اخبار ارزهای دیجیتال

تیم Multichain نفوذ به پل‌های رمزارزی فانتوم، مون‌ریور و دوج‌چین را تأیید کرد

توسعه‌دهندگان مالتی‌چین توصیه کردند، تمامی کاربران استفاده از خدمات Multichain را متوقف کرده و تمام تأییدیه‌های قرارداد مرتبط با آن را لغو کنند.

به گزارش والکس و به نقل از coindesk و cryptonews، توسعه‌دهندگان روتر کراس چین Multichain در توئیت‌های روز جمعه خود رخنه امنیتی این روتر که بر روی ۱۳۰ میلیون دلار ارز دیجیتال تامین شده توسط کاربران تأثیر گذاشته بود را تأیید کردند و به کاربران در برابر استفاده از این سرویس هشدار دادند.

این توسعه‌دهندگان اعلام کردند که تیم فنی آنها “در حال بررسی این موضوع است”.

آنها بیان کردند:

توصیه می‌شود تمام کاربران استفاده از خدمات Multichain را متوقف کرده و تمام تأییدیه‌های قرارداد مرتبط با آن را لغو کنند. خدمات Multichain در حال حاضر متوقف شده و تمام تراکنش‌های بریج شده در زنجیره‌های منبع باقی خواهند ماند. زمان از سر گیری فعالیت‌ها هنوز مشخص نیست.

توکن بومی Multichain یعنی MULTI در ۲۴ ساعت گذشته ۱۳ درصد از ارزش خود را از دست داده است.

پل‌ها یا بریج‌هایی مانند Multichain به کاربران این امکان را می‌دهند که توکن‌ها را بین شبکه‌های مختلف انتقال دهند. پل‌ها قسمتی کلیدی اما بسیار آسیب‌پذیر در اکوسیستم رمزارزها محسوب می‌شوند و طبق گفته DefiLlama، در سال‌های گذشته ۲/۶۶ میلیارد دلار به دلیل نفوذ به این پل‌ها به سرقت رفته است.

در اواخر روز پنج‌شنبه، جریان خروجی تقریباً ۱۳۰ میلیون دلاری از توکن‌های مختلف به واسطه پل‌های Multichain در شبکه‌های بلاک چینی فانتوم (Fantom)، مون‌ریور (Moonriver) و دوج‌چین (Dogechain) ثبت شد.

شرکت آنالیز آنچین Lookonchain، بر اساس داده‌های بلاک‌ چینی خود، بیان کرد که بیشترین مقادیر سرقتی شامل ۶۲ میلیون دلار ارز دیجیتال USD Coin (USDC)، تقریباً ۳۱ میلیون دلار رپد بیت کوین (wBTC) و ۱۳ میلیون دلار رپد اتریوم (wETH) بوده است.

توییت lookonchain

تا بعد از ظهر روز جمعه در منطقه زمانی آسیا، توکن‌های سرقتی هنوز به صرافی‌ها، و یا به سرویس‌های میکس ارزهای دیجیتال مانند تورنادو کش (Tornado Cash) ارسال نشده‌اند.

در همین حین، توکن‌های مرتبط با این ماجرا در ۲۴ ساعت گذشته در بحبوحه ریزش گسترده بازار رمزارزها، افت قیمت قابل توجهی را تجربه کردند.

به عنوان مثال، توکن فانتوم (FTM) حتی با وجود اینکه توسعه‌دهندگان آن تلاش کردند نگرانی‌های ایجاد شده در بین اعضای جامعه را برطرف کنند، باز هم ۹/۹ درصد افت قیمت داشته است. بنیاد فانتوم در توییت خود بیان کرد:

برای خاتمه دادن به هرگونه شک و تردیدی، قابل ذکر است که توکن FTM هرگز توسط Multichain صادر یا مدیریت نشده است، بنابراین توکن‌های wFTM ،FTM ERC-20 و FTM در Opera تحت تأثیر این اتفاق قرار نمی‌گیرند.

بر اساس داده‌های CoinGecko، توکن‌ بومی مون‌ریور یعنی MOVR تقریباً ۱۳ درصد و توکن‌ کمتر شناخته شده DC از دوج‌چین ۱۰ درصد کاهش قیمت داشتند. توسعه‌دهندگان دوج‌چین تأیید کردند که این شبکه به صورت مستقیم تحت تأثیر قرار نگرفته، اما از کاربران خواسته شده که تأییدیه‌های خود را در پل Multichain دوج‌چین لغو کنند.

قیمت فانتوم پس از هک پل Multichain به سمت صفر حرکت می‌کند

قیمت توکن فانتوم (FTM) در ۲۴ ساعت گذشته در پی هک پل Multichain و از دست رفتن بیش از ۱۲۶ میلیون دلار رمزارز، ۱۱ درصد کاهش یافته است.

FTM در یک هفته گذشته ۱۴ درصد و در ۳۰ روز اخیر ۱۰ درصد کاهش داشته، اما قیمت این آلت کوین نسبت به ابتدای سال جاری ۳۳ درصد افزایش یافته است.

با این حال، با توجه به توصیه برخی از کارشناسان به هولدرها برای خروج از اکوسیستم فانتوم، این هک ممکن است باعث ضرر بیشتری برای FTM شود و در صورت خروج کاربران، این ارز شدیداً آسیب می‌بیند.

تعجبی ندارد که نمودار و اندیکاتورهای FTM واقعاً تضعیف شده‌ باشند و به نظر می‌رسد که شرایط بدتر از این هم خواهد شد.

چارت فانتوم

میانگین متحرک ۳۰ روزه FTM (زرد) در حال سقوط به سمت میانگین متحرک ۲۰۰ روزه (آبی) خود است و در حالی که به نظر می‌رسد حتی به زودی به زیر این اندیکاتور بلندمدت برسد، اما هنوز راه زیادی را در پیش دارد.

شاخص قدرت نسبی FTM (بنفش) در حال حاضر بسیار ضعیف شده و سطح آن (زیر ۳۰) نشان‌دهنده فشار فروش زیادی است که فانتوم تحمل می‌کند، و نشانه‌ای از بهبود آن در آینده نزدیک دیده نمی‌شود.

در واقع شاید نگران‌کننده‌ترین موضوع سطح حمایت FTM (سبز) باشد، به طوری که به سطح جدیدی کاهش پیدا کرده و نشان می‌دهد فروش بزرگی در راه است.

همانطور که در بالا ذکر شد، دلیل این ریزش ناگهانی، هک بزرگ پل Multichain فانتوم است. Multichain به کاربران اجازه می‌دهد دارایی‌های خود را از یک زنجیره به زنجیره دیگری منتقل کنند.

نفوذ به این پل باعث سرقت حدود ۱۲۶ میلیون دلار ارزهای دیجیتال شده است.

بدون شک این اتفاق می‌تواند برای فانتوم ویران‌کننده باشد، چرا که بلاک‌ چین‌ها اغلب برای جذب نقدینگی بیشتر و همچنین افزایش پذیرش و بهره‌وری، به پل‌هایی مانند Multichain وابسته هستند.

با توجه به اینکه پل اصلی فانتوم در حال حاضر ناامن شناخته شده است، توسعه و پذیرش این شبکه ممکن است واقعاً متوقف شود.

به همین دلیل، چندین متخصص در حوزه رمزارزها به کاربران توصیه کرده‌اند که از فانتوم دوری کنند، و این کاری است که بسیاری از مردم به وضوح انجام می‌دهند (با توجه به سقوط قیمت FTM).

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
coindeskcryptonews
علاقمند به بلاک چین و رمزنگاری - معامله‌گر بازارهای مالی
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا