کیف پول

کیف پول نامی چیست؟ معرفی، راهنمای نحوه راه اندازی و معامله

آیا به دنبال یک کیف پول ارز دیجیتال مناسب برای شبکه کاردانو هستید؟ باید بگوییم کیف پول نامی (Nami) یک راهکار مناسب برای تمام تراکنش‌های کاردانو شماست. نامی یک برنامه افزودنی مبتنی بر مرورگر برای تعامل هرچه بهتر با بلاکچین کاردانو است که علاوه بر سهولت استفاده از امنیت بالایی هم برخوردار است. 

در ادامه این مقاله قصد داریم نحوه نصب، راه‌اندازی و استفاده از کیف پول Nami را در مرورگر گوگل کروم برای شما خوانندگان شرح دهیم.

کیف پول نامی (Nami) چیست؟

کیف پول نامی

نامی (Nami) یک افزونه کیف پول مبتنی بر مرورگر، غیرحضانتی و متن باز برای بلاکچین کاردانو است که توسط پلتفرم بری‌پول (Berrypool) توسعه یافته و کاربران به راحتی می‌توانند آن را در مرورگر خود نصب و به آن دسترسی داشته باشند.  نکته مهم در خصوص کیف پول نامی، غیرحضانتی بودن آن است به این معنا که کاربران مانند سایر ولت‌های غیرمتمرکز مانند کیف پول اتمیک، کنترل عبارات بازیابی (seed) خود را در اختیار دارند.

به طور کلی از کیف پول Nami می‌توان در موارد زیر استفاده کرد:

  • ارسال و ذخیره دارایی‌های دیجیتال
  • تفویض اختیار
  • صدور توکن
  • چند امضایی 
  • قرارداد هوشمند (به زودی)
  • تعامل با اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (Dapp)

نکته: کیف پول Nami در مرورگرهای گوگل کروم (Chrome)، بریو (Brave) و و اج (Edge) قابل دسترس است.

نحوه ساخت کیف پول نامی

در ادامه مراحل گام به گام راه‌اندازی افزونه کیف پول Nami را شرح می‌دهیم.

۱. برنامه افزودنی را دانلود کنید.

۲. روی Nami Wallet Extension کلیک کنید.

۳. روی Create New Wallet کلیک کنید.

۴. دریافت عبارات بازیابی (seed) و ذخیره آن.

۵. ایجاد نام کاربری و رمز عبور

مرحله ۱: دانلود افزونه Nami

دانلود و نصب نامی

برای دانلود افزونه کیف پول نامی، باید به وب‌سایت namiwallet.io یا مستقیماً به فروشگاه افزونه‌های Google Chrome مراجعه کنید. روی نماد کروم که در صفحه اصلی ظاهر شده کلیک کنید تا شما را به صفحه مربوطه هدایت کند.توجه: برای جلوگیری از هرگونه کلاهبرداری، توصیه می‌کنیم به صفحه رسمی آنها مراجعه کرده و سپس نوع مرورگر مورد نظر را برای نصب برنامه انتخاب کنید.

اضافه کردن افزونه کیف پول نامی به گوگل کروم

سپس با کلیک بر روی گزینه «Add to Chrome»، افزونه Nami Wallet Chrome به مرورگر شما اضافه خواهد شد.

مرحله ۲: روی افزونه نامی والت کلیک کنید

پس از اینکه افزونه کیف پول نامی با موفقیت در مرورگر گوگل کروم شما نصب شد، نشانگر موس خود را روی علامت پازل در سمت راست بالای مرورگر آورده و روی گزینه Nami Wallet کلیک کنید.

پین کردن کیف پول نامی

همچنین برای دسترسی سریعتر به کیف پول نامی می‌توانید از «نماد پین» برای پین کردن Nami Wallet استفاده کنید. با این کار کیف پول نامی همیشه در نوار ابزار گوگل کروم در دسترس خواهد بود.

مرحله ۳: ساخت کیف پول (Create New Wallet)

شما پس از کلیک روی گزینه Nami Wallet، دو گزینه را مشاهده می‌کنید:

۱. کیف پول جدید (New Wallet)

۲. ایمپورت (Import)

از آنجایی که شما کاربر جدید هستید، باید روی گزینه «کیف پول جدید» کلیک کنید.

ساخت کیف پول جدید

سپس شرایط استفاده از این هات ولت را تایید و روی «ادامه» کلیک کرده تا به مرحله بعد منتقل شوید.

ساخت کیف پول جدید در نامی والت

مرحله ۴: ذخیره عبارت بازیابی یا Mnemonic 

پس از کلیک روی گزینه «ادامه» (Continue)، می‌توانید عبارات بازیابی کیف پول خود را مشاهده کنید. شما توسط آنها می‌توانید در هر زمان به کیف پول خود دسترسی پیدا کنید. بنابراین آنها را در جایی مطمئن نگهداری کنید. گم شدن عبارات بازیابی در حقیقت به معنای از دست رفتن دارایی شماست. پس از ذخیره آنها، تیک «عبارت بازیابی را ذخیره کرده‌ام» را زده و روی گزینه «Next» کلیک کنید.

سپس برای تایید و صحت عبارات بازیابی، شما باید آنها را یک بار دیگر به ترتیب وارد کنید. پس از وارد کردن آنها روی گزینه «Next» کلیک کنید.

مرحله ۵: وارد کردن نام کاربری و رمز عبور

در پایان با وارد کردن یک نام کاربری، اکانت جدیدی برای کیف پول نامی شما ایجاد می‌شود. شما همچنین می‌توانید یک رمز عبور هم برای ورود به آن تعریف کنید.

وارد کردن نام کاربری و رمزعبور در کیف پول نامی

ایمپورت کیف پول نامی

نحوه ایمپورت کیف پول نامی

گزینه «Import Wallet» به کاربران این امکان را می‌دهد تا کیف پول خود را در برخی از دستگاه‌های جدید راه‌اندازی کنند. همانطور که قبلا توضیح داده شد، هر اکانت کیف پول فقط یک عبارت بازیابی دارد. شما می‌توانید در آن چندین حساب فرعی جدید ایجاد کنید، اما قادر نیستید یک اکانت اصلی که قبلا ایجاد شده را به آن اضافه کنید. برای این کار ابتدا باید افزونه Nami را نصب و هنگام راه‌اندازی اولیه، گزینه «ایمپورت» را انتخاب کنید. سپس با وارد کردن عبارت seed، اکانت خود را بازنشانی کنید.

ارسال و دریافت ارز در کیف پول نامی

ارسال و دریافت ارز پر کیف پول نامی

برای دریافت وجوه در کیف پول نامی، ابتدا باید آدرس عمومی را دریافت کنید. برای این کار روی دکمه Receive کلیک کرده تا آدرس عمومی و کد QR ولت شما نمایش داده شود. شما می‌توانید این آدرس را کپی و با سایر کاربران برای دریافت وجوه به اشتراک بگذارید.

کاربران با استفاده از گزینه ارسال (Send) می‌توانند وجوه خود را به کاربر دیگری انتقال دهند. برای ارسال وجه، فقط باید آدرس گیرنده و مبلغی را که می‌خواهید انتقال دهید را وارد کنید.

وارد کردن پسورد

در پایان با وارد کردن پسورد کیف پول خود، این فرآیند تکمیل می‌شود.

ساخت حساب فرعی جدید

کاربران در Nami می‌توانند یک حساب کاربری جدید در زیر اکانت اصلی خود ایجاد کنند. برای ایجاد یک حساب فرعی جدید مطابق تصویر زیر، کافیست گزینه «New Account» را انتخاب و یک نام را به دلخواه وارد کنید. اکنون این حساب جدید در برنامه نشان داده می‌شود. شما به راحتی می‌توانید اکانت‌های خود را تغییر و آنها را نظارت کنید.

ایجاد اکانت جدید در کیف پول نامی

کاربران همچنین می‌توانند کیف پول‌های سخت‌افزاری خود مانند Ledger یا Trezor را به کیف پول Nami متصل کرده و از این طریق به وجوه خود دسترسی داشته باشند. 

برای این کار در قسمت اکانت روی گزینه «Connect Hardware Wallet» کلیک کرده و پس از انتخاب کیف پول سخت افزاری خود، روی «Continue» (ادامه) کلیک کنید. در ادامه برای اتصال به نامی، از شما عبارات بازیابی کیف پول سخت‌افزاری درخواست می‌شود.

اتصال نامی ولت به کیف پول های سخت افزاری

وثیقه‌گذاری در کیف پول نامی

کیف پول Nami به شما این امکان را می‌دهد که مبلغی ثابت را به عنوان وثیقه در آن سپرده کنید تا توسط آن از هرگونه شرایطی که به دلیل نقض قرارداد ممکن است رخ دهد، جلوگیری شود. سیستم با دریافت مقادیری از وثیقه شما، منابعی مانند CPU و حافظه مورد استفاده نود (Nod) را برای تایید قرارداد پوشش می‌دهد. در حقیقت هدف از وثیقه‌گذاری، ایمن‌سازی و جلوگیری از خرابی شبکه است. توجه داشته باشید که مقادیر وثیقه فقط در صورت هرگونه خرابی گرفته می‌شود. بنابراین اگر اسکریپت به خوبی اجرا شود، چیزی از سپرده شده شما کسر نمی‌شود.

برای وثیقه کردن توکن خود، به تب تنظیمات (Setting) رفته و روی گزینه Collateral کلیک کنید. سپس پنجره‌ای باز می‌شود که در آن باید رمز عبور کیف پول خود را برای تایید این فرآیند وارد کنید.

نحوه وثیقه گذاری در کیف پول نامی

نکته: کاربران در هر زمان می‌توانند با کلیک بر روی گزینه Remove دارایی خود را از حالت وثیقه خارج کنند.

تنظیمات کیف پول نامی

تب تنظیمات بخشی‌ است که به شما این امکان را می‌دهد تغییراتی را در حساب کاربری خود اعمال کنید. این تغییرات عبارتند از:

  • نام کاربری
  • نماد نمایش
  • ظاهر/ تم
  • واحد پول (USD, EUR)
  • شبکه (شبکه اصلی، شبکه آزمایشی، شبکه سفارشی)

تفویض اختیار

تفویض اختیار در کیف پول Nami

گزینه «Delegate» یا تفویض اختیار به شما این امکان را می‌دهد تا توکن‌های خود را به استخرهای کاردانو مانند Berry واگذار کنید. برای واگذاری توکن‌های خود روی Delegate کلیک کنید. سپس برنامه برای تکمیل این فرایند از شما رمز عبور کیف پول نامی را می‌خواهد. پس از تایید، مشاهده خواهید کرد که گزینه Delegation به Berry تغییر یافته است.

توجه داشته باشید که اگر از طریق برنامه کیف پول مرورگر خود تفویض اختیار می‌کنید، فقط می‌توانید توکن‌های خود را به Berry pool واریز کنید. کاربران با این کار می‌توانند از سود سالانه تقریبا ۵ درصدی بهره‌مند شوند.

نکته: اگر بخواهید توکن‌های خود را به سایر سرویس‌های استکینگ واگذار کنید، باید از سایر پلتفرم‌هایی که کیف پول Nami را می‌توان به آنها متصل کرد، استفاده کنید. 

نکته: برای حذف توکن‌های سپرده شده، روی گزینه Berry کلیک کنید. این گزینه به شما این امکان را می‌دهد که از حالت استیکینگ خارج شوید. سپس بر روی Unstake کلیک کرده و فرآیند آن را تایید کنید.

کیف پول نامی چیست؟

نامی (Nami) یک افزونه کیف پول مبتنی بر مرورگر برای بلاکچین کاردانو است که در آن کاربران کنترل عبارات بازیابی خود را در اختیار دارند و به راحتی می‌توانند در شبکه کاردانو معامله کنند.

آیا کیف پول Nami ایمن است؟

تاکنون هیچ رخنه امنیتی برای کیف پول نامی گزارش نشده است. همچنین وب‌سایت NAMI.org، حاوی اطلاعاتی از منابع، پشتیبانی و راه‌های تماس اضطراری با Nami است که فضای قابل اعتمادی را برای کاربران ایجاد کرده است.

کیف پول Nami از چه دارایی‌هایی پشتیبانی می‌کند؟

کیف پول نامی از تمام توکن‌های بستر کاردانو اعم از دارایی‌های بومی و NFTها پشتیبانی می‌کند و شما می‌تواند بر اساس نوع دارایی خود در آن چندین حساب جداگانه ایجاد کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا