سرمایه گذاری

سود مرکب چیست و چگونه محاسبه می شود؟ راهنمای محاسبه سود مرکب

رشد ناباورانه ارزهای دیجیتال در سال ۲۰۲۱ یک بار دیگر جهان را وادار کرد حقیقت کریپتو و اهمیت سرمایه گذاری ارز دیجیتال را بپذیرد. در حال حاضر نگرانی درباره ریسک مالی در بازار ارز دیجیتال جای خود را به نگرانی درباره انتخاب بهترین روش سرمایه‌گذاری داده است. سود مرکب به افراد زیادی کمک کرده که به اهداف مالی خود برسند، با این وجود هنوز افراد کمی از این استراتژی استفاده می‌کنند. درک مفهوم سود مرکب (compound interest) نه تنها سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال را وارد مرحله هیجان‌انگیزتری می‌کند، بلکه آثار آن در دیگر ابعاد زندگی مالی شما دیده خواهد شد.

اگر کتاب اثر مرکب دارن هاردی را خوانده باشید، اهمیت قدم‌های آهسته و پیوسته در رسیدن به موفقیت‌های چشمگیر را درک کرده‌اید. با بهره‌گیری از بهره مرکب و مدیریت سرمایه، فکر یک‌شبه پولدار شدن را از سرخود بیرون کنید و ثروت خود را به‌صورت تصاعدی افزایش دهید! با راهنمای این مقاله برای یادگیری سود مرکب و محاسبه سود مرکب همراه باشید.

ماشین حساب محاسبه آنلاین سود مرکب

مقادیر “مانده اولیه” سرمایه اولیه شما ، “تعداد دوره‌ها” ماه‌های مدنظر شما برای محاسبه سود و “در هر دوره ٪ را به‌دست‌آورید” درصد سود هر دوره محسوب می‌شود. لطفا مقادیر فیلد را وارد نمایید و دکمه محاسبه را بزنید:

بهره یا سود مرکب چیست؟

نمودار سود مرکب

سود مرکب به عنوان یک مفهوم مالی، ریشه در مفهوم سود ساده دارد که در قرون وسطی در اروپا به وجود آمد. در آن زمان، سود ساده بیشتر برای محاسبه سود وام‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها استفاده می‌شد. اما مفهوم سود مرکب که از دل سود ساده بیرون آمده، در سده ۱۷ میلادی توسط ریاضی‌دان اسکاتلندی به نام جیمز براون (James Brown) ارائه شد.

براون در کتاب خود با عنوان “Arithmeticae Quadrature” در سال ۱۷۱۴ مفهوم سود مرکب را توضیح داد. او توضیح داد که در سود مرکب، سودهای سال به سرمایه اصلی اضافه می‌شوند و در سال بعد نیز سود بر سرمایه جدید محاسبه می‌شود. این ایده پس از آن به تدریج در عرصه تجارت و سرمایه‌گذاری جایگزین مفهوم سود ساده شد.

سود مرکب یا Compound Interest به مفهوم رشد سرمایه است که با ترکیب سودهای سالیانه (دوره‌های زمانی قابل تغییر هستند) با سرمایه اصلی و سودهای سال‌های قبل محاسبه می‌شود. در سود مرکب، سودهای جدید به سرمایه اصلی اضافه می‌شوند و در سال بعدی نیز سود بر سرمایه جدید محاسبه می‌گردد. به این ترتیب، سرمایه به صورت هر سال افزایش می‌یابد و سودهای بیشتری تولید می‌شود. این فرآیند متناوب مقدار سود مرکب را به طور قابل توجهی بیشتر از سود روش‌های معمول می‌کند و به علت تأثیر طولانی مدت زمان، بر روی سرمایه رشد قابل توجهی دارد. سود مرکب معمولاً در سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و در صنایعی مانند بانکداری، سرمایه‌گذاری و بیمه مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌تواند به صورت سالانه، نیمه سالانه، سه ماهه یا ماهانه محاسبه شود.

در ادامه با یک مثال ساده این مفهوم را توضیح می‌دهیم. فرض کنید در بالای یک تپه برف ایستاده‌اید و یک گلوله برفی کوچک در دستان شما است. حالا یک فشار کوچک کافی است که این گلوله برف از بالای تپه تا امتداد دامنه قل بخورد. در طول راه گلوله برفی بزرگ و بزرگ‌تر می‌شود. زمانی که به زمین برسد، اندازه آن چندین برابر شده است! در این مثال اگر شما عجله به خرج دهید یک گلوله برفی کوچک یا نهایتاً دو برابر نصیبتان خواهد شد؛ اما گذشت زمان و صبر، پاداش سرمایه‌گذاران صبور را خواهد داد. با این‌ وجود نباید انتظار عملکرد مشابه از افراد مختلف داشت و تیپ های شخصیتی سرمایه گذاران بیانگر همین مسئله است.

نحوه محاسبه سود مرکب

یکی از اشتباهات رایج تریدرها وارد شدن به بازار معاملات ارز‌های دیجیتال بدون دانش و اطلاعات کافی است. علاقه روزافزون به بازار کریپتو و معرفی رمز ارز‌های جدید، روزانه افراد زیادی را به سمت این بازار پر هیجان می‌کشاند. اما این افراد در شروع کار اهمیت استراتژی‌های سرمایه گذاری را فراموش می‌کنند. گروهی با تنها سرمایه زندگی خود پا به این میدان پر ریسک می‌گذارند و گروه دیگر بدون شناخت بازار اقدام به خرید رمز ارز جدید می‌کنند. فراموش نکنید که محاسبه نرخ بازگشت سرمایه یکی از مهمترین چیز‌هایی است که باید یک تریدر یا سرمایه‌گذار علاقه مند به کریپتو به آن توجه کند.

فرمول سود مرکب

یادگیری استراتژی compound interest برای افرادی مناسب است که از پامپ و دامپ دائمی بازار کریپتو با خبرند و به‌راحتی گول بازی‌های نهنگ های بازار رمزارزها را نمی‌خورند. شما با استفاده از فرمول سود مرکب می‌توانید میزان بهره خود را محاسبه کنید. این فرمول به شرح زیر است:

A=P(1+r/n)(nt)    

  • A: ارزش نهایی سرمایه‌گذاری یا سود نهایی به‌دست‌آمده
  • P: مبلغ اولیه سرمایه‌گذاری
  • r: نرخ سود (میزان سودی که در هر معامله انتظار داریم)
  • n: تعداد دفعات سود مرکب (تعداد دفعاتی که با این سود در یک بازه زمانی کسب درآمد می‌کنیم)
  • t: مدت‌زمان مورد نظر برای سرمایه‌گذاری

نمونه جدول سود مرکب

به جدول زیر نگاه کنید و با یک مثال ساده compound interest را اساسی یاد بگیرید. بر فرض مثال شما ۱۰٫۰۰۰ دلار پول در حساب پس‌انداز خود دارید و این حساب سالانه ۵% سود دریافت می‌کند. میزان سرمایه شما بعد از ۱۰ سال به شکل زیر است.

طول دورهسرمایه اولیه ($)سود با نرخ ۵% ($) سرمایه نهایی ($)
سال اول۱۰,۰۰۰ x 5%۵۰۰۱۰,۵۰۰
سال دوم۱۰,۵۰۰ x 5%۵۲۵۱۱,۰۲۵
سال سوم۱۱,۰۲۵ x 5%۵۵۱.۲۵۱۱,۵۷۶.۲۵
سال چهارم۱۱,۵۷۶.۲۵ x 5%۵۷۸.۸۱۱۲,۱۵۵.۰۶
سال پنجم۱۲,۱۵۵.۰۶ x 5%۶۰۷.۷۵۱۲,۷۶۲.۸۲
سال ششم۱۲,۷۶۲.۸۲ x 5%۶۳۸.۱۴۱۳,۴۰۰.۹۶
سال هفتم۱۳,۴۰۰.۹۶ x 5%۶۷۰.۰۵۱۴,۰۷۱
سال هشتم۱۴,۰۷۱ x 5%۷۰۳.۵۵۱۴,۷۷۴.۵۵
سال نهم۱۴,۷۷۴.۵۵ x 5%۷۳۸.۷۳۱۵,۵۱۳.۲۸
سال دهم۱۵,۵۱۳.۲۸ x 5%۷۷۵.۶۶۱۶,۲۸۸.۹۵

مقدار سرمایه شما در مدت‌زمان ۱۰ سال به‌صورت زیر محاسبه می‌شود:

P: ۱۰۰۰۰

r: ۰۵/۰

n: ۱

t: ۱۰

این اعداد را در فرمول قرار می‌دهیم تا سود نهایی محاسبه شود.

A=10000(1+0.05/1)(۱×۱۰)= ۱۶۲۸۸.۹۵

بهره مرکب با گذشت ۱۰ سال در این سرمایه‌گذاری ۶۲۸۸٫۹۵ دلار است. همین جدول و فرمول را می‌توان برای سرمایه‌گذاری در بازار رمز ارز‌ها محاسبه کرد. 

بهره مرکب در بازارهای مختلف

سود مرکب به عنوان یک مفهوم مالی، در بازارهای مختلف از جمله بازار ارز دیجیتال، بازار سهام و بازار بورس بسیار کاربرد دارد. در هر یک از این بازارها، سود مرکب به عنوان یکی از عوامل مهم در محاسبه سود و رشد سرمایه به کار می‌رود. در ادامه به معرفی بازارهای مختلف که سود مرکب در آنها کارایی بالایی دارد می‌پردازیم.

سود مرکب در بازارهای مختلف

بازار ارزهای دیجیتال

در بازار ارزهای دیجیتال مانند بیت کوین، سود مرکب نقش مهمی در محاسبه سود سرمایه‌گذاری ایفا می‌کند. به عنوان مثال، در صورتی که یک سرمایه‌گذار مبلغی را در بیت کوین سرمایه‌گذاری کند، سود سالانه یا سود روزانه کسب شده به سرمایه اصلی اضافه می‌شود و در زمان بعدی سود بر روی سرمایه جدید محاسبه می‌گردد. این فرآیند متناوب سود مرکب را بسیار بیشتر از سود ساده می‌کند و در صورت رشد قیمت ارز دیجیتال، تأثیر قابل توجهی در ارزش سرمایه دارد.

به دلیل نوسان بالای بازار ارزهای دیجیتال، پیشنهاد سرمایه‌گذاران بزرگ برای بهره‌مندی از سودهای مناسب و منطقی، پیروی از اصول سود مرکب و سرمایه‌گذاری بلند مدت در این بازار است. تا بدین وسیله فعالین این بازار، با صبر و حوصله از رشد ارزهای دیجیتال بیشترین سود را کسب کنند.

بازار اوراق قرضه

اوراق قرضه می‌تواند یک سرمایه‌گذاری با بهره مرکب عالی باشد، اما قبل از اینکه اقدام به خرید کنید، باید بدانید که اوراق قرضه مختلف با میزان ریسک متفاوت وجود دارد. اوراق قرضه دولتی (Government bonds) کمترین ریسک را دارند و توسط دولت ایالات متحده حمایت می‌شوند. با وجود اینکه در معرض نوسانات اقتصادی قرار می‌گیرند، اما نقدینگی بالایی دارند و برای سرمایه‌گذاری بسیار مفید هستند.

اوراق قرضه شهرداری (Municipal bonds) توسط ایالت‌ها منتشر می‌شود و کمی ریسک بیشتری نسبت به اوراق قرضه دولتی دارد. اینها توسط شهرها و ایالت‌ها حمایت می‌شوند و به شهرداری‌هایی که شما اوراق را از آنها خریداری می‌کنید متکی هستند. اوراق قرضه شرکتی کوتاه مدت (Short-term corporate bonds) بیشترین ریسک را دارند. آنها همچنین بالاترین پاداش را نصیب سرمایه‌گذاران می‌کنند. این اوراق فقط توسط شرکت‌ها پشتیبانی می‌شوند و سرمایه‌گذاری‌هایی کوتاه مدت هستند. 

بازار سهام

به جای درگیر کردن سرمایه در بازار اوراق قرضه، می‌توانید شانس خود را در بازار سهام امتحان کنید. اگر می‌خواهید از سرمایه‌گذاری‌های سهام خود سود بیشتری ببرید، باید در انتخاب سهم مناسب بسیار هوشیار عمل کنید. اگر سهام اشتباهی را انتخاب کنید، آن سودی که در نظر دارید دریافت نخواهید کرد. بازار بورس نیز اینگونه است. با سرمایه‌گذاری بر سهم‌های مناسب و مستعد رشد و صبر، می‌توانید از سود مرکب آن سهم بهره ببرید.

صندوق‌های سرمایه گذاری

سود مرکب در صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقش مهمی را ایفا می‌کند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری، نوعی از صندوق‌های جمعی هستند که توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری مدیریت می‌شوند که اموال سرمایه‌گذاری‌شده را کنترل می‌کنند. در صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سود مرکب معمولاً بر اساس سود حاصل از سرمایه‌گذاری‌ها و اموال سرمایه‌گذاران محاسبه می‌شود. سود سالیانه یا سود ماهانه کسب شده توسط صندوق، به سرمایه اصلی اضافه می‌شود و در سال بعدی نیز سود بر روی سرمایه جدید محاسبه می‌گردد.

با استفاده از سود مرکب، صندوق‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند به سرمایه‌گذاران عایدی مطلوب‌تر و رشد قابل توجه‌تر را ارائه دهند. این مفهوم مالی، برای محاسبه بازده سرمایه‌گذاری در صندوق‌ها، مقایسه میان صندوق‌های مختلف و انتخاب بهترین گزینه‌ها بسیار مفید است. همچنین، سود مرکب می‌تواند سبب جذب سرمایه‌گذاران بیشتر به صندوق‌های سرمایه‌گذاری شود، زیرا باعث افزایش سود و سرمایه سرمایه‌گذاران می‌شود.

کسب سود چند برابری ارزهای دیجیتال با سود مرکب

کسب سود از تجارت ارز‌های دیجیتال استراتژی‌های متفاوتی دارد و هر فرد به بخشی از این بازار تمایل نشان می‌دهد. درحالی‌که تریدر‌ ها به معاملات Short و Long خود مشغول‌اند، بیشترین سود را در این بازار کسانی می‌برند که صبر پیشه کنند. کافی است به سیر صعودی ارزش ارز‌های دیجیتال در چند سال اخیر توجه کنید! کسی که از سود ۱۰۰۰ دلاری خود گذشته است، در حال حاضر میلیون‌ها دلار سرمایه به جیب زده است.

در این مقاله به طور خلاصه و مفید به اهمیت توجه به بهره مرکب در معاملات ارز دیجیتال و نحوه محاسبه آن پرداختیم. با شناخت اصطلاحات و استراتژی‌های موجود در بازار کریپتو، سهم بیشتری از این بازار را مال خودتان می‌کنید. لیکوئید شدن در صرافی ممکن است یکی از هزاران نگرانی شما در این بازار باشد. پشتیبانی شبانه‌روزی والکس به معامله‌گران کمک می‌کند با نگرانی کمتری در این بازار سرمایه گذاری کنند.

سود مرکب چیست؟

سود مرکب برخلاف سود ساده باتوجه‌به سرمایه اولیه و سود‌های هر مرحله از سرمایه‌گذاری محاسبه می‌شود. این روش سرمایه‌گذاری نرخ رشد سریع‌تری نسبت به سود ساده دارد.

روش محاسبه سود مرکب در ارز دیجیتال چیست؟

محاسبه این سود با استفاده از فرمول سود مرکب انجام می‌شود. در این فرمول ارزش نهایی سرمایه‌گذاری یا سود نهایی به‌دست‌آمده با استفاده از مبلغ اولیه سرمایه‌گذاری، نرخ سود، تعداد دفعات بهره مرکب و مدت‌زمان موردنظر برای سرمایه‌گذاری محاسبه می‌شود.

فرمول سود مرکب چیست؟

 A=P(1+r/n)(nt)    

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۷ / ۵. مجموع آرا: ۱۸

نوشتن برای من خروج از منطقه امن ذهنم و پا گذاشتن در دنیایی است که بار‌ها به من ثابت کرده از تصورات من چیزی فراتر دارد.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
13 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
بهنام امیری
بهنام امیری
30 روز قبل

سلام وقت بخیر
به بات های والکس سود مرکب تعلق میگیره؟؟

ر رواقی
ر رواقی
26 روز قبل
پاسخ به  بهنام امیری

سلام
این مساله کاملا به استراتژی معاملاتی شما بستگی دارد. به طور کلی سود مرکب عبارت است از سودی که به اصل سرمایه اظافه میشود و در افزایش سود آتی ما دخیل است. بنابراین شما میتوانید با سودآوری از بات معامله گر و ورود مبلغ سود به معاملاتی بعدی، سود مرکب کسب کنید.

214
214
4 ماه قبل

یواش یواش دارم عاشقت میشم

کیارش
کیارش
5 ماه قبل

ممنونم از اموزش
فقط معنی n رو دقیق نفهمیدم (n: تعداد دفعات سود مرکب,تعداد دفعاتی که با این سود در یک بازه زمانی کسب درآمد می‌کنیم)

یعنی اگر بازه یکساله باشه مثل مثلا سود بانک،n میشه ۱۲؟
چون ۱۲بار سود واریز میشه

ر رواقی
ر رواقی
5 ماه قبل
پاسخ به  کیارش

سلام
بله؛ تصور کنید سود سالانه ۲۰ درصد است اما شما بخواهید سود مرکب ماهانه را محاسبه کنید. در این حالت در فرمول مورد نظر n=12 درنظر میگیریم.

علی
علی
9 ماه قبل

سلام
خیلی عالی بود.
این فرمول در بازار فارکس هم جواب میده؟

ر رواقی
ر رواقی
8 ماه قبل
پاسخ به  علی

سلام
بله علی جان؛ سود مرکب مختص بازار کریپتو نیست و در تمامی بازارهای مالی قابل اجرا است.

سجاد
سجاد
1 سال قبل

سلام چرا به جای ۵ درصد نوشتین ۰۵/۱

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  سجاد

سلام
وقت به خیر
بسیار ممنونیم از دقت شما دوست عزیز
حق با شماست در اسرع وقت اصلاح می‌شود.
سپاس از همراهی شما

ارش عمادی
ارش عمادی
1 سال قبل

کجا و چطور میشه حساب مرکب باز کرد

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل
پاسخ به  ارش عمادی

سلام
وقت شما به خیر
سود مرکب یک استراتژی برای سرمایه گذاری در تمامی بازارهای مالی است. به عبارت دیگر در محاسبه سود مرکب علاوه بر محاسبه سودی که به اصل سرمایه تعلق می‌گیرد، سودی که به خود سودها تعلق می‌گیرد هم در نظر گرفته می‌شود.
برای درک بهتر این مساله فرض کنید ۱۰۰ میلیون تومان دارید و می خواهید با انجام معامله، دارایی خود را افزایش دهید. اما پس از دریافت سود معامله اول (۲۰ درصد)، مبلغ سود را خرج نمی کنید. در واقع سود حاصله را دوباره وارد چرخه سرمایه گذاری می کنید و در معامله دوم به جای ۱۰۰ میلیون تومان ۱۲۰ میلیون تومان را وارد می کنید. با تکرار این فرایند سود شما افزایش می یابد که به آن سود مرکب می‌گویند.

سپاس از همراهی شما

ارز دیجیتال راکا چیست
ارز دیجیتال راکا چیست
1 سال قبل

عالی بود خسته نباشید

ر رواقی
ر رواقی
1 سال قبل

سلام
وقت به خیر
از این که مطالب ارایه شده در این مقاله در خصوص بهره مرکب مورد قبول شما واقع شده بسیار خرسندیم. همچنین اگر به موضوع خاصی در زمینه کریپتو علاقه دارید که جای آن را در بلاگ والکس خالی میبنید لطفا نام آن را با ما در میان بگذارید.

سپاس از همراهی شما

دکمه بازگشت به بالا