آموزش تحلیلسرمایه گذاری

بازار گاوی و بازار خرسی در ارز دیجیتال چیست؟

منظور از بازار گاوی و بازار خرسی چیست؟ شاید شما هم این ۲ اصطلاح را شنیده باشید. در واقع، اکثر افرادی که با بازارهای مالی سر و کار دارند و در حال رصد قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال هستند، اصطلاح بازار گاوی و بازار خرسی را شنیده‌اند. اما تعریف آن چیست؟ این واژه‌ها از کجا آمده‌اند؟ چرا در بازار رمزارزها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند؟ در این مقاله سعی کرده‌ایم به این پرسش‌ها پاسخ دهیم.

تعریف بازار گاوی و بازار خرسی

در بازارهای مالی نظیر ارزهای دیجیتال، بورس، املاک و مستغلات یا هر حوزه سرمایه‌گذاری دیگری، اغلب روند حرکت بازار با دو عبارت نزولی یا صعودی تعریف می‌شود. در بازار صعودی قیمت‌ها همواره در حال افزایش بوده و نقدینگی روند روبه‌رشدی را تجربه می‌کند. در سمت دیگر، بازار نزولی دقیقاً نقطه عکس این وضعیت را شامل می‌شود. افزایش و کاهش قیمت‌ها در بازار به‌صورت روزمره امری کاملاً طبیعی است؛ بااین‌حال درصورتی‌که شرایط زیر به وجود آید، کارشناسان در مورد وضعیت بازار به نتیجه قطعی می‌رسند:

  • دوره‌های حرکت (به سمت بالا یا پایین) در بازار طولانی‌تر شود
  • نوسانات بازار به سطح قابل‌توجهی (که عمدتاً ۲۰ درصد در نظر گرفته می‌شود) برسد

در چنین شرایطی، می‌توان اطمینان داشت که وارد یک بازار گاوی یا خرسی شده‌ایم! در ادامه، تعریف دقیق هر یک از این بازارها را به شما ارائه کرده‌ایم.

نگاهی به بازار خرسی و گاوی

بازار گاوی: شاخ‌های رو به بالا!

بازار گاوی (bull market) به دوره‌ای از زمان گفته می‌شود که در آن اکثر سرمایه‌گذاران در حال خرید بوده و تقاضا بیشتر از عرضه است. در چنین بازاری اعتماد بالایی در جریان بوده و قیمت‌ها روند روبه‌رشدی به خود می‌گیرند. اگر در یک بازار قیمت‌ها به‌سرعت در حال افزایش باشند، می‌توان نتیجه گرفت که سرمایه‌گذاران نسبت به رشد بیشتر بازار خوش‌بین بوده و شروع به خرید کنند. همین موضوع باعث ایجاد یک چرخه مثبت رشد تقاضا و قیمت خواهد بود و این روند رفته‌رفته تشدید پیدا می‌کند.

سرمایه‌گذارانی که در این بازار به رشد قیمت خوش‌بین هستند، با اصطلاح گاو نر (bulls) شناخته می‌شوند. یک گاو نر همواره برای پیشروی و حمله، شاخ‌های خود را به سمت بالا حرکت می‌دهد. تشابه این حرکت با افزایش قیمت باعث شده تا بازارهای صعودی چنین نامی داشته باشند. با توجه به این که قیمت هر دارایی همواره تحت‌تأثیر اعتماد سرمایه‌گذاران به آن و خوش‌بینی‌ها در مورد رشد و افت آن قرار دارد، برخی معامله‌گران استراتژی‌های خود را بر همین مبنا تنظیم می‌کنند.

بازار خرسی: یک ضربه از بالا به پایین

بازار خرسی (Bear market) به دوره‌ای از زمان گفته می‌شود که در آن عرضه بیشتر از تقاضا بوده و قیمت‌ها در حال کاهش هستند. در این بازار اعتماد معامله‌گران به دارایی‌ها از بین رفته و میزان عرضه برای فروش بیشتر و بیشتر می‌شود. سرمایه‌گذارانی که دارایی‌های خود را در این بازار به فروش می‌رسانند، با اصطلاح خرس (bear) شناخته می‌شوند. همان‌طور که یک خرس در هنگام ضربه‌زدن پنجه خود را از بالابه‌پایین می‌آورد، قیمت‌ها در یک بازار خرسی نیز دقیقاً از بالا به پایین حرکت می‌کنند. همچنین اصطلاح بازار خرسی، برگرفته از فروشندگان پوست خرس نیز است. گفته می‌شود در گذشته افرادی که اقدام به فروش پوست خرس می‌کردند، نرخ فروش را از ماه‌ها قبل تعیین کرده بودند. چرا که اعتقاد داشتند ارزش پوست خرس در آینده کاهش خواهد یافت.

تجارت در بازارهای خرسی به‌ویژه برای سرمایه‌گذاران کم‌تجربه ممکن است سخت باشد. معمولاً پیش‌بینی این مورد که یک بازار خرسی چه زمانی به پایان رسیده و قیمت‌ها در پایین‌ترین سطح خود قرار خواهند داشت، دشوار است؛ چرا که افزایش دوباره قیمت‌ها یک فرایند آهسته بوده و تحت عوامل بسیاری نظیر رشد اقتصادی، روان‌شناسی سرمایه‌گذاران، اخبار و رویدادهای جهانی و عوامل دیگری از این قبیل قرار دارد.

بازارهای خرسی و نزولی با وجود کاهش قیمت، فرصت‌هایی را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند. برای مثال اگر استراتژی‌های معاملاتی شما بلندمدت باشند، چنین بازارهایی بهترین زمان برای خرید دارایی در قیمت پایین و فروش آن در یک بازار گاوی و صعودی خواهند بود. همچنین سرمایه‌گذاران با استراتژی‌های کوتاه‌مدت، می‌توانند از روش اصلاح قیمت‌ها در این بازار کسب سود کنند.

انواع بازارهای ارز دیجیتال

تاثیر بازار گاوی و بازار خرسی در سرمایه‌گذاری

بازارهای گاوی و خرسی هرکدام بسته به شرایط خاص خود، تأثیرات متفاوتی را بر روی بازار سرمایه‌گذاری ایجاد می‌کنند. در این بخش از مقاله به تأثیر هر یک از بازارها در تغییر استراتژی‌های سرمایه‌گذاران پرداخته‌ایم.

سرمایه‌گذاری در بازار گاوی

بازار گاوی یک فرصت عالی برای کسب سود از ارزهای دیجیتال است؛ اما به شرطی که در موقع درستی وارد این بازار شده و اصول اولیه و مهم آن را رعایت کنید. این دسته از بازار می‌توانند حتی برای سرمایه‌گذاران مبتدی و جدید نیز سودهای هنگفتی به همراه داشته باشند. اگر پیش از اشباع بازار و رسیدن آن به مراحل ابتدایی اقدام به سرمایه‌گذاری در یک بازار صعودی کنید، بدون شک سود بالایی از آن به دست خواهید آورد.

در کنار معاملات و خرید و فروش‌های عادی، معامله‌گران فیوچر نیز استراتژی‌های خاص خود را برای کسب حداکثر سود از این بازار دارند. در این نوع از بازار، معمولاً سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت نتیجه بسیار مطلوبی دارند. به همین علت توصیه می‌شود در بازارهای گاوی از معاملات فیوچر با پوزیشن شورت (Short) و البته گزینه حد ضرر (Stop Loss) استفاده کنید؛ چرا که پایان یک بازار گاوی و ورود به شرایط نزولی و خرسی هیچ‌وقت قابل پیش‌بینی نیست!

سرمایه‌گذاری در بازار خرسی

بازار خرسی برخلاف تصور سرمایه‌گذاران مبتدی، می‌تواند فرصت‌های فراوانی برای سرمایه‌گذاری و کسب سود داشته باشد. هرچند که این دسته از بازارها به دلیل شرایط خاص و پیچیده‌تر خود، گزینه مناسبی برای معامله‌گران مبتدی به شمار نمی‌روند؛ اما با یک استراتژی دقیق می‌توان از چنین فضایی نیز برای کسب سود بیشتر استفاده کرد.

به طور معمول سرمایه‌گذاران حرفه‌ای در بازارهای خرسی از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌گیرند که در میان آن‌ها استراتژی اصلاح قیمت و خرید در سطح پایین، رواج بیشتری دارد. در استراتژی اصلاح قیمت، سرمایه‌گذاران با در نظر گرفتن تحلیل‌های تکنیکال، انواع روندها و همچنین توجه به احساس بازار، افزایش‌های مقطعی و کاهش‌های غیرمعقول را شناسایی کرده و با خرید به‌موقع، از اصلاح بازار سود مورد نظر خود را به دست می‌آورند. با این حال یکی از استراتژی‌های بسیار مؤثر در این دسته از بازارها، خرید در قیمت پایین و سرمایه‌گذاری طولانی‌مدت بر روی یک دارایی است.

در بازارهای خرسی، احساسات کاربران بر منطق و تحلیل‌های فنی غالب شده و قیمت برخی از ارزهای دیجیتال به سرعت و بیش از حد عادی کاهش می‌یابد. در صورتی که یک سرمایه‌گذار به خوبی امکان شناسایی چنین سناریوهایی را داشته باشد، با یک خرید به‌موقع می‌تواند سود هنگفتی از رشد قیمت ارز دیجیتال مورد نظر خود در آینده به دست آورد. کاهش‌های نامعقول قیمت بیت‌کوین و افزایش نجومی آن در طی مدت زمان چندماهه، نمونه بسیار خوبی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در بازارهای خرسی را به نمایش می‌گذارد. در ادامه این مقاله به صورت کامل به بررسی تأثیر بازارهای مختلف بر روی بیت‌کوین پرداخته‌ایم.

در بازارهای گاوی با توجه به حجم زیاد تقاضا، اکثر کاربران بازارهای مالی ترجیح می‌دهند خریدار باشند و سرمایه‌گذاری کنند. ممکن است تعداد فروشنده‌ها در پلتفرم‌های معاملاتی کمتر شود و نرخ‌های خرید و فروش دچار تغییرات شود. این روند در بازارهای خرسی برعکس است. یعنی حجم درخواست فروش ارز بالاتر رفته و طبیعتاً خریدار کمتر خواهد شد.

نشانه‌های بازار گاوی

تاثیر بازارهای خرسی و گاوی در رمزارزها پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. برای مثال، در بازار بیت کوین به دلیل نوسانات زیاد، تشخیص گاوی یا خرسی بودن این بازار بسیار پیچیده است. با توجه به هیجان‌های ایجاد شده بین سرمایه‌گذاران تازه وارد در هنگام افزایش یا کاهش نرخ، حجم خرید و فروش‌ها ممکن است دستخوش تغییراتی شود و خیلی‌ از افراد به اشتباه آن را به بازار گاوی یا خرسی تشبیه کنند.

همه روزه تریدرهای جدیدی به بازار رمزارزها ورود می‌کنند و یافتن ارزهایی با پتانسیل رشد بالا، ممکن است روند خرسی شدن بیت کوین را تشدید کند. البته تمام این موارد گمانه زنی‌هایی نسبت به آینده احتمالی بیت کوین، این رمز ارز محبوب است.

نشانه‌های بازار خرسی

در بازار خرسی امکان از دست رفتن سرمایه بسیار بالاست. چرا که روند ریزش ارز موردنظر تاریخ مشخصی ندارد. این معضل در بازار رمزارزها به حدی تاثیرگذار است که حتی خیلی از افراد تازه کار را از ادامه فعالیت دلسرد خواهد کرد.

تغییر بازار از گاوی به خرسی

۲ عامل زیر می‌توانند بازار را تحت تاثیر قرار دهند:

تغییرات بازار گاوی و خرسی

رفتار سرمایه‌گذاران در بازار

اکثر افرادی که در بازارهای گاوی وارد معاملات شده‌اند، تحمل ریسک را ندارند. کوچکترین ریزش آنها را به هم خواهد ریخت. در صورتی که ارزهای خریداری شده برای چند روز پیاپی روندی نزولی در پیش گیرد، سریعاً اقدام به فروش ارز خود خواهند کرد.

تاثیرات ناشی از رفتارهای هیجانی در بین کاربران تازه وارد به حدی است که حجم معاملات بازارهای مختلف را تحت تاثیر قرار می‌دهد. البته که نمی‌توان به طور قطع گفت این رفتارها، بازار را از گاوی به خرسی تغییر می‌دهد، اما قطعاً تاثیرگذار است.

تاثیرات اجتماعی و سیاسی

هم سو نبودن سیاست با شرایط اجتماعی موجود در جامعه، سخنان و تصمیمات سیاسی و اقتصادی و شرایط خاص مناطق مختلف، ممکن است روند بازار را به کلی تحت تاثیر خود قرار دهد.

جنبه‌های سیاسی و اجتماعی تاثیرگذار بر بازارهای مالی بسیار مهم و قابل توجه هستند. همواره شاهد آن بوده‌ایم که با یک جهت‌گیری سیاسی در یک منطقه خاص مانند خاورمیانه، ارزش نفت و طلا تغییراتی را تجربه کرده‌اند. در بازار رمزارزها نیز این تاثیرات قابل مشاهده است. بنابراین، رفتار سیاستمداران ممکن است به تغییر روند بازار منجر شود. این حوادث منجر به تحلیل فاندامنتال می‌شوند.

بیت کوین در بازارهای مختلف

بیت‌کوین به عنوان اولین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال بازار، در طول حیات خود روندهای صعودی و نزولی بسیاری را تجربه کرده است. از افزایش قیمت و رکوردشکنی‌های پی‌درپی در بازارهای گاوی گرفته تا سقوط ارزش و حدس و گمان‌های نابودی آن در بازارهای خرسی، همگی در سابقه پر فراز و نشیب این دارایی به چشم می‌خورند. در این قسمت از مقاله نگاهی دقیق‌تر به تأثیر بازارهای مختلف بر روی این ارز دیجیتال بزرگ و محبوب داریم.

بازار گاوی بیت کوین

به عقیده تحلیل‌گران بازار، بیت‌کوین تاکنون سه بازار گاوی عمده را تجربه کرده است. اولین بازار صعودی این ارز در سال ۲۰۱۳ مشاهده شد. در این بازار تاریخی قیمت بیت‌کوین حدود ۶۰۰۰ درصد افزایش یافته و از ۱۲.۵ دلار در ابتدای سال به ۷۵۴ دلار در پایان سال رسید. در طی این بازار گاوی، ارزش بازار ارزهای دیجیتال ۱.۲ میلیارد دلار افزایش یافت. علت اصلی این بازار صعودی در سال ۲۰۱۳ افزایش محبوبیت بیت‌کوین، افزایش تراکنش‌های ارزهای دیجیتال و رشد تقاضا برای خرید این دارایی بود.

بازار گاوی بیت کوین

پس از این بازار صعودی، قیمت بیت‌کوین در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ روندی کاهشی به خود گرفت و در حدود ۳۰۰ الی ۴۰۰ دلار معامله شد. با این وجود در اواسط سال ۲۰۱۶ و رشد قیمت این ارز دیجیتال تا سطح ۵۰۰ الی ۶۰۰ دلاری، نشانه‌های یک بازار صعودی دیگر نمایان گشت. تا این که بازار گاوی دوم خود را در سال ۲۰۱۷ نشان داده و توانست قیمت بیت‌کوین را تا سطح ۲۰ هزار دلاری افزایش دهد! در همین دوره تعدادی از مشهورترین صرافی‌های ارز دیجیتال فعلی به وجود آمده و احساسات بازار را نسبت به ارزهای دیجیتال بسیار مثبت‌تر از قبل کردند.

پس از این دوره، قیمت بیت‌کوین مجدداً با کاهش و اصلاح مواجه شد و در کمترین میزان خود تا ۳ الی ۵ هزار دلار نیز رسید؛ با این حال با فرا رسیدن پایان سال ۲۰۲۱، سومین بازار گاوی تاریخ بیت‌کوین برای چند ماه آغاز شد. در همین دوره و در  آپریل ۲۰۲۱، قیمت بیت‌کوین در سطح ۶۸ هزار دلاری رکوردشکنی کرد. این رکورد تا به امروز دست‌نخورده باقی‌مانده است. کارشناسان با توجه به تغییرات فعلی بازار عقیده دارند که به زودی ممکن است شاهد یک بازار گاوی دیگر باشیم. این بازار ممکن است در حدود سال ۲۰۲۵ بار دیگر قدرت خود را نشان دهد.

بازار خرسی بیت کوین

بدون شک تاریخ بیت‌کوین همواره پر از موفقیت و صعود نبوده و در این مسیر سقوط‌های فراوانی را نیز تجربه کرده است. اولین بازار خرسی بیت‌کوین در سال ۲۰۱۱ اتفاق افتاد. در این سال قیمت این ارز دیجیتال از ۳۲ دلار به ۰.۰۱ دلار کاهش یافت. این افت قیمت به اندازه‌ای قابل توجه بود که برخی از تحلیل‌گران معتقد بودند دوران ارزهای دیجیتال برای همیشه به پایان رسیده است! با این حال اعتماد سرمایه‌گذاران به این دارایی نوظهور، باعث نجات آن شد.

دومین بازار نزولی عمده بیت‌کوین مربوط به سال ۲۰۱۵ می‌شود. حدود چهار سال پس از شکست اول، بار دیگر این دارایی با یک افت قابل توجه مواجه شد و قیمت آن از ۱۰۰۰ دلار به زیر ۲۰۰ دلار نیز رسید. این کاهش قیمت از زمانی آغاز شد که در سال ۲۰۱۳، بانک مرکزی چین شروع به سرکوب بیت‌کوین کرده و انجام تراکنش‌های آن را ممنوع و غیرقانونی اعلام کرد. با این حال با تغییر تدریجی احساسات عمومی، بیت‌کوین موفق شد تا سال ۲۰۱۷ مجدداً به ارزش بالای ۱۰۰۰ دلار دست یابد.

بازار خرسی بیت کوین

در اواخر سال ۲۰۱۷، شور و هیجان ناشی از رکوردشکنی‌های قیمت بیت‌کوین به طور ناگهان فروکش کرد و سومین بازار نزولی آن رقم خورد. در این سال، ارزش بیت‌کوین که به سطح ۲۰ هزار دلاری خود رسیده بود، با یک سقوط آزاد به زیر ۳۲۰۰ دلار بازگشت. بازار خرسی این دوره که در سال ۲۰۱۸ نیز ادامه یافت، به زمستان ارزهای دیجیتال شهرت دارد. برخی معتقدند که علت اصلی آغاز این دوره، بروز یک مشکل امنیتی در صرافی Coincheck و از دست رفتن دارایی‌های کاربران بود.

چهارمین بازار خرسی بیت‌کوین پس از رکوردشکنی آن در سطح ۶۸ هزار دلاری در سال ۲۰۲۱ رخ داد. در این بازار نزولی، ارزش این دارایی دیجیتال به ۲۰ هزار دلار کاهش یافت و خوش‌بینی‌های چند وقت اخیر در مورد جایگزینی بیت‌کوین با دلار را از بین برد. بدون شک علت اصلی این موضوع را می‌توان به ممنوعیت استخراج بیت‌کوین توسط کشور چین دانست. البته در کنار این موضوع، به نظر می‌رسد عدم توانایی بیت‌کوین در شکستن سطح مقاومت ۷۰ هزار دلاری نیز در سقوط آن بی‌تأثیر نبوده است.

پیش‌بینی بازار گاوی و بازار خرسی در دنیای رمزارزها

پیش‌بینی بازار گاوی و بازار خرسی

پیش‌بینی گاوی یا خرسی بودن بازار به مسائل بسیار زیادی بستگی دارد. می‌دانید که رمزارزها و شرایط آنها در بازار پیچیدگی‌های مختص به خود را دارند.

بیت کوین را در نظر بگیرید، ممکن است بازاری امن برای سرمایه‌گذاری باشد، اما عمر دوازده ساله آن و دامنه نوسان قیمتی که در گذشته ثبت شده است، مشخص نمی‌کند مقدار رشد یا سقوط این رمزارز به چه صورت خواهد بود.

سایر رمزارزها نیز شرایط منحصر به فرد خود را دارند. به طور مثال ،اتریوم ۲ به تازگی به بازار معرفی شده است. حتی با بررسی پیشینه این رمزارز باز هم نمی‌توان گفت بازار این رمزارز گاوی است یا در دسته بازار خرسی قرار می‌گیرد.

آنچه که پیدا است رمزارز اتریوم رشد مناسبی را در ۲ سال اخیر تجربه کرد است اما آیا اتریوم ۲ نیز این شرایط را خواهد داشت؟ تنها زمان مشخص کننده این سوال خواهد بود.

البته با کمک ابزارهای تحلیلی که در اختیار داریم، می‌توان تا حدودی روند بازار را در بازه‌های کوتاه مدت پیش‌بینی کرد. استفاده از اندیکاتورها بر روی نمودارهای  قیمتی و تحلیل تکنیکال از جمله روش‌های مناسب برای پیش‌بینی روند بازار است.

برزخ؛ بازی انتظار

حضور در بازار گاوی و خرسی

حالتی را در نظر بگیرید که برای چندین روز یا چند هفته پیاپی، هیچ‌گونه تغییراتی در نرخ ارز شما بوجود نیامده است یا این تغییرات بسیار ناچیز و غیر قابل لمس بوده است.

خرید و فروش در این بازه بسیار کم رنگ‌تر از قبل شده است و سرمایه‌گذاران نسبت به اینکه آیا مسیر درستی را پیش گرفته‌اند، تردید دارند. دلسردی و انتظار برای تغییرات، مشخص نبودن روند صعودی یا نزولی بازار و خواندن اخبار گوناگون برای پیدا کردن راه حل، همه از ویژگی‌های شرایط برزخ است.

در این شرایط، تصمیم‌گیری برای خرید یا فروش بسیار سخت خواهد شد. عرضه و تقاضا در بازار تغییرات چندانی نخواهد داشت و بازی انتظار برای سرمایه‌گذاران شروع خواهد شد. اینجا نقش سوشال تریدینگ پررنگ می‌شود.

شما بازی در کدام زمین را انتخاب می‌کنید؟

بازارهای گاوی و خرسی تنها دو مورد از اصطلاحات مهم ارز دیجیتال و دیگر بازارها تلقی شده و نباید بر اساس چنین مواردی نسبت به خرید و فروش ارز دیجیتال اقدام کرد. آنچه امروزه به سرمایه‌گذاران کمک خواهد کرد، شناخت شرایط بازار و قدرت تصمیم‌گیری و ریسک‌پذیری آنها خواهد بود.

بازار گاوی و بازار خرسی چیست؟

بازار گاوی بازاری است که در حال افزایش است و شرایط اقتصاد به طور کلی مساعد است.  بازار خرسی نیز یک بازار نزولی است که در آن بیشتر سهام در حال کاهش ارزش هستند.

بازار گاوی بهتر است یا یک بازار خرسی؟

درک این که بازار صعودی نشانه افزایش قیمت سهام و اقتصاد قوی است، در حالی که بازار نزولی نشانه کاهش قیمت سهام و احتمالاً اقتصاد ضعیف برای هر نوع سرمایه‌گذاری بسیار مهم است و انتخاب آن به استراتژی‌هایش بستگی دارد.

گام قبلی (۳/۳۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
investopedia
کارشناسی ادبیات انگلیسی من را به دنیای ترجمه و خلق محتوا در حوزه بلاک چین و کریپتوکارنسی کشاند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
5 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
بیرانوند
بیرانوند
1 ماه قبل

سلام.برای من که اول اولین باره راجع به رمز ارز تحقیق میکنم ااطلاعات خوبی بود ممنون.فقط ظاهرا تکمیل نبود

مجتبی پورعلی
مجتبی پورعلی
2 سال قبل

با سلام خدمت دوستان
من نظر متفاوتی نسبت به ریشه بازار گاوی و خرسی دارم
به نظر من چون گاو تقریبا در تمام طول سال در حال تغذیه و رشد است و ما میتوانیم در طول سال از شیر گوشت چرم و محصولات ناشی از اون استفاده و بهره ببریم حتی نیروی محرکه گاو مورد استفاده و بهره برداری هست از اینرو ما از گاو به عنوان نماد استفاده و رو به رشد و تکاپویی استفاده میکنیم
ولی در مقابل خرس را داریم که چند ماه از سال رو فعالیت و رشد داره ولی در نهایت در زمستان به خواب و رکود فرو می‌ره و باید از نیروی ذخیره شده خودش استفاده کنه ما از این نماد به عنوان رکود و خواب در بازار استفاده میکنیم
این نظر شخصی من هست
با تشکر مجتبی پورعلی

لیلی امینی
لیلی امینی
2 سال قبل

سلام آقای پورعلی

خیلی ممنون که نظرتان را با ما در میان گذاشتید. دیدگاه جذاب و متفاوتی بود.

ممنون از همراهی شما

روح الله نبی ئی
روح الله نبی ئی
2 سال قبل

مقاله خوبی بود ولی لطف کنید آموزشهای تکمیلتری ازاین بازار هم بگذارید که دوستانی که تمایل به فعالیت دراین بازاررادارند دردام پیچهایی که به نام آموزش این بازارازمردم کلاهبرداری میکنند نیفتند وازمنابع شمااستفاده کنند. مرسی

لیلی امینی
لیلی امینی
2 سال قبل

سلام آقای روح الله

بله حتماً آموزش‌های بیشتری از تحلیل تکنیکال و سایر مفاهیم به زودی در بلاگ منتشر خواهد شد.
در پیج اینستاگرام والکس نیز برنامه‌های آموزشی جدیدی در نظر گرفتیم که ارائه می‌شود.

ممنون از همراهیتان

دکمه بازگشت به بالا