مفاهیم تحلیلی

الگوی جهش گربه مرده چیست؟ معرفی Dead Cat Bounce

در بازار کریپتوکارنسی، ارزهای دیجیتال بر اساس الگوهای مشخصی رفتار می‌کنند. درست است که رفتار دارایی‌های دیجیتال کاملا گیج‌کننده و غیرقابل پیش‌بینی است؛ اما اگر الگوهای مشابهی را در انواع مختلف این دارایی‌ها پیدا کنید، می‌توانید تصمیمات مطمئن‌تر و عاقلانه‌تری بگیرید. الگوی جهش گربه مرده یکی از این‌ها است که با تشخیصش می‌توانید بهترین زمان برای ورود و خروج از بازار معاملاتی را شناسایی کنید.

الگوی نموداری جهش گربه مرده در تحلیل تکنیکال کمک زیادی به معامله‌گران می‌کند؛ به وضعیت رشد کوتاه مدت ارزش یک رمزارز اشاره دارد که پیش از آن در یک روند نزولی قرار داشته است و پس از آن نیز دوباره به همان روند نزولی بازمی‌گردد. شناسایی این الگو نیازمند دقت، مطالعه، تجربه و مهارت زیادی است. در ادامه این مقاله به معرفی کامل پترن جهش گربه مرده خواهیم پرداخت.

آشنایی با الگوی جهش گربه مرده

تحلیلگران و معامله‌گران بازار ارزهای دیجیتال، عموما از طریق تحلیل نمودارها و الگوهای موجود در آن‌ها درباره چگونگی انجام معاملات ارزی خود تصمیم می‌گیرند. الگوی جهش گربه یا Dead Cat Bounce نیز یکی از همین الگوهای ادامه دهنده است که در نمودارها نمایان می‌شود. مشاهده این پترن در نمودار یک دارایی دیجیتال، می‌تواند اطلاعات سودمندی در اختیار تحلیلگران قرار دهد.

پترن جهش گربه مرده زمانی شکل می‌گیرد که قیمت دارایی دیجیتال در بازار با نزول شدید همراه باشد، اما در ادامه برای مدت زمانی کوتاه افزایش قیمت پیدا کند و پس از آن دوباره روند نزولی خود را با همان شدت ادامه دهد. در واقع مفهوم Dead Cat Bounce زمانی به کار می‌رود که ارز دیجیتالی که در حال سقوط است، برای مدتی با رشد قیمت همراه شود و سپس دوباره در مسیر سقوط خود قرار بگیرد. این الگوی ادامه دهنده یک رالی نافرجام است که هیچگاه به سرانجام نمی‌رسد؛ بلکه در نطفه خفه می‌شود.

رشد کوتاه مدت قیمت دارایی

یک تریدر خوب با استفاده از انواع نمودار شمعی و الگوهای نموداری می‌تواند وضعیت بازار را در شرایط مختلف مورد بررسی قرار دهد. مشاهده پترن جهش گربه مرده این اخطار را به تریدرها می‌دهد که حرکت بازار به هیچ عنوان وضعیت پایداری ندارد.

شاید برای شما هم جالب باشد تا با دلیل نام‌گذاری این الگو آشنا شوید. این اصطلاح برای اولین بار در وال استریت ایجاد شد و پس از آن هم توسط مجلات و تحلیلگران بازارهای مالی مختلف مورد استفاده قرار گرفت. زمانی که این اصطلاح درباره یک الگوی تحلیلی در بازارهای مالی استفاده شد، به این موضوع فکر می‌کردند که اگر حتی یک گربه مرده هم از یک ارتفاع خیلی زیاد سقوط کند، پس از برخورد به زمین، باز هم اندکی به سمت بالا پرتاب می‌شود و دوباره به زمین می‌خورد.

روش تشخیص الگوی جهش گربه مرده

الگوی جهش گربه مرده نیز مانند تمام پترن‌های نموداری دیگر توسط تحلیلگران و تریدرهای حرفه‌ای تشخیص داده می‌شود. این الگو زمانی در بازار مشاهده می‌شود که روند قیمت یک دارایی در وضعیت نزولی قرار داشته باشد. نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که جهش قیمت دارایی در این وضعیت به هیچ عنوان پایدار نیست. به همین دلیل است که این الگو جزو نشانه‌های به شدت فریبنده در بازار کریپتو شناخته می‌شود. اما آنچه که حائز اهمیت است این است که شما با مشاهده روند بازگشتی در نمودار یک دارایی، متوجه موقتی بودن آن شوید و بر اساس آن تصمیم‌گیری کنید.

شکاف پایین

یکی از مواردی که برای ایجاد الگوی جهش گربه مرده لازم است، شکاف پایین (Gap Down) کندل قیمت ارز دیجیتال مورد نظر است. این شکاف پایین که باید درصد قابل توجهی داشته باشد، درست پایین‌تر از کف قیمت کندل قبلی باز می‌شود. با توجه به محاسبات حدودی که انجام شده است اگر اختلاف قیمت در شکاف ۵ درصد باشد، درصد قابل قبولی خواهد بود. ضمن اینکه این درصد برای دارایی‌های پرنوسان عادی نیست. اما برای دارایی‌های باثبات، چیزی حدود ۳ تا ۵ درصد عدد مناسبی خواهد بود.

dead cat bounce

یکی دیگر از مواردی که در تشخیص الگوی جهش گربه مرده به تحلیلگران کمک می‌کند، مدت زمان نزول قیمت است. در همین راستا به طور نسبی و حدودی می‌توان گفت که نزول قیمت باید حداقل ۵ دقیقه تداوم داشته باشد. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که قیمت دارایی مورد نظر شما پس از گشایش، باید در نزول و سقوط خود تداوم داشته باشد. به عبارتی باید شاهد ریزش مداوم قیمت یا Sustained Decline باشید. در غیر این صورت، دیگر الگوی جهش گربه مرده در کار نخواهد بود.

جهش گربه مرده

در مرحله بعد از تداوم نزول قیمت، نوبت تشکیل الگوی Dead Cat Bounce می‌رسد. توجه داشته باشید که ممکن است جهش قیمت در این پترن، حتی تا نزدیک شکاف ابتدایی قیمت اولیه نیز بالا برود. برای مثال تصور کنید که ارزش یک دارایی دیجیتال با شکاف ۵ درصدی در ۹.۵ باز شود و سپس نزول قیمت تا ۹ کاهش پیدا کند. ممکن است در این شرایط شاهد باشید که قیمت آن دارایی طی جهش گربه مرده، دوباره تا نزدیکی همان ۹.۵ ابتدایی بالا برود. فراموش نکنید که جهش مذکور نباید از قیمت آغازین فراتر برود. لذا هنگام تحلیل و بررسی حرکات قیمت دارایی مورد نظر را به خوبی زیر نظر داشته باشید.

تداوم مجدد نزول قیمت

پس از مشاهده جهش مذکور، قیمت آن دارایی دوباره در حالت سقوط قرار می‌گیرد و درست در این مرحله است که الگوی جهش گربه مرده به درستی کامل شده است. تریدرها در این مرحله باید به فکر خروج باشند.

تفسیر الگوی Dead Cat Bounce

اگر قصد داشته باشید تا در وضعیت جهش گربه مرده، تصمیم درستی بگیرید و مانند یک تریدر حرفه‌ای عمل کنید، باید در تفسیر این الگوی نموداری مهارت داشته باشید. شکاف پایین قیمت که در مراحل ابتدایی این پترن اتفاق می‌افتد، دلایل مشخصی دارد. مهم‌ترین آن اخبار بنیادینی است که یک شبه درباره آن دارایی و امور مربوط به آن منتشر می‌شود. شما به عنوان فردی که قصد دارد از استراتژی Dead Cat Bounce برای رسیدن به سود استفاده کند، باید منتظر نزول قیمت دارایی مورد نظر بمانید. سپس با شروع جهش خود را آماده کنید تا در موضع شورت یا فروش استقراضی قرار بگیرید.

تفسیر جهش گربه مرده

دلیل انتخاب این موضع هم کاملا روشن است؛ زیرا اصطلاحا گربه شما دیگر مرده است و نزول آن دارایی قطعی شده است. لذا قرار نیست اوضاع بهبود پیدا کند. این جهش مانند یک فرصت طلایی برای سرمایه‌گذاران است تا خود را از مهلکه سقوط نجات دهند. هر چند این موضوع خود به تنهایی دلیلی برای شدت بخشیدن به نزول قیمت آن دارایی خواهد بود.

حال باید منتظر بمانید تا ارزش سهم به نزدیکی قیمت گشایش برسد. ضمن اینکه باید بدانید محدوده نزدیک به قیمت گشایش، احتمالا همان سطح مقاومت است. همچنین باید انتظار بالا پایین شدن ارزش را زمانی که در مجاورت قیمت گشایش قرار دارد داشته باشید. اما زمانی که ارزش دارایی درست به قیمت گشایش رسید، باید خود را در موضع شورت قرار دهید. به عبارت دیگر باید هنگامی که در موضع شورت قرار بگیرید که سقوط دوباره قیمت شروع شده باشد.

تفاوت الگوی جهش گربه مرده با سایر پترن‌ها

در اکثر الگوهای ادامه‌دهنده تعیین حد ضرر، حد سود و کف تکنیکالی امری نسبتا آسان است. در حالی که در الگوی جهش گربه مرده تشخیص این موارد بسیار سخت و پرریسک است. ضمن اینکه تشخیص نهایی آن نیز به کمک ابزارهای تحلیلی و درست پس از اتمام شکل‌گیری کامل آن امکان‌پذیر است. اما اگر یک تریدر حرفه‌ای باشید سعی می‌کنید تا در تمام مدت از طریق ابزارهایی مثل اندیکاتور RSI، اندیکاتور مکدی و … روند قیمت را تحت نظر داشته باشید و به دنبال شناسایی نقطه بازگشت باشید.

الگوی نموداری ادامه دهنده

تشخیص الگوی جهش گربه مرده در بازار کریپتو

تشخیص پترن Dead Cat Bounce در بازارهای مالی مختلف، روند پیچیده و سختی دارند. حتی بسیاری از معامله‌گران و تریدرهای حرفه‌ای نیز ممکن است فریب بخورند. ضمن اینکه تشخیص این پترن در بازار کریپتو بسیار سخت‌تر و پیچیده‌تر از بازارهای مالی دیگر مثل بازار بورس است؛ زیرا نوسانات قیمتی ارزهای دیجیتال خیلی بیشتر از سهام‌های بازار بورس است. اما با تمام این موارد، باز هم راه‌هایی برای تشخیص این الگو وجود دارد. اگر به عنوان یک تریدر حرفه‌ای به ترتیب وقوع رویدادهایی مشخص درباره روند قیمت یک دارایی دیجیتال دقت کنید، احتمال زیادی وجود دارد که بتوانید جهش گربه مرده را به درستی تشخیص دهید.

اگر شاهد کاهش تدریجی قیمت یک دارایی دیجیتال، رشد کوتاه مدت قیمت آن و قرار گرفتن مجدد آن در مسیر نزولی بودید، می‌توانید تا حد زیادی به تشخیص الگوی جهش گربه مرده امیدوار باشید. فراموش نکنید که شناسایی این الگو علاوه بر تحلیل‌های دقیق، اطلاعات کامل، تجربه زیاد و مطالعه بازار به شانس فراوان هم احتیاج دارد. در نهایت اگر با دانشی که دارید موفق به انتخاب یک استراتژی معاملاتی خوب شدید، می‌توانید معاملات ارزی خود را در یک صرافی ایرانی مطمئن مثل صرافی والکس به ثبت برسانید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

منبع
investopedia.com
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا