اخبار ارزهای دیجیتال

توکن های تقلبی ChatGPT؛ سرمایه گذاران مراقب باشند!

کلاهبرداران از محبوبیت چت جی‌پی‌تی (ChatGPT) برای پرکردن جیب خودشان استفاده می‌کنند

اخیراً اخبار کلاهبرداری از طریق سرمایه‌گذاری‌ در حوزه هوش مصنوعی بسیار فراگیر شده است. برخی خبرگزاری‌ها اطلاعاتی درباره ظاهر شدن صد‌ها ارز دیجیتال جدید به نام توکن‌های چت جی‌پی‌تی در انواع شبکه‌های بلاکچین منتشر کرده‌اند. بدیهی است که کلاهبرداران سعی دارند از توجه مردم به تکنولوژی هوش مصنوعی (AI) و فناوری‌های جدید سوءاستفاده کنند و آن‌ها را برای سرمایه‌گذاری ترغیب کنند تا شاید سود کلان و سریعی از این راه نصیب‌شان شود.

به گزارش والکس و به نقل از bitcoinist، طی چند هفته گذشته، صد‌ها توکن تقلبی با نام چت جی‌پی‌تی منتشر شده است که از بین آن‌ها ۱۳۲ توکن در زنجیره بایننس، ۲۵ توکن در شبکه اتریوم و ده‌ها توکن در بلاکچین‌های دیگر از جمله سولانا، کرونوس، اوکی‌چِین و آربیتروم صادر شده‌اند.

کلاهبرداران از محبوبیت چت جی‌پی‌تی برای پرکردن جیب خودشان استفاده می‌کنند. شرکت امنیت بلاکچین پک‌شیلد اخیراً هزاران توکن جدید به نام BingChatGPT شناسایی کرده است که از نام چت جی‌پی‌تی برای کلاهبرداری استفاده می‌کنند. به نظر می‌رسد از بین موارد کشف شده، برخی از آن‌ها هانی‌پات باشند و برخی دیگر مالیات فروش بالایی داشته باشند.

هانی‌پات‌ها قرارداد‌های هوشمندی هستند که وانمود می‌کنند اگر کاربری پول اضافی به هانی‌پات پرداخت کند، اطلاعات مربوط به وجوه خود را در اختیار آن شخص قرار می‌دهند. در مقابل، مالیات فروش اصطلاحی است که به مقدار پول غیرقانونی برداشت شده از فروش یک توکن از طریق قرارداد هوشمند تقلبی گفته می‌شود.

بازار هانی‌پات و دیگر کلاهبرداری‌های رمزارزی در حال گسترش است. طبق تحقیقات Chainalysis، سرمایه‌گذاران در سال ۲۰۲۲ تقریباً ۳.۸ میلیارد دلار و در سال ۲۰۲۱، ۳.۳ میلیارد دلار بخاطر هکر‌ها از دست داده‌اند. این تراکنش‌های جعلی ممکن است نتیجه تصمیم مایکروسافت برای پیاده‌سازی چت‌بات‌های OpenAI جهت ارائه خدمات جستجو در مرورگر‌های وب خود باشد.

چت جی‌پی‌تی توسط OpenAI ساخته شده اما به‌نظر می‌رسد چت‌بات مایکروسافت که برنامه‌ای شخصی‌سازی شده است، نسبت به ربات چت جی‌پی‌تی عمومی عملکرد بهتری داشته باشد.

مایکروسافت و OpenAI در این رابطه اظهار نظر نکرده‌اند

مایکروسافت و OpenAI هیچ طرح رسمی مرتبط با رمزارز راه‌اندازی نکرده‌اند و این یعنی همه توکن‌های مربوط به چت جی‌پی‌تی جعلی هستند اما کلاهبرداران چنین فرصت سودآوری را از دست نمی‌دهند. علی‌رغم آشکار بودن این مسأله، توکن‌های BingChatGPT زیادی ساخته شده‌اند و حجم معاملات آن‌ها به هزاران دلار می‌رسد. دو توکنی که ظاهراً مرتبط با Bing هستند، مالیات فروش بالا و غیرعادی دارند که این یعنی وقتی یک توکن فروخته می‌شود، صادرکننده بخش قابل توجهی از درآمد را دریافت می‌کند.

در همین حال شرکت پک‌شیلد، ظاهراً حساب Deployer 0x583 را که قبلاً توکن‌هایی با اشاره به نام‌های ایلان ماسک، مدیرعامل تسلا و لیز تراس، نخست وزیر سابق بریتانیا منتشر کرده، به عنوان خالق توکن BingChatGPT شناسایی کرده است. این شرکت با اشاره به آدرس کیف پول صادرکننده توکن تقلبی گفت:

در حال حاضر ارزش دو مورد از این توکن‌ها بیش از ۹۹% کاهش یافته است. Deployer 0x583 تاکنون ده‌ها توکن با استفاده از استراتژی پامپ و دامپ منتشر کرده است.

اگرچه به یک‌باره رمزارزهای مبتنی بر هوش مصنوعی بسیار مورد توجه قرار گرفتند، اما مهم‌ترین موضوع این است که مایکروسافت و OpenAI هیچ قصدی برای راه‌اندازی توکن‌های دیجیتال تحت نام‌های خود ندارند. هر توکنی که به نظر شبیه به Bing یا ChatGPT باشد، احتمالاً توکن اسکم است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۲

منبع
Bitcoinist
کارشناس ارشد اقتصاد، علاقه‌مند به بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا