اخبار بیت کوین

مصرف انرژی شبکه بیت کوین طی سال گذشته ۴۱ درصد افزایش یافت

تبعات زیست محیطی این اتفاق می‌تواند سبب وضع قوانین محدودکننده‌تر برای این ارز دیجیتال شود.

علی‌ٰغم پیشرفت‌های فزاینده در بهره‌وری انرژی و ترکیب متنوع‌تر و پایدارتر منشا انرژی، شبکه بیت کوین شاهد افزایش ۴۱ درصدی مصرف انرژی در مقایسه با ۱۲ ماه پیشین بوده است. این مساله سبب ایجاد نگرانی‌هایی در خصوص مداخله هر چه بیش‌تر قانون‌گذاران در ماینینگ این ارز دیجیتال شده است.

این داده‌ها از گزارش سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ شورای ماینینگ بیت کوین (BMC) نقل شده است که شامل اطلاعات ۵۱ عدد از بزرگترین شرکت‌های استخراج بیت کوین است.

طبق این گزارش، مصرف انرژی بیت کوین، ۰.۱۶ درصد از کل تولید انرژی در سطح جهان را به خود اختصاص داده است که تنها کمی کمتر از انرژی صرف شده برای انجام بازی‌های کامپیوتری است. این گزارش مدعی است که این میزان، مقدار «کم‌اهمیتی از کل تولید انرژی جهانی» را در برمی‌گیرد.

در بخش ارز دیجیتال و محیط زیست، بنا بر اطلاعات این گزارش، ماینینگ بیت کوین سبب انتشار ۰.۱ درصد از کل گاز کربن در جهان بوده است. BMC این مقدار را قابل اغماض دانست.

این افزایش مصرف انرژی در حالی رقم خورد که میزان هش ریت شبکه در سه ماهه سوم ۸.۳۴ درصد و در مقایسه با سال گذشته ۷۳ درصد رشد داشت. در این مدت، بلوک‌های کمتری نسبت به مدت مشابه پیشین تولید شد و قیمت این ارز در حال نزول بوده است.

مایکل سیلور (Michael Saylor)، در این باره در توییتی گفت:

در سه ماهه سوم ۲۰۲۲، بهره‌وری ماینینگ بیت کوین ۲۳ درصد نسبت به سال گذشته رشد داشت و ۵۹.۴ درصد از منشا انرژی آن از محل انرژی‌های پایدار تامین شد که ششمین فصلی است که این رقم بیش از ۵۰ درصد است. شبکه بیت کوین هم‌اکنون ۷۳ درصد بیش از قبل ایمن است و تنها ۴۱ درصد بیش‌تر انرژی مصرف می‌کند. ۹۹ درصد از کل هش ریت ارزهای دیجیتال، در شبکه بیت کوین به کار گرفته شده است.

شرکت تحلیل داده گلسنود (Glassnode) معتقد است که افزایش نرخ هش ریت، به دلیل بهبود بهره‌وری سخت‌افزارهای ماینینگ جدید و افزایش سهم ماینرهای متمول از توان هش شبکه رخ داده است.

در حالی که بنا بر ادعای این گزارش بهره‌وری استخراج بیت کوین نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد و در طی هشت سال اخیر ۵۸۱۴ درصد افزایش یافته است، با این حال بالا رفتن مصرف انرژی ممکن است خشم قانون‌گذاران این حوزه را برانگیزد.

فشار بر روی بیت کوین از جانب حامیان محیط زیست که اعتقاد دارند مصرف انرژی شبکه بیت کوین برای محیط زیست مضر است، بیش از پیش شده است. گروه Greenpeace هم‌اکنون مجری کمپینی با نام «کد را عوض کن نه اقلیم را» است که هدف آن تشویق به تغییر الگوریتم اجماع بیت کوین به الگوریتم اثبات سهام است. با این وجود، حساب رسمی این گروه تا این لحظه موفق به جذب تنها ۱۱۰۰ دنیال‌کننده شده است.

در ۱۸ اکتبر، اتحادیه اروپا برنامه عملیاتی برای اجرای قرارداد سبز اروپایی (European Green Deal) و طرح REPowerEU منتشر کرد. هر دو این طرح‌ها، نظارت دقیقی بر فعالیت‌های استخراج ارز دیجیتال و اثرات محیط زیستی آن‌ها خواهند داشت.

همچنین، رصدخانه و انجمن بلاکچین اروپا (EUBOF) پیشنهاد کرد که اتحادیه، اقداماتی برای کاهش اثرات نامطلوب اقلیمی ناشی از دارایی‌های دیجیتال اتخاذ کند.

این پیشنهاد پیش‌تر تا حدی اجرایی شده است. اتحادیه اروپا از کشورهای عضو خواسته بود که تدابیر متناسب و هدفمندی برای کاهش مصرف برق ماینرهای دارایی‌های دیجیتال به منظور مبارزه با بحران انرژی روسیه اجرا کنند.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
coin telegraph
علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا