,۰۰۰ دلار دارید. این در حالی است که قیمت بیت کوین ۳۰,۰۰۰ دلار است، به همین دلیل تصمیم می‌گیرید به جای خرید بیت کوین، یک توکن اهرم دار بیت کوین با اهرم ۳ (لوریج ۳:۱) خریداری کنید. در واقع شما دارایی اولیه خود را سه برابر می‌کنید، در صورتی که پیش‌بینی‌های شما درست باشد و قیمت بیت کوین افزایش پیدا کند، سود حاصل از این معامله هم ۳ برابر خواهد شد. البته فراموش نکنید که این معادله برای کاهش قیمت نیز صادق است.

یک روش دیگر برای اینکه بتوانید میزان سود و زیان خود را از این معامله محاسبه کنید کمک گرفتن از ماشین حساب اهرم ارز دیجیتال است. تقریبا تمام صرافی‌ها این ماشین حساب را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند. برای مثال با استفاده از ماشین حساب فیوچرز بایننس به راحتی می‌توانید سود و زیان، مقدار مارجین اولیه برای معامله و درصد بازدهی را محاسبه کنید.

ماشین حساب‌ها از فرمول زیر برای محاسبات خود در معاملات long و short استفاده می‌کنند:

(قیمت خروج – قیمت ورود) = سود و زیان تحقق یافته شورت

(قیمت ورود – قیمت خروج) = سود و زیان تحقق یافته لانگ

استفاده از لوریج در صرافی بایننس

صرافی بایننس یکی از شناخته شده‌ترین پلتفرم‌های مبادلات ارز دیجیتال است که از معاملات اهرم دار پشتیبانی می‌کند. برای استفاده از لوریج، ابتدا روی آیکون [۲۰x] در معاملات آتی خود کلیک کنید. توجه داشته باشید اگر قبل از ثبت سفارش هیچ اهرمی را تنظیم نکنید، اهرم پیش‌فرض سیستم ۲۰ برابر خواهد بود.

در مرحله بعد، صفحه Adjust Leverage را خواهید دید.

تنظیم اهرم در صرافی بایننس

می توانید با حرکت نشانگر موس یا کلیک روی نماد [+] یا [-] اهرم را تنظیم کنید. پس از تنظیم اهرم، روی [confirm] کلیک کنید.

تنظیم لوریج در بایننس

بعد از این مرحله، اهرم جدید را مشاهده خواهید کرد. حتما قبل از ثبت سفارش مطمئن شوید، اهرمی که انتخاب می‌کنید صحیح است. در تصویر زیر مشاهده می‌کنید که اهرم ۵۰ انتخاب شده است.

اهرم 50 در بایننس

مزایا و خطرات استفاده از لوریج چیست؟

با شناخت مزایا و ریسک‌های معاملات اهرمی می‌توانید با دید بازتری در این معاملات شرکت کرده و از ضررهای بزرگ جلوگیری کنید. مزایا و خطرات استفاده از لوریج در معاملات به شرح زیر است:

مزایای معاملات لوریج دار

معاملات اهرمی با توجه به روندی که دارند مزایای بسیار زیادی برای تریدرها به همراه خواهند داشت. بهره‌مندی از این مزایا سبب شده است که تریدرها تمایل بیشتری برای شرکت در معاملات با اهرم داشته باشند. به طور کلی مهم‌ترین مزایای این معاملات عبارت‌اند از:

  • سوددهی زیادی به همراه دارد: زمانی که به بازار مسلط هستید و سرمایه کمی دارید، استفاده از معاملات اهرم دار گزینه مناسبی برای سوددهی خواهد بود. به کمک این نوع معاملات می‌توانید طی مدت زمان کوتاه به سودهای بزرگی دست یابید.
  • قابلیت معامله به صورت ۲۴ ساعته دارند: مانند سایر معاملات، شما در هر ساعت از شبانه روز که بخواهید می‌توانید وارد معاملات اهرم دار شوید و کسب درآمد کنید.
  • می‌توانید در هر دو روند بازار معامله کنید: بازار سرمایه همیشه روند صعودی ندارد و در بازه‌های مختلف ریزشی خواهد بود. معاملات اهرم دار به شما این امکان را می‌دهد که هم از بازار صعودی و هم از بازار ریزشی سود بسیار خوبی به دست آورید.

ریسک معاملات اهرم دار

معاملات اهرم دار در کنار مزایای بسیار زیادی که دارند ریسک‌ها و خطراتی نیز دارند. وجود این خطرات باعث می‌شود که برخی از افراد سراغ معاملات لوریج دار نروند. مهم‌ترین خطرات معاملات اهرم دار عبارت‌اند از:

  • احتمال لیکویید شدن وجود دارد: زمانی که بازار طبق تحلیل شما پیش نرود و یک فاندای منفی برای ارز مورد نظر شما بیاید کاملا خطرناک خواهد بود. در چنین شرایطی اگر حد ضرر یا استاپ لاس برای معامله خود تعیین نکرده باشید منجر به لیکوییدی یا از بین رفتن کل سرمایه‌ای که وارد معامله کرده‌اید خواهد شد.
  • میزان ضرر را افزایش می‌دهد: Leverage همانطور که میزان سود شما از معامله را افزایش می‌دهد به همان اندازه باعث افزایش ضرر و زیان خواهد شد. با توجه به اهرمی که انتخاب کرده‌اید احتمال ضرر شما نیز افزایش می‌یابد.
  • ممکن است میزان ضرر از حد معینی بیشتر شود: در این شرایط سرمایه قرض‌دهنده به خطر می‌افتد که سیستم‌های معاملاتی اجازه این کار را نمی‌دهند. بنابراین کل میزان ضرر قابل قبول در معامله اهرمی برای هر معامله‌گر برابر با میزان کل سرمایه اولیه است. به عبارت دیگر این احتمال وجود دارد که در معاملات اهرمی شما تمام سرمایه خود را از دست دهید.
  • استرس زیادی به همراه دارد: بازار ارز دیجیتال پر از نوسان است و وقتی وارد معاملات اهرم دار می‌شوید به طور ناخودآگاه استرس می‌گیرید. البته اگر به بازار مسلط باشید و حد سود و ضرر تعیین کرده باشید دیگر هیچ استرسی شما را تهدید نخواهد کرد.
مزایا و معایب معاملات اهرم دار

معاملات لوریج دار برای کدام تریدرها مناسب است؟

معاملات اهرم دار جزو معاملات پر سود با ریسک بالا هستند که برای تمام تریدرها مناسب نیستند. با انجام این معاملات می‌توانید در مدت زمان کوتاه با سرمایه کم به سودهای بیشتری دست پیدا کنید. به طور کلی شرکت در این معاملات برای تریدرهایی مناسب است که شرایط زیر را داشته باشند:

شناخت کاملی از معاملات اهرم دار داشته باشند: اولین شرط لازم برای شرکت در این معاملات، داشتن اطلاعات کافی درباره نحوه انجام معامله اهرم دار، اعمال حد سود و ضرر و جلوگیری از لیکوییدی است. با داشتن این اطلاعات می‌توانید به راحتی وارد معاملات leverage دار شوید و معاملات خود را با سود به پایان برسانید.

توانایی تحلیل روند بازار را داشته باشند: بدون شک توانایی تحلیل دقیق بازار یکی از لازمه‌های ترید است. برای معاملات اسپات این موضوع ریسک زیادی ندارد چون با میانگین کم کردن می‌توانید از ضررهای بزرگ جلوگیری کنید. اما در معاملات اهرم دار بدون تحلیل دقیق نباید وارد معامله شوید چون به جای سود رساندن به شما باعث لیکوییدی و از بین رفتن سرمایه خواهد شد.

با اصول مدیریت سرمایه آشنا باشند: مدیریت سرمایه یکی از مهم‌ترین قوانین و اصولی است که تریدرها باید آن را یاد بگیرند. با توجه به ریسک بالای معاملات اهرم دار شما باید با اصول مدیریت سرمایه آشنا باشید و بتوانید معاملات خود را به خوبی مدیریت نمایید. دقت داشته باشید که بخش بزرگی از سرمایه شما باید به معاملات اسپات منتهی شود و تنها ۲۰ درصد آن را وارد معاملات لوریج دار کنید.

اهل ریسک کردن باشند: معاملات اهرم دار ریسک زیادی دارد زیرا بازار ارز دیجیتال پر نوسان است و قیمت یک دارایی می‌تواند تحت تاثیر یک اتفاق رشد چند برابری داشته باشد یا برعکس ریزش کند. بنابراین شما باید تحمل سود یا ضرر در عرض چند ثانیه را داشته باشید و بتوانید آن را مدیریت کنید. پس اگر اهل ریسک نیستید معاملات اهرم‌دار برای شما گزینه مناسبی نیست.

تفاوت لوریج و مارجین چیست؟

برخی از سرمایه گذاران دو اصطلاح لوریج و مارجین را به اشتباه بجای یکدیگر استفاده می‌کنند و فکر می‌کنند که این دو یکی هستند. اما مفهوم این دو اصطلاح با یکدیگر متفاوت هستند و در شرایط متفاوت به کار می‌روند. به طور خلاصه تفاوت لوریج و مارجین را می‌توان در جملات زیر خلاصه کرد:

مارجین به مقدار پول مورد نیاز برای باز کردن پوزیشن جدید گفته می‌شود، اما لوریج پولی است که برخی از پلتفرم‌ها و صرافی‌ها به عنوان قرض به کاربران می‌دهند تا با افزایش دارایی خود بتوانند معاملات با حجم بالاتری را با مقدار پول کم انجام دهند.

البته توجه داشته باشید که مارجین را می‌توان نوعی لوریج در نظر گرفت که شامل استفاده از پول یا اوراق بهادار به عنوان وثیقه برای افزایش سرمایه اولیه است. بنابراین لوریج و مارجین به یکدیگر مرتبط هستند اما کارایی و عملکرد متفاوتی دارند.

لوریج در معاملات تعهدی صرافی والکس

معاملات تعهدی صرافی والکس

صرافی والکس در حال حاضر دارای بازار معاملاتی تعهدی فعال است که کاربران می‌توانند با ۹ رمزارز موجود در این بازار به انجام معاملات با اهرم بپردازند. معامله تعهدی والکس دارای لوریج ۳ برابر است که به واسطه این لوریج، معامله‌گران قادر خواهند بود میزان دارایی خود را به وسیله دریافت اعتبار از صرافی، چند برابر کنند. این اعتبار توان مالی تریدر برای ورود به معاملات را افزایش داده و باعث کسب سود بیشتر کاربر می‌شود. البته لازم به ذکر است فعالیت در بازارهای اهرمی نیاز به تخصص بالایی در تحلیل تکنیکال دارد. بازار تعهدی والکس دارای تاریخ سررسید ۳ روزه است؛ به این معنی که کاربر برای رسیدن به اهداف معاملاتی خود، ۳ روز فرصت داشته و پس از طی این زمان، پوزیشن تریدر منقضی می‌شود.

علاوه‌براین صرافی والکس با مهیا کردن عواملی مانند زیرساخت فنی دقیق، حجم معاملات بالا، اهدای اعتبار به کاربران و اطلاع‌رسانی به موقع به معامله‌گر در زمان لیکویید شدن، شرایط برای کسب سود از این بازار را فراهم کرده است. در ادامه به صورت خلاصه روش تنظیم لوریج در معاملات تعهدی والکس را شرح می‌دهیم.

  • برای دسترسی به بازار تعهدی والکس، در صفحه اصلی روی روی منوی معامله کلیک کرده و گزینه معامله پیشرفته انتخاب کنید.
ورود به بخش معاملات تعهدی
  • در صفحه معاملات، برای ورود به بخش معاملات تعهدی، روی تب تعهدی کلیک کنید.
دسترسی به اهرم های معاملاتی
  • در ادامه با کلیک بر روی گزینه نسبت اعتبار به بخش تنظیم اهرم‌های معاملاتی دسترسی خواهید داشت.
تنظیم اهرم در معامله تعهدی
  • در انتها با تنظیم اهرم از ۱.۵ برابر تا ۳ برابر میزان نسبت اعتبار دریافتی از والکس را تنظیم کرده و گزینه تایید را بفشارید.

استفاده اصولی از معاملات لوریج دار برای سود همیشگی

در این مقاله بررسی کردیم که لوریج چیست و لوریج در ارز دیجیتال چه مفهومی دارد. این معاملات هر چند سود بالایی دارند اما ممکن است باعث نابودی سرمایه تریدر شود. بنابراین اگر می‌خواهید سود همیشگی داشته باشید و از ترید لذت ببرید نباید از اهرم‌های بالا استفاده کنید. چون این کار باعث افزایش ریسک معامله و فعال شدن لیکوییدی (از بین رفتن سرمایه) می‌شود. پس با استفاده اصولی از معاملات leverage دار و اهرم‌های پایین می‌توانید در هر بازار سرمایه‌ای که فعال هستید به سود دلخواه خود برسید.

۱۵

معامله اهرمی (لوریج)

گام قبلی (۱۵/۲۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۴ / ۵. مجموع آرا: ۳۳

کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا