صرافی هاکیف پول

کیف پول ارز دیجیتال غیر متمرکز چیست؟ بررسی انواع و کاربردها

اولین گام برای ورود به بازار ارز دیجیتال داشتن کیف پول است. کیف پول ارز دیجیتال در یک حالت کلی به دو دسته متمرکز و غیرمتمرکز جدا می‌شود. هر کدام از این دو ولت دارای مزایا و معایب خاصی هستند. به دلیل عدم دسترسی نهاد یا شخص ثالث به کیف پول غیر متمرکز، این ولت طرفداران زیادی دارد.

با توجه به اینکه تکنولوژی بلاکچین و ارزهای دیجیتال روز به روز در حال گسترش است و افراد زیادی روزانه وارد این بازار می‌شوند، انتخاب یک کیف پول ارز دیجیتال امن بسیار ضروری است. در این مطلب قرار است کیف پول ارز دیجیتال غیر متمرکز را به شما معرفی کنیم و در مورد انواع آن توضیح دهیم. اگر تصمیم دارید که برای نگهداری از رمزارزهای خود از ولت غیرمتمرکز استفاده کنید حتما در ادامه با ما همراه باشید.

کیف پول غیر متمرکز چیست؟

شناخت انواع کیف پول ارز دیجیتال به شما کمک خواهد کرد تا یک ولت مناسب برای خود انتخاب کنید. قبل از آنکه در مورد کیف پول غیرمتمرکز صحبت کنیم بهتر است به صورت مختصر کیف پول ارز دیجیتال متمرکز را معرفی کنیم تا بتوانید با کیف پول غیر متمرکز مقایسه کنید.

کیف پول متمرکز: در کیف پول‌ متمرکز، کلید خصوصی علاوه بر اینکه در اختیار کاربر است، در اختیار یک شخص ثالث هم قرار دارد! این نوع کیف پول بیشتر در صرافی‌ها استفاده می‌شود. کیف پول متمرکز بسیار شبیه سیستم بانکی است. به همین دلیل می‌توان گفت استفاده از این کیف پول‌ها نسبتا راحت است و افراد مبتدی هم می‌توانند از آن استفاده کنند.

کیف پول غیرمتمرکز: مدیریت و نگهداری دارایی در کیف پول غیر متمرکز کاملا در اختیار کاربران است. به این معنی که هیچ واسطه‌ای، به کلیدهای خصوصی کاربران دسترسی ندارد. با توجه به اینکه مهم‌ترین ویژگی ارزهای دیجیتال، غیرمتمرکز بودن است. استفاده از کیف پول متمرکز از نظر برخی افراد با این موضوع تعارض دارد و حتی نوعی محدودیت به‌شمار می‌رود. زیرا صاحب کیف پول ارز دیجیتال، اختیار کامل برای مدیریت کیف پول خود را ندارد. این در حالی است که کیف پول‌های غیرمتمرکز به صورت P2P کار می‌کنند و اجازه ارسال، دریافت یا هر گونه تراکنش را فقط به صاحب کیف پول می‌دهند.

انواع کیف پول غیر متمرکز

انواع ولت غیرمتمرکز

کیف پول غیر متمرکز انواع مختلفی دارد اما دریک دسته بندی کلی می‌توان به کیف پول گرم یا نرم افزاری وکیف پول سرد یا سخت افزاری تقسیم کرد که در ادامه در مورد مزایا و معایب هر کدام صحبت می‌کنیم.

کیف پول گرم یا نرم افزاری

کیف پول گرم یا نرم افزاری به صورت یک برنامه روی دستگاه موبایل یا کامپیوتر نصب می‌شود و اجازه دسترسی به دارایی‌ها را به مالک حساب می‌دهد. این کیف پول‌ها آنلاین هستند و معمولا یک گزینه مناسب برای تریدهای روزانه و انجام معاملات با حجم کم هستند. کیف پول غیر متمرکز نرم افزاری دسترسی راحت‌تری نسبت به کیف پول‌های سرد دارند اما با این حال امنیت کمتری دارند!

کیف پول سرد یا سخت افزاری

کیف پول‌های سرد یا سخت افزاری، آفلاین هستند و فقط در هنگام انجام تراکنش‌ها به اینترنت متصل می‌شوند. این کیف پول‌ها دستگاهی فیزیکی هستند که امنیت بالایی دارند، به همین دلیل یک گزینه مناسب برای ذخیره‌سازی امن دارایی‌های دیجیتال در حجم زیاد هستند. کیف پول‌های سخت افزاری رایگان نیستند، قیمت کیف پول سخت افزاری با توجه به برند و مدل دستگاه متفاوت است.

آیا امکان قانونگذاری کیف پول غیر متمرکز وجود دارد؟

کیف پول‌هایی که به عنوان ولت غیر متمرکز شناخته می‌شوند، دسترسی شخص ثالث را به حساب کاربران منع می‌کنند. اما با این حال غیر متمرکز بودن کیف پول ارز دیجیتال تا به امروز به معنای مطلق کلمه عملا محقق نشده است و بعید هم به نظر می‌رسد که در آینده نزدیک بتوان یک کیف پول کاملا متمرکز داشت.

زیرا توسعه‌دهندگان کیف پول غیر متمرکز موظف هستند تا قوانین و مقررات مالی کشورها را رعایت کنند. به عنوان مثال تراست ولت یک کیف پول منبع باز و غیرمتمرکز است اما به دلیل تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، به کاربران ایرانی خدمات ارائه نمی‌دهد و در صورت احراز هویت، حساب کاربری آن‌ها را مسدود خواهد کرد.

قانون، کیف پول غیرمتمرکز را تایید می‌کند، اما برای کنترل و نظارت بر آن قوانین وضع خواهد کرد. البته از نظر برخی افراد این قانونگذاری می‌تواند اثرات مثبتی با خود به همراه داشته باشد، زیرا با توجه به این قوانین متخلفان و مشاغل فاسد نمی‌توانند از ماهیت کیف پول‌ها به نفع خود استفاده کنند. هر چند توسعه‌دهندگان امکان سوءاستفاده از ویژگی غیر متمرکز بودن ولت‌ها را محدود می‌کنند اما با این حال وجود برخی قوانین برای مدیریت بهتر ولت‌ها الزامی است. مخالفان این طرح هم بر این باور هستند که با وجود قوانین، این ولت‌ها هم تفاوتی با کیف پول‌های متمرکز ندارند.

معرفی بهترین کیف پول ارز دیجیتال غیر متمرکز

لیست بهترین کیف پول غیرمتمرکز

در حال حاضر تعداد زیادی از ولت‌های غیر متمرکز وجود دارد که انتخاب کیف پول ارز دیجیتال را برای کاربران مشکل می‌کند. در ادامه به معرفی چند کیف پول غیر متمرکز معتبر و محبوب می‌پردازیم. اگر تسلط کافی به بازار ارز دیجیتال دارید، می‌توانید از این کیف پول‌ها برای مدیریت سرمایه‌تان استفاده کنید.

کیف پول تراست ولت (trust wallet)

کیف پول تراست ولت یک اپلیکیشن موبایل با شفافیت و امنیت قابل قبول است. مهم‌ترین ویژگی این کیف پول غیرمتمرکز بودن آن است. علاوه بر غیرمتمرکز بودن داشتن رابط کاربری آسان، پشتیبانی از ارزهای مختلف، امکان نصب روی دستگاه‌های مختلف از جمله کامپیوتر، تلفن همراه و تبلت، قابلیت بکاپ‌گیری و … از دیگر مزایای این کیف پول غیر متمرکز است. همچنین شما می‌توانید با استفاده از این کیف پول مستقیماً به صرافی‌ غیر متمرکز مانند پنکیک سواپ متصل شوید و ارزهای دیجیتال خود را معامله یا مبادله کنید.

کیف پول تروزر (trezor)

کیف پول غیر متمرکز تروزر یک کیف پول سرد یا سخت افزاری است که با پشتیبانی از حافظه micro usb و صفحه نمایش دیجیتال، یکی از کیف پول‌های کاربردی در بازار کریپتوکارنسی به شمار می‌رود. پشتیبانی از صدها ارز دیجیتالی، کیف پول تروزر را به یکی از بهترین کیف پول‌های غیرمتمرکز تبدیل کرده است.

این ولت به صرافی‌هایی مثل Changelly و CoinSwich متصل است؛ پس چنانچه نیاز به انجام تراکنش خاصی در این صرافی‌ها دارید، این کیف پول کار را برایتان راحت‌تر می‌کند. این کیف پول در مدل‌های مختلفی تولید شده است که با توجه به برخورداری از امنیت بالا برای نگهداری طولانی مدت دارایی مناسب است.

کیف پول متامسک (metamask)

کیف پول متامسک یکی کیف پول غیرمتمرکز و مبتنی بر مرورگر وب است. شاید مهم‌ترین ویژگی این کیف پول غیرمتمرکز سهولت در استفاده باشد. حتی کاربرانی که به تازگی وارد بازار ارز دیجیتال شده‌اند می‌توانند از این کیف پول بدون هیچ مشکلی استفاده کنند. توکن‌های مبتنی بر استاندارد ERC-20 و BEP-20 توسط متامسک پشتیبانی می‌شوند. برخورداری از امنیت بالا از دیگر مزایای متامسک است. اطلاعات کاربر در مرورگر به صورت رمزگذاری ذخیره می‌شود و هیچ‌کس به‌جز خود کاربر به آن دسترسی نخواهد داشت.

کیف پول لجر (ledger)

یکی از بهترین کیف پول‌ها برای انجام تراکنش‌های مختلف در بازار ارز دیجیتال، کیف سخت افزاری و غیرمتمرکز لجر است. این کیف پول هم به کامپیوتر و هم به موبایل متصل می‌شود. پشتیبانی این ولت از رمز ارزهای مختلف، معامله و ترید را برای معامله‌گران راحت می‌کند! از آن‌جا که این کیف پول دارای نرم افزار به خصوصی است، امکان دسترسی لحظه‌ای به دارایی را هم به کاربران خود می‌دهد.

 کیف پول اکسودوس (Exodus)

کیف پول اکسودوس یک کیف پول نرم‌افزاری غیر متمرکز است. تیم توسعه‌دهنده این کیف پول به کاربرپسند بودن آن توجه ویژه‌ای داشته است. از ویژگی‌های حائز اهمیت اکسودوس می‌توان به پشتیبانی تمام وقت از کاربران اشاره کرد. هر چند در ابتدا تعداد کوین‌هایی که این کیف پول پشتیبانی می‌کرد، بسیار کم بود اما در حال حاضر بالغ بر ۱۵۰ کوین را پشتیبانی می‌کند و در حال اضافه کردن تعداد بیشتری از کوین‌های دیگر نیز است. 

کیف پول مای سلیوم (MyCelium)

مای سلیوم یک اپلیکیشن موبایل و یکی از شناخته شده‌ترین و قدیمی‌ترین کیف پول‌های بیت کوین است. رابط کاربری ساده و بی‌نظیر یکی از مهم‌ترین دلایل محبوبیت این کیف پول غیر متمرکز است. مای سلیوم برای حفظ امنیت کاربران خود از یک پین‌کد برای باز کردن ولت، ارسال و اشتراک گذاری کلیدهای خصوصی استفاده می‌کند. امکان اتصال به ولت های سخت افزاری مانند ترزور و لجر و کیپ‌کی از دیگر ویژگی‌های کیف پول ما سلیوم است.

کیف پول اتمیک (Atomic Wallet)

یکی از محبوب‌ترین و کاربردی‌ترین کیف پول‌های ارز دیجیتال غیر متمرکز اتمیک ولت است. در طراحی این ولت، ترکیبی از کارایی و سادگی به کار گرفته شده است. به طوری که تمام کاربران ارز دیجیتال می‌توانند برای ذخیره دارایی خود از آن استفاده کنند و نیازی به داشتن دانش خاصی نیست. قابلیت استیک ارز دیجیتال، امکان چنج یا تبدیل ارزها به یکدیگر و پشتیبانی ۲۴ ساعته از مهم‌ترین نقاط قوت این کیف پول غیر متمرکز است.

کیف پول متمرکز یا غیر متمرکز؟

اگر ترجیح می‌دهید که کنترل کامل دارایی‌های خود را در اختیار داشته باشید، کیف پول‌ غیر متمرکز برای شما بهترین گزینه است. زیرا در ولت‌های غیرمتمرکز تمام واسطه‌ها یا همان سوم شخص حذف شده است و کاربران اختیار کامل دارایی‌هایشان را دارند.

در حال حاضر تعداد زیادی کیف پول غیرمتمرکز وجود دارد اینکه کدام کیف پول ارز دیجیتال مناسب شما است، به این بستگی دارد که چه مقدار راحتی و امنیت از یک کیف پول انتظار دارید.

اما نکته قابل توجه در استفاده از کیف پول متمرکز و غیر متمرکز این است که در هر صورت شما باید اقدامات امنیتی را برای حفظ دارایی‌های خود انجام دهید و نسبت به حفظ کلید خصوصی خود دقت کافی داشته باشید. در غیر این صورت هیچ فرقی نمی‌کند شما چه نوع کیف پولی برای ذخیره ارزهای دیجیتال انتخاب کرده‌اید، زیرا سرمایه شما در خطر است.

آیا استفاده از اصطلاح غیر متمرکز برای کیف پول‌های بازار کریپتوکارنسی درست است؟

از آنجا که ماهیت بازار غیر متمرکز است، انتظار می‌رود این ولت ها هم کاملا غیر متمرکز باشند. اما دولت‌ها برای استفاده از کیف پول‌ها ممکن است قوانینی وضع کنند، به همین دلیل واژه غیر متمرکز چندان درست نیست.

بهترین کیف پول‌های غیر متمرکز کدام است؟

 تراست ولت، متامسک، تروزر مدل تی، لجر نانو ایکس، مای سلیوم و اتمیک از بهترین کیف پول‌های غیر متمرکز هستند.

مهم‌ترین ویژگی کیف پول غیر متمرکز چیست؟

به دلیل عدم دسترسی نهاد یا شخص ثالث به کلید خصوصی در کیف پول ارز دیجیتال غیرمتمرکز، امکان بلوکه شدن و محدود شدن دسترسی به کیف پول وجود ندارد. در نتیجه دارایی‌های کاربران از امنیت بیشتری برخوردار است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

در میان کلمه‌هایم روزگار می‌گذرانم. رسالتم این است تا با کلمه‌ها، به کسب‌و‌کارها کمک کنم فروش و آگاهی از برند خودشان را افزایش دهند. درباره موضوعات مختلف می‌نویسم تا به جهان‌های متفاوت هر کسب‌و‌کار با قلمم سرکشی کنم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
1 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
پیمان
پیمان
3 ماه قبل

سلام وقت بخیر
متشکرم بابت مقاله شما
با توجه به اینکه کاربران ایرانی برای استفاده از کیف پولهای غیر متمرکز دچار مشکل هستند و دائما باید مواظب باشند که آی دی ایران لو نره آیا فکری اندیشیده شده که کیف پول غیر متمرکز برای کاربران ایرانی ساخته بشه و همچنین امنیت کامل برای جلوگیری از هک شدن را داشته باشه؟
البته کارهای زیادی میتوان انجام داد که از همان کیف اای خارجی استفاده کرد ولی کسانی که تازه وارد هستند امکان دارد صدمه بخورند
با تشکر فراوان

دکمه بازگشت به بالا