مقالات ارز دیجیتال

ایردراپ ارز دیجیتال چیست؟ معرفی ۴ مدل Airdrop

ایردراپ (airdrop) یکی از اصطلاحات ارز دیجیتال پرکاربرد در کریپتو است. ایردراپ در معنای لغوی به معنای رهاکردن در هوا است. Airdrop در بازار رمز ارز با اهداف تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی انجام می‌شود. به بیان دیگر برخی از پروژه‌ها برای این که بین کاربران بازار ارزهای دیجیتال شناخته شوند، در ازای انجام بعضی از کارها یا اغلب بصورت قرعه کشی به کاربران خود رمزارز رایگان هدیه می‌دهند.

با برگزاری یک ایردراپ ارز دیجیتال، توکن موردنظر بین کاربران فضای کریپتوکارنسی به رسمیت شناخته می‌شوند و به اهداف تبلیغاتی خود می‌رسند. در این مقاله قصد داریم به این سوال پاسخ دهیم که ایردراپ چیست؟

ایردراپ چگونه کار می‌کند؟

برای شروع بررسی مفهوم Airdrop، به پاسخ سوال ایردراپ چیست می‌پردازیم. ایردراپ ارز دیجیتال یک فعالیت تبلیغاتی است که معمولاً توسط استارت‌آپ‌های مبتنی بر بلاکچین برای کمک به راه‌اندازی یک پروژه انجام می‌شود. هدف آن گسترش آگاهی در مورد پروژه ارزهای دیجیتال و ترغیب افراد بیشتر به ترید در هنگام لیست شدن در صرافی‌ها است. در واقع ممکن است یک Airdrop معتبر باعث تشویق کاربران به شرکت در عرضه اولیه کوین (ICO) شود و مارکت کپ اولیه رمزارز مورد نظر را افزایش دهد. این امر به کسب رتبه‌های بالاتر در رنکینگ ارزهای دیجیتال و اعتبار بیشتر پروژه کمک می‌کند.

ایردراپ چیست

Airdrop عموماً در وب سایت، رسانه‌های اجتماعی و انجمن‌های ارزهای دیجیتال تبلیغ می‌شود. این رمزارزهای رایگان ممکن است فقط به کیف پول‌های انتخاب شده یا هولدرهای ارز دیجیتال شبکه مادر ارسال شوند. بنابراین برای واجد شرایط شدن برای دریافت ایردراپ، ممکن است کاربر نیاز داشته باشد که حداقل مقداری از رمزارزهای پلتفرم اصلی را در کیف پول خود نگه دارد یا به فعالیت‌هایی مانند ارسال پست در مورد ارز در یک شبکه اجتماعی، ارتباط با یک عضو خاص از پروژه بلاکچین، نوشتن یک پست وبلاگ و فعالیت در پلتفرم مرزارز مورد نظر بپردازد.

نکته جالب در مورد کلمه Airdrop این است که این کلمه در واقع ریشه از بسته‌هایی مانند غذا و دارو دارد که توسط هواپیما از آسمان به زمین انداخته می‌شود. در واقع به دلیل ماهیت رایگان بودن ایردراپ‌های کریپتویی و شباهت آن با این بسته‌ها به این اسم، نامگذاری شده است.

برای مطالعه بیشتر می‌توانید مقاله رمزارز چیست را مطالعه کنید.

چگونه ایردراپ‌های کریپتو دریافت می‌شود؟

برخی از راه‌های پیداکردن و دریافت ایردراپ کریپتو عبارت‌است از:

  • انجام جستجوهای بی‌وقفه و منظم برای پیداکردن فرصت‌های Airdrop کریپتو
  • دنبال‌کردن صفحه airdrop aggregators و ثبت‌نام برای ایردراپ‌های انحصاری
  • ثبت‌نام در پلتفرم‌های جدید برای استفاده از Airdrop استاندارد
  • دنبال کردن پروژه‌های در حال آماده سازی برای ایردراپ‌های بونتی

مزایا و معایب ایردراپ کریپتو چیست؟

مانند هر مفهوم و استراتژی در بازار کریپتو، Airdrop نیز مزایا و معایب خود را دارد. در واقع ممکن است با دریافت توکن‎های رایگان یک پروژه قوی، کیف پول ارز دیجیتال کاربر پر پول شود و یا ممکن است به دلیل نبود نقدینگی توکن‌های Airdrop شده، در هیچ صرافی‌ای لیست نشوند و عملا بی‌ارزش شود. در ادامه مزایا و معایب این مفهوم را عنوان می‌کنیم.

مزایای ایردراپ ارز دیجیتال

  • به پذیرندگان اولیه یا افرادی که با پروژه‌ای درگیر هستند پاداش می‌دهد.
  • به دلیل جنبه بازاریابی Airdrop، آگاهی از یک پروژه را افزایش می‌دهد.
  • استفاده و پذیرش یک توکن تازه صادر شده را تشویق می‌کند.

معایب ایردراپ ارز دیجیتال

  • به دلیل اتصال کیف پول کاربران به سایت‌های دریافت Airdrop، ممکن است تهدیدات امنیتی ایجاد شود.
  • ممکن است کاربر بر روی پروژه‌های اسکم وقت و هزینه بگذارد.
  • اگر رمزارز مورد نظر در بازار نقدینگی نداشته باشد ممکن است بی‌ارزش شود.

انواع مختلف ایردراپ

رایج‌ترین انواع ایردراپ‌های عرضه شده در بازار ارز دیجیتال به شرح زیر است:

  • ایردراپ استاندارد یا Standard airdrop
  • ایردراپ بونتی یا Bounty airdrop
  • ایردراپ انحصاری یا Exclusive airdrop
  • هلدر ایردراپ یا  Holder airdrop
مدل‌های ایردراپ

ایردراپ استاندارد (Standard airdrop)

ارز دیجیتال Airdrop استاندارد، مقداری کوین یا توکن است که به‌عنوان یک استراتژی بازاریابی به کیف پول‌های کاربران یا سهام‌داران منتقل می‌شود. معمولاً برای تبلیغات تجاری و تشویق افراد برای فعالیت در یک پلتفرم است. برای دریافت این ارز تنها کاری که باید انجام دهید این است که با یک حساب کاربری در یک پروژه جدید ثبت‌نام کنید و آدرس کیف پول خود را در طول رویدادهای توزیع قرار دهید.

ایردراپ بونتی (Bounty airdrop)

Bounty airdrops نیز یک استراتژی بازاریابی دیجیتالی است. در این نوع کاربران باید برای دریافت دارایی دیجیتال رایگان در برخی از فعالیت‌های تبلیغاتی گفته شده شرکت کنند.

این فعالیت‌های تبلیغاتی می‌توانند شامل موارد زیر باشند:

  • به‌اشتراک‌گذاری یک پست یا استوری در مورد پروژه بلاکچین و ارزها در شبکه‌های مجازی
  • ثبت‌نام در خبرنامه‌های موردنیاز
  • پیوستن و شرکت در انجمن‌ها برای بحث و مشارکت درباره پروژه موردنظر

همان‌طور که مشاهده کردید برای دریافت توکن‌های رایگان از طریق طرح‌های بونتی در مقایسه با نوع استاندارد به انجام فعالیت و کارهای بیشتری نیاز دارید.

ایردراپ انحصاری (Exclusive airdrop)

ایردراپ‌های این نوع برای افرادی که سابقه حضور و فعالیت درخشانی در یک پروژه، وب‌سایت یا جامعه خاصی دارند ارسال می‌شود. به‌عنوان‌مثال، Uniswap در سپتامبر ۲۰۲۰ به کاربران همیشگی خود ۲۵۰۰ توکن UNI داد.

هولدر ایردراپ (Holder airdrop)

این نوع Airdrop به افرادی تعلق می‌گیرد که مقداری ارز دیجیتال دیگر نیز در کیف پول خود دارند. در این شیوه، ارزهای هولد شده کاربران در یک تاریخ خاص بررسی می‌شود، سپس به افراد اجازه می‌دهند بر اساس میزان مالکیت‌شان در آن زمان ادعای دریافت ایردراپ کنند. این نوع مخصوص هولدرهای ارز دیجیتال است.

پروژه رمزنگاری Stellar، در سال ۲۰۱۴ آغاز شد. در سال ۲۰۱۶ مدیران آن ۱۹ میلیارد دلار لومن (XLM) به دارندگان فعلی بیت‌کوین (BTC) تقدیم کردند تا به آنها ادای احترام کنند. برای دریافت جایزه از Stellar airdrop، باید دارایی‌های BTC خود را اعلام و ثبت می‌کردید تا XLM را درخواست کنید.

هولدر ایردراپ

کلاهبرداری‌های حوزه ایردراپ

اگر به Airdrop علاقه‌مند شدید و قصد دارید آن را دنبال کنید، باید از خود در برابر کلاهبرداری‌های رایج محافظت کنید. کلاهبرداری‌ها ممکن است شامل ایردراپ‌های جعلی باشند که در آن کلاهبرداران سعی می‌کنند کیف پول شما را به بهانه اینکه در ازای آن یک Airdrop به شما می‌دهند، در دست بگیرند. هرگز رمزهای خصوصی خود را به کسی ندهید یا کیف پول خود را به یک وب سایت غیرقابل‌اعتماد وصل نکنید.

گاهی کلاهبرداران حتی یک توکن جعلی را به کیف پول شما واریز می‌کنند. زمانی از جعلی بودن آن آگاه می‌شوید که نتوانید آن را بفروشید یا مبادله کنید. خواندن سابقه و اسناد عمومی و نظر سرمایه‌گذاران دیگر را قبل از انتخاب یک ایردراپ در نظر بگیرید. همواره توجه داشته باشید که کسب درآمد از ارز دیجیتال بسیار شیرین است اما به همان اندازه هم می‌تواند پرخطر باشد. بدون تحقیق کافی به راحتی می‌توانید طعمه پروژه‌های کلاهبرداری شوید.

پیامدهای مالیاتی ایردراپ کریپتو چیست؟

اگر یک شبکه مقداری کریپتو را به کیف پول کاربر واریز کند، متأسفانه کاربر مشمول قانون مالیات بر درآمد می‌شود. بنابراین ایردراپ‌ها مشمول مالیات هستند. اگر دارایی Airdrop خود را نگه دارید و از آن استفاده نکنید، ممکن است نیاز به پرداخت سود سرمایه کوتاه‌مدت یا بلندمدت بابت افزایش ارزش آن در طول دوره نگهداری آن شوید.

البته شایان ذکر است که در ایران به دلیل نبود قوانین واضح و روشن در مورد ارزهای دیجیتال، در حال حاضر بر ایردراپ‌های دریافتی کاربران مالیات تعلق نمی‌گیرد.

ایردراپ با هارد فورک (hard forks) متفاوت است؟

به‌طورکلی نتیجه پایانی Airdrop دریافت مقداری ارز جدید است. هارد فورک‌ها کمی شبیه ایردراپ‌ها هستند که در آنها نیز می‌توانید رمزارزهای جدیدی دریافت کنید.

هاردفورک اتفاقی است که در آن یک بلاکچین به دو زنجیره مجزا و موازی تقسیم می‌شود. دارندگان رمزارز روی زنجیرهای اصلی می‌توانند سکه‌های جدیدی را روی زنجیره منحصربه‌فرد دیگری دریافت کنند. مانند چیزی که در شبکه‌ی اتریوم رخ داد. 

هنگامی زنجیره منحصربه‌فرد ایجاد می‌شود که زنجیرهای قدیمی دیگر بلوک‌های ایجاد شده بر اساس قوانین جدید را تشخیص ندهند و کارایی خود را از دست می‌دهد.

چگونه ایردراپ بگیریم؟

در لیست زیر آدرس چند سایت معتبر برای دریافت Airdrop ارز دیجیتال را برای شما قرار دادیم. در حال حاضر این سایت‌ها مورد تأیید هستند.

  • coinmarketcap.com
  • airdrops.io
  • airdropalert.com
  • airdropbob.com
  • icomarks.com
  • dappradar.com

برای دریافت و یا شرکت در قرعه کشی Airdrop های رایگان می‌توان سایت coinmarketcap را مثال زد.

ایردراپ در کوین مارکت کپ
  • به این نحو که پس از وارد شدن در این وبسایت از قسمت فهرست، منوی Calendars را انتخاب کنید.
  • سپس در صفحه باز شده دو ستون را مشاهده می‌کنید.
  • در ستون Ongoing Airdrops توکن هایی وجود دارند که در حال حاضر عرضه شده‌اند و شما می‌توانید در آن ها شرکت کنید.
  • اما در ستون Upcoming Airdrops توکن‌هایی وجود دارند که در آینده رونمایی خواهند شد و شما درحال حاضر نمی‌توانید در آن‌ها شرکت کنید.
  • در پایین صفحه نیز یک ستونی را تحت عنوان Ended Airdrops مشاهده می‌کنید. تمامی توکن های درون این ستون دارای ایردراپ‌های منقضی شده است و مهلت شرکت در آن ها به پایان رسیده است.

مهم‌ترین سوالات مرتبط به ایردراپ ارز دیجیتال

چند درصد از ایردراپ ها پروژه‌های اسکم و کلاهبرداری هستند؟

تقریا هفتاد درصد آنها کلاهبرداری است؛ بنابراین حتماً در انتخاب یک Airdrop بسیار دقت کنید.

کسب درآمد از ایردراپ به چه میزان است؟

جالب است بدانید که کاربران حرفه‌ای بخشی بسیار زیادی از دارایی خود را از همین پروژه‌ها به دست می‌آوردند.

بهترین ایردراپ کریپتو چیست؟

تعدادی از بهترین ایردراپ‌های کریپتو در سال ۲۰۲۲ عبارت است از: Dash 2 Trade، IMPT، Calvaria، Tamadoge

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۹ / ۵. مجموع آرا: ۸

کارشناس روانشناسی با گرایش صنعتی و سازمانی، مدیر تیم تولید محتوای نقطه ویرگول
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
6 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
پذیسا
پذیسا
7 ماه قبل

سلام من از یک ارز emgs خرید زدم و قرار دو روزدسکه تو صرافی mcx لیست بشه . ولی الان که میخوام بفروشم نمیتونم از پنکیک خرید زدم .ایا این اسکم هست ؟ برای فروش فقط میگه لغزش و افزایش بده .هر عددی میزنم مطلقا جواب نمیده. ممنون میشم کمکم کنین

ر رواقی
ر رواقی
7 ماه قبل
پاسخ به  پذیسا

سلام
ما اطلاعات زیادی درخصوص توکن موردنظر شما و نحوه معاملات آن نداریم. به طور کلی توکنهایی که تازه منتشر میشوند برای مدتی قابل معامله و خرید و فروش نیستند. این مساله به لیست شدن در صرافی های متمرکز و یا وجود استخرهای نقدینگی (LP) در پلتفرمهای غیرمتمرکز دارد.

حاتمی
حاتمی
1 سال قبل

پیامدهای مالیاتی ایردراپ کریپتو چیست؟
اگر یک شبکه مقداری کریپتو را به کیف پول شما واریز کند، متأسفانه باید مالیات بر درآمد پرداخت کنید. ایردراپ‌ها مشمول مالیات هستند. اگر دارایی ایردراپ خود را نگه دارید و از آن استفاده نکنید، ممکن است نیاز به پرداخت سود سرمایه کوتاه‌مدت یا بلندمدت بابت افزایش ارزش آن در طول دوره نگهداری آن شوید.
با سلام
این بخش را متوجه نشدم
میتوانید بیشتر توضیح دهید
مالیات را کی و چگونه دریافت میکند؟

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  حاتمی

سلام
وقت شما به خیر
این مساله مربوط به برخی کشورها مانند ایالات متحده است که کسب سود رمزارزی را مشمول قانون مالیات قرار داده اند. به این صورت که کاربران در ازای دریافت هرگونه سود در پلتفرمهای رمزارزی، باید مقداری از آن را بابت مالیات به دولت پرداخت کنند. این کار مستلزم قوانین و حسابرسی های مالی دقیق کاربران کریپتو است. لازم به ذکر است در حال حاضر این مساله در ایران قانونگذاری نشده و هرگونه مشارکت در پروژه‌های ایردراپ و کسب سود از معاملات رمزارزی مشمول مالیات نیست.

سپاس از همراهی شما

محمدپارسا
محمدپارسا
1 سال قبل

عالی بود ممنونم از شما

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  محمدپارسا

سلام
وقت شما به خیر
بسیار ممنون و خرسندیم از اینکه مقاله ما با موضوع ایردراپ ارز دیجیتال، مورد قبول شما واقع شده است. امیدواریم سایر مقالات تخصصی بلاگ والکس را هم مطالعه کنید. همچنین در صورتی که موضوع خاصی در حوزه بلاکچین مد نظر شماست که دربلاگ به آن پرداخته نشده، لطفا نام آن را با ما در میان بگذارید.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا