اخبار اتریوم

پیشنهاد ویتالیک بوترین برای افزایش گس لیمیت؛ تبعات آن برای اتریوم چیست؟

توسعه‌دهندگان اتریوم، پس از پیشنهاد ویتالیک بوترین، بنیانگذار این شبکه برای افزایش گس لیمیت، نسبت به افزایش اندازه داده‌ها در بلاکچین ابراز نگرانی کردند.

به گزارش والکس و به نقل از کوین تلگراف؛ در تاریخ ۱۱ ژانویه، ویتالیک بوترین، پیشنهاد خود مبنی بر افزایش حدود ۳۳ درصدی گس لیمیت را برای بهبود بالقوه توان عملیاتی اتریوم مطرح کرد. توسعه‌دهندگان این شبکه، اپراتورهای گره‌ها و سایر کاربران؛ اما هنوز بر سر این پیشنهاد به توافق نرسیده‌اند.

بر اساس این پیشنهاد، گس لیمیت از ۳۰ میلیون به ۴۰ میلیون خواهد رسید. به‌این‌ترتیب، امکان پردازش تراکنش‌های بیشتری برای هر بلوک فراهم می‌شود که از نظر تئوری، توان و ظرفیت کلی شبکه را افزایش خواهد داد.

گس لیمیت، حداکثر میزان کار و گس مصرف‌شده برای اجرای تراکنش‌های اتریوم یا قراردادهای هوشمند در هر بلوک است. این شاخص، طوری تنظیم شده تا اطمینان حاصل شود که بلوک‌ها بیش از اندازه بزرگ نشوند؛ چراکه افزایش سایز آنها، بر عملکرد شبکه و همگام‌سازی آن تاثیر منفی دارد.

بااین‌حال به گفته ماریوس ون د ویدن، این طرح با مشکلاتی روبرو خواهد بود. این توسعه‌دهنده اتریوم، طی یک پست در وبلاگ خود با عنوان «چرا افزایش گس لیمیت دشوار است؟» نگرانی‌های‌اش را توضیح داد.

به اعتقاد او مهم‌ترین مشکل پیش رو، افزایش اندازه استیت بلاک چین (Blockchain State) که مانده حساب‌ها و داده‌های قرارداد هوشمند را در خود ذخیره می‌کند.

در حال حاضر، فضای مورد نیاز برای استیت، ۲۶۷ گیگابایت است؛ اما با افزایش گس لیمیت، این میزان به سرعت افزایش پیدا خواهد کرد. بر اساس داده‌های بلاکچیر (Blockchair) حجم ظرفیت داده‌های تاریخی اتریوم در حال حاضر، حدود ۹۰۰ گیگابایت است.

ون د ویدن می‌گوید:

ذخیره‌سازی این اطلاعات ارزان است و ظرفیت لازم برای آن هم چندان مایه نگرانی نیست. همه می‌توانند این میزان اطلاعات را به‌راحتی ذخیره کنند؛ اما با افزایش این حجم، دسترسی و ایجاد تغییرات در آن کند و کندتر می‌شود. او اضافه کرد؛ هنوز راه‌حل مشخصی برای مشکل افزایش استیت وجود ندارد.

او همچنین افزود گس لیمیت بالاتر مدت زمان همگام سازی را افزایش داده و ساختن کلاینت‌های متنوع را دشوارتر می‌کند.

مارتین کاپلمان، یکی از بنیانگذاران Gnosis نیز نگرانی‌هایی مطرح کرده و اظهار داشته که در صورت افزایش گس لیمیت، پهنای باند بلاکچین باید افزایش یابد.

پیتر زیلاگی، سرپرست تیم اتریوم، هم یکی دیگر از افرادی است که در مورد این پیشنهاد، دغدغه‌های مشابهی دارد. او همچنین، به افزایش احتمال حمله DOS به شبکه در صورت افزایش گس لیمیت اشاره کرده است.

راه‌حل‌های احتمالی برای بهبود توان عملیاتی اتریوم، اجرای پیشنهادهایی مانند EIP-4444 و EIP-4844 هستند. توسعه‌دهنده دیگری نیز به نام میکا زولتو در پاسخ به پست بوترین در Reddit گفته که هدف نهایی باید فراهم شدن امکان اجرای گره‌های اتریوم را روی دستگاه‌های الکترونیک معمول توسط کاربران عادی باشد؛ اما رسیدن به این هدف با هرچه بزرگتر شدن استیت و اندازه بلاکچین دشوارتر خواهد شد.

نظرها و کامنت‌های شما در بهبود مطالب والکس کمک کننده خواهد بود.

به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

میانگین امتیارها: ۰ / ۵. مجموع آرا: ۰

منبع
cointelegraph.com
از سال ۲۰۲۰ درباره‌ی ارز دیجیتال می‌نویسم. معتقدم این تکنولوژی، آینده‌ی ما را متحول می‌کند، بنابراین آنچه درباره‌ی آن یاد می‌گیرم را در بلاگ والکس به‌اشتراک می‌گذارم.
نوشته های مشابه
اشتراک در
اطلاع از
guest
ایمیل شما نمایش داده نمی شود
0 دیدگاه
بازخورد (Feedback) های اینلاین
View all comments
دکمه بازگشت به بالا