آموزش تریدترید

هولد کردن ارز دیجیتال یا هودل HODL چیست؟

هولد کردن ارز دیجیتال یکی از ده‌ها اصطلاح برجسته و ارزشمندی است که هر معامله‌گر یا تریدر تازه‌واردی باید با مفهوم آن آشنا شود. مفهوم هولد کردن که گاهی با عنوان HODL هم شناخته می‌شود، مخفف عبارت Hold on for dear life است؛ یک اصطلاح کاربردی در بین سرمایه‌گذاران که از جهاتی می‌توان آن را نقطه مقابل معاملات روزانه مانند روش اسکالپینگ دانست.

در وهله اول ممکن است با خود بگویید که HODL احتمالاً غلط املایی بامزه و خنده‌دار واژه Hold (نگهداری) است، اما داستان هولد کردن ارز دیجیتال ریشه‌دارتر از این حرف‌هاست و حالا بسیار ارزشمندتر از یک غلط املایی ساده تلقی می‌شود.

اگر یک تریدر یا معامله‌گر تازه‌وارد هستید، احتمالاً هنگامی که در کانال‌های فارسی یا انگلیسی مختلف به دنبال مطالعه مقالات و مطالب ارزهای دیجیتال بودید، با این اصطلاح روبه‌رو شده‌اید. عبارت هودل کردن ارز دیجیتال همواره در کنار اصطلاحات رایج دیگر مثل Sats، Moon، FUD و غیره می‌آید. در ادامه این مقاله قرار است که به سراغ داستان جذاب به وجود آمدن این اصطلاح برویم و مفهوم آن را مورد ارزیابی قرار دهیم. همه چیز به بی‌ثبات شدن قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۳ مربوط می‌شود؛ به سالی که یک اشتباه تایپی، باعث به وجود آمدن یک استراتژی کاربردی در کریپتوکارنسی شد. برای رسیدن به پاسخ «هودل (HODL) کردن چیست؟» با ما همراه باشید.

اصطلاح هودل کردن ارز دیجیتال به چه معنا است؟

پست مربوط به واژه هودل کردن

به ساعت ۱۰ صبح ۱۸ دسامبر سال ۲۰۱۳ می‌رویم؛ وقتی که کاربری با اسم GameKyuubi در یکی از انجمن‌های تخصصی با محوریت معاملات بیت کوین، جمله‌ای را با عنوان “I AM HODLING” پست کرد. جمله‌ای که GameKyuubi پست کرده بود، یک جمله پر از غلط املایی بود و انگار که در حالت نیمه‌هشیار یا نیمه‌خواب نوشته شده بود. چیزی که این کاربر بعدها با رسانه‌های مختلف در میان گذاشت، این بود: «من آن جمله را دو بار تایپ کردم؛ چرا که در اولین برخوردم با آن جمله متوجه شدم که واژه Hold دچار غلط املایی شده است. در نهایت، نمی‌دانم که چرا باز هم آن جمله را مجدداً اشتباه تایپ کردم، اما حالا به خوبی می‌دانم که هولد کردن ارز دیجیتال به یکی از استراتژی‌های معاملات کریپتوکارنسی تبدیل شده است».

نکته جالب در مورد GameKyuubi این است که او می‌خواست استراتژی خود را برای مقدار بیت کوینی که داشت را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارد. او در مورد استراتژی‌ای که در پیش گرفته بود، چنین می‌گوید: «من یک معامله‌گر ناشی هستم. معامله‌گران خوب و کاربلد به خوبی می‌دانند که چطور باید با استفاده از استراتژی‌های مناسب، نقاط اوج و فرود و تحرکات قیمتی یک ارز دیجیتال را بسنجند و سپس وارد سرمایه‌گذاری شوند. من می‌خواستم که سرمایه بیت کوین خود را برای مدتی نگه دارم و به همین دلیل، آن جمله را تایپ کردم».

یک ساعت پس از اینکه GameKyuubi آن جمله معروف را پست کرد، تمامی کاربران دنیای مجازی مشغول به تولید محتوای طنز در این مورد شدند. بسیاری از کاربران با استفاده از واژه HODL که حالا به یک ابزار شوخی یا میم (meme) شده بود، تصاویری را منتشر می‌کردند و بسیار دیگر هم در مورد آن، مطلب می‌نوشتند. هولد کردن ارز دیجیتال از آن زمان به یک استراتژی مناسب برای افرادی تبدیل شده است که مهارت انجام معاملات کوتاه‌‎مدت را ندارند. تریدهای روزانه مثل استراتژی اسکالپینگ، معاملات بازار فیوچرز، معامله اسپات و کپی تریدینگ ارز دیجیتال به مهارت‌های تخصصی و استفاده از تحلیل‌ فاندامنتال (بنیادی) نیاز دارند؛ در صورتی که هولد کردن ارز دیجیتال تنها به نگهداری دارایی دیجیتال برای مدت‌زمان طولانی ختم می‌شود.

بررسی عمیق مفهوم هولد کردن ارز دیجیتال

بررسی مفهوم هولد کردن ارز دیجیتال

برای این که درک بهتری از این موضوع داشته باشید و بدانید که هولد یا هودل چیست، بهتر است که کمی در مورد آن عمیق‌تر شویم. برای مثال، تصور کنید که شما به عنوان یک معامله‌گر تازه‌وارد قصد دارید که سبد سرمایه‌گذاری یا پرتفوی خود را با چند ارز دیجیتال مختلف پر کنید. مطمئناً تا زمانی که شما از مهارت لازم برای معاملات و یا خرید و فروش ارز دیجیتال بهره‌مند نشوید، ترجیح می‌دهید که دارایی دیجیتال خود را برای مدت‌زمان طولانی در کیف پول خود نگهدارید و به آن دست نزنید؛ به این استراتژی، هولد کردن ارز دیجیتال گفته می‌شود.

مفهوم هودل کردن باعث به وجود آمدن اصطلاحات دیگر هم شد و به نوعی، به عنوان یک منبع الهام‌بخش برای سایر واژه‌ها مثل BUILD محسوب می‌شود؛ برای مثال، اصطلاح BUILD برای اشاره به انواع برنامه‌های کاربردی در فناوری بلاکچین به کار گرفته می‌شود. اگر بخواهیم یک بار دیگر به جمله‌ای که در ابتدای مقاله اشاره کردیم، نگاهی داشته باشیم، می‌توانیم به ابعاد عمیق‌تری از این اصطلاح دست پیدا کنیم. اگر به یاد داشته باشید، ما جمله “Hold on for dear life” (برای زندگی عزیزت، دارایی خود را نگه دار) را به عنوان عبارت کامل HODL ارائه دادیم. به عقیده بسیاری از معامله‌گران دنیای کریپتوکارنسی، زمانی که قرار است، قیمت یک ارز دیجیتال (مثل بیت کوین) افزایش یابد، بهتر است که از استراتژی هولد کردن ارز دیجیتال استفاده شود تا معامله‌گر دچار ضرر نشود.

هدف از هولد ارز دیجیتال، در نظر گرفتن یک چشم‌انداز طولانی برای گذر از نوسانات قیمتی است. به عبارت ساده‌تر، یک معامله‌گر با هودل کردن می‌تواند، پس از یک مدت کوتاه یا طولانی به سراغ فروش ارزهای دیجیتال نگهداری‌شده برود و آنها را با قیمتی چندبرابر گران‌تر بفروشد. هولد کردن ارز دیجیتال دارای دو نوع مختلف کوتاه‌مدت و بلندمدت است. برای مثال، یک معامله‌گر با استفاده از استراتژی هولد کوتاه مدت، می‌تواند برای ۳ یا ۶ ماه، سرمایه خود را نگه دارد و به آن دست نزند. بعضی دیگر از معامله‌گران هم با استفاده از استراتژی هولد ارز دیجیتال برای یک سال و حتی بیشتر، وارد فاز طولانی‌مدت خواهند شد. بنابراین این استراتژی برای تریدرهای روزانه که از بازار فیوچرز استفاده می‌کنند، مناسب نیست.

فلسفه هولد کردن ارز دیجیتال 

هودل ارز دیجیتال حالا انگار به یک ناجی برای معامله‌گران تبدیل شده است و درواقع نشان‌دهنده رویکرد بلندمدت سرمایه‌گذاری در حوزه کریپتوکارنسی تلقی می‌شود. رویکرد هودل کردن ارز دیجیتال، منعکس‌کننده همان منطقی است که GameKyuubi برای اولین‌بار از آن استفاده کرد. معامله‌گران تازه‌کار احتمالاً همواره با این احساس دست‌به‌گریبان هستند که نمی‌توانند، گوی رقابت را در بازار کریپتوکارنسی از سایرین برُبایند و به همین دلیل دست به نگهداری دارایی‌های دیجیتال خود می‌زنند.

در دنیای ارزهای دیجیتال، به معامله‌گرانی که از هودل کردن استفاده می‌کنند، اصطلاحاً HODLer یا هولدر (هودلر) گفته می‌شود. نکته مهمی که در این میان وجود دارد، ایجاد این پرسش اساسی است که «آیا هولد کردن ارز دیجیتال فقط به معامله‌گران تازه‌وارد محدود می‌شود یا هر کاربری می‌تواند، از این استراتژی استفاده کند؟».

انتخاب استراتژی هولد کردن معاملات ارزهای دیجیتال

مزایا و معایب استراتژی هولد کردن

استفاده از هولد کردن ارز دیجیتال تنها به معامله‌گران تازه‌وارد ختم نمی‌شود. در بسیاری از موارد، معامله‌گران حرفه‌ای هم دست به نگهداری بلندمدت یا کوتاه‌مدت ارزهای دیجیتال می‌زنند. اما به طور کلی، هولد کردن ارز دیجیتال می‌تواند به عنوان یک انتخاب بسیار بد هم محسوب شود. برای این که بتوانید به درک بهتری در مورد هرکدام از خوبی‌ها یا بدی‌های این استراتژی دست یابید، بهتر است که ادامه مطالب این بخش را با دقت مطالعه کنید.

بسیاری از معامله‌گران تلاش می‌کنند که با استفاده از این استراتژی، از نوسانات قیمت فرار کنند، اما اکثر تلاش‌های این‌چنینی با برخورد با نوسانات قیمتی ناگهانی با شکست مواجه شده‌اند. حتی دقیق‌ترین پیش‌بینی‌های قیمت بر اساس تجزیه و تحلیل نمودارهای مختلف نشان داده‌اند که هیچ روشی به اندازه کافی نمی‌تواند به عنوان استراتژی کارآمد برای فرار از نوسانات قیمت محسوب شود. البته گاهی پیش می‌آید که معامله‌گر با توجه به یک برنامه هدفمند در سرمایه‎‌گذاری در حوزه کریپتوکارنسی، به هولد کردن ارز دیجیتال برای مدتی کوتاه، رو بیاورد؛ اما استفاده از این استراتژی همیشه جوابگو نیست و اصلاً تضمینی برای سودآوری از این طریق وجود ندارد. البته برخی از کارشناسان ارز دیجیتال اعتقاد دارند، استفاده از روش خرید پله‌ای یا مارتینگل می‌تواند هولد کردن را به بهترین استراتژی ترید تبدیل کند.

چگونه و در چه مواقعی از هولد کردن ارز دیجیتال استفاده کنیم؟

شاید بسیاری از معامله‌گران تازه‌وارد به داستان رشد ناگهانی و رؤیایی قیمت بیت کوین فکر می‌کنند و می‌خواهند با هودل کردن یک ارز دیگر به آن سودآوری برسند. دقت داشته باشید که هیچ تضمینی برای رشد قیمت بیت کوین وجود ندارد؛ برای مثال، آیا شما می‌توانید با اطمینان در مورد افزایش ۱۰ برابری قیمت بیت کوین تا یک سال آینده حرف بزنید؟ یا با اتکا به چنین منطقی، مقدار قابل توجهی از بیت کوین خود را هولد کنید؟ اگر قیمت ارز دیجیتال مورد نظر شما که در حالت هودل قرار گرفته است، کاهش یابد، چه استراتژی دیگری می‌تواند به عنوان جبران سرمایه ازدست‌رفته شما در نظر گرفته شود؟

با توجه به همین دلایل است که پیش‌بینی زمان خرید، فروش یا HODL کردن ارز دیجیتال در هر زمانی بسیار دشوار و سخت است. البته شما می‌توانید با در نظر داشتن این نکات، هولد کردن ارز دیجیتال را به عنوان یک استراتژی استفاده کنید:

  • اگر تصمیم دارید که از هودل استفاده کنید، اخبار و رویدادهای مهم ارزهای دیجیتال را با دقت دنبال کنید تا نسبت به قیمت‌های روزانه مطلع باشید.
  • ارزهای دیجیتال با قیمت بسیار پایین مثل شیبا می‌توانند، گزینه خوبی برای هودل کردن به شمار بروند.
  • پیش از هولد کردن، بهتر است که یک استراتژی اولیه را در نظر داشته باشید؛ برای مثال، یک محدوده زمانی و قیمتی مشخصی را تعیین کنید و سپس، در آن محدوده معین، هودل را انجام دهید.

امنیت ارزهای دیجیتال در زمان هولد کردن

با وجود نرخ بازدهی ارزهای دیجیتال و نوسانات قیمتی، سرمایه‌گذاران باید مخاطرات هولد کردن را هم در نظر داشته باشند. قیمت ارزهای دیجیتال بسیار متغیر است و ممکن است که سرمایه‌گذاران با فراز و نشیب‌های مختلفی در طول هودل کردن روبه‌رو شوند؛ این به معنای آن است که تمامی معامله‌گرانی که از هولد کردن ارز دیجیتال استفاده می‌کنند، باید ریسک مالی بیشتری را نسبت به سایرین در نظر داشته باشند. با توجه به این که نظارت یک مقام قانونی یا قوانین خاصی در مورد دنیای کریپتوکارنسی وجود ندارد، ارزهای دیجیتال می‌توانند برای فعالیت‌های کلاهبرداری مثل معاملات غیر قانونی و پول‌شویی هم به کار گرفته شوند.

کشورها و احزاب مختلف، نگرش‌ها و رویکردهای متفاوتی را نسبت به استفاده ارزهای دیجیتال در پِی گرفته‌اند؛ همین موضوع می‌تواند، حمایت از تراکنش‌ها و معاملات بین‌المللی را مختل کند و بر ارزش ارزهای دیجیتال تأثیر منفی بگذارد. سیاست‌گذاری نامطلوب و دیدگاه عمومی ممکن است که ارزش دارایی‌های دیجیتال را در بلندمدت کاهش دهد و هولد کردن ارز دیجیتال را با اثرات منفی مواجه کند. بنابراین مدیریت ریسک در زمان هولد کردن بسیار مهم است.

رمزارزهای مناسب هولد کردن

رمزارزهای مناسب برای هولد کردن

بعضی از تحلیل‌گران معتقد هستند که ظهور ارزهای دیجیتال هنوز به وقوع نپیوسته است؛ چرا که غول‌های تکنولوژی جهان مثل اپل، گوگل، تسلا، سامسونگ، متا و پی پال در حال آمده شدن برای برنامه‌های بلندمدت در رابطه با دنیای کریپتوکارنسی هستند. این برنامه‌های بلندمدت نشان‌دهنده آن است که می‌توان، ارزهای دیجیتال به خصوصی را به منظور هودل کردن، در نظر داشت. با توجه به اطلاعاتی که رسانه NewsRoomPost در اختیار علاقه‌مندان به ارزهای دیجیتال قرار داده، رمزارزهای مناسب برای هولد کردن به شرح زیر هستند:

  • بیت کوین (BTC) با ارزش بازار معادل با ۵۱۸ میلیارد دلار
  • اتریوم (ETH) با ارزش بازار معادل با ۲۱۱ میلیارد دلار
  • شیبا اینو (Shiba Inu) با ارزش بازار برابر با ۴ میلیارد دلار
  • کاردانو (ADA) با ارزش بازار معادل با ۹.۵ میلیارد دلار
  • لایت کوین (LTC)‌ با ارزش بازار برابر با ۵.۶ میلیارد دلار
  • دوج کوین (DOGE)‌ با ارزش بازار معادل با ۸.۷ میلیارد دلار

لازم به ذکر است برای تهیه ارزهای دیجیتالی که قصد هولد کردن آنها را دارید، می‌توانید از بازارهای OTC و معامله اسپات استفاده کنید.

هودل یا SODL؛ مسئله این است!

هولد کردن ارز دیجیتال یا فروختن

یکی دیگر از اصطلاحات دنیای ارزهای دیجیتال با عنوان SODL شناخته می‌شود که در برابر اصطلاح HODL قرار می‌گیرد. اصطلاح SODL شکل اشتباه واژه Sold است که به عمل فروختن ارزهای دیجیتال اطلاق می‌شود. در این مقاله به صورت اختصاصی در مورد هولد کردن ارز دیجیتال پرداختیم و ریشه به وجود آمدن آن را هم در اختیار شما قرار دادیم. در ادامه به خوب یا بد بودن هودل کردن هم اشاره‌ای داشتیم و در نهایت، بهترین ارزهای دیجیتال برای این نوع سرمایه‌گذاری را مرور کردیم.

حالا شاید برای شما این سؤال وجود داشته باشد که هولد کردن بهتر است یا فروختن؟ برای پاسخ دادن به این سؤال باید مطالب تخصصی‌تری را در مورد معاملات کریپتوکارنسی مثل نحوه کسب و محاسبه سود مرکب، مطالعه کنید و با استراتژی‌های مهم‌تری آشنا شوید. هرکدام از روش‌های ترید روزانه، هولد کردن ارز دیجیتال، فرق هولد با ترید و یا SODL کردن، دارای موضوعات اختصاصی و مفصل خودشان است و نمی‌توان به همین راحتی‌ها در مورد آنها تصمیم گرفت.

گام قبلی (۵/۲۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۳ / ۵. مجموع آرا: ۱۵

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
هادی هوشیار
هادی هوشیار
17 روز قبل

با سلام و تبریک سال نو خدمتتون
لطف میکنید راهنمایی کنید بنده رو
من قصد دارم یه ارز رو هولد کنم آیا میتونم اون رو تو معاملات فیوچرز با اهرم مثلا ۲ یا ۳ بدای مدت زیاد نگه دارم با نه

ر رواقی
ر رواقی
11 روز قبل
پاسخ به  هادی هوشیار

سلام
سال نو شما مبارک
اگر فصد هولد کردن یک ارز را دارید، بهتر است آن ر ا در یک کیف پول غیرمتمرکز نگهداری کنید. معاملات فیوچرز ریسک بالایی دارید و ممکن است منجر به لیکویید شدن دارایی شما شود.
اما از نظر قابل اجرا بودن، بله. امکان پذیر است. شما میتوانید دارایی خود را در یک صرافی که از معاملات فیوچرز پشتیبانی میکند وارد معامله کنید و تا زمانی که معامله شما لیکویید نشد، فعال خواهد بود.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا