مقالات ارز دیجیتال

بلاک استریم چیست؟ معرفی شرکت Blockstream، سرمایه گذار بیت کوین

کمپانی Blockstream یکی از سرمایه گذاران بیت کوین است. در چند سال اخیر بیشترین توسعه این بلاکچین توسط بلاک استریم انجام گرفته است. این کمپانی قدرتمند یک شرکت زیرساختی و توسعه‌ای بلاکچین محسوب می‌شود که تیم توسعه‌دهنده آن در درجه اول تمام تمرکز خود را روی بیت کوین گذاشته‌اند. شرکت Blockstream مجموعه‌ای از فناوری‌ها و محصولات تجاری را برای اکوسیستم بیت کوین توسعه داده است. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی تاریخچه این شرکت، نگاهی به این توسعه‌های مختلف بیاندازیم و فعالیت‌های کریپتویی این شرکت را بررسی کنیم. در ادامه با والکس همراه شوید.

معرفی شرکت Blockstream

آدام بک بنیانگذار Blockstream

این شرکت در سال ۲۰۱۴ برای ایجاد و توسعه زیرساخت‌های مالی و برنامه‌های کاربردی بر اساس اکوسیستم بیت کوین تاسیس شد. بلاک استریم توسط فردی به نام آدام بک (Adam Back) و گروهی از توسعه دهندگان نظیر پیتر وویل (Pieter Wuille)، اریک سوونسون (Erik Svenson)، جاناتان ویلکینز (Jonathan Wilkins)، آستین هیل (Austin Hill) و خورخه تیمون (Jorge Timon) بنیان‌گذاری شد.

این کمپانی همواره در طول تاریخ یکی از شرکت‌های بحث‌برانگیز در جامعه کریپتوکارنسی بشمار می‌رود. برخی از منتقدین باور دارند، بلاک استریم تهدیدی برای ماهیت غیرمتمرکز و همچنین قیمت بیت کوین محسوب می‌شود. برخی نیز مدعی هستند که وجود این شرکت بسیار ضروری است؛ زیرا منابع را برای توسعه دهندگان بیت کوین فراهم می‌کند. در ادامه به فناوری هسته و مرکزی شرکت Blockstream می‌پردازیم.

Elements

Elements یک پروتکل بلاکچین و منبع‌باز است که کاربران می‌توانند از آن به عنوان یک بلاکچین مستقل یا یک “Sidechain” استفاده کنند. این فناوری در اصل بلاکچین‌های جداگانه‌ای هستند که به موازات یک بلاکچین اصلی نظیر بیت کوین اجرا می‌شوند. هدف اصلی این است که ویژگی‌هایی مانند قابلیت‌های قرارداد هوشمند پیچیده‌تر یا بازده بالاتر را به زنجیره جانبی محول کند که معمولا آمادگی لازم برای ادغام چنین ویژگی‌هایی در بلاکچین اصلی موجود نیست.

Elements سه مزیت اصلی سرمایه‌های صادر‌شده، تراکنش‌های محرمانه و قابلیت همکاری تراکنشی را ارائه می‌دهد. دارایی‌های صادر شده باعث می‌شوند که دارایی‌های دیجیتالی مجزا و گوناگونی معامله شوند. برای مثال، می‌توانید بیت کوین، اتر و یک توکن کلاسیک دیگر را روی بلاکچین Elements به‌صورت یکجا داشته باشید.

c-Lightning

شبکه لایتنینگ (Lightning Network) یک پروتکل لایه ۲ است که امکان انجام تراکنش‌ها با سرعت بالا و ریزتراکنش‌ها با هزینه کم را فراهم می‌کند. همچنین امنیت این تراکنش‌ها توسط بلاکچین بیت کوین پی‌ریزی شده است. این شبکه از قراردادهای هوشمندی استفاده می‌کند که کانال پرداخت نامیده می‌شوند.

مشارکت های برنامه خصوصی

اعضای تیم شرکت Blockstream برای توسعه کد بیت کوین‌کور (Bitcoin Core) فعالانه مشارکت می‌کنند و پروتکل‌های متنوعی را برای بهبود ارائه می‌دهند. این تیم در توسعه “Bulletproofs” نیز مشارکت داشتند که روشی برای فشرده‌کردن اندازه تراکنش‌های محرمانه و عملی کردن آنها برای ادغام در هر ارز دیجیتال است.

اندرو پولستر (اAndrew Poelstra) که یکی از محققین این شرکت است مفهومی بنام اسکریپت‌های بدون اسکریپت (Scriptless Scripts) را ایجاد و منتشر کرده است. این مفهوم خبر از افزایش حریم‌خصوصی قراردادهای هوشمند می‌دهد. به همین جهت توسعه‌دهندگان می‌توانند آن را برای افزایش ناشناس ماندن همه کاربران در شبکه لایتینگ مورد استفاده قرار دهند.

خدمات شرکت بلاک استریم

 این کمپانی ارائه دهنده فن‌آوری‌های بلاکچینی، در خط مقدم رمزنگاری و سیستم‌های توزیع شده قرار گرفته است. Blockstream طیف گسترده‌ای از راه‌حل‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری را به شرکت‌های مبتنی بر بلاکچین نظیر بیت کوین ارائه می‌دهند. این خدمات عبارت‌اند از:

شبکه های ماهواره ای

شبکه های ماهواره ای Blockstream

این شرکت در سال ۲۰۱۷ شروع به راه‌اندازی شبکه ماهواره‌ای خود کرد که حالا تمام افراد در کره زمین را تحت پوشش قرار می‌دهد. قبل از وجود این شبکه ماهواره‌ای، شبکه بیت کوین برای انجام عملیات خود متکی به اینترنت بود. چنانچه خرابی در اتصال اینترنت به وجود می‌آمد، در آن ناحیه نود به بلاکچین بیت کوین متصل نمی‌شد. شبکه ماهواره‌ای توانست این مشکل را حل کند و همیشه به صورت رایگان در دسترس تمام کاربران است.

Liquid

این بلاکچین طراحی شده تا حرکت سریع و خصوصی بین موسسات را میسر کند. تراکنش‌های محرمانه حریم‌خصوصی را تضمین می‌کنند، به جای آنکه موسسات دارایی‌های دیجیتالی خود را روی بلاکچین مجزا قرار دهند، می‌توانند از بلاکچین Liquid برای تراکنش‌های سریع و خصوصی استفاده کنند. علاوه بر این زمانی که نیاز به انتقال بیت کوین در بلاکچین خودش نباشد، فضا آزاد می‌شود و میزان کارمزد برای دیگر کاربران پایین می‌آید. به طور کلی برنامه‌هایی نظیر Liquid برای جلوگیری از انسداد زنجیره بسیار مهم هستند.

مکانیسم آپدیت داده ها

بلاک استریم در مشارکت با ICE قصد دارد یک مکانیسم آپدیت داده‌های ارز دیجیتال ایجاد کند. این یک محصول تجاری است که هدف آن تریدرها و موسسات ترید هستند. این مکانیسم به جمع‌آوری و ارائه داده‌های ترید در حال حاضر و در گذشته می‌پردازد.

ICE شرکت پشتیبان پروژه بکت (Bakkt) است که پیش‌بینی‌های دقیقی را ارائه می‌دهد و درحال‌حاضر مالک صرافی بورس نیویورک و ۱۱ صرافی دیگر در سراسر جهان است.

همکاری تسلا با بلاک استریم برای استخراج بیت کوین با انرژی خورشیدی

استخراج بیت کوین با انرژی خورشیدی

این کمپانی در کنفرانس بیت کوین ۲۰۲۲ اعلام کرد که پروژه ساخت تاسیسات استخراج بیت کوین با تکیه بر انرژی خورشیدی را با همکاری شرکت‌ تسلا (Tesla) آغاز کرده است. برنامه این همکاری در سال گذشته با اختصاص ۵ میلیون دلار توسط شرکت “Block” به این پروژه اعلام شد. بنابر اظهارات بلاک استریم، ساخت این تاسیسات تا ابتدای سال ۲۰۲۳ انجام خواهد شد.

آدام بک (Adam Back)، بنیانگذار و مدیرعامل بلاک استریم اعلام کرده است:«این پروژه قدمی برای اثبات این ایده است که استخراج بیت کوین می‌تواند یکی از راه‌های تامین مالی برای گسترش زیرساخت‌های انرژی با آلایندگی صفر باشد و به رشد اقتصادی کمک کند.»

مدیر عامل شرکت تسلا، ایلان ماسک، تاکید دارد که استخراج بیت کوین باید به منابع انرژی تجدیدپذیر متکی شود. همچنین اعلام کرده است که این شرکت در صورتی مجددا فروش محصولات در ازای بیت کوین را از سر‌می‌گیرد که مطمئن شود بیش از ۵۰٪ برق مصرفی ماینرها از انرژی‌های پاک تامین می‌شود.

تحقق رویای امضای چندگانه ROAST

مولتی‌سیگ (Multisig) نوعی امضای منحصر به فرد دیجیتالی است که به‌عنوان امضای چندگانه هم شناخته می‌شود. این فناوری به چندین کاربر اجازه می‌دهد تا سندها را به‌صورت گروهی امضا کنند. اخیرا واحد تحقیقاتی بلاک استریم پیشنهاداتی برای ایجاد نوع جدیدی از استاندارد امضا چندگانه به نام “ROAST”  را ارائه کرده که پروتکل مولتی سیگ را بهبود می‌بخشد. ROAST به عنوان یک استاندارد امضا فعالیت می‌کند تا بتواند با سایر طرح‌های امضاهای چندگانه کار کند.

کمپانی Blockstream امیدوار است با استفاده از این فناوری، مشکل شکست تراکنش‌ها به دلیل غیبت یا حتی امضا کنندگان مخرب جلوگیری شود و بتواند در مقیاس بالا اجرا شود. این شرکت محبوب روز ۲۵ می در یک پست اعلام کرد که رویای به حقیقت پیوستن این پروژه را داشته و با تمام تلاش روی آن کار خواهد کرد.

بلاک استریم؛ غولی در صنعت کریپتو

در‌حال‌حاضر هدف شرکت Blockstream این است که به بازیگر اصلی در هر دو زیرساخت فنی و مالی بیت کوین تبدیل شود. این سازمان که توسط تیم توسعه متشکل از افراد متخصص و کاربلد بنیان‌گذاری شده است، هم اکنون نقش فعالی در توسعه بیت کوین دارند. این تیم تمرکز آشکاری بر بهبود حریم‌خصوصی و همچنین قابلیت جایگزین دارند که این ویژگی‌ها نه تنها برای بیت کوین بلکه برای دیگر دارایی‌های اصلی کریپتو نیز بسیار حیاتی هستند. سال ۲۰۲۳ می‌تواند یکی از سال‌های درخشش این شرکت باشد و ما مشتاقانه منتظر نتیجه همکاری شرکت Blockstream با تسلا هستیم.

شما درباره آینده بلاک استریم چه ایده‌ای دارید؟ آیا استخراج بیت کوین با انرژی خورشیدی امکان‌پذیر است؟ لطفا نظرات خود را با دیگر کاربران به اشتراک بگذارید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا