صرافی ها

معرفی صرافی سرم، آموزش کار با صرافی غیرمتمرکز Serum

آیا نسبت به پلتفرم‌ها و صرافی‌های غیرمتمرکز فعال در حوزه کریپتوکارنسی آشنایی دارید؟ یکی از صرافی‌های غیرمتمرکز محبوب در این بازار که روی شبکه سولانا فعالیت می‌کند، صرافی سرم است. این صرافی از سرعت بالایی برخوردار است. ضمن اینکه کارمزد تراکنش‌ها نیز بسیار ناچیز است. اگر قصد دارید در زمینه ارزهای دیجیتال مبتنی بر شبکه سولانا فعالیت کنید، این صرافی غیر متمرکز می‌تواند انتخاب خوبی باشد.

صرافی سرم توکن بومی مختص خود را دارد. ارز دیجیتال SRM توکن بومی این شبکه است. پروژه سرم برای اداره شبکه و تشویق کاربران به فعالیت‌های ارزی سالم از توکن بومی خود استفاده می‌کند. ارز دیجیتال دیگری تحت عنوان مگاسروم (MSRM) وجود دارد که دومین توکن بومی این صرافی شناخته می‌شود. این پلتفرم برای جذب کاربران بیشتر از توکن‌های بومی خود کمک می‌گیرد. در ادامه این مقاله به معرفی صرافی سرم و بررسی خدمات و ویژگی‌های آن خواهیم پرداخت.

معرفی صرافی سرم

همان‌طور که می‌دانید پلتفرم‌های غیرمتمرکز در بازار ارزهای دیجیتال از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند. در این میان صرافی‌های غیرمتمرکز جزو آن دسته از برنامه‌هایی هستند که جای پیشرفت بسیاری دارد. صرافی سرم (Serum) یک صرافی غیرمتمرکز است. اکوسیستم این صرافی مبتنی بر بلاکچین سولانا (Solana) ساخته شده است و از ارزهای دیجیتال مختلفی پشتیبانی می‌کند.

صرافی غیرمتمرکز سرم

غیرمتمرکز بودن صرافی سرم باعث می‌شود تا هیچ قسمتی از آن تحت نظر سازمان یا گروه خاصی نباشد. این موضوع اطمینان خاطر بیشتری را برای کاربران فراهم می‌کند. صرافی غیرمتمرکز سرم فعالیت خود را با هدف انجام معاملاتی پرسرعت با هزینه‌ای به صرفه شروع کرد. به همین دلیل در یک بازه زمانی خاص موفق شد تا از رقبای خود پیشی بگیرد. صرافی سرم برای اینکه بتواند خدمات غیرمتمرکزی به کاربران خود ارائه دهد، عملیات متمرکز کردن فیدهای قیمت را با استفاده از اوراکل‌ها انجام می‌دهد. اوراکل‌ها خدمات متمرکزی هستند که عموما در برخی از پلتفرم‌های غیرمتمرکز استفاده می‌شوند. بنابراین می‌توان این گونه نتیجه گرفت که سرم به عنوان یک صرافی ارز دیجیتال غیرمتمرکز، خدماتی ارزان، سریع و ساده را به کاربران خود ارائه می‌دهد.

ارزهایی که در صرافی سرم پشتیبانی می‌شود

اگر کمی درباره بازار ارزهای دیجیتال مطالعه کرده باشید احتمالا می‌دانید که توکن‌هایی که بر مبنای شبکه اتریوم ساخته می‌شوند، توکن‌هایی با استاندارد ERC20 هستند. حال توکن‌هایی که در صرافی سرم پشتیبانی می‌شوند دارای استاندارد SPL هستند. دلیل آن هم روشن است. زیرا صرافی غیرمتمرکز سرم بر بستر بلاکچین سولانا ساخته شده است. بنابراین رمزارزهایی مثل یو اس دی کوین (USDC)، تتر (USDT)، یرن فایننس (YFI) و … که در سرم دیده می‌شوند، توکنی‌هایی با استاندارد SPL هستند. در همین راستا می‌توان به این نتیجه رسید که شناخت بهترین صرافی خارجی ارز دیجیتال، علاوه بر کارکرد و ساختار صرافی تا حد زیادی هم به نیاز و نوع دارایی شما بستگی دارد.

ساختار صرافی غیرمتمرکز سرم

صرافی غیرمتمرکز سرم قصد دارد با اجرای ایده‌های جدید و خلاقانه با صرافی‌های شناخته شده‌ای مثل سوشی سواپ (SushiSwap)، یونی سواپ (UniSwap) و بنکور (Bancor) رقابت کند. پلتفرم صرافی سرم روی شبکه بلاکچین لایه یک سولانا ساخته شده است. ساختار این پلتفرم چهار جزء کلی دارد که شامل موارد زیر می‌شود.

نمای کلی صرافی سرم

دفتر سفارش محدود

بخش اصلی اول این پلتفرم شامل یک دفتر سفارش محدود مرکزی می‌شود. هسته سرم که در مرکزی‌ترین نقطه پروتکل سرم قرار دارد، دفتر سفارش آگنوستیک (Agnostic) نام دارد. این قسمت از پلتفرم صرافی سرم بدون توجه به نوع دارایی‌های کریپتو به پروتکل مورد نظر اجازه فعالیت می‌دهد. همچنین به پشتیبانی از دارایی‌هایی مثل مشتقات و وام‌ها نیز کمک می‌کند.

خدمات اختصاصی به توسعه دهندگان

این قسمت از پلتفرم مربوط به توسعه دهندگان است. در واقع افرادی که به عنوان توسعه دهنده در بازار کریپتوکارنسی فعالیت دارند می‌توانند به کمک این بخش پروژه‌های گوناگون خود را به اکوسیستم سرم وصل کنند. در این صورت می‌توانند از نقدینگی آن نیز استفاده کنند.

ترکیب پذیری

به طور کلی، برنامه‌های مختلف در صرافی سرم این امکان را دارند تا میان افزارها را در یک مکان به اشتراک بگذارند. بخش ترکیب پذیری واقعی به برنامه‌های تجاری مختلف اجازه می‌دهد تا منبع نقدینگی واحدی را به اشتراک بگذارند. سپس دسترسی این منبع را برای کاربران فردی و نهادی باز می‌کند.

سرم دائو

بخش آخر و مهم صرافی سرم، سرم دائو است. دائو (DAO) در لغت به عنوان سازمان خودمختار غیرمتمرکز معنی می‌شود و خلاصه شده عبارت Decentralized Autonomous Organization است. این بخش وظیفه توسعه و پیشرفت این پلتفرم را بر عهده دارد.

خدمات صرافی سرم

تیم توسعه دهنده پلتفرم سرم، این صرافی را ایجاد کرد تا تراکنش‌هایی ارزان‌تر و سریع‌تر در بازار ارزهای دیجیتال انجام شود. نکته جالبی که درباره صرافی سرم وجود دارد این است که این پلتفرم همزمان از قابلیت دفتر سفارشات (Order Book) و بازارساز خودکار (AMM) در ساختار خود بهره می‌گیرد. دفتر سفارشات یک ویژگی بارز در صرافی‌های متمرکز و بازارساز خودکار نیز یکی از قابلیت‌های اصلی صرافی‌های غیرمتمرکز است. به این صورت، سرم می‌تواند بیشترین بهره‌وری را داشته باشد.

معرفی صرافی سرم و توکن SRM

برای اینکه بیشتر با جزئیات آشنا شوید خوب است بدانید که صرافی سرم به جای مدل‌های میکر و تیکر قدیمی در بازار، از دفتر سفارش محدود استفاده می‌کند. در این صورت کاربران این صرافی می‌توانند سفارشات خود را در دفتر سفارش زنجیره‌ای ثبت کنند. این مدل ثبت سفارش به کاربران کمک می‌کند تا کنترل بیشتری در معاملات خود داشته باشند.

صرافی سرم مانند بسیاری از پلتفرم‌های دیگر بازار ارزهای دیجیتال، توکن بومی مخصوص به خود را دارد که با نماد SRM شناخته می‌شود. از این توکن برای تنظیم دارایی اکوسیستم و پاداش‌ها استفاده می‌شود. همچنین افرادی که به عنوان هولدر در این بازار فعالیت دارند می‌توانند هزینه‌های معاملاتی را با کمک سهامداری، مشارکت و معامله کاهش دهند. علاوه بر این موارد خوب است بدانید که پلتفرم سرم برنامه‌هایی برای ایجاد قراردادهای هوشمند بین زنجیره‌ای دارد. به طور کلی این صرافی غیرمتمرکز می‌تواند انتخاب به‌صرفه و مفیدی برای کاربران باشد. زیرا در مقابل سایر صرافی‌های غیرمتمرکز کارمزد بسیار ناچیزی از کاربران خود دریافت می‌کند. در واقع با هزینه معاملات حدود ۰.۰۰۰۰۱ دلار با اختلاف یکی از کمترین کارمزدهای معاملاتی را ارائه داده است.

آموزش کار با صرافی سرم

برای کار با صرافی Serum، باید ابتدا وارد سایت رسمی این پلتفرم شوید. اولین و اصلی‌ترین بخش آن نیز Trade On Serum DEX است. این گزینه را انتخاب کنید و پس از اتصال کیف پول خود به سرم، جفت ارز معاملاتی مورد نظرتان را مشخص کنید. این قسمت مانند سایر صرافی‌های غیرمتمرکز است و شما می‌توانید پوزیشن‌های مختلفی برای خرید و فروش باز کنید. گزینه Settle برای بستن پوزیشن مورد نظر استفاده می‌شود و تمام پوزیشن‌های باز شما در قسمت Open Orders نمایش داده می‌شود.

پرداخت کارمزد تراکنش در صرافی سرم

Swap

با انتخاب گزینه Swap در بالای صفحه اصلی سایت صرافی سرم، وارد قسمت Symmetry این پلتفرم می‌شوید. شما به راحتی می‌توانید در این قسمت پس از اتصال کیف پول خود به سرم، مبادله خود را انجام دهید. فقط توجه داشته باشید که در بخش سواپ صرافی سروم، برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها باید از کوین SOL استفاده کنید.

Add Market

در قسمت Add Market شما این قابلیت را دارید تا یک جفت رمزارز به سرم اضافه کنید و آن را لیست کنید. برای این کار ابتدا آدرس کانترکت ارز دیجیتال اصلی را در قسمت Base Token Address Mint وارد کنید. سپس آدرس کانترکت ارز دیجیتال دوم را در قسمت Quote Token Mint Address وارد کنید. فقط چند نکته را فراموش نکنید. مورد اول اینکه آدرس کانترکت ارز دیجیتال مورد نظر خود را می‌توانید از سایت‌هایی مثل CoinMarketCap پیدا کنید. مورد دوم اینکه ارز دیجیتال انتخابی شما حتما باید مبتنی بر شبکه سولانا باشند.

گزینه Minimum Order Size در این قسمت، مربوط به حداقل میزان خرید توسط کاربران است. شما می‌توانید این میزان را صفر در نظر بگیرید. در نهایت باید روی گزینه Submit کلیک کنید. در این صورت جفت ارز دیجیتال مورد نظر شما در صرافی سرم لیست می‌شود. هزینه این لیست کردن نیز حدود ۴ کوین SOL است.

Convert

بخش آخر مربوط به گزینه Convert می‌شود. شما می‌توانید با انتخاب این گزینه ارزهای دیجیتال SOL، SRM، BTC، SXP، ETH، SUSHI، WUSDC و ALEPH را به ارزهایی مثل USDT، USDC، WOSDC و WUSDT تبدیل کنید.

بررسی صرافی غیرمتمرکز سرم

صرافی سرم کارکردی شبیه به بسیاری از صرافی‌های غیرمتمرکز دیگر دارد. اما در برخی از جزئیات متفاوت عمل می‌کند و همین موضوع آن را نسبت به بسیاری از DEX‌های دیگر متمایز می‌کند. این پروتکل بر پایه بلاکچین سولانا ساخته شده است. از همین رو بسیاری از افرادی که از شبکه سولانا استفاده می‌کنند با آن آشنایی دارند. البته طی چند وقت اخیر، این صرافی با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم کرده است و تا حدودی از برنامه خود جا مانده است. اما تیم توسعه دهنده آن همچنان به بهبود اوضاع در آینده امیدوار هستند. در نهایت اگر مایل به فعالیت در صرافی سرم هستید قبل از هر چیز باید مقداری دارایی دیجیتال خریداری کنید. از آنجایی که کاربران ایرانی مجاز به خرید رمزارز از صرافی‌های خارجی نیستند، می‌توانید از صرافی ایرانی و معتبر والکس استفاده کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا