صرافی ها

آشنایی جامع و کامل با پلتفرم Just Swap؛ صرافی غیرمتمرکز ترون

آیا می‌دانستید که ۱۰ دارایی دیجیتالی برتر حدود ۸۸ درصد از ارزش بازار ارزهای دیجیتال را تشکیل می‌دهند؟ یا اینکه استارت‌آپ‌هایی که در حوزه بلاک چین فعالیت می‌کنند بیش از ۳۱ میلیارد دلار سرمایه جمع‌آوری کرده‌اند؟ واضح است که یک انقلاب مالی در راه است!

اما همه ما می‌دانیم که صنعت کریپتوکارنسی بدون وجود صرافی‌های ارز دیجیتال به این جایگاه نمی‌رسید. این پلتفرم‌های معاملاتی از مهم‌ترین ارکان دنیای مهیج ارزهای دیجیتال هستند. ماهیت اصلی رمزارزها، تمرکززدایی و ناشناس بودن تراکنش‌های آنهاست که این موضوع حین استفاده از صرافی‌های متمرکز نظیر ده صرافی برتر ارز دیجیتال در ایران، تا حدودی نقض می‌شود. بنابراین توسعه‌دهندگان حوزه کریپتو چاره‌ای برای این مشکل اندیشیدن و صرافی‌های غیرمتمرکز (DEX) را خلق کردند. این پلتفرم‌ها امکان انجام معاملات بدون واسطه و به‌صورت ناشناس را فراهم می‌کنند و در میان معامله‌گران محبوبیت زیادی دارند. جاست سوآپ (Just Swap) یکی از مشهورترین صرافی‌های غیرمتمرکز و مبتنی بر بلاک چین قدرتمند ترون است و معاملات توکن‌های ساخته شده بر اساس استاندارد TRC-20 را مدیریت می‌کند. در این مقاله از والکس قصد داریم به جزئیات مربوط به پلتفرم Just Swap بپردازیم.

صرافی جاست سواپ چیست؟

پلتفرم غیر متمرکز ترون

ترون (Tron) یکی از پرطرفدارترین شبکه‌های دنیای بلاک چین است که به‌تازگی از صرافی غیرمتمرکز جاست سواپ (JustSwap) رونمایی کرد. این پلتفرم قابلیت‌های مهیج و شگفت‌انگیزی را برای کسب سود و انجام تراکنش‌های ارزان و سریع ارائه می‌دهد. پلتفرم Just Swap در مدت ‌زمان کوتاهی توانست به بستری محبوب را به دارندگان “TRX” تبدیل شود. این صرافی اولین پروتکل غیرمتمرکز توکن در پلتفرم قدرتمند ترون است و بستری را فراهم کرده که کاربران می‌توانند توکن‌های TRX-20 را با کارمزد کم و سریع مبادله کنند. همچنین این پلتفرم شرایطی را برای درآمدزایی از طریق سپرده‌گذاری فراهم کرده است. کاربران می‌توانند با ارائه نقدینگی کارمزد تراکنش‌ها را به‌عنوان پاداش دریافت کنند. سود حاصل از دریافت کارمزدها بسیار زیاد خواهد بود زیرا کارمزدهای تراکنش به پلتفرم اختصاص پیدا نمی‌کند.

بسیاری از معامله‌گران حوزه ارزهای دیجیتال، این پلتفرم را با نام «صرافی غیرمتمرکز ترون» می‌شناسند. به‌طورکلی، پلتفرم Just Swap بستری برای تبادل سریع و ارزان توکن‌های TRC-20 و درآمدزایی است. ساخت این پلتفرم را می‌توان اولین قدم از طراحی سه‌مرحله‌ای برای ایجاد یک اکوسیستم DeFi در بستر بلاک چین ترون دانست. گام‌های بعدی این اکوسیستم، مربوط به راه‌اندازی استیبل کوین و پروتکل ییلدفارمینگ (Yield Farming) می‌شود.

پلتفرم Just Swap چگونه کار می‌کند؟

صرافی جاست سواپ  که به‌تازگی و با نسخه بتا راه‌اندازی شد، تقریباً نظیر صرافی سوشی سواپ (SushiSwap) یا یونی سواپ (Uniswap) کار می‌کند. تفاوت اصلی آن این است که بر روی بلاک چین ترون کار می‌کند و در نتیجه کارمزد تراکنش‌های آن برای تأمین نقدینگی در استخر نقدینگی این DEX و هم برای مبادلات توکن‌ها، بسیار کم و حدود ۰.۳ درصد است.

این صرافی یک پروتکل نقدینگی خودکار است و برای انجام یک معامله نیازی به ارائه پیشنهادها و سفارش‌های همسان نیست. هیچ سازمان و یا مؤسسه متمرکزی در این معاملات دخالتی ندارند. استخرهای معاملاتی به کمک قراردادهای هوشمند تبادل توکن‌ها را انجام داده و میزان حجم نقدینگی را مدیریت می‌کنند. پلتفرم Just Swap برای اطمینان از درستی و اعتبار تراکنش‌هایش از تابع “X*Y=K” استفاده می‌کند.

امکان مبادله میان توکن‌های TRC20 با TRX و همچنین با یکدیگر در این پلتفرم وجود دارد و کاربران می‌توانند برای کسب سود از طریق تأمین نقدینگی برای استخرها نقدینگی بپردازند. برای انجام این کار شما می‌توانید نقدینگی جفت توکن موردنظر خود را با یکدیگر به‌صورت هم‌زمان تأمین کنید. زمانی که معامله بر روی جفت ارز انتخابی شما انجام شود، حدود ۰.۳ درصد از آن تراکنش به‌عنوان پاداش به شما تعلق می‌گیرد.

ویژگی‌های صرافی جاست سواپ

جنبه‌های مختلف پلتفرم جاست سواپ

این پلتفرم دارای نقاط قوت زیادی است که عبارت‌اند از:

بالا بودن حجم نقدینگی: به‌طورکلی صرافی‌ها و بسترهایی که خدمات غیرمتمرکز مالی ارائه می‌دهند، نیاز به حجم زیادی نقدینگی دارند تا بتوانند تراکنش‌ها را به‌سرعت بالایی پردازش کنند. خوشبختانه صرافی جاست سواپ کاربران زیادی دارد و مقادیر عظیمی از نقدینگی را فراهم کرده است.

تبادل سریع توکن‌ها: کاربران با سرعت بالایی می‌توانند خیلی راحت توکن‌های TRC20 را مبادله کنند.

سهولت انجام معامله: برای انجام معامله نیازی به درخواست مشابه نیست و سفارش‌ها یکی پس از دیگری انجام می‌شوند.

سودآوری بالا: در پلتفرم Just Swap، پاداش‌ها در کسری از ثانیه و بدون کم‌کردن کارمزد به کاربر منتقل می‌شود.

دسترسی عادلانه و منصفانه: دسترسی به این پلتفرم برای تمامی کاربران و سرمایه‌گذاران وجود دارد. همچنین سود و پاداش به‌صورت منصفانه به کاربر اعطا می‌شود.

نکاتی که قبل از کار با صرافی Just Swap باید بدانید!

چنانچه تصمیم دارید کار خود را با این پلتفرم آغاز کنید، باید به یک سری نکات آگاه باشید تا با یک دید کلی از آن استفاده کنید.

  • برای ثبت نام در این پلتفرم نیازی به تأیید و احراز هویت “KYC” وجود ندارد و تمامی معاملات به‌راحتی و بدون مشکل انجام می‌شوند.
  • در این صرافی نمی‌توانید توکن‌های سفارشی داشته باشید و در نتیجه توکن‌های نامعتبر در لیست این پلتفرم جایی ندارند. این کار موجب متمرکز شدن این صرافی می‌شود زیرا فقط ترون اجازه دارد توکن‌ها را در صرافی لیست کند.
  • میزان نقدینگی در پلتفرم Just Swap تا سال ۲۰۲۰ حدود ۴۷ میلیون دلار بوده است.
  • زمانی که نقدینگی این جفت ارزها کم باشد می‌توانید آنها را تغییر دهید. این کار باعث می‌شود تا قیمت توکن افزایش پیدا کند و شما بتوانید آن را خریداری کنید.

آموزش کار با صرافی Just Swap

چنانچه بخواهید از پلتفرم Just Swap استفاده کنید، نیاز به یک کیف پول “TronLink” دارید. برای انجام این کار وارد سایت “www.tronlink.org” شوید و نسخه موردنظر خود را انتخاب کنید. امکان نصب این والت بر روی تمام سیستم‌ها نظیر ویندوز، اندروید و IOS وجود دارد. ما در این مقاله نسخه ویندوز را آموزش می‌دهیم. بر روی “Chrome Extension‌” کلیک کنید. در لیست باز شده بر روی “Chrome Web Store” کلیک کنید تا والت ترون لینک شما بر روی مرورگر نصب شود. پس از نصب شدن روی آن کلیک کنید تا والت اجرا شود.

نصب کیف پول tronlink

برای ساخت یک کیف پول جدید روی “Create Wallet” کلیک کنید. در صفحه بعدی تمامی قوانین را بخوانید تا به صفحه بعدی هدایت شوید.

مراحل نصب کیف پول tronlink

یک نام و یک رمز عبور برای والت خود انتخاب کنید سپس روی “Create Wallet” کلیک کنید. توجه داشته باشید که این رمز عبور را باید در جایی امن نگه‌داری کنید زیرا در صورت فراموشی رمز عبور دیگر نمی‌توانید به دارایی خود دستیابی داشته باشید.

مراحل نصب کیف پول tronlink

هنگام ایجاد کیف پول می‌توانید روی “Backup Wallet” کیف پول کلیک کنید تا از عبارات بازیابی خود نسخه پشتیبان تهیه کنید. یا “Later” را انتخاب کنید و فرآیند را به بعداً موکول کنید.

مراحل نصب کیف پول tronlink

در این صفحه تمامی عبارت ۱۲ کلمه بازیابی که به شما نمایش داده می‌شود را در جایی مطمئن یادداشت کنید. سپس روی “Already Backed up” کلیک کنید.

کلمات بازیابی در tronlink

کلمات بازیابی که یادداشت کردید را به ترتیب وارد کنید سپس روی “Next” کلیک کنید.

نصب کیف پول tronlink

کیف پول ترون اینک شما با موفقیت نصب شد.

اتمام مراحل نصب کیف پول tronlink

کیف پول ایجاد شده را می‌توانیم برای استفاده از پلتفرم Just Swap به کار ببریم. بر اساس قیمت امروز ارز دیجیتال، مقداری ارز TRX خریداری کنید و به کیف پول ترون لینک خود انتقال دهید. حالا می‌توانید معاملات خود را در صرافی غیرمتمرکز Just Swap شروع کنید.

نحوه معامله در پلتفرم Just Swap

پس از نصب والت باید کیف پول خود را به صرافی متصل کنید. وارد سایت “sunswap.com” شوید و کیف پول ترون لینک خود را به این صرافی متصل کنید.

معامله در صرافی جاست سواپ

سپس توکنی که قصد معامله دارید را انتخاب کنید. مقدار آن را مشخص کنید، جاست سواپ به‌صورت اتوماتیک مقدار توکن برای مبادله را محاسبه می‌کند. در نهایت روی “Enter an amount” کلیک کنید.

جزئیات معامله را بازبینی کنید و در نهایت روی “Confirm Swap” کلیک کنید.

معامله در صرافی جاست سواپ

برای تکمیل کردن معامله نیاز به تأییدیه از کیف پول خود دارید. در صفحه “Request Signature” روی “Accept” کلیک کنید.

معامله در صرافی جاست سواپ

زمانی که در صفحه خود “Confirmed ” را مشاهده می‌کنید یعنی معامله شما تکمیل شده‌ است.

معامله در صرافی جاست سواپ

آموزش سپرده‌گذاری در استخر نقدینگی

برای سپرده‌گذاری نقدینگی و دریافت سود، در ابتدا باید یکی از استخرها را انتخاب و سپس روی “Add Liquidity” کلیک کنید. چنانچه قبلاً در این استخر سرمایه‌گذاری کرده‌اید برای اضافه کردن نقدینگی در ابتدا گزینه “Pool” سپس “Your Liquidity”را انتخاب کنید.

سپرده گذاری در استخر نقدینگی

جفت ارزی که قصد دارید نقدینگی آن را اضافه کنید را انتخاب نمایید. یکی از این جفت ارزها حتماً باید ترون باشد. حالا حجم سرمایه را مشخص کنید و روی گزینه “Supply” کلیک کنید.

گزینه Supply در جاست سواپ

در صفحه جدید روی “Confirm Supply” کلیک کنید.

گزینه Confirm Supply در جاست سواپ

برای افزودن نقدینگی در صرافی غیرمتمرکز ترون باید در کیف پول خود آن را تأیید کنید. پس در صفحه جدید روی گزینه “Accept” کلیک کنید تا فرآیند تزریق نقدینگی انجام شود.

ساخت جفت ارز معاملاتی در پلتفرم غیر متمرکز جاست سواپ

در قسمت “Pool” استخر را انتخاب کنید و روی “Add Liquidity” کلیک کنید.

گزینه Add Liquidity در جاست سواپ

دو توکنی که قصد تأمین نقدینگی آنها را دارید را انتخاب کنید. یکی از آنها باید TRX باشد. سپس مقدار آنها را مشخص کنید و روی “Create Pool Pair” کلیک کنید. پروتکل پلتفرم Just Swap به‌صورت اتوماتیک قیمت اولیه جفت ارز و سهم استخر دارایی را محاسبه می‌کند.

گزینه Create Pool Pair در جاست سواپ

برای ایجاد یک استخر نیاز است که در کیف پول خود آن را تأیید کنید. در صفحه “Request Signature‌” بر روی “Accept” کلیک کنید.

سپرده گذاری در استخر نقدینگی

این صفحه نشان می‌دهد که تراکنش شما برای ایجاد استخر جفت ارز معاملاتی ثبت شده‌است.  سپس یک پیغام “Confirmed”در گوشه صفحه نمایش داده می‌شود که به معنای موفقیت‌آمیز بودن ثبت استخر است.

گزینه Confirmed در جاست سواپ

پس از آنکه توکن مجاز شد روی “Supply‌” کلیک کنید تا به جفت ارز ایجاد شده توسط شما نقدینگی اضافه شود.

سپرده گذاری در استخر نقدینگی

 افزودن نقدینگی نیازمند تأییدیه والت شما است. در صفحه “Request Signature” بر روی “Accept” کلیک کنید.

گزینه Accept در جاست سواپ

این صفحه نشان می‌دهد که افزودن نقدینگی ثبت شده‌است. 

سپرده گذاری در استخر نقدینگی جاست سواپ

زمانی که در بالا سمت راست “Confirmed” را مشاهده کردید یعنی جفت ارز معاملاتی شما با موفقیت ایجاد شده است.

سپرده گذاری در استخر نقدینگی

پیشرفت های ترون با راه اندازی پلتفرم جاست سواپ

اکوسیستم ترون پس از اجرای موفقیت آمیز پلتفرم Just Swap، به گسترش دیگر پروتکل‌های حوزه  Defi پرداخت. شرکتی به نام “TronFi” شروع به کار کرد. برخی از کارشناسان، پروژه‌های این شرکت را مشابه برنامه‌های “Yam.finance” می‌دانند. پلتفرم‌های Pearl.finance ،Salmon.finance و Carrot.finance تا به امروز راه‌اندازی شده‌اند و تمامی آنها بر اساس ایجاد انگیزه در کاربران برای استخراج نقدینگی طراحی شده‌اند. آنها قصد دارند سرمایه‌گذاران را ترغیب کنند تا ترون، تتر یا سایر توکن‌ها را به پروتکل‌های استخراج توکن‌های حاکمیتی تزریق کنند.

هم‌اکنون، بالا بودن کارمزدهای شبکه اتریوم، فرصتی مناسب برای سایر بلاک چین‌ها به وجود آورده است. هنوز مشخص نیست پروتکل‌های دیفای ترون تا کجا می‌خواهند توجه کاربران را به خود جلب کنند، اما به نظر می‌رسد در کوتاه‌مدت موفق شوند.

چرا بنیاد ترون توجه ویژه‌ای به صرافی JustSwap دارند؟  

پلتفرم Just Swap امکان تبادل فوری و ارزان توکن‌های توسعه‌یافته با استاندارد TRC20 را برای معامله‌گران فراهم می‌کند. این صرافی‌ هیچ کارمزدی برای انجام تراکنش‌ها دریافت نمی‌کند و تمامی سود حاصل از پرداخت کارمزدها به سپرده‌گذاران تعلق می‌گیرد. به‌طورکلی سرمایه‌گذاری در این پلتفرم، سبب سودآوری و صرفه‌جویی در زمان و هزینه می‌شود. گمان می‌رود بنیاد ترون، این صرافی را برای رشد و ارتقای خدمات در دنیای بلاک چین توسعه داده است. حالا کاربران انتظار دارند که این بنیاد پروژه‌های مشابهی در حوزه بازی‌های مبتنی بر بلاک چین و برنامه‌های غیرمتمرکز توسعه دهد. به همین جهت امید زیادی به رشد قیمت توکن بومی این شبکه، ارز دیجیتال ترون دارند.

پلتفرم Just Swap؛ صرافی غیرمتمرکز ترون

پلتفرم جاست سواپ اولین استخر نقدینگی بر پایه بلاک چین ترون است. همان‌طور که در این مقاله به آن اشاره کردیم، محاسبات در این پلتفرم به‌صورت اتوماتیک انجام می‌شوند و کار با آن اصلاً پیچیده و دشوار نیست. جاست سواپ امکان مبادلات میان توکن‌های TRC20 را فراهم می‌کند به همین جهت امکان معامله میان توکن‌ ترون با سایر توکن‌های TRC20 امکان‌پذیر است. برای انجام این کار کافیست توکن و مقدار موردنظر  و همچنین توکنی که قصد برداشت آن را دارید، انتخاب کنید. سپس پلتفرم Just Swap تبادل موردنظر را به‌صورت اتوماتیک انجام می‌دهد و امکان برداشت توکن به‌راحتی فراهم می‌شود. این پلتفرم به‌تازگی راه‌اندازی شده‌است  و در همین مدت‌زمان کوتاه توانسته پیشرفت خیلی خوبی را داشته باشد. در آینده امیدواریم رشدهای بیشتری را از این پلتفرم ببینیم. چنانچه تابه‌حال با این پلتفرم معامله کرده‌اید، تجربه خود را با ما در میان بگذارید.

سؤالات متداول

پلتفرم Just Swap چیست؟

یک صرافی غیرمتمرکز (DEX) بر پایه بلاک چین ترون است و به منظور تبادلات میان توکن های TRC20 ایجاد شده است. تمامی کارمزدهای دریافتی مستقیماً به خود پروتکل و تأمین‌کنندگان نقدینگی آن تعلق می‌گیرد. این کار موجب بالا رفتن امنیت و غیرمتمرکز شدن پلتفرم جاست سواپ می‌شود.

صرافی جاست سواپ از چه توکن هایی پشتیبانی می‌کند؟

در این پلتفرم امکان تبادل میان توکن‌ های TRC20با یکدیگر و توکن‌ های TRC20 با TRX  وجود دارد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

علاقمند به کشف ایده‌ها و نگرش‌های نو
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا