Defiصرافی ها

dex Aggregator چیست؟ آشنایی با صرافی غیر متمرکز گرداورنده نقدینگی

اگر از فعالان بازار ارزهای دیجیتال باشید احتمالا با صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز آشنا هستید. dex Aggregator را می توان یکی از جدیدترین نوع آوری‌های امورمالی غیرمتمرکز (DeFi) دانست که بسیاری از معامله گران برای دسترسی بهتر به نقدینگی و قیمت گذاری از آن استفاده می کنند. در این مقاله قصد داریم به سوالاتی مثل دکس اگریگیتور چیست؟ چگونه کار می کند؟ پاسخ دهیم. پس با ما همراه باشید.

بیشتر بخوانید dex چیست؟

نگاهی به Dex Aggregator

DEX یا همان دکس مخفف صرافی غیر متمرکز است که با استفاده از فناوری بلاکچین ایجاد شده است. به همین دلیل امنیت بیشتری نسبت به سایر صرافی‌ها دارد. چالش فعلی این صرافی‌ها که موجب شده معامله گران، کمتر از آن‌ها استفاده کنند قیمت گذاری و کمبود نقدینگی برای توکن‌های کوچک است. برای رفع این چالش توسعه دهندگان، اقدام به ایجاد گرداورنده dex (Liquidity Aggregrator) کردند.

به زبان ساده، دکس اگریگیتور نوعی پروتکل مالی است که به وسیله یک داشبورد به معامله گران اجازه می‌دهد تا به استخرهای تجاری مختلف متصل شوند.

استفاده از ارزهای دیجیتال برای انجام تبادلات مالی رو به افزایش است. بسیاری از سرمایه گذاران علاقه‌ای به فاش شدن اطلاعاتشان توسط صرافی‌های متمرکز ندارند. به همین علت وجود چنین صرافی‌هایی ضروری است.

بررسی سیر تکامل گرداورنده dex

دکس اگریگیتور اولین بار در سال ۲۰۱۹ توسط سرگئی کونز (SergejKunz)، و آنتوان بوکوف (Anton Bukov) در بخشی از یک مسابقه هکاتون در کمتر از ۱۸ ساعت ساخته شده است. دلیل اصلی طراحی دکس در آن زمان، احساس نیاز شرکت کنندگان به جمع آوری اطلاعات از صرافی‌های غیرمتمرکز بود. نسخه طراحی شده به اندازه کافی کاربردی نبود؛ اما می‌توان آن را پایه‌ای برای ایجاد صرافی‌های امروزی دانست.

در حال حاضر این صرافی‌ها به تکاملی نسبی رسیده‌اند و بسیاری از معامله‌گرانی که حجم بالایی از دارایی‌های دیجیتال را دارند از این روش برای انجام تبادلات خود استفاده می‌کنند.

مقایسه dex Aggregator و dex

dex Aggregator و dex

اگرچه هر دو سرویس  dex و گرداورنده dex براساس بلاک چین طراحی شده اند و کمی شبیه به هم عمل می کنند؛ اما تفاوت زیادی با یکدیگر دارند. از اصلی‌ترین تفاوت‌های این دو سرویس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱. دکس اگریگیتورها امکان انحلال را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند.

۲. اگریگیتورها امکان تامین نقدینگی از صرافی‌های غیرمتمرکز مختلف با بهترین نرخ را در اختیار کاربران قرار می‌دهند، در حالی که دکس قابلیت ارائه چنین خدمتی را ندارد.

چرا از دکس اگریگیتور استفاده کنیم؟

اصلی‌ترین سوالی که باید به آن پاسخ دهیم چرایی استفاده از این سرویس است. مهم‌ترین دلیل استفاده از این سرویس، مبادله بدونه واسطه و مستقیم توکن‌ها است که احتمال افشای اطلاعات را به صفر می‌رساند.

یکی از نواقص این سرویس، استفاه از بازارساز خودکار (AMM) است که تغییرات قیمت در دکس را مدیریت می‌کند؛ اما توسعه دهندگان با ارائه یک نقطه دسترسی واحد به دکس‌ها، سعی کرده‌اند تا کاربر قیمت‌های بهتری برای ارزهای مدنظر خود پیدا کند و معامله‌ای آگاهانه انجام دهد. به همین دلیل است که معامله گران این روش را انتخاب می‌کنند.

شناسایی و انتخاب یک سرویس قوی و کارآمد برای سرمایه گذاران خرد، کار بسیار سخت و دشواری است.

حالا که با چرایی استفاده از این dex Aggregator آشنا شده‌اید، بهتر است نحوه عملکرد آن ها را مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی نحوه عملکرد دکس اگریگیتور

اگریگیتورها روی دکس‌ها ساخته می‌شوند؛ مشابه فرایندی که لایه ۲ بر روی بلاکچین ساخته می‌شود. آن‌ها نقطه‌ای واحد را به معامله گران نشان می‌دهند تا تمام قیمت،ها و بازارهای مختلف در بلاکچین را مشاهده کنند که نتیجه آن کاهش هزینه مبادله، قیمت توکن و خطای احتمالی کاربر در انجام معاملات است.

در واقع دکس‌ها شبیه به گوگل عمل می‌کنند. هنگامی که شما قصد خرید محصولی را دارید در این موتور جستجو نام آن را سرچ می‌کنید تا فهرستی از گزینه‌های موجود را به شما نمایش دهد. سپس شما از بین موارد پیشنهادی بهترین گزینه را انتخاب و خرید خود را نهایی می‌کنید. دکس نیز به همین ترتیب عمل می‌کند و بهترین پیشنهاد‌ها را به شما نمایش می‌دهد تا در سریع‌ترین زمان ممکن خرید خود را انجام دهید.

انواع dex Aggregator

به طور کلی دو نوع dexAggregator وجود دارد که در ادامه هر کدام را بررسی می‌کنیم:

اگریگیتور تجاری

کار اصلی صرافی غیرمتمرکز تجمیع کننده نقدینگی، تجمیع معاملات و ارائه گزینه‌های مختلف به کاربر برای انتخاب بهترین و سودآورترین معامله است.

اگریگیتور اطلاعاتی

وظیفه این نوع از اگریگیتورها جمع آوری اطلاعات در سریع ترین زمان ممکن است. آن‌ها اطلاعات را در اختیار کاربران قرار می‌دهند تا با تجزیه و تحلیل داده‌ها تصمیمات معاملاتی درستی اتخاذ کنند.

مزایای دکس اگریگیتور

مزایای دکس اگریویتور

دکس‌ها را می‌توان جدیدترین سرویس در امور مالی غیر متمرکز دانست که به سرعت جایگاه خود را در میان کاربران پیدا کرده‌اند. معامله گران زیادی از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند. به همین دلیل در این بخش به برخی از مزایای اگریگیتورها اشاره می‌کنیم.

فراهم کردن نقدینگی

اگریگیتور (تجمیع کننده) حجم بالایی از نقدینگی را در اختیار معامله گرانی قرار می‌دهد که قصد انجام معاملاتی با حجم بالا را دارند. آن‌ها تمام پیشنهاد‌های موجود در صرافی‌های مختلف را تجمیع کرده و به صورت یکجا به کاربران نشان می‌دهند.

فرض کنید قصد تبدیل کردن اتریوم به USDT را دارید؛ اما در یک دکس خاص به دلیل حجم پایین نقدینگی نمی‌توانید این کار را انجام دهید. آنگاه به سراغ یک dex Aggregator می‌روید تا به راحتی تبادل را انجام داده و از معامله خارج شوید.

ناشناس بودن

اگریگیتور امکانی است که به دکس اضافه شده و به کاربر این اجازه را می‌دهد تا با ارائه حداقل اطلاعات، معاملات خود را انجام دهد. در این روش برخلاف صرافی‌های سنتی،  اطلاعات کاربر جمع آوری و نگهداری نمی‌شود و آن‌ها می‌توانند به راحتی از طریق کیف پول خود و بدون هیچ واسطه‌ای معامله را انجام دهند.

شناسایی بهترین قیمت

صرافی غیرمتمرکز تجمیع کننده نقدینگی در مقایسه با دکس‌های منفرد، فهرست قیمتی بهتری را به معامله گران ارائه می‌کند؛ زیرا برای کمک به معامله گران طراحی شده تا بهترین و خرید و فروش را انجام دهند.

غیرمتمرکز

دکس‌ها از هر نوعی به شما اجازه می دهند تا مستقیما وجوه و کوین‌های مدنظرتان را از یک کیف پول به کیف پولی دیگر منتقل کنید بدون اینکه به واسط نیاز داشته باشید.

زیرساخت قوی

اگریگیتورها برای شفافیت طراحی شده‌اند درست مثل نرم افزارهای متن باز که کاربر می‌تواند بر همه چیز نظارت داشته باشد. آن ها از سیستم منبع واحد استفاده نمی‌کنند که همین موضوع باعث افزایش امنیت می‌شود.

بررسی برترین صرافی غیرمتمرکز تجمیع کننده نقدینگی

حال که با مزایا و چگونگی فعالیت این صرافی‌ها آشنا شده اید، قصد داریم برخی از برترین صرافی‌های غیرمتمرکز تجمیع کننده نقدینگی را به شما معرفی کنیم.

  • صرافی Keyber
  • صرافی Bancer
  • صرافی IDEX
  • صرافی ایرسواپ
  • صرافی یونی سواپ

اگر قصد انجام معامله بدون واسطه در شبکه بلاکچین را دارید، می‌توانید از خدمات صرافی‌های گفته شده استفاده کنید.

آینده دکس اگریگیتور

به احتمال فراوان در آینده نزدیک این سرویس بخش بزرگی از بازار را تصاحب می‌کند؛ زیرا بسیاری از کاربران می‌خواهند معاملات خود را بدون واسطه انجام دهند و هیج نهاد یا مجموعه‌ای اطلاعات آن‌ها را جمع آوری نکند. پس می‌توان آینده این سرویس را بسیار روشن و آن را به عنوان جایگزینی مناسب برای صرافی‌های متمرکز دانست.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۳.۴ / ۵. مجموع آرا: ۵

سال‌ها پیش بیل گیتس گفت: «محتوا پادشاه است» ما هم بر این باوریم که محتوای حرفه‌ای و کار درست، چراغ راه مخاطب است. تیم محتوای والکس در تلاش است با ارائه محتوای به‌روز به شما در مسیر سرمایه‌گذاری و معامله‌گری کمک کند.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا