ترید

معرفی بهترین استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال برای افراد مبتدی در سال ۲۰۲۳

بدون شک با توسعه هرچه بیشتر بازار کریپتوکارنسی، داشتن یک استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال، آنهم بر اساس رویکرد و اهداف معاملاتی هر شخص، امری ضروری است. اما به راسeToroتی این استراتژی‌ها در سال ۲۰۲۲ بر اساس چه معیارهایی تعیین می‌شوند؟ اگر شما هم به دنبال یافتن بهترین روش ترید ارز دیجیتال هستید، پیشنهاد می‌کنیم با ما در ادامه این مقاله از مجله تخصصی والکس همراه شوید.

کاهش ریسک سرمایه‌گذاری با انتخاب استراتژی صحیح

به دلیل اینکه رمزارزهایی مانند بیت کوین جزو بهترین کلاس‌های دارایی در سال گذشته بودند، افراد زیادی به بازار کریپتو ورود کرده و با سرمایه‌گذاری خود‌ موجب توسعه هرچه بیشتر این حوزه شدند. هرچند سرمایه‌گذاری در دارایی‌های دیجیتال عملاً تفاوت چندانی با دارایی‌های سنتی مانند سهام و اوراق قرضه ندارد، اما رمزارزها ذاتاً دارایی‌هایی پرریسک و مستعد نوسانات شدید قیمتی‌اند. بنابراین شما به عنوان یک معامله‌گر قبل از آشنایی با انواع استراتژ‌ی معاملاتی ارز دیجیتال، باید بتوانید ریسک سرمایه‌گذاری خود را کاهش دهید. در ادامه برخی نکات مهم در این خصوص را معرفی می‌کنیم.

۱. نقدینگی را در اولویت قرار دهید

اولویت نقدینگی در استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال

نقدینگی معیار مهمی برای تصمیم‌گیری در مورد نحوه سرمایه‌گذاری در بازار رمزارزهاست. این بازار به سرعت در حال حرکت است، بنابراین معامله‌گران کریپتو باید بتوانند به سرعت ورود و خروج کنند. این بدان معناست که باید تقاضای کافی برای یک ارز دیجیتال وجود داشته باشد تا شما بتوانید با بهترین قیمت، در زمانی که تصمیم به فروش می‌گیرید، سود لازم را کسب و از بازار خارج شوید. تالی گرینبرگ (Tally Greenberg)، رئیس توسعه کسب و کار موسسه مالی Allnodes می‌گوید: 

افراد دارایی‌ای که پتانسیل رشد زیادی دارد، اما معامله نشود و راکد بماند را دوست ندارند. 

هنگام سنجش نقدینگی یک دارایی، نگاهی هم به حجم معاملات اخیر آن بیندازید. حجم معاملات به خوبی نشان می‌دهد چه مقدار ارز دیجیتال خرید و فروش شده و علاقه کلی به آن ارز چقدر است.

۲. نوسانات بازار را مدیریت کنید

مدیریت نوسان یک استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال است. از آنجایی که ارز دیجیتال یک دارایی نوظهور است، هنوز گمانه‌زنی و هیاهوی زیادی پیرامون این طبقه دارایی وجود دارد که می‌تواند به افزایش نوسانات آن دامن بزند. در حالی که حرکات بزرگ قیمت معمولاً به عنوان یک ریسک تلقی می‌شود، اما نوسانات روزانه رمزارزها امری طبیعی و سالم است و فرصتی مناسب برای کسب سود بشمار می‌رود. گرینبرگ معتقد است نوسانات برای معامله‌گران هوشمند خوب است. اما برای مدیریت موثر ریسک، ابتدا بهتر است بدانید چه نوع معامله‌گری هستید. 

بهتر است به آنچه برای بازار و دارایی معامله شده در حال اتفاق است، توجه دقیق داشته باشیم. این بدان معناست که اخبار و به‌روزرسانی‌های مربوط به بلاکچین و همچنین چارت‌های تاریخی را دنبال کنید تا بتوانید الگوهای در حال ظهور را شناسایی کنید

۳. در حد توان خود سرمایه‌گذاری کنید

سرمایه گذاری در حد توان

ارزهای دیجیتال دارایی‌های سفته‌بازی هستند که می‌توانند زیان زیادی را به همراه داشته باشند. درست مانند بازارهای سنتی، به کریپتو هم همان مقدار دارایی را اختصاص دهید که طاقت از دست دادنش را دارید! اگر نمی‌توانید در مقابل از دست دادن سرمایه‌ خود مقاومت کنید، به این معناست که نمی‌توانید ریسک سرمایه‌گذاری مبلغ مورد نظرتان را بپذیرید. به یاد داشته باشید که تعیین میزان تحمل ریسک شما در بازار رمزارزها، به میزان درآمد و سطح تخصص شما بستگی دارد. فردی که به تازگی وارد دنیای کریپتو شده قطعاً باید کمتر از یک متخصص ارزهای دیجیتال، سرمایه خود را به این حوزه اختصاص دهد.

۴. سود خود را مرتباً دریافت کنید

کارشناسان می‌گویند فعالان بازار کریپتو باید مرتباً سود خود را دریافت کنند. بهترین روش این است که این سود را در کیف پول سخت‌افزاری خود ذخیره کنید. وقتی زمان کسب سود فرا می‌رسد، سرمایه‌گذاران اغلب با این چالش مواجه‌اند که آیا قیمت ارز موردنظر آنها بالاتر می‌رود یا پایین‌تر؟ بستن سود (take-profit) منظم در طول زمان این ریسک را کاهش می‌دهد. گرینبرگ معتقد است: 

بسیاری از مردم فقط خرید می‌کنند و برای مدت نامعلومی آن را نگه می‌دارند و همواره در معرض اخبار، میم‌ها و توییت افراد مشهور قرار می‌گیرند. برای کسب سود در یک استراتژی معاملاتی، درک این نکته که اصلا هدف شما از این معامله چیست، بسیار حائز اهمیت است. بنابراین نقاط ورود و خروج خود را مشخص کنید.

۵. تخم مرغ‌های خود را در یک سبد قرار ندهید!

بدون شک قرار دادن تمام تخم مرغ‌ها در یک سبد، استراتژی درستی در دنیای کریپتو نیست. شما باید برای به حداقل رساندن ریسک سرمایه‌گذاری، سبد ارزهای دیجیتال خود را به انواع کوین‌ها و پروژه‌های مناسب اختصاص دهید. امروزه فرصت‌های سرمایه‌گذاری زیادی در بازار رمزارزها و بلاکچین وجود دارد (از جمله اینترنت اشیا، توکن‌های غیرقابل تعویض، پروژه‌های DeFi) که با متنوع کردن سبد سهامی خود می‌توانید ریسک کلی از سقوط یا جهش یک ارز در بازار را کاهش دهید.

بهترین استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال چیست؟

حالا که با روش‌های مدیریت ریسک سرمایه‌گذاری آشنا شدیم، وقت آن رسیده تا انواع استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال را برای کاربران مبتدی معرفی کنیم.

۱. خرید و هولد کردن

خرید و هولد در استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال

خرید ارز دیجیتال و هولد کردن آن ساده‌ترین و امن‌ترین روش برای افراد کم‌تجربه جهت ورود به دنیای کریپتو کارنسی است. به‌عنوان مثال رمزارزهای اصلی مانند بیت کوین، اتریوم و سایر پروژه‌های مطرح، کم و بیش با گذشت زمان سودده هستند. بنابراین در اکثر موارد اگر کوینی را در کف قیمتی خود خریداری کرده باشید، با گذشت زمان سرمایه شما چند برابر شده است.

نوسانات بلندمدت بیت کوین از منطق تحرکات کوتاه مدت آن تبعیت نمی‌کند. بهای بیت کوین از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۲ حدود ۵۲۰ هزار درصد رشد کرده است! بنابراین هولدرها، نوسانات کوتاه مدت بازار را نادیده می‌گیرند و فقط بر حفظ ارز دیجیتال خود متمرکزند. این کار به آنها کمک می‌کند تا از دو اشتباه بزرگ اجتناب کنند:

  • FOMO: ترس از دست دادن فرصت
  • FUD: ترس، عدم اطمینان و تردید

به عنوان مثال اگر از نگاه حامیان بیت کوین به ماجرا نگاه کنیم، هولد کردن ارز دیجیتال، یک استراتژی برای غلبه بر ترس عدم قطعیت و تردید (FUD) است. آنها معتقدند پادشاه ارزهای دیجیتال سرانجام اقتصاد دنیا را دگرگون می‌کند. بنابراین خرید و نگهداری آن، به شرط صبر کافی، در هر زمانی سودده خواهد بود.

استراتژی هولد مناسب چه افرادی است؟

استراتژی هولد برای افرادی که نمی‌خواهند مدام درگیر خرید و فروش رمزارزها شوند و همچنین تریدرهایی که هنوز آشنایی کامل با تحلیل تکنیکال ندارند، بسیار مناسب است. سرمایه‌گذاران می‌توانند به جای بررسی روزانه نمودارها، چند ارز‌دیجیتال را خریداری و آنها را هولد کنند. این یک استراتژی بلندمدت است و همه افراد این روش سرمایه‌گذاری را نمی‌پسندند. در ادامه به سایر روش‌های معاملاتی می‌پردازیم.

۲. معامله روزانه رمزارزها

معاملات روزانه

معاملات روزانه اساساً نقطه مقابل هولد بلندمدت محسوب می‌شوند. این روش به‌عنوان خرید و فروش یک سهام مالی در روز (حتی چندین بار در روز)، در شرایط کم نوسان قیمت تعریف شده است. هرچند ممکن است به دلیل نوسان ذاتی رمزارزها، معاملات روزانه به‌طور بالقوه سود بالایی به همراه داشته باشند، اما قطعاً اینگونه معاملات پرریسک‌تر از هولد بلند مدت هستند. در هنگام انجام چنین معاملاتی توجه به نکات زیر ضروری است:

  • تنها بخشی از دارایی خود را وارد معامله کنید که از دست دادن آن برای شما سبب ضررهای جبران‌ناپذیری نشود.
  • از رفتارهای هیجانی پرهیز کنید و همواره به برنامه خود پایبند باشید. تا زمانی که اکثر معاملات شما به سود ختم شوند، با استفاده از حد ضرر (Stop-loss) در سود خواهید بود.
  • برای شروع، تنها یک یا دو یا معامله در روز انجام دهید. به این نکته توجه داشته باشید که تعداد معاملات زیاد می‌توانند ساعات زیادی از زمان شما را به خود اختصاص دهند.
  • برای یافتن نقاط ورود و خروج مناسب معاملات، از شاخص‌های مختلف مانند میانگین متحرک نمایی (EMA)، شاخص قدرت نسبی (RSI) و میانگین متحرک همگرایی واگرایی (MACD) کمک بگیرید.

نکته: توجه داشته باشید که هیچ یک از این شاخص‌ها ۱۰۰٪ قابل اطمینان نیستند و صرفاً ابزارهایی جهت کمک به تصمیم‎‌گیری بهتر شما هستند.

۳. استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال آربیتراژ

استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال آربیتراژ

آربیتراژ به زبان ساده به معنای کسب سود از اختلاف قیمت یک محصول در دو بازار مختلف است. از آنجا که این استراتژی نیازمند دانش و تخصصی بالایی نیست، برای افراد تازه کار، می‌تواند مثمرثمر واقع شود.

برای معاملات آربیتراژ تنها کاری که باید انجام دهید یافتن کوینی با اختلاف قیمت قابل‌توجه در دو صرافی مختلف است. بنابراین با خرید آن کوین از صرافی ارزان‌تر و فروش آن در صرافی گران‌تر، سود کسب خواهید کرد. این روش  واقعا به همین سادگی است. البته حق کمیسیون معاملات را که سود شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد فراموش نکنید. بنابراین پیش از انجام معاملات آربیتراژ سود خالص خود را با کسر کارمزد هر صرافی، به دقت محاسبه کنید.

انواع استراتژی آربیتراژ

  • ساده (Simple Arbitrage): به معامله یک ارز دیجیتال در بین صرافی‌ها برای کسب سود از اختلاف قیمت آنها گفته می‌شود.
  • مثلثی (Triangular Arbitrage): به معامله سه ارز دیجیتال مختلف به جای معامله یک جفت ارز گفته می‌شود. مثلا معامله‌گر برای معامله دلار/اتر، ابتدا دلار/ بیت کوین و بعد بیت کوین/اتر را معامله می‌کند.
  • فاندینگ ریت (Funding Rate): این آربیتراژ به این صورت است که معامله‌گر، رمزارزی را خریداری و آن را با قرارداد آتی همان ارز با فاندینگ ریت کمتر از هزینه خرید خود پوشش می‌دهد.

۴. استراتژی کپی تریدینگ

استراتژی کپی تریدینگ

پیروی کردن از استراتژی‌های معاملاتی تریدرهای حرفه‌ای، رویکردی مناسب برای افراد تازه‌کار در بازار رمزارزها محسوب می‌شود. از این رو وبسایت برخی صرافی‌ها قابلیتی به نام «کپی تریدینگ» را برای کاربران خود ارایه می‌دهند. کاربران با دسترسی به تاریخچه معاملات و استراتژی تریدرهای حرفه‌ای، پس از آنکه از اعتبار و تخصص یک معامله‌گر مطمئن شدند، می‌توانند بخشی از سرمایه خود را به حساب کاربری او پیوند دهند. با این کار پس از هر ترید معامله‌گر منتخب، سیستم به طور خودکار آن معامله را برای کاربر هم ثبت می‌کند. بنا براین با این کار شما در سود و زیان یک تریدر دیگر شریک خواهید شد.

چند نمونه از سرویس‌های ارایه دهنده کپی تریدینگ:

  • eToro: یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های کپی تریدینـگ است که از کارمزد صفر درصدی برای کپی تریدینگ برخوردار است.
  • Covesting: یکی از پلتفرم های کپی تریدینگ که تنها درصورت کسب سود می‌بایست کارمزد پرداخت کنید.
  • io: یک سرویس کپی تریدینگ شخص ثالث با قابلیت اتصال به صرافی بایننس است. در این پلتفرم نرخ کارمزدها توسط تریدرهای حرفه‌ای مشخص می‌شود.
  • Cryptohopper: یک ربات معاملاتیست که طیف گسترده‌ای از خدمات از جمله کپی تریدینگ را ارائه می‌دهد. استفاده از این ربات رایگان نبوده و کاربران بر اساس مدت زمان و سرویس مورد نظر، باید هزینه‌ای را پرداخت کنند.

پیروی کردن از استراتژی‌های معاملاتی تریدرهای حرفه‌ای، رویکردی مناسب برای افراد تازه‌کار در بازار رمزارزها محسوب می‌شود. از این رو وبسایت برخی صرافی‌ها قابلیتی به نام کپی تریدینگ را به کاربران خود ارایه می‌دهند. کاربران با دسترسی به تاریخچه معاملات و استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال تریدرهای باتجربه (پس از آنکه از اعتبار و تخصص معامله‌گر مطمئن شدند) می‌توانند بخشی از سرمایه خود را به حساب کاربری او پیوند دهند. با این کار پس از هر ترید معامله‌گر منتخب، سیستم به طور خودکار آن معامله را برای کاربر هم ثبت می‌کند. بنابراین با این انتخاب شما در سود و زیان یک تریدر دیگر شریک خواهید شد.

چند نمونه از سرویس‌های ارائه دهنده کپی تریدینگ:

  • eToro: یکی از محبوب‌ترین سرویس‌های کپی تریدینگ است که دارای کارمزد صفر درصدی برای این گونه معاملات خود است.
  • Covesting: یکی از پلتفرم‌های کپی تریدینگ که شما تنها در صورت کسب سود باید کارمزد پرداخت کنید.
  • io: یک سرویس کپی تریدینگ شخص ثالث با قابلیت اتصال به صرافی بایننس است. در این پلتفرم نرخ کارمزدها توسط تریدرهای حرفه‌ای مشخص می‌شود.
  • Crypto Hopper: یک ربات معاملاتیست که طیف گسترده‌ای از خدمات از جمله کپی تریدینگ را ارائه می‌دهد. استفاده از این ربات رایگان نیست و کاربران بر اساس مدت زمان و سرویس مورد نظر، باید هزینه‌ای را پرداخت کنند.

۵. استراتژی خرید در زمان مناسب

استراتژی خرید در زمان مناسب

یکی دیگر از استراتژی‌های مهم که معامله‌گران می‌توانند آن را درنظر بگیرند، خرید در زمان مناسب یا به عبارتی «خرید در کف» است. این استراتژی تا حدی نسبت به سایر روش‌های اشاره شده پیچیده است. به‌طوری که حتی بسیاری از تحلیلگران باتجربه هم گاهی در به کارگیری آن دچار اشتباه می‌شوند. بنابراین استفاده از آن مستلزم برخورداری از دانش تحلیلی کافی خواهد بود.

 برای خرید در زمان مناسب به چه پارامترهایی باید توجه کرد؟

  1. یافتن روند بازار: قبل از خرید یا معامله یک رمزارز، روند کوتاه مدت و بلندمدت (هفتگی و ماهانه) آن ارز را بررسی کنید.
  2. استفاده از اندیکاتورها: حجم معاملات، تحرکات قیمت، روندهای بازار و … همگی مواردی هستند که در شناسایی زمان مناسب برای ورود به یک معامله به ما کمک می‌کنند. برای بررسی چنین پارامترهایی، ابزارهای زیادی مثل اندیکاتور MACDI و RSI وجود دارد که آشنایی با نحوه کار آنها برای هر معامله‌گر امری ضروری است.
  3. دنبال کردن اخبار: یکی از نکات مهم در ایجاد نوسان یا حتی تغییر روند بازارهای مالی، «اخبار» است. اخبار مثبت و منفی می‌توانند تاثیر به‌سزایی در تغییرات قیمت داشته باشند. معامله‌گران موفق افرادی هستند که همزمان با تحلیل تکنیکال، اخبار روز را هم دنبال می‌کنند.
  4. خرید پلکانی: با پایین آمدن قیمت، هرگز کل سرمایه خود را یک جا وارد معامله نکنید، بلکه به صورت پلکانی خرید کنید. به این صورت که با تشدید ریزش‌ها، حجم خرید خود را  هم افزایش دهید.
  5. سرمایه‌گذاری در ایردراپ‌: شما به‌عنوان یک معامله‌گر باید به دنبال سرمایه‌گذاری در شرکت‌ها یا ایده‌هایی باشید که بتوانند ارزش کوین خود را افزایش دهند. یکی از شناخته‌شده‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری، شرکت در ایردراپ است. از آنجا که کوین‌ها در عرضه اولیه (ICO) خود با قیمتی به مراتب پایین‌تر عرضه می‌شوند، خرید آنها غالباً سودآور است.

نکته: دهنگام سرمایه‌گذاری در ICO ها حتما در خصوص پروژه، نقشه راه و حامیان آن، اطلاعات لازم را کسب کنید. امروزه بسیاری از عرضه‌های اولیه کلاهبرداری و اسکم هستند.

استراتژی معاملاتی ارز دیجیتال شما چیست؟

از زمان شکل‌گیری نخستین تمدن‌های بشری تاکنون، تکنیک‌های معاملاتی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این بدین معناست که علی‌رغم اینکه آنها در قالب بازارهای معاملاتی جدید تغییر شکل یافتند، اما اساس کار آنها بدون تغییر باقی مانده است. ما در این مقاله سعی داشتیم پس از معرفی روش‌های کاهش ریسک سرمایه‌گذاری، ساده‌ترین و بهترین روش ترید ارز دیجیتال را برای معامله‌گران تازه‌کار تشریح کنیم. در پایان خوشحال می‌شویم که شما هم روش معاملاتی مورد علاقه خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول (FAQ)

کدام رمزارزها برای معاملات روزانه بهتر هستند؟

تریدرهای روزانه به دنبال نوسان‌گیری هستند. نوسانات، در رمزارزهای با ارزش بازار کم در مقایسه با سایر ارزهای دیجیتال بیشتر بوده و این ارزها عموماً مورد استقبال تریدرها هستند. در حال حاضر، هر ارزی با ارزش بازار کمتر از ۱ میلیارد دلار، کوچک محسوب می‌شود. 

چقدر می‌توان در معاملات کریپتو درآمد کسب کرد؟

اصولا کوین‌های با ارزش بازار کم، نوسانات بالایی را تجربه می‌کنند. گاهاً ممکن است ارزش یک رمزارز طی چند روز چند برابر شود و سود زیادی را برای سرمایه‌گذار خوش‌شانس آن به ارمغان بیاورد.

آیا محدودیتی برای شروع معامله رمزارزها وجود دارد؟

هیچ محدودیتی برای معاملات کریپتو وجود ندارد. شما میتوانید با مبالغ کم (۱۰۰ دلار) شروع به ترید کردن کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۵ / ۵. مجموع آرا: ۱۱

کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
نسی
نسی
1 سال قبل

ممنون بابت اطلاعات مفیدی که به اشتراک گذاشتید خیلی استفاده کردم

دکمه بازگشت به بالا