صرافی ها

راهنمای گام به گام صرافی بیت فینکس؛ آموزش ثبت نام تا انتقال ارز

در دنیای ارزهای دیجیتال، ده‌ها صرافی و کیف پول‌ برای کاربران ارائه شده است، اما سوالی که پیش می‌آید این است که کدام یک انتخاب بهتری هستند؟ در این مقاله می‌خواهیم با هم یک صرافی دیگر به لیست بهترین صرافی‌های ارز دیجیتال اضافه کنیم که هم برای مبتدیان و هم برای معامله‌گران حرفه‌ای انتخاب مناسبی به حساب می‌آید. نام این صرافی بیت فینکس است که یک پلتفرم تجارت دارایی دیجیتال بوده و خدمات معاملات ارزهای دیجیتال را برای کاربران در سراسر جهان فراهم می‌کند.

فرقی نمی‌کند که چقدر با معامله‌های مختلف در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال آشنایی دارید، مطمئنا مطالعه‌ی این مقاله که شامل آموزش کامل صرافی بیت فینکس، ویژگی‌های کلیدی این صرافی، مزایا و معایب آن و… است، برایتان مفید خواهد بود.

تاریخچه و آشنایی با صرافی بیت فینکس

 Bitfinex  یک صرافی بزرگ ارز دیجیتال است که با ارائه‌ی یک اکوسیستم وسیع از محصولات و امکانات معاملاتی ارزهای دیجیتال مختلف، از جمله معاملات اسپات (نقطه‌ای یا همان معاملات بورسی)، معاملات مارجین، معاملات کاغذی و غیره پشتیبانی می‌کند. صرافی بیت فینکس با ترکیبی از ویژگی‌های مناسب برای کاربران مبتدی و متخصص رمزنگاری شده، تقریبا هر آنچه که برای مدیریت ارز دیجیتال خود نیاز دارید را یکجا ارائه می‌کند.

صرافی بیت فینکس یکی از قدیمی‌ترین صرافی‌های ارزهای دیجیتال است که در سال ۲۰۱۲ تاسیس شد. طبق گفته CoinMarketCap، این صرافی از زمان تأسیس خود همچنان یک پیشرو در تجارت ارزهای دیجیتال است و در حال حاضر رتبه نهم را در بین بزرگ‌ترین صرافی‌های ارز دیجیتال در جهان از نظر حجم معاملاتی را دارد.

Bitfinex  کارمزدهای معاملاتی نسبتاً پایینی را ارائه می‌دهد، که بیشتر معاملات فقط ۰/۲۰ درصد یا کمتر هزینه دارند. اما در حالی‌که این صرافی برای طیف وسیعی از کاربران در سطح مناسب است، گذشته‌ای مبهم دارد؛ از جمله چندین جریمه و اتهام دستکاری در بازار ارزهای دیجیتال!

دادستان کل نیویورک متوجه شد که Bitfinex و Tether مشتریان و بازارها را با بزرگ کردن ذخایر Tether و پنهان کردن ضررها گمراه کردند. Bitfinex همچنین در گذشته به دلیل راه اندازی یک صرافی بدون مجوز و تسهیل تراکنش‌های غیرقانونی خارج از بورس با جریمه‌هایی روبه‌رو شده است.

از آنجایی که پیش‌زمینه‌های این چنینی برای جلب اعتماد کاربران اهمیت دارد، بد نیست تحقیقات کافی در این حوزه را داشته باشید. اما باید بگوییم در حال حاضر جای نگرانی نیست چرا که صرافی بیت فینکس امروزه به‌عنوان یکی از قابل اعتمادترین صرافی‌های ارز دیجیتال شناخته می‌شود.

ویژگی‌‌های شاخص در صرافی bitfinex

تجربه معامله در Bitfinex کاربرپسند است و معامله‌گران با تجربه از ویژگی‌ها و گزینه‌هایی که این پلتفرم ارائه می‌دهد آن را در مقایسه با صرافی‌های مشابه، از جمله صرافی کوینکس، گزینه‌ی بهتری می‌دانند. می‌توانید با یک حساب معاملاتی کاغذی رایگان شروع کنید، که به شما امکان می‌دهد به پلتفرم Bitfinex با انجام معامله‌ی آزمایشی، مشابه بازار سهام، دسترسی داشته باشید تا استراتژی خود را قبل از سرمایه‌گذاری پول واقعی آزمایش کنید. البته غیر از این ویژگی محبوب انجام معاملات کاغذی، خصوصیات دیگری در این صرافی وجود دارد که بسیاری را مجاب به انتخاب آن کرده است.

ویژگی‌ های صرافی bitfinex

در صرافی بیت فینکس ۶ ویژگی شاخص در معاملات ارزهای دیجیتال وجود دارد که در ادامه به توضیح هر یک می‌پردازیم.

  1. مبادلات بورس یا اسپات در بیت فینکس

معاملات بورسی مستلزم معامله بدون استفاده از اهرم است. در صرافی بیت فینکس، امکان معاملات اسپات که به معاملات بورسی نیز شناخته می‌شود، وجود داشته و فرایند کلی آن استفاده از وجوه موجود در حساب شما برای خرید یا فروش سایر دارایی‌ها به حساب می‌آید.

  1. معاملات مارجین در صرافی بیت فینکس

Bitfinex به کاربران واجد شرایط امکان داد و ستد با اهرم تا ۱۰ برابری را می‌دهد. شما می‌توانید هنگام شروع موقعیت مارجین، دستور تأمین مالی را به صورت دستی وارد کنید تا مقدار وجوه مورد نظر را با نرخ و مدت زمان انتخابی خود به دست آورید. همچنین می‌توانید یک موقعیت معاملاتی حاشیه‌ای باز کنید و Bitfinex به‌طور خودکار آن را با سرمایه‌گذاری همتا به همتا با نرخ فعلی بازار مرتبط می‌کند.

  1. تامین مالی مارجین در صرافی Bitfinex

بازار تامین مالی همتا به همتا به کاربران این امکان را می‌دهد که با قرض دادن وجوه خود به سایر کاربرانی که می‌خواهند با اهرم معامله کنند، سود دارایی‌های دیجیتال خود را کسب کنند. مارجین فاندینگ به شما این امکان را می‌دهد که سود سرمایه خود را به دست آورید و در عین حال از ریسک‌های معاملات اجتناب کنید. اگر به دنبال یک استراتژی سرمایه گذاری کم ریسک هستید، این رویکرد سرمایه‌گذاری برای شما است.

  1. بازار فرابورس در بیت فینکس (OTC= Over the Counter)

Bitfinex  یک بازار خصوصی خارج از بورس (OTC) را برای معامله‌گرانی که به دنبال انجام معاملات بزرگ به طور مستقیم با طرف مقابل هستند را فراهم می‌کند. بازار فرابورس به شما این امکان را می‌دهد تا به مقادیر قابل توجهی از نقدینگی دسترسی داشته باشید بدون اینکه بر قیمت بازار مبادلات تاثیر بگذارد.

  1. معاملات مشتق در صرافی بیت فینکس

مشتریان Bitfinex با سطح تأیید دو و بالاتر می‌توانند از ویژگی تجارت مشتقات ارائه شده توسط iFinex Financial Technologies Limited استفاده کنند. حداکثر اهرم برای معاملات مشتقه ۱۰۰ برابر است. اهرم میزان وثیقه تخصیص یافته را تعیین می‌کند.

  1. معاملات کاغذی در Bitfinex

ابزار Paper Trading به شما این امکان را می‌دهد تا در یک بازار شبیه‌سازی شده معاملات آزمایشی انجام دهید. از آنجایی که توکن‌ها برای آزمایش هستند، هیچ سپرده واقعی لازم نیست، در نتیجه توکن‌ها ارزشی نداشته و نمی‌توانید آن‌ها را برداشت کنید.

آموزش ایجاد اکانت در صرافی بیت فینکس

برای شروع کار با Bitfinex، فرآیند ثبت نامی مشابه سایر صرافی‌های ارزهای دیجیتال را طی خواهید کرد. شایان ذکر است که Bitfinex در حال حاضر برای شهروندان یا ساکنان ایالات متحده و همچنین ایران در دسترس نیست از این رو نیازمند تغییر آی‌پی خود برای ورود به سایت رسمی این صرافی خواهید بود. 

  1. برای ثبت نام به وبسایت رسمی بیت فینکس به آدرس https://www.bitfinex.com/ مراجعه و روی گزینه‌ی Sign up کلیک کنید.
آموزش ثبت نام در صرافی فینکس

۲. با وارد کردن ایمیل، نام کاربری، پسورد و محل سکونت، به مرحله‌ی بعدی ثبت نام می‌روید. از آنجایی که این صرافی به ایران خدماتی ارائه نمی‌کند، باید کشور خود را غیر از ایران انتخاب کنید.

راهنمای افتتاح حساب در بیت فینکس

۳. در این مرحله بیت فینکس از شما می‌خواهد تا با شناسه‌ی دو عاملی مثل Google Authenticator موافقت کنید.

فعالسازی کد دو عاملی برای بیت فینکس

۴. زمانی که موافقت کنید، یک QR کد برای شما نمایش داده خواهد شد که باید با اپلیکیشن مربوطه، مثلGoogle Authenticator آن را اسکن کنید تا برایتان کد ۶ رقمی معتبر تولید شود.

تکمیل اطلاعات حساب کاربری در صرافی بیت فینکس

۵. بعد از این مرحله حساب کاربری شما ایجاد شده و می‌توانید به مراحل بعد از جمله تایید سطح کاربری مراجعه کنید.

۶. همچنین برای شما یک ایمیل تاییدیه ارسال می‌شود تا ایمیل اکانت خود را تایید کنید و بعد از آن حساب شما قابل دسترسی خواهد بود.

به‌منظور مبارزه با پولشویی و قوانینی که در حوزه‌ی ارزهای دیجیتال رایج است، صرافی بیت فینکس به اطلاعات تماس شخصی و دو فرم معتبر شناسایی دولتی برای باز کردن و تأیید کامل حساب شما نیاز دارد. باید یک سلفی نیز به اشتراک بگذارید و تأیید کنید که هویت شما مطابق با کارت شناسایی شما است.

افتتاح حساب بیت فینکس در کشورهای ممنوعه

برای افزایش ایمنی حساب کاربری خود، نکات زیر را پس از افتتاح حساب در صرافی بیت فینکس در نظر بگیرید.

  • تنظیم عبارت تایید برداشت
  • قفل یا غیرفعال کردن آدرس‌های برداشت برای همه ارزها
  • غیرفعال کردن جلسات زنده
  • دسترسی به حساب کاربری از طریق محدودسازی IP
  • فعالسازی رمزگذاری ایمیل PGP

آموزش دپوزیت (سپرده‌گذاری) در کیف پول بیت فینکس

پس از اینکه از ایمن بودن حساب کاربری خود مطمئن شدید، برای شروع تجارت در Bitfinex باید سپرده‌گذاری کنید. برای این‌ کار دو راه پیش رو دارید.

  1. استفاده از ارزهای فیات پشتیبانی شده در بیت فینکس که شامل دلار، یورو، پوند، ین ژاپن، یوان چین هستند
  2. تبدیل تمام دارایی واریز شده به یکی از ارزهای دیجیتال یا استیبل کوین‌ها

و نهایتا با هر یک از این سپرده‌ها می‌توانید معاملات خود را آغاز کنید.

آموزش اولین معامله در صرافی bitfinex

برای انجام اولین معامله‌ی خود در صرافی بیت فینکس کافیست مراحل زیر را دنبال کنید:

آموزش معامله در صرافی بیت فینکس
  1. ابتدا مطمئن شوید که وجوه شما در کیف پول صرافیتان قرار دارد.
  2. در مرحله بعد، صفحه Trading را پیدا کنید و جفتی را که می‌خواهید معامله کنید (به عنوان مثال اگر می‌خواهید بیت کوین با دلار بخرید، BTC/USD) را انتخاب کنید.
  3. در فرم سفارش، تب Exchange را انتخاب کنید.
  4. نوع سفارش، اندازه سفارش و قیمت را مشخص کنید. سفارش بازار یک سفارش ساده است زیرا Bitfinex بلافاصله سفارش شما را با قیمت فعلی بازار اجرا می‌کند.
  5. در نهایت روی Exchange Buy یا Exchange Sell کلیک کنید تا معامله‌ی شما اجرا شود.

با استفاده از مثال BTC/USD که در بالا ذکر شد، با انتخاب گزینه‌ی Exchange Buy BTC از طریق USD موجود در کیف پول خود، بیت کوین می‌خرید و اگر Exchange Sell BTC را انتخاب کنید، بیت کوین‌های کیف پول شما با آخرین نرخ بازار به دلار به فروش رسیده و معادل USD آن به کیف پول شما واریز می‌شود.

آموزش برداشت از کیف پول بیت فینکس

برای برداشت ارزهای فیاتی که در صرافی فینکس پشتیبانی می‌شود (از جمله دلار، یورو، پوند و…)، ابتدا باید حساب شما در سطح تأیید شده کامل باشد. پس از تأیید حساب خود، به سادگی به صفحه برداشت بروید و ارز فیات مورد نظر خود را برای برداشت انتخاب کنید.

ارزهای دیجیتال موجود در بیت فینکس

بیت فینکس از بیش از ۱۷۰ رمزارز در پلتفرم معاملاتی فعال خود از جمله:

  1. بیت کوین (BTC)
  2. اتریوم (ETH)
  3. ترا (Luna)
  4. تتر (USDT)
  5. سولانا (SOL)
  6. لایت کوین (LTC)
  7. ریپل (XRP)

و بسیاری ارزهای دیگر پشتیبانی می‌کند. به‌طور کلی، صرافی بیت فینکس در پشتیبانی از ارزهای مورد تقاضا در پلتفرم خود بسیار عملکرد خوبی از خود نشان داده‌ است.

رمزارزهای صرافی بیت فینکس

همانطور که در بالا توضیح داده شد، بیت فینکس رابطه نزدیکی با استیبل کوین تتر دارد که همیشه ۱ دلار ارزش‌گذاری می‌شود. با این حال، مشکلات گذشته در مورد عدم صداقت در مورد ذخایر ممکن است باعث شود در صورت تمایل به نگه داشتن Tether بیش از حد در حساب خود کمی محتاطانه‌تر تصمیم‌ بگیرید. با این که بعد از جرایم وارده به این صرافی، بیت فینکس امروزه ادعا می‌کند از تتر به‌طور کامل و جدی پشتیبانی می‌کند، هنوز هم عده‌ای نسبت به این ادعا مشکوک هستند.

کارمزد صرافی بیت فینکس

کارمزد معامله یکی دیگر از ویژگی‌های برجسته در Bitfinex است. اکثر معاملات با کارمزد سازنده ۰/۱۰ درصد یا کارمزد گیرنده ۰/۲۰ درصدهمراه هستند. این نرخ برای معاملات ارزهای دیجیتال، استیبل کوین و فیات اعمال می‌شود. نکته جالب اینجاست که اگر ارز دیجیتال LEO در حساب کاربری خود نگه‌ دارید، واجد شرایط  دریافت تخفیف در کارمزد معاملات بیت فینکس خواهید شد.

داشتن معادل ۱ دلار ارز دیجیتال LEO برابر با ۱۵٪ تخفیف در کارمزد گیرندگان برای معاملات کریپتو به کریپتو و کریپتو به استیبل کوین همراه خواهد بود.  با حداقل ۵۰۰۰ دلار ارز LEO، ۲۵٪ تخفیف در کارمزد معاملات ارزهای دیجیتال و استیبل کوین و ۱۰٪ تخفیف در معاملات فیات دریافت خواهید کرد. با داشتن ارز LEO به ارزش ۱۰۰۰۰ دلار یا بیشتر بسته به موجودی خود، می‌توانید درصد تخفیف بیشتری دریافت کنید. همچنین معامله گران با حجم بالا با بیش از ۵۰۰۰۰ دلار گردش ماهانه ممکن است واجد شرایط دریافت کارمزدهای پایین‌تری نیز باشند.

مزایا و معایب صرافی بیت فینکس

وجود مزایا و معایب مختلف در هر پلتفرمی کاربران را مجاب به انتخاب یا رد کردن این پلتفرم می‌کند. بنابراین، صرافی بیت فینکس نیز با توجه به مزایا و معایبی که دارد، می‌تواند جذب کننده یا دفع کننده‌ی کاربران خود باشد. این مزایا و معایب عبارتند از:

مزایای صرافی Bitfinex

  • کارمزد معاملاتی کم:  Bitfinex در مقایسه با رقبای خود، کارمزدهای معاملاتی نسبتاً پایینی را ارائه می‌دهد. 
  • پشتیبانی از معاملات مارجین، مشتقات و انواع سفارش‌های پیشرفته: ویژگی‌ تجاری و سرمایه‌گذاری پیشرفته در صرافی بیت فینکس برای کاربران فراهم شده است.
  • تجارت کاغذی و اپلیکیشن موبایل کاربرد پسند برای معامله‌گران مبتدی در ارزهای دیجیتال: کاربران جدید ارزهای دیجیتال می‌توانند پلتفرم را بدون ریسک با معاملات کاغذی آزمایش کنند. همچنین اپلیکیشن موبایل این صرافی بسیار کاربر پسند و ساده است.

معایب صرافی Bitfinex

  • تاریخچه‌ی مشکوک، اشتباهات نظارتی و جریمه‌ها: جریمه‌های دولت گذشته برای اقدامات فریبنده کمی کاربران را دچار شک می‌کند.
  • درگیری مشکوک با ارز تتر: بیت فینکس در برخی معاملات مشکوک با ارز دیجیتال تتر شرکت کرده‌ است.
  • در ایالات متحده در دسترس نیست: پلتفرم برای شهروندان و ساکنان ایالات متحده مسدود شده است.

در کنار همه‌ی این نکات، بیت فینکس از چندین روش استاندارد صنعت ارزهای دیجیتال برای ایمن نگه داشتن حساب های کاربری و وجوه استفاده می‌کند. این موارد عبارتند از احراز هویت دو مرحله‌ای، APIهای پیشرفته برای اتصال خدمات شخص ثالث، ویژگی‌های حفاظت از برداشت و ذخیره‌سازی سرد دارایی‌های مشتری و…

با این حال، نمی‌توان گفت بیت فینکس کار بزرگی را در زمینه امنیت انجام داده است. علاوه بر چالش‌های نظارتی ذکر شده در بالا، این شرکت چندین بار هک شده و سرمایه و اعتماد مشتری را در این فرآیند از دست داده است. پس همچنان باید نسبت به انتخاب آن کمی محتاطانه پیش بروید.

عملکرد صرافی بیت فینکس در سال ۲۰۲۲

با اینکه صرافی بیت فینکس یک مهره‌ی کلیدی در دنیای رمزارزها است، اما اگر به تجارت ارزهای دیجیتال علاقه دارید، صرافی‌های بزرگ دیگری نیز وجود دارد که باید در نظر بگیرید. یکی از صرافی‌های بسیار قدرتمندی که می‌توانید برای معاملات خود در نظر بگیرید، صرافی بایننس است.

به طور کلی، Bitfinex  بازخوردهای مختلفی از کاربران دریافت می‌کند و تاریخچه مسائل نظارتی آن کمی نگران‌کننده به نظر می‌آید. در مجموع می‌توان گفت اگر مایل به انجام یک قمار کوچک در پلتفرم‌های ارزهای دیجیتال هستید، صرافی بیت فینکس این هیجان را برای شما فراهم می‌کند، چرا که این صرافی بعد از تمام جرایم و اقدامات مشکوکی که در سال‌های گذشته داشته، در سال ۲۰۲۲ عملکرد خوبی را از خود به‌جای گذاشته است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
investopedia
کارشناس مهندسی کامپیوتر که به جای برنامه‌نویسی، محتوانویسی می‌کند و سعی دارد در دنیای ارزهای دیجیتال و تولید محتوا هر چه بیشتر تاثیر‌گذار باشد. با دنبال کردن من در شبکه‌های اجتماعی، بیشتر درباره دید من از بازارهای مالی و فعالیتم بدانید.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا