آموزش تریدسرمایه گذاری

سوشال تریدینگ چیست؟ معرفی محبوب ترین پلتفرم های سوشال ترید

سوشال ترید یا سوشال تریدینگ (Social Trading) سبک نوینی در معاملات بازارهای مالی است که به کاربران اجازه می‌دهد رفتار دیگران در بازار به خصوص رفتار متخصصان را مشاهده و تقلید کنند. این روش برای افرادی که فرصت کافی برای تحلیل بازار ندارند یا در بازار ارزهای دیجیتال مبتدی هستند، بسیار مناسب است. اگر شما هم می‌خواهید از این بستر، برای یادگیری استفاده کنید و با مزایا و معایب آن آشنا شوید در ادامه با ما همراه باشید.

پلتفرم سوشال ترید چیست؟

سوشال ترید به معنی معامله اجتماعی یا جمعی است که در بازارهای مالی مانند بازار ارز دیجیتال مورد استفاده قرار می‌گیرد. پلتفرم سوشال ترید در واقع یک شبکۀ اجتماعی است که به کاربران اجازه می‌دهد با رفتار انواع تیپ های شخصیتی سرمایه گذاران آشنا شوند و از استراتژی‌های افراد موفق در این حوزه استفاده کنند. همچنین امکان تبادل اطلاعات بین کاربران وجود دارد تا با بررسی سیگنال‌های مختلف و مشاهده معاملات دیگران، تجزیه و تحلیل‌های خود را بهبود ببخشند.

کاربران Social Trading به دو دسته تقسیم می‌شوند: معامله‌گران مبتدی که از مهارت دیگران کسب سود می‌کنند و معامله‌گران حرفه‌ای که از مهارت خود کسب سود می‌کنند. دسته دوم از کاربران می‌توانند با فروش سیگنال خرید و فروش ارزهای دیجیتال به درآمد برسند.

سوشال ترید چطور کار می کند؟

سوشال تریدینگ

روش کار سوشال ترید ساده است. شما می‌توانید عضو یک پلتفرم شوید و در بین گزارش‌های اعضای شبکه جست‌وجو کنید. معامله‌گران مختلف ایده‌ها و عملکرد خود را در این شبکه‌ها به اشتراک می‌گذارند. بعد از این که یک استراتژی مناسب خود را پیدا کردید، با یک کلیک ساده استراتژی را کپی کرده و در معاملات خود تکرار کنید.

البته باید این نکته را در نظر بگیرید که هنگام انتخاب معامله‌گر یا استراتژی مدنظر خود، عملکرد آن‌ها را در معاملات قبلی را ببینید و ریسک‌هایی که الگوبرداری از آن استراتژی یا تریدر به همراه خواهد داشت را بسنجید.

کارگزاران سوشال ترید

در بازار ارزهای دیجیتال، کارگزارانی هستند که این پلتفرم را در اختیار کاربران قرار می‌دهند و در ازای آن کارمزد می‌گیرند. هر کدام از این کارگزاران نکات مثبت و منفی منحصر به فردی دارند. هر کاربر با توجه به نیازها و میزان ریسک‌پذیری خود باید برای انتخاب کارگزار اقدام کند. عواملی که در انتخاب یک کارگزار موثر هستند را در ادامه بخوانید.

کارمزد

کلید اصلی مقایسه بین کارگزاران، هزینه‌های ترید در هر کارگزاری است. برای عضویت در یک پلتفرم سوشال ترید، شما باید کارمزد پلتفرم را در نظر بگیرید. اگر در فارکس یا بازار کریپتو فعالیت می‌کنید، این مسئله بسیار اهمیت دارد. در واقع شما برای عضویت در یک پلتفرم سوشال ترید بیشتر اوقات لازم نیست چیزی پرداخت کنید، اما از زمانی که معاملات خود را شروع کردید، درصدی از هر معامله‌ای که کپی کرده‌اید، از حساب شما برداشت خواهد شد.

ویژگی های فنی پلتفرم

هر کاربر با توجه به نیازهای خود باید یک پلتفرم مناسب برای سوشال تریدینگ استفاده کند. راحتی رابط کاربری، قابلیت شخصی‌سازی، کارآیی و سرعت عمل پلتفرم ویژگی‌هایی است که باید قبل از استفاده از یک پلتفرم سوشال تریدینگ به آن دقت کنید.

برای مثال، ممکن است با یک پلتفرم آشنا شوید که رابط کاربری خوبی دارد و دسترسی به امکانات آن آسان و بدون مشکل است، اما سرعت انجام معاملات در آن پایین است. به طوری که ممکن است فرصت‌های مختلفی که در بازار فقط برای مدت کوتاهی ایجاد می‌شود را از دست بدهید. اگر سرعت آن به اندازۀ کافی خوب نباشد، عملاً رابط کاربری آن هیچ ارزشی نخواهد داشت؛ در مقابل، رابط کاربری پیچیده و نامفهوم می‌تواند فرصت‌های شما را در بازار از بین برده یا حتی باعث شود اشتباه کنید.

امنیت پلتفرم سوشال ترید

تضمین این که قربانی یک کلاهبرداری بزرگ نشوید، عملاً در این پلتفرم‌ها غیرممکن است. بهترین کار این است که قبل از انتخاب کارگزاری، از سیاست‌های امنیتی سایت مطلع شده و از آن‌ها اطمینان حاصل کنید.

بسترهای ایمن‌سازی دارایی، احراز هویت دوعاملی و ضمانت حفظ سپرده از جمله ویژگی‌های امنیتی‌ است که باید آن‌ها را بررسی کنید. همچنین بسیار مهم است که ساعات فعالیت کارگزاری را مدنظر نداشته باشید. استفاده از پلتفرم‌هایی که ساعات تعطیلی دارند، در بازار ارزهای دیجیتال که شبانه روز فعال هستند، یک ریسک بزرگ خواهد بود.

۳ روش محبوب سوشال ترید

سوشال ترید را می‌توان به سه روش مختلف انجام داد که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارد. شما باید با توجه به میزان ریسک‌پذیری، مهارت و سرمایه خود از بین آن‌ها انتخاب کنید. در مواردی ممکن است که نیاز باشد هر سه روش را امتحان کنید تا در نهایت بتوانید بهترین گزینه را برای معامله کردن تشخیص دهید.

کپی تریدینگ

اصطلاح کپی تریدینگ (Copy Trading) گاهی به جای سوشال تریدینگ استفاده می‌شود. در حالی که این دو روش با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند. پلفترم‌های کپی تریدینگ به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهد نه تنها تریدرهای دیگر را دنبال کنند، بلکه به صورت اتوماتیک معاملات آن‌ها را نیز تقلید کنند. تریدرها در این پلتفرم‌ها نسبت به تخصص و میزان دارایی و سابقۀ حضور در بازار رتبه‌بندی می‌شوند. با کمک این رتبه‌بندی تریدرهای تازه‌کار می‌توانند تریدری که قصد دارند معاملات او را کپی کنند، راحت‌تر پیدا کنند.

تریدهای آینه ای

ترید آینه‌ای (Mirror Trading)، روش دیگری از سوشال ترید است. هرچند ممکن است کمی شبیه کپی تریدینگ باشد. در این روش کاربر به جای انتخاب روش معاملات یک تریدر خاص برای تقلید، یک استراتژی خاص را انتخاب می‌کند.

در ترید آینه‌ای، تریدر میزان سودی که قصد دارد به آن برسد را انتخاب کرده، سپس مشخص می‌کند چقدر حاضر است ضرر کند. زمانی که فرصت خرید و فروش طبق استراتژی مشخص شده فراهم شد، معاملات اجرا می‌شود. معاملات آینه‌ای بیشتر توسط تریدرهای باتجربه در فارکس استفاده می‌شود که سرعت انجام معاملات در آن بیشتر و سرمایه در گردش بازار نیز بالاتر است.

سیگنال و مشاوره

روش غیراتوماتیک سوشال تریدینگ، استفاده از سیگنال‌ها و نکات تریدرهای باتجربه است. در سایت‌هایی مثل Trading View تریدرهای با تجربه به صورت رایگان تحلیل‌های خود را به اشتراک می‌گذارند. کاربران می‌توانند با سیگنال گرفتن از آن‌ها، استراتژی خرید و فروش خود را مشخص کنند.

مزایا و معایب سوشال تریدینگ

مزایا و معایب سوشال تریدینگ

سوشال تریدینگ مانند هر روش معاملاتی دیگر در کنار مزایایی که دارد با برخی معایب هم همراه است که بهتر است قبل از انتخاب این روش در مورد آن‌ها بیشتر بدانید.

مزایای سوشال تریدینگ

  1. یکی از مزایای اصلی این روش معامله، افزایش دانش جمعی و انتقال تجربه بهترین‌های بازار به دیگران است. هرچه فعالان یک بازار سرمایه با آگاهی بیشتری فعالیت کنند و رفتارهای هیجانی کمتری داشته باشند، به نفع کل بازار است.
  2. مزیت دیگر، رتبه‌بندی افراد در این پلتفرم‌ها است. با این کار افراد ناآگاه و تازه‌کار و حتی نامطمئن امکان ارائه خدمات به دیگران را ندارند. این دستچین شدن تریدرها، امکان به خطر انداختن سرمایه کاربران را به حداقل می‌رساند.
  3. ترید کردن می‌تواند عملی دلهره‌آور یا ترسناک باشد. استفاده از پلتفرم‌های سوشال ترید حداقل در ابتدای شروع فعالیت، به تریدر کمک می‌کند با آرامش بیشتری فعالیت کرده و بیش از آن که نگران سرمایه خود باشد و با رفتارهای هیجانی آن را از دست بدهد، به عنوان یک دانشجو، روش صحیح ترید کردن را همزمان با کسب سود یاد بگیرد.

معایب سوشال تریدینگ

  1. احساس امنیت کاذب یکی از خطراتی است که در سوشال تریدینگ وجود دارد. ترید کردن آسان نیست و صرفا اطمینان به یک تریدر با تجربه برای این که ریسک‌های موجود در بازار را فراموش کنید، کافی نیست.
  2. تمام جنبه‌های معاملات در پلتفرم نمایش داده نمی‌شود. برای مثال اگر بخواهید از یک تریدر با تجربه کپی کنید، همیشه نمی‌دانید که او میزان سرمایه‌ای که در معرض خطر می‌گذارد چقدر است. بنابراین میزان ریسک واقعی او را درک نخواهید کرد.
  3. اعتماد کاذب به تریدرها خطر دیگر در این روش معاملاتی است. فرض کنید که بدون زحمت زیادی، صرفاً با کپی کردن معاملات یک نفر دیگر، سود زیادی کسب کرده‌اید. چقدر احتمال دارد سرمایه‌ای که وارد بازار می‌کنید را به امید کسب سود بیشتر، بالاتر ببرید؟ این ریسک می‌تواند همۀ دارایی شما را در معرض خطر بگذارد.

محبوب ترین پلتفرم های سوشال ترید

در حال حاضر پلتفرم‌های زیادی در سراسر دنیا، خدمات سوشال تریدینگ را به تریدرهای بازار کریپتوکارنسی، فارکس و بورس ارائه می‌دهند. در ادامه ما بهترین پلتفرم‌ها را برای بازار و قیمت لحظه ای ارزهای دیجیتال معرفی خواهیم کرد:

آواترید AvaTrade

آواترید AvaTrade

آواترید یکی از قدیمی‌ترین و باتجربه‌ترین پلتفرم‌های سوشال تریدینگ در بازار است. این پلتفرم بیش از ۱۰ سال سابقۀ فعالیت دارد و از سال ۲۰۰۶ کار خودش را شروع کرده است. آواترید برای تسهیل فرآیند کپی تریدینگ، با کمپانی زولوترید (ZuluTrade) ارتباط برقرار کرده است که خود یکی از بزرگترین کمپانی‌های سوشال تریدینگ در جهان است. یعنی به لطف مشارکت زولوترید و آواترید کاربران به تجربه معامله‌گران بزرگ و با تجربه در ۲۰۰ بازار مالی مختلف دسترسی دارند.

رابط کاربری آواترید بسیار مناسب و کاربرپسند است. در این پلتفرم می‌توانید با کاربران دیگر ارتباط برقرار کرده و با آن‌ها وارد گفت‌و‌گو شوید. آواترید بین کاربران کریپتوکارنسی و فارکس بسیار محبوب است.

ای‌تورو eToro

ای‌تورو پلتفرم سوشال تریدینگ

ای‌تورو یکی دیگر از پلتفرم‌های کپی تریدینگ و سوشال تریدینگ در بازار فارکس و ارزهای دیجیتال است. در این پلتفرم شما می‌توانید مانند هر شبکۀ اجتماعی دیگری با سایر معامله‌گران ارتباط برقرار کنید و اخبار، فیلم و سوابق تجارت خود را به اشتراک بگذارید. ترکیب رابط کاربری دلپذیر و تجارت بیش از ۱۰۰۰ نوع دارایی می‌تواند ای‌تورو را به یک گزینۀ جذاب در بین پلتفرم‌های سوشال تریدینگ تبدیل کند.

تریدینگ ویو TradingView

تریدینگ ویو

اگر قصد دارید فقط از سیگنال‌ها و مشاوره‌های دیگر معامله‌گران استفاده کنید، تریدینگ ویو می‌تواند منبع خوبی برای دسترسی به آن‌ها باشد. در این سایت امکان دیدن تحلیل‌های تریدرهای باتجربه‌ای فراهم است که نسبت به فعالیتشان در سایت رتبه‌بندی شده‌اند و سوابق تحلیل آن‌ها نیز در دسترس است.در تریدینگ ویو امکان دسترسی به تحلیل ارزهای دیجیتال مختلف و تحلیل‌های بازار فارکس وجود دارد.

داروین‌اکس Darwinex

داروینکس سوشال ترید

داروینکس در سپتامبر ۲۰۱۴ راه‌اندازی شد و به دلیل قابلیت‌های زیادی که داشت به سرعت مورد توجه معامله‌گران بازارهای مالی قرار گرفت. این پلتفرم امکان تعاملات اجتماعی را بین کاربران فراهم کرده است و افراد مبتدی می‌توانند از استراتژی‌های معامله‌گران حرفه‌ای ایده بگیرند یا همان را دقیقا اجرا کنند.

یکی از قابلیت‎‌های این پلتفرم، امکان مشاهده و بررسی ریسک‌ها است. علاوه بر این یک گزینه بسیار مناسب برای معامله‌گرانی است که تمایل دارند تا از ابزارهای تجاری پیشرفته و سطح بالا با هزینه کم استفاده کنند. رابط کاربری داروین اکس در حد متوسط است و اغلب افراد به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. این پلتفرم برای سیستم عامل‌های iOS و Android طراحی و ساخته شده است که می‌توانید از گوگل پلی یا اپ استور دانلود کنید.

تریدنسی Tradency

تریدنسی سوشال تریدینگ

تریدنسی یکی از پلتفرم‌های تخصصی سوشال تریدینگ است که معمولا معامله‌گران حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند. یکی از قابلیت‌های این پلتفرم، سیستم Mirror Trader است که کاربران می‌توانند معاملات خود را به‌صورت باز یا بسته به اشتراک بگذارند یا معاملات دیگران را با به‌صورت خودکار کپی کنند.

از آنجایی که رابط کاربری تریدنسی کمی پیچیده است استفاده از آن برای افراد مبتدی چندان توصیه نمی‌شود. البته می‌توانند از تریدنسی در کنار سایر پلتفرم‌ها استفاده کنند و دانش خود را بالا ببرند.

اینستافارکس InstaForex

اینستافارکس

پلتفرم اینستا فارکس در حال حاضر به عنوان بهترین واسطه در آسیا شناخته می‌شود و بین کاربران ایرانی نیز بسیار محبوب است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم، فارکس‌کاپی ForexCopy است. این قابلیت به کاربران این امکان را می‌دهد تا بتوانند با انجام تنظیمات خاصی، از معاملات افراد موفق تا حد مشخصی کپی کنند. یکی دیگر از مزایای اینستا فارکس این است کاربران به لطف سیستم PAMM می‌توانند با سرمایه‌گذاران سراسر دنیا تجارت کنند و زمینه‌های کسب سود خود را افزایش دهند.

رابط کاربری این پلتفرم جذاب و کاربردی است و ثبت نام در آن هم، تنها نیازمند صرف چند دقیقه وقت است. البته باید در ابتدا مشخص کنید که قرار است به عنوان معامله‌گر، سرمایه‌گذار یا یک کاربر مبتدی وارد اینستافارکس شوید.

مای اف‌ایکس بوک Myfxbook

مای اف ایکس بوک یکی از بهترین پلتفرم‌های سوشال تریدینگ برای معامله‌گران است. مزیت این سایت در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها ارائه نمودارها و شاخص‌های بازار بصورت لحظه‌ای است. علاوه بر این Myfxbook یک داشبورد کامل در اختیار کاربران خود قرار می‌دهد که شامل آمارهای اقتصادی، اخبار، اتاق‌های گفتگو و … است.

در سال ۲۰۱۳ قابلیت AutoTrade به این پلتفرم اضافه شد که کاربران با استفاده از آن می‌توانند معاملات دیگر معامله‌گران را به صورت خودکار کپی کنند.

تفاوت سوشال تریدینگ و کپی تریدینگ

در سوشال تریدینگ، شما می‌توانید به شبکه‌ای از معامله‌گران متصل شوید که استراتژی‌های معاملاتی خود را با دیگران به اشتراک می‌گذارند و شما انتخاب می‌کنید که از تحلیل کدام یک از آن‌ها در معاملات خود استفاده کنید. اما با توجه به میزان دارایی و شرایط خود می‌توانید در استراتژی‌های آن‌ها تغییراتی انجام دهید و برای مدیریت سرمایه خود تصمیم‌گیری کنید.

اما در کپی تریدینگ، همان طور که از نام آن هم مشخص است شما استراتژی و تصمیمات یک معامله‌گر را بدون هیچگونه تغییری اجرا می‌کنید و میزان سود شما کاملا بستگی به این دارد که استراتژی آن معامله‌گر موفقیت‌آمیز خواهد بود یا خیر.

توجه به این نکته هم حائز اهمیت است که کپی تریدینگ در طولانی مدت می‌تواند اعتماد به نفس معامله‌گر را کم کند و قدرت تصمیم‌گیری او را تضعیف کند. اما از آنجایی که در سوشال تریدینگ، معامله‌گر از تجربه دیگران برای طراحی استراتژی معاملاتی خود کمک می‌گیرد و با ایجاد تغییر در آن‌ها سعی می‌کند میزان سود خود را افزایش دهد، این به مرور باعث پیشرفت معامله‌گر در ترید خواهد شد و حتی به او در یافتن روش‌ها و استراتژی‌های جدید کمک خواهد کرد.

سوشال تریدینگ راه حلی مناسب برای تازه‌کارها

یکی از راه‌های حفاظت از دارایی در برابر ضررهای احتمالی، استفاده از سوشال تریدینگ است. کمک گرفتن از تجربیات دیگران و تبادل نظرات در یک فضای اشتراکی، نه تنها می‌تواد سود جمعی را افزایش دهد، بلکه مانند یک بستر مناسب برای آموزش افراد مبتدی است. اما توجه داشته باشید که یک معامله‌گر با تجربه، همراه با سیگنال‌هایی که از دیگران دریافت می‌کند، همواره نسبت به بازار در حال تحقیق است و از یک استراتژی مناسب مدیریت ریسک در شرایط بحرانی استفاده می‌کند.

در حال حاضر پلتفرم‌های سوشال تریدینگ زیای وجود دارد که برخی از آن‌ها در ایران راه‌اندازی شده است. آیا تجربه کار با این پلتفرم‌ها را دارید؟ به نظر شما کاربردی‌ترین پلتفرم کدام است؟

۹

سوشال تریدینگ

گام قبلی (۹/۲۳) گام بعدی

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۲ / ۵. مجموع آرا: ۹

روزنامه‌نگاری خوانده‌ام و کلمه به کلمه پا به دنیای محتوا گذاشته‌ام. ورود به بازارهای مالی و دنیای ارز دیجیتال قدم بلند من برای یادگیری بیشتر است.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا