صرافی ها

بازگردانی حساب بسته شده ایرانیان در بایننس (Binance)

امروزه به دلیل مشکلات مربوط به تحریم و قوانین سختگیرانه نهادهای مالی مانند FATF، کاربران ایرانی بایننس با سوالات و دغدغه‌های جدیدی مواجه‌اند. آیا همچنان بدون احراز هویت می‌توانیم در این صرافی فعالیت کنیم؟ در صورت مسدود شدن حساب بایننس چه اقدامی باید انجام دهیم؟ آیا بایننس می‌تواند اکانت‌های متصل به کیف پول کاربران ایرانی را ردیابی کند؟ در این مقاله‌ی بلاگ والکس قصد داریم به طور کامل به بررسی دلایل بسته شدن حساب بایننس و بازگردانی حساب بایننس برای ایرانیان بپردازیم و تلاش می‌کنیم به سوالات و دغدغه‌های شما عزیزان پاسخ دهیم.

معرفی صرافی بایننس(Binance)

صرافی بایننس یک صرافی پیشرو در زمینه ارزهای دیجیتال است که در سال ۲۰۱۷ در هنگ کنگ تاسیس شد. این صرافی تمرکز زیادی بر معاملات آلت‌کوین‌ها دارد و از بیش از ۵۰۰ ارز دیجیتال شامل بیت کوین (BTC)، اتر (ETH)، لایت کوین (LTC)، دوج کوین (DOGE) و بایننس کوین (BNB) پشتیبانی می‌کند. در سال ۲۰۱۸ بایننس در واکنش به قوانین سختگیرانه دولت چین در زمینه معامله رمزارزها، دفتر مرکزی خود را به مالت منتقل کرد. اما امروزه شعبات زیادی از این صرافی در کشورهای مختلف جهان راه‌اندازی شده و این مسئله بایننس را بر این داشته تا با قوانین نظارتی کشورها که شامل قوانین ضد پولشویی و FATF است تعامل نزدیکتری داشته باشد. این گونه اقدامات برای کاربران برخی کشورها گران تمام شده و اخیراً آنها برای دسترسی به اکانت و سرمایه خود با مشکل مواجه‌اند. در ادامه، این مساله و دلایل آن را بیشتر واکاوی می‌کنیم.

برای آشنایی بیشتر با انواع پلتفرم‌های معاملاتی پیشنهاد می‌کنیم مقاله تفاوت صرافی با بروکر را مطالعه فرمایید.

آیا عدم احراز هویت منجر به بسته شدن حساب بایننس می‌شود؟

چارت قیمتی بایننس

بدون هیچ حاشیه و مقدمه‌چینی باید بگوییم جواب دقیق و خلاصه این پرسش «بله» است. در روز ۲۰ آگوست سال ۲۰۲۱، بایننس طی یک اعلامیه گفت احراز هویت سطح میانی برای تمامی کاربران جدید این صرافی اجباری خواهد بود. این قانون برای کاربران قدیمی طی فرایندی در مراحل مختلف و به صورت گروهی اجرایی شد و در پایان دو ماه، تمام کاربران را در بر گرفت. تا آن زمان دسترسی کاربرانی که مراحل احراز هویت میانی خود را تکمیل نکرده‌ بودند، به «برداشت، بستن پوزیشن معاملاتی و لغو سفارش» محدود شده بود. این فرایند با هدف به حداقل رساندن اختلال در تجربه کاربری، از ۲۰ آگوست تا ۱۹ اکتبر ۲۰۲۱ (۲۷ مهر ۱۴۰۰)، ساعت ۰۰:۰۰ صبح (به وقت جهانی) ادامه داشت.

احراز هویت سطح میانی به معنای تایید نام کاربری و ایمیل (احراز هویت اولیه) به علاوه تایید شناسه‌ی دولتی و احراز هویت تصویری است. به دلیل اینکه Government ID کاربران ایرانی هیچگاه در بایننس پذیرفته نشده است، یعنی عملاً دسترسی آنها به Binance به طور کامل مسدود خواهد شد. اما در صورتی که دارایی ما در این صرافی بلاک شد،  چه اقدامی باید انجام دهیم؟ در قسمت بعد به این مسئله می‌پردازیم.

نحوه باز کردن حساب کاربری مسدود شده بایننس

در خصوص بازگردانی حساب بسته شده بایننس باید به این نکته اشاره کنیم که یک روش ۱۰۰٪ عملی برای این کار وجود ندارد. همانطور که در بالا اشاره شد بایننس یک صرافی متمرکز است و در نهایت این اتفاق منوط به همکاری او با کاربرانش است. بنابراین توصیه اول و آخر ما این است:

«قبل مسدود شدن حساب بایننس خود، داراییتان را به صرافی دیگری منتقل کنید» 

در ادامه روش‌هایی که کاربران برای بازگردانی حساب بایننس خود استفاده می‌کنند را معرفی می‌کنیم. در وهله اول در صورت بسته شدن حساب بایننس با ورود به این وب‌سایت پنجره ای تحت عنوان «Disable Account» ظاهر می‌شود. در اینجا گزینه «Reactivate Now» را انتخاب کنید.

بازگردانی حساب بایننس

در صفحه بعد نکاتی درخصوص تغییر رمز عبور و بازه زمانی برداشت سرمایه از بایننس (حداکثر ۳ روز کاری) به کاربر اعلام می‌شود. برای تایید روی گزینه «Reactivate Account» کلیک کنید.

بازگردانی حساب بایننس

سپس باید کد تاییدی که به ایمیل شما ارسال شده را به همراه تایید ۲ عاملی گوگل (Google Authenticator) در  پنجره بعد وارد کنید. توجه داشته باشید که از شماره تلفن برای بازگردانی حساب بایننس استفاده نکنید. زیرا با این کار، بایننس به هویت ایرانی و موقعیت جغرافیایی شما پی خواهد برد.

تایید ایمیل و کد دو عاملی گوگل برای بازگردانی حساب بایننس

در ادامه با کلیک بر روی گزینه «Start Answering Questions»، بایننس چند سوال امنیتی در خصوص نوع دارایی و میزان آنها از شما می‌پرسد. توجه داشته باشید این سوالات به صورت تصادفی انتخاب می‌شوند و شما باید در مدت زمان تعیین شده به آنها پاسخ دهید.

سوال تصادفی برای تایید ایمیل و کد دو عاملی گوگل برای بازگردانی حساب بایننس

سپس یک ایمیل تایید برای شما ارسال می‌شود که علاوه بر توضیحات این فرایند، حاوی یک لینک فعال‌سازی است. با کلیک بر روی این لینک وارد قسمت احراز هویت با آی دی کارت می‌شوید.

در این مرحله باید از پاسپورت، گواهینامه و کارت شناسایی خود برای احراز هویت استفاده کنید. در صورتی که مدارک شناسایی و پاسپورت کشوری به غیر از ایران را  دارید، این مرحله چالشی برای شما ایجاد نمی‌کند و به راحتی با آپلود مدارک خود از آن عبور خواهید کرد. 

در غیر این صورت می‌توانید از یک فرد ایرانی دارای مدارک هویتی خارجی که مورد اطمینان شماست، برای احراز هویت خود کمک بگیرید.

اخطار: توجه داشته باشید امروزه کلاهبرداری‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد و مجرمین با وعده احراز هویت با مدارک خارجی قصد سوء استفاده و سرقت دارایی کاربران مبتدی را دارند.

آپلود مدارک هویتی

در قسمت بعد مطابق تصویر زیر اعلام می‌شود درخواست شما برای بازگردانی حساب بایننس ثبت شده و نتیجه آن ظرف سه روز کاری آینده اعلام خواهد شد. در پایان روی گزینه «Got it» کلیک کنید.

ثبت نهایی درخواست

در صورتی که نیاز به احراز هویت با ملیت ایرانی بود چه کار کنیم؟

متاسفانه باید بگوییم در حال حاضر بایننس فرایند احراز هویت خود را برای افراد تبعه ایران به رسمیت نمی‌شناسد. بنابراین اکانت کاربران ایرانی معمولا پس از مدتی به یکی از دلایل زیر مسدود می‌شود:

  • استفاده از وی پی ان با  IPهای متغیر که موجب حساسیت بایننس می‌شود.
  • شناسایی ip توسط ابزارهای پیشرفته بایننس که در ادامه به معرفی آنها خواهیم پرداخت.
  • استفاده از شماره تلفن ایران در فرایند ثبت نام بایننس.

در این حالت یکی از روش‌های بازگردانی حساب بسته شده بایننس، ارتباط با پشتیبانی صرافی است. اما چگونه باید مشکل خود را با پشتیبانی بایننس مطرح کنیم؟ 

اگر IP شما برای ایران یا سایر کشورهای موجود در لیست سیاه بایننس است و بایننس به این مسئله پی برده و شما به این دلیل نمی‌توانید دارایی خود را برداشت کنید بهتر است این مشکل را «صادقانه» با تیم پشتیبانی بایننس در میان بگذارید. بهتر است بگویید نسبت به این مسئله که IP من جزو کشورهای تحریمی‌ست، بی‌اطلاع بوده‌ام. سپس از صرافی درخواست کنید که به شما اجازه دهد دارایی خود را برداشت کنید. (این کار قطعا نیاز به مکاتبات زمان‌بر و داشتن تسلط بر زبان انگلیسی است)

نکته: در صورتی که بایننس به ملیت ایرانی شما پی برد هرگونه تلاش برای انکار این قضیه با استفاده از پاسپورت‌های جعلی یا تغییر IP، موجب حساسیت بیشتر این صرافی می‌شود و می‌تواند تبعات سنگین‌تری مانند بلاک شدن دائم داراییتان را به همراه داشته باشد.

ارتباط با پشتیبانی صرافی بایننس

صرافی بایننس

۱) برای شروع در صفحه اصلی صرافی بایننس، وارد قسمت Support شوید.

 انتخاب نوع مشکل  پشتیبانی بایننس

۲) در بین گزینه‌های موجود، نوع مشکل خود را انتخاب کنید. (برداشت، انتقال، احراز هویت دو عاملی،‌ انتقال بانکی و… ). به عنوان مثال ما برای باز شدن اکانت خود گزینه «login identification» و بعد «How to Unlock Account» را انتخاب می‌کنیم.

۳) سپس مانند تصویر زیر می‌توانید مشکل خود را در خصوص بسته شدن حساب بایننس شرح دهید.

ارتباط با پشتیبانی بایننس

تیم بایننس مشکل شما را بررسی و نتیجه را پس از چند روز کاری به اطلاعتان خواهد رساند. معمولا بایننس در خصوص اکانت‌های مسدود شده، به کاربران فرصتی را (فقط) برای برداشت دارایی خود می‌دهد و آنها بعد از آن دیگر قادر به معامله در این پلتفرم نخواهند بود.

در ادامه به بررسی موشکافانه دلایل مسدودسازی حساب کاربری ایرانیان در صرافی بایننس می‌پردازیم.

داستان این سختگیری‌های بایننس از کجا آغاز شد؟

بایننس

در چند ماه گذشته خبرهایی در گوشه و کنار مبنی بر تحت فشار قرار گرفتن بایننس از سوی کشورها و نهادهای نظارتی بین‌المللی منتشر شد. همچنین در ژاپن، انگلستان و آمریکا فعالیت بایننس غیرقانونی اعلام شد. هرچند همچنان شهروندان این کشورها می‌توانستند از خدمات این صرافی استفاده کنند، اما دیگر از نظر قانونی و دولت پشتیبانی نمی‌شدند و دعواهای حقوقی‌شان هم قابل پیگیری بود.

علاوه بر این چین به طور کلی فعالیت بایننس را در کشورش ممنوع اعلام کرد. هرچند که دلایل چین برای این ممنوعیت با سایر کشورها تفاوت داشت، اما این سلسله اخبار بایننس را تحت فشار قرار داد. در نتیجه بایننس به این سمت سوق پیدا کرد که خود را هرچه بیشتر با قوانین نظارتی بین‌المللی وفق دهد. او  بر سر یک دوراهی مهم قرار گرفت:

یا باید با آنچه در ذات بلاکچین و رمزارزهاست (یعنی رهایی از تسلط و کنترل دولت‌ها) دربیفتد و با جمع‌آوری اطلاعات هویتی کاربرانش محدودیت‌های مورد نظر دولت‌ها را اعمال کند، یا این خطر را بپذیرد که یکی پس از دیگری در کشورهای مهم جهان مسدود شود.

طبیعتاً هیچ کدام از این مسیرها مورد علاقه‌ی یک صرافی جهانی که به دنبال توسعه بیشتر است نخواهد بود. اما مدیران آن باید به این جمع‌بندی برسند که در درازمدت کدام مسیر بیشتر منافع شرکت را تأمین می‌کند. بنابراین بایننس راه اول را در پیش گرفت با ساختار نظارتی خود سعی کرد اطلاعات دقیق‌تری از کاربران خود بدست آورد. (پیشنهاد می‌کنیم برای استفاده از یک صرافی مناسب، مقاله معیارهای انتخاب صرافی مطمئن را مطالعه کنید)

سایفر تریس و تراولر، ابزار ردیابی بایننس

بایننس و سایفر تریس

سایفر تریس (CipherTrace)، اولین تیم جهانی ردگیری قانونی بلاکچین‌هاست که هدف آن ممانعت از فعالیت‌های پولشویی و غیرقانونی در بازار ارزهای دیجیتال در سراسر دنیا است. سایفر تریس در تلاش است با تامین امنیت بلاکچین، اعتماد کاربران و دولت‌ها را به این تکنولوژی جلب کند. بایننس، گلکسی دیجیتال، فیچر اسپیس و چند شرکت فعال دیگر در حوزه‌ی رمز ارزها، اکنون با سایفر فیس همکاری می‌کنند.

تراولر، تکنولوژی و ابزار جدید سایفر فیس برای تامین اهداف این شرکت است. این ابزار در واقع اولین محصول تجاریست که می‌تواند در پیروی از مقررات جهانی به ارایه‌دهندگان خدمات ارزهای دیجیتال کمک کند. کاربرد این ابزار به زبان ساده ردیابی آدرس‌ کیف پول‌های ارز دیجیتال و ارتباط دادن آن با آدرس‌های IP کاربران است:

  • تقویت سیستم‌های احراز هویت صرافی‌ها.
  • جلوگیری از حملات DDoS.
  • ممانعت از ارایه اطلاعات جعلی کاربران به ارایه‌دهندگان سرویس (مانند هر صرافی متمرکز یا غیرمتمرکز ارز دیجیتال).

تراولر چه تاثیری روی کاربران ایرانی بایننس دارد؟

ابزار تراولر

تراولر چند ویژگی دارد که می‌تواند برای کاربران ایرانی بایننس دردسرساز شود:

  • آدرس‌های IP و آدرس‌ کیف پول‌های ارز دیجیتال را به هم مرتبط می‌کند. یعنی اگر کاربری از IP ایران به آدرس یک کیف پول تراست ولت متصل شود، یا تراکنشی به یک IP خارجی ارسال کند، تراولر متوجه ارتباط این IPها خواهد شد.
  • تراولر می‌تواند چند آدرس کیف‌پول که به صورت منظم با هم ارتباط دارند (مثلاً آدرس کیف تراست ولت، والکس و بایننس) را شناسایی و آنها را به IP مربوط به صاحب ولت ارتباط دهد.

این دو ویژگی یعنی کاربران ایرانی بایننس با اتصال با IP ایران به کیف پول تراست ولت یا سایر کیف پول‌ها (مثل کیف پول صرافی) و اتصال با IP خارجی به بایننس، همچنان در معرض شناسایی و مسدود شدن حساب خود قرار خواهند داشت. این ابزار به تازگی در بایننس استفاده می‌شود و این صرافی قبلاً امکان انجام چنین کاری را نداشت.

آیا کماکان استفاده کاربران ایرانی از بایننس منطقی است؟

نقشه قرمز ایران

اخبار مختلف نشان می‌دهد که حتی استفاده از VPN دیگر برای اتصال به بایننس امن نیست. طبق آخرین گزارش سایفر تریس، ۴.۵ میلیون آدرس مختلف کیف پول ارز دیجیتال با ۷۲ هزار IP منحصر به فرد ایرانی ردیابی شده است. در حال حاضر اگر در بایننس حساب دارید، راه‌حل‌های محدودی پیش روی شماست:

۱) هرچه سریع‌تر دارایی خود را از بایننس خارج کنید و در کیف پول شخصی یا یک صرافی معتبر ایرانی  نگهداری کنید. امکان دارد که به زودی تمامی اکانت‌های احراز هویت نشده مسدود شوند. تا آن زمان بهتر است درگیر بازگردانی حساب بایننس خود نشده و خودتان هرچه سریع‌تر آن را خالی کنید. 

۲) اگر تا امروز با VPN با IP ثابت به بایننس متصل می‌شدید و به ترید ارز دیجیتال می‌پرداختید، توصیه می‌کنیم از صرافی‌های ارز دیجیتال دیگری استفاده کنید. در حال حاضر بهترین و امن‌ترین انتخاب صرافی ایرانی ارز دیجیتال مانند والکس هستند.

۳) اگر تریدر بایننس هستید و به صورت روزانه معاملات دلاری انجام می‌دهید بهتر است از صرافی‌های داخلی که از پایه بازار تتر پشتیبانی می‌کنند (مانند صرافی  والکس) استفاده کنید.

نکته: دقت کنید که حتی اگر یک رابط خارج از کشور دارید که برایتان ارز دیجیتال می‌خرد و آن را به کیف پول شما در ایران واریز می‌کند، کماکان خطر بلوکه شدن حساب او وجود دارد. چرا که تراولر ارتباط حساب با یک IP در ایران را کشف خواهد کرد. 

به فکر یک صرافی جایگزین باشید

متاسفانه همیشه معامله در بازار رمزارزها برای ایرانیان با چالش‌های زیادی همراه بوده و قوانین و محدودیت‌های بین‌المللی تاثیری بسیار مخربی در کیفیت معاملات آنها گذاشته است. ما معتقدیم بلاکچین، یک تکنولوژی آزاد و فراتر از قوانین دولتی است. اما به هر حال محدودیت‌هایی به این حوزه اعمال شده است. آخرین آنها مربوط به صرافی بایننس بود که در این مقاله به جوانب و ریسک معامله در آن پرداختیم. بنابراین اگر جزو آن دسته کاربرانی هستید که هنوز با خطر بسته شدن حساب بایننس خود مواجه نشده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم هرچه سریعتر قبل از آنکه درگیر این معضلات شوید دارایی خود را به یک صرافی جایگزین انتقال دهید. به قول استاد سخن سعدی شیرازی، «عاقل آن است که اندیشه کند پایان را!» 

 والکس به عنوان یک صرافی ارز دیجیتال پیشرو در تلاش است تا با ارائه خدمات باکیفیت خود این چالش‌ها را برای شما  به حداقل برساند. همچنین اگر به معامله در پلتفرم‌های غیرمتمرکز علاقه‌مندید، با آموزش تبدیل ارز در تراست ولت، می‌توانید برخی رمزارزهای موجود در کیف پول خود را معامله کنید. (برای آشنایی بیشتر با قسمت Dex کیف‌پول‌های ارز دیجیتال، لطفاً مقاله کار با صرافی تراست ولت را مطالعه فرمایید).

امیدواریم مطالعه این مقاله برای شما مثمرثمر بوده باشد. منتظر شنیدن نظرات و سوالات شما همراهان عزیز هستیم.

سوالات متداول

دلیل بسته شدن حساب بایننس کاربران ایرانی چیست؟

تکمیل نکردن فرایند تایید هویت که اخیراً در این صرافی اجباری شده است و استفاده از وی پی ان که امروزه بایننس با کمک ابزارهای پیشرفته خود قادر به تشخیص استفاده کاربران از آن است.

اگر حساب ما در صرافی بایننس بلاک شد، چه اقدامی باید انجام دهیم؟

در صورتی که بایننس به دلیل عدم تکمیل مراحل احراز هویتی، حساب شما را مسدود کرد،  بهتر است با پشتیبانی این صرافی ارتباط برقرار کنید و بگویید نسبت به این مسئله که بایننس به کاربران ایرانی سرویس‌دهی نمی‌کند بی‌اطلاع بوده‌اید.

آیا از این پس کیف پول تراست ولت یا کیف پول‌های دیگر ما بلوکه می‌شود؟

خیر؛ برنامه‌ی تراولر بایننس و سایفر تریس فقط بر کاربران صرافی بایننس تمرکز دارد و کیف پول‌های شخصی مسدود نخواهند شد. به علاوه اساساً ارز شما در بلاکچین ذخیره شده و کیف پول فقط یک راه دسترسی به آن است.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۲.۳ / ۵. مجموع آرا: ۳

منبع
binance
کارشناس ارشد الکترونیک، علاقه‌مند به مباحث حوزه تکنولوژی، ارز دیجیتال و عاشق نوشتن هستم. اینجا قصد دارم اطلاعاتی که در حوزه بلاکچین و رمزارزها کسب کرده‌ام را با شما به اشتراک بگذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
2 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
رمضانی
رمضانی
1 سال قبل

باسلام کیف پول من فریزشده چکار بایدکردتاآزادبشه

دکمه بازگشت به بالا