مفاهیم تحلیلی

شاخص امتیاز روند انباشت (Accumulation Trend Score) چیست؟

شاخص امتیاز روند انباشت (Accumulation Trend Score)، از جمله شاخص‌های بسیار جدیدی است که رفتار سرمایه‌گذاران کلان و نیز روند قیمت در آینده را پیش‌بینی می‌کند. این شاخص با کمک تحلیل آنچین، مشخص می‌کند که آیا سرمایه‌گذاران در حال انباشت (Accumulation) ارز دیجیتال در ولت‌های خود هستند یا آن‌ها را توزیع (Distribution) می‌کنند؟! شاخص امتیاز روند انباشت، ایده خلاقانه تیم گلس نود است که در ماه خرداد ۱۴۰۱ برای ارتقا تحلیل‌های آنچین ارائه شد. از آنجا که محبوبیت این شاخص بین تحلیل‌گران افزایش یافته است، قصد داریم در این مقاله به طور کامل، به آموزش عملکرد و نحوه استفاده از آن بپردازیم. با ما تا انتهای این مقاله همراه باشید.

شاخص امتیاز روند انباشت چیست؟

همان‌طور که در مقدمه اشاره کردیم، شاخص امتیاز روند انباشت، ابزاری مهم در تحلیل آنچین (On Chain) است که از دو کمیت یا مفهوم انباشت و توزیع استفاده می‌کند. این شاخص، اندازه نسبی دارایی موجود در کیف پول‌های ارز دیجیتال را نشان می‌دهد و مشخص می‌کند که آیا سرمایه‌گذاران بزرگ (نهنگ‌ها) در حال خرید رمزارز هستند یا آن‌ها را می‌فروشند؟ علاوه بر این، شاخص امتیاز روند انباشت، توقف معامله و حالت خنثی را نیز شناسایی می‌کند.

در وضعیت انباشت، سرمایه‌گذاران علاوه بر اینکه رمزارزهای خود را از کیف پول خارج نمی‌کنند و برای خرید و اضافه‌کردن ارز دیجیتال به کیف پول اقدام می‌کنند. در وضعیت توزیع نیز، کاربر ارز دیجیتال به فروش رمزارز خود اقدام می‌کند. در این حالت، شاخص با شناسایی کاهش بالانس کیف پول، روند را در وضعیت Distribution تعریف می‌کند. شاخص امتیاز روند انباشت، بر هرگونه معامله کلان (انتقال دارایی در حجم زیاد) تمرکز کرده است. معمولاً اقدام به خرید دارایی کلان توسط سرمایه‌گذاران خرد در این شاخص به‌حساب نمی‌آید. این ویژگی باعث می‌شود تا پیش‌بینی روندهای قیمت با تخمین دقیق‌تری انجام شود. اگر امتیاز روند انباشت را به چارت قیمتی اضافه کنیم؛ یک منحنی رنگی را مشاهده خواهیم کرد که با ایجاد طیف رنگی (زرد تا بنفش)، رفتار سرمایه‌گذاران را بر اساس توزیع و انباشت، تعریف کرده است. در ادامه، نحوه استفاده از این شاخص را بیشتر توضیح خواهیم داد.

نحوه استفاده از شاخص امتیاز روند انباشت

نمودار شاخص امتیاز روند انباشت

برای آشنایی با شاخص Accumulation Trend Score، باید نحوه استفاده از آن را به‌خوبی بیاموزیم. امتیاز روند انباشت، برای اینکه مفاهیم توزیع و انباشت را به مقادیر کمی تبدیل کند، آن‌ها را علاوه بر نمایش با یک طیف رنگی، در محدوده بازه ۰ تا ۱ تعریف کرده است. هرچقدر مقادیر به ۱ نزدیک‌تر می‌شوند، رنگ موردنظر به سمت بنفش متمایل شده و هرچقدر مقادیر به ۰ نزدیک می‌شوند، رنگ‌ها به زرد یا نارنجی متمایل می‌شوند.

در وضعیت رنگ بنفش (مقادیر نزدیک به ۱)، سرمایه‌گذاران کلان در حال خرید و انباشت بیت کوین یا ارز دیجیتال موردنظر هستند و بالانس کیف پول‌های کاربران در حال افزایش است. در وضعیت رنگ زرد نیز، کاربران در حال فروش دارایی خود هستند.

توجه کنید که رنگ زرد در امتیاز روند انباشت، همواره به معنی توزیع مطلق نیست. در برخی موارد، شاخص امتیاز روند انباشت، وضعیتی که در آن دارایی کیف پول کاربران تغییری نمی‌کند را هم با رنگ زرد نشان می‌دهد.

یک نکته دیگر که در بخش قبل نیز به آن اشاره کردیم، عدم تأثیر خریدهای هنگفت سرمایه‌گذاران خرد روی این شاخص است. این یعنی اگر یکی از کاربران ارز دیجیتال که سابقه تراکنش‌های او، مقادیر پایینی را نشان می‌دهد، اقدام به یک خرید بزرگ کند، وضعیت منحنی امتیاز روند انباشت در آن نقطه، بنفش نخواهد شد؛ بلکه با همان رنگ زرد یا نارنجی نشان داده می‌شود. اما سؤال اینجاست که امتیاز روند انباشت، چگونه این‌گونه خریدوفروش‌ها را شناسایی می‌کند؟

جالب است بدانید که این شاخص از نسبت تعداد کوین‌های خریداری شده به میزان بالانس کیف پول کاربر استفاده می‌کند. براین‌اساس، اگر یک کاربر که در کیف پول خود، ۵۰۰۰ بیت کوین دارد، تنها اقدام به خرید یک بیت کوین کند، تغییر خاصی در منحنی امتیاز روند انباشت روی نخواهد داد.

مزیت‌های منحصربه‌فرد

یکی از مزیت‌های منحصربه‌فرد این شاخص، توجه به احساسات کاربران بازار است. خوب است بدانید که احساسات بازار، نقش ویژه‌ای در روند قیمت دارند. زمانی که کاربران ارز دیجیتال این احساس را داشته باشند که قرار است روند صعودی ایجاد شود، به انباشت رمزارز موردنظر اقدام می‌کنند. به دنبال این اتفاق، تقاضا افزایش‌یافته و قیمت نیز بیشتر می‌شود. در احساسات بازار نزولی نیز، توزیع کوین‌ها افزایش‌یافته و قیمت کمتر می‌شود. یکی دیگر از مزیت‌های امتیاز روند انباشت، شناسایی دستان پشت پرده بازار است. از آنجا که در امتیاز روند انباشت، سرمایه‌گذاران بر اساس میزان انباشت و سابقه تراکنش‌ها، طبقه‌بندی شده و هرکدام تأثیر خاصی روی بازار دارند، سرمایه‌گذاران کلان به‌سرعت شناسایی شده و عملکرد آن‌ها رصد می‌شود.

این شاخص چگونه به تحلیل‌گران کمک می‌کند؟

در این بخش قصد داریم به بررسی دریافت سیگنال خرید و فروش برای کاربران و تحلیل‌گران بپردازیم. شاخص Accumulation Trend Score، امتیاز هر موقعیت را در یک چارت ۹۰ روزه مورد بررسی قرار می‌دهد. به همین دلیل ممکن است با مقادیر ۱ پشت‌سرهم مواجه شویم. این موضوع برای صفرهای متوالی نیز صدق می‌کند.

برای اینکه به شاخص امتیاز روند انباشت دسترسی داشته باشید؛ کافی است به وب‌سایت Glassnode رفته و بعد از ثبت نام رایگان و ایجاد اکانت، به قسمت Indicator بروید. با انتخاب گزینه Accumulation Trend Score، می‌توانید منحنی با نقاط رنگی این شاخص را ملاحظه کنید.

هنگامی که رنگ نقاط بنفش شده و روند قیمتی به سمت بالا است، نشان‌دهنده یک‌روند صعودی قدرتمند است؛ زیرا نمایانگر ورود نهنگ‌ها به بازار است. حال اگر امتیاز به رنگ زرد درآید؛ ولی قیمت به سمت بالا برود؛ روند صعودی قیمت نمی‌تواند زیاد دوام داشته باشد. این موضوع به دلیل این است که بازیگران خرد توان مقابله با تأثیر نهنگ‌ها را ندارند (به‌جز در مواردی که تعداد زیادی کاربر خرد اقدام به خرید یا فروش کنند).

امتیازات بالا هنگامی که روند قیمتی به سمت پایین است، نمایانگر کف قیمتی است. در این شرایط نهنگ‌ها فرصت برای خرید را بسیار مناسب می‌بینند.

اهمیت شاخص امتیاز روند انباشت در تحلیل آنچین

نمایش شاخص امتیاز روند انباشت

برای اینکه به اهمیت این شاخص در تحلیل آنچین پی ببریم، باید در ابتدا با این تحلیل آشنا شویم. تحلیل آنچین در واقع به تحلیل داده‌های درون شبکه مربوط می‌شود. همان‌طور که می‌دانید کلیه اطلاعات خرید و فروش کاربران داخل دفتر کل توزیع شده جمع‌آوری و ثبت می‌شود. بررسی این داده‌ها به کاربران کمک می‌کند تا روند قیمت را به‌خوبی پیش‌بینی کرده و احساسات بازار را شناسایی کنند.

در تحلیل آنچین، برخی پارامترها مورد بررسی قرار می‌گیرند. از جمله این پارامترها می‌توان به حجم تراکنش‌های ثبت شده، مارکت کپ (Market Cap) یا ارزش بازار و نیز میزان دارایی موجود در کیف پول‌ها (شاخص UTXO) اشاره کرد. یکی دیگر از شاخص‌های تحلیل آنچین، شاخص امتیاز روند انباشت است که اگر به مشخصات آن دقت کنیم، یکی از شاخص‌های ویژه در تحلیل آنچین محسوب می‌شود. برای اینکه بتوانیم از این شاخص در تحلیل آنچین استفاده کنیم باید از سایت‌های معتبر در این زمینه کمک بگیریم.

بهترین سایت تحلیل آنچین، گلس نود است که در این مقاله به آن اشاره کردیم. در این سایت می‌توانید به راحتی از شاخص موردنظر استفاده کرده و بر اساس آن تحلیل کنید. وجود رابط کاربری ساده و نیز ابزارهای گرافیکی جذاب، کار در این سایت را برای کاربران جذاب کرده است. از جمله دیگر سایت‌های ارائه دهنده تحلیل آنچین می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • Coinmetrics
  • CQ.Live
  • Look Into BitCoin
  • In To The Block

سطوح مختلف اندیکاتور امتیاز روند انباشت

این اندیکاتور دارای سطوح سبز و قرمز است که در آن روندهای صعودی پایدار و روندهای نزولی پایدار مشخص شده‌اند. زمانی که روند قیمتی دارای تجمع نقاط بنفش به انتهای خود می‌رسد، برخی کاربران دارای سرمایه خرد، وارد بازار شده تا از سرمایه‌گذاری کسب سود کنند، اما خروج نهنگ‌ها در نهایت باعث نزولی شدن روند شده و امتیازات را کم می‌کند.

مهم‌ترین نکات در استفاده از این شاخص

یکی از مهم‌ترین نکات استفاده از این شاخص، عدم توجه به اقدامات سرمایه‌گذاران خرد است. هنگامی که نقاط امتیاز دارای رنگ بنفش هستند اما روند نزولی است، اقدام به خرید نکنید؛ زیرا در نهایت نهنگ‌ها روند را نزولی نگه خواهند داشت. علاوه بر این، استفاده از امتیاز روند انباشت در بررسی یک‌روند قیمتی، به‌تنهایی کافی نیست. بهتر است در کنار این شاخص از اندیکاتورها و شاخص‌های دیگر نیز استفاده کنید. تنها کسانی می‌توانند از یک شاخص به‌تنهایی استفاده کنند که دقت بسیار بالایی داشته و سابقه زیادی در خرید و فروش ارز دیجیتال دارند؛ بنابراین یکی از اندیکاتورهای تحلیل تکنیکال را انتخاب کرده و از آن در کنار این شاخص برای تحلیل خود استفاده کنید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۴.۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا