صرافی ها

صرافی Bisq چیست و چگونه در آن افتتاح حساب کنیم؟

انتخاب یک صرافی مناسب و امن، از میان صرافی‌های ارز دیجیتال موجود که تعداد آن‌ها امروزه به صدها مورد می‌رسند اصلا کار آسانی نیست. در کنار تنوع بسیار زیاد صرافی‌ها تحریم‌ها و محدودیت‌هایی که در کشور ما وجود دارد، این انتخاب را از آنچه هست سخت‌تر نیز کرده است. در این مقاله، قصد داریم به بررسی یکی از صرافی های ارز دیجیتال محبوب و غیرمتمرکز به نام صرافی Bisq بپردازیم و با نگاهی به مزایا و معایب استفاده از آن، ببینیم که آیا این صرافی انتخاب مناسبی برای انجام معاملات است یا خیر. پس تا پایان این مقاله با ما همراه باشید.

صرافی Bisq چیست؟

صرافی Bisq که پیش از این با نام Bitsquare شناخته می‌شد، یک شبکه همتا‌به‌همتا (peer-to-peer) است که در آن می‌توانید بیت کوین را با ارز فیات و سایر ارزهای دیجیتال مبادله کنید. این صرافی سه ویژگی اصلی بیت کوین یعنی:

  1. تمرکززدایی
  2. ناشناس بودن
  3. شفافیت

را اصل کار خود قرار داده و بیان می‌کند: «در حالی که بیت کوین، شعار: بانک خودت باش؛ را انتخاب کرده، Bisq نیز شعار خود را: صرافی خودت باش؛ می‌داند.»

صرافی بیسک یک شبکه همتا‌به‌همتا

اما جالب است بدانید صرافی Bisq یک صرافی عادی نیست و با دیگر رقبای خود مانند صرافی وزیر اکس تفاوت‌هایی دارد. شبکه این صرافی به کاربران این امکان را می‌دهد تا به طور مستقیم با پلتفرم‌های دیگر، خرید یا فروش انجام دهند و به راحتی با سرمایه‌گذاران دیگر معامله کنند. این بدان معنی است که در این صرافی شما به طور مستقیم با سایر کاربران معامله را می‌بندید و برای توافق بر سر قیمت باید با سایر کاربران ارتباط برقرار کنید. دقیقا به همین دلیل، ممکن است نرخ بازار و کارمزدها با آنچه که در صرافی‌های دیگر می‌بینید، متفاوت باشد.

Bisq در سال ۲۰۱۴ معرفی شد و به گفته بنیان‌گذاران آن همه چیز در این صرافی منبع باز و ۱۰۰٪ شفاف است. همانطور که گفتیم، برخلاف صرافی‌‌های متمرکزی که به عنوان پلتفرم مرکزی برای تراکنش‌ها عمل می‌کنند، این صرافی به‌عنوان پلتفرمی برای ارتباط با افراد دیگر و معاملات مستقیم کریپتو به وجود آمده است. در حالی که کار با صرافی Bisq احتمالاً برای معامله‌گران تازه‌کار کمی پیچیده به نظر می‌رسد، اما اگر شما جزو سرمایه‌گذاران باتجربه هستید که ناشناس بودن و در دست داشتن کنترل کامل رمزارزهای خود را در اولویت قرار می‌دهد، این صرافی بدون شک برای شما جذاب خواهد بود.

تمام تراکنش‌ها و معاملات Bisq باید شامل بیت کوین باشد و شما حتما قبل از خرید ارزهای دیجیتال باید در کیف پول خود بیت کوین داشته باشید. بنابراین اگر بیت کوین ارز دیجیتالی نیست که شما با آن کار می‌کنید، ممکن است این صرافی انتخاب مناسبی برای شما نباشد و برای اکثر سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال، یک صرافی اصلی‌تر مانند صرافی هوبی احتمالاً انتخاب ساده‌تری خواهد بود.

معاملات در صرافی Bisq از طریق شبکه Tor اجرا می‌شود، مرورگری که کاربران و فعالیت‌های آن‌ها را ناشناس می‌سازد و به چیزی که به عنوان «دارک وب» توصیف شده است متصل می‌شود. در حالی که هیچ مشکلی در رابطه با Tor و وب تاریک وجود ندارد، حریم خصوصی که این مرورگر به کاربران ارائه می‌دهد یک مزیت به شمار می‌رود و امکان فعالیت‌های غیرقانونی و ناشناس را نیز بالا می‌برد.

آموزش افتتاح حساب در صرافی Bisq

برخلاف اکثر صرافی‌ها، شما نمی‌توانید از این صرافی در نسخه وب‌سایت آن معامله کنید چرا که بیسک یک سرور متمرکز برای ارائه و دریافت پیشنهادها اجرا نمی‌کند. بنابراین تجارت در وب‌سایت این صرافی امکان‌پذیر نیست. در عوض، این صرافی با استفاده از یک شبکه همتا‌به‌همتا یک شبکه جهانی که شامل تمام کاربران Bisq است، پیشنهادات تجاری را مدیریت می‌کند.

البته باید بگوییم که این خبر خوبی برای کاربران خواهد بود زیرا نظارت، مسدود کردن و هک شدن سرویس‌های صرافی‌های متمرکز آسان است، در حالی که نظارت، سانسور و هک شبکه‌های همتابه‌همتا مانند  BitTorrent، Bitcoin  و Bisq  که همگی صرافی‌های غیرمتمرکز هستند اصلا کار آسانی نیست.

بنابراین اگر می خواهید از شبکه Bisq استفاده کنید، باید نرم افزار آن را نیز دانلود و اجرا کنید. برای دانلود نرم‌افزار به آدرس https://bisq.network/ مراجع کنید. مراحل نصب و افتتاح حساب در صرافی Bisq به شرح زیر است:

آموزش نصب صرافی bisq
  1. پس از اتمام نصب، Bisq  را باز کنید. باز شدن نرم‌افزار ممکن است چند لحظه طول بکشد همانطور که پیشتر گفتیم این نرم‌افزار به باید به شبکه Tor متصل و با شبکه تجارت همتا‌به‌همتا Bisq همگام شود.
آموزش ایجاد حساب در bisq

۲. در مرحله بعدی پس از ورود به نرم‌افزار، که فقط نیازمند ایمیل و پسورد است، شما باید کلیدهای عبوری که توسط صرافی به شما داده می‌شود را در جایی مطمئن یادداشت و نگه‌داری کنید. توجه داشته باشید از آنجا که در صرافی Bisq همه‌کاره شما هستید، در صورت گم کردن این کلیدها هیچ راهی برای بازگرداندن دارایی‌های شما نیز وجود نخواهد داشت.

۳. از آنجایی که این صرافی تنها بخش بیت کوین را در معاملات بر عهده می‌گیرد، شما می‌توانید از میان اتصال کیف پول به صرافی یا پرداخت ارزهای فیات حساب خود را شارژ کنید.

۴. در نهایت برای خرید و فروش ارزها، شما می‌توانید یک معامله را پیشنهاد دهید یا وارد یک معامله که از سوی کاربر دیگری آغاز شده، شوید. نحوه‌ی معامله در این صرافی دقیق‌تر در ادامه آمده است.

چطور در صرافی Bisq معامله کنیم؟

در وایت پیپر بیسک آمده که هر کسی می‌تواند تنها در عرض ۱۰ دقیقه ثبت‌نام و معامله را شروع کند، اما کاربران تجربیات متفاوتی را در این مورد گزارش کرده‌اند. پس اجازه دهید تا با هم این موضوع را بررسی کنیم.

شروع کار بسیار آسان است. برای ثبت‌نام و شروع معامله در این صرافی، به ترتیب زیر باید پیش بروید.

  1.  برنامه را دانلود کنید

صرافی Bisq یک صرافی مرکزی نیست. این در واقع یک نسخه مخصوص مشتری است که روی دسکتاپ شما کار می‌کند. برای شروع به آدرس اینترنتی Bisq.network  بروید و برنامه را دانلود کنید. (توضیحات نصب و افتتاح حساب پیش از این بخش آورده شده است)

  1.  اطمینان از دسترسی به حساب

صرافی Bisq یک پلتفرم کاملا امن است. این بدان معناست که شما تنها کسی هستید که به داده‌ها و سرمایه خود دسترسی دارید. اگرچه این مزیت از بسیاری جهات مفید خواهد بود اما معایبی هم دارد. از جمله اینکه در صورت بروز مشکل، هیچکس نمی‌تواند در دسترسی به داده‌ها یا دارایی‌های شما کمکی کند. بنابراین وقتی نرم‌افزار را دانلود و نصب می‌کنید، حتماً کلمات اولیه خود را یادداشت کرده و بلافاصله از کلیدهای خود کپی بگیرید.

  1. اتصال حساب بانکی یا کیف پول ارز دیجیتال

برای شروع معامله در این صرافی، دو راه وجود دارد. شما می‌توانید یا یک حساب در صرافی تشکیل دهید و یا کیف پول خود را به صرافی متصل و سپس دارایی مورد نظرتان را به حساب خود واریز کنید. حتما توجه داشته باشید که هنگام انتقال میزان سپرده دلخواه، حتماً هزینه‌های برداشت و کارمزدها را نیز در نظر بگیرید.

  1. خرید یا فروش بیت کوین

اکنون که شما در حساب خود پول دارید، می‌توانید ارز خود را بخرید یا بفروشید. پیش از شروع معامله حتماً بازارها را بررسی و همه چیز را بر اساس ارز فیلتر کرده باشید. پس از آن هنگامی که پیشنهادی را انتخاب کردید، باید میزان خرید/فروش خود را نیز انتخاب کنید.

  1. ورود به یک معامله

برای ورود به یک معامله، شما می‌توانید یک معامله‌گر یا معامله‌ساز باشید. این دو مفهوم به این معنی هستند که معامله‌ساز، معامله را آغاز می‌کند و کسی که آن معامله را می‌پذیرد. شما به عنوان سازنده کنترل بیشتری روی روش پرداخت، قیمت، درصد سپرده و غیره خواهید داشت. پس از ورود به معامله، کافی است دستوراتی که نرم افزار به شما داده را دنبال کنید. این پلتفرم به طور خودکار تمامی هزینه‌ها را محاسبه می‌کند و از شما می‌خواهد که معامله را مبلغ مورد نیاز را انتقال دهید. در پایان شما باید با امضای خود تایید کنید که معامله با موفقیت انجام شده است.

کار با صرافی bisq

صرافی Bisq چقدر ایمن است؟

ایمنی در هر پلتفرم مالی از اهمیت بالایی برخوردار است و صرافی Bisq نیز از این قاعده مستثنی نیست. خبر خوب این است که اقدامات زیادی برای اطمینان از ایمن بودن داده‌ها و پول شما در این صرافی وجود دارد.

این پلتفرم از سه مکانیسم امنیتی اولیه استفاده می‌کند. ابتدا، تمام بیت کوینی که در این صرافی در حال معامله است، در یک آدرس چند امضایی ۲ از ۲ ایمن می‌شود. در لایه امنیتی دوم، خریدار و فروشنده هر دو ملزم به پرداخت یک سپرده تضمینی هستند که پس از اجرای صحیح معامله بازمی‌گردد. در نهایت، یک مکانیسم سه لایه برای رسیدگی به اختلافات تجاری وجود دارد که شامل چت رمزگذاری شده، میانجیگری و داوری است.

امنیت صرافی bisq

از آنجایی که صرافی Bisq متمرکز نیست، این پلتفرم دارایی‌های شما را در خود جای نمی‌دهد و نه بیت کوین و نه دیگر ارزها به طور مستقیم برای تجارت در این صرافی در دسترس نیستند. دقیقاً مانند شرکت اسنپ که رابط میان مسافران با رانندگان است، صرافی بیسک نیز کسانی را که می‌خواهند بیت کوین بخرند با کسانی که قصد فروش بیت کوین خود را بفروشند، مرتبط می‌کند. به این ترتیب، لازم نیست حساب بانکی یا کیف پول ارز دیجیتال شخصی خود را برای خرید یا فروش به طور مستقیم به صرافی وصل کنید.

اما با وجود چندین لایه حفاظتی که برای تراکنش‌ها وجود دارد، توصیه می‌کنیم باز هم در مورد اطلاعات خود بسیار محتاط باشید. در این صرافی نیز مانند هر زمانی که از کیف پول‌های ارز دیجیتال خود استفاده می‌کنید، در صورت گم کردن رمز عبور یا عبارت اولیه، راهی برای بازیابی آن وجود ندارد. در نتیجه، اطلاعات و دارایی‌های شما ممکن است برای همیشه از بین برود.

بنابراین اگر قصد استفاده از این صرافی را دارید، مطمئن شوید که نه تنها رمز عبور و عبارت seed خود را در مکانی امن یادداشت کنید، بلکه برای اطمینان از ایمن ماندن اطلاعات، بک‌آپ‌گیری منظم از داده‌ها را نیز فعال داشته باشید.

علاوه بر آنچه گفتیم، از آنجایی که صرافی Bisq یک شبکه همتا‌به‌همتا است، همیشه پتانسیل برای کلاهبرداری هدفمند ارزهای دیجیتال وجود دارد. یکی از رایج‌ترین کلاهبرداری‌‌ها تقاضای پرداخت بیت‌کوین از سوی فردی است که ادعا می‌کند از یک سازمان دولتی یا شرکت خدماتی درخواست می‌دهد، در صورتی که در حال حاضر، یک آژانس دولتی هرگز بیت کوین را به عنوان پرداخت پولی درخواست نمی‌کند. پس به هیچ‌وجه به این درخواست‌ها اعتماد نکنید.

کارمزد و هزینه‌‌های معاملات در صرافی Bisq

کارمزد معاملات در این صرافی به عنوان درصدی از ارزش کل معامله محاسبه می‌شود و ترکیبی ۱٪ از کل مبلغ است. هر خریدار قیمتی را که می‌خواهد بیت‌کوین بخرد تعیین می‌کند، در حالی که فروشندگان قیمت‌هایی که مایل به فروش بیت کوین در آن قیمت هستند ارائه می‌دهند. (اگر کمی گیج شد‌ه‌اید اصلا نگران نباشید، هنگامی که وارد سیستم شوید، پیشنهادات موجود فعلی را در هر دو طرف صفحه خواهید دید و با آن‌ها آشنا خواهید شد.)

کارمزد معاملات در صرافی بیسک

برخی از پیشنهاداتی که فروشندگان اعلام می‌کنند، ممکن است بالاتر یا کمتر از نرخ بازار بیت کوین به اضافه کارمزد در صرافی‌های دیگر باشد و شما هنگام بررسی هر صرافی باید این موضوع را خاطر داشته باشید تا بتوانید با کمترین ‌قیمت و کارمزد معامله را انجام دهید.

هنگامی که شما و کاربر دیگری در مورد فروش به توافق رسیدید، Bisq هزینه تراکنش را دریافت می‌کند، که این هزینه به سازمان مستقل غیرمتمرکز جامعه (DAO) پرداخت می‌شود. این شرکت بیان می‌کند که DAO آن مبتنی بر یک اقتصاد مستقل است که در آن نرم‌افزار حکمرانی را به دست دارد اما در نهایت قوانین توسط جامعه تعیین وضع خواهد شد. DAO نیز در این میان وظیفه دارد نرم‌افزار بیسک را آنلاین نگهداری کرده و کارمزد تراکنش‌ها را به‌صورت فصلی تنظیم کند.

در مبادلات بیت کوین، فروشنده ۰/۱۲ درصد کارمزد و خریدار ۰/۸۸ درصد باقی‌مانده را پوشش می‌دهد. توجه داشته باشید که اگر کارمزد معامله با ارز BSQ که کوین اختصاصی پلتفرم است پرداخت شود، تقریباً نصف خواهد شد زیرا توکن‌ها به طور مستقیم از جامعه پشتیبانی می‌کنند.

علاوه بر کارمزد معاملات، در صرافی Bisq باید یک سپرده امنیتی نیز بپردازید که به جلوگیری از کلاهبرداری در پلتفرم کمک می‌کند. هم خریداران و هم فروشندگان باید این سپرده امنیتی را به بیت کوین برای هر معامله بپردازند. فروشندگان می‌توانند هنگام ایجاد پیشنهاد خود، سپرده امنیتی مورد نظر را نیز مشخص کنند. در بیشتر موارد، سپرده حدود ۱۵ درصد از مبلغ معامله و با حداقل سپرده امنیتی ۰/۰۰۶ بیت کوین هم برای خریداران و هم برای فروشندگان است. این مبلغ پس از اتمام معامله به هر دو طرف بازگردانده می‌شود.

مزایای صرافی Bisq که باید بدانید

غیرمتمرکز، منبع باز و جامعه محور

اگر با دنیای بلاک چین و ارزهای دیجیتال آشنایی داشته باشید، حتما می‌دانید که تمرکززدایی در قلب فناوری بلاک چین قرار دارد و صرافی Bisq این موضوع را به خوبی رعایت کرده است. از آنجا که این صرافی شباهت بسیاری با ویژگی‌های بیت کوین دارد، همانند آن هیچ مرجع مرکزی برای آن نیز وجود ندارد و در این صرافی به جای استفاده از یک وب سایت یا برنامه برای انجام معاملات، شما باید نرم افزار آن را دانلود کنید. این امر ناشناس بودن و کنترل کامل رمزارزها را برای کاربران ممکن کرده و امنیت صرافی را نیز بالا می‌برد.

تعداد زیاد ارزهای پشتیبانی شده

صرافی Bisq به کاربران این اجازه را می‌دهد تا بیت کوین را با بیش از ۱۲۰ ارز فیات و ارز دیجیتال معامله کنند. البته فراموش نکنید که در این صرافی، بیت کوین همیشه یک سمت معامله است؛ اما در مجموع این صرافی امکان داد و ستد انواع بیشتری از ارزها را نسبت به بسیاری از پلتفرم‌های دیگر فراهم می‌کند.

برخی از ارزهای اصلی در این صرافی عبارتند از:

  • اتریوم
  • لایت کوین
  • دوج‌ کوین
  • دش
  • بیسک
  • گرین
مزایای صرافی bisq

آسان برای شروع بدون نیاز به احراز هویت

در بسیاری از صرافی‌های ارز دیجیتال و حساب‌های کارگزاری سنتی، تمامی کاربران برای استفاده از پلتفرم باید یک حساب را ایجاد می‌کردند و هویت آن‌ها طی مراحلی تایید می‌شد. اما بیسک این مشکل را نیز حل کرده و به تأیید هویت نیازی ندارد، بنابراین سرمایه‌گذاران می‌توانند بلافاصله پس از ثبت‌نام شروع به معامله کنند و در عین حال ناشناس بمانند.

اقدامات امنیتی قوی

صرافی Bisq به طور کامل از خطراتی که دارایی‌های کاربران را تهدید می‌کند آگاه است و اقدامات احتیاطی کاملی را برای کاهش این خطرات انجام می‌دهد. از نمونه این اقدامات می‌توان به سپرهای امنیتی در تمام تراکنش‌ها و مکانیزم سه لایه برای حل اختلاف حساب‌ها اشاره کرد اما از آنجا که امنیت مهم‎ترین مسئله در هر پلتفرم است اگر موافق باشید در بخش‌های بعدی بیشتر و مفصل‌تر در مورد اقدامات امنیتی این صرافی صحبت خواهیم کرد.

نقاط ضعف صرافی Bisq

 مبادلات پیچیده، به خصوص برای مبتدیان

همانطور که پیش از این گفتیم، مبادلات در این صرافی با سایر صرافی‌های معمولی قدری متفاوت و به احتمال زیاد برای افراد تازه‌کار، گیج‌کننده است. آنچه که این موضوع را از چیزی که هست پیچیده‌تر نیز می‌کند این است که برخلاف سایر صرافی‌ها، صرافی Bisq این قابلیت که کاربر سفارش خرید یا فروش خود را بگذارد و تراکنش‌ها به‌طور خودکار انجام شود، وجود ندارد. در عوض، برای یافتن شریک خرید یا فروش، باید مستقیماً با طرف‌های دیگر ارتباط برقرار کرده و مبادلات را با آن‌ها انجام دهید.

نیاز همه تراکنش‌‌ها به بیت کوین

انجام هر تراکنش در صرافی بیسک نیازمند معامله بیت کوین با ارز فیات دیگر یا ارزهای دیجیتال است. برخلاف سایر پلتفرم‌ها، در این صرافی شما نمی‎توانید ارزهای دیجیتال را با دلار آمریکا بخرید و تنها می‌توان بیت کوین را با دلار آمریکا یا سایر ارزهای فیات خریداری کرد. برای به دست آوردن سایر ارزهای دیجیتال از طریق  این صرافی نیز، باید بیت کوین داشته باشید و تنها زمانی امکان مبادله ارز به جز بیت کوین وجود دارد که از سکه اختصاصی صرافی Bisq، یعنی BSQ استفاده کنید.

معایب صرافی بیسک

احتمال تقلب

مانند سایر پلتفرم‌های مالی، این صرافی نیز دارای تدابیر امنیتی خاص خود است اما با این حال، این موضوع که کاربران مجبور نیستند هویت خود را تأیید کنند و این واقعیت که Bisq به عنوان واسطه برای تراکنش‌ها عمل نمی‌کند، هر دو فضایی را برای کلاهبرداری و تقلب به وجود می‌آورد که ممکن دارایی‌های کاربران را به خطر بیندازد.

پشتیبانی کاربر ضعیف

متمرکز بودن صرافی بیسک مزایای زیادی را برای آن به همراه دارد. اما یکی از معایب مهم، محدود بودن پشتیبانی مشتری در این پلتفرم است. در حالی که در صورت نیاز به میانجی‌گری برای یک اختلاف در معامله، امکان باز کردن یک صفحه چت پشتیبانی وجود دارد، اما برای اکثر مسائل باید به کمک سایر معامله‌گران تکیه کنید.

Bisq برای چه کسانی مناسب است؟

اگرچه هر کسی می‌تواند از صرافی Bisq برای مدیریت تراکنش‌های بیت‌کوین همتا‌به‌همتا استفاده کند، اما این شبکه برای کاربران حرفه‌ای و باتجربه در ارزهای دیجیتال طراحی شده است که می‌خواهند بر اطلاعات شخصی خود و نحوه استفاده از رمزارزها کنترل کامل داشته باشند. بنابراین بهتر است سرمایه‌گذاران تازه‌کار که نیاز به سادگی و امنیت بیشتری برای معاملات خود دارند، به صرافی‌های رایج و معمولی‌تر ارز دیجیتال مراجعه کنند و پس از دانستن راه و چاه معاملات به این صرافی بیایند.

این صرافی اگرچه مزایای زیادی مانند عدم نیاز به تایید هویت، غیرمتمرکز بودن و پشتیبانی از تعداد زیاد رمزارزها را در خود دارد که آن را برای بسیاری از معامله‌گران جذاب کرده است، اما با این وجود عواملی مانند نیاز همه تراکنش‌ها به بیت کوین یا BSQ و پیچیده بودن روند معاملات می‌تواند از محبوبیت این صرافی بکاهد. در مجموع اگر در انتقال بیت کوین بین کیف پول‌های ارز دیجیتال راحت نیستید و هنوز در ابتدای مسیر تریدر شدن هستید، این صرافی احتمالا بهترین پلتفرم برای نیازهای شما نباشد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

بعد از اتمام کارشناسی روانشناسی به این نتیجه رسیدم برای ایجاد یک تغییر مثبت، باید با مخاطبان مختلفی در ارتباط باشم و وارد دنیای خلق محتوا و ارز دیجیتال شدم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
hamed
hamed
5 ماه قبل

سلام . بعد از اینکه ما بیت کوین را به این صرافی منتقل کردیم و مثلا به دلار استرالیا چینج کردیم (فروختیم) . حالا چگونه از دلار استرالیا استفاده کنیم؟ چگونه به کارت بانکی خود منتقل کنیم؟ ممنونم

ر رواقی
ر رواقی
5 ماه قبل
پاسخ به  hamed

سلام
صرافی bisq به صورت غیرمتمرکز فعالیت میکند و معاملات به صورت p2p با وثیقه کردن مقداری btc (برای اطمینان از صحت انجام معامله توسط ولیدیتورها) انجام میشود. بنابراین پرداختهای ارز فیات در قالب سیستم سنتی بانکی توسط افراد طرف معامله (تحت پروتکل خاصی) انجام میشود.

دکمه بازگشت به بالا