بلاکچین

معرفی ۵ دیوایس جذاب حوزه بلاکچین

محصولات و برنامه‌هایی که با توجه به فناوری بلاکچین به‌وجود آمده‌اند، چیزی فراتر از ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین هستند. فناوری بلاکچین، علاوه بر منعطف بودن، امکان صرفه‌جویی در وقت و هزینه در معاملات را فراهم کرده و شکلی جدید از بیزنس‌های امروزی ارائه می‌دهد. دیوایس‌های بلاکچین یا همان Blockchain Devices، گجت‌ها (gadget) و انواع دیوایس‌ها (اعم از ماشین‌های هوشمند و دستگاه‌ها) هستند. همه این دیوایس‌ها، به‌صورت مستقیم و تحت ساختار شبکه‌های بلاکچین شکل گرفته‌اند و فعالیت می‌کنند.

طبق اطلاعات سایت builtin.com، بیش از ۳۴ دیواس و گجت ساخته‌ شده توسط بلاکچین وجود دارند. ما هم در این مقاله از بلاگ والکس دست‌به‌کار شده‌ایم تا فهرستی کوتاه اما جامع از دیوایس‌های بلاکچین ارائه دهیم. آیا شما هم از آن قبیل افرادی هستید که به کاربرد بلاکچین علاقه دارید و می‌خواهید با محصولات مبتنی بر آن آشنا شوید؟ پس ما را تا انتهای این مطلب همراهی کنید.

دیوایس های بلاکچین؛ محصولات فناوری نوین

جوزف لوبین (Joseph Lubin)، بنیان‌گذار شبکه بزرگ و معروف اتریوم (Ethereum) در کنفرانس SXSW گفته بود که بلاکچین، غول دنیای فناوری در دوره ما محسوب می‌شود. لوبین، فناوری بلاکچین را با فناوری‌های قدیمی (مثل ایمیل) در یک جایگاه قرار داد و اذعان داشت که با آن می‌توان رشد ده‌ برابری اقتصاد را در آینده‌ای نزدیک تجربه کرد. به‌نظر شما چرا لوبین، فناوری بلاکچین را با ایمیل که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت، مقایسه کرد؟ پاسخ به این سوال، در واژه گذشته قرار دارد.

واقعیت این است که فناوری ایمیل در زمان خودش خیلی سروصدا به‌پا کرد، اما کاربرد عمومی نداشت. سال‌ها گذشت و گذشت تا سیر تکاملی اپلیکیشن‌های پیام‌رسان ادامه‌دار شد و مردم توانستند از ایمیل برای فعالیت‌های روزمره خود استفاده کنند. لوبین، معتقد است که دنیای بلاکچین در وضعیت گذشته فناوری ایمیل قرار دارد؛ همان‌طور پرسروصدا و البته تخصصی. به‌عبارت ساده‌تر، اگر ماینرها و صرافی‌ها را کنار بگذاریم، دیگر چه کسی از فناوری بلاکچین استفاده می‌کند؟ اصلاً چه کسی از بلاکچین می‌تواند در زندگی روزمره خود بهره‌مند شود؟

دیوایس‌های بلاکچین، اعم از گجت‌ها، ماشین‌ها، دستگاه‌های هوشمند، ابزارها و غیره باعث شده‌اند که فناوری بلاکچین به سرنوشت ایمیل دچار نشود و راه هزارشبه را یک‌شبه طی کند. با وجود گجت‌ها و دیوایس‌های بلاکچین، فناوری بلاکچین به‌صورت غیرمستقیم در فعالیت‌های روزمره جریان پیدا می‌کند.

۵ دیوایس بلاکچین که در زندگی روزمره ما وجود دارند

آشنایی با دیوایس‌های بلاکچین، مملو از قابلیت‌های باورنکردنی و البته جالب است. دستگاه‌ها و دیوایس‌هایی که با توجه به فناوری بلاکچین ساخته می‌شوند، ایمن‌تر و هوشمندتر هستند. با همه این اوصاف، کیفیت کارکرد این دیوایس‌ها محدود به همین چند جمله نمی‌شود و باید آن‌ها را در عمل، امتحان کرد. در این بخش با ۵ تا از بهترین محصولات مبتنی بر بلاکچین آشنا می‌شوید که از سال ۲۰۱۹ توسعه پیدا کرده و حالا نزدیک به ۴ سال است که در بازار وجود دارند.

یخچال هوشمند بوش

یخچال کریپتویی

برند آلمانی بوش (Bosch)، کار خود را به‌تازگی با فناوری بلاکچین گره زده و محصولات جالب و هوشمندی را به بازار معرفی کرده است. شاید تصور شما از این یخچال، این است که می‌توان با آن بیت کوین استخراج کرد، اما بر خلاف تصور شما این یخچال، یک ابزار خانگی معمولی است. با استفاده از این دیوایس، می‌توان مصرف برق یخچال را در حالتی ایمن و کاملاً شفاف کنترل کنند. واقعیت، این است که دیوایس‌های بلاکچین با توجه به برجسته‌ترین ویژگی‌های بلاکچین ساخته می‎‌شوند.

بوش، با مشارکت برند Wien Energie، این دیوایس را ساخته و با توجه به فناوری بلاکچین، قابلیت کنترل حالت‌ها و دمای یخچال را فراهم کرده است. مهم‌ترین بخش این دیوایس هوشمند، این است که می‌تواند اطلاعات مربوط به مصرف انرژی و دی‌اکسیدکربن را در اختیار کاربر قرار دهد. شاید این سوال در ذهنتان به‌وجود بیاید که چرا باید از بلاکچین برای طراحی چنین قابلیتی استفاده کرد؟ سوالتان منطقی است؛ اما جالب است بدانید که فناوری بلاکچین، باعث می‌شود تا مصرف‌کنندگان از دیوایس‌های هوشمند استفاده کنند.

ادغام فناوری بلاکچین در لوازم خانگی می‌تواند بسیاری از دیوایس‌های هوشمند با قابلیت کنترل انرژی را وارد بازار کند. برای مثال، یک شارژر خودروی الکتریکی را فرض کنید که با توجه به یک پلتفرم بلاکچین کار می‌کند. این دیوایس، می‌تواند به‌عنوان مقرون‌به‌صرفه‌ترین تامین‌کننده انرژی (حتی بهتر از یک نیروگاه خورشیدی یا توربین) محسوب شود.

گوشی و گجت‌های هوشمند HTC

گوشی کریپتویی

احتمالاً، یک‌چیزهایی در مورد گوشی‌های موبایل هوشمند مبتنی بر بلاکچین شنیده‌اید، اما مطمئناً در مورد آخرین نسخه از گجت‌های برند HTC اطلاعاتی ندارید. برند HTC، با الهام گرفتن از موفقیت در فروش Exodus 1، نسل دوم تلفن‌های بلاکچین را در دستور کار خود قرار داده است. طبق وعده‌های این شرکت تایوانی، کاربران می‌توانند با استفاده از اتصالات همتابه‌همتا یا peer-to-peer به پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های احتماعی دسترسی داشته باشند. پیش‌ از این قابلیت، کاربران با استفاده از فضاهای ابری و سرورهای اختصاصی به شبکه‌های اجتماعی و سایر اپلیکیشن‌ها دسترسی داشتند.

موفقیت گوشی‌های هوشمند Exodus 1s از برند HTC باعث شد تا این شرکت تصمیم بگیرد، قابلیت استفاده از کیف پول بیت کوین را در نسخه جدید فراهم کند. قابلیت‌های جدید گوشی‌های برند HTC، این امکان را به کاربر یا معامله‌گر می‌دهند که بتواند به یک گره شبکه کامل متصل شود و به‌اندازه یک لپ‌تاپ یا کامپیوتر شخصی، با گوشی خود وارد دنیای کریپتوکارنسی شود.

ازآن‌جایی‌که برای ذخیره یک کیف پول کامل بیت کوین به فضای ذخیره‌سازی زیادی نیاز است، نمایندگان شرکت HTC به کاربران پیشنهاد داده‌اند از کارت حافظه microSD استفاده کنند. جالب است بدانید که یک گره کامل بیت کوین، به بیش از ۲۰۰ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی نیار دارد.

شهرهای بلاکچینی

شهرهای کریپتویی

شهرهای بلاکچینی (blockchain cities)، چیزی وسیع‌تر و بیشتر از یک دیوایس هستند، اما اشاره کردن به این راه‌حل خلاقانه برای استفاده از فناوری بلاکچین، خالی از لطف نیست. بیش از ۳ سال است که مقامات سئول در کره‌جنوبی تصمیم گرفته‌اند که یک کارت بلاکچین شهروندی (citizen blockchain card) به ساکنان بدهند. این راه‌حل ابتکاری، در سال ۲۰۱۸ به‌عنوان بخشی از یک پروژه بزرگ دیجیتالی در کره‌جنوبی کلید خورد.

تمامی هزینه‌های مالی این طرح توسط شهرداری سئول پرداخت می‌شود و قرار است که راحت‌ترین و شفاف‌ترین محیط شهروندی فراهم شود. آنچه که بین دیوایس‌های بلاکچین و شهرهای بلاکچینی مشترک است، استفاده از خصوصیات بلاکچین است. با وجود سیستم بلاکچین در شهرهای بلاکچینی، بوروکراسی و کاغذبازی حذف می‌شود و خطاهای انسانی به حداقل ممکن می‌رسند.

کره‌جنوبی، ادعا می‌کند که قلب فناوری بلاکچین در سرتاسر جهان محسوب می‌شود. مقامات کره‌ای به‌صورت گسترده و کامل از فناوری رجیستری توزیع‌شده (distributed registry technology) در فعالیت‌های روزانه و حتی عرصه‌های سیاسی حمایت می‌کنند.

 دیوایس هوشمند برای افزایش مخاطبان و مشتریان

دستگاه XPOS

این شکل از دیوایس‌های بلاکچین، بیشتر برای صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و فروشگاه‌ها جذاب است. دیوایسی که در مورد آن صحبت می‌کنیم، پرداخت کالا و خدمات را برای کسانی که نمی‌خواهند پول نقد به‌همراه داشته باشند، آسان می‌کند. دیوایس Pundi X، یکی از دیوایس‌های بلاکچین مبتنی بر پایانه‌های هوشمند XPOS است که روی بلاکچین NEM کار می‌کند. به‌گفته توسعه‌دهندگان، این دیوایس به فروشندگان و مشتریان اجازه می‌دهد تا تراکنش‌های خود را به‌صورت رمزنگاری‌شده، سریع و آسان انجام دهند. ضمناً، مشتریان می‌توانند هم از پول نقد (فیات) و هم از ارز دیجیتال برای پرداخت توسط این دستگاه استفاده کنند.

پایانه XPOS، اولین ابزار مبتنی بر فناوری دفتر کل دیجیتال (DLT) در جهان است و با توحه به گواهینامه‌هایTRA ،CE ، FCC و KC کار می‌کند. تنوع گواهینامه‌ها باعث شده‌اند تا پایانه‌های XPOS در بازارهای مالی کشورهایی همچون ایالات متحده، اتحادیه اروپا، کره‌جنوبی و امارات متحده عربی مورد استفاده قرار بگیرد. طبیعی است که این کشورها سخت‌گیری‌های خودشان را در مورد دیوایس‌های بلاکچین دارند، اما وجود گواهینامه‌های معتبر، نگرانی‌های آن‌ها را کاهش داده است.

با تمامی این اوصاف، این دستگاه هوشمند از سری دیوایس‌های بلاکچین را می‌توان در بازارهای جهانی خریداری کرد. خبر خوب برای کاربران، این است که پایانه‌های Pundi X با بلاکچین‌های اتریوم و NEM کار می‌کنند و آن‌ها می‌توانند از BTC، ETH، XEM، LTC و Pundi S، دلار، روپیه و سایر ارزهای فیات و دیجیتال برای پرداخت استفاده کنند. در حال حاضر، استفاده از این قبیل دیوایس‌های بلاکچین در کشورهای مختلف رایج است. استفاده از این دستگاه‌ها باعث همه‌گیر شدن فناوری‌های مدرن و مدیریت آسان دارایی‌های دیجیتال شده است.

ساعت هوشمند مبتنی بر بلاکچین

ساعت کریپتویی

گران‌قیمت، شیک و خلاقانه؛ فقط با نوشتن این ۳ واژه می‌توان ساعت‌های لوکس A.Favre & Fils را توصیف کرد. این ساعت‌های ۱۰۰ هزار تا ۱۵۰ هزار دلاری، از جمله دیوایس‌های بلاکچین هستند که در سوئیس ساخته می‎‌شوند. مهم‌ترین قابلیت این ساعت‌ها کاهش هزینه مشتریان، برخورداری از قطعات طلا، نقره و فلزات گران‌بها و کار کردن به‌عنوان یک کیف پول دیجیتال هستند.

طبق گزارش برند A. Farvre & Fils، مدل جدید ساعت‌های لوکسی که عرضه شده، علاوه‌ بر این‌ که یک کیف پول سرد (cold wallet) دارد، از یک سیستم امنیتی ثبت‌شده هم برخوردار است. تمامی فناوری‌های تعبیه‌شده در این ساعت هوشمند سوئیسی، مبتنی بر بلاکچین هستند و از معدود دیوایس‌های بلاکچین محسوب می‌شوند که اطلاعات خصوصی کاربران را حفظ می‌کنند. ضمناً، این دیوایس، اولین ساعت ساخته‌شده با فناوری یکپارچه (integrated technology) است.

گرچه قبلاً یک ساعت کریپتویی از برند رقیب، یعنی برند hublot ساخته شده بود، اما آن دیوایس کاربرد چندانی نداشت. ساعت کریپتویی hublot، فقط از لوگوی ارز دیجیتال بیت کوین استفاده کرده بود و اصلاً برای معاملات ارز دیجیتال، قابل استفاده نبود.

نقش فناوری بلاکچین در زندگی روزمره ما

فناوری بلاکچین، رشدی بی‌نظیر در دنیای کریپتوکارنسی دارد و همواره به‌عنوان بخش جدایی‌ناپذیر بازار ارزهای دیجیتال به حساب می‌آید. البته این فناوری نقش چندان پررنگی در زندگی روزمره ندارد و آن‌قدرها هم حیاتی محسوب نمی‌شود. طراحی دیوایس‌های بلاکچین از جمله لوازم خانگی، به‌منظور افزایش کاربرد بلاکچین‌ها و بهره‌مندی از خصوصیات کاربردی آن‌هاست. در این مقاله به انواع دیوایس های بلاکچین مثل ساعت مچی، ماشین لباسشویی و غیره اشاره کردیم که کاربردهای جالبی دارند. برای مثال، ساعت سوئیسی و لاکچری A.Farvre & Fils از یک کیف پول سرد و چند قابلیت امنیتی برخوردار شده است. به‌نظر شما چه مزایایی در دیوایس‌های بلاکچین وجود دارند که می‌توان آن‌ها را تقویت کرد؟ به‌نظر شما چه نوعی از این دیوایس‌ها را می‌توان طراحی کرد که کاربرد بیشتری در زندگی روزمره داشته باشد؟

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا