اخبار ارزهای دیجیتال

۱ روز تا اعلام نرخ بهره آمریکا؛ بیت کوین از ۴۳۴۰۰ دلار و سولانا از ۱۰۰ دلار عبور کردند!

۱ روز مانده تا اعلام نرخ بهره جدید توسط فدرال رزرو آمریکا، قیمت بیت کوین چشم‌انتظار این تصمیم مهم نماند و با رشدی ۳ درصدی در شبانه روز گذشته، از ۴۳۴۰۰ دلار عبور کرد. برخی تحلیلگران بر این باورند که سیگنال صعودی ناشی از عدم تغییر نرخ بهره توسط بانک مرکزی ایالات متحده، می‌تواند در بازپس‌گیری مقاومت ۴۵ هزار دلاری توسط بیت کوین، نقش کلیدی ایفا کند.

به گزارش والکس، داده‌های تورمی که در روزها و هفته‌های اخیر منتشر شد، سرمایه‌گذاران را متقاعد کرد که فدرال رزرو برای کاهش نرخ بهره، عجله‌ای نخواهد داشت. بنابراین با کمرنگ شدن شانس کاهش زودهنگام، اکنون ناظران پیش‌بینی می‌کنند که احتمالا روند نزولی نرخ بهره از ماه مارس ۲۰۲۴ (اردیبهشت ۱۴۰۳) آغاز می‌شود.

در شرایط فعلی تصمیم درباره سرنوشت نرخ بهره دچار پیچیدگی‌های خاصی شده است. سناتور الیزابت وارن (Elizabeth Warren) به همراه سه همتای دموکرات خود، در تماسی غیرمنتظره از جروم پاول (Jerome Powell) رئیس فدرال رزرو خواسته‌اند تا نرخ بهره را کاهش دهد. این درخواست تلاشی برای کاهش هزینه‌های فزاینده مسکن بود که در آستانه نشست سیاست‌گذاری بانک مرکزی به موضوعی نگران‌کننده تبدیل شده است.

سناتورها ابراز نگرانی کردند که نرخ‌ بهره بالا، دسترسی به مسکن مقرون‌به‌صرفه را با چالش جدی مواجه خواهد کرد. آن‌ها از اعضای فدرال رزرو خواستند تا تاثیر نرخ بهره بر بازار مسکن را در نظر بگیرند و به سمت کاهش نرخ بهره قدم بردارند. 

طی دو سال گذشته، فدرال رزرو در تلاش برای جلوگیری از رشد تورم، نرخ بهره را تا بالاترین حد در ۲۲ سال گذشته یعنی ۵.۲۵ درصد تا ۵.۵ درصد، افزایش داد. این سیاست انقباضی باعث شد که نرخ موثر وام مسکن ۳۰ ساله در سال گذشته به بالای ۸ درصد برسد. سناتورها استدلال می‌کنند که این نرخ‌های بالای وام مسکن، بحران عرضه مسکن را عمیق‌تر می‌کنند و هزینه‌های اجاره را افزایش می‌دهند.

فدرال رزرو از ماه جولای سال گذشته (مرداد) تاکنون نرخ بهره را افزایش نداده است. پاول و همکارانش اشاره کرده‌اند که حرکت بعدی احتمالا کاهش نرخ بهره خواهد بود اما داده‌های اقتصادی زمان را تعیین می‌کند. براساس اطلاعات FedWatch Tool، احتمال ثابت باقی ماندن نرخ بهره تقریبا ۹۸ درصد است.

به هر حال، در شرایط فعلی عدم تغییر نرخ بهره نیز می‌تواند در رونق بخشیدن به بازار ارزهای دیجیتال موثر باشد. قیمت بیت کوین این هفته در ۹ درصد رشد را تجربه کرده و مارکت کپ این رمزارز تحت فشار خرید، به ۸۵۱ میلیارد دلار رسیده است. شاخص ترس و طمع بیت کوین نیز همگام با بازگشت گاوها، در یک حرکت صعودی روی عدد ۶۱ ایستاد تا وضعیت طمع را به ما گوشزد کند. از طرفی، دامیننس بیت کوین در ادامه روند صعودی خود، از ۵۲.۶ درصد گذشت. 

در ۲۴ ساعت گذشته ۳۵۸۳۶ تریدر با مجموع ۱۱۱.۷۷ میلیون دلار موقعیت معاملاتی لیکوئید شده‌اند که از این مقدار، ۷۷ میلیون دلار به معاملات شورت تعلق دارد. در کوتاه مدت، اگر قیمت بیت کوین با موفقیت از مقاومت ۴۵ هزار دلاری عبور کند، آزمایش سطح ۴۸ هزار دلاری در دسترس خواهد بود. اما با توجه به وضعیت شکننده بازار، تکیه مجدد به حمایت ۴۲ هزاری دلاری، ممکن است سقوط به زیر سطح ۴۰ هزار دلار را رقم بزند. بنابراین، دامنه نوسانات ممکن است وسیع باشد. در چنین شرایطی، سرمایه‌گذاران لازم است به مدیریت ریسک توجه کنند.

سولانا از ۱۰۰ دلار عبور کرد! سایر آلت کوین‌ها در چه وضعیتی هستند؟

اتریوم به تبعیت از بیت کوین، نوسانات صعودی محدودی را تجربه می‌کند. قیمت اتریوم در شبانه روز گذشته با رشدی ۲ درصدی از ۲۳۰۰ دلار عبور کرد. اما همزمان، قیمت سولانا با جهشی ۵ درصدی، مقاومت ۱۰۰ دلاری را شکست و بار دیگر سطح ۱۰۱ دلاری را پس گرفت. سولانا این هفته در حدود ۱۹ درصد رشد را به ثبت رسانده است. این حرکت‌های صعودی، امید را در دل سرمایه‌گذاران این رمزارز زنده کرد.

روز گذشته، کاردانو نیز در بین ۱۰ رمزارز برتر بازار عملکردی خیره‌کننده داشت و ۸ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد. قیمت کاردانو اکنون در حدود ۰.۵۲ دلار است. اما رمزارز پندل (PENDLE) با رشدی ۱۷ درصدی، توانست لقب پرسودترین رمزارز بازار را از آن خود کند. پندل این هفته ۳۰ درصد و این ماه ۱۲۰ درصد سود را به خریداران خود هدیه داده است. 

سویی (SUI) در ادامه روند مثبت خود، دیروز ۱۳ درصد دیگر رشد کرد. اردینالز (ORDI) با ۱۱ درصد افزایش قیمت، دیگر رمزارز صعودی بازار بود. منتل (MNT) نیز با ۶ درصد کاهش، بدترین عملکرد را در بین ۱۰۰ رمزارز برتر بازار داشت. میم کوین پپه به دلیل عملکرد ضعیف ماه‌های گذشته، دیروز تا رتبه ۱۲۰ بازار کریپتو سقوط کرد. قیمت پپه در این ماه بیش از ۲۱ درصد کاهش یافته است. 

همانطور که اشاره کردیم، تصمیم بانک مرکزی آمریکا درباره نرخ بهره، می‌تواند روند حرکتی بازار کریپتو تا پایان هفته را مشخص کند. 

این مطلب براساس منابع رسانه‌ای و دیدگاه کارشناسان بازار نوشته شده و به منزله مشاوره‌ی مالی نیست. والکس هیچگونه تصمیم مالی مبتنی بر این محتوا را تایید نمی‌کند. لازم است پیش از هر سرمایه‌گذاری، تحقیقات کامل انجام دهید و از مشاوران مالی متخصص و مورد اعتماد کمک بگیرید.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۵ / ۵. مجموع آرا: ۱

نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا