اخبار ارزهای دیجیتال

احیای بیت کوین بازار را سبزپوش کرد؛ تتر به صعود ادامه می‌دهد؟

بازگشت گاوها؛ قیمت بیت کوین که در روزهای اخیر حمایت‌های مهمی را از دست داده بود، برخلاف پیش‌بینی‌ها، بار دیگر سطح ۴۰ هزار دلاری را پس گرفت و با ادامه فشار خرید در ۲۴ ساعت گذشته، برای ساعاتی از ۴۲ هزار دلار نیز عبور کرد. احیای مجدد بیت کوین به سبزپوش شدن بازار ارزهای دیجیتال منتهی شد. از طرفی، رشد نرخ ارز در بازار داخلی که قیمت تتر به تومان را افزایشی کرده بود، در شبانه روز گذشته اندکی آرام گرفت اما برخی کارشناسان همچنان صعود بیشتری را پیش بینی می‌کنند. در این مطلب به مرور تحولات قیمتی در بازارهای مالی می‌پردازیم. 

به گزارش والکس، پادشاه کریپتو امروز با رشدی ۵ درصدی، در حدود ۴۱۸۰۰ دلار معامله می‌شود. مارکت کپ بیت کوین که در روزهای گذشته تا ۷۷۰ میلیارد دلار سقوط کرده بود، با تقویت احساسات صعودی تا ۸۲۰ میلیارد دلار رشد کرد. این مساله فشار خرید روی بیت کوین را تایید می‌کند و بر همین اساس، دامیننس این رمزارز به ۵۲.۲ درصد رسید. شاخص ترس و طمع بیت کوین نیز که به سمت ترس متمایل شده بود، با رشدی چشم‌گیر روی عدد ۵۵ ایستاد تا وضعیت طمع در بازار را گوشزد کند. 

نوسانات صعودی در شبانه روز گذشته باعث لیکوئید شدن ۳۷۸۲۶ ترید با مجموع ۱۱۳ میلیون دلار موقعیت معاملاتی شد که از این مقدار، ۸۸ میلیون دلار به معاملات شورت تعلق دارد. حالا بیت کوین در یک وضعیت تعیین کننده قرار دارد. اگر گاوها برای آزمایش مقاومت ۴۴ هزار دلاری اقدام کنند، ممکن است رکود ناشی از تایید صندوق‌های ETF جبران شود و قیمت بار دیگر در مدار صعود قرار بگیرد. اما ماندن در سطح فعلی، یعنی ۴۱ هزار دلار، احتمالا عقب‌گرد را تقویت می‌کند. در این صورت تجربه مجدد ۳۸ هزار دلار دور از ذهن نخواهد بود. شاید یک خبر مثبت، تصمیم‌گیری درباره روند حرکتی را آسان‌تر کند.

آلت کوین‌های برتر در چه وضعیتی قرار دارند؟ 

چراغ سبز بیت کوین، آلت‌ کوین‌ها را تکان داد و تمام ۲۰ رمز ارز اول بازار، بین ۲ تا ۷ درصد رشد کردند. برهمین اساس، قیمت اتریوم در شبانه روز گذشته در حدود ۲.۵ درصد رشد کرد و به ۲۲۷۰ دلار رسید. 

قیمت سولانا که تا ۸۸ دلار سقوط کرده بود، به بازیابی خود مشغول شد و سطح ۹۲ دلار را پس گرفت. با رشد ۶ درصدی سولانا در ۲۴ ساعت اخیر، اکنون معامله‌گران درباره احتمال عبور مجدد از مقاومت ۱۰۰ دلاری گمانه‌زنی می‌کنند.

اینترنت کامپیوتر (ICP) با ۱۰ درصد و اوالانچ با ۷ درصد رشد، دیگر رمزارزهای صعودی بازار بودند. 

اما در بین ۱۰۰ رمزارز برتر بازار، هزار ساتوشی (۱۰۰۰SATS) با ۲۸ درصد، سویی (SUI) با ۲۳ درصد و کانفلاکس (CFX) با ۱۷ درصد رشد، بهترین عملکردها را به نام خود ثبت کردند. 

در این میان نباید از رشد ۱۰ درصدی هلیوم، فانتوم و سلستیا غافل شویم. رمزارز سی (SEI) نیز در ادامه روند صعودی خود، ۹ درصد دیگر رشد کرد. سی در ۳ ماه اخیر در حدود ۴۶۰ درصد افزایش قیمت را تجربه کرده است. در این بازار صعودی، چیلیز (CHZ) با ۴.۵ درصد کاهش، بدترین عملکرد را داشت. 

۶ دلیل برای رشد تتر؛ قیمت تتر به رشد ادامه می‌دهد؟

امروز دومین هفته بهمن در حالی آغاز شد، که هر تتر در صرافی والکس در حدود ۵۵۱۷۰ تومان معامله می‌شود. این حالی است که قیمت تتر در روزهای پایانی هفته گذشته از ۵۵۶۰۰ تومان نیز عبور کرده بود. کارشناسان براین باورند که تحولات قیمتی در بازارهای داخلی، کف جدیدی را برای تتر ساخته است؛ به طوری که حالا می‌توان ۵۴ هزار تومان را کمترین قیمت احتمالی در نظر گرفت. اما دلیل این نگاه صعودی به قیمت تتر چیست؟ به نظر می‌رسد ۶ عامل مهم در رشد ارزش تتر به تومان نقش داشته‌اند و احساسات صعودی را تقویت کرده‌اند. 

۱. به طور معمول ماه‌های پایانی سال به تلاطم در بازار ارز دامن می‌زند چرا که دست بازارساز برای ارزپاشی و کنترل قیمت، بیش از هر زمان دیگری بسته است و این طبیعتا به نوسانات صعودی منتهی می‌شود. 

۲. در سال‌های اخیر، تقاضا برای ارز در ماه‌های پایانی سال رشد چشم‌گیری داشته است و با عدم کنترل قیمت، حجم تقاضا بیشتر نیز می‌شود. در چنین شرایطی، صعود نرخ ارز شتاب می‌گیرد. 

۳. در بازارهای داخلی، اخبار سیاسی و تنش‌های خاورمیانه در مهار یا رشد نرخ ارز، نقش مستقیم دارند. در ماه‌های اخیر تشدید نزاع‌ها، سطح ریسک را افزایش داده و این مساله انتظارات تورمی را بالا برده است. با این حساب، احتمالا رشد بیشتر چندان دور از ذهن نیست. 

۴. بررسی آمار معاملات بورس نشان می‌دهد که در هفته‌های اخیر، سرمایه‌گذاران دیگر علاقه‌ای به صندوق‌های درآمد ثابت ندارند و نقدینگی خود را خارج می‌کنند. اول مقصد این پول به گواه تحلیلگران اقتصادی، بازار ارز است. 

۵. افزایش هزینه در تجارت با کشور عراق نیز برای بازار ارز بسیار حائز اهمیت بود. بانک مرکزی عراق اخیرا مبادله با صرافی‌های ۵ کشور از جمله ایران را ممنوع اعلام کرده است. 

۶. اما دلیل آخر را باید به خبرهای انتخاباتی در آمریکا نسبت داد. جایی که دونالد ترامپ با یک برتری قاطع، نیکی هیلی را در نیوهمپشایر شکست داد و یک قدم دیگر به کاخ سفید نزدیک شد. تحلیلگران در رسانه‌های معتبر جهان روز گذشته اعلام کردند که با روند فعلی، اقتصاد جهانی و سیاست‌مداران باید خود را برای حضور مجدد ترامپ آماده کنند. سرمایه‌گذاران داخلی مانند سراسر دنیا، با درک تفاوت مواضع جمهوری‌خوان و دموکرات‌ها، خبرهای انتخاباتی ایالات متحده را به طور ویژه رصد می‌کنند و به آن واکنش نشان می‌دهند.

اکنون با ذکر این ۶ عامل اصلی در رشد قیمت تتر، چند پرسش اساسی مطرح می‌شود. نخست این که آیا سیاست‌گذار در آستانه انتخابات پیش‌رو در داخل کشور، مداخله جدی در بازار ارز را با جدیت دنبال خواهد کرد یا خیر؟ بانک مرکزی با چه ابزاری قصد کنترل بازار ارز را دارد؟ صرفا ارزپاشی و خبر درمانی؟ و در آخر، بازار ارز در کوتاه مدت و بلند مدت نسبت به اعمال قدرت احتمالی چه واکنشی نشان خواهد داد؟ 

کارشناسان اقتصادی می‌گویند که شاخص‌ها علی‌رغم فشار، در نهایت مسیر خود را پیدا می‌کنند و همین مساله احتمال رسیدن به سقف‌های جدید را ممکن می‌کند. آن‌ها بر این باورند که بدون یک استراتژی بلند مدت، سناریوهای سیاست‌گذار با شکست مواجه خواهد شد. 

روند نزولی انس جهانی طلا ادامه دارد

انس جهانی این روزها نوسانات کاهشی را تجربه می‌کند. هر انس طلا روز گذشته در حدود ۲۰۲۰ دلار بود و حالا به ۲۰۱۸ دلار رسیده است. قیمت جهانی طلا نسبت به ماه‌های گذشته یک رکود نسبی را تجربه می‌کند. اکنون بخشی از سرمایه‌گذاران متقاعد شده‌اند که فدرال رزرو با توجه به داده‌های تورمی، عجله‌ای برای کاهش نرخ بهره نخواهد داشت. تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که ماه مارس (فروردین) اولین کاهش نرخ بهره از راه می‌رسد و این با انتظارات زودهنگام معامله‌گران همخوانی ندارد. 

از طرفی، چالش‌های کشترانی در دریای سرخ همچنان در صدر اخبار قرار دارد. روز گذشته سازمان ملل نسبت به اختلال در تجارت جهانی از طریق دریای سرخ هشدار داد. مجموع تنش‌های ژئوپولتیکی باعث رشد قیمت نفت شده است. اکنون هر بشکه نفت برنت در حدود ۸۳.۶۸ دلار و نفت WTI در حدود ۷۸.۲۳ دلار معامله می‌شود و نوسانات صعودی را به ما نشان می‌دهد. 

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچگونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا