اخبار ارزهای دیجیتال

جی پی مورگان: سلطه دلار پس از پیشی گرفتن چین از آمریکا هم ادامه می‌یابد

کارشناسان جی‌پی مورگان معتقدند که دلار آمریکا می‌تواند نقش خود را تا پایان قرن جاری به عنوان ارز ذخیره‌ای جهانی حفظ کند

کارشناسان بانک جی پی مورگان (JP Morgan) بر این باورند که حتی اگر چین تا سال ۲۰۳۰ از ایالات متحده به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان پیشی گیرد، ممکن است دلار آمریکا تا پایان قرن بیست و یکم ارز غالب جهان باقی بماند. این بانک سرمایه‌گذاری به تجربه تاریخی زمانی که ایالات متحده از بریتانیای کبیر به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان پیشی گرفت، به عنوان دلیل استدلال خود اشاره کرد.

به گزارش والکس و به نقل از Bitcoin.com، استراتژیست‌های بانک جی‌پی مورگان اخیرا در مورد تاثیر بالقوه پیشی گرفتن اقتصاد چین از آمریکا به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان بر روی نقش دلار آمریکا بحث کردند. بر اساس گزارش مرکز تحقیقات اقتصاد و بازرگانی (CEBR) که یکی از برجسته‌ترین مراکز مشاوره اقتصادی بریتانیاست، پیش‌بینی می‌شود که چین تا سال ۲۰۳۰ جایگاه ایالات متحده آمریکا را به عنوان قدرت نخست اقتصادی جهان تصاحب کند.

متخصصان بانک جی‌پی مورگان اعتقاد دارند که حتی اگر چین موفق به جلو زدن از آمریکا شود، بعید است که دلار جایگاه خود را به عنوان ارز ذخیره جهانی به سرعت از دست دهد. بنا بر تجربه تاریخی، هر گونه انتقال این چنینی به شکل تدریجی رخ خواهد داد.

آن‌ها در این باره گفتند:

در حالی که ایالات متحده در اواخر قرن نوزدهم از بریتانیای کبیر به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان گذر کرد، باور عمومی بر این است که تنها در پایان جنگ جهانی دوم بود که دلار آمریکا جایگاه پوند انگلیس را به عنوان ارز فیات ذخیره اصلی جهان تصاحب کرد.

بنابراین تجربه تاریخی نشان می‌دهد که اگر چین در حوالی سال ۲۰۳۰ موفق شود به عنوان بزرگ‌ترین اقتصاد جهان دست یابد، تسلط دلار ممکن است حتی تا نیمه دوم قرن بیست و یکم به طول انجامد.

به گفته جی‌پی مورگان، چین تنها کشوری است که می‌تواند در بلندمدت جایگزین اقتصاد آمریکا شود. با این حال، استراتژیست‌های این بانک بر این باورند که با توجه به مزیت‌های اقتصادی، فناورانه، جمعیتی و جغرافیایی ایالات متحده، این امر بعید است. علاوه بر این، پتانسیل رشد یوان چین منوط به کاهش کنترل سرمایه توسط دولت چین است.

با این وجود، کارشناسان جی‌پی مورگان بر احتمال دلارزدایی تدریجی تاکید ورزیدند و اظهار داشتند که این روند می‌تواند با کاهش اعتماد به دلار آمریکا یا وقوع تحولاتی خارج از ایالات متحده که اعتبار یک ارز جایگزین را افزایش دهد، تسریع شود. یک جایگزین احتمالی برای دلار، ارزش مشترک پیشنهادی کشورهای بریکس (BRICS) است. کشورهای بریکس شامل برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی هستند.

برخی معتقدند که یوان چین جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز ذخیره جهانی خواهد شد. به عنوان مثال، مدیرعامل دومین بانک بزرگ روسیه، انتظار دارد که یوان تا دهه آینده، جایگزین دلار آمریکا به عنوان ارز تسویه جهانی شود.

استفن جن (Stephen Jen)، یکی از مدیران سابق مورگان استنلی، نیز انتظار دارد که جهان از شکل تک‌قطبی به سوی چندقطبی شدن حرکت نماید. او معتقد است که یوان چین، یورو و دلار آمریکا، سه ارز ذخیره بین‌المللی آینده را تشکیل خواهند داد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
News Bitcoin
علاقه‌مند به ساختارهای غیرمتمرکز، دیفای و آزادی مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا